Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - MarkoV

Sivuja: [1] 2 3
1
Touran (03-15) / Vs: Vetokoukun asennus - KOODAUS
« : 24.07.15 - klo:12:54 »
Eivät suosutneet Saksassa paikallisella VW:llä asentamaantuota sähkösarjaa... Sarja on Thule/Brink, sanoivat etteivät saa koodattua tuota toimimaan. Epäilen tätä, enemmänkin ei ollut halua hommaan vaan ajatus oli myydä tyhmälle ulkomaalaiselle koko koukku+sähkösarjasetti. He kun eivät myyneet edes sähkösarjaa erikseen...

Marko

2
Touran (03-15) / Vs: Vetokoukun asennus - KOODAUS
« : 23.07.15 - klo:11:42 »
Moro,

Olen täällä Saksassa ja eilen juuri asensin koukun rouvan -14 Touraniin. Nyt pitäisi saada sähkösetti asennettua siten valmiiksi, että kytkennät käyn teettämässä paikallisessa merkkiliikkeesä. En viitsi säätää piuhojen kanssa kun on takuunalainen auto.
Mutta miten nuo takakontin sivumuovit ja kynnyskotelojen muovit lähtee pois piuhasarjan tieltä? Siihen on varmaan oikea järjestestys...
Auto on vielä 7 paikkainen, mutta ei sillä varmaan isompaa merkitystä ole. Takakontissa on perimmäisenä sellainen pieni laatikko johon menee takimmmasiten istuinmien niskatuet yms. Kontin sivumuovi nyt ainakin pitäisi saada pois, että pääsen ottamaan sen pienen luukun takana olevan muovikotelon jossa on tunkki yms. pois, silloin saa johtosarjan tuotua koukulta auton sisäpuolelle sen läpivientikohdan kautta. Siitä eteenpäin ei haittaa vaikka menisi liikkeen asennukseksi...

Marko

3
Varaosatiskillä orkkistulpan kanssa verrattu ja oikean pituinen on tuo Bosch. Boschilainen oli myös OEM-tulppa.

Marko

4
OK, kokeillaan huomenna. Joko aukeaa tai halkeaa ;-)

Marko

5
Juu ja ebayn mukaan myös tuo NGK käy ko. pirssiin...
Lähinnä pitäisi saada varmistus tuolle pituudelle eli Boschin sopivuudelle, eiköhän se ole ok, mutta varmistaa täytyy ennen vaihtoa vaikka VW:n varaosatiskiltä jonne onkin muutenkin asiaa ;-)

Marko

6
Eli miten tuon venttiilikopassa kiinniolevan öljyntäyttöaukon muovisuppilon saa irti? Eli itse korkkihan lähtee normaalisti ja korkin alla oleva kuminen suoja/liankeräin lähtee nostamalla. Mutta käsittääkseni se koko muovirunko pitäisi lähteä kiertämällä pois jotta saa tulpat vaihdettua, mutta en uskalla niin kovaa vääntää, että irti lähtisi...



Marko

7
Tilasin luettelon mukaiset tulpat otsikon koslaan eli Boschilaiset:

BOSCH FR7HPP222/FR7HPP33+"+52"
Sopivuudet:
- Golf-IV 1,6-16V 77kW jos AZD/BCB-moott FR7HPP33+ eli tuo kyseinen pirssi
- Yms golfeja

Ja kun aloin vaihtamaan tulppia, koneessa oli NGK BKUR6ET-10 -tulpat, jotka ovat siis kolmikärkiset.
Eihän tuossa mitään, mutta tuo vanha tulppamalli on sen 5-6mm lyhyempi kuin tuo Boshilainen.
Kai tässä on kirjallisuutta/varaosamyyjien nettisivuja uskottava, että tuo Boshilainen on oikea tulppa eikä nappaa männän lakeen....

Motonetin mukaan tuo vanha tulppa ei kuuluisi tähän moottoriin:

NGK BKUR6ET-10
Sopivuudet:
- 1,4-16V 55kW AHW/AKQ/APE/AXP/BCA BKUR6ET-10 (ei AXP jos autom.vaiht.)
- 1,6-74kW AEH/AKL/APF BKUR6ET-10 (ei 16V)
- 1,8-92kW AGN BKUR6ET-10 (ei Turbo)
- 2,0-85kW AQY/APK/AZH BKUR6ET-10



Marko

8
Jaa, sanoinko mää muka että Mersuissa olisi? :o En tiedä, olkoon tahi ei, mua ei nuo tähtimerkit ole koskaan kiinnostaneet ;D Mutta esim. Aisinin 6-koloinen jota mm. PSA, Ford ja Volvo käyttää on tälläinen 1/3 vaihdettava (http://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC) :-\


Sori, meni miehet sekaisin jo tuossa viestien tiimellyksessä ;-) Se olikin Geomanin viesti jossa mainittiin nuo mahtavat litramäärät öljynvaihdoissa.
Luin huonosti ja yhdistin sinun viestin vastauksena tuohon aiempaan kommenttiini.

Marko

9
On olemassa myös askeja, joista ei tule kuin 1/3 öljytilavuudesta kerrallaan ulos => ns. normivaihto on siis vain osavaihto ja kunnon vaihto tulee aina tehdä ns. huuhteluna ???

Jaa, sivistäppä hieman, että missä mersussa sellainen aski on? Siis näissä 2000-luvun autoissa.

Marko

10
OK, kiitoksia varmistukselle. Näin juuri olin katsonutkin tason kun pähkäilin, ettei tule ainakaan ylitäyttöä näin päin toimiessa.

Marko

11
En usko, että DSG öljynvaihdossa saisi jättää vanhan suodattimen paikoilleen öljynvaihdon yhteydessä. Kyseessä ei ole öljynvaihto huuhtelemalla kuten mm. BMW, MB, Volvo; niissä käytetään huuhtelussa öljyä noin 2...3 kertaa vaihdelaatikon tilavuus eli 20...30 litraa, minkä vuoksi niiden öljynvaihtohinta on noin 800 euroa, mielestäni tällöinkin avataan pohja ja vaihdetaan suodatin. Huuhtelulla saadaan vaihdelaatikon rakenteissa ja öljyjäähdyttimessä oleva öljy pois ja samalla huuhdellaan kanavistossa oleva sakka.

Eipäs nyt sentään liioitella ;-)
Esim mersulla se huuhteluvaihto vie luokkaa 15 litraa ja tehdään vain jos on ongelmaa. Muuten tehdään ihan normivaihto, vanhat pois ja uudet tilalle.

Marko

12
Eli kuinka mitataan tuo ohjaustehostimen öljyn määrä? Dippaamalla mittatikkua säiliössä vai kiertämällä korkki/mittatikku pohjaan?
Kyseessä siis tuo -03 1.6 BCB-kone jossa mustassa säiliössä vihreä korkki/tikku.
Ohjekirja tai mikään opus auton kansiossa ei ota mitään kantaa koko ohjaustehostimeen.

Marko

13
JIIHAA!!!!! Kiitos eluboylle kun linkkasit tämän jutun.

Eli siirtymäaika olisi kuitenkin vastoin omaa pessimististä ajattelutapaani...
 
Tässä on oltu vaimon kanssa hieman märkä rinki perseen alla kun molemmilla autot ostettuna ja paluu Suomeen on ensi vuoden toukokuussa. Vaimon verot olisi ollut luokkaa 6500€ ja minulla luokkaa 16000€... Eli nyt joudun hieman maksamaan kun se maksimivähennys on 13500€, mutta vielä tuo tuonti kannattaa. Otan muuten nyt saksalaisen kaljan!

Marko

14
Juu kyllä se tuo auto edelleenkin on Mercedes kuten sen ostaessani ;-)
Ja rekkari on tosiaan A VO 207...
Ei kai tätä oltu rajattu maantieteellisesti ;-)

Marko

15
Jep, näen joka päivä kilven AVO207. Kyseessä E-sarjan avomersu eli mersun tyyppi tuolle autolle on A207.

Marko

16
Golf IV (97–03) / Vs: Bensagolf Saksasta äitimuorille
« : 14.09.14 - klo:22:07 »
No toivottavasti se helmi nyt tänään löytyi ;-)

Olen käynyt n. 25 eri autoa katsomassa hintaluokassa 3500-5000€ jolloin autot ovat manuaalilaatikolla olevia 1.4 tai 1.6 -koneella ja kilometrit välillä 50-125tkm. Kaikki nämä autot eri liikkeeissä, hintaluokasta johtuen usein joko turkkilaisten pitämiä tai pieniä parinkymmenen auton saksalaisliikkeitä. Yksi auto oli ihan merkkiliikkeessä. Suurimmassa osassa tai oikeastaan melkein kaikissa autoissa on ollut jotakin optista vikaa eli naarmuja tai lommoja. Samoin ylensä on joku tekninen vika joka vaatii korjausta ennen ostoa. Paras vaihtoehto tähän asti oli tuo merkkiliikkeen auto, siinäkin tosin olisi pitänyt vaihtaa pakoputken keskiosa ja takapönttö sekä jäähdytyksessä oli jotakin häikkää. Nämä asiat myyjä toi esille ihan omaehtoisesti ja sanoi, että auto hoidetaan kuntoon ennen myyntiä. Hintakin oli vain 3500e kilometreillä 61tkm. Auto koko ajan huollettu ko. liikkeessä ja muuten ihan soiva peli.

Mutta tänään mobilea selatessa osui silmään uusi yksityisen ilmoitus ja heti yhteydenoton jälkeen katsomaan autoa. Ilmoituksen mukaan kyseessä oli erittäin varteenotettava vaihtoehto.
Heti auton ulkoapäin nähdessäni ensivaikutelma oli sellainen, että jos sisäpuoli ja tekniikka olisi samaa lajia, niin kaupat pitää lyödä lukkoon heti. Ja näin olikin, auto oli ulkoa ja sisältä kuin uusi vaikka kilometrejä oli 112tkm. Tekniikkakin pelasi moitteettomasti koeajolla. Auton omistaja oli n. 50v. perheenisä (oikeasti auto oli rouvan nimissä...) ja auto myytiin, koska pihassa oli jo uusi diesel-polo eli vanhalle autolle ei ollut enää tarvetta.

Auto oli siis 8/2003 rekisteröity 5-ovinen 1.6 Golf Pacific
Varusteina perusvarustelun lisäksi:
-Automaatti-ilmastointi
-Sähköikkunat x 4
-Varashälytin orkkis avaimiin yhdistettynä
-Penkinlämmittimet (aika harvinaiset saksassa)
-Ajovalojen pesurit (myös tosi harvinaiset saksassa)
-Pacific-varustelun mukana tulevat normista poikkeava mittaristo, kolmipuolainen nahkaratti, käsijarrun ja vaihdekepin nahkat, rosterilistat (vai olisko ne alumiinia...) oviaukkojen alareunassa sekä takakontin kohdalla puskurin yläpinnassa, kromatut peilien ulkokuoret (todella tärkeät ;-) )
-Irroitettava Westfalian vetokoukku, kuin uusi, ollut kiinni vain fillarin kuljetuksessa muutaman kerran
-Alpinen soitin, johon yhdistetty Ipod-telakka hanskalokerossa. Kaveri oli musiikkimiehiä.
-Ovien kaiuttimet oli jotakin spesiaalisettiä ihan tehtaalta, ei siis perustavaraa.
-Ja sitten takavalot Hellan E-hyväksytyt tummennetut valot, auton ainoa tuning-tuote/ei orkkis-tuote. Mutta kävivät hyvin valkoiseen autoon.
-Uudet kesärenkaat orkkisaluvanteilla ja talvirenkaat peltivanteilla+orkkiskapseleilla.
-Jarrut oli laitettu uusiksi tänä vuonna, akku pari vuotta vanha, jakopää pumppuineen ja rullineen tehty ajallaan, aina huollettu samassa paikallisessa huollossa jne.

Varmaan jotakin vielä unohtui, mutta kyseessä siis oikeasti helmi ainakin tällä hetkellä. Niin, hintapyynti oli 4700€ ja kauppahinta 4600€. Enempää en saanut tingittyä ja jos muihin nähtyihin autoihin vertaa, niin hinta oli ihan perusteltu.

Koeajolla mietin, että kun itselleni ostin suomen hintaluokassa reilun 50teuron e-sarjan avomersun ja tuo golffi tulee kaikkineen maksamaan alle 6teuroa, niin ei todellakaan ole autoissa oikeasti eroa tuon hintaerotuksen vertaa... Joskus kun oppisi tekemään omat autonostopäätökset ihan järjellä eikä tunteella... Toivottavasti tuossa on muorille autoa seuraavaksi 15 vuodeksi ;-)
Ehdin nyt itse ajella autolla pari-kolme viikkoa joten eiköhän tuossa mahdolliset koeajolla piiloon jääneet viat tule esille niin ehtii laittamaan kuntoon ennen auton Suomeen vientiä.

Marko

17
Golf IV (97–03) / Vs: Bensagolf Saksasta äitimuorille
« : 26.08.14 - klo:10:46 »
Mites nuo 1.4 koneet on toimineet? Onko luotettavuuseroa 1.6-koneisiin?

Marko

18
Golf IV (97–03) / Vs: Bensagolf Saksasta äitimuorille
« : 22.08.14 - klo:12:32 »
Noita 8-venttiilisiä olisi hyvin tarjolla vähän ajettuna automaattivaihteisena. Millainen tuo automaatti on noissa vanhemmissa golfeissa? Miten pitkään noilla voi olettaa olevan huolettomia kilometrejä jos autolla on ajettu luokkaa 50-70tkm?

Marko

19
Golf IV (97–03) / Vs: Bensagolf Saksasta äitimuorille
« : 22.08.14 - klo:10:18 »
Ei taida lähteä. Veikkaan että kutosella alkaa...


ps. Kuinka paljon saksasta tuotuihin autoihin voi laskea kuluja auton hankintahinnan lisäksi?
Esim: rekisteröintikulut, matka suomeen (ajaen tai laivalla) ja ilmeisesti keski-euroopan kitkarenkaat on hyvä vaihtaa suomen oloihin sopiviksi.

Autontuonnin voi hoitaa halvalla tai kalliilla

Verot tuollaiseen on luokkaa 400€ +-100€.
Auton tuonti ajamalla muutaman satasen, riippuen mitä reittiä tulee.
Rekisteröintikulut ja vakuutus Saksassa luokkaa satkun.
Renkaat voi joutua hommaamaan Suomiautoon tai renkaat voi olla valmiina jo suomessa, eli niistä voi tulla kuluja tai olla tulematta.
Suomessa sitten on rekisteröintikulut luokkaa pari sataa.
Eihän näissä halvemmissa autoissa rahallista hyötyä ihmeemmin tule, mutta valikoima Saksassa on aivan eri sfääreissä kuin Suomessa eli sen vähän ajetun oikean helmen löytäminen sieltä on huomattavasti todennäköisempää kuin Suomesta.
Ja tässä muorin tapauksessa saadaan äitee lähtemään siskon kanssa reissuun tuulettumaan eli hoidetaan lomailut samalla ja saadaan meille vieraita

Marko

20
Golf IV (97–03) / Vs: Bensagolf Saksasta äitimuorille
« : 21.08.14 - klo:21:49 »
Täältä löytyis 1.6 2006vm Golf+, n. 144tkm ajettuna. :)

EDIT: Tosin taitaa olla uudempaa koppaa? Löytyy silti.

Kiitos vaan, etsitään vähän pienemmillä kilometreillä.

Marko

21
Golf IV (97–03) / Vs: Bensagolf Saksasta äitimuorille
« : 21.08.14 - klo:21:32 »
Saattais olla tulossa myyntiin tutun 1.4 bensa Golf. Vuosimallia 2003, 5 ovinen. Ilmastoitu, metalliväri yms... Ajettu 59tkm. Yksi omistaja.
Turhaa lähteä merta edemmäs kalaan ;)

Lähtisköhän tuo alle viiteen tonniin?
Asun itse Saksassa eli ei tarvi mitään pikakeikkkoja pakkohaulla tehdä vaan voi rauhassa etsiä autoa.

Marko

22
Golf IV (97–03) / Bensagolf Saksasta äitimuorille
« : 21.08.14 - klo:12:46 »
Moro,

Äiteen vanha kolmoskoppanen on nyt palvellut kohtuu hyvin 15 vuotta ja pitäisi tuoda tilalle saksasta neloskoppainen bensakoneellinen golf.
Mitä tyyppivikoja noissa on, että osaisi pahimmat sudenkuopat väistellä?
Oliko huohotusputkeen jotakin suomi-virityksiä jolla estää jäätyminen?
Miten eri konetyypit, pitääkö jotakin varoa? Pieni bensakone riittäisi äidille aivan hyvin.
Korimallilla ei ole väliä, eli nykyinen on kolmiovinen joten kolmi- tai viisi-ovinen tai jopa farkkukin menee.

Marko

23
Laitetaas vähän tietoa josko tästä olisi jollekkin apua.

Vastoin luuloani, autossa olikin Bi-Xenonit... Juu, aiempi halogeeniepäily pitkille johtui ihan siitä, että pitkät valot ovat todella surkeat ja umpiota pikaisesti katsellessani luulin parkkivalo"linssiä" pitkien linssiksi. Ei tullut tutkittua tarkemmin ihan valot päällä.

No joka tapauksessa herätteenotto onnistuu umpion liittimestä pinnistä 11 joka vastoin huollosta saamaani tietoa ei ollut väriltään kelta-musta vaan vihreä-purppura omassa autossani. Ko. piuha on siis sen peilinohjauspiuha jolla Bi-xenonilla nostetaan peili pois linssin edestä ja näin tehdään pitkät valot.

Ja kun tuota piuhaa etsii ensin jännitemittarilla niin saattaa käydä kuten minulle, ettei löydä sellaista nastaa/pinniä jossa on n. 12V pitkät ollessa päällä ja lyhkäsillä ei jännitettä. Huomasin näet itse, että kun liitin on irti ja mittailee piuhan liittimestä jännitteitä, niin pitkät eivät pysy päällä kuin joitakin sekunteja jos auto ei ole käynnissä. Eli se jännite näkyy vain hetken, tai sitten pitää roikotella kädellä valoviikselle ja pitää pitkät päällä viiksellä ja samalla toisella kädellä mittailla oikeaa piuhaa. Kaverin kanssa tämä käy vähän helpommin.

Mutta itseäni siis ensin hämäsi väärä piuhanväri jonka huolto kertoi, vaikka pinninumero olikin oikea. Ja sitten en huomannut ensin, että se jännite on piuhalla vain jonkun hetken.

Marko

24
Passat 3C (05–10) / Pitkien lisävalojen heräte
« : 26.10.13 - klo:22:22 »
Mikä piuha/liitinnumero on lisäpitkät -10 passatissa?
Ja miten ihmeessä se valojen liitin lähtee irti... Suoraan vetämäläl ei lähde, mutta en ole päässyt perille millainen lukitus liittimessä. Tila kun ei ole mikään ihan mahtava...

Marko

25
Passat 3C (05–10) / Mitä öljyä 1,6tdi -10?
« : 26.08.13 - klo:23:30 »
Eka huolto minun aikana ja ajatus ostaa omat öljyt huoltoon. Mitä tuohon kannattaa/pitää laittaa? Luokka VW 507.00 eli ilmeisesti Mobil 1 ESP Formula 5W-30 olisi ok? Castroliahan tuo VW mainostaa mutta ei ole tietoa mitä Laakkonen on edellisessä huollossa koneeseen työntänyt joten ei pääse senkään mukaan öljyä valitsemaan.

Marko

26
Eihän kellään ole valokuvaa viallisesta mootorista/muovikuoresta? Tietäisi mitä kohtaa katsella kun autoa tutkii...
Ja onko oikeasti perää, että uudemmissa ei olisi enää niin paljoa ongelmia. Omani on 1,6Tdi -10 josko kävisi tuuri ettei kyykkää... Reilu vuosi tuolla pitäisi ajella eli rapiat 100tkm.

Marko

27
Eli saakohan tuohon Passattiin koodattua kääntymään nuo xenonit? Testatessaan suihkivat joka suuntaan mutta ajaessa eivät käänny. Olsiko vain koodausta vailla? Ajotietokoneella ei ole tätä ominaisuutta.
Mutta nuo kulmavalot on kyllä aika hyvin toteutettu, ovat kirkkaat ja näyttävät tarpeeksi sivulle.

Marko

28
Paljon maksoi teippaus?
Ps. Laukaassa muuten asustan minäkin ja valkoisen skeidani voi hyvällä todennäköisyydellä pongata sieltä :D

Katon ja ovien keskipilarien teippaus 140e.
Ei siis kovin kallista. Ikkunoiden teippaus 150e, sisältäen takaovet ja takaikkuna. Octaviaan sopii aika hyvin katonteipaus kun kattolinja jatkuu edessä ja takana lasien kanssa yhtä leveänä eli tulee yhtenäisen näköinen.

29
Kori ja valot / Vs: Auton teippaus
« : 22.06.11 - klo:22:40 »
No nyt niitä kuvia kun kerrankin muisti ottaa:

https://picasaweb.google.com/MarkoViik/Zastawa# tuolla enemmän
jaa ei taida nuo kuvat näkyä, no katsokaa linkin takaa...
Marko



30
No ei oo Laukaasta mutta tuli siellä pyörittyä tässä parina viikonloppuna. Olin mökillä Kuusvedellä käymässä ;-) Eli olet saattanut nähdä minut. Liepeeltä kotoisin, mutta Lappeenrannassa asustelen.

Marko

Sivuja: [1] 2 3






Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi