Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - tily89

#1
Touranin ongelmat (jysähtelevä vaihteenvaihto) hävis lopulta mekatroniikan vaihdolla. Myös 6 vaihteella kiihdyttäessä kierrosten nousu kuin kytkin ois luistanut hävis myös.
#2
Lainaus käyttäjältä: M_M - 23.11.22 - klo:15:08
Tuon vikakoodin perusteella jakoketju on venynyt tai jopa hypännyt yhden hampaan verran.  ???

Näin epäiltiin.. mutta miten kone toimii täysin normaalisti jos jako  mennyt sekaisin? Eikä ole varotusmerkkejä taulussa tms..

Villi arvuuttelu, että voiko jotenkin olla mahdollista että vaihdossa tapahtuva töksäyttely johtuisi sitten ketjusta.. oon pari kertaa saanut saman töksähdyksen aikaan kun olen manuaalipuolella vain ajanut ja kiihdyttänyt, tosin siitä ei sitten tietä että vaikka aski onkin manuaalipuolella niin automatiikka silti valmistelisi että kohta vaihdetaan vaihdetta ja sitten töksäyttää vaikka vaihde ei vaihdukkaan.

Toisaalta taas kun manuaalipuolella ajaa, niin todella harvoin saan samaa töksähdystä aikaseks kuin mitä D puolella tapahtuu. Ja S moodi ei auta asiaan.
#3
Päivitystä omaan ongelmaan - töksähtävät vaihdot

Kytkimen vaihto ei auttanut yhtään. Edelleen tökkii. Auto oli pari pv sitten taas pajalla, tehtiin uudelleenohjelmointia yms.. auttoi ehkä 20 km ajan, sitten taas tutut töksähdykset vaihteenvaihdossa.

Edelleen ihmetyttää, että tätä tapahtuu satunnaisesti mutta kuitenkin melkeen joka kerta kun tekee jonkun ajon.

Perjantaina uudelleen pajalle ja siellä mietitään meneekö sitten mekatroniikka vaihtoon.

Ja nyt lisänä myös P0016 koodi tulee säännöllisesti

4096 - Bank 1: CMP Sensor (G40) / Engine Speed Sensor (G28)
          P0016 00 [096] - Incorrect Correlation
#4
Lainaus käyttäjältä: Maggis - 21.11.22 - klo:17:12
Morjes,

Mikähän mahtaa olla vaihteistossa vikana, kun vm. 2015 Golf 1.4 tsi DSG alkoi ensin nykimään ajossa ja tuntui, ettei vaihteisto oikeen tahtonut saada seuraavaa vaihdetta sisään ja sitten syttyi Error: Gearbox vikavalo. Tämän jälkeen vaihteisto alkoi vaihtamaan aika kolhosti esimerkiksi 2 -> 4 tai 4 -> 6 jättäen aina yhden vaihteen välistä. Ja usein paikaltaankin lähtiessä auto lähtee suoraan 2 vaihteella...

Saatko auto mihinkään pajalle vikakoodin lukuun? Onko uudelleenkäynnistys auttanut ongelmaan?

#5
Lainaus käyttäjältä: smu - 21.11.22 - klo:06:21

Tuttu autosähköasentaja arveli että vanha akku vain imenyt laturilta etenkin nyt viileiden kelien aikaan virtaa ja sitä ei olisi sitten riittänyt kuin juuri ja juuri muualle. Jossain ulkolaisella foorumilla mainittu että ainakin DQ200 askin mekatroniikan pumppu ottaisi virran suoraan laturilta. Tosin siellä on myös paineakku jonka pitäisi tasata paine tasaiseksi, eikä laatikko tai mikään muu muutenkaan herjannut mitään joten ihmettelen itse edelleenkin miten tuo korjaantui akun vaihdolla ;D mutta täähän onkin hitlerin kirous...ehkä aatukin olis tarvinnu vain halauksen?

Tuota tyypin valintaa ihmettelin itsekin, ei VCDS antanut sitä määritellä missään, onko sitten poistunut valikoista tiettyjen mallien kohdalla?
Jos sulla sinne koodattu 68Ah ja nyt 75Ah akku niin haiskahtaa kyllä ettei ole koodattu uutta akkua. Olikos sulla Start/Stop-toiminto autossa? Jos on niin kyllä siellä AGM pitäisi silloin olla, tuo puuilon akku ei ainakaan noilla tiedoilla sitä ole. Varmaksi en tosin mene sanomaan pitäisikö olla AGM vaikka ei start/stoppia olisikaan?

Kyllä tässä itekki kaipaa kohta halausta kun tätä säätää :) Katsoin ajon aikana VCDS kautta akun jännitettä, niin tasaisesti pyöri 14,5v paikkeilla eli tuskin on siitä kiinni. Auto ei ole start/stop systeemillä varustettu.

No nyt se on pajalla tarkistuksessa taas. Katsotaan mitä löytyy. Testasin myös tuota 80km/h vauhdissa 6:s vaihteella kiihdytystä, niin totta tosiaan kierrokset nousi noin 200rpm ja laski sitten alas. Kytkin tosiaan juuri vaihdettu. Kirjasivat pitkät sepustukset mun kokeiluja työohjeeseen, toivottavasti jaksavat testailla hyvin.

#6
Noniin. Kävin vielä kerran kaikki sulakkeet läpi yleismittarilla. Ja löytyhän sieltä vielä toinen, 10A sulake palaneena. Silmällä sitä ei nähnyt vaikka miten tarkkaan katsoi.

Eli ongelma ratkaistu, lopputuloksena siis 10A ja 20A sulakkeet paloi valojen vaihdossa.
#7
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 19.11.22 - klo:22:00
Ainakin MQB autoissa on tehtaan jäljiltä akun koodina 111111... (pelkkiä ykkösiä) ja tuo 68Ah viittaisi nimenomaan 2015 aikaiseen AGM akkuun. Pari vuotta myöhemmin valmistetut akut samoilla ulkomitoilla on 70Ah ja käsittääkseni ovat edelleen 70Ah. Onkohan siellä autossa oleva akku ollenkaan AGM tyyppinen kun kapasiteetti on suurempi kuin 70Ah? Ja mitä sinne autoon on koodattu akun tyypiksi? Jos koodaus on AGM akulle ja autossa on paikallaan perinteinen lyijyakku niin latausjännite ainakin tekee akulle hallaa pidemmällä aikavälillä.

Eli minun veikkaus akku asiaan on että autoon on vaihdettu akku joskus jota ei ole kerrottu autolle koodaamalla sarjanumeroa muuksi ja akun tyyppiä oikeaksi.

Nykimis ongelmaan en valitettavasti osaa sanoa mitään  :-\

Tälläinen akku on kiinni tällä hetkellä. Ei siis ole AGM

https://www.puuilo.fi/akku-75-ah-57113

Mistähän tuon kirjatun akun tyypin saa selville. En löytänyt tietoa 19-Can Gatewayn kautta, siellä annetaan koodilla vaan AH, valmistaja ja sarjanumero. Myöskään 61-Battery regul kautta en löytänyt mitään tietoa tyypistä



#8
Lainaus käyttäjältä: smu - 19.11.22 - klo:19:37
Ei jatkuvaa mutta useimmin joka ajokerralla teki kuitenkin tuota. Oli enemmänkin yllätys silloin kun ei ei tapahtunutkaan.

Sieltä long adaptationin kautta näkee mitä sinne akun tietoihin on kirjattu. Itse vaihdoin tarvikeakun niin muutin sarjanumeron 1111111111 arvoon. Akku kuitenkin Vartan tehtaalta lähtöisin ja Vartaa vastaavissa kuorissa niin valmistajankoodiksi heitin myös Vartan koodin. Jos sulla siellä 1111111111 tms. niin voisi olettaa että tarvikeakku on koodattu sinne, mutta jos joku randomsarjanumero niin vaikea sanoa onko vain lisätty +1 alkuperäiseen koodiin.



https://www-drive2-com.translate.goog/l/482948663824351841/?_x_tr_sl=ru&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=nui
Tässä linkkiä itänaapurin puolelle missä ihan hyvää asiaa tuosta kytkinten yhteenpelaamisesta. Measuring blocksista luetaan graafiin 091.2 ja 091.3 sekä 111.2 ja 111.3 arvot ja ajossa näkee sitten kytkinten liikkeet vaihtojen aikana. Tätä en ennen akun vaihtoa päässyt tekemään kun sain tuon linkin vasta eilen illalla.


Oli tosiaan tuo 1111.. koodi mutta väärä AH lukema. Oisko sitten kolmas akku menossa ja vikaan ei oo vaihdettu tietoa. Luku siis 68 ah ja todellisuudessa 75ah akku.

On vaan tosi jännä että sulla korjaantunu akun vaihdolla. Miten se voi oll mahdollista?

Oon saanut tuon nykäsyn aikaseks kun oon ajanu manuaalisesti 4:s vaihteella vaan, että onko vika sitten jossain ihan muualla kuin kytkimessä tai vaihteistossa. Täytyy huomenna jatkaa kokeita ja tallentaa logia, josko jotain selviäis
#9
Tälläset tulokset. Ei näytä akun kunto%, johtuukohan että ei ois ohjelmoitu akkua autoon?

Pintapuolisesti kunnossa ja uudehkon näkönen. Kannessa ei ainakaan näkyny vlmistajan merkkiä tms että joku tarvikeakku varmaankin

Just ajoin 5km reissun, ei yhtää nykimistä..

12,9volttia kun auto ei ole käynnissä
Bttery power ja charge 100%
Bttery condition ja level ei tosiaan anna mitään arvoa
#10
Lainaus käyttäjältä: smu - 18.11.22 - klo:13:09
Nykiminen/niiaus vaihtaessa jäi pois heti kun vaihdoin uuden akun.

Kuulostaa lupaavalta! Testailen huomenna. Oliko sulla jatkuvaa tuo töksäyttelevä vaihto vai ajottaista? Itsellä siis välillä toimii välillä ei.

#11
Lainaus käyttäjältä: smu - 18.11.22 - klo:12:36
Testaapas ajaa noin 80km/h tasanopeutta, aski M-asennossa 5. vaihteella ja polkaise kaasu "pohjaan" ilman että kickdown aktivoituu. Jos kierrokset hyppää yli 200rpm niin vika voi olla kuluneessa kytkimessä. Sama homma 6. vaihteella.

Omassa 2014 1.6TDi pasuunassa DQ200 askiin vaihdettiin alkuvuodesta mekatroniikka (reilu 300tkm ajettu), mutta nyt viileämmillä keleillä alkoi etenkin kaupunkinopeuksissa tulemaan sellaista hieman kulmikasta vaihteen vaihtoa (ei kuitenkaan vaihtoja ääniefektien kanssa), esim. 2->3 ja 3->4-vaihteelle vaihto oli välillä sellainen kuin oikealla käsivaihteisella päästäisi kytkimen liian aikaisin ylös liian pienillä kierroksilla. Hieman kuin veto niiaisi ja sitten lähtee vetämään taas. Testasin kytkimiä yllä olevan ohjeen mukaan eikä heijausta kierroksissa esiintynyt joten kytkimet pystyi jättämään pois laskuista. Laatikon sopeutus myöskään ei tuonut muutosta.

Alkusyksykstä huomasin myös että start/stop toimii melko epäloogisesti ja pintapuolinen tarkastelu konehuoneessa antoi ymmärtää että autossa alkuperäinen AGM-akku vielä. 8v alkaa olla jo aika ehtoo puolella, ja VCDS näytti myöskin 72% kunnoksi ja varausta 11,67V vaikka ajoa ennen tarkastusta oli takana reilu 2h maantiellä. Vaihdoin uuden akun nyt pari viikkoa sitten ja tuo kaupunkinopeuksissa kulmikas vaihteiden vaihtelu hävisi kokonaan ja start/stop toimii myös taas normaalilogiikalla. VCDS antoi varausta 12,6V ja luonnollisesti kunto 100%.

Kannattaa ainakin nykyisen akun kuntoa hieman katsoa, jos ei vielä tehty. Sullakin jo 7v vanha auto niin akku voisi olla loppusuoralla elinkaarta. Akun hinta kuitenkin murto-osa laatikkorempasta niin sitä voisi umpimähkäänkin kokeilla.

Ok täytyypä tsekata akku. Kytkin tässä tosiaan vaihdettiin viikko takaperin.

Onko sulla tuo nykiminen mitä kuvailit korjaantunu millään?
#12
Lainaus käyttäjältä: vag4life - 18.11.22 - klo:10:48
Jos kyseessä on -15 vuoden 1.4tsi Tiguan niin eikös se ole ihan hihnakoneella. Tuo nykiminen kiihdytyksessä viittaisi kytkimen luistamiseen, vie auto takaisin pajalle niin eiköhän se siitä.

auto siis vm 2015 Touran jossa on kaiken ymmärryksen mukaan jakoketju, on siis viimesiä valmistuksia ennen uusittua 2016 mallia.



#13
No nyt muuttui mielenkiintoseks.

Oon nyt ajellu "manuaali" puolella ja huomannut että nykimistä tapahtuu myös ilman vaihteenvaihtoa.

Esimerkiks oon kihdyttänyt 4:s vaihteella jostai 1200RPM aina 2800RPM asti niin siinä välillä nykäsee, samalla tavalla kuin vaihteenvaihdon yhteydessä.

Myös muilla vaihteilla oon saanu jonkunlaisen nykäsyn aikaseks, kun oon vaan junnannut samalla vaihteella eri kierroksilla.

Katsoin myös vikakoodit uudestaan tän päivän testien jälkeen, niin oli ilmestynyt P00016 crankshaft position koodi tauluun.. tätä ei aikasemmin ole ollut mitä olen testaillut ja katsonut koodeja, vaikka nykimistä on aina ollut.

Samoin myös kierroslukumittarissa jotain outoa, kevyellä kaasulla kun kiihdyttää niin mittari pomppii askelia ylemmäs, ei siis liiku sulavasti. Pomppii siis niinkuin sekuntiviisari aina yhden askeleen kerralla.

Voisiko vika olla jakoketjussa kuitenkin? Alkavia oireita?

Erikoista vaan, että aiemmin töksäys tullut vain vaihteenvaihdon yhteydessä mutta nyt kun ajellut enemmän manuaalilla ja eri kierroksilla samalla vaihteella, niin samanlaista oireitta.

Tosin manuaalipuolella kun ajelee, niin paljon harvemmin tätä nykimistä...
#14
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 17.11.22 - klo:21:16
Oiskohan joku polttimon kanta mennyt oikosulkuun?

Ohjainlaite on BCM. Jos siitä olisi yksi lähtö kärähtänyt, niin luulisi löytyvän joku vapaa lähtö, jonka voi koodata sisävaloille.

Täytyypä nuo kannat tarkistaa. Lisäyksenä muuten että saman sulakkeen alla oleva etu-tupakansytytin toimii normaalisti myös
#15
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 17.11.22 - klo:11:06
Tais mennä ohjainlaitteen vaihdoksi. Tällasia on ollut joskus ennenkin eli sisävaloiksi ei kannata vaihtaa muita kuin alkuperäisiä LED yksiköitä tai sitten pysyy vaan niissä hehkupolttimoissa.

Voitko avata tarkemmin mikä ohjainlaite? Kaikki muu siis toimii täysin normaalisti
#16
Lainaus käyttäjältä: Jussi--71 - 16.11.22 - klo:16:25
Mulla Tiguan TDI-4motion+DSG. 175 tkm mittarissa ja samoja oireita. Olin jo valmistunut laittamaan kättä taskuun ja viemässä korjaamolle kytkin tms. remppaan. Mutta sitten ajattelinkin kokeilla toista kikkaa, eli laatikon softan päivitystä. Softaa ei saatu päivitettyä, mutta kaveri laittoi kärryyn kiinni kaapeli ja teki laatikon mekatroniikalle jonkinlaisen "resetoinnin". Auto käynnissä käsijarru pällä ja laatikko P-asennossa.  Kärry kävi siinä parkissa vaihteet läpi ja homma auttoi ainakin mun kohdalla poisti vaivat. Onneksi, noi kytkin-/mekatroniikkakorjaukset maksaa maltaita :-)

Ok! Kytkimen vaihdossa tosiaan tällänen nollaus ja optimointi tehty, mutta oikeastaan pahenti vaan.

Nyt on uus aika ja uus yritys optimoinnille. Toivottavasti auttais.
#17
Vaihdoin tuossa Touranin sisävaloja LED polttimoiks. Pari ekaa meni nätisti ja toimi, mutta sitten yhden lampun kohdalla kaikki sisävalot lakkas toimimasta. Tällä hetkellä ainoastaan takakontin valo palaa.

Tsekkasin sulakkeen, niin nr. 30-20A oli palanut ja vaihdoin sen ehjään. Valot ei siltikään toimi. Oon vaihtanut alkuperäset polttimot takas, ei vaikutusta.

Antaa vikakoodia 00059 - Terminal 30 for Interior Lighting: Electrical Fault in Circuit joka tulee heti takas kun on kuitannut.

Mistähän kantsis lähtee selvittämään? Kaikki muu toimii ihan normaalisti

Kokeiltua:

Akku irti 30min
Vikakoodien nollaus
Kaikkien sulakkeiden testaus, on kunnossa
Alkuperäset polttimot takaisin
Kaikki polttimot irti

#18
Lainaus käyttäjältä: Arde - 14.11.22 - klo:13:56
Kyllä mullakin nykäsee jos heti jarrun vapauttamisen jälkeen painaa kaasua, sekunnin kun jaksaa odotella niin lähtee itsekseen ryömimään eikä kaasua lisätessä nykäse.

Ei auta tämä, koska ongelma on vaihteiden vaihdossa siinä vaiheessa kun auto jo liikkeessä.

Nyt oli taas melkeen 4 päivää ilman ongelmia, pienellä nykäsyllä. Mutta tänään taas sitten rysähti kunnolla 3:s vaihde silmään ja samalla kiihdytyksellä 5:s vaihde.

Mielenkiintosta on se, että en saa ns. manuaalivaihdolla aikaseks tällästä rysähdystä. Voisko tästä päätellä että vika on vaihteiston aivoissa, eli mekatroniikassa?

#19
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
15.11.22 - klo:09:19
Lainaus käyttäjältä: ajay - 12.11.22 - klo:19:09
Uskaltaako Passat GTE:tä ostaa? Tätä palstaa luettuani en ole oikein saanut kysymykseeni vastausta.

Vuosia olen ajellut erilaisilla bemareilla, joissa on ollut vaihtelevasti erilaisia vikoja. Isoja rahanmenoja ei ole itselleni tullut mutta pelkästään korjailun vaivakin ärsyttää.

Ajattelin seuraavaksi kokeilla hybridiä ja vaihtoehdoiksi ovat nousseet joko Passat GTE tai Toyotan uuden mallin RAV4.

Tällä palstalla on kuvausta hyvin moninaisista ikävistäkin vioista Passat GTE:ssä. Jotenkin tullut kuva että Passatissa olisi jopa vielä enemmän kaikenlaista kuin bemareissa. Toisaalta GTE passattia lienee aika paljon Suomessa. Kuinka todennäköisesti saan käsiini jatkuvasti korjattavana olevan pommin? Olen katsellut 2018 uudempia ja alle 100000 ajettuja. Vai alanko nyt suosiolla vain katsoa toista vaihtoehtoa? Passatti olisi varmaan ajoltaan, fiilikseltään ja varusteltain lähempänä nykyistä 5 sarjan bemaria. Toyotassa saisin todennäköisesti huolettomuutta, mutta enemmän melua ja huonomman ajettavuuden. Ja on myös kallimpi.

Omien kokemuksien perusteella en ostaisi ilman lisäturvaa tms joka korvaa viat pienellä omavastuulla, enkä ostaisi autoa jossa akkutakuu jo mennyt.


#20
Lainaus käyttäjältä: vag4life - 07.11.22 - klo:15:45
Kovaa ajoa vaan niin laatikko sopeutuu omaan ajoon ja luultavasti paranee käytös sen myötä. Mikäli ei parissa kuukaudessa parane käytös niin uudelleen vaan pajalle soittoa.

Näin se on tehtävä. Tosin hieman aina inhottava tunne lähtee ajelee, kun aina odottaa että nykäseekö vai eikö nykäse.
#21
Lainaus käyttäjältä: vag4life - 04.11.22 - klo:09:40
Tuntuu, että vanhemmissa DSG7:ssa tuo vaihdon aikana tapahtuva pieni nykäsy oli enemmän ominaisuus kuin oikea ongelma.
Uusissa tuosta on selkeästi päästy eroon.

Ainakin omassa on ihan selkeä nykäsy, jossa koko auto tärähtää. Tapahtuu siis parittomilla vaihteilla yleensä, 3 ja 5 erityisesti.

Ja nyt on ollu kytkinkorjauksessa, ja vika ei ainakaan kotiinajon perusteella ollu parantunut kokonaa. Pitää nyt ajella lisää, että onko pahimmat nykäsyt hävinny.

#22
Lainaus käyttäjältä: Junnu82 - 02.11.22 - klo:21:13
Ootko millon viimeeksi vaihtanu laatikkoon öljyt? Kaverilla vähän saman tyyliset oireet jos on ajettu joitakin kymmeniä tuhanseja kilsoja. Vika sillä korjaantuu aina kun vaihtaa laatikkoon öljyt, vaihtaa huomattavasti pehmeämmin, kun öljyt vaihdettu. Sillä auto on 2.0tdi dsg:llä

Tässä ei ainakaan huolto-ohjelmassa oo vaihtoja.

Maanantaina selviää oliko kytkin kun se menee vaihtoon. Tarkennuksena että on parittomat vaihteet jotka takkuaa, 3 ja 5 pahimmat. Siinö  rempassa ilmeisesti jonkun verran valuu vaihteistosta öljyä ulos niin näkee samalla minkä näköstä se on.
#23
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
03.11.22 - klo:11:52
Meillä oli 2018vm GTE 1 vuoden ja se riitti. 100tkm ostaessa, 110tkm myydessä. Siinä välissä mekatroniikka vaihtoon, onneks oma osuus vaan 350â,¬ ja maahantuoja ihmeellisesti korvas loput. Yht 4000â,¬ remppa. Auto 3pv pajalla.

Meni kyllä luotto niin ei uskalla pitää pidempään. Monimutkaset tekniikat takaa vaikeat viat ja ison loppulaskun. Muuten tosi tyytyväinen autoon, paitsi range surkea kun lämpö laskee ja pitää lämmitellä kabiinia
#24
Lainaus käyttäjältä: ukormi - 02.11.22 - klo:11:42
Kannattaa varmaan laitella mukaan myös ajetut kilometrit. On hieman eri juttu jos on 100tkm ajettu tai 250tkm ajettu.

Joo tosiaan 160tkm mittarissa nyt.
#25
Laitetaas vielä tähän vaikka tein jo aiemmin oman aiheen eri alueelle..

Ongelmana on että auto vaihtaa vaihteen töksäyttäen yleensä kun mennään 2->3 ja 5->6. Joskus myös peruutusvaihe nykäsee.

Aivan kuin manuaalivaihteisella autolla nostaa kytkimen liian nopeasti ylös, töksäyttäen.

Tätä tapahtuu satunnaisesti. Esim viikonloppu meni kokonaan ilman nykimisiä, mutta nyt viikolla taas ilmestynyt. Ja samalla ajokerralla voi toimia ihan hyvin ja välillä taas tökkii.

Korjaamo epäilee kytkintä.

Onkohan muilla kokemuksia? Mitään vikavaloa ei tule tauluun.

Auto siis Touran 2015, 1.4TSI + dsg

Päivittelen tähän sitten tuloksia.
#26
Hei,

Ongelmana on että auto vaihtaa vaihteen töksäyttäen yleensä kun mennään 2->3 ja 5->6. Joskus myös peruutusvaihe nykäsee.

Aivan kuin manuaalivaihteisella autolla nostaa kytkimen liian nopeasti ylös, töksäyttäen.

Tätä tapahtuu satunnaisesti. Esim viikonloppu meni kokonaan ilman nykimisiä, mutta nyt viikolla taas ilmestynyt. Ja samalla ajokerralla voi toimia ihan hyvin ja välillä taas tökkii.

Korjaamo epäilee kytkintä.

Onkohan muilla kokemuksia? Mitään vikavaloa ei tule tauluun.
#27
Passat B8 (14-) / Passat GTE valot
15.01.22 - klo:14:06


Hei,

Onkohan jotain käynyt ledivaloissa, kun tollanen ruskeansävyinen kaistale näkyy keilan yläreunassa? Ei muistaakseni ollut aikasemmin. Kun laittaat pitkät päälle niin katoaa.
#28
Passat B8 (14-) / Passat GTE -18 lukulaite
07.12.21 - klo:10:53
Onko tähän autoon jotain lukulaitetta, jossa pääsisi katsomaan tarkemmin auton tietoja?

Esimerkiksi kiinnostaa kokonaiskilometrimäärä ja miten paljo niistä on ajettu sähköllä ja bensalla? Lataussyklien määrä yms. Bensan keskikulutus suhteutettuna kokonaiskm määrään yms.

Muihin automalleihin olen törmännyt joihinkin lukulaitteisiin, jotka saa sitten yhdistettyä suoraan puhelimeen.



Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy