Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Nipponisti

Sivuja: [1] 2
1
Toyota / Vs: Kokemuksia Toyotan hybrideistä
« : 25.10.19 - klo:21:37 »
Mistä hybridimallista on kokemuksia?
- Toyota Auris, Toyota Camry 2019

Miksi ylipäänsä päädyitte hybridiin?
  • Pomminvarma tekniikka ja kohtuullinen kulutus.
  • Camryllä myös hyvä käytännön suorituskyky ja ajettavuus.

Millaisiin kulutuslukemiin (l/100km) olette autolla päässeet?
  • Camryllä 5.1l 1/3 kaupunkiajoa ja loput maantiellä
(9000 km)
  • Camryllä kaupungissa 3.5-4.5l

Miten kauan olet ajanut hybridillä?
  • Camryllä puoli vuotta
  • Auriksella 2 vuotta

Onko voimalinja toiminut luotettavasti? Kestääkö korkeajänniteakku?
  • Ei riittävästi tietoa pitkältä ajalta. Minulla ei ongelmia niiden kanssa. Enkä ole myöskään kuullut mistään isoista ongelmista.
  • Camryssä päästy eroon Auriksen kuminauhavedosta, ja vaihteisto olennaisesti parempi.

Risuja ja ruusuja (Camry)
  • + Kohtuullinen kulutus isolle autolle kaikissa ajotilanteissa
  • + Viimeinkin riittävästi tehoa
  • + Vaihteiston toiminta olennaisesti parempi kuin Auriksessa
  • + Ajettavuus hyvällä tasolla kuten jousituskin
  • + Tilat riittävän isot ja penkit riittävillä säädöillä
  • + Moottori lämpenee nopeasti, ja myös lämmitys toimii hyvin. Pientä huuruuntumisongelmaa kuitenkin on, ja eco moodi moottoriasetuksissa käyttökelvoton jos ilmassa on kosteutta tai on pakkasta. Pitäisi olla erikseen asetukset ilmastoinnille ja moottorille.
  • + Kaikkinainen ajamisen helppous
  • - Pitkä miinus on järkyttävä melutaso (rengasmelua pääosin, mutta myös liian ohut tuulilasi ja sivuikkunat, jolloin ajoviiman melu kuuluu). 2015 Passatin jälkeen aikamoinen mahalasku, ja nykyautoksi tuossa hintaluokassa iso pettymys.
  • - Toyotalla on ilmeisesti ostettava Lexus, että saa penkkeihin säädettävän reisituen ... Reilut 40 vuotta odotellut niitä ... Ja samaiset 40 vuotta odotellut riittävän pitkää istuinosaa penkkeihin ... Jatkan odotusta ...
  • - Nahkapenkkien tilalle olisi ollut mukava saada Alcantara tai muut tekstiilipenkit, koska lyhyt istuinosa ja liukas nahka eivät ole paras kombinaatio pitkälle kaverille
  • - "Infotainment" ja muut näytöt vähintään 5 vuotta jäljessä kilpailijoista
  • - Ei vetokoukkua
  • - Adaptiivisessa vakionopeussäätimessä ei pysty säätämään riittävän pitkää välimatkaa ettei rapa ja talvella lumimössö lennä tuulilasiin. Ja turvallisuus on talvella vähintään kyseenalainen. Passatissa oli huomattavasti pidempi välimatka pisimmällä asetuksella (hyvä). Mutta sinällään vakkarin toiminta on ollut hyvää.
  • - Puutteita varustelistalla: Ei saa webastoa kuin todella suolaiseen lisähintaan, mukautuvat ajovalot, kokonaan digitaalinen mittaristo
  • - Ei riittävästi konfiguroitavuutta eri asetuksille, ja ne on ripoteltu ratista tehtäviksi ja "isolla" ruudulla tehtäviksi. Kaikki pitäisi olla konfiguroitavissa isolla ruudulla. Ja ekoasetuksissa pitäisi erottaa moottorin ja ilmastoinnin toiminta omiin asetuksiinsa joista voisi rakentaa oman "asetusprofiilin" jota voi käyttää

2
Passat B8 (14-) / Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« : 30.12.16 - klo:00:26 »
Onkos kellään kokemusta 2015 Passat 1.4 Tsi moottorin öljynkulutuksesta? Minulla moottori on kohta imaissut 2 litraa öljyä 22 tkm ajolla (pääosin normimaantieajoa). Valmistajan speksien rajoissa tuo tietenkin on, mutta en kyllä koskaan Toyota-aikana huomannut, että öljypinta olisi edes värähtänyt huoltovälillä 15 tkm ajomatkalla. Ainoa auto jossa öljyä kului, oli läpimätä saab 99 josta valui ja muuten vain kului öljyä vielä vähän enemmän ...

3
Passat B8 (14-) / Vs: Lisävalot B8 Passattiin
« : 13.12.16 - klo:09:04 »
Tuossa pari esimerkkiä:

http://www.dsmdesign.se/content/products/298-Volkswagen-Passat-Passat-Alltrack-2015-2016-LED-Ramp-modellanpassat-monteringsfaste-for-montering-bakom-grill.php

https://www.youtube.com/watch?v=w3pG8Sdq7W0

Marmorin tietämättömyys on syvää.


Lisätäänpä tutkintalistalle. Avainsana tässä taitaa olla Dynamic Light Assistant. Jos sitä ei olisi, niin todennäköisesti asennus onnistuisi, mutta sen kanssa on nihkeämpää. Kyselin jo muutamilta liikkeiltä, mutta hanskat lensivät tiskiin kun tuli puhe DLA:sta.

4
Passat B8 (14-) / Vs: Lisävalot B8 Passattiin
« : 12.12.16 - klo:10:03 »
Otappa asiantuntevaan liikkeeseen yhteyttä kuten erikoistekniikka tai jussinmäki, niin saa varmana toimimaan.

Kiitosta, pitääpä tutkailla nuo vaihtoehdot. LuminaLights vaikuttaisi mukavimmalta, tosin DLA:n kanssa se ei varmaankaan toimisi muuten kuin pitämällä valoja "eco" moodissa, jolloin pitkät ja lyhyt vaihtuvat aidosti. Muutenhan siellä taitaa olla aina pitkät päällä, ja varjostin vain rajaa valokuviota.

5
Passat B8 (14-) / Vs: Lisävalot B8 Passattiin
« : 11.12.16 - klo:17:04 »
Tuskailen saman asian kanssa ... Itsellä on dynamic light assist ledpaketti, ja olen käynyt myös kierroksen maahantuojan ja saksalaisen Volkswagen asiakaspalvelun kanssa lisäpitkien asentamisesta. Vastaus oli vain, että ei onnistu ilman selitystä miksi. Jos valojen ohjaus on kiinni auton CAN-väylässä (niin kuin voisi olettaa, koska käyttää ainakin auton kameraa valo-ohjauksessa), niin ei pitäisi olla mahdoton asia onkia tietoja valojen statuksesta väylältä, ja koodata palikka, josta saisi releohjauksen lisäpitkille.

Toivottavasti jostain tältä areenalta tai muualta löytyy Pelle Peloton, jolla on tarvittavat väyläanalysaattorit ja himppu koodaus- ja elektroniikkaosaamista, ja joka tekee sellaisen palikan...

Passatin led-valot ovat kohtalaiset, mutta pitkien valojen kantama on Suomen oloissa riittämätön, ja lisäpitkät olisivat välttämättömät.

6
Passat B8 (14-) / Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« : 12.07.16 - klo:16:35 »
Mitä jos niille lisäpitkille laittaisi oman kytkimen? Omat pitköt eläisivät omaa elämäänsä ja lisäpitkiä voisäi käyttää oman harkinnan mukaan.

Onhan tuohon pohdittu vaihtoehtoja monen tahon kanssa: huollon, maahantuojan ja Saksan pään  Sinällään tuo olisi "helppo" korjata koodilla ja raudalla, jossa katsottaisiin mukautuvien LED-valojen pitkien valojen  "kaihtimen" asentoa. Kun kaihdin on kotipositiossa eli täyspitkät päällä niin can-väylästä (tai muualta) ongittu tieto tästä vietäisiin tyhmälle mokkulalle, joka pistäisi mokkulassa pinnissä jännitteen ylös/alas, ja siitä saisi ohjausvirran lisäpitkille.

Oma kytkin lisäpitkille on liian hankala ratkaisu, kun ajetaan kumminkin teillä joissa useimmiten on kohtuullisesti muuta liikennettä. Juuri siksi laiskana hankin dynaamiset led:it, että pääsee valojen vaihtamisista eroon. Ja varmaan katsastusmieskin jotain mutisisi, ellei poista valoja katsastuksen ajaksi.

7
Olisinko männätalvena joutunut kahdesti tuollaiseen keliin, jossa loska peittää merkin. Mielestäni ongelma ei ole mitenkään valtaisa, vaikka ikävä onkin. Kuitenkin 99% ajasta keli mahdollistaa ACC:n käytön.

Tuo, että myöskään normaali vakkari ei pelaa, olisi softalla korjattavissa oleva juttu. Anna palautetta maahantuojallekin. Kyllä ne reagoi jotenkin, kun sanoo että volvossa tämäkin on osattu hoitaa, ettekö te muka osaa muuta kuin huijaussoftia tehdä?

Noh useamminkin kyllä sai ajella ilman vakkaria talvella. Palautettakin on annettu suoraan Saksan VAG:ineelle, mutta tuskinpa tuohon mitään korjauksia on tulossa. Helppo juttuhan se koodissa olisi korjata, mutta sen päälle on sitten kaikkinainen hyväksyntärumba eri tahoilla, johon valmistaja ei varmaan parin Suomalaisen kommenttien perusteella ala.

8
Komppaan satasella tuota pettymystä. Jos on vähänkään loskainen tai lumisateinen keli, niin sinulla ei ole mitään vakkaria. Virhevalo vain palaa. Sinällään idioottimaista koska vakkarin asetuksissa voisi aivan hyvin olla "normaali" tila nopeuden rajoittamisen ja aktiivisen vakkarin lisäksi. Normaalitilassa vakkari toimisi kuten tavalliset eli pitäisi nopeuden vain vakiona ilman muita toimintoja. Nyt sitten saat ajella ilman vakkaria v-käyrän noustessa.

9
Passat B8 (14-) / Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« : 21.05.16 - klo:23:02 »
Onko niin, että LED-paketin mukana tulevat 'Ajotilanteen mukaan säätyvät dynaamiset Led-ajovalot' eivät sisällä kaukovaloautomatiikkaa? Jos haluaa säätyvät Led-valot kaukovaloassiastentiilla, niin pitää tuon Led-paketin lisäksi ruksia myös alla oleva?
PXX  Kaukovalojärjestelmä Dynamic Light Assist. Kaukovaloautomatiikka ja mukautuva valonjakauma. 480 € + autovero

Ihan vain kommenttina (tosin myöhässä) noista LED-valoista, että talven ja syksyn ajelleena niitä voi pitää korkeintaan keskinkertaisina (erityisesti pitkiä). Ja lisäikävyytenä DLA:ssa on se, että autoon ei voi edes asentaa lisäpitkiä, koska kukaan Volkswagenin tehtaallakaan ei pystynyt kertomaan miten sen voisi tehdä. Ongelmana on pitkien ohjauksen ottaminen koska valoissa on kaihdin säätämässä "pitkiä" ja "lyhyitä" eikä varsinaisia "oikeita" vastaavia valoja.

10
Uutta maailmalla / Vs: Bensakoneet myös huijattuja
« : 04.11.15 - klo:18:21 »
Kovat on puheet, vaadin ja vaadin. Kyllä saat 90% varmuudella omaan piikkiin sijaisautolla ajella  ::)

Jos asia jää turhan puheen asteelle, niin se on jokaisen oma asia. En yleensä huutele turhaan siitä mitä aion tehdä ja hoidan myös asiani loppuun asti. Jos lakitermeillä keskustellaan petoksesta/huijauksesta, josta vielä seuraa asiakkaalle mahdollisia kuluja verojen ja muun muodossa, niin eiköhän tarvittaessa voida hoitaa asiaa oikeuslaitoksen puolella.

11
Uutta maailmalla / Vs: Bensakoneet myös huijattuja
« : 04.11.15 - klo:18:05 »
Hoh hoijaa, lisäveroja jouluksi odotellessa ... Itsellä on tuo 1.4 Tsi ACT kone, ja verottaja kyllä muistaa ylimääräisellä autoverolapulla ja käyttömaksun korotuksella heti kun vain saa tilaisuuden.

No odotellaanpa kuitenkin hetki vielä faktoja, mistä on kyse ja miten paha huijaus tällä kertaa.

Maksumieheksi en ala millään tavalla, eli maahantuoja ja valmistaja joko korjaa huijauksensa (ilman, että auton ominaisuudet muuttuvat millään tavalla), tai sitten perun tehdyt kaupat, ja laskutan kaupanpäälle sijaisauton käytöstä siihen asti kunnes saan toisen valmistajan auton tilattua ja toimitettuna.

Jos valmistaja tehtailee tämän tason huijauksia niin voi vain kysyä missä muussa asiakasta suoraan sanoen KUSETETAAN. Ei ole kovin hyvä maku suussa tämän jälkeen, ja taitaa olla jo tässä vaiheessa selvää, että tämä oli ensimmäinen ja viimeinen VW tuote jonka hankin.  >:(

12
Passat B8 (14-) / Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« : 03.11.15 - klo:19:07 »
Miten muuten on syttyvätkö jarruvalot näissä "automaattijarrutuksissa"?

Eco -moodi päälle. Kaikki tapahtuu sen jälkeen "hidastetusti".

En nyt varmasti osaa sanoa jarruvaloista, mutta aika ihmeellistä olisi jos eivät syttyisi. Kyse oli nimenomaan jarruilla jarruttamisesta ei moottorijarrutuksesta. Vauhtia oli 80 ja toinen vaihtoi edessä oikealle kääntymiskaistalle, ja tietenkin pudotti nopeuden jonnekin neljäänkymppiin. Vakkari vetäisi siinä sitten aika tiukan jarrutuksen, kun oma auto alkoi tulla kääntyvän lähelle.

Eco moodi on varmaan osaratkaisu, ja pitää tietysti ymmärtää vakkarin tutkan rajoitukset, ja hyväksyä tietyt asiat. Kyllä molemmat tilanteet löytyivät myös selitettynä ohjekirjasta, kun viimeinkin ehdin sen lukea

13
Passat B8 (14-) / Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« : 03.11.15 - klo:16:33 »
Säädätä huollossa lähivaloja asteen verran ylemmäs, niin paranevat kummasti. Näin tein itsekin.

Pitääpä kokeilla, kiitosta vinkistä. Toivotaan ettei vastaantulevien verenpaine nouse liikaa, jos vähän korottaa näkökynnystä  ;D

14
Passat B8 (14-) / Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« : 02.11.15 - klo:23:01 »
Muutenhan Led valot on todella hienon näköiset valokuvion ulkonäöltäään.

Kyllähän halogeeneilläkin pärjää jos valot vain on suunniteltu hyvin.

Sitä en ihan varmaksi osaa sanoa miten kävisi Xenonit versus Led ottelussa. Sen verran olen nyt pimeällä Passatin led-valoilla ajellut, että kyllähän ne periaatteessa ovat hyvät. Kaksi asiaa voisi kuitenkin olla paremmin; suhteellisen "matala" valokuvio, vaikka valoa näyttää olevan runsaasti, niin kuitenkin  ei tavallaan näe maksimaalisesti, koska hajavaloa ei tule oikeastaan yhtään. Jos vertaa vaikka Toyotan Xenoneihin, niin valoteho on varmaan suurinpiirtein samaa luokkaa, mutta koska kuvion ylärajan rajaus ei ole niin tiukka xenoneissa tuntuu, että Toyotan valoilla näki pidemmälle. En tiedä sitten onko se vain mutua vai totuutta. Toinen mahdollinen parannus olisi pitkien valojen keilan leventäminen, saisi valaista enemmän tienvarren pusikoita. Valitusvirsi ei tarkoita, että valot olisivat huonot, mutta jos jotain parantaisin niin noita kahta.

Puolisokeana paappana asennuttaisin vielä jotkut led lisäpitkät, jos se vain olisi mahdollista. Mutta ei valitettavasti käy dynaamisten led valojen kanssa.


15
Passat B8 (14-) / Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« : 01.11.15 - klo:22:45 »
Oliskohan samanperäistä kolinaa mitä minulla kuskin ovessa, kuuluu suunnilleen siitä kohtaa missä oven lukko on. Sen verran helposti kolisee hiekkatiellä, että huoltokin voisi tuon huomata ja korjata jos jaksaisi reklamoida.
Enemmän on kiusannut mutteroiva ohjaus, mutta sille onkin jo tutkimus/korjausaika tulossa.

Muuten auto on kutakuinkin täydellinen omaan makuun :-*: Ajaton ulkonäkö, ergopenkki loistava, 2.0 diesel sopivasti tehoja&kuluttaa vähän + DSG6 vaihtaa pehmeästi, näkyvyys hyvä, tilaa on ja kohtuullisen hiljainenkin. Ja vag tyyliin yleinen käytettävyys helppoa ja loogista.
Vakiojousitus saisi olla hieman pintapehmeämpi.

13tkm kokemusta nyt takana.

Voi hyvinkin olla oviongelma samaa perua. Aivan tarkalleen en osaa sanoa, kun en ole istunut pelkääjän puolella, mutta jostakin ylempää se tuntuu tulevan. Itse epäilisin jotain ikkunahissin osia, mutta se on vain pelkkä arvaus.

Itselläni on bensa, ja olen muuten tyytyväinen (aikalailla samoilla kommenteilla kuin sinullakin), mutta harmittaa tuollaiset halpa-autoihin kuuluvat viat, koska tiedän varmuudella, että peruskitinät ja räminät saa varmasti pois, jos suunnittelu on kunnossa, ja auton kasaaminen.

Esimerkiksi kaikissa omistamissani Toyota Avensiksissa ei ollut mitään tällaisia vikoja, ja autot olivat kuitenkin 10 000 euroa halvempia (tai enemmän), joten odottaisi enemmällä rahalla saavan kohtuullista laatua.

Eihän nuo "viat" sinällään haittaa käytettävyyttä mutta ovat ärsyttäviä, kun auto on muuten kohtuullisen hiljainen. Mutta ehkäpä noita saadaan huollossa aikanaan kitkettyä pois, vaikka yleensä kyllä kojelaudan irrottelu ja takaisinlaitto vain lisäävät ongelmia.

16
Maksoiko uusi Passat 45 000€?

Saahan Passattiin hintaa mielensä mukaan kun laittaa tarpeeksi lisävarusteita. Toki jos ottaa perusvarusteilla niin eihän se noin paljon maksa.

17
Passat B8 (14-) / Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« : 01.11.15 - klo:19:46 »
Noh uuden auton laatuvaikutelma kesti noin 600 km tasaisella asfaltilla ajoa   >:( ... Nyt kojelaudan sisällä rämisee ja resonoi useammassakin kohtaa, ja samoin jotain kolisee apumiehen ovessa. No kaipa tämä on sitä melkein "premium" luokan laatua jolla Passattia autolehdissä mainostetaan.

Ajelenpa nyt kuitenkin vielä jonkin aikaa, ja sitten pääsen tutustumaan siihen miten VW:n huolto toimii. Löytyykö mitään, ja korjataanko, vai onko vika vain asiakkaan päässä tai "normaalia". Tosin jos jälkimmäisen kuulen niin joutuu kyllä kuittaamaan jotain Toyota Avensis ajoilta, silloin ei vielä 9-vuotiaankaan auton kojelaudasta ja sisustuksista kuulunut mitään ylimääräistä... Hullu voin kyllä olla, ja siis kuulla "ääniä" ...

18
Passat 2016 mallia ja 12 km

19
45 kiloeuroa autosta, ja siitä hyvästä pullakahvit ... On niitä halvempiakin kahveja saatu :). Siinä on kahvikupin ja pullan kate kohdallaan.

20
Passat B8 (14-) / Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« : 26.10.15 - klo:15:51 »
Auton asetuksissa on kolmiportainen säätö ajovalojen hämäräkytkennälle. Asetin itse "Late" asetuksen.

Ahas,  en ole vielä ehtinyt kaivautua ohjekirjan kaikkien asetusten syövereihin, joten pitääpä käydä heti säätelemässä.

Kiitos vinkistä.

21
Passat B8 (14-) / Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« : 25.10.15 - klo:23:02 »
Takana 300 km uudella Passatilla. Tässä joitain ensihavaintoja, jos jotakuta kiinnostaa ...

Laatuvaikutelma:
- Hyvä, ei nitinöitä, räminöitä tai kolinoita, vaikka ajelin "pyykkilauta" teillä. Pisteet Passatille. Auris Hybrid on selkeästi heikompilaatuinen.

Vaihteisto (DSG 7-speed):
- Toimii hyvin kunhan siihen tottuu. En ihmettele jos kytkimiä laukeilee :), koska kun seuraa laatikon toimintaa, niin siellä vaihteita vaihdetaan urakalla. Ihmisen käsi olisi krampissa jos tekisi saman määrän vaihtoja.
- Toyotan remmivetoisen jälkeen risteyksissä tahtoi joko jäädä paikalleen tai sitten nytkäyttää niskat nurin kun erehtyi antamaan liikaa kaasua. Joten kaupungissa pisteet Toyotalle, maantiellä DSG pyyhkii lattiaa Toyotalla. Entiset tuskaiset ohitukset on nyt historiaa (toki tehoakin on selvästi enemmän).

AutoStop:
- Kytken aina pois päältä, kestää liian kauan ennenkuin käynnistää moottorin, ja jos on erehtynyt painamaan kaasua, kun itse (ja muu jono) haluaisi jo päästä liikkeelle, niin taas niskat venyy. Pisteet Toyotalle, siinä ei tietenkään huomaa mitään viivettä kun sähköllä lähdetään ja moottori käynnistyy jos on tarvetta.

Mukautuva vakionopeussäädin:
- Enimmäkseen erinomainen. Suosittelen lämpimästi. Kyllä siinä hermo lepää, ja myös kaasujalka.
- Miinusta tilanteessa jossa edelläajava vaihtaa kaistaa oikealle risteyksessä/menee ramppiin ja hidastaa. Vakionopeussäädin lyö jarrua pohjaan, ja meinasi jo mennä löysät housuun, että ajaako joku takakonttiin.
- Pientä miinusta myös siitä jos turvaväli on pisimmällä asetuksellaan (joka muuten tuntuisi ainoalta todella turvalliselta), niin mutkaisella tiellä tutka hukkaa satunnaisesti edelläajavan, ja läimäisee kaasun hetkeksi auki, jotta siirryttäisiin ennaltavalittuun nopeuteen. Tekee sen ehkä vähän turhan ärhäkästi, pikkuisen rennompi toiminta olisi paikallaan.

Taustapeilit, ja muu näkeminen:
- Taustapeilit aika heikot, eipä niistä oikein näe, ja ne pitäisi sadekeliä varten päällystää jollakin pinnoitteella josta vesi valuisi pois. Nyt kun peiliä ei puhdista ilmavirtakaan, niin peili pysyy täynnä pisaroita ja siitä näkee vielä vähemmän.
- Etu- ja keskipilarit on paksut ja peittävät näkyvyyttä kiitettävästi risteyksissä. Samoin taustapeili peittää pitkältä ajajalta näkyvyyttä oikealle eteen.
- Taakse ei näe takaikkunasta juuri mitään, joten ruoskin itseäni siitä, että pihtailin, enkä ottanut peruutuskameraa. Parkkitutka toki auttaa, mutta ei siitä näe "yllätyksiä". Ihmetyttää vain lisähinta joka oli kai 800-900 euroa, koska joutuu ottamaan travel paketin lisäksi. Kyllä tuo pitäisi olla vakiona kaikissa Highline versioissa.

Ajettavuus/mukavuus:
- Aika hyvä, jonkin verran "vaeltaa", mutta osasyynsä on varmasti uudet talvirenkaat.
- Sivutuuli siirteli autoa yllättävän paljon, mutta sekin voi olla myös renkaista johtuvaa.
- Jousitus aavistuksen kova. Voisi olla enemmän pintapehmeyttä, että kuopista selviäisi ilman "tumps" efektiä.
- Tehot minulle riittävät. Ohitukset sujuvat helposti.
- Rengasmeluahan pukkaa jonkin verran varsinkin takaa, mutta niinhän se on tässä hintaluokassa. Kuitenkin monta kertaluokkaa parempi kuin Toyota Auris.

Valot:
- Automatiikka vaihtaa turhan innokkaasti päävaloille. Jos itse päättäisin niin ajaisin paljon pidempään päiväajovaloilla. Parkeilla voi tietysti leikkiä päiväajovaloja, ne käyvät siihen aivan hyvin. Vielä en ole päässyt pimeätesteihin, joten led päävalojen tehosta ei vielä kokemustietoa.

Kulutus:
- Enemmän kuin luvattu (odotetusti). 5.6l/100 km keskinopeudella 75 km/t, 300 km josta 50 km kaupunkiajoa. Kaupungissa kulutus näytti olevan 7.5-8 litran paikkeilla. Mutta kilometrejä on liian vähän takana, jotta tietäisi mihin kulutus sitten aikanaan asettuu.

Ajajan työtilat:
- Penkeissä riittävät säädöt (ohjauspyörässä myös), pitkällekin kuskille. Pidemmällä matkalla penkit ok.
- Läskiperäiselle kapeat penkit, mutta aina voi laihduttaa.
- Autosta poistuessa/tullessa penkin terävät pystylaidat kourivat ikävästi kannikkaa.
- Kaikki säätimet loogiset ja helposti opittavissa.
- Lämmityslaitteessa erityiskiitos siitä, että ilmavirtaa voi halutessaan ohjata minne mieli tekee, ja että valittuja suuntia voi olla useampia yhtäaikaa.

Muuta ihmettelyä:
- Jos ajaa eco-asetuksilla, niin koneessa voi olla kierroksia 1300, 7 vaihde päällä ja nopeutta 40-60 km. Mitenkähän palikat kestää pidemmällä aikajaksolla ... mutta kaipa ne on oikein mitoitettu.
- Jonkin verran epämääräistä "nypytystä" kun sylintereitä lepuutetaan. Ei paha, mutta sen, että huomaa.

22
Ei kai vaihteisto ole heikompi 7-vaihteisena? Kytkimien kestävyydestä lienee  kysymys? Vaihteisto on rattaista, akseleista, laakereista ja niiden kotelosta ("laatikko") muodostuva "paketti"- kytkin on eri asia.
Kytkimien käyttöön pitää kiinnittää huomiota aivan kuten "poljettavankin" kytkimen. Monella käyttäjällä ei ole harmainta aavistustakaan että voi vaikuttaa ajotavallaan kaksoiskytkinautomaatin kytkimien kestoon. Tuossa edellä on tullutkin hyviä neuvoja ja kokemuksen kautta tulleita ohjeita. Lyhyesti: älä kuormita liikaa kytkintä.

Olet oikeassa. Yksinkertaistin asiaa ehkä liikaakin puhumalla pelkästään "laatikosta" (vaihdelaatikko ja kytkin kokonaisuutena). Kytkimet tai mekatroniikkahan noissa näyttää useimmiten hajoavan. Öljyssä uiskentelevat näyttävät selviävän paremmin koska niissä ei ilmeisesti ole samoja lämpö, pölyyntymis jne ongelmia. Ja mikä lienee sitten märkien kytkinten mitoitus versus kuivien, sekä muut tekniset yksityiskohdat... Pitäisi porautua syvälle vaihteiston tekniikkaan jos aikoisi selvitellä tarkemmin erot.

23
Moi,

meillä on Golf TSI&DSG7 (kuiva kytkin) ja tuli sellainen mieleen, että kun auto nyt tuppaa aika hätäseen liikkeelle lähdön jälkeen vaihtamaan 2-pykälää silmään, niin tuollaisessa "satamasta ulospurkautumisruuhkassa" tuntui, ettei tee hyvää laatikolle. Varsinkin kun auto oli täynnä matkustajia ja matkatavaraa. Tuollaisessa vois varmaan käyttää sitä manuaaliasentoa, eli kun auton liikautukset ovat hyvin lyhyitä, niin ei vaihtais 1-vaihteelta mihinkää. Uskoisin, että säästää kytkintä (en ole varma, mutta ajatuksena vois toimia).

Minullekin tulossa tuo kuiva DSG, joka kai on rakenteellisesti heikompi verrattuna märkäversioihin. Ja kyllä sinun ajatuksissasi on ihan logiikkaa, koska kytkimen luistatus ja n-kappaletta vaihtoja ovat tietenkin ne asiat jotka laatikkoa rassaavat. Jos tietää, että on sellaista ajoa jossa liikutaan 10 metriä kerrallaan melkein nollanopeudella, niin manuaali tai sporttiasento tekevät varmasti terää. Sportillakin vaihdot tulevat vasta korkeammilla kierroksilla, joten hiljaa ajaessa laatikko pitää saman vaihteen pidempään päällä.

24
Kyselin itsekin DSG noviisina samaa autokauppiaalta, ja pari vinkkiä tuli:

- Kun pysäyttää auton, paina jarru kunnolla pohjaan, niin kytkin ei jää luistamaan. Käytä autohold toimintoa tarvittaessa (mäkistopit jne)
- Kaupunki / ryömintä / hivutusajossa käytä "S" eli sport valintaa, silloin automaatti ei heti vaihda isompaa vaihdetta.

Ja tietenkin rauhallisuutta raskaiden vetokuormien kanssa. Myöskin, kuten joku jo totesikin, niin kiihdytyksiä tyyliin "miten nopee tää on nollasta sataan?" ei kannata hirveästi harrastaa. Mutta tämä neuvo toki pätee joka autoon.

Toisaalta kyllä vaihdelaatikon pitäisi kestää ilman ongelmia vähintään 100 000 km "normaalissa" ajossa ilman, että sitä pitää suojella mitenkään erityisesti. Mutta kohtapa tuota pääsee testaamaan miten käy.

25
Passat B8 (14-) / Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« : 14.10.15 - klo:23:12 »
Non niin Das Auto on viimeinkin tullut loppuvarusteluun. Tämä oli ylivoimaisesti pisin autotilaus mitä on minun 30 vuotiselle "autonostouralleni" sattunut. 7 kuukautta siinä meni ennenkuin malmista saatiin leivottua Passat Highline 1.4 TSI ...

Ensi viikolla pääsen siis aloittamaan vertailutestin Volkswagen versus Toyotat. Onhan se 30 vuoden Toyota-kokemusten jälkeen mielenkiintoista katsoa miltä Das Auto tuntuu jokapäiväisessä käytössä.

26
Ilmeisesti ainakin uudessa Passatissa koodaus onnistuu (takavalot päiväajovalojen kanssa):
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=25251.msg518312#msg518312

27
Eihän se rikki ole......
 Kumminkin tulee mieleen onko tämä kulkupeli nyt laillinen ja sellainen miksi sitä on kehuttu ja mainostettu.
Kaikkein naurettavinta on VW:n kohdalla: EI SAA KOODATA TAKAVALOJA PALAMAAN päivävalojen kanssa. Syy: " vastaan tulee päästörajoitukset ja syyllistyt verorikokseen" Melkoista pelleilyä turvallisuuden kustannuksella. Paljoko kaksi LED-kiilua nostaa päästöjä?
Tämä kommentti on suoraan marmorilta,kysyessäni takavaloista.
 :D

Komppaan, saman vastauksen (siis järjettömän) sain kuin itsekin kyselin takavaloasiaa. Ei järjen hiventä koko asiassa. Ehkä tässä on sitten kyse siitä kuuluisasta "takavalotakuusta", jossa takuu on voimassa niin kauan kuin takavalot näkyy. Nyt kun valot eivät edes pala, niin ei ole uutenakaan mitään takeita toimiiko mikään/takuu ...  ;D

28
Syyllisten etsiminen ja itseruoskinta on alkanut:

Volkswagenin työntekijät, jotka antoivat päästöhuijauksen tapahtua tai jotka asensivat huijausohjelmiston autoihin,
pitäisi ottaa henkilökohtainen vastuu tapahtuneesta. He ovat toimineet rikollisesti.
...

Niinpä niin, syyllinen on työntekijä, joka on VW:n JOHDON KÄSKYSTÄ asentanut laitteet autoon. Siinä voi miettiä montako minuuttia olisi ollut VW:n työntekijä jos olisi kieltäytynyt, ja monikohan tiesi mitä asensi ... Mutta toki johto on syytön, ja vain työntekijät syyllisiä, he varmasti tekivät speksitkin Bosch:ille huijauslaitteesta ihan vain huvikseen ja tilasivat niitä 11 miljoonaa kappaletta ...

Onpa harvinaisen moraalitonta vastuunpakoilua.

29
Yleinen VAG-keskustelu / Vs: Hyvästi VAGgineet
« : 23.09.15 - klo:00:13 »
Eipä paljon naurata, kun kuulin VAG- konsernin päästöhuijjauksesta. Pelkoni mahdollisesta tulevasta viasta VAG- autossani ei ollutkaan diipadaapaa. Onneksi pääsin eroon autostani ja nyt ajan uudella Mersulla. Saa nähdä mitä sieltäkin paljastuu, saksalainen kun sekin on. Pitäneekö vaihtaa riisikuppiin :(

Taisipa sieltä Toyotankin ralliautosta aikanaan löytyä "viritetty" turbo, ja en nyt tarkalleen muista mikä Korean automalleista narahti pahasti polttoaineenkulutuksen vääristelystä jne, joten riisikupillisellakaan ei voi olla ihan varma mitä kupissa on mausteena. Ja Toyon kupissakin meuhkaa Bemarin dieselit, joten ei tiedä millainen softanpätkä siellä luurailee...Kaikki valmistajathan pyörivät sillä kuuluisalla "harmaalla alueella" päästöjen ja polttoaineenkulutuksen mittauksissa. Nyt vain kävi kuin Suomen hiihtäjille, että "harrastelijoiden puuhastelu" paljastui. Olisi tuossa jonkun pitänyt järkeään käyttää, ja tajuta, että todellisten päästöjen 40x ero mitattuihin paljastuu väistämättä.

Se on sitten toinen asia mitä muuta on "viilailtu", yleensä jos lähdetään epärehelliselle linjalle, eikä heti jäädä kiinni, niin temppuja käytetään muuallakin.

30
Jaa että jos VW tilaa Bosch:a päästöihin vaikuttavia sähkökomponentteja jotka on valmistettu nimen omaan "Volkswagenin erityismääräysten mukaisesti", niin Boschin insinöörit ovat niin hölmöjä etteivät tiedä yhtään miten ne toimivat ja mihin niitä voidaan käyttää?

Hmm onko tämä nyt olennaista, vaikka insinöörit kuinka tietäisivät mihin osia voi käyttää, niin Volkswagen on tilannut osat juuri sellaisina. Olisi aivan naurettavaa jos on alihankkijan syy, että se toimittaa asiakkaan tilaamia osia. Ehkä tilanne olisi toinen jos toimituksessa olisi ydinpommi tai jotain vastaavaa. Kyllä syyllinen on yksiselitteisesti Volkswagen ja sen halu huijata päästötesteissä.

Sivuja: [1] 2





Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy