Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - tgotj

Sivuja: [1] 2 3 ... 11
1
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
« : 31.01.23 - klo:11:59 »
Pitäisikö takaluukku saada kiinni jostain muualta kuin sieltä takaluukun napista? En saa kiinni auton sisällä olevasta nappulasta enkä kaukosäätimestä.
Oletko kokeillut painamalla pitkään? Ainakin sisarmerkeissä toimii siten.

2
Noille ilmaisen sähkön apajille tuntuu olevan niin tunkua. Terästeollisuudenkin, enkä nyt puhu edes Sunny Car Steelistä, suunnitelmissa on mukana suuria määriä sähköä. Pitää olla paljon ylituotantoa, ennen kuin kaikille riittää. Itse näkisin tosin mieluiten ylituotannon tasaamassa tuotannon kuoppia, jottei ylituotantoa tarvitsisi rakentaa niin paljon.

Jotenkin koko ilmaisen sähkön bisnesmalli arveluttaa. Jos merkittävä osa tuotannosta on ilmaista, niin sittenhan rahat on nyhdettävä muina aikoina. Sama matikka pätee myös noiden synteettisten polttoaineiden tuotantoon: jos tuotanto pyörii vain sähköntuotannon ylituotannon hetkinä, niin investointi- ja palkkakulut nousevat.

Tuon linkin jutun kirjoittajan kannattaisi ottaa vähän asioista selvää. Juttu on täynnä asiavirheitä, eivätkä sellaiset oikein motivoi lukemaan juttua. Vaikka asia olisikin ihan ajattelemisen arvoinen, niin se hukkuu helposti  huuhaan alle.
Ei se sähkö tosiaan jatkossakaan ilmaista tule olemaan, mutta hinnan painuessa riittävän alas elektrolyysilaitokset ja muut, jotka kykenevät energiaa varastoimaan, saavat lisättyä kulutusta ja sitä kautta pystytään tuottamaan niin sähköverkkoon, teollisuudelle kuin liikenteeseenkin kohtuuhintaista energiaa. Energian varastointimenetelmät tulevat toimimaan myös ylöspäin kysyntäjoustona, jolloin hinnan heilahdukset lievenevät. Ylituotantoa tulee olemaan joka hetki, joko vähän tai ihan hemmetisti. Ja sitä kautta päästään halvempiin sähkönhintoihin myös kuluttajille. Suuret ostajathan harvoin ostavat sähköä pörssihinnoilla, heillä pitkäaikaiset sopimukset vakiohinnalla. Jolloin halvan sähkönkin aikana tuotanto kannattaa.

Mutta kyllä uskon minäkin, että nykyisten autojen päästöjen minimoimiseksi jatkossa tullaan käyttämään synteettisiä. Mutta en usko siihen, että ne olisivat laajamittainen ratkaisu uusissa autoissa. Polttomoottoriteknologia lienee tulossa tiensä päähän.

3
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia lV uuden auton ongelmia
« : 26.01.23 - klo:14:22 »
Jos yhtään lohduttaa niin sisarmerkeissä ihan sama vika. Itsellä ratti vaihtoon kunhan saavat osan. Leon PHEV.

4
Hyvä juttu unelmasta!

"Näkökulma: Menikö vihreän liikenteen tavoittelussa vauhti järjen edelle?"
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/de5f7323-fdd0-4142-ac1c-b4e77c4b7270
Osuus synteettisistä polttoaineista oli osittain järkevää, mutta:
Synteettisten polttoaineiden valmistuksessa hukataan valtava määrä energiaa. Samalla energiamäärällä akkusähköllä kulkeva auto kulkee moninkertaisen matkan.
Synteettiset eivät poista ongelmaa paikallispäästöistä.
Se, että otamme ilmakehästä hiilidioksidia valmistaaksemme synteettistä polttoainetta, ei poista hiilidioksidia, koska se palautetaan sinne polttamalla polttoaine... Jos sen sijaan otamme hiilidioksidia ilmakehästä ja sidomme sen pysyvästi johonkin, saamme hiilidioksidia poistettua.

Positiivisena puolena: pelkällä sähköön siirtymisellä ei nykytahdilla saada korvattua riittävää määrää polttomoottorilla kulkevia, joten synteettiset on hyvä ottaa apukeinoksi siirtymän nopeuttamiseksi.

Lisäksi jutussa mainittu Volvon tutkimus on debunkattu laskelmien osalta jo kaksi vuotta sitten. Eli vanhaa, virheellistä tietoa levitetään (ideologisista syistä?) tietoisesti. Toimittajan ammattietiikka kenties hieman pettänyt?

5
No ei tietenkään ole, se on totta. Mutta oliko jossain että markkinaosuus olisi tippunut? Jos Tesla on kasvattanut myyntiään 40% edelliseen vuoteen verrattuna, niin onhan siinä taustalla myös markkinaosuuden kasvatus. Markkinoiden koko on kuitenkin suhteellisen stabiili.
Sekoitat nyt uusien autojen markkinan sähköautojen markkinaan. Sähköautojen markkinoiden koko on stabiili lähinnä Norjassa, muualla sähköautojen osuus kaikista myydyistä autoista kasvaa voimakkaasti. Eli markkinan koko kasvaa. Mutta tästä kasvavasta kakusta Teslojen osuus prosentuaalisesti on pienentynyt. Vaikka kappalemääräisesti myynti onkin edelleen kasvussa.

6
Eiköhän Teslan osalta osasyy hinnanalennukselle ole tosiaan se, että tuotantokapaa kasvatettu voimakkaasti ja nyt, kun kilpailijoilla on pitkät toimitusajat, nähtiin mahdollisuus iskeä markkinaosuuksiin, kun perinteiset autonvalmistajat ovat puolestaan valikoimaa kasvattamalla iskeneet lovea Teslan markkinaosuuteen aiemmin. Myyntimääräthän ovat Teslallakin kasvaneet koko ajan, mutta sähköautojen markkinaosuuden kasvaessa Teslan osuus kaikista sähköautoista pienentynyt voimakkaasti. Saa nähdä miten käy, lähtevätkö muut alentamaan hintojaan vai jääkö Teslan irtiotto yksittäiseksi hinnanalennukseksi. Jotenkin voisin kuvitella, että alennukset näkyvät jollain viiveellä myös muiden hinnoissa, jos Teslan myyntimäärät kasvavat tämän seurauksena.

7
Leon Mk4 (20-) / Vs: Seat Leon e-Hybrid (PHEV)
« : 20.12.22 - klo:13:49 »
Miten PWM-komponentin/on-off-termostaatin hinta, samoissa?

8
Leon Mk4 (20-) / Vs: Seat Leon e-Hybrid (PHEV)
« : 20.12.22 - klo:13:07 »
Säätöalgoritmista se riippuu, kyllä eri autoissa (ja muissa laitteissa) voi olla erilaisia säätötapoja. Varmasti silloin, kun erosuure (eli mitatun lämpötilan ja asetuksen ero) on vaikkapa 10 astetta tai enemmän, kaikki lämmittävät täysillä. Sitten kun lähestytään asetusta, voi hyvinkin tulla eroa. Joku vetää täysillä asetukseen asti, ja himmaa vasta sitten. Toinen voi himmailla jo aiemmin, suhteessa erosuureen arvoon ja kenties myös sen muutosnopeuteen. Ihan varmuudella ei voi sanoa, etteikö eroja voi olla sillä, vetääkö asetuksen täysille vai pitääkö halutussa loppulämpötilassa.
Totta kai voi, eihän nyt siitä ollut kyse. Uuneissa toki taitaa vastus olla mallia päälle/pois. Ihan yksinkertaisuuden vuoksi todennäköisesti ja vahvasti epäilen, että tuollaisen säädön mahdollistavia jännitteensäätöosia olisi laitettu sinne autoonkaan. Samasta syystä kuin uunissakin: hinta nousee monimutkaisuuden noustessa.

9
Leon Mk4 (20-) / Vs: Seat Connect
« : 20.12.22 - klo:11:55 »
Oletko kokeillut poistaa connectia puhelimesta kokonaan ja tehdä puhtaalta pöydältä uudelleenasennusta? Tuo auttoi joillakin tänä syksynä.

10
Leon Mk4 (20-) / Vs: Seat Leon e-Hybrid (PHEV)
« : 20.12.22 - klo:11:54 »
Nooo, uunissa on vaan vastukset jotka lämmittää pientä tilaa ilman puhallinta :). Kyllä se autossa vaikuttaa ainakin esilämmitykseen jos pistää pyynnin täysille.
Kyllä mulla vaan on niin uunissa kuin autossa puhallin. Ja aivan samalla tavalla lämmennyt 22 asteen pyynnillä kuin viime talvena max pyynnillä. Ei mitään eroa näin mutuna. Mittauksia en ole tehnyt enkä lähde tekemään...

11
ID.3 / Vs: VW ID.3
« : 05.12.22 - klo:13:53 »
Joo, ja sitten on niitä valmistajia joilla ei ole huolto-ohjelmaan alkuunkaan. Esim. T****. Mutta fossiilivalmistajien pitää toki ajatella olemassa olevaa huoltoverkostoa, T******* ei sellaista rasitetta ole.
Näissä olosuhteissa on vaikea nähdä, että tuo ei heijastuisi ajan kanssa hylkäysprosenttiin katsastuksessa...

12
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia lV uuden auton ongelmia
« : 28.11.22 - klo:14:18 »
Ja voi olla paljon niitä joiden autossa on vikaa, mutta eivät ole missään netin palstoilla huutelemassa.

Pointti kuitenkin on että ei voida tietää missä suhteessa on viallisia ja toimivia autoja.
Vikatilastoistahan nuo näkee, mutta lähinnä jälkikäteen, ei kai reaaliaikaista tietoa ole kuin marmorin pääkonttorissa/tehtaalla

13
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia lV uuden auton ongelmia
« : 28.11.22 - klo:14:04 »
Ja toisaalta isoon määrään autoja mahtuu lukumääräisesti enemmän maanantaikappaleita; Octavia kuitenkin ollut viime vuodet muutaman myydyimmän auton joukossa, jolloin myytyjen autojen määräkin on suuri. Mutta silti näitä tarinoita tielle jättävistä uusista autoista on aika paljon, eli jotain tuntuu menneen konsernissa vikaan uutta versiota suunniteltaessa. Niin Octavia, Golf, kuin Leon/Formentor tuntuvat samoista ongelmista kärsivän.

14
Leon Mk4 (20-) / Vs: Seat Leon e-Hybrid (PHEV)
« : 24.11.22 - klo:11:43 »
Nyt on muutaman päivän sisällä kaksi kertaa jäätynyt latausluukku tai sen lukitustappi kiinni-asentoon. Molemmilla kerroilla aukesi normaalisti kun oli lämmennyt jonkin aikaa tallissa. Molemmilla kerroilla suihkuttelin vähän ohutta öljyä kohteeseen, ainakaan eka suihkutus ei vielä auttanut. Onko tuossa tappisysteemissä joku tiivistekumi tai vastaava viritelmä jonka sisälle jäätyvä vesi kertyy vai mistä on kyse?
Eiköhän siinä latausluukussa ole selkeä suunnitteluvirhe: vaihdetulla solenoidilla alkoi pelittämään viime talvena ja toimi lopputalven, mutta nyt tosiaan itselläkin ensipakkasilla lopetti toimintansa. Ei lukitu latausluukku lainkaan.

15
Leon Mk4 (20-) / Vs: Leon Mk4 (20-) ongelmat ja viat
« : 23.11.22 - klo:10:11 »
Ai että, ekat pakkaset ja latausluukun lukitus lopetti taas toiminnan. Kerran rasvattu, kerran vaihdettu jo tähän mennessä. Samalla katsovat löytyykö vikakoodia kun auto lukitsi mut vartiksi ulos tuossa muutama viikko sitten. Ei kelvannut edes fyysinen avain...

Samalla sitten kampanja pois alta kun kerran auto pajalle.

16
Fossiilisten polttoaineiden hiilidioksidin osuus kasvihuonekaasuista on noin 2/3. Liikenteen osuus kasvihuonekaasuista on 14% ja henkilöautojen osuus liikenteen päästöistä on 41%. Joten kaikki henkilöautot sähköistämällä kasvihuonekaasupäästöt pienenevät alle 6%, olettaen sähköntuotanto päästöttömäksi.
https://www.epa.gov/ghgemissions/global-greenhouse-gas-emissions-data
https://www.statista.com/statistics/1185535/transport-carbon-dioxide-emissions-breakdown/
Laskelmissa ei toki ole otettu huomioon öljynjalostuksen eikä raakaöljyn kuljetuksesta aiheutuvia päästöjä, jotka tulisi laskea tieliikenteen aiheuttamiksi. Hyvin suuri osa esim meriliikenteen päästöistä johtuu öljytankkereista.

17
Co2-ongelma on maailmanlaajuinen ja maailmanlaajuisesti päästöjen pudotus olisi lähes olematon, vaikka kaikki Euroopan autot muuttuisivat kerralla sähköautoiksi. Euroopassakin suuri osa sähköstä tehdään vielä pitkään kivihiilellä ja kivihiilisähköauton co2-päästö voi olla yhtä suuri kuin pienikulutuksisen polttomoottoriauton. Sähköauton kiusana ovat lisäksi suurempi valmistusympäristökuorma. Co2-ongelman poistaminen sähköautoilla on vähän sama kuin Suomen valtion huonoa velkatilannetta yritettäisiin korjata muuttamalla valtion virkamiesten kuulakärkikynät lyijykyniksi.
Tutustu faktoihin, älä mutuile. Tutkimusten mukaan missään maailmassa ei sähköntuotanto ole niin likaista, että elinkaaren ajalta päästöt ylittäisivät polttiksen päästöjä. Unohdat nyt kokonaan sen, että maaperästä kaivetun hiilen käyttö on lopetettava kokonaan, jotta tilanne saadaan kuriin. Siis kokonaan ja kaikkialla maailmassa. hiilidioksidinpitoisuus on noussut noin tasosta 280 ppm nykyiseen noin 430 ppm tasoon sillä, että olemme fossiilisia polttaneet surutta. Sitä ei voi enää tehdä. Joko korvataan fossiiliset synteettisillä polttoaineilla tai sähköllä. Joka tapauksessa näihin tod näk yhdistyy koko liikennejärjestelmän perustavanlaatuinen muutos. Jos korvataan synteettisillä, hukataan valtava määrä energiaa ja tuotetaan edelleen paikallispäästöjä (paitsi vedyllä). Tämän vuoksi sähkö on ainoa järkevä vaihtoehto, jos nykyjärjestelmää halutaan tekohengittää.

18
Realismiako on se, että kuvitellaan edes puolet maailman miljardista autosta korvataan sähköautoilla kahdenkymmenen seuraavan vuoden aikana? Edes 500 miljoonalla sähköautolla maailmanlaajuiset co2-kokonaispäästöt eivät putoa juuri yhtään.
Vähän faktoja mutuiluusi: Liikenteen päästöt olivat 1/4 EUn kaikista päästöistä. Tästä 71,7% henkilöliikenteestä. Jos tuo osuus puolittuu, niin ei voi väittää millään logiikalla, että päästöt eivät putoaisi juuri yhtään...

19
Nyt aletaan sitten heräämään, että meillä oli unelma, mutta olimmekin liian hätäisiä  ;D.

"EU-komissaari vetää jo takaisin polttomoottorikiellossa"
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/eu-komissaari-vetaa-jo-takaisin-polttomoottorikiellossa/a686e5dd-ca78-449a-9484-4b5f434fa72d

"Kaikkien perinteisten autojen korvaaminen sähköautoilla vaatii Bretonin mukaan 15 kertaa enemmän litiumia vuoteen 2030 mennessä, neljä kertaa enemmän kobolttia, neljä kertaa enemmän grafiittia, kolme kertaa enemmän nikkeliä.

"Joten meillä on valtava raaka-aineiden kulutus, ja meidän on tutkittava tätä kaikkea.""
Oikeampi otsikko olisi ehkä: "Väistyvä EU-komissaari toistelee autoteollisuuden lobbareiden iskulauseita." Onkohan motiivina saada hyväpalkkainen eläkehomma jonkun autofirman hallituksessa? Mineraalien riittävyys ei asiantuntijoiden mielestä ole ratkaisematon ongelma. Esim kobolttia ei moderniin akkuun tarvita lainkaan. Sen lisäksi jos luovumme fossiilisista polttoaineista, saadaan öljynjalostuksesta säästyvä koboltti kiertoon muualle. Grafiitti on hiiltä. Kuvitteleeko joku oikeasti sen riittävyyden olevan ongelma?

Kun peräänkuulutetaan realismia, olisi hyvä tarkastella myös omia argumentteja realistisesti.

Olisi hienoa, jos poliitikotkin ymmärtäisivät sen, että paljon liikenteen sähköistämistä kalliimmaksi tulee seurausten korjaaminen, mikäli liikenteessäkin ei lopeteta fossiilisten polttoaineiden käyttöä. Hiilellä on kahdenlaista kiertokulkua, biosykli ja geosykli. Me olemme rikkoneet geosyklin ja vahvasti rikkomassa myös biosykliä kaatamalla puuta enemmän kuin sitä kasvaa.

20
Ennustettavuus olisi politiikassa toivottavaa, samoin kansalaisten suurin piirtein tasavertainen kohtelu. Hesarin mukaan kaikki ruotsalaispuolueet olivat ennen vaaleja hankintatuen puolella. Luulis myös oikeistohallitusta kiinnostavan, että jää tältä syksyltä aika monet autokaupat nyt tekemättä. Vaikuttanee Ruotsissakin tulevaan veropohjaan ja vaikkapa rahoituslaitosten toimintaan jonkin verran, autokaupoista puhumattakaan.
Yleisesti ottaen olen samaa mieltä siitä, että ennustettavuus on hyvä asia politiikassa. Tuollainen tukipäätös ei tule vaikuttamaan kovinkaan moneen autokauppaan siten, että kauppa jäisi kokonaan tekemättä. Se, onko uusi auto sitten sähköauto vai jokin muu käyttövoimaltaan, siihen se voi vaikuttaa. Mutta Ruotsidemokraatteja se tuskin kiinnostaa. Jos tuen poisto/lisäys olisi viiveellä, aiheuttaisi se suuremman häiriön markkinoille. Nyt siihen ei ole myyntiorganisaatiot pystyneet vaikuttamaan, jolloin hamstraus ja oston panttaaminen jäävät pois.

21
Eiköhän Ruotsissa tuen poistumiseen yksi iso syy ollut muuttunut hallituspohja. Ja eiköhän hintoihin tule halvennusta jollain aikavälillä, autotehtaat lienevät ottaneet tuista osan katteisiin. Mutta sen tarkemmin siihen menemättä, muutoksen teko tuolla lailla on fiksuin tapa hoitaa muutos.

22
Passat B7 (11-14) / Vs: Takapyyhin pois talveksi
« : 08.11.22 - klo:09:08 »
Peruutuskamera on edelleen keksitty. Mutta hei, kukin tavallaan.
Kyllä meikäläisen peruutuskamera ainakin on ihan viraton sateella, pisaroita ja kuraa linssi täynnä. Paljon paremmin siitä pyyhitystä takalasista näkee. Mutta kuten itsekin totesit, kukin tavallaan.

23
Leon Mk4 (20-) / Vs: Uusi Seat Leon 2020
« : 17.10.22 - klo:14:43 »
Eli uusi auto on raskaampi, joten tarvittiin enemmän potkua ja sitä kompensoimaan laitettiin raskas sähkömoottori, mikä muutti auton vielä enemmän raskaammaksi?

Ihan järjetön homma, kun olisi riittänyt vaan pieni perusmoottorin chip tuunaus, mutta kai sana “sähkö” nyt vaan on pakko olla autossa, vaikka painon ja hitauden kustannuksella.
Ei mulla ainakaan ole valittamista, kulutus litran luokkaa. Siihen sähköt päälle niin ympäristö tykkää kun en ajele bensalla kuin silloin tällöin. Ei olisi takatilatkaan riittäneet 5F:ssä, joten eri autohan tuo on. Minkä takia nillität eri kokoluokkiin kuuluvien autojen painoerosta? Onhan se nyt selvää, että kun akseliväli kasvaa merkittävästi, niin todennäköisesti massakin kasvaa…

24
Leon Mk4 (20-) / Vs: Seat Leon e-Hybrid (PHEV)
« : 17.10.22 - klo:11:55 »
Toimii varmasti sinulla hienosti. Itse kuljetan tavaroita takapenkillä, niin vähän tökkii tuo lukittuminen. No, joka tapauksessa lienee kiistätöntä, että auto toimii viallisesti, sillä lukittuminen pitäisi ohjekirjan mukaan tapahtua vasta 30 sek jälkeen. Ja vielä olennaisempaa on, että ilmeisesti siis tuota vikaa ei ole parissa vuodessa saatu korjattua.
Käsittääkseni ohjekirjassakin lukee, että mikäli akku on täynnä, lukittuu liitin nopeammin, 5 sekunnissa muistaakseni.

25
Leon Mk4 (20-) / Vs: Uusi Seat Leon 2020
« : 17.10.22 - klo:11:54 »
Aika turha noita on suoraan verrata, kun uusi Leon on täysin eri kokoluokan auto, kuin 5F: pohjalevy ensimmäistä kertaa se pidempi. Mikä näkyy myös tiloissa, ja ilman muuta sitä kautta myös auton omamassassa.

26
Leon Mk4 (20-) / Vs: Seat Leon e-Hybrid (PHEV)
« : 15.10.22 - klo:20:17 »
Johdon lukitus kyseessä. Akku täynnä, lukittuu uudelleen n. 4 sek jälkeen. Lataus kesken, lukittuu uudelleen 30 sek jälkeen (kuten käyttöohjeessa sanotaan). Tatti kasvaa joka kerta otsaan, kun on jotain kantamuksia mitä pitää laittaa autoon ennen johdon irrotusta.
Itse ainakin heilautan jalalla takaluukun auki, lasken tavarat kyytiin, avaan lukituksen ja nykäisen johdon irti. Ei hässäkkää.👍🏻

27
Volkswagen / Vs: ID.Buzz
« : 15.10.22 - klo:20:13 »
Onko lähdettä tälle?
tuolta iD.4 osiosta luettuna K-auton infoja…

Ja pisin aika minkä itse tiedän tilauksesta olevan taitaa olla elo-syyskuu/-21…

28
Volkswagen / Vs: ID.Buzz
« : 14.10.22 - klo:14:55 »
Neliveto-GTX-Buzzia pukkaa?



https://www.motor1.com/news/616275/vw-id-buzz-gtx-awd-lwb-teaser/
Suattaapi tovi mennä, että saavat myyntiin saakka tuon, kun tällä hetkellä osien puutteen vuoksi ainakin iD.4 GTXien tuotanto seis ensi vuoden ”alkupuoliskolle” asti…

29
^Kannattaa muistaa se, että sähköautossa vääntö käytössä nollakierroksista asti, eli sitä vetelyä voi esiintyä kyllä jo alun toistasataa heppaa omaavilla sähköautoilla.

30
ID.4 / Vs: ID.4
« : 11.10.22 - klo:12:48 »
^Ja siis käsityshän ei ollut toimittajan, vaan konsernin edustajan ilmoitus, että jatkossa hipaisukytkimet tulevat poistumaan oleellisista toiminnoista ainakin VAG-konsernin autoista...

Sivuja: [1] 2 3 ... 11


www.euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy
Auton omistaminen on helpompaa autopecasonline24.pt: n avulla
Hifitalo.fi