Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - GranLavida

Sivuja: [1] 2 3
1
Leon Mk4 (20-) / Vs: Uusi Seat Leon 2020
« : 14.02.20 - klo:11:31 »
Kyllä  plugari kuninkuus tulee leonille jos hinta saadaan lähelle 30k€~ ...>35-k€ säkissa kilpailu tulee olemaan kovempaa.. kohta se  nähdään..kilpailu alkakoon :)

Samaa mieltä, Leon plugari hinnan pitää olla tuossa 30-35k€ välissä muuten Superb viistoperänäkin on parempi vaihtoehto tai Leon 1.0 eTSI. Kiinnostava vuosi tulossa plaugareiden ja täyssähköautojen suhteen. Oma Leon pitäisi vaihtaa uuteen ensi vuonna ennen kuin 100tkm tulee täyteen.

2
Tänä aamuna ensimmäinen matka nastarenkailla tällä kaudella, normi työmatka kahdella pysähdyksellä kulutus 4,7L/100km. Hieman kostea tie, lämpötila -1 - +1.

Pienellä kulutuksella menee Leon tänä talvena, aamun työmatka ajotietokoneen mukaan 4,5L/100km, lämpötila -6, kuiva keli, ei esilämmitystä.

3
Leon Mk4 (20-) / Vs: Uusi Seat Leon 2020
« : 15.01.20 - klo:14:19 »
Hyvä kun muistutit, noita DSG-laatikoita on mennyt pieneillä kilometreillä 2018 ja 2019 Seat Leon malleista, löytyy tuolta DSG-ketjusta. Tuota kuuluisaa DQ200-kuivakytkinlaatikkoa kun käytetään vieläkin. Jostain se on VAG-konsernin säästettävä jotta pystyvät nuo päästökusetukset kattamaan.

Tuo viiden vuoden takuukampanja vain jatkui ja jatkui, kunnon vedätystä sekin. Olisi voinut heti kertoa että käytäntö on toistaiseksi, mutta asialla haluttiin harhaanjohtavasti markkinoida. Jonottaahan jotkut "ilmaisia" ämpäreitäkin.

Ei pitäisi ruokkia trollia, mutta missä on muka kerrottu 2018/2019 Leoneista jossa olisi mennyt DSG hajalle pienillä kilometreillä? Itsellä 2017 Leon DSG:llä ja hyvin on toiminut, nyt 67tkm mittarissa. Leon 2020 voisi kiinnostaa hybridinä jos hinta on ok.

4
Mulla oli 1.0TSI justiinsa 60tkm huollossa, vm.2017 ja soittivat että ilmansuodatin kuuluisi vaihtaa, annoin luvan.

Itse vaihdatin myös 60tkm huollon yhteydessä, kyllä tuo Suomessakin likaantuu riittävästi kahden vuoden aikana.

5

-1.0TSI DSG : 6,2 l/100km ja 140g (highline)

1.0TSI manuaalin WLTP-kulutus on VW:n hinnaston mukaan siis 1g Leonia suuremmilla päästöillä 5,7l, eli siis 0,3 litraa suurempi kuin Leonilla. Lähes samoilla CO2-arvoilla molempien valmistajien ilmoittamat päästöt ovat siis selkeästi pihistelijän laskemaa suuremmat. Veikkaanpa että totuus on kuitenkin lähempänä valmistajien ilmoituksia - miksi valmistaja ilmoittaisi liian suuria kulutuslukemia?

En tiedä miksi Leon 1.0TSI kulutuslukemat heittävät niin paljon todellisesta. Itse ajoin aamulla PK-seudulla työmatkan 4,9l/100km kulutuksella mittarin mukaan (eli 5.0 todellinen) lumipöpperössä ja osin ruuhkaisessa liikenteessä. Paremmissa olosuhteissa pääsee heittämällä alle viiden litran kulutukseen talvellakin tällä 1.0TSI DSG:llä (kunhan matka on yli 10km).

6

Taasen talousoptimoinnissa, mitä enemmän ajaa vuodessa ja mitä "raskaampaa" ajo on profiililtaan, sen enemmän säästää 1.5TGI:llä vs. 1.0TSI. Pihistelijän kulutus on suorastaan poikkeuksellisen alhainen, "maailmanennätys". 1.0TSI tulee käyttökuluiltaan halvemmaksi vain jos ajaa hyvin vähän ja/tai onnistuu ajamaan ultra-matalalla kulutuksella, tarkaan optimoituja vakioreittejä. WLTP-kulutuksella esim. 20tkm vuotuisella ajolla ero pa-kuluissa tulee jo aika suureksi, Leon ST:
1.0TSI DSG: 5,7..6,4 l/100km -> 5,7 l/100km * 1,5e/l * 200 (100km)= 1710 eur
1.5TGI DSG: 4,0..4,5 kg/100km (maakaasu) -> 4kg/100km * 1,3e/kg * 200 (100km) = 1040 eur
1.5TGI DSG: 4,0..4,5 kg/100km (bio/Gasum) -> 4kg/100km * 1,52e/kg * 200 (100km) = 1216 eur

Eroa tulee 670e/494e, siitä pois käyttövoimavero ~200 eur, jää edelleen 470eur/294eur. Yhtälössä on kuitenkin monta muuttujaa ja kysymysmerkkiä, bensan hinta tulevina vuosina, mahdolliset kampanjat (esim. Gasum kaasut vuodeksi ilmaiseksi), CO2-pohjainen ja käyttövoimavero tulevina vuosina, sis fossiilisten ja vaihtoehtoisten käyttövoimien verotuksen, huoltojen hinnat, pääoman arvonalennus etc jne. Manuaalilla 1.0TSI:n minimi lukema 0,3l/100km pienempi, kaasulla ei eroa, DSG:n laitoin kun kerran automaatilla sitä nykyään varmaan valtaosa uusista myydään.

Itse mietin myös tuota TGI vaihtoehtoa, ongelmana siinä on seuraavat asiat verrattuna 1.0TSI:
Kalliimpi ostohinta (tosin TGI Excellence oli aiemmin hintakykyinen hinnaltaan)
Käyttövoimavero
Kalliimmat huollot
Pienempi tavaratila
Hieman ylimääräistä ajoa tankkaamiseen sekä joutuu useammin tankkaamaan.

Itse olen ollut erittäin tyytyväinen Leon ST 1.0DSG autoon, kulutus on keskimäärin 4,9-5l/100km, huollot vuoden välein 30.000km (itsellä tosin vain 27500km ajoa per vuosi), hankintahinta oli myös edullinen. Itse olen tankannut n.1,45€ hintaan keskimäärin en ole saanut bensaa ihan yhtä halvalla kuin Pihistelijä.

7
On kyllä mainio vaihtoehto kakkosautoksi, toivottavasti Seatilta tulee myös muita isompia sähkö/hybridimalleja tarjolle.

8

Itsellä tämänaamuinen 34km (kaksi varikkopysäytystä, päiväkoti ja eskari) kulutus 4,9l. Keli hieman märkä, lämpötila 2-4 astetta.

Tänä aamuna ensimmäinen matka nastarenkailla tällä kaudella, normi työmatka kahdella pysähdyksellä kulutus 4,7L/100km. Hieman kostea tie, lämpötila -1 - +1.

9
Seat Leon ST 1,0TSI DSG 2017 mennyt n.4,8-4,9l/100km koko ajalta, mittarissa nyt reilut 60 000 km.

10
Käteisellä on ostettu autot meidän huusholliin tähän asti, rahoituksella voisi myös ostaa jos ehdot ovat riittävän hyvät (alle 1% todellinen vuosikorko kuluineen). Mieluummin kyllä haluan alennusta itse autosta verrattuna että täyteen hintaan 0% korolla.

11
Työmatka noin 29 km, keskikulutus 6,7, since refuel 6,9, long term 6,5. Elämä on laiffii :)


Itsellä tämänaamuinen 34km (kaksi varikkopysäytystä, päiväkoti ja eskari) kulutus 4,9l. Keli hieman märkä, lämpötila 2-4 astetta.

12
Leon 5F (12–19) / Vs: Leon 2013 ongelmat ja viat
« : 02.10.19 - klo:14:54 »
Esim. ajoin 90 mittarinopeutta tasaisella tiellä, kulutus näytön mukaan 3,1L/100, mutta EcoPisteet näyttää ka. 24 / 100 tasaisesti (kulutus ka. 5.0L/100).
Välillä sitten korreloi ihan oikein pisteet ja kulutus.

Muilla kokemuksia?


Oma auto näyttää kyllä oikein nuo Ecopisteet, itsellä normaalisti 90-99 pistettä. Käytännössä ecotrainer alkaa rokottamaan pisteitä riippumatta kulutuksesta jos ajat yli 85 km/h (tämän huomaa helposti moottoritiellä) vaikka itse kulutus olisi miten pieni tahansa. Pisteet myös laskevat joka kerta kun joudut pysähtymään ja uudestaan kiihdyttämään tavoitenopeuteen.

13
ID.3 / Vs: VW ID.3
« : 11.09.19 - klo:10:33 »
Onko mitään tietoa hinnoista vielä? Tuo ID3 1st Plus olisi kyllä aika kiinnostava, onko hinta yli vai alle 40k €? 35t€ hintaan tuo olisi erittäin houkutteleva.

14
Leon 5F (12–19) / Vs: Seat Leon 5F Facelift
« : 06.09.19 - klo:10:37 »
Itsellä oli 55 000km tehdyssä huollossa vielä 5mm pintaa jäljellä Energy Savereissa, kerran kierrätetty edestä takaa, näillä pärjää vielä ensi kesän. Renkaissa painetta 2,5 bar ja ajan suht taloudellisesti 4,9l/100km koko vuodelta. Kulutuksen kannalta parhaat nopeudet ovat 70-110 km/h, köröttelyllä tai hitaasti kiihdyttämällä ei kyllä säästä bensaa.

15
Leon 5F (12–19) / Vs: Seat Leon 5F Facelift
« : 05.09.19 - klo:09:27 »
Turbo on vaihdettu, mutta kulutus on sama kuin ennenkin (silloin kun turbo oli kunnossa), eli korkeampi kuin 1,4 TSI DSG -lla. :(

Ikävä juttu, sinulla on käynyt tosi huono tuuri moottorin suhteen. 1.0TSI pitäisi kaikissa olosuhteissa kuluttaa vähintään  0-0.5 litraa vähemmän kuin 1.4TSI.

16
Leon 5F (12–19) / Vs: 1.0 TSI huomioita
« : 05.09.19 - klo:09:24 »
Itse laitan myös alamaskisuojan talveksi (ylämaski jo ummessa koska 1.0TSI Leon ST Ecomotive), kone lämpenee nopeammin jo pysyy puhtaampana.

17
Leon 5F (12–19) / Vs: Seat Leon 5F Facelift
« : 21.08.19 - klo:11:12 »
Kulutuksesta - 1,0 tsi, olen uuden turbon jonossa, eli ajan suurimman osan limp mode -ssa siihen asti ja kumma kyllä, vaikka kaasua pitää painaa runsaasti enemmän, kulutus on pienempi, esimerkiksi kuin muuten työmatkan (noin 30 km) keskikulutus on 6, limp mode -ssa on kulutus 5.


Sulla tippuu kyllä kulutus varmasti kunhan saat moottorin korjattua kuntoon, odotan mielenkiinnolla paljonko sulla lukemat tippuu.

18
Leon 5F (12–19) / Vs: Huoltohintoja
« : 21.08.19 - klo:11:03 »
Mitkä tulpat ostit? Minun pitää kohta hankkia myös vastaavat varaosat.


Moi, en itse ostanut, perhejäsen on Keskolla joten osti nämä VW Airportista hintaan 27€/kpl minus 15% henkilöstöalennus. Kannattaa tilata nämä esim Saksasta, varmasti selvästi edullisempaa siellä.

19
Leon 5F (12–19) / Vs: Huoltohintoja
« : 20.08.19 - klo:13:14 »
1. Leon ST Business DSG 1.0 TSI
2. 55tkm
3. 2v/60tkm huolto
4. Seat Center Airport (Vantaa)
5. Ei lisätöitä

Hinnaksi tuli 270€, kaikki varaosat omasta takaa (tulpat, öljyt, filtterit).

20
Leon 5F (12–19) / Vs: Seat Leon 5F Facelift
« : 29.07.19 - klo:10:09 »
Ajoin taas oman työmatkan tänään 31km, keskinopeus 61km/h ja pääsin omaan ennätykseen 3,8l/100km. Jos olisi täydelliset olosuhteet niin voisi ehkä päästä 3,6-3,7l kulutukseen mutta silloin ei saisi olla yhtään työmaata ja valojen pitäisi koko matkalla olla vihreitä.

21
Leon 5F (12–19) / Vs: Seat Leon 5F Facelift
« : 10.07.19 - klo:13:28 »
Samoin. Muuten, mitkä on autosi rengaspaineet? Itse käytän 2,5 edessä ja 2,3 takana.


Itsellä ilmanpaineet ovat 2,5 kaikissa renkaissa, ilmastointi aina päällä.

22
Leon 5F (12–19) / Vs: Seat Leon 5F Facelift
« : 10.07.19 - klo:09:01 »
Uskomatonta.

Olen kerran kirjoittanut, että itse ajan (5D, 1,0 DSG, yksin) joka päivä noin 60 km, siitä puolet kaupungissa, rauhallinen ajotyyli, DSG ja parasta mitä olen nähnyt on since start 5,8, since refuelling 6,0, long term 6,1 joten kaikki alle sen on minusta humpuukia.

Ajoin juuri perheen toisella (ST, 1,4 DSG, 2 aikuista, 2 lasta, matkatavarat) autolla parissa päivässä noin 1000 km ja jaettuna bensan määrän kilometreihin, sain kulutukseksi 5,6L. Käytän molemmissa autossa vaan 98 bensaa ja 1,0 kuluttaa aina enemmän.


Tuossa oma tämänaaumuinen työmatka, kulutus "since start". Työpaikka sijaitsee Kehä 1:sen sisäpuolella, matkaan sisältyy maantieajoa, moottoritietä ja viidet tai kuudet liikennevalot. Käytössä 95E10 bensa, alla alkuperäiset Michelin Energy Saverit. Auto siis 1.0TSI ST DSG Business Style.

23
Leon 5F (12–19) / Vs: Seat Leon 5F Facelift
« : 09.07.19 - klo:12:18 »
Mitattuna miten?


Ajotietokoneen mukaan, normaalisti todellinen kulutus on ollut noin desin tietokonetta korkeampi.

24
Leon 5F (12–19) / Vs: Seat Leon 5F Facelift
« : 08.07.19 - klo:14:43 »
Ainakin itse saan parhaat lukemat kun ei ole hitaampia tientukkona.
Mulla ei mitään superlukemia koskaan ole ollut, 3.9L paras työmatkan kulutus farkku dsg:llä.


Itsellä sama auto ja alin työmatkakulutus juuri tuo sama 3,9L. Myös samaa mieltä ajotavasta, jos hitaampaa liikennettä niin kulutus nousee, normaali hyvä matkavauhti on paras (60-120 km/h).

25
Käytättekö 95 vai 98 oktaanista ja oletteko huomanneet mahdollisesti eroa kulutuksessa?

Itse käytän vain 95 oktaanista ja nyt kun plussan puolella reilummin lämpötilat niin koko ajan pääsee alle 5 litran (lukuun ottamatta pätkä/ruuhka-ajoa).

26
Pk-seudulla kyllä uskaltaa, itse vaihdon viikonloppuna kesärenkaisiin. Huomenna tosin kannattaa olla varuillaan, ainakin pienemmät tiet tulevat olemaan aamulla jäässä. Ennakoiden kuitenkin pärjää.

27
Olet varmaankin tarkoittanut että motarilla pääsee alle viiden ajamalla maksimissaan 90 km/h? Löysin sopivasti yhden mittauksen jossa Skoda Octavia Combi 1.0 TSI DSG :lle oli mitattu seuraavat keskikulutuslukemat ajotiekoneella mitattuna:
[

Tarkoitin noin 110km/h mittarivauhtia jolloin voi hyvissä olosuhteissa päästä alle viidellä litralla, 120km/h mittarivauhdissa saa olla tarkkana jotta saa kulutuksen pysymään 5,5l hujakoilla.

28
Kyllähän Leon ST 1.0TSI DSG:lläkin on todella taloudellinen auto kun pääse keskimäärin alle viiden litran (etenkin kesällä helposti) vaikkei ihan 4 litran pintaan ylläkkään mitä manuaalilla. Harvalla autolla pääsee jopa moottoritienopeudessa alle tuon 5 litran kuten tällä ihmemoottorilla.

29
Mittari ilmoitti lähdöstä tai hetken kulutusta?


Mittari ilmoitti siis lähdöstä.

30
Tuli eilen ajettua töistä kotiin 35km, mittarin mukaan 4,0l/100km kulutuksella PK-seudulla josta lähtö kehä ykkösen sisäpuolelta. Alla on vielä Bridgestone 16" 205/55 Noranza-nastarenkaat 2,5 bar paineilla. Mukavan pienellä auto kulkee ilmojen lämmitessä. Viikonloppuna vaihtuu varmaan Michelin Energy Saverit taas alle.

Sivuja: [1] 2 3




Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy