Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - tgotj

#1
Parannusehdotukset / Foorumin ilme
17.01.24 - klo:14:01
Olisikohan foorumin ulkoasulle tehtävissä jotain, jolla luettavuus saataisiin paremmaksi? Uusien viestien löytäminen melko työlästä visuaalisesta levottomuudesta johtuen.
#2
Lainaus käyttäjältä: minom - 03.01.24 - klo:07:51Joo juurikin tuo katoksen puute aiheuttaa varmasti tätä ongelmaa. Mietin jo sellaista magneetilla kiinnitettävää suojaa, mutta kaveri taas sanoi, että niistä jää pitkässä juoksussa jäljet kylkiin. Magneettien väliin kun herkästi jää jotain soraa joka sitten hankautuu magneettien alla.
Ei se magneettisuojus poistanut tuota ongelmaa, samalla lailla se solenoidi jumahti.
#3
Kodiaq (16-) / Vs: Uusi Kodiaq 2024
11.10.23 - klo:09:37
Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 06.10.23 - klo:18:35
Valmistajan mukaan sille ei olisi ollut ainoastaan vähäinen kysyntä. Uskoo ken tahtoo…
Neliveto lyhentää rangea sen verran, että päästöt olisivat kasvaneet liian suuriksi?
#5
Passat B8 (14-) / Vs: Kameratolpat
22.09.23 - klo:10:56
Ja ihan Applen kartat-sovelluksessa.
#6
Lainaus käyttäjältä: Matskasi - 20.09.23 - klo:15:32
Tokihan juu tuon huomasin, että päivityksen asennuksen aikana (n. 10 min) autoa ei voi käyttää, mutta latauksen aikana ei mielestäni mitään vastaavaa varoitusta tullut.
Jep, ajossa latasin päivityksen minäkin. Piti vain pitää välilehteä esillä niin latasi nätisti ajaessa.
#7
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
20.09.23 - klo:09:01
Lainaus käyttäjältä: peped - 20.09.23 - klo:08:39
Onko joku asentanut GTE:n esim. Defan 5A laturia hoitamaan 12V akun ylläpitoa? Eli aivan kuten tökkäisi auton lohkolämmittimeen, niin meneekin 12V akku latinkiin. Eikös 12V akku sijaitse auton takaosissa aivan kuin ainakin tehokkaammissa diesel-malleissakin. Omassa 2.0 TDI:ssä on ollut tuo Defan 5A laturi jonkun aikaa kun lyhyttä ajoa tulee talvisinkin paljon ja weba huutaa.
Eikös 12V akku GTEssäkin lataudu ajoakusta? Eli ei tarvitsisi käsittääkseni erillistä laturia pitämään varaustasoa yllä?
#8
Volkswagen / Vs: ID.7
30.08.23 - klo:09:38
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 26.08.23 - klo:11:29

Tuntuu että Teslaan suhtaudutaan samanlaisella uskovais asenteella kuin Appleen. Molemmat uskonnot sellaisia että jos vähänkään arvostelee tuotetta todelliseen kokemukseen perustuen niin haukutaan esson baarissa istuvaksi idiootiksi joka ei vain osaa käyttää laitteita ja poltetaan noitana roviolla. Apple toki tehnyt asiat liiketoiminnan kannalta oikein ja tekevät ihan mieletöntä tulosta, siitä Applelle hatun nosto.

Teslalla ja Applella kuitenkin liiketoiminnassa aika iso ero, Apple tekee teknisesti keskinkertaista tuotetta jonka paketoi todella laadukkaisiin kuoriin ja hioo softan viimeisenpäälle jonka avulla saa korjattua keskinkertaisten sisuskalujen aiheuttamat puutteet. Näin saadaan tehtyä laadukkaan oloinen laite halvalla, softan kehitykseen on helppo lyödä rahaa paljon koska se on kuitenkin monistettavissa laitteisiin lähes ilmaiseksi toisin kuin laadukkaan raudan kopioiminen miljooniin laitteisiin.

Tesla taas tekee tekniikaltansa huippulaitetta jonka paketoi keskinkertaisiin kuoriin.... tietyssä mielessä tuote täysin peilikuva Applen tuotteisiin verrattuna.

Pitäisikö tänne perustaa joku VAG vs. Tesla topic niin ei tarvitsisi tätäkin pilata offtopicilla?
No kun kerran offariin mennään, niin mennään sitten huolella: Jos kuvittelet Applen tuotetta "keskinkertaiseksi, joka paketoitu laadukkaasti", olet niin kujalla puhelimista kuin olla ja voi. Applen tuotteet ovat toimivia. Plain and simple. Käytettyäni parikymmentä vuotta pelkästään eri androideja, vaihdoin Appleen pari vuotta sitten, ja ongelmien määrä nollaantui samantien. Niin Carplay/AA, kuin muutkin liitettävyydet ja toimivuudet on täysin eri luokkaa kuin missään käyttämässäni Android-pohjaisessa laitteessa. Kuvanlaatu kamerassa samaten eri luokkaa kuin hyvällä kameralla varustetuissa Androideissa. Teslasta en mene sanomaan muuta kuin sen, että niitä ajavat tuntuvat pääsääntöisesti olevan tyytyväisiä laitoksen toimivuuteen laatuongelmista huolimatta. Kokemusta itsellä ei niistä ole.
#9
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
29.08.23 - klo:14:37
Lainaus käyttäjältä: bassek - 29.08.23 - klo:13:08
Tässä eräs uutinen jonka kaivoin netin syövereistä (enkä vastaa sen oikeellisuudesta).
https://www.euronews.com/next/2022/03/16/planes-and-smartwatches-near-finland-s-russian-border-had-gps-issues-and-not-for-the-first

Muistan kun näistä joskus uutisoitiin niin PK-seudulla oma navi siirtyi motarilta rampille kun testasin.
Jos olit PKS-alueella, niin ei liity Venäjän toimintaan, matkaa rajalle sen verran, että GPS-spooffaus ei toimi maan tasossa maan pinnan kaareutumisen vuoksi.
#10
ID.3 / Vs: VW ID.3
29.05.23 - klo:09:17
Lainaus käyttäjältä: jt - 29.05.23 - klo:00:28Tokihan lukkopultit voi korvata normipulteilla, mutta näissä sähköissä tietenkin se että renkaat ovat yleensä hiukan tavallista hintavammat ja toisaalta jos jullekin kadunkulkijalle sattuu akuutti neljän renkaan tarve, niin voi sähköauton tapauksessa tulla renkaiden lisäksi lisäkulua jos on autoa nostettu/tuettu pohjasta vähän miten sattuu..
Meinaat että se narkki tms ensin kurkkaa onko lukkopultit ja sitten vasta nostaa auton jos ei ole?
#11
Toisaalta konsernin kannalta tässä tilanteessa kun kaikki menee kaupaksi, mitä vain linjalta ulos saadaan, on järkevää kaventaa markkinoitavien brändien määrää mahdollisimman suppeaksi ja hyväkatteisiin brändeihin painottaen.
#12
Sanoisin, että teräslaatu on sellainen, että nappaa ruosteen pintaan, mutta tuskin tuo tuosta nyt varsinaisesti ruostumaan lähtee. Itse en ole suojannut millään, toki vassun siihen voisi pintaan lyödä, jos haluaa.
#13
Lainaus käyttäjältä: V60 - 08.05.23 - klo:10:28" Kauppahinnat ovat laskussa vaihtoautokaupassa, mikä kertoo siitä, että edullisille on kysyntää. Kaikkien käytettyjen autojen keskihinta liikkuu nyt 7 000"8 000 eurossa. Keskihinnassa on laskua viime vuoteen joitakin satasia, sanoo Lausala."
Jos kauppahinnat ovat laskussa, niin se voi myös kertoa kysynnän heikentymisestä ja liian suurista vaihtoautovarastoista...
#14
Lainaus käyttäjältä: Urja - 08.05.23 - klo:06:30
Kauppalehdessä kirjoitettiin huhtikuun alussa näin:
"Täyssähköautojen kauppa alkoi hiipua jo viime syksynä.
Suomen autokannan sähköistyminen on pysähtymässä, sillä täyssähköautojen osuus uusien henkilöautojen asiakastilauksista on romahtanut.
Samaan aikaan uusien autojen kauppa kituuttaa lama-ajan lukemissa, joten myös absoluuttiset kappalemäärät jäävät vaatimattomiksi.
”Täyssähköautojen kysyntä on laskenut arviolta noin 75 prosenttia viime kevääseen verrattuna”, kertoo Tero Kallio, Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja.
Autotuojilla on kattava tieto edustamiensa maahantuojien asiakastilausten määrästä. Yhdistyksen analyysin mukaan täyssähköautojen tilausten määrä oli korkeimmillaan viime vuoden maaliskuusta lähtien aina kesäkuun loppuun.
Pitkien toimitusaikojen takia silloin tilattuja autoja rekisteröidään edelleen. Esimerkiksi helmikuussa täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä oli vielä noin 30 prosenttia. Tilausten hiipuminen näkyykin rekisteröintiluvuissa aikanaan viiveellä."
Mikäköhän sähköön liittyvä puheenaihe oli syksyllä kovasti kaikkien huulilla, mikä olisi voinut johtaa tilapäiseen markkinahäiriöön sähköautojenkin myynnin osalta? Ei se varmaan ainakaan Venäjän hyökkäyssodan aiheuttama sähkön hinnan kallistuminen Euroopan alueella voi olla, eihän? Ainakin Teslan myyntimääristä päätellen kyse oli nimenomaan tilapäisestä markkinahäiriöstä. Ja Teslasta puhun siksi, että rekisteröintimäärät seuraavat lyhyiden odotusaikojen takia nopeimmin tilausmääriä. Tiedän kyllä alennuksista.
#15
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 02.05.23 - klo:10:02
Olet aivan oikeassa. Tuo pitää varmasti paikkansa, kuten myös sama väite vuosiluvulla 2030. Itse asiassa jo muutaman kuukauden päästä tuotantoon tulee merkittävästi nykyisiä energiatiheämpi akku.
https://etn.fi/index.php/13-news/14869-uusi-elektrolyytti-kiinalaisen-ihmeakun-takana
Ja sen jälkeen ei ilmeisesti mene pitkään, kun saadaan vielä energiatiheämpiä akkuja, tuossa yli 500Wh/kg, kun tutkijat olivat jo julkaisseet akkuja, joissa energiatiheys yli 700 Wh/kg. Vertailun vuoksi parhaissa nykyakuissa energiatiheys on n 300 Wh/kg.
#16
Lainaus käyttäjältä: V60 - 30.04.23 - klo:22:39
Juu, vuoteen 2045 mennessä ehtii tapahtua paljon kehitystä.
Eiköhän tuo nopeammin tule tapahtumaan. Polttonesteiden jatkuva maailmanmarkkinahintojen nousu tulee pitämään huolen siitä yhdessä sähköautojen halpenemisen kanssa, että noin 10 vuotta ja meillä on puolet sähköautoja. Ja kun niitä on riittävästi, niin harveneva polttoaineen jakeluverkosto tulee pitämään huolen siitä, että loputkin polttikset katoavat sen jälkeen niitä harvoja harrasteautoja lukuunottamatta.
#17
Uutta maailmalla / Skodan uudet julkaisut
25.04.23 - klo:20:53
2024 Elroq, Karoqin kokoluokkaa oleva sähköinen SUV
2025 ”Small”, pieni sähköinen SUV, hintaluokka 25k,, pituus ~4,1m
2026 ”Combi, sähköinen farkku, Octavian korvaaja?, pituus ~4,7m
2026 ”Space”, sähköinen 7-paikkainen, pituus ~4,9m

Näiden lisäksi Enyaqille facelift vuonna 2025
#18
Lainaus käyttäjältä: M_M - 24.04.23 - klo:12:07
Jalan heilautuskaan ei taida toimia ellei heiluttajalla ole avain taskussaan? Ainakin joissain malleissa oli tämä vaatimus jolloin siitäkään ei tähän ongelmaan olisi apua.
Toimii kunhan avain on autossa/riittävän lähellä. Eli pitäisi toimia vaikka avain kuskin paikalla.
#19
Saako auki jalalla heilauttamalla? Jos, niin sulkeminenkin onnistuu sitä kautta, jos kerran pitkään avauspainikkeen painaminen ei sulje luukkua.
#20
Elektroniikka / Vs: Obdeleven
20.04.23 - klo:10:21
Lainaus käyttäjältä: makelja - 20.04.23 - klo:09:48
Eli sillä siis pystyisi lataamaan niitä lisää. Olen jostan nähnyt kuinka OBD11:llä lisättiin Golf GTI:hin Golf R:n layouteja ja värejä.
Sinne ei käsittääkseni ladata niitä mistään lisää, vaan aktivoidaan mittaristosta jo löytyvä layout-vaihtoehto.
#21
ID.4 / Vs: ID.4
04.04.23 - klo:10:29
Lainaus käyttäjältä: juubatuuba - 31.03.23 - klo:08:12
Vaikka Kandassa riittää kylmää ja lunta enemmän kuin tarpeeksi, niin kannattaa silti muistaa, että 83 % kanadalaisista asuu suurin piirtein Rooman"Berliinin korkeuksilla, painottuen vahvasti etelän suuntaan. Vain alle prosentti asuu Keski-Suomesta ylöspäin olevilla leveyspiireillä.
Ei niillä leveysasteilla ole väliä vaan keskilämpötiloilla. Ja ne on samaa luokkaa kuin meillä. Johtuen pitkälti Golf-virran lämmittävästä vaikutuksesta meillä. Muuten olisikin ikiroutaa ja jäätiköitä.
#22
Lainaus käyttäjältä: Zaari - 23.03.23 - klo:10:16
Täällä seuraava uhri, vm 2018 ja 118tkm. Samat 3 herjaa ruudussa ja bensalle vaihto ei onnistu. Maanantaina menossa Käyttöautoon tuomiolle. Vastauksen taitaa jo tietää, joten tietääkö kukaan Länsi-Suomesta vaihtoehtoista tekijää remontille?

Lainaus käyttäjältä: jaripetteri - 23.03.23 - klo:10:43
Kysymys kaikkien huulilla, kuinka vanha 12V akku sulla on?
Asiaa sen tarkemmin tuntematta väittäisin, että enintään 5v.
#23
Lainaus käyttäjältä: samppa69 - 20.03.23 - klo:10:17
Onko vastaan tullut vikaa jossa Travel assist ja emergency assist pimputtaa häiriötä jatkuvasti ajon aikana.
Soitat huoltoon ja kerrot vian, niin toteavat samantien ratin menevän vaihtoon kun vika todennettu. Näin ainakin monella muulla. Sama vika niin Golfeissa, Ocuissa kuin Leoneissakin.
#24
Lainaus käyttäjältä: jom309 - 18.03.23 - klo:16:51
Harkinnassa käytetty Leon Sportstourer PHEV ja olisi kysellyt kokemuksia muutamasta jutusta.

Varustetasossa Excellence: onko ajoprofiilin valinta ollut vain lisävarusteena? Ajelin lyhyen lenkin yhdellä yksilöllä (Saksan tuonti) josta ei tätä valikoista löytynyt ja ohjaus tuntui todella keinotekoisen kevyeltä ja jopa tunnottomalta verrattuna konsernin VW-leimalla varustettuihin versioihin. Nastarenkailla saattoi olla tekemistä asian kanssa paljaalla asvaltilla? Jotakin sporttisempaa säätöä olisin ohjaukseen kaivannut. Onko vastaavia mietteitä muilla?

FR varustetasossa ajoprofiilin säädöt löytyvät, mutta harmi kyllä varsinainen alustan säätö taitaa onnistua vain DCC:n kanssa, jota ei nähtävästi monestakaan 21-vuosimallin Suomi-autosta löytyne... FR:n alustalla pohdituttaa alkuperäinen 18" rengastus, jota ei nyt (vielä) talvikaudella välttämättä pääse testaamaan. Millaisia kokemuksia noista matalamman profiilin renkaista ilman DCC:tä, onko auto niillä meluisa ja/tai pintakova? Paljon tulee ajoa PK-seudulla, jossa tiet on kovin kuoppaiset nykyään (ja myös pienellä painokuormalla jos tällä on vaikutusta).

Ei tosiaan ole ajoprofiilin valintaa vakiovarusteena Excellence. (Jos ei laske D/S-valintaa siksi. Sehän ei muuta tee kuin muuttaa kaasun vastetta), Ohjaukseen ei kai kummassakaan vaikuta kuin DCC lisävarusteena.

Kodiaqiin verrattuna kesärenkailla ajomelua on enemmän, mutta niilläkään ei itselle häiritsevästi. Joku toki saattaa kokea häiritsevänä. Itsellä alkuperäisrengastus alla, kitkoissa taitaa korkeampi profiili olla kuin kesäkumeissa, jos en väärin muista.
#25
Lainaus käyttäjältä: Lionman - 06.03.23 - klo:09:16On nimittäin tullut ihan muutan kerran myös nähtyä mittaristossa teksti "Travel Assist ei toiminnassa" tai sinne päin.

Olisko tuo teksti Front Assist ei käytettävissä? Ja tullut aika pian lähdön jälkeen vain poistuakseen noin kilometrin päästä?

Vai onko Travel Assist ei käytettävissä/Emergency Assist ei käytettävissä? Jos noin, niin kannattaa käyttää huollossa, voi olla viallisesta ratista kyse.
#26
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 07.02.23 - klo:18:22Komponttipulasta ei ole kyse, koska auto ei menisi tuotantoon jos jotain puuttuisi. Sen sijaan esim. joku maalipinnassa havaittu virhe tms. voisi pidentää tuotantoa.
Kyllä muuten menee. Ainakin Skodia ja Seateja valmistettu viimeisen parin vuoden aikana tehtaan kentälle odottamaan jotain tiettyä osaa. Omakin auto oli pitkään tilassa "tuotannossa", kun odotteli jotain komponenttia tehtaan parkkipaikalla. Jos en väärin muista niin silloin oli koukuista pulaa.
#27
Lainaus käyttäjältä: Jape80 - 16.02.23 - klo:10:23
Kannattaa takuuaikana hoitaa valmistusviat kuntoon, sen viiden vuoden jälkeen ei tule mitään vastaantuloja K-auton puolelta. Vaikka olisi täysin merkkihuollettu, niin eivät korvaa enää mitään. Tuostakin on jo joillakin kokemusta.
Näinhän se menee, että esiintulevat viat korjautetaan. Jos ei suutaan asiassa auki saa ajoissa, niin on vähän omaakin vikaa jos jää omaan piikkiin hommat.
#28
Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 15.02.23 - klo:09:51

Mutta näillä mennään. Turvatyynyn valon palaminen aiheutti ylimääräisen käynnin (oli softavika), akun ohjainlaitteen päivitys aiheutti ylimääräisen käynnin (kamppis). Nyt käydään ylimääräisenä vahaamassa (kamppis) ja purkamassa kattoverhoilu, jotta voidaan kiristellä pultteja (kamppis). Mitähän seuraavaksi? Viimeinen VAG-ostos?
Jep. Onhan noita softa- ja sähkövikoja ollut tässä autossa melko paljon. Itseäkin mietityttänyt, josko jatkossa hankinnat kohdistuvat muualle kuin VAG-konserniin. Mutta ehkä tämä tästä, ainakin huollon kanssa homma toiminut kohtuullisen hyvin, ei ole tarvinnut noista taistella toistaiseksi. Toivottavasti meno jatkuu samanlaisena sen suhteen.
#29
Vuodosta.  Ei sitä pysty kukaan sanomaan mistä se vuoto johtuu tutkimatta rengasta...
#30
Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 14.02.23 - klo:00:56
K-Autolta tuli nyt (taas) kirje, jossa pakotetaan tekemään tuo laadunparannuskampanja 68I3 (tavaratilan verkon kiinnitysten tarkastus). Pakotetaan sikäli, että mukana oli Traficom:n uhkakirje, jossa uhataan auton hylkäyksellä seuraavassa katsastuksessa, mikäli kampanjaa ei ole tehty.  ;D

Kiva, että pakotetaan taas ylimääräiselle käynnille ”mukavaan” K-Autoon, vaikka luulisi, että auton omistajana saan päättää mitä autolleni tehdään ja milloin, varsinkin, kun tästä ei aiheudu kenellekään ulkopuoliselle mitään vaaraa. Ne kiinnityskoukut ovat täsmälleen samanlaiset kun edellisessä Leonissa ja yhtä hyvin kiinni. Suomessa osataan holhous.

Ymmärrettävää, että tuommoinen harmittaa. Samaan aikaan siellä on kuitenkin tehtaan määrittämä syy kiinnitysten tarkastamiselle, eli ehkä he tietävät siellä jotain, mitä me emme tiedä. Ja tuollainen suojaverkon kiinnityksen heikkous on potentiaalisesti liikenneturvallisuuteen vaikuttava tekijä, joten täysin ymmärrettävää, että tuo tarkastus on tehtävä, jotta varmuus auton liikennekelpoisuudesta säilyy.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy