Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Saksoboy

#1
Eiköhän lisävalot oo hyvät silloin kun valitsee saman värilämmön polttimet kuin mitä autossa on normi umpioissa. Melkein huonoin yhdistelmä on kun laittaa halogeenien pariksi oikein valkoista valoa tuottavat ledi lisäpitkät. Lisäpitkät nappaa pois liikenteessä niin tuntuu et auton omilla lyhkäisillä ei näe mitään.
#2
Onhan se mahdollista mutta en usko että se nuon vaikuttaas. Saatko palautettua vakio ohjelmaa sinne? Se voi seata jos viriohjelma on rakennettu vanhalle turbolle joka on ollu elämänsä ehtoo puolella jo. Yksi mikä kannattaa vielä varmistaa on se kaasupoljin että antaako se polkimen koko matkalta muuttuvia arvoja.
Toinen mikä saattaa olla et turbon siivekkeet ei liiku tai on täysin väärin suhteessa viriohjelmaan.
#3
Touran (03-15) / Vs: Lisävaloille heräte
10.09.21 - klo:13:33
Mitkä valot autossa on alkuperäisenä?
#4
Näillä tiedoilla mittarivirhe on 2-3 % luokkaa joten normaalistihan se ei vaikuta oikeastaan mihinkään. mutta ymmärrän kyllä kilpailun ja sen että mittarivirhe on ärsyttävä. Toki sen voi kyetä ohjelmoimaan VCDS kaapelilla näyttämään oikein.
#5
Kyllähän se mahdollista on jos öljyt on läpi mennyt et katti on hieman öljyinen mutta kyllähän sen pitäis puhdistua ku katti kuitenkin käy melko kuumana. Toki se tuhka saattaa vielä häiritä katissa pitkän aikaa.
#6
Vaihtamalla koko turbo kokonaan hukkaportilliseksi tai jumittamalla siivet tiettyyn asentoon. En oikein näe järkeä toimenpiteelle. Sen jälkeen olisi ongelmana moottorinohjaus ja muutenkin ajomukavuus kun tasainen ahtoteho muuttuukin pienen alueen on/off tyyliseksi voimaksi. Seuraava ongelma onkin sitten mille alueelle siivet "jumitetaan". liian kiinni ja teho on mukavan alhaalla mutta turbon pyörintänopeus nousee niin suureksi että eliniän odotukset lyhenee. Liian auki ja teho on vasta käyttöalueen ulkopuolella ja alle sen niin auto on käytännössä vapariakin huonompi kiihtymään.
#7
Ite koodaus ei tuota ongelmia eikä vian diagnosointi mutta pitäis tietää onko muita eri osanumeroilla jotka sopii sinne. Hulluahan se olisi jos vag tekis joka malliin eri pumppu ja hydrauliikkayksikön. Onko kokemusta kellään olisko erwinis siitä infoa?
#8
Näkiskö jostain mitkä tyyppinumerot ABS pumpun osalta käy tommoseen -08 touraniin? Nykynen pumppu on 1K0 614 517 AE ja tarkoitus olisi joko vaihtaa koko paketti tai sitten purkia sen verran että vanhan pumpun moduuli jäis viä autoon.

Vikana pumpussa on et herjaa
1 Fault Found:
01435 - Brake Pressure Sensor 1 (G201)
            012 - Electrical Fault in Circuit

Edit. Eli siksi kyselen kun ensimmäinen pumppu mikä oli tarjolla olisi 1K0 614 517 Q ja jokin sakemannin sivusto vaittää et pitäis sopia keskenään.
#9
Alkaa kyllä melkoinen kontrasti olla marmoritiskin ja varaosa tiskin hintojen ero. Seinäjoen Käyttöautolla kyseinen osa 208, ja Rengastien Autotarvikkeella (Seinäjoella) 28.50,.  :o
#10
Näköjään itse joskus vastannut ja nyt sama ongelma -08 BKD touranissa ku tänään jysähti juurikin sama putki. Toki touranissa pikasesti näytti et pitää alakautta vaihtaa.
Touran -08 2.0 bkd OEM: 1K0145790C siinä varaosanumero jos joku sitä kaipaa.
#11
Yleisesti ottaen se taitaa olla sisäilman ilmanoton paikkeilla. Touranissa se on apukuskin puolella iskarin yläpään viereisen ilmanoton kohdalla. Passatista en osaa sanoa muta jostain sieltä samasta paikkaa se voi hyvällä tuurilla löytyä.
#12
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.02.21 - klo:13:34
Joskus on myös hyvä oikolukea ajatuksella teksti mitä on kysymässä/lähettämässä ennen lähetä-napin painamista!

Niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan...

Jotkut vain kärkkyy tilaisuutta päästä näsäviisastelemaan ja ymmärtämään tahallaan väärin...
#13
Lainaus käyttäjältä: Antore - 14.02.21 - klo:23:14
Koko ketju on ihan hanurista, ehkä sekavinta ajatustenvirtaa pitkään aikaan. Mutta näin käy kun aloittaja ei osaa kysymystään esittää niin, että sen tajuaisi yksiselitteisesti kaikki samalla tavalla.
Eihän tässä ole mitään sekavaa... vaikuttaako sisätilanlämmitin lohkolämmittimen toimintaan? Ei vaikuta. Sisätilanlämmitin lämmittää auton sisätiloja ja lohkolämmitin lohkoa. Kaksi erillistä järjestelmää joita yhdistää vain (ei toki aina) että saa virran samaa johtoa pitkin.
#14
No eipä 2.0 BKD ole kauheen huonossa maineessa. Jos en nyt väärin muista oli Ihan ekat BKD:eet herkästi kansivikaisia mutta nopeasti ne muuttu kestäviksi ku kannesta tuli uudet versiot. Valitsee viä motin niin ettei ole viä DPF:fää niin on yksi murhe vähemmän. Turboja noista on mennyt 200 Tkm - 300 Tkm välillä mut jos se on vaihdettu niin kestää varmaan taas sen 200 Tkm
#15
Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 05.03.20 - klo:06:49
Ei kai ne valot ”tehottomammaksi” ole muuttunut samat 35w lamput sielä on.
A) suuntaus, teetä ammattilaisella joka tietää/osaa.
b) polttimot. Philipsin gen2 xtremet tilalle, alkaa näkymään.
Peukut näille. Ite tilasin ja valoteho parani selkeästi.
Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 09.02.21 - klo:09:03
Oletteko tilanneet täältä https://www.lichtex.de/ polttimoita, on saksalainen sivusto joten pitäisi olla kaiketi aitoja?
Hinnat ovat aika reippaasti edullisempia kuin esim. Amazonissa tms.
Tuolta tilasin 2019 yllä mainitut xenonit ja ei mitään moitittavaa. Tuikut palaa edelleen auton nokalla.
#16
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 04.02.21 - klo:23:09
Kabiiniin ei pitäisi tulla kosteampaa ilmaa maskien kanssa, koska se ilma ei tule konehuoneesta. Eli oli maskia tai ei, niin ilma otetaan ulkoa. Syytä kosteammalle ilmalle en osaa sanoa.

Konepellin tiivisteet voi sen verran valskata että se sisäilmanlaadun tunnistin tulkitsee ilman lämmön tai kosteuden väärin. Enpä muuta mahdollista syytä keksi...
#17
Omassa touranissa tuntuu että että jos maski on kokonaan tukossa (ylä + ala) sisään tulee jokseenkin kosteampaa ilmaa. Ylämaski ku on irti niin kabiini pysyy paremmin kuivana ja eipä se tunnu lämpeämiseen ainakaan pers tuntumalla vaikuttavan että onko kokonaan tukossa vai vain alhaalta.
#18
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 04.02.21 - klo:12:47
Nestekiertoinen. Eli perinteistä ahtoilmaa jäähdyttävää kennoa ei ole. Logittaessa tulee hassu tilanne, kun imuilman viilenee kiihdyttäessä toisin, kuin perinteisellä välijäähyllä. Lisäksi imuilman lämpötila on stabiilimpi.
Kiertääkö se vesi kuitenki omaan jäähdyttimeen vai onko se samasssa järjestelmässä moottorin jäähdytysnesteen kanssa?
#19
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 12.01.21 - klo:15:12
Nykyisin vageissa ei juurikaan käytetä perinteistä välijäähyä.

Millaset välijäähyt niissä sitten on?
#20
Lainaus käyttäjältä: Ville-74 - 03.02.21 - klo:11:50
Onko täällä jollain kokemuksia tuosta "Moottorin puhdistaminen vedyllä"? Onko ihan huuhaa juttua vai onko koettu hyödylliseksi? Itselläni käyntiongelmia ja sytytyskatkoksia. Huollossa haluaisivat koko koneen avata, mutta auto jo 10vee vanha joten remppa on suhteettoman kallis.

Ei kokemusta mutta täyttä paskaahan toi on et "vedyllä" putsataan muka konetta. No joo ohan vedessä (H2O) vetyä mutta toi niitten laite ei muuta tee kuin sumuttaa vettä letkun päästä. Omasta mielestä markkinointi on harhaanjohtavaa ja enpä itse rahojani laittasi senttiäkään heidän hyväksi sen vuoksi.
#21
Lainaus käyttäjältä: Räiskis - 24.01.21 - klo:11:54
Nykyään ulkomaita tilaaminen liki yhtänopeaa kuin kotimaasta ja varmaan paljon halvempi. Tuo johtosarja pussissa luki made in ukraine?
Vähän asiasta sivussa, koitin kotimaasta tilata sekoittimiin varaosia. Kaksi viikkoa odottelua eikä edes vastausta, vallistajalle suoraan kysely, samana päivänä vastaus, tilaus tehty ja neljän päivän päästä tavarat lattialle. Tilaus tuli Tanskasta, kotimaan myyjä ei tähän mennessä ole vastannut?
Laitappa vähä infoa mistä tilailit johtosarjaa niin vois ittekki kysellä.
#23
Lainaus käyttäjältä: duke7 - 14.01.21 - klo:15:05
^ juu ymmärsin tuon että Saabissa valmiina. Sitä vain ihmettelin kun en juuri muissa ole kuullut käytettävän etanolia lisätehon saamiseksi. Kuitenkin se softaus tehdään aina kun viritetään.

Juu en itsekkään ole kuullut ja olen ymmärtänyt ettei lisätehoja saa kuin uudelleen ohjelmoimalla ahdettua konetta. Etanolia pystyy syöttää enemmän koska se vastustaa nakutusta paremmin kuin perus 95 bensa joten sytytystäkin voidaan säätää aikaisemmalle korkeamman oktaaniluvun vuoksi.

Edit: Saabilla toi BioPower tehonlisäys juttu tais olla kuolinkorahdusten aikaansaama yritys päästä hieman houkuttelevammaksi mahdollisten ostajien silmissä.
#24
Lainaus käyttäjältä: duke7 - 14.01.21 - klo:09:48
Ok, jännä sinänsä kun noita moottorien softia kuitenkin myydään ja tehdään niin paljon.

Siis saabilla on jo valmiina kaksi eri karttaa mitkä vaihtuu kun auto tunnistaa etanolipitoisen polttoaineen. Kai sitä muihinkin autoihin saa lisää höökiä mutta se yleensä vaatii optimointia joko ohjelmallisesti tai mekaanisesti.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 13.01.21 - klo:16:00
Ei ainoa syy. Etanoli myös tulee pääsääntöisesti vajaa 20% halvemmaksi.
Toi 20 pinnaa pienee kulutus taitaa koskea silloin kun mottoriohjelmointia muutetaan suuremmalle teholle. vakiokoneissa (saabin Biopower pois lukien) ei kulutushyötyä saa pelkällä etanoli muutos palikalla.

Edit: Korjaan 20 pinnaa halvempi kulutus. Ei 20 pinnaa pienempi kulutus.
#25
Ohjeet ja vinkit / Vs: Auton lämmitys
13.01.21 - klo:11:42
shellin baarin kahvipöydässä on joskus viisastenkerhon jäsenet puhunut että öljy kärsii lohkolämmityksen seurauksena. Asian todenperäisyys on sitte samaa luokkaa ku tutkimus mustiaaukkoja yhdistävien madonreikien olemassaolosta eli täysin hypoteettisellä tasolla.
#26
Lainaus käyttäjältä: osmomn - 12.01.21 - klo:12:10
Touraniin vm. 2010-2015 myytävissä merkkikohtaisissa maskisuojissa on peite vain alaosaan, yläosa jää siis paljaaksi. Onkohan tähän jokin erityinen syy? Samaten huomasin, että Golf VI:een (ainakin plus-malliin) myydään bensamoottoreille ylä- ja alasuojat mutta dieseliin vain alasuoja. Vähän erikoinen logiikka, dieselithän on juuri niitä huonommin lämpeneviä.

Jos siinä on ajateltu että välijäähyä suojellaan viimalta mutta syyläriä ei tarvitse suojella koska termarin pitäis muutenki se homma hoitaa.
Ittekki ihmettelen miksi bensa autoihin niitä kaupitellaan ku ne ny lämpee ilman viimasuojiaki. ( Bensa = imuilmaa rajoitetaan vs Diesel = imuilmaa ei rajoiteta)
#27
Lainaus käyttäjältä: kardaani13 - 29.12.20 - klo:17:08

Mikä olisi järkevä hinta kyseiselle autolle tällä amatöörin vika diagnoosilla? Voi tarjota myös viestillä.
Auto ei siis liiku omin avuin, mutta leimaa on ensi syksyyn saakka. Auto on siisti, kone altakin kuiva ja tosiaan pakettiautoksi rekisteröity. Entisen omistajan toimesta vaihdettu vuotava ohjausvaihde tiiviiseen. Toinen vetoakseli myös parin vuoden sisään uusittu.

Täysin ehjänä odotettu myyntihinta nettiauton tarjonnan mukaan olisi 1500, - 2500, tietenki riippuen auton ulkoisesta kunnosta mutta...
Rikkinäisenä varmaan 300, - 1000, on realistinen arvio.
300, jos ei tiedä ollenkaa mikä on vialla
ja lähemmäs 1000, jos vika on paikallistettu 100% varmuudella johonkin vaihdettavaan komponenttiin.
#28
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 08.01.21 - klo:13:01
Tankkaa MyDieseliä pari tankkia, sen pitäis auttaa nokeentumiseen

Juu tämä oli suunnitelmissakin. kyllä sen huomas silloin aikoinaan ku kokeilin ekan kerran ajaa pari tankillista putkeen myytä. Käynti ääni muuttu hieman terävämmäksi. Harmi vaan ku noita asemia ei oo ihan joka pitäjäs jotka myy tota mydieseliä. Oma lähin asema on melki 40 km päässä ja ku se hinta on viä korkeampi ku normidieselillä niin ei saata tankata ku tarpeeseen sitä.
#29
Tämäpä mielenkiintoista. Puhaltimen tehonlisäyksen jälkeen ei ole kertaakaan savuttanut ja toiminut moitteetta nyt melki viikon... ???
#30
Pitääpäs tsekata kuinka hankala on ottaa se sieltä pöydälle. Lisäsin kokeeksi noin 10% ilmapumpun tehoa jos se vaikka hillittis karstoittumista ja saattaa olla et saan käsiini hiilidioksidi mittarin jolla tsekkaan vielä tällä viikolla et mimmoset seokset webastolla on.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy