Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - ToAkPa

#1
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia PHEV iV
07.03.24 - klo:19:15
Omassa Seatissa tuo teksti "moottori oltava käynnissä pitkään" tarkoitti sitä että öljyn sekaan oli kertynyt liikaa polttoainetta. Tilanteen korjaamiseksi piti ajaa pitkään, jotta öljyn lämpötila nousee 96 asteeseen polttoaineen haihduttamiseksi öljyn seasta.
#2
Lainaus käyttäjältä: kylpykuula - 13.02.24 - klo:12:201100e ilman raitisilmasuodatinta. Säästää tuosta satasen, jos vie omat tulpat ja öljyt.

Viimevuoden elokuussa Lohjan autotalossa samainen huolto raitisilmasuodattimella 908 euroa.
#3
Lainaus käyttäjältä: kylpykuula - 06.02.24 - klo:23:05Tänään käyty tautisen hintaisessa 60tkm huollossa.
Katselin papereita ja huoltokaan tiennyt miksi, mutta onko muilla auton takuu 5 vuoden lisäksi 150tkm? On kuulemma poikkeuksellinen takuu VAGeissa.

Ostaessani auton 2021 siihen annettiin 5 vuoden ja 100 tkm takuu, joka käsitykseni mukaan oli maahantuojan myöntämä, jonkinlainen kampanja. Muistaakseni siihen sai ostettua muutamalla satasella lisää kilometrejä 150 tkm:n asti.
#4
Lainaus käyttäjältä: ToyoCorolla - 26.01.24 - klo:14:43Onko syytä huoleen, jos näyttöön tulee ilmoitus: Polttomoottori pitää olla käynnissä pitkään.

Muuta ilmoitusta ei tullut.

Omassa Seatissa tuo teksti "moottori oltava käynnissä pitkään" tarkoitti sitä että öljyn sekaan oli kertynyt liikaa polttoainetta. Tilanteen korjaamiseksi piti ajaa pitkään, jotta öljyn lämpötila nousee 96 asteeseen polttoaineen haihduttamiseksi öljyn seasta.
#5
Lainaus käyttäjältä: miz - 02.01.24 - klo:18:00^
Mulla on ollut auto latauksessa käytännössä aina katoksessa, ja kolmen vuoden aikana ongelmia luukun kanssa 0.
Taitaa syynä olla näissä solenoidin jäätymisissä taivasalla lataus, jolloin sinne lukitustapin väleihin pääsee vettä/kosteutta ja jäätyy sopivassa kelissä kiinni.
Luokattomia varmaankin kuitenkin ovat koko konsernin laajuudessa, kun eivät tunnu kestävän ulkokäyttöä (taivasalla) kuten pitäsi.

Minulla auto oli kahden vuoden ajan kylmässä hallissa ja siitä huolimatta tuo latausluukun kansi jumittui yli puolenkymmentä kertaa. Eli jumittuu myös kondensioveden vaikutuksesta. Muutamaan kertaan sulattelin lämpimässä hallissa ja yleensä hiustenkuivaajalla johon tein A4 arkista rakosuuttimen jolla kuuman ilman sai puhallettua luukun raosta lukitustapin suuntaan.
#6
Lainaus käyttäjältä: JARGE040292 - 22.12.23 - klo:12:55Onko muilla sellasta et auto ollut vaikka yön seinässä lataus. Lähdet ajamaan ja polttomoottori lähtee päälle ja sanoo viestiä "moottori oltava käynnissä pitkään" ?. Ulkona 1 aste pakkanen, ladattu yö niin mistä voi johtua ? Akku vaihdettu 3 viikkoa sitten, käyttöakku siis.

Ei käsitykseni mukaan liity ollenkaan akkuun, sillä omassa Seatissa tuo teksti "moottori oltava käynnissä pitkään" tarkoitti sitä että öljyn sekaan oli kertynyt liikaa polttoainetta. Tilanteen korjaamiseksi piti ajaa pitkään, jotta öljyn lämpötila nousee 96 asteeseen polttoaineen haihduttamiseksi öljyn seasta.
#7
Lainaus käyttäjältä: Tombba - 10.08.23 - klo:22:27
Öljythän vaihdetaan joka huollossa. 30tkm/2v välein sen lisäksi sitten heilutellaan taskulamppua erinäisissä paikoissa ja vaihdetaan raitisilmasuodatin. 60tkm kohdalla onkin maksun paikka kun DSG lootan öljyt menee vaihtoon ja samalla taitaa mennä myös tulpat.

Juuri tehty tuo huolto ja sisälsi kaikki nuo toimenpiteet. Hinnaksi tuli pikkasen yli 900 euroa.
#8
Lainaus käyttäjältä: Aaltool - 31.05.23 - klo:14:43
Onko plugarissa jotain automatiikkaa, joka käynnistäisi polttomoottoria jos se on ollut riittävän pitkään käyttämättä? Autolla tulee ajettua lähes pelkästään sähköllä (viimeiset 1800km menty 0,3L/100km kulutuksella), ja omassa käytössäni polttis ei välttämättä käynnisty muutamaan viikkoon, ellen pakota esim. sporttimoodia päälle. Lehtien palstoilta saa nykyisin lukea, kuinka joissain plugareissa moottorin osat ruostuvat sen vuoksi, ettei polttomoottori käy tarpeeksi usein. Lähinnä mietin tässä sitä, voinko vain luottaa auton omaan älyyn asiassa vai tulisiko välillä, esim. pari kertaa kuukaudessa pakottaa sporttimoodia päälle jotta saa moottorin kuumaksi edes silloin tällöin.

Kyllä siellä on joku logiikka jonka mukaan se käyttää polttomoottoria. En osaa sanoa miten usein, mutta arvioisin käyttävän vähintään parin viikon välein kun ajaa pelkällä sähköllä. Oma käyttö on lähes päivittäistä ja tänä keväänä tuli muutamaan otteeseen ajanjaksoja jolloin ei polttomoottorilla tullut ajettua pitkään aikaan. Tällöin pari kertaan täydellä akulla liikkeelle lähtiessä polttomoottori käynnistyi ja oli käynnissä noin kymmenisen kilometriä, jonka jälkeen sähköllä ajo oli taas mahdollista.

Tämän lisäksi minulla on auton infotauluun tullut pari kertaa ilmoitus että aja pitkään polttomoottorilla. Tällöin ei voi ajaa sähköllä vaikka akku olisi täynnä. Kokemukseni mukaan tuo pitkään ajo tarkoittaan noin 60 kilometriä noin 100 km/h nopeudella, jolloin moottorin öljyn lämpötila nousee 90 asteeseen ja on hetken vähintään tuon verran.
#9
Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 25.05.23 - klo:20:06
Tänään tuli uudet kesäkumit ja samalla nelipyöräsuuntaus. Takapää näköjään ei ole kohdallaan, mutta mitäpä sitä voi kun on jäykkä taka-akseli  ::) Varmistin että miksi tuolla lukee Leon 1M ettei vaan ole väärät ohjearvot   ;D


Tuntuu oudolta että jäykän taka-akselin kulmat on pielessä. Onko ajettu johonkin monttuun vai onko valmistuksessa niin paljon hajontaa ettei tehtaalta tullessaan ole kulmat ohjearvojen sisällä?
#10
Lainaus käyttäjältä: MikHei - 25.05.23 - klo:22:21
Selittyyköhän taka-akselin ero sillä, että lataushybridi = erillisjousitus ja kevythybridi = jäykkä akseli??? Ihan mutuna heitän?

Tuo on mahdollista, mutta käsitykseni mukaan jäykässä akselissa ei pitäisi olla kallistusta ollenkaan. Nyt kevythybriidin omistajat voisivat tarkistaa ja vahvistaa onko näissä jäykkä akseli.
#11
Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 25.05.23 - klo:20:06
Tänään tuli uudet kesäkumit ja samalla nelipyöräsuuntaus. Takapää näköjään ei ole kohdallaan, mutta mitäpä sitä voi kun on jäykkä taka-akseli  ::) Varmistin että miksi tuolla lukee Leon 1M ettei vaan ole väärät ohjearvot   ;D


Minulla oli myös nuo kulmat pielessä. Edessä aurauskulmat ja taka kallistuskulmat. En tiedä tuon taka-akselin jäykkyydestä, sillä K-auto Herttoniemessä sääti taka-akselin kallistukset ohjearvojen mukaisiksi.


#12
Lainaus käyttäjältä: minom - 20.04.23 - klo:08:08
Täällä sama homma. Useamman viikon kaatuillut lähes joka ajoreissu. Yleensä kaatuu vain yhden kerran ja noin 5 minuutin sisällä lähdöstä. Eilen tarkistin, että olisi joku päivitys tuutissa odottamassa, joten täytyy vetää se läpi.
Navi on alkanut myös tekemään sitä, että luulee auton menevän rampista kun ajaa suoraa tietä.

Samat oireet alkoi vuoden vaihteen jälkeen.
Kaatuu yleensä hetki lähdön jälkeen ja muutaman kerran on tapahtunut kahteen kertaan peräkkäin.
Navi myös on luullut tavan takaa että poistutaan rampista, vaikka ajetaan suora tietä. Kehä ykköstä Itäkeskuksesta länteen ajettaessa tuntui että lähes joka toisesta liittymästä ollaan poistumassa, vaikka menin tietä suoraan.
Reklamoin näistä ja auto kävi K-auto Herttoniemessä, jossa tutkivat asiaa eikä löytäneet mitään vikaa. Päivittivät softat, mutta samat ongelmat jatkuvat, ehkä kuitenkin hiukan harvemmin kuin ennen softien päivitystä.
#13
Lainaus käyttäjältä: Lionman - 24.03.23 - klo:19:21
Tuleeko tuo sähkökulutus 12,4 sinulla latauslaitteen tmv:n tiedosta, että paljonko sähköä on autoon mennyt? Esilämmityksen lisäksi siinä on silloin mukana myös käsittääkseni lataushäviö. Paljonko lienee, olisiko välillä 5-10%?

Sulla on kyllä himpun pitempi mökkimatka!  ;)

Taloyhtiön tolpassa on kulutusmittari ja lisäksi olen kirjannut ylös mitä muista maksullisista paikoista on tullut latailtua.
Esilämmityksen lisäksi sisältää tietysti myös lataushäviön. Olen muutaman kerran yrittänyt laskea tuota lataushäviöt kun tyhjällä akulla tullut tolpalle ja ladannut täyteen. Eri kertojen laskelmat eroavat toisistaan melkoisesti, koska akun tyhjyys on eri vaikka näytössä lukee 1% järjellä. Laskelmien perusteella häviöt näyttäisi olevan 8A latauksessa lähempänä 10 kuin viittä prosenttia.
#14
Lainaus käyttäjältä: v6e - 24.03.23 - klo:08:13
Hoi!

Vaimo on aina ollut Seatin vihaaja. Nyt viikon ajettuaan autolla alkoi kyselemään onko näitä plugarina, meidän oma on siis kaasuversio.

Kertokaas ystävät, paljon teillä autot vie bensaa maantieajossa sähkö ohella.
Spritmonitorissa on laidasta laitaan, yksi vie 0,4l + 15kwh/100km toinen 2,4l +15kwh.
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/44-Seat/1353-Leon_ST.html?powerunit=2

Lukuja pöytään kiitos! Aika iso ero meillä kuuluuko 0,4 vai 2l kun kilometrejä tulee 20-30k vuoteen.

Oma kulutukseni kahden vuoden ja 44945 kilometrin osalta on ollut 2,8 l/100km ja 10,1 kWh/100km. Tiedot on kerätty ajotietokoneesta. Jos ottaa huomioon paljonko sähköä on ladattu autoon niin kulutus on 12,4 kWh/100km, jolloin tulokseen vaikuttaa ennen lähtöä sisätilan lämmittämiseen kulunut sähkö.

Ohessa pitkän matkan kulutuksesta kesäkelillä, kaksi henkilöä ja koko takatila täynnä mökille vietävää tavaraa.
Koko matka 821 km, 1,2 kWh ja 5,2 l/100 km, keskinopeus 90 km/h.
Lähdöstä tankkaukseen 445 km, 2,5 kWh ja 4,5 l/100 km, keskinopeus 84 km/h
Tankkauksesta perille 376 km mentiin pelkällä bensalla 5,9 l/100 km keskinopeuden ollessa 97 km/h.
Pitkän matkan ajossa optimaalisin tapa taitaa olla laittaa määränpää navigaattoriin ja hybridi heti päälle.
#15
Lainaus käyttäjältä: noel taes - 19.03.23 - klo:22:31
Tämä nyt ei välttämättä ole vika, mutta onko muut huomanneet ja osaako joku sanoa, mikä mahtaa auton sammuttaessa silloin tällöin kolahtaa, ehkä auton alla, mahdollisesti hieman oikealla puolella, vai liekö moottoritilassa. Ã,,äni on vähän samanlainen kun ovien lukituksessa, mutta hitusen napakampi "kopsaus" jossakin auton rakenteessa. Ei kuulu joka kerta, mutta en oikein osaa sanoa, että liittyisi johonkin tiettyyn säähän. Nyt talvella olen sen pakkasilla huomannut, mutta ei kuulu ihan joka kerta.

Saattaa olla myös ilmastoinnin/lämmitysjärjestelmän putkiston luukun sulkeutuminen. Olen havainnut saman äänen joskus omassa autossani. Se muistuttaa aiemmassa eri merkkisessä autossa ollutta ääntä, kun sulki manuaalisti ulkoisen ilmanoton niin luukku sulkeutui samalla tapaa kolahtaen.
#16
Lainaus käyttäjältä: sparrow77 - 02.03.23 - klo:15:31
Näin yleisesti Lohjan Autotalolla on ollut mun kokemuksella erinomainen asiakaspalvelu, ja puhelimessa kaverit on aina avuliaita ja ystävällisiä.

Samaa mieltä yllämainitun kanssa. Lisäksi huoltohinnat ovat noin 15% pääkaupunkiseudun K-auto liikkeitä halvemmat.
#17
Pysyykö teillä auto navigaattorin mielestä ajamallanne tiellä?

Minulla useampikaistaisella tiellä, kuten kehä- ja moottoritie, navigaattori luulee auton poistuvan suunnitellulta reitiltä liittymästä lähes joka toisen liittymän kohdalla. Olen kiinnittänyt huomiota tähän erityisesti parin viimeisen kuukauden ajan, koska ilmiö tuntuu lisääntynee merkittävästi viime aikoina.

Mikähän mahtaa olla vikana ja missä?
#18
Minulla jäi takavalojen lisäksi eteen parkit päälle kun kävin viikonlppuna ostoksilla. Huomasin asian kun tulin takaisin autolle. Valot automaatti asennossa ja sammuvat normaalisti asetetun 10 sekunnin kuluttua.
#19
Lainaus käyttäjältä: Masatir - 16.01.23 - klo:08:13
Auto herjaa, että vaihda avainten paristot. No olen vaihtanut ja herjaa edelleen. Pitääkö tuo herja nollata jotenkin jostain, että se ei joka kerta autoa käynnistäessä tulisi?
Ei ole mitään mistä ilmoituksen voisi nollata. Minulla oli sama ongelma kun vaimolla olevan kakkosavaimen paristo vaati vaihtoa. Luulin että oman avaimeni paristo vaatii vaihtoa ja vaihdoin sen eikä vaihtoilmoitus loppunut vaihdosta huolimatta. Vaihtoilmoitus loppui vasta sitten kun vaimon avaimen paristo oli vaihdettu ja avain oli käytetty auton sisällä. Eli auto tunnistaa eri avaimet ja näyttää vaihtoilmoitusta niin pitkään kunnes vaihtoa vaativan avaimen paristo on vaihdettu ja avainta on käytetty autossa.
#20
Kannattaa harkita Autotalo Lohjan käyttöä huoltoihin jos se mahdollista. Siellä nettisivujen mukaan huoltojen hinnat näyttäisi olevan noin 15% halvemmat verrattuna K-auton Helsingin hintoihin.
#21
Lainaus käyttäjältä: Masatir - 05.12.22 - klo:14:36
Tuo oli mielenkiintoinen tieto, että korkeajänniteakun valinta seisontailmastoinnin käyttöön vaadittaisiin, jos haluaa seisontailmastoinnin yhteydessä muutakin kuin sisätilan lämmittämistä silloin kuin auto on latauksessa vain tilapäislaturilla 8A virralla. Onko tosiaan näin? Olen tavannut sitä ohjekirjaa mutta tällaista kohtaa en sieltä löytänyt.

Ehkä ylipäätään on vain epäselvästi välillä ilmaistu asioita. Mitä esimerkiksi tarkoitetaan tällä maininnalla seisontailmastoinnin ohjelmoinnista sivulla 164:
"Kun toiminnot Ilmastointi ja Lataus ovat yhtä aikaa kytkettyinä päälle, ensin autoa ladataan ja sitten ilmastoidaan. Lähtöaika voidaan aktivoida vasta, kun toinen kahdesta toiminnosta on kytketty päälle."

Eli jos ohjelmoin lähtöajan ja valitsen erikseen täpät ilmastointi ja lataus, niin auto lopettaa lataamisen siihen kohtaan, kun seisontailmastointi käynnistyy? Miksi näin haluaisin toimia? Enkö haluaisi, että auto aloittaa seisontailmastoinnin ja lataa loppuun asti ja lopettaa  lataamisen varmuudella vasta sitten, kun otan johdon irti autosta? Ja varsinkin jos olen valinnut käytä korkeajänniteakkua seisontailmastointiin yllä lainatun kommentin takia, niin eikö se silloin sitten ala tyhjentää sitä auton akkua kun se aloittaa sen ilmastoinnin? Vai mikä tuon pointti? Kun testasin seisontailmastoinnin ohjelmointia, niin jätin sen lataus-täpän kytkemättä päälle.

Tuo korkeajänniteakun valinta ei ole ohjekirjassa. Asian toi esille K-auton huoltoneuvoja, kun puolitoista vuotta sitten ensimmäistä kertaa valitin ettei istuimet lämpiä kuten ohjekirjassa luvataan. Asia ei vaikuttanut osaltani istuinlämityksen toimintaan. Jos korkeajänniteakkua ei ole valittuna lämmitysteho on 8A:lla noin 1900W, kun taas korkeajänniteakku on valittu lämmityslaitteen koko 5000W teho on käytettävissä. Eli kovila pakkasilla tuo 1900W teho saattaa olla riittämätön sisätilan ja muiden lämmittämiseen.

Kokemukseni mukaan kun lataus ja ilmastointi on valittu niin auto lataa ensin akun täyteen noin tuntia ennen lähtöaikaa ja aloittaa ilmastoinnin tuon tunnin aikana ulkolämpötilan mukaan sopivana ajankohtana niin että haluttu lämpötila on lähtöhetkellä saavutettu. Eli jos korkeajänniteakkua ei ole valittu akun lataus on 100% noin tuntia ennen lähtöaikaa ja auto käyttää lämmitykseen vain laturista tulevaa sähköä niin että haluttu lämpötila on valitulla lähtöhetkellä saavutettu.

Viime talven kokemusten mukaan kun auto oli 8A laturissa, niin korkeajänniteakun käyttö ilmastoinnin aikana kulutti 2-3% sen kapasiteetista. Tällöin ei toiminut muuta kuin sisätilan lämmitys. Nyt kun istuinlämmitys on toiminut ja ollut käytössä kuljettajan istuimella niin korkeajänniteakun kapasiteetista on kulunut 4-5%. Ei ole vielä ollut niin kylmää että ratin lämmityksen vaikutuksesta olisi tietoa.
#22
Lainaus käyttäjältä: skeidaukko - 30.11.22 - klo:12:32
Mikäköhän esilämmitystä riivaa? Ratti tai kuskin penkki ei ole vielä kertaakaan lämmennyt, vaikka ne on kyllä valittuna lämmitys-valikosta. Eikä niitä kyllä pysty poiskaan ottamaan, penkki ja ratti pysyy "punaisena" vaikka yrittää pois täpätä. Nyt pistin testiksi pelkääjän paikalle myös lämmityksen asetuksista, ja penkki lämpesi heti ajastetulla esilämmityksellä sekä myöskin Connectin kautta kytkettynä.

Minulla oli myös ongelmia penkin lämmityksessä seisontailmastointia käytettäessä. Tekivät jotain viime keväänä takuukorjauksen yhteydessä ja tänä syksynä on toiminut. Seisontailmastoinnin yhteydessä istuinlämmitys vaatii että ulkolämpötila on alle +5 astetta. Kokemukseni mukaan ratin lämmitys toimii vasta kun ulkolämpötila on pakkasella. Jos auton on latauksessa tilapäislaturilla eli 8A virralla, taitaa vaatia myös sen että on korkeajännite akku on valittuna seisontailmastoinnin käyttöön, sillä muuten teho ei riitä sisätilan lämmittämisen lisäksi muuhun.
#23
Lainaus käyttäjältä: Hazard10 - 17.11.22 - klo:18:31
Onko muilla ongelmia päästä Seat Connectiin sisään?

Kyllä on. Ongelma taitaa olla laajempi koskien muitakin VAG konsernin merkkejä. Katso Seat Connect haaraa.
#24
Lainaus käyttäjältä: Sped - 17.11.22 - klo:10:07
Mietin myös sitä, että jos viilaisi tutkien kohdalla olevien aukkojen halkaisijan n. 1 cm leveemmäksi, auttaisikohan... ?

Kannattaa kokeilla riittääkö levennys. Itse kokeilin aluksi myös tuota aukon suurentamista, mutta ei auttanut Leonissa, koska säleikön rakenteesta johtuen maski pääsi liikkumaan yli kaksi senttiä tutkien pinnan etupuolelle ennenkuin asensin alaosaan palikat, jonka jälkeen maski asettuu juuri tutkien pinnan takapuolelle. Näyttää olevan tärkeintä ettei tutkan etupinnan etupuolella ole esteitä josta tulee heijastuksia.
#25
Lainaus käyttäjältä: Sped - 17.11.22 - klo:08:24
Kiitos kaikille vastauksista! Kyllä se varmaan täytyy hommata.
https://www.svh.fi/auto/maskisuojat/volkswagen/maskisuoja-volkswagen-golf-2020-
Tuolta katsoin, näyttää hyvältä eikä maksakaan kovin paljoa. Ainoa mitä mietin, on kuvassa näkyvät aukot tutkien ympärillä, jäävätkö tutkien eteen, jolloin piippausta olisi jatkuvasti luvassa?

Onko jollain suositella jotain ostopaikkaa? Aiemmin mainittu tuuliohjain.fi sivustolta ei mielestäni omaan autoon sellaista löytynyt.

Omassa Seat Leonissa aluksi häiritsi ajoittain parkkitutkia, koska suoja nousi niiden kohdalta tutkien etupinnan etupuolelle. Tein pienen virityksen alalaitaan parilla arpakuution kokoisella palikalla ja mustalla jeesusteipillä, jolloin alalaita nousi ylemmäksi ja suojan ylälaita painui tutkien etupinnan takapuolelle.

Itse tilasin Virtasen verkkokaupasta. Sieltä saa myös noita kiinnikkeitä jos sattuu irtoamaan ja häviämään autopesun yhteydessä.
#26
Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 26.10.22 - klo:12:16
Jaa-a, uskaltaakohan tuota tavaratilan verkon kiinnityksen kamppistakaan teettää. Asioitko Seat Center Airportissa vai missä? Ei kuulosta hyvältä, että jotkut äijät alkavat repimään katon vuorauksia pois. Lopputulos tuskin lienee sama kuin tehtaan jäljiltä. Jotakin rikotaan/naarmutetaan kuitenkin. Näin on käynyt ennenkin.

Ei ole ollut vikaa 12 V akun varaustasossa eikä tuossa verkon kiinnityksessäkään. Taidan tyytyä öljynvaihtoon.

Työ tehtiin Herttoniemen K-autossa. Minun autossa ei kiinnityksessä ollut vikaa. Kysyin montako viallista on tullut vastaan niin kertoivat että muutama. Minulla ei ole mitään huomautettavaa työn jäljessä katon sisäverhoilun osalta.

Huoltoneuvoja sanoi että tuo 12 V akun alhainen varaustaso saattaa etenkin pakkasilla vaikuttaa auton toimintaan.
#27
Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 26.10.22 - klo:00:49
Samat sanat. Olin varannut vuosihuoltoon ajan perjantaiksi. Siinä piti tehdä öljynvaihdon ja joidenkin placebo-juttujen lisäksi molemmat avoimet kamppikset (tavaratilan verkon kiinnitys sekä tuo akun ohjainlaite). Itse asiassa on hyvä, että ei tehdä tuota akun ohjainlaitetta. Varsinkaan kun autossa ei ole ollut mitään havaittavaa vikaa. Olen kuullut niin kauheita juttuja tuosta päivityksestä, että parempi vaan kun jää väliin.

Tuon tavaraverkon kiinnityksen tarkistuksen osalta purkavat koko sisäkaton, jotta pystyvät tarkistamaan onko kiinnityskohdan pultit kunnossa ja kunnolla kiinni. Tämä tehtiin autossani noin kuukausi sitten.

Samalla sovittiin akun ohjainlaitteen kampanjan toteutus ensi viikolle. Kysyin mistä on kyse, niin ilmoittivat että ohjainlaitteen vika kohdistuus 12 V akun lataukseen, ei korkeajänniteakkuun. Eli tarkoittanee sitä että 12 V akkuun ei lataudu riittävästi virtaa korkeajänniteakusta, jotta auton elektroniikka toimii.
#28
Lainaus käyttäjältä: Marjuran - 24.10.22 - klo:21:33
Minusta kyllä tuntuu, että molemmissa tapauksissa menevät sekä etu- että takajarrut päälle. Kun pistän vaihteen P-asentoon (painamallla P-nappulaa N-asennossa), niin jalkajarrussa tuntuu nykäys ja (P)-nappulassa eli seisontajarrussa syttyy valo. Samoin käy, kun pistän pelkästään seisontajarrun päälle (P)-nappulasta eli jalkajarrussa tuntuu nykäys. Toki P-asennossa voi olla vielä muitakin lukituksia vaihdelaatikossa. Seisontajarrun poistamalla ei saa kuitenkaan vaihteistoa pois P-asennosta, vaan se täytyy tehdä vaihdevalitsimella.

Minun kokemukseni mukaan P-asennossa ei etujarrut ole päällä, vaan se on vaihteiston kautta lukittu. Renkaita vaihtaessani takapyörät ei liiku yhtään vaan ovat jarruilla lukittu, kun taas eturenkaat liikkuvat hiukan eli samaan tapaan kun vaide on päällä.
#29
Ohjekirjassa lukee: Ã,,lä pysäköi autoa pakkasella moneksi tunniksi, jos varaustila on alle 40 %. Eli tuon mukaan pitää pakkasella heti pihaan tullessa ladata vähintään 40%:n. Itse olen käyttänyt 50% siltä varalta että jos tulee ennakoimaton lähtö ennen asetettua lähtöaikaa niin on ainakin jonkun verran virtaa akussa. Laittaisin enkä 60% jos sen saisi sille tasolle ohjelmoitua. Kun ei ole pakasta käytän kauko-ohjatun pistorasian aika-asetusta niin että päättää latauksen kahta tuntia ennen 100% latausaikaa, jolloin akussa on noin 75% virtaa. En lataa kesälläkään täyteen ennen kuin juuri ennen lähtöä, koska ohjekirja suosittelee lähtemään liikkeelle akun latauduttua 100%:n.
#30
Miten teillä on toiminut edullisen tariffin käyttö auton latauksessa?

Eilen laitoin edullisen tariffin yöajaksi, kun laitoin lähtöajan huomiselle aamulla. Normaalisti lähtöajan mukaan laitettaessa lataa ensin 50%:n ja loput sitten ennen lähtöaikaa. Nyt oli ladannut yön aikana 100%:n, kun lähtöaika on vasta huomenna aamulla.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy