Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - PassatB8

#1
Lainaus käyttäjältä: dwntime - 16.04.20 - klo:21:20
Komppaan edellistä kirjoittajaa. Kannattaa tsekata vikakoodit.

Yksi mahdollinen voi olla DPF paine-eroa sensori. Se sytyttää tuon vikavalon ja samoin DPF poltot tapahtuvat jatkossa enää aika/kilometriperustaisesti.

Maksaa marmorilla uusi sensori n. 90, ja vaihto on kotipihassakin n. 10 minuutin homma.

Kiitos vinkeistä! Kävin tarkistuttamassa koodin. ”P2002 Dieselhiukkassuodattimen tehokkuus kynnysarvon alapuolella”. Käväisin saman tien Motonetin korjaamolla kysymässä, että paljonko maksais vian korjaaminen. Hiukkasuodattimen puhdistus 250, mutta siihen liittyvä purku- ja kasaustyö 850,. Tuo oli alustava hinta-arvio. Se suodatin sijaitsee tossa mun autossa, jossain todella hankalassa paikassa. Käytännössä päivän homma. Korjaamon mies sanoi, että yleensä noita puhdistuksia tehdään sellaisiin 250-300tkm ajettuihin autoihin. Mun autolla on ajettu vajaat 150tkm. Korjaaja vinkkas ajamaan maantiellä pidempää lenkkiä pienellä vaihteellä isoilla kierroksilla. Sehän auttoi sitten. Näköjään tuo auto ei vain tykkää lyhyestä ajosta. Pitää yrittää ajella välillä pidempiä matkoja vaikka sit turhan takia. Vaikka dieseliä kuluu, niin tulee se halvemmaksi kuin tollanen tonnin remontti.
#2
Lainaus käyttäjältä: apche - 16.04.20 - klo:20:15
Pakokaasujepäästöjen häiriövalo? Eikös tuo ole ihan tavallinen check engine -vikavalo? Toki varmaan noin uusi antaa mittaristoon jonkun tekstinkin lisäinfona.
No anyway, sulla diesel ja hiukkasloukku. Onko paljon pätkäajoa? Meinaan jos on, niin mahdollisesti hiukkassuodattimen tyhjennyspoltot ei ole suoriutunut loppuun ja ehkä siksi valittelee päästöistä?
Oletko muuten seurannut kulutusta ihan tankkauksista laskemalla?

Ohjekirjan mukaan tuo valo tarkoittaa:

”Palaa: Pakokaasupäästöihin vaikuttava häiriö
Vilkkuu: Palamishäiriöitä, jotka vaurioittavat katalysaattoria”

Eli mulla siis palaa, ei vilku. Aiemmin paloi vain ennen käynnistystä silloin tällöin epäsäännöllisesti. Nyt pari kertaa sit jäänyt palamaan pidemmäksi aikaa.

Ei ole mitään lisäohjetta mittariston puolella. Dieseli on ja aika paljon tulee ajettua pätkäajoa. Tuo merkkivalo on just yhdistynyt mun mielestä siihen pätkäajoon. Pidemmillä matkoilla tota valoa ei näy ja usein tuo poistuukin, jos ajaa pidemmän matkan. Eilen syttyi viimeksi ja jäi palamaan ja jouduin tänään ajamaan vähän pidempää matkaa, mutta eipä tuo ole sammunut. Kulutusta en ole seurannut sen tarkemmin.

#3



Onko tästä pakokaasupäästöjen häiriövalosta Passatin omistajilla kokemuksia? Alusta lähtien (eli auton ostosta, mittarissa silloin n. 120 000km)  on vilkutellut tätä aina aika ajoin ennen käynnistystä mutta nyt viime aikoina alkanut palamaan pysyvästi. Varasin jo ajan huollosta mutta sit se merkkivalo taas hävis, niin peruin sit ajan. Nyt alkaa vaikuttamaan siltä, että tuo valo ei kyllä sammu, joten pitänee varata uusi aika. Onko kokemuksia/tietoa tästä?
#4
Lainaus käyttäjältä: Thumper - 22.12.19 - klo:00:16
Käyettyä passattia ostelemassa ja kulutuspuoli vielä vähän mietityttää, onkohan noissa otsikon malleissa paljon kulutuseroa kun kummatkin nelivetoja? Vaihteistot ilmeisesti ainakin eri mallit. Kummatkin ilmeisesti ihan kestäviä moottoreita olleet?

Mun 2015 mallin biturbo neliveto passat kuluttaa maantiellä 5,6l/100km. En osaa tuosta toisesta mallista sanoa.

Mulla on vajaat 150 000km ajettu nyt ja tähän mennessä siihen on vaihdettu 2 kertaa jakohihna ja kertaalleen vauhtipyörä. Toinen jakohihnan vaihto siis ihan normaali huoltotoimenpide mutta toinen ei. Onneksi meni huoltotakuuseen. Toinen jakohihnan vaihto suoritettu alkuperämaassa Saksassa, niin en tiedä onko ne vaihtaneet oikeasti sitä siellä, kun se noin nopeasti meni uudelleen vaihtoon vai onko vain laitettu huoltokirjaan ruksi ja jätetty vaihtamatta. Biturbossa vaihtoväli on kuitenkin muistaakseni 120 000km niin ei olis pitänyt tulla ihan näin äkkiä. Muuten ei ole ollut mitään isompia mutta onhan tuossakin jo ihan riittävästi sikäli, että tuo pelkkä vauhtipyörän vaihtokin voi olla sellainen lähes 3000,:n remontti eikä jakohihnakaan mikään halpa ole. En tiedä miten yleisiä juttuja nuo sit on.

Biturbossa kannattaa ottaa kuitenkin huomioon se, että huollot voi olla vähän kalliimpia ja osia voi olla vaikeampi saada, kun ne ei kaikki ole ihan perusosia. Esim ilmansuodatin piti tilata saksasta kun sitä ei saanut mistään suoraan. Sitä ei ollut edes paikallisessa Volkswagen-merkkihuollossa saatavilla. Onneksi se ei maksanut kuin parikymppiä. Jakohihnan vaihtovälikin on käsittääkseni lyhyempi kuin peruspassatissa.
#5
Kiitos kaikille vinkeistä!  :)

Lainaus käyttäjältä: Nifa - 14.04.20 - klo:10:00
Ei olisi mahdollisuuksia vaihtaa kokoa jonkin verran, tai yläpäätänsä mikä koko hakusessa? Itse nimittän olen noista GY:n eagle F1:stä tykännyt todella paljon (itsellä siis Asy 3:set, nythän siitä tuli myös asy 5). Aikaisemmat oli juuri nuo Hankookin evo2:set (tosin takatuupparissa) ja oman korvaan ei se Hankookin äänimaisema kovin ihmeellinen ollut, hyvät ajettavat jäykällä alustalla kyllä olivat.

235/40 R19 W96 koon renkaat pitäis siis olla. Ei löytynyt kyllä sopivaa Goodyeariltä. Olisin kyllä ostanut Goodyearit, jos vain jostain olis ne saanut. Selasin kaikki mahdolliset nettisivut ja kävin paikalliset rengasliikkeetkin läpi. Asy3:sta ei saa enää oikein mistään, en tiedä miksi. Asy2:sta olis ollut oikean kokoisena mutta painoluokka ei riittänyt mun autolle. Asy5:set olis saanut mutta toimitusaika oli liian epämääräinen (renkaat olis saanut joskus kesäkuun ja joulukuun välillä ehkä - tai sitten ei). En oikein uskalla kokeilla mitään muuta kokoa kun käytännössä pitäis sit tilata joko vielä matalammat renkaat tai sit korkeammat renkaat. Kumpikaan ei oikein houkuta. Matala voi olla äänekkäämpi ja korkeammasta mä en tiedä, että miten se tuon auton alle mahtuu, kun ainakaan Volkswagen ei suosittele sitä. Ei huvittanut ottaa riskiä.

Michelin oli yksi vaihtoehto. Primacy oli saanut kyllä hyviä arvosteluja melun suhteen ja mm. Tesla-foorumilla sitä kehuttiin. Mutta sit oli myös jonkin verran vastakkaisia arviointeja. Varmaan riippuu autosta ja tiestöstä ja kuskista, että miten sen rengasmelun oikein kokee, kun tuntui, että kaikkien renkaiden kohdalla oli niitä, joiden mielestä rengas on äänekäs ja niitä joiden mielestä se on hiljainen. Primacy oli kalleimpia renkaita mitä oli tarjolla. Noin 1000, olis maksanut Primacyt tohon mun autoon.

Pitkällisen pähkäilyn päätteeksi päädyin sit tilaamaan kuitenkin Hankookin Evo2:set 600,:lla. Ne tuli vajaat 400, halvemmaksi kuin Michelinit. Hintaero kyllä vaikutti jonkin verran päätökseen. Hankookkeja on siellä täällä kehuttu hiljaisiksi ja mukaviksi renkaiksi ajaa mutta niistäkin löytyy sit vastakkaisia mielipiteitä. Ainakin Evo2:sta. Evo3:sta oli vaikea löytää mitään tietoa. Jonkun belgialaisen rengastestin mukaan Evo3 on meluisa rengas. Evo3 on kai vähän urheilullisempi rengas kuin evo2, niin se voikin olla äänekkäämpi. Hankookin evoja käytetään ensiasennusrenkaina monissa uusissa Audeissa ja Volkkareissa, niin ajattelin, että ehkä se toimii tossa mun Passatissakin. Saa nähdä - tai siis kuulla - että miltä se sit kuulostaa. :)
#6
Rengas-onlinen sivuilta: ”Ammattijärjestöjen mukaan oikeanlailla varastoidut renkaat pysyvät kolme vuotta valmistuksesta tehdasuutena ja viisi vuotta uusina.”
#7
Laitetaanpa tänne rengaspuolellekin kysymys:

Passattiin pitäisi löytää uudet kesärenkaat. Vanhat todella kammottavan meluisat Pirellin Cinturato P7:t pitäis vaihtaa uusiin, joten nimenomaan hiljainen 19-tuumainen kesärengas on siis haussa.

Onko kellään kokemusta 19-tuumaisista Hankook Ventus S1 Evo2:sta tai Evo3:sta tai sit Continentalin Premium Contact 6:sta? Onko miten äännekkäitä Suomen teillä ja mihin autoon renkaat oli kytketty? Kokemukset muistakin merkeistä kiinnostaa.

Sen verran oon saanut vinkkiä, että Goodyearin renkaat (Eagle F1 ym) ovat hiljaisia ajettavia ja sellaiset ostaisinkin mutta niitä ei oo mun vannekoolle saatavilla.
#8
Kiitos vinkeistä!

Ei oikein löydy noita Goodyearin renkaita. GY Eagle F1 Asymmetric 5:a ei saa tossa mun vannekoossa kuin vasta kesäkuun alkuun aikaisintaan. Pahimmillaan menee kuulema joulukuuhun. Asymmetric 2:ssa ei painoluokka riitä. Noita kyseisiä Goodyearin renkaita on kehuttu hiljaisiksi monessa paikassa, joten se olis paras valinta varmaan. Harmittaa kun ei löydy mistään. Goodyear EfficientGrippiäkään ei saa tohon mun vanteeseen tai ainakaan en löydä sitä mistään. Vähän vaikeaksi menee.

Tarjolla näyttäis olevan lähinnä Michelin Pilot Sport 4, Michelin Primacy 4, Contintental Premium Contact 6, Hankook Ventus S1 Evo2 ja Evo3 ja Nokia Hakka Black. Hakka Blackiä ei paikallinen rengaskauppias suositellut jos haluaa hiljaisen renkaan. Se muuttuu kuulema kuluessaan äänekkääksi. Michelinin Pilot Sporttia on haukuttu äänekkääksi netissä. Primacy on ilmeisesti suht hiljainen ainakin jonkin Tesla-foorumin perusteella, mutta se on kyllä kallis rengas tossa mun vannekoossa. Ei huvittais ihan älyttömästi maksaa.

Onko kellään kokemusta Continentalin Premium Contact 6:sta tai Hankook Ventus S1 Evo2:sta (tai Evo3:sta)? Onko ne hiljaisia renkaita?
#9
Olisko kellään Passatin omistajalla (ja miksei muillakin) kokemusperäistä tietoa/suosituksia 19-tuumaisista kesärenkaista, jotka ei tuottais ihan kamalasti rengasmelua näillä Suomen teillä?

Vanhat renkaat on auton mukana tulleet Pirelli Cinturatot (235/40 19). Ne ainakin on todella äänekkäät renkaat. Tosin ne on jo vanhat ja loppuunajetut, niin se varmaan vaikuttaa. Olis kiva, jos sais edes jonkin verran melutasoa alemmaksi. Ei oikein huvittais alkaa vanteitakaan vaihtamaan pienemmiksi.

Netistä ja Tekniikan maailmasta olen arvosteluja lukenut ja oon siltä pohjalta miettinyt Michelin Pilot Sport 4:sia. Onko kellään niistä kokemusta 19-tuumaisina?
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy