Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Maximus

#1
Lainaus käyttäjältä: Quattro A4 - 09.06.17 - klo:20:30
Kuluttajansuojalain mukaan virheilmoituksen voi tehdä 2 kk:n kuluttua vian havaitsemisesta vielä. Eli vaikka olet ajanut 2500km viallisella lootalla ei välttämättä ole isoin ongelma tässä asiassa.

Eikä tuo 2500km mikään älytön ajomatka ole, jos nyt auto kuitenkin on "kohtuullisesti" kulkenut eteenpäin ja ajoa on ollut. Minulle nykyajoilla tuo matka on pitkä, lähes puoli vuotta ajallisesti. Monet hurauttaa sen kuukaudessa ja allekin...  Ja onhan se "amatöörin" vaikea heti tietää, mikä on oire ja mikä ominaisuus. Kyllä tämä tästä oikenee, tuo 2kk:n aika on se "vähin". Myöhemminkin kannattaa ottaa myyjään yhteyttä!
#2
1. Auton merkki ja malli:      Skoda Octavia 1.8 TSI DSG Combi, vm.2010 (rek. 23.7.2009)
2. Mitä huoltoon kuului:        Pienempi jaksohuolto (omat LL-öljyt mukana)
3. Liike, jossa huolto tehty:   Metroauto, Tampere
4. Huollon hinta:                  140 â,¬
5. Huollon ajankohta:           28.10.2016 klo 13-15

Autolla ajettu vasta 53400 km. Edellisellä kerralla tehtiin isompi "60 tkm:n" huolto.  Nyt siis lähinnä öljynvaihtohuolto, mutta kyllä siinä mukana tuli melko pitkä huoltoluettelo läpikäydyistä tarkistuksista. Alkuperäinen akkukin oli kuulemma reilusti hyvän puolella. Ainoa NOK tuli vanhentuneesta renkaanpaikkausaineesta. Minulla oli kyllä peräkontissa näkyvillä aivan uusi renkaanpaikkausaerosoli, mutta eihän se ihan sama ole kuin se alkuperäinen...  8)
#3
Lainaus käyttäjältä: Hannes - 04.07.16 - klo:22:21
Jos pelkästään kulutus on ratkaisevin tässä auton ostossa ei kannata ostaa kumpaakaan ja on se ihmeellistä että jos vuodessa ajaa 25tkm niin ennen valitsee 1L/ 100km vähemmän kuluttavan auton kun se toinen vaihtoehto olisi voima ja sitä ei tarvitse puolustella sen paremmin remmi jakopäällä kuin jäykällä taka akseliston yhtähyvillä ajo ominaisuuksilla kun myös saa vielä rehellisesti sanoa että tehot ovat riittävät joka tilanteessa.

Eli en todellakaan yhdy siihen mielipiteeseen että 1.8 moottorisen tehot olisi samat, käy kokeilemassa ja kiinnitä huomiota myös ajo ominaisuuksii eli käy myös mutka tiellä.

Tehoista ja väännöistä olen minäkin sitä mieltä, että 1.8:ssa on potkua hieman enemmän. Vaikka nyt vääntö olisikin rajoitettu "samaan", niin eiköhän 1.8:n käyrä kulje maksimin ulkopuolella hieman ylempänä. Ja sitäkin epäilen, onko vääntö onnistuttu rajaamaan eksaktisti samaan lukemaan. Tokkopa vain.

Kulutuksen merkitys on vuosien mittaan mulla hiipunut. En rassaa itseäni sillä viekö auto 0.5 tai jopa litran enemmän kuin toinen. Ajan sen verran vähän vuosittain. Ehkä parin litran lisäys vasta hieman laittaa miettimään. Minusta kulutuslukemien pienuus on hieman yliarvostettua. Kun ne ei aina käytännössä kuitenkaan päde. Nykyinen 1.8 TSI DSG voisi kaupungissa viedä vähemmän. Siinä ajossa lukemat on helposti 9-10 l/100km. Tasaisessa maantieajossa tuo 1.8 (ei 4x4) vie mielestäni vähän. Varsinkin jos ajelee teillä, joilla rajoitus on 80 tai 100 km/h. Esim. Tampere-Lahti vt12:sta menee Lahteen päin 5.4-5.6 l/100km. Takaisinpäin on vissiin ylämäkiä enemmän tms. koska kulutus on 5.8-6.2. Nuo lukemat ovat tietokoneesta, joka mielestäni pitää aika hyvin kutinsa. Vaikka niihin lisäisi 0.5l, niin lukemat ei vielä hirveitä ole. Tampere-Hki moottoritiellä kun ajetaan 120km/h:n molemmin puolin, niin kulutus kasvaa ehkä litralla per 100km. En oo vissiin koskaan niin railakkaasti tullut, että tietokone olisi antanut päälle 7:n lukeman koko matkalle. Yleensäkään siis maantieajossa ei kulutus ole suurta, mutta kaupunkiajo on sitten eri juttu.

Olen nyt ihan viimeisen vuodenkin aikana koeajanut kaikkia Octaviaan saatavilla olevia bensakoneita aina 1.2 TSI:stä alkaen. Kaikkilla niistä tuntuu pärjäävän. Vielä kun muistaa, että mulla on aika paljon kaupunki- ja taajama-ajoa. 1.8 on "urheilullisemman" tuntuinen, mutta kyllä 1.4:ssäkin on potkua. Voisi mulla 1.2:kin hyvin riittää. Varsinkin jos jatkossa luovun combista. Jos nyt olisin nimenomaan uutta ostamassa, niin ehkä ottaisin 1.4:n. Kyllä se vaan hinta minulle nyt kuitenkin merkkaa jotain. Ja kun en työkseni sentään tien päällä ole jatkuvasti. 1.2 arveluttaa jotenkin, vaikka ehkä aivan turhaan. Jotenkin kuitenkin luotan litratilavuuden tuomaan "onneen". Mitä se sitten onkin. 1.4 olisi kuitenkin minulle nyt sopiva kompromissi, joten sillä ehkä vielä joskus mennään. Erittäin tyytyväinen olen kyllä ollut 1.8:iin, mitään vikaa tai oikuttelua ei ole ollut ja DSG7:kin on toiminut todella hienosti. Autollahan alkaa jo olla ikää, kun käyttöönotto oli kohta 7v sitten.
#4
On tätä juttua täällä tullut hieman uteliaisuudesta lueskeltua. Mutta enpä aio tähän mitään omaa viisastenkiveäni tyrkyttää. On niitä maailmassa paljon kummallisempiakin asioita. Tämä tulee väkisinkin mieleen, kun tässä pikkuhiljaa olen toipunut maaliskuiselta Intian kiertomatkalta. Manuaali tai automaatti. Jokaisen oma asia.  ::)

Sen nyt voin kuitenkin omalta osaltani sanoa, että ensimmäisen oman automaattivaihteisen auton ostin 1996. Tuotakin edelsi usean vuoden kärvistely. Mieli teki, mutta jostain syystä viimehetkellä aina otin "varman päälle". Nyt minulla ei ole enää mitään aikomusta palata manuaalivaihteiseen. Automaatti on minulle sopiva ratkaisu, enkä osaa siinä mitään huonoa nähdä. Jopa DSG-7 on toiminut moitteetta. Ikinä ei automaateissani ole ollut mitään vikaakaan. Siksi en nyt vakavissani harkitse manuaalia edes sen vuoksi, että se olisi kestävämpi. Tai ainakin jos vikaa ilmenee, niin onhan se varmaan halvempi korjauttaa. Mutta kuten huomaatte, minun osaltani peli on selvä eikä luultavasti muutosta tule. Ja kun täällä on autohankinnan rahoitustakin puitu, niin viimeksi olen autolainaa ottanut vuonna 1985. On siitäkin siis aikaa. Ja työsuhdeautoa minulla ei ole koskaan ollut.  :o
#5
Lainaus käyttäjältä: Polari - 29.11.15 - klo:21:39
Luulenpa että siellä Uudessakaupungissa kasaillaan Mersuja vielä monta vuotta sen jälkeen kun Volkswagen on lopettanut toimintansa.
Onkohan tämä tieto, lupaus, toive vai suorastaan rukouspyyntö...  ;D
Ei niitä mersujakaan Uudessakaupungissa maailmantappiin tehdä, montaa merkkiä on jo ehditty tehdä ja aina uuteen on jossain vaiheessa vaihdettu tai jouduttu vaihtamaan. Toivotaan nyt kuitenkin, että töitä siellä jatkossakin riittää. Tokkopa tästä kannattaa "köydenvetokisaa" järjestää.  :o

Omalta osaltani en luultavasti suuremmin mellakoisi, vaikka autostani leikattaisiin tehoista 10% pois. Enemmän harmittaisi vaikkapa parkkipaikalla tullut lohmu oveen. Tällä hetkellä risoo lähinnä se, että eturivin autonvalmistaja meni tuollaiseen "halpaan". Ei tämä kuitenkaan ole maailmanloppu, vaikka tällä forumilla laineet käyvätkin korkealla. Kohtuullinen maltti olis varmaan nytkin aika hyvä asia.  8)
#6
Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 04.11.15 - klo:11:48
Uusi CO2-arvo => uusi ajoneuvovero = kyllä se ihan vuosittain auton omistajalle kopsahtaa. Tosin olisihan tuo myös uusi autoverokin, mutta uskoisin että valtio tulee tässä vastaan eikä rupea jälkiverottamaan maassa jo olevia autoja 8)
Aivan ihmeellistä panikointia täällä. Uusi CO2-arvo voidaan määrittää uusille maahantuotaville autoille, mutta nyt jo liikenteessä olevat menevät varmasti sillä CO2-arvolla, millä ne on aikoinaan myyty. Ei tässä valtion tarvitse mitenkään "tulla vastaan" minun mielestäni. Jos taas valtio alkaa sittenkin ahneuksissaan pelleilemään, niin kyllähän VAG on se joka laskun maksaa. Tai sitten asiakkaalle oikeus perua kauppa "huijattuna", rahat takaisin jne. Kyllä sekin mulle kelpaa, kuusi vuotta ajelua hyvällä autolla vain käytöstä maksaen...  8)

Kaikki automerkit - ja mallit vaan puolueettomaan testaukseen ja näin päätettäköön kulutukset, tehot, päästöt jne. Aika harvassa on autot, jotka kiistatta pitävät luvatut arvot. Ainakaan vanhempina. Joten vanhempia ja paljon ajettuja autoja rokotettakoon erilaisilla rangaistusmaksuilla entistä kovemmin. Valtiolle tuloja ja luonnonsuojelijat ovat hurmiossa. Aikamoinen soppa tästä vielä tulee. Kai se VAG tuli kilpailijoille liian suureksi ja mahtavaksi.  :o
#7
Octavian vakiovarusteista kaipaa ainakin renkaanpaikkaussarja uusimista neljän vuoden välein. Minulla on mennyt paikkausainepullo vanhaksi ja siitä tuli merkintä määräaikaishuollossa. Ei sentään estänyt ajoturvan voimassaoloa. Mutta kai se uusi paikka-aine pitäis hommata, ettei aina tule herjaa. Saakos tuota pulloa mistään muualta kuin marmoritiskiltä? Siellä se taitaa maksaa 50-60 euroa, mikä on aika suolainen hinta minusta. Jos sen varapyörävaihtoehdon saa 70 eurolla. Kannattais varmaan jatkossa ottaa tuo varapyöräjuttu...  :-\
#8
1. Auton merkki ja malli:      Skoda Octavia 1.8 TSI DSG Combi, vm.2010 (rek. 23.7.2009)
2. Mitä huoltoon kuului:        60 tkm:n laajempi huolto sisältäen jarrunestehuollon (omat LL-öljyt!)
3. Liike, jossa huolto tehty:   Metroauto, Tampere
4. Huollon hinta:                  469 â,¬
5. Huollon ajankohta:           17.09.2015 klo 9-14

Autolla mittarissa noin 47 tkm, mutta kuuden vuoden iän vuoksi tehtiin isompi huolto. Muistaakseni alunperin huollon kestoksi ilmoitettiin vajaat 3 tuntia, mutta päättelen nyt töitä tehdyn hyvinkin tunnin enemmän. Eihän tuo huolto halpa ollut, mutta jos laskee hinnan per kk, niin liikutaan lukemissa 25â,¬/kk. Renkaan vaihdot olen teettänyt (20-25â,¬ per kerta), mutta muuten ei ole huolloissa tarvinnut käydä. Ei muuta kuin pitempää ajoa...  8)

#9
Helsinki-Tampere välillä PIA-1. Harmaa Volvo S80.
#10
Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 21.07.14 - klo:12:07
Sukulaismiehen 2009 1.8tsi+dsg7 sai uudet ölpät ja softat. Mittarissa taitaa olla joku 80tkm. Kuulemma sama ajopätkä menee nyt Espoon keskuksesta - Niittykumpuun 2-4dl/100km vähemmällä. Lisäksi pitää kuulemma ipienepää vaihdetta pitempään päällä joten ei jurnuttele liian isolla. Keskiviikkona ole itsekin viisaampi kun omaan tehdään samat jutut. Katotaan mihin vakkari työmatkan kulutukset sitten asettuu.
Veholta soittelivat tässä yhtenä päivänä ja tarjosivat innolla tämmöistä vastaavaa kampanjaa. Auton ostin aikoinaan Veholta, mutta kun se muutti Lielahteen eli lähes 25km:n päähän kotoani, olen viimeaikoina tehnyt merkkihuollot Metroautossa n. 10 km:n päässä. Muutenkin aika vähän asiaa minulla on Länsi-Tampereelle, joten siksi tämä valinta. Ja ainakin viime määräaikaishuollon Metroauto hoiti ihan ok.

No, otin sitten yhteyttä Metroautoon ja ensi viikolla minulla on sitten tuo DSG-juttu edessä. Toivottavasti kaikki menee hyvin, sillä minun 2009 1.8TSI+DSG7 on toiminut hienosti, eikä mittarissakaan ole kuin 40tkm. Tulee mieleen helposti se, että kannattaako "ehjää korjata". No, eiköhän tuo operaatio ole mietitty ja testattu, eikä siitä ainakaan auto huonone. Katsotaan kuinka käy. Odotusajaksi olen varannut uuden Ocun 1.4-koneella koeajoon. Jos vaikka sais hyvän vaihtotarjouksen sitten...  8)
#11
Eilen lauantaina Orimattilan keskustaa lähestyessäni ajelin 300-sarjan BMW:n perässä. Rekkaria rupesin pitkästä aikaa kummastelemaan, kun se oli Ã,,LÃ,,-2. Mikähän idea tuossakin on. Koetin kyllä pitää riittävän etäisyyden...   8)
#12
Edelleenkin hieman ihmeissäni, kun näitä dsg-juttuja täältä luen. Ilman niitä pitäisin DSG-7 erinomaisena ja yhtä kestävänä kuin muitakin automaatteja. Kai Se mun ajo on sitä tavallista ja rauhallista. Kolmen vkon päästä tulee autolla ja vaihteistolla 5v täyteen. Hyvin on mennyt, en osaa valittaa. Se on varma, että jollain automaatilla mennään jatkossakin. Mutta tämän areenan turinat ovat laittaneet epäilyksen alle kaikki VAG:n kolmikirjaimiset hienoudet...  :o
#13
Lainaus käyttäjältä: kaide - 07.06.14 - klo:00:20


- Kun ei ole rengasmelua , alan nykimään ovia ja varmistelen että ne on kiinni . Samaa tekee vaimo apparin paikalla ja lapset takapenkillä. Tuulen suhinat motarinopeuksilla on se todellinen ongelma ja ihmettelen että siitä ei kukaan ole valitellut. Onkohan mun autossa jäänyt ovien tiivisteet pois ?

ON. Siis epäilen tiivisteiden puuttumista... ;-)

Tienpinnan laatu kuuluu kyllä aika selvästi omassa FL Ocussani. Mutta ei se meluisin VAG ole millä olen ajanut. Ja kun omaa autoani ostelin v. 2009, tuli ajeltua esim. A4:lla. Olisko tuossa äänimaailma ollut hitusen pehmeämpi, mutta ero oli kyllä hiuksenhieno. Saattoi johtua rengastuksestakin. En noteerannut eroa sellaiseksi, että olisin siksi alkanut tekemään kauppoja A4:stä. A3:a en ole ajanut. Mutta uusi Ocu 3 vakuutti minut kyllä koeajolla. En ainakaan meluisuutta huomannut. Jos tuo puoli on tärkeiden asioiden joukossa, niin enpä jättäisi kauppoja tekemättä...
#14
Octavia II (04-13) / Vs: Akku
16.04.14 - klo:00:13
Hommasin nyt ihan varmuuden vuoksi Biltemasta semmoisen 4A:n älylaturin (29.90â,¬). Ehkä sillä on jotain käyttöä jatkossakin. Tuossakin laturissa tulee mukana pistoke tupakansytytinliitäntään, mutta Bilteman Info-mies sanoi, ettei sitä kannata käyttää. Menee ajotietokone sekaisin, kuulemma. Tuo liityntämahdollisuus on tarkoitettu vanhempiin automalleihin. Kai se on uskottava, joten laitanpa sitten luultavasti vaan kiinni niillä perinteisillä hauenleuoilla. Jollen sitten tee jotain pysyvämpää liitäntää.
#15
Octavia II (04-13) / Vs: Akku
29.03.14 - klo:00:16
Tässä on nyt mahdollisesti semmoinen ongelma edessä, että vm. 2009 Octaviallani ei kahteen kuukauteen ajeta lainkaan. Kesäkuukausia, mutta kai siinä on kuitenkin vaarana akun purkautuminen. Akku on alkuperäinen Varta 51 Ah ja ihan hyvässä kunnossa muuten. Hiukan arveluttaa "sotkeutua" näiden nykyaikaisempien autojen akkujuttuihin ja hienoon elektroniikkaan, joten pari kysymystä varmuuden vuoksi.

Luulen siis, että tuon kahden kuukauden aikana akkua on jokunen kerta hieman virkistettävä, sillä ajoa sille ei siis tule kenenkään toimesta. Minulla on vanha 4A Akku-Matti. Riittäiskö, jos sen sais vaikkapa 3 viikon välein muutamaksi tunniksi lataamaan akkua? Auto on ovellisessa autokatoksessa ja siellä on sähköt kellokytkimen takana. Eikös tuommoisen pienivirtaisen laturin voi laittaa akkuun kiinni irroittamatta itse akunkenkiä. Jotenkin oudoksun sitä tilannetta, että auton elektroniikka jäisi hetkeksikään ilman sähköä... Ja systeemin pitää olla helppo ja käytännössä vain "töpseli seinään" koska homma pitänee delegoida ihmiselle, joka on hyvin "luova". Ei siis vähimmässäkään määrin "tekninen".  :o

Sitäkin olen miettinyt, että hommaisin semmoisen 2A:n pikkuisen ylläpitolaturin, jonka voisi laittaa kiinni tupakansytytinliitäntään. Onhan semmoisen latauskyky varsin vaatimaton, mutta jos sillä olisi joka päivä mahdollisuus puskea virtaa akkuun kahden tunnin ajan, niin eikös se riittäisi varaustilan ylläpitoon?? Ja piuhat voisi olla kiinni koko ajan. Helppous tässä on kaiken avain, sillä minulla ei todellakaan ole tallimekaanikkoa käytettävissä...  8)

Tämä aihe on pitkään ollut kovin hiljainen, mutta aktivoidaan sitä nyt hieman. Kun en muutakaan juttua keksinyt, johon olisin ongelmani yhdistänyt.

#16
Aika kalliita vakuutuksia Räsään. Suorituskyvyn puolesta kun minulle riittää 1.8 TSI, niin paljon säästää vakuutuksissa. Ehkä. Ensin mulla oli Tapiolan vakuutukset täyskaskolla ja jonkun tarjouksen kautta hinta vuodessa 450â,¬. Kun nousi sitten parilla sadalla, niin vaihdoin tuttuun If:iin. Nyt mennään taas kohtuullisella 460â,¬:llä. Ja paikkakunta Tampere. Täydet bonukset tottakai. Viimeisin extrabonus ei muuten ole edes tuossa mainitsemassani summassa mukana... Mutta onhan joku 1200â,¬ hurja, vaikka on RS ja paikkakunta mikä tahansa.
#17
Ei ole kyllä käynyt mielessäkään. Tai ainoastaan siten, että "ei missään tapauksessa". Jos tämä DSG osoittautuu kestävyydeltään minulla huonoksi, niin sitten palaan mieluummin vaikka niihin momentinmuuntimiin. Mutta ei enää koskaan manuaalivaihteista. Kun aika vähän tulee kilometrejä, niin voisin ihan hyvin hyväksyä vaikka parinkin litran lisääntyneen polttoaineen kulutuksenkin. Ja 0-100 km/h voi ihan hyvin olla alle 8 sekunnin sijasta vaikka se 12 sekkaa, mikä mulla oli 626:lla. Riittää mulle.  8)

Nyt kun mulla on ollut jo kolme viikkoa kotosalla lämmitystolppa hajalla, niin olen alkukilometrit ajanut DSG:n S-asennolla. Kone lämpenee hieman nopeammin. Onhan se meno hieman kulmikkaamman tuntuista. Kierrokset korkealla ja pienempää vaihdetta valittuna, se on selvä. Mutta eniten olen kiinnittänyt huomiota siihen, että kun joutuu pysähtymään esim. liikennevaloihin, niin loppuhidastus on hieman "äkkinäisempää". Normaalilla D-asennolla ja minun ajotyylilläni pysähdyksiin tullaan hieman kuin vapaalla liuttaisiin. Onko se nyt sitten moottorijarrutuksen voimakkuudesta vai muuten kulmikkaammista alaspäin vaihdoista, enpä ole suuremmin tutkaillut. Minä olen kyllä ensisijaisesti D:llä köröttelijä ja viis veisaan niistä +/- tiptronic-jutuistakin. Mennään vaan ja nautitaan. ;)
#18
Lainaus käyttäjältä: stallione - 12.02.14 - klo:19:35
Jaha löytys vastaus kun jaksoin lukea tarkkaan kaiken.
jahah, mitähän kaikkea pitäis lukea, jotta vastaus löytyisi. Itse en tällä neljän tuuman Lumialla jaksa nyt maailmoja etsiä. Siis mikä vaihteisto ja mikä mylly?? 
#19
Lainaus käyttäjältä: JiiP - 26.01.14 - klo:19:19
Tämä ketju ei paljoa anna DSG7 kuskeille, kokemukset pääosin DSG6 askeista.
Eipä tosiaankaan. Mutta DSG6 on ollut pitempään käytössä ja etupäässä dieseleissä, joilla normaalisti ajetaan vähintään 30-40 tkm vuodessa tai enemmänkin. Epäilen että DSG7:saakin löytyis monia vikaantumatta väh. 150 tkm ajettuja, jos olis pääasiassa pitkää ajoa ja ajosuorite vaikkapa about 50 tkm vuodessa. Mutta harva taitaa tuommoiseen ajoon bensakärryä yleensäkään ostaa?? Paljon lyhyttä kaupunkiajoa, niin ne vaihteistotkin hajoaa nopeasti. Eli kestävyysero jopa kärjistyy, koska ajo ei ole 100%:sen vertailukelpoista.
#20
Service recall - 15D7 - Camshaft . Meniköhän tuo nytkään ihan oikein. Mutta ainakin lähemmäs. Eli siis se kysytty takaisinkutsu...
#21
Lainaus käyttäjältä: spieß - 22.01.14 - klo:20:23
"Nokka-akselilla on joku säädin joka oli pettänyt ja levittänyt metallilastua koko koneeseen"

Siis selvennykseksi; onko tuommoinen kampanja ollut/on ja mistä näen onko auto käynyt siinä?? :o
Octavia 1.8 TSi on siis kyseessä...

Minulle tuo homma tehtiin muistaakseni kesällä 2011. Käytin autoa määräaikaishuollossa ja sillä käynnillä bookkasivat minulle eri ajan tuota takaisinkutsujuttua varten. Mokasivat kyllä pirut siinä siten, että eräs tiiviste jäi vaihtamatta ja kotitallilla moottorivikavalo paloi ja öljyä tuli alle... Tottakai korjasivat jutun myöhemmin.

Jos yhtään muistan, niin takaisinkutsun koodi oli jotain "1517" tai sinnepäin. Se merkittiin auton huoltokirjaan, joten siellä se ainakin minulla näkyy. Huoltokirja ei kyllä ole nyt edessäni, joten joku noista koodin numeroista voi olla väärin. Mutta ei kaikki.  8)
#22
Semmoinen viimasuoja on nyt sitten hommattu ja yläosa jopa laitettu kiinni. Alaosaa en ekalla yrityksellä saanut paikalleen, joten se jäi toistaiseksi. AD Varaosasta sen kävin hakemassa ja peräti 56â,¬ maksoi. Ei siis halpa, mutta enpä jaksanut nikertää tuon homman kanssa.

Viimasuojan katsoin tarpeelliseksi, kun minulla on aika paljon alle 5 km:n ajoa ja siinä ei kone tuntunut kovin hyvin lämpenevän. Oikeastaan hieman ihmettelin mistä on kyse, sillä edellisinä talvina auto on lämmennyt mielestäni paljon paremmin. Ja auto oli juuri ennen joulua Metro-Autossa huollossakin. Mutta syyhän taisi paljastua tänään, kun hieman tuli katsottua tarkemmin. Auto on semmoisessa kylmässä tallissa ja siellä on sitten lämpötolppa. Naapuri saa samasta tolpasta sähköä, mutta minä en... tässä on siis viime pakkaspäivät ajeltu ilman letkulämmittimen ja sisätilalämppärin apua. Toissa päivänä ehdinkin jo ihmetellä, kun auto oli ollut tolpassa kiinni 2 tuntia ja aika oli mennyt umpeen 10 minuuttia sitten. Hämmästelin että nopeastipa se auto jäähtyy, kun rattikin oli niin kylmä että oli pakko laittaa käsineet käteen!! No, nyt ajatellen ei ollut mikään ihme.  ::)

Kiinteistöhuoltoon soittelin ja saa nyt nähdä milloin laittavat tolpan kuntoon. Sähkömiestä kuulemma tarvitaan, alle tunnin päästä tuli eka kaveri jo tolppaa katsomaan, mutta asia ei sillä selvinnyt. Ruuhkaa heillä on, en kuulemma ole nyt ainoa moisen ongelman kanssa painiskeleva. Mutta viimasuoja tuli hommattua ja luulenpa, että pidän sitä nyt nokalla pahimman talven yli. Jännää että nykyään noita maskeja & pahveja näkee autoissa hyvin harvoin, vaikka ei nämä uudet taida olla yhtään sen paremmin lämpiäviä kuin vaikkapa 80- ja 90- lukujen autot. Se on vissiin osoitus heikkoudesta tai auton "huonoudesta", jos maskin laittaa. Ja ulkonäkökin taitaa monella mennä edelle. Mieluummin ajetaan pipa päässä ja vaikka rystyset sinisenä tai rukkaset kädessä...  :o
#23
Ulkopuolisen on paha mennä mitään takaamaan, kun autot on kuitenkin kai enemmän tai vähemmän yksilöitä. Ja erityisesti käyttö voi olla hyvinkin erilaista. Itselläni on juuri 1.8 TSI DSG ja tuohan on DSG-7. Otettu käyttöön heinäkuussa 2009 ja etupäässä kaupunki- ja lähiöajoa. Siksi kilometrejä mittarissa on alle 40 tuhatta. Mutta ajon luonteesta johtuen luulen, että DSG on tehnyt vaihtoja siinä kuin jollakin pitkää pätkää ajavalla 100 tkm:n aikana. Onhan minulla tullut jo kolmeen otteeseen mittaristoon "service now" eli se 30 tkm:n tai 2 vuoden huoltoväli on ollut "utopiaa".

Mutta ainakin minulla DSG-7 on pelannut loistavasti, ei seikkaile vaihteiden kanssa eikä ryntäile. Lähden kyllä yleensä liikkeelle aika kevyellä kaasuvarpaalla...  8)  Vaikka joku sanoisi mitä tahansa, niin minun mielestäni tämä DSG on automaatti parhaasta päästä. Ja vuodesta 1996 alkaen olen vissiin yhden kerran ajanut manuaalivaihteisella eli automaatti on vienyt minut mennessään lopullisesti.  ;D

Ainahan Suomenmaassa on automaatteja kammottu. Eli puhuttu lähinnä siitä, että bensaa kuluu ja ongelmia tulee. Nyt DSG-aikakaudella niistä öljynvatkaajista on tullut yhtäkkiä niin luotettavia, että oikein ihmettelen. Olihan niillä historiaa takana jo vaikka kuinka paljon ennen 2000-lukuakin. Mutta kyllä niitä "mehumaijojakin" hajoaa joskus ihan laatuautoista ja alle 100 tkm ajettuna. Sen verran on tuttuja taksimiehiäkin, että tuommoistakin pääsee kuulemaan.

Toisaalta aika jännää, että 6-vaihteista DSG:ä täällä jotkut pitää huomattavasti 7-vaihteista luotettavampana. Täällä tehty statistiikka DSG-vioista ei kyllä tuota päätelmää tue. Samaa luokkaa on sekä viallisten että vikaantumattomien vaihteistojen prosenttiosuudet. Itse voisin kyllä kuvitella, että "runsasöljyinen" 6-vaihteinen on parempi vetohommiin. Mutta sekin on vaan oma aavistus eikä ainakaan mikään tilastollisesti vahvistettu fakta.

Mutta tässä tapauksessa ratkaisu on tietysti lopulta itse asianosaisella. Kyllähän se aina lisäturvaa tuo, mikäli liike jonkun lisätakuun antaa. Noin vähän ajetun DSG-kärryn kanssa tulee varmaan maahantuojakin jollain tavalla vastaan, mikäli ikävä yllätys sattuisi. Ainakin jos hieman muistaa muistuttaa. Pitää siis puolensa.  ;)

#24
Lainaus käyttäjältä: rami - 30.12.13 - klo:11:31
Aina kun minä nään Sotkan tulee minulle mieleen etteivät rahat riittäneet parempaan. Audi on Audi käytettynäkin vaan Sotkasta tulee varis käytettynä kun meet vaihtaan. Hei! Siinä se halpa hankintahinta ja "rusauttamalla" tehty auto tulee punnittua.
Jos "uskonlahkoista" puhutaan, niin tässä tämä rami vetää aika hyvin yhtä semmoista ajatusmaailmaa. :o

Jos Audi on aina Audi käytettynäkin, niin eikös Skodan hankkinut olis voinut ostaa vaikka sen A3:n pari vuotta ajettuna?? Hyvä auto edelleen - ja rahat riittää, eiks vaan hei ja niin edelleen! Eli eihän se sittenkään ole rahasta kiinni. MOT. 8)

Itse kun viimeksi ostin autoa, vedin mielessäni rajan siihen että katselen uutta max. 30 tâ,¬ maksavaa autoa. Rahat olisivat kyllä riittäneet vaikka uuteen A6:een, mutta kun en kokenut semmoista tarvitsevani enkä sitä siis edes halunnut tarpeeksi. Tässä kun katselee ajojani, niin vajaa kymppitonni tulee vuodessa ajettua ja yleensä autossa on 1-2 hlöä. En tätä 1.8 TSI Ocua kummempaa autoa tarvitse kuin jos haluaisin jotenkin korostaa statustani. Itseasiassa pienempi ja halvempikin täyttäis tehtävän... Pitäisköhän sittenkin hankkia se TEK:in todistus valmistumisesta joku vuoskymmen sitten ja hommata se DI-sormuskin... Minusta menee vähän samaan linjaan tämän Audi vs. Skodan kanssa. Mutta se vaan ei ole minun tyylini. Uskonlahkoja en tähän sotke.  ;D
#25
1. Auton merkki ja malli:      Skoda Octavia 1.8 TSI DSG Combi, vm.2009 (rek. 23.7.2009)
2. Mitä huoltoon kuului:        LL (Perushuolto, lisätyönä ovien ja lukkojen saranoiden voitelu)
3. Liike, jossa huolto tehty:   Metroauto, Tampere
4. Huollon hinta:                  289,16 â,¬
5. Huollon ajankohta:           20.12.2013

-Perus LL-huolto, omat öljyt, öljynsuodatin, proppu+tiiviste, raitisilmasuodatin, jarrunesteet.
Autolla ajettu 36 tkm. Muuten siis kaikki ok, ei edes palanutta polttimoa.  8)

#26
Lainaus käyttäjältä: kt - 03.12.13 - klo:14:54
Näissä pohdinnoissa on unohtunut käyttäjän rooli.
Automaatiolaitteissa ratkaisevasssa roolissa on monasti käyttäjä, joka "ei osaa tätä mies-masiina-automaatio-kommunikaatiota". Hän syyllistyy usein virheelliseen laitteen käyttämiseen.
Näköjään kt on jo ehtinyt tuoda sen puolen esille, jota varten tänne nyt kirjauduin. Onneksi tuli luettua mitä tänne on ilmaantunut... Mutta varmaankin monelle nämä DSG:t on ollut se ensimmäinen oma automaatti. Hieman hämmästellen olen täällä lukenut esim. niitä mielipiteitä ja kokeiluja siitä, miten nopeasti DSG:llä voi heittää D:ltä R:lle tai päinvastoin. Itselleni ei ole tullut mieleenkään kokeilla tuommoisia. Ja muutenkin olen tottunut käsittelemään automaattia kuin "kukkaa kämmenellä". No, samoin manuaalivaihteisiakin, joita minulla oli ennen vuotta 1996. Poikkeuksena tietysti joku ensimmäinen kärryni, Fiat 127, jossa ainakin ykkönen piti runnoa usein voimalla sisään...

Aika hyvin kuvaa suhtautumistani automaattivaihteisiin sekin, että DSG:n yhteydessä perusta oikein niistä vaihtoläpysköistäkään. Jos ne väkisin tulee mukaan samaan hintaan, niin olkoon. Mutta ei minulla niille käyttöä ole. Automaatti on automaatti ja sillä ajetaan yleensä niin, että keppi siirretään D-asentoon. Siinä kaikki.  8)

Sitä ei kyllä voi kiistää, että jonkinlainen ongelma meillä (ja VAG:lla) tässä nyt kuitenkin on. Tuote ei oikein joka suhteessa täytä odotuksia. Lupauksista en sano mitään, koska kestävyyden suhteen VAG on kai koko ajan pitänyt matalaa profiilia. Hienosta systeemistä käyttää on kai mainostekstejä ollut, mutta entäs sitten muuta...  >:(
#27
Lainaus käyttäjältä: Jyri - 03.12.13 - klo:13:43
Kaikesta huolimatta itselle ei enää tule autoa ilman DSGtä, tai no jos jonain päivänä saavat mehulingot toimimaan ilman kuminauhamaista tunnetta ja polttoainetaloudellisesti niin ehkä sitten.
Kerrankin "miehen puhetta"!!  8)

Hieman sivusta, mutta uusista PS4:sta (pelikonsoli) on myös noussut aikamoista vikakähinää. Viallisia yksilöitä on kuulemma noin 0.4% . Näin meidän nuori mies minua valisti... Voi olla että näissä DSG:issä liikutaan samoissa lukemissa. Ainakin jos ei oteta "maailmantappiin" ajettuja huomioon. Silloinhan jossain vaiheessa vikaprosentti alkaa lähestyä sataa.  :o

Tässä vaan eniten nyt jännittelen sitä, että milloin muut konsernikumppanit aktivoituvat. Toistaiseksi on mielestäni puhuttu käytännössä vain VW:n ongelmista. Skoda, Seat jne.?? Ja viallisesta Audista ei ole ikinä kuultukaan...  ;)

#28
Lainaus käyttäjältä: tet - 02.12.13 - klo:16:16
Pitkittäismoottorisissa Audiessa (A4 ja isommat) taas käytetään mekaanisesti täysin omanlaistaan laatikkoa DL501, joka on märkäkytkiminen 7-vaihteinen. Tätä vaihteistoa ei sisarmerkeillä ole käytössä.
Tuo kyllä ainakin kuulostaa vakuuttavalta, "mekaanisesti täysin omanlainen", "vaihteistoa ei sisarmerkeillä käytössä" jne. Mutta jos oikein ytimeen pureudutaan, niin paljonko tuo DL501 todella toiminnalliselta suunnittelultaan ja rakenteeltaan eroaa esim. märkäkytkimisestä 6-vaihteisesta. Yksi vaihde lisää, mutta pakattu hieman erilaiseen purkkiin?? Kukapa tuotakaan tietää.

Mutta tokkopa ratkaisu siinä on, onko paketti sovitettu pitkittäis- vai poikittaismoottoriin... Toisaalta kannattaako sitä kaikkea kertoakaan, sillä parempi on koettaa vaan pysyä mahdollisimman erossa siitä DSG-maailmasta, joka "ei toimi". Hieman raadollinen ja pragmaattinen tämä lähestymiskulmani, mutta tuli vaan mieleen että mikä se todellinen, ratkaiseva ero on, joka tekee DL501:stä "erehtymättömän"...  :o
#29
Hmm... onkohan nyt jotain erikoista menossa... Nyt sunnuntaina 1.12.13 oli taas kerran Aamulehden viimeisellä sivulla semmoinen todella iso Laakkosen VW-mainos. Golfia se mainosteli, mutta pisti oikein silmään, että mainoksessa oli jotain "uutta": siinä ei ensimmäistäkään kertaa näkynyt kirjainyhdistelmää "DSG" tai "TSI". Kierretäänkö tässä nyt kuin kissa kuumaa puuroa vai onko minun mielikuvitukseni saanut siipiä alleen??  ::)
#30
Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 28.11.13 - klo:22:53
Kiva kiva, ihme todisteluu, tän topikin otsikon mukaan tänne ilmoitettais DSG viat, nyt ne viat hukkuu ilmoituksiin toimivista DSG 6 laatikoista, ilmeisesti on käynnissä myös jokin pelastakaa DSG kampanja :)
Ja alijoukkona kampanjalle on Se on toi DSG-7, DSG-6 on viaton ;)

Jos en täällä netissä pyöris, niin ilmeisesti pitäisin omaa DSG-7:aani parhaana mahdollisena automaattivaihteistona. Kohta 5 vuotta takana ja meno sen kuin paranee. Milloinkahan olis viimeksi nykäissyt, en muista. Enkä ole huomannut "vaihteita puuttuvan" tai vedon katkeavan. Kop-kop. Pakko kun näitä on lukenut. Varsinkin vedon katkeaminen kuulostaa aika pahalta...

Tuota kerättyä statistiikkaa kun katselee, niin molempien DSG:eiden "Kyllä vikaa" ja "Ei vikaa" ovat keskenään hyvin lähellä toisiaan. Eli siltä pohjalta näyttäis molemmissa niitä viallisia olevan kokolailla samalla tavalla. Siihen en nyt puutu, onko toisen viat 90%:sti häipyneet softapäivityksellä tms. Mutta pylväsdiagrammit ovat samaa puuta.  :o

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy