Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - teholopa

#1
Ei ole mukavaa myöskään se, kun skoda päättää motarilla että onkin 60 rajoitus…. Ei montaa kilsaa voi tuota automatiikkaa pitää päällä ennenkuin menee hermot.

Tuusulan motarilla ainakin mulla teki noita 60 kohtauksia…

Simply clever
#2
Lainaus käyttäjältä: KpaL - 02.10.22 - klo:12:43
Torstaina auton gps sekoili lahden seudulla sen verran lahjakkaasti, että päätteli auton sijainnin muutaman kilometrin pieleen. Navin mukaan auto risteili siellä mitä sattuu pikkuteitä pitkin, kun ajelin kohti Tamperetta. Pidin heti paluumatkan alkuun liunastauon, minkä jälkeen gps taas löysi sijainnin oikein.


Samaa ongelmaa oli tänään omassa. Auto oli navin mukaan jokelassa, vaikka oikeasti ajeltiin vantaalla :). Ilmeisesti saman sekoilun piikkiin meni ilmoitus että liikennemerkkien tunnistus on rajoitettu.

No perinteinen virrat pois ja herran haltuun hetkeksi palautti navin taas oikeaan kaupunkiin.
#3
Lainaus käyttäjältä: Jooppe - 01.09.22 - klo:21:44
Tämä on kyllä mielenkiintoista. Itselle myös myyjä väitti kirkkain silmin että vetää pelkällä sähköllä. No ei ollut ostokriteeri joten jää nähtäväksi. Maalaisjärjellä mietin, että voiko olla niin ettei moottori jarruta alamäessä, jolloin tulee tunne että vetäisi, kun ei ole sitä tyypillistä moottorijarrutusta?
Oma e-TEC 1.5 Octavia vasta tulossa noin kuukauden päästä joten silllon voi muodostaa tuntumasta mielipidettä.

Jos rullaustoiminto on käytössä ja motti sammuksissa niin rullaa kyllä kevyesti ja moottori tosiaan ei jarruta. Joskus saattaa motti starttaa kesken rullauksen niin moottorijarrutuksen huomaa selkesti ja tuntuu kun auto jarruttaisi enemmänkin.

Tuon kanssa oppii ennakoimaan, joskus tökkään cruisen pois päältä jos näen edessä olevan vaikka pitkän tyhjän alamäen. Cruisella auto (moottori)jarruttaisi, mutta cruisetta samuttaa moottorin ja rullaa pitkälle, tosin nopeuttaa hieman nostaen. Cruise taas takas kun mäki loppuu…

Häiritsevää on että cruise ei ihan pidä nopeutta vakiona kun tuota moottoria sammuttelee ja starttailee mäissä. Itteäni se ei niinkään ahdista mutta hävettää jos joku ajelee takana ja miettii etteikö nyt sitä nopeutta osata pitää tasasena… sorry, se en ole minä vaan auto…

#4
Lainaus käyttäjältä: pekeke - 31.08.22 - klo:12:15
Myyjäkin väitti ettei liiku pelkällä sähköllä. Ajaessa kuitenkin ilmiselvästi niin tekee, ei pelkästään rullaile vaihde vapaalla kone sammuksissa vaan lisäksi tuntuu selvää vetoa, pakko olla sähköistä.

Ei liiku pelkällä sähköllä, tai siis liikkuu mutta vain rullaamalla. Sammuttelee konetta kyllä aika paljon, ei kummosta alamäkeä tartte olla kun motti sammuu kaasua nostettaessa.

Tuo start/stoppi ja rullaus on kyllä aika huomaamaton. Samoin 2-syl ajo on paljon sivistyneempi kuin edellisessä ACT koneessa. Samoin lähdöt ja suunnanvaihdot pakille ja D:lle menee nätimmin.

Kulutuksen saa nätillä ajolla alkamaan 4:lla. Normi näyttää olevan 5-5.5 välillä. 6000km mittarissa, hyvin on pelannut. Oma siis 1.5 e-tec.



#5

Osanumero 5E6071126. Kokeillaan täältä ensin jos jollain on jäänyt ylimääriseksi ennenkuin laitan tilausta uusista.

tommi / O4OO kolme862OI
#6
Myyty, saa poistaa
#8
Octavia IV (20-) / Octavia RS iV PHEV
24.02.21 - klo:12:30
Moikka,

Uuskoppaisesta Octaviasta tuli käytyä koeajamassa tuo hybridi-RS. Ensimmäisenä todettakoon, että olipas mukavasti laadukkaampi kokemus kuin tuo III-koppanen. Onhan sitä hintaa tullu lisää, mutta näyttää rahalla kaiketi saavankin jotain.

Mutta kysymys? Yritän perustella itselleni miksi ostaisin töpsöliauton enkä vanhanaikaista yksinkertaista bensa/dieselpataa.

- Potkiiko sähkömoottori taustalla "vaikka se olisi tyhjä"? Eli siis jos lähden tästä leville, niin putooko sähkö kokonaan pois matkalla ja jos putoo, niin millaisen matkan jälkeen käytännössä jos ajoasetus on hybridillä alusta asti?

- Entä jos lähen Helsingistä 350km päähän mökille siten että sekä akku ja tankki on täynnä, ja mökillä lataan täyteen akun, niin pääsenkö kotiin tankkaamatta? Mikä on pitkän matkan hybridimoden range oikeassa elämässä?

Tulee tuolla autolla ajettua pitkiäkin siivuja ihan viikoittain, joten se kaupunkipörräys sähköllä on varmasti ihan jees, mutta eipä tuollakaan talvella näytä töihin edestakaisin pääsevän, kesällä jos lupaukset pitää paikkansa, niin varmaan onnistuneekin... Räsään ei näytä saavan edes koukkuvalmiutta vaikka normiversioon sen kaiketi saa. Tuo on kyllä vähän miinus, kyllä sen verta meissä jokaisessa sitä karavaanariverta keväisi on että koukku pitäisi olla :)
#9
On kyllä niin susipaska systeemi että oksat pois. Menin vielä maksamaan lisävuoden kun se kolmen vuoden auton mukana tullu tili umpeutui. Tiesin että on susi, mutta ajattelin josko se nyt kuitenkin toimisi.

Millään muulla ei ko toiminnossa ole väliä, mutta kyllä kiukuttaa pakkasilla kun webastoa ei saa päälle tolla softalla ja auto sen verran kaukana ettei kake yllä.

#10
Hakusessa olisi II koppaseen fabiaan (2012 malli) 15" kesärengassarja vanteineen.
Mielellään skodan omat aluvalssit ja hyvät ns merkkirenkaat. Pulttijako tuossa fabiassa ymmärrykseni mukaan 5x100.

noudan PK seudulta tai Mikkeli - varkaus kulmilta.

yksityisviestillä tavottaa. Ja siis nimenomaan 15". Nyt alla 16" sarja, mutta halutaan pykälää pienempi.

-t

#11
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
22.10.20 - klo:10:34
Lainaus käyttäjältä: Occux - 22.10.20 - klo:09:54
Neljä pyörää takakontissa testattu renkaanvaihdon yhteydessä ja samalla tavalla neljännen joutuu laittamaa alas kaadetun selkänojan päälle kuin 3-koppaisessakin.

4 kpl 18” rengasta mahtuu 3-koppasen lb konttiin kaatamatta penkkejä tai irroittamatta hattuhyllyä. Itse en onnistunut, mutta automyyjä viskasi toisensarjan renkaita konttiin auton luovutuksessa
#12
”Häiriö, pyyhkijät”

Tollaisen tekstin pamautti aamulla näyttöön. Kaikki näyttää kuitenkin toimivan normaalisti. Tilasin obd-palikan herjan nollaamiseksi, mutta onko kellään tullut samaa viestiä eteen ja mikä bitti o vinossa?
#13
Lainaus käyttäjältä: Occux - 12.08.20 - klo:09:46
Tilattu 5.6 1.5 TSI LB LE Lava Blue eikä mitään merkittäviä lisävarusteita. Valmistusviikko 28, eli heinäkuun alku. Tällä hetkellä matkalla. Luvattu toimitusaika syyskuu.

Jännä juttu, miten pitäisi suhtautua myyjään, joka valehtelee. Itse soitin myytipäälikölle ja vaadin vaihtamaan myyjää. Perustelu: myyjä esittää perättömiä väitteitä ja niin ollen en enää uskalla olla missään tekemisissä tuon myyjän kanssa. Eli mistä homma lähti liikkeelle oli, että kun olin kaupat tehnyt ja olin poistumassa liikkeestä, huomasin, että vaihto voi tapahtua jo samoihin aikoihin huollon kanssa. Palasin ja kysyin huollosta, johon myyjä totesi, että auton pitää olla huollettu. Myöhemmin kun otin asian esille, myyjä väitti, että asiasta oli puhuttu kaupantekotilanteessa. Tuohan on täysin peräton väittämä. Kaupantekotilanteen käsitän päättyvän siihen, kun pistän nimeni paperiin, joten se hetki meni pari sekuntia sitten ohi. No jos myyjä ei tuon vertaa käsitä mistään mitään, niin sitten myyjän juttuihin ei voi luottaa pätkääkään. Eli ostajan pitäisi nauhoittaa kaikki keskustelut. Muutoin tilanne on sana sanaa vastaan. Ymmärrän kyllä, että ei myyjä pysty muistamaan kaikkia keskusteluja, kun asiakkaita menee myyjän kautta suuria määria, mutta ostajan kannalta tilanne on harvinainen ja ostaja kyllä pystyy muistamaan sanatarkasti keskustelut myöhemminkin.

Eiks nyt ole itsestään selvää, että sen vaihtoauton on oltava huollettu jos huolto erääntyy ennenkuin uuden saa alle. Kaipa siihen kauppasoppariin joku kilsamäärä vaihdokista kirjataan jolloin älyää että huolto napsahtaa jos sinne mennään. Ainakin omalla kohdalla sopparissa on aina lukenut että vaihtoauto pitää olla huollettu jos huolto on ajankohtainen.

Edellinen meni kaupaks siten, että huoltoon oli matkaa 10pv kun uuden sain. Kysyin myyjältä että mitä tehdään kun tämä meni näin hilkulle. Myyjä ilmoitti että he voivat sen hoitaa eikä tule kuluja,koska kyseessä oli skodan valohoitohuolto. Fair play
#14
Lainaus käyttäjältä: Jote - 22.07.20 - klo:14:31
Automaattisesti kääntyvät sivupeilit, tai tarkemmin kuskinpuoleinen on alkanut pitää rasittavaa narinaa lukitusta laittaessa. Saako tuota mekanismia järkevästi voideltua ilman suurempia purkamisia, vai meneekö jotain osia vaihtoon? Otin autom. käännön pois päältä ettei rasita koneistoa enempää.

Peilin kotelo irti ja siihen jousimekanismiin jotain vaseliinityyppistä liukkaria. Oma alkoi rutisemaan rumasti mutta nyt ollu ko toimenpiteen jälkeen nätisti hiljaa. Peilit kääntyy kesät talvet. Ite nykäsin peilin lasin irti ennenkuin otin sen kotelon irti, mutta sopivalla ruuvimeisselil tms saattaa saada koteloklipsut irti ilman lasin repimistä.

Suihkutettavat sprayt on vähän liian ohkasia. Ensimmäisessä huollossa olivat taineet yrittää juurikin spraylla korjata tuota koska sitä liukkaria valu monta kuukautta sieltä peilikotelosta oven pinnalle ekä rutinakaan edes korjaantunut.
#15
Lainaus käyttäjältä: janppa78 - 06.03.20 - klo:19:17
Erikoinen öljy valinta. Eikös tsi 1.5 moottorissa kuuluisi käyttää 0w-20 öljyä? Autolla ajettu ilmeisesti lähemmäs 60 tuhatta jos tulppia jo vaihdellaan.

Tuo 5w30 öljy on 1.5tsi lle vaihtoehtoinen ohjekirjan mukaan. Näyttävät laittavan sitä mikäli ei erikseen osaa vaatia tuota 0w20. Ekassa huollossa meni omaan 5w30, tokassa 0w20...

490 oli 1.5motillle 60tkm huolto öljyineen tulppineen suodattimineen ja mitä kaikkea tekivätkään
#16
Lainaus käyttäjältä: seatts - 13.01.20 - klo:08:25
Kyllähän Octaviassa on ledeissä pesurit, niitä en kyllä koskaan käytä  ;D

Oletko koodannut ne pois vai kuinka? Omassa se kyllä ruiskii vettä valoille ihan riittämiin vaikkei tarttisi
#17
Lainaus käyttäjältä: DivineJ - 20.12.19 - klo:13:57
Rouva saattoi ajaa liian läheltä jotain ja peili apukuskin puolelta rikki. Siis vain se itse peiliosa, ei muuta.
Tarvikevaraosana saa peilin jossa lämmitys, mutta tummennus jäi saamatta. Alkuperäinen osa maksaa vaivaiset 320e
Onko jollain myynnissä ylimääräistä oikean puoleista peililasia?

Kyseessä vm2014 auto

Onpa peilillä hintaa. Superskodassa tummentuva 200, ja tummentumaton 42,
#18

Tämä on kyllä harvinaisen epäonnistunut toiminto.
Esim webaston päällelaittaminen kännyllä kestää tyyliin pari minuuttia jos nyt sovellus sattuu toimimaan. Useamman kerran odottelun jälkeen kaatuu tai tulee viesti että autoon ei saada yhteyttä.

Jos olisi ilmainen toiminto niin hällä väliä, mutta kun tästä joutuu ihan satasia maksamaan.

#19
Kori ja valot / Vs: kojelautakamera
26.11.19 - klo:09:47
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 26.11.19 - klo:07:10
Itsellä Dash Cam 45

Tallentaako/näyttääkö tuo nopeuden?
#20
Asian vierestä, mutta jos on oma kärry niin suosittelen lämpimästi pistokkeen vaihtamista 13-napaiseen. Se vanha 7-napainen on aivan suolesta. Taitaa kympin maksaa ja vaihtoon menee parikymmentä minuuttia.

Omassa kärryssä loppui valojen toiminta adapterin ja 7-napaisen pistokkeen kautta. Uusin pistokkeen 13-napaiseen niin kaikki toimii hienosti.
#21
Moottori ja voimansiirto / Vs: 1.5 TSI
11.06.19 - klo:17:40
Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 11.06.19 - klo:16:27
Skoda Octavian 2017 ohjekirjan mukaan: "VW 504 00 -öljyn käyttö VW 508 00 -öljyn sijaan saattaa aiheuttaa vähäistä pakokaasupäästöjen huononemista".

En ymmärrä, miksi merkkihuolto ei käytä juuri sitä öljyä, mitä moottoriin kuuluu laittaa.

En ymmärtänyt minäkään ja kysyin monesti että miksi olette laittaneet vaihtoehtoista joka ei ole oletus? Kuulumma molemmat käy kun ne on mainittu ohjekirjassa ja niinhän se kyllä on paitsi että merkkarin pitäisi käyttää kyllä sitä mikä on se ykkössuositus eikä vaihtoehto.

No samalla erää tuli riitaa muistakin "auton ominaisuuksista" joten seuraava huolto on muualla kuin tuon ketjun liikkeessä.

Sinäänsä tuo ölppä kelpaa mulle kun se on spekseissä. Se vähäinen päästöjen lisäys nyt volkkareissa voi tarkoittaa ihan mitä vaan  ;D
#22
Moottori ja voimansiirto / Vs: 1.5 TSI
11.06.19 - klo:16:00
Lainaus käyttäjältä: ram1 - 11.06.19 - klo:13:40
Juu toki. Pointtina nyt oli ettei se moottori siitä mihkään hajoa, ja jos siihen uutena sellasta lykätty, niin ei ainakaan oma moka. Kun nämä moottorit tuli markkinoille, niin öljynvalmistajilla kestää aikaa ennenkuin saavat ne luokitukset haettua. Siksi näihin luultavasti laitettu LL-III öljyä. En tarkoittanut etteikö kannattaisi ostaa sitä 508:a koska sitä saa nyt jo melkein kaikilta.

Käyttöohjekirjassa lukee, että koneessa voi käyttää joko 0W-20 tai 5W30 oljyjä. 508.00/509.00 tai 504.00/507.00.

Ensimmäinen on oletus toinen vaihtoehto. Merkkari laittoi huollossa tuota vaihtoehtoa koneeseen.

#23
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 28.03.19 - klo:16:58


Ps. Sitten on vielä se metallivalkoinen, joka varmasti kiiltää paremmin hiukan likaisenakin. Sävystä en osaa sanoa noihin kahteen verrattuna, mutta metallivärihintainen se on.

Candy white näyttää valkoiselta, mutta kun siihen ajaa viereen moon whiten, niin candy näyttää kermanvalkoiselta, joka ainakin omaa silmää ahdistaa. Aurinkoisella säällä korostuu entisestään. Pilvisellä moon white muuttuu siniharmaaksi candyn ollessa samansävyinen kerma.

Itellä siis tuo moon white ja mielestäni jokaisen euron väärti jos valkoisesta tykkää.

#24
Lainaus käyttäjältä: Kulinaristi - 02.03.19 - klo:20:32
Jaa talvikumit paljon kalliimpia? Jos vertaa halvin kiinakesäkumi vs. kunnon merkkitalvikumi, niin on eroa, mutta ero kunnon merkkirenkaiden välillä varsin pieni.

No onhan noi talvikumit reilusti hintavammat. 18" koossa kesäkumeja saa about satkulla kappale, melkein mitä laatumerkkiä tahansa. Talveksi joku misukka/noksu/conti on yli 200e kappale.
#25
Lainaus käyttäjältä: Skodisti 63 - 21.06.18 - klo:13:26
Itse vedellyt hevostraileria (1200kg)  Octavia 1.4tsi 150hv kulutuksella 8.8 litraa sadalla. Toi 17 l sadalla ei voi kyllä olla mahdollinen.

Kyllä se valitettavasti on. 140hp 1.4tsi manuaali.
Järvenpää - hanko - järvenpää meni tankillinen. Vene ei oo kauheen aerodynaaminen esim levee korkee tuulilasi joten se voi merkkaa paljon.  Nykysellä 1.5tsi 150hp:llä en oo vetäny samaa venettä ku kerran noin 50km matkan, mutta ei toivookaan että alle kympin olisi mennyt - reilusti yli.
#26
Samat liittimethän noissa molemmissa on - siis toiminnallisesti. Defa on tuplasti tehokkaampi. Defalta saa myös 10A laturia.

Omaan asensin tuon defan 4A laturin. En tiedä onko oikeasti tarvetta laturille, mutta eipä siitä haittaakaan ole. Lyhyille ajoille ottaisin sen 10A version varsinkin jos saa vaam 2h sähköä. Pitkää ajoa ajavalle riittänee tuo 4A...
#27
Edit: lukihäiriö
#28
Moottori ja voimansiirto / Vs: 1.5 TSI
25.08.18 - klo:14:23
Lainaus käyttäjältä: japa - 25.08.18 - klo:10:32
Nyt tässä alkaa jo miettimään pitäiskö muokata vielä tilausta kun voi. Eli 1.5 dsg octavia tulossa vuodenvaihteessa. Onko se dsg ominaisuuksiltaan jyristelijä ja nykijä?

Mä oon kyllä täysin tyytyväinen omaan 1.5tsi act dsg ocuun. 20tkm ajettu, ei ongelmia. Eiköhän tällä satkun pääse ongelmitta kuten edelliselläki.

5-6 väliin menee kulutus riippuen millasta tietä ajaa. Edellisellä tankillä pääsi 920km.
#29
Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 31.07.18 - klo:14:37
Kävinpä jarrutustestaamassa. 80 vauhtia asfaltilla.

A) JOS pito on huono, eikö pitäisi absien rohista, valojen vilkkua ja renkaiden vinkua?

B) JOS pito on hyvä, ei kuulu mitään ja aurinkolasit lentää tuulilasille?

Arvaa kumpi kävi?

A, koska täysjarrutuksessa 80 vaihdista absit rohisee ja renkaat vinkuu uusilla pilot sporteillakin :)
#30
Lainaus käyttäjältä: ropellihattu - 28.06.18 - klo:11:38
Sehän lukee tuossa kuvauksessa: FACELIFT ja pre-facelift.

Joo puskurissa on eroa.

Mulla oli vanhassa autossa läpät ja nyt tilasin uuteen kanssa. Nämä fl läpät tulevat ulommas kuin vanhat ilmeisesti siitäkin syystä että raideleveys on suurempi.

Itse puskurissa en silmällä eroa nää, tekisi mieli kokeilla vanhoja läppiä faceliftiin, että sopiko ja jäisikö ne mukavammin puskurin alle eikä tule ulos leveelle kuin ”ralliläpät”
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy