Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Jareqq

Sivuja: [1] 2 3 4
1
Kulut kasvavat ja paljon. Nykytilanne ja linjastot on mitoitettu siten, että autoa käytetään paljon. Mitoituksesta länsimetron asemat ovat hyvä esimerkki, laiturien pituus ei riitä kovinkaan suureen kasvuun. Ilman autoja kattavuuden pitää olla paljon parempi ja silti liikkumisen tehokuus laskee. Tehokkuuden laskun myötä asioita jätetään tekemättä - esim jäädään kotiin, koska työmatka on liian hidas.

Länsimetron lyhyet laiturit on upea esimerkki suomalaisen päättäjän typeryydestä. Säästettiin muutama kymmenen miljoonaa miljardiprojektissa ja lopputuloksena metron kapasiteetti onkin jo kohta tapissa. Kapasiteetin lisääminen jälkikäteen maksaa varmaan satoja miljoonia ja metro on poissa käytöstä sen aikaa.

2
Mitenköhän tässä aiotaan huomioida yksityistiet. Maaseudulla on lukematon määrä yksityisteitä ja tiekuntia, jotka maksavat oman tiensä ylläpidon itse. Aika vaikea perustella valtion gps-maksua ainakaan tienhoidon kuluilla.

3
Huoltaminen / Vs: TRW-jarrut
« : 01.10.20 - klo:16:32 »
Kannattaa ottaa pinnoitetut levyt. Eivät ruostu reunoilta niin äkkiä.

4
VW / Vs: Öljy
« : 12.09.20 - klo:11:47 »

5
Moottori ja voimansiirto / Vs: DSG-vaihteistojen viat
« : 07.08.20 - klo:08:14 »
Tätäkin voi käyttää.

https://reklamaatioapuri.fi/

6
ID.3 / Vs: VW ID.3
« : 14.07.20 - klo:21:34 »
"Aluksi avattiin jo vuosi sitten ID.3 1ST -lanseerausmallin ennakkomyynti. Menekki ei ollut aivan odotetun kaltaista, vaan Suomen kiintiössä on edelleen ennakkovaraajien jäljiltä autoja jäljellä."

https://tekniikanmaailma.fi/volkswagen-tuo-id-3-sahkoautostaan-suomessa-myyntiin-viisi-erikoismallia-halvinta-perusmallia-kuitenkin-pantataan-edelleen/

Sisusta ainakin halvan näköinen 40-50t€ autoon. Selittäisikö osaltaan huonoa menekkiä.

7
Jos sinne on joskus laitettu väriaine voi koittaa uv-lampulla etsiä vuotopaikkaa. Korjaamoiden osaaminen ilmastoinnin vikojen suhteen on vähintäänkin vaihtelevaa.

8
Missähän mallissa vanteet on jos vedetty pultit niin piukkaan että saatu kierteet hajalle.. Kartiot varmasti ottaneet osumaa.

9
Joku erikoinen yhteys öljynvaihdoilla ja rapinalla on. Omassa ei rapissut uutena yhtään, ensimmäisen ja toisen öljynvaihdon jälkeen rapisteli silloin tällöin ja kolmannen jälkeen on taas ollut hiljainen. 

Kannattaa tosiaan irrottaa öljynsuodatin ja varmistaa, ettei ole jäänyt ylimääräisiä tiivisteitä. Ilmeisesti on myös tarkka oikeasta kiritysmomentista, tiiviste voi alkaa vuotaa jos kiristää liikaa.

10
Vähän sumutukselta noi vastaantulot vaikuttaa

Alkuperäistä 1.2 tsi ketjusarjaa saa ainakin maailmalta reiluun sataseen ja tuskin merkkarilla enempää menee työaikaa kuin tuo 7 tuntia. Jos laskee vaikka 130€ tuntihinnalla ja lisää satkun öljyihin ja tiivistemassoihin, ym. tullaan n. 1200€.

11
Moottori ja voimansiirto / Vs: DSG-vaihteistojen viat
« : 01.01.20 - klo:12:00 »
Maailmalla taas dsg recall menossa.

https://www.caradvice.com.au/800297/new-recall-of-80000-volkswagen-audi-and-skoda-cars-with-dsg-gearboxes-some-for-the-second-time-in-six-years/

https://www.news.com.au/technology/innovation/motoring/motoring-news/vw-recalls-80000-cars-over-dsg-transmission-problems/news-story/aad4d2425dfba490715d8427a9dddf6e

Lainaus
Volkswagen Australia said the DSG gearbox’s “pressure accumulator housing” could cause a loss of oil and pressure in the hydraulic system of the gearbox and “cause an interruption to power”.

12
Tee-Se-Itse / Vs: Tsi moottorin öljynvaihto
« : 26.12.19 - klo:10:22 »
Ei se väärin ole.

Itse valitsen 0w-30 öljyn VW502 00 öljyksi, koska uskon sen toimivan paremmin meidän olosuhteissa. Ei ole myöskään mitään hyötyä laittaa LL-öljyä autoon jossa kiinteä huoltoväli.

Lisäys: Noi nettisivujen suositukset kannattaa jättää omaan arvoonsa. Ne myy sitä mitä hyllyssä sattuu olemaan. Sama koskee ns. "merkkihuoltoja".

50400/50700 5w30 longlife öljy ei maksa montaa euroa enempää kun tavallinnen.

13
Sinne voi kertyä vettä ja muuta ryönää. Ihan suositeltavaa tyhjentää.

14
ID.3 / Vs: VW ID.3
« : 17.11.19 - klo:11:45 »
Vertailun vuoksi uudempi 1.2 tsi painaa 97 kg. Vaihteiston paino tulee tietty vielä päälle.
1.0 tsi painoja en löytänyt.

15
Passat 3C (05–10) / Vs: Passat 3C latausjännite 20v
« : 15.11.19 - klo:19:54 »
Joko ne ei merkkiliikkeessä ymmärrä mitään tai sitten kuulija on ymmärtänyt jotain väärin.

Vai tunteeko joku mekanismin jolla irrallisen akun jännite voisi nousta noihin lukemiin?  ???

Jos 20 voltilla lataa niin kai se nyt hetkellisesti voi tuollasta näyttää.

16
Vanteet ja renkaat / Vs: Renkaiden vaihto itse tehtynä
« : 04.11.19 - klo:12:45 »
Jos autossa on lukkopultit, niin niiden päät kannattaa tulpata.

17
Uuden vw id3 sähköauton julkaisu lähestyy ja vanhoista egolffeista pitää päästä eroon. Tuskin hinnanalennuksessa muuta on taustalla.

18
Googlella tuli tällaisia

P1620  Instrument Panel Engine Coolant Temperature Signal Open Circuit / Short To Positive

P1570 Engine Start Blocked by Immobilizer

P1650 Powertrain Data Bus: Missing Message from Instrument Cluster


19
Siis tässähän näiden jakoketjujen kanssa on ollut ongelmia oikeasti kaikissa alkupään moottoreissa eikä ongelma ole näköjään poistunut myöhemmissäkään versioissa kokonaan. Se miksi hieman uudemmissa ketjullisissa ei yhtä nopeasti huomaa samaa vikaa, johtuu siitä, että valmistaja pidensi ketjunkiristäjän tappia 1.4 TSI koneissa, joten sama huono ketju vaan venyy nyt hieman kauemmin kuin aiemmin. Kun vika ilmenee myöhemmin niin sitä pidetään jo normaalina kulumana?

1.2 TSI moottoriin on lisätty myös erillinen pieni levy joka estää jakoketjun hyppäämisen rattaalta.

Eli parannuksia on tehty, mutta varsinainen vika ei ole kokonaan poistunut. Jakoketju on ns. täysin huoltovapaa osa, joten sen pitää kestää vähintään moottorin oletettu käyttöikä eli 250 - 300 tkm ja hyvin huollettuna paljon enemmänkin. Nythän vanhemmista käytetyistä on ketjuja vaihdeltu jo toistakymmentä vuotta ja moniin useampi uusi ketju kiristäjineen, 1.4 TSI tuli joskus 2005 markkinoille ja jo sieltä on peräisin kyseiset ongelmat.

Mun pointti oli siinä, että jos olet maksellut tai joudut maksamaan valmistajan suunnitteluvirheitä niin se on väärin. Kukin toki itse päättää miten toimii asiassa, on kuitenkin erikoista että täällä ns. "asiantuntijat" ovat isoon ääneen neuvomassa ettei kannata kuin niellä tappio ja käydä kohti uutta tappiota. Toki saa maksella jos siltä tuntuu, itse laitoin rotiskon kiertoon enkä ole päivääkään katunut. 88 tkm ajettuna mitattu öljynkulutus 2,21 litraa 1000 km eli semmonen 66 litraa 30 tkm huoltoväli, ja huohotinletkua oli taas ollu tarjolla...vuosien ajan sai kuluttaa litratolkulla öljyä, se on monta tonnia rahassa pelkkään öljyyn. Edellisessä ja nykysessä Opelin Turbossa ei kuluta yhtään öljyä huoltovälillä. Ei siis tarvi ite lisäillä huoltojen välissä. Eikä ole kyllä muutakaan vikaa ollu niinku ei uusissa pidäkkään.

Ps. Tiedätkö sä että aina kannattaa noista VW ihmeellisistä vioista ainakin kysyä, tulostaa kuvan kampajan tiedotteesta ja vie pajalle ja kysyy että mikäs tää on, netistä ottaa mukaan tietoja siitä miten vikoja on korjattu ja että koskee kaikkia autoja joissa tuo tietty moottorimalli on. Maahantuojahan silottelee aina, eihän DSG 7:ssa ollut mitään vikoja muuten kuin kuumissa ja kosteissa olosuhteissa, ja kun nettiä lukee niin melko paljon on suomenkin kuumissa ja kosteissa olosuhteissa ollut vikoja...mut nää on näitä makuasioita nää.

1.2 tsi ketjua on levennetty jonkun millin viimeisessä versiossa. Tällä luulisi jo olevan todellista vaikutusta kestoon.

20
Volkswagen / Vs: Golf VI Variant 1.2 TSI Comfortline
« : 06.08.19 - klo:06:25 »
Kannattaa ainakin tiivistää nuo kaiuttimet samalla kun on auki, ellei vaihda suoraan uusia.

21
Ihan uusimmissa ecoboosteissa kuuluu hiukkassuodatin aiheuttavan ongelmia.

22
Tuolta voi koittaa arpoa kannattaako alkaa vääntämään.

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/kytkin/

23
Varmista, että saat itsekin lapun missä ylimääräinen ääni on mainittu. Etteivät pääse myöhemmin väittämään ongelman olevan uusi.

24
2010 1.4 tsi Passat.
Jakopää kerran vaihdettu ja mielestäni ääntää.
Ajettu 174 tkm.
Paljonkohan jakopää testi maksaa?
Sain paikalliselta korjaamolta tarjouksen työ ja osat 560€.
Käyttävät kuulemma tätä jakopää settiä:
https://www.autodoc.fi/swag/7909179?gadw=1&gclid=EAIaIQobChMI_vSwruC04QIVUkPTCh0-sQQ4EAAYAiAAEgIdMPD_BwE
Onkos tuo sitten se viimeisin päivitetty versio vai pitääkö tämä teettää kalliimmalla vw centterissä??
Eli kannattaako jakopäähän laittaa muita kuin alkuperäisosia?

Vaihtavatko rattaita ollenkaan? Pelkän ketjun vaihto kuluneille rattaille ei ole pitkäikäinen ratkaisu.

25
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 30.03.19 - klo:10:47 »
Viljelijälle kipsinlevityksestä ei ole mitään hyötyä, edellisen linkin mukaan enemminkin haittaa. Jokainen voi sitten miettiä paljonko siihen löytyy tiloilta kiinnostusta, etenkin jollei kustannuksia korvata 100 prosenttisesti. Viljelyn kannattavuus on jo muutenkin kuralla karanneiden kustannusten ja halpuutus-hulluuden seurauksena.

26
Kai sinne sentään vaihdetaan kaikki 4 mäntää? Tuskin muutkaan hyvässä hapessa on jos joku on jo hajonnut.. Luulisi jotain muutoksiakin tulleen vuosien varrella, jos todettu huonoiksi. Sitten vielä uusin softa, niin luulisi kestävän.

27
Sen verran paljon näitä multifuelin moottoririkkoja foorumeilla, että taitaa olla jo ihan ominaisuudeksi luokiteltava asia.

28
Mitä hyötyä on hosua vaihdon kanssa? Kesärenkaat kuluu silmissä nastojen karhentamalla päällysteellä ja pitävät kovempaa ääntä kuin kitkat.

30
Tuskin kannattaa alkaa korjaussarjoja sovittelemaan. Uusi osa vaan suosiolla. 06H103495AH kai viimeisin malli, on muutettu moneen kertaan, kun yritetty saada toimivaa.

Sivuja: [1] 2 3 4




Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy