Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Quattro A4

#1
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 13.12.20 - klo:17:47
Jos olet noin pätevä kitkakuski, niin en ymmärrä miksi päädyit micheliineihin etkä goodyear:n?

Lainaan TM-Rengastestiä "Nasta vai Kitkat:
" Valitettavasti Suomessa on myös reilu talvikausi, jolloin parhaalla tahdollakaan ei voi suositella kitkarenkaita"  ;D

Pitkästä aikaa muistin tämän areenan olemassaolon ja tähän topiciin sitten päädyin :) Reilu talvihan tietäisi kunnolla lunta. Lumella kitkarengas todistetusti toimii hyvin. Itse siirryin käyttämään kitkoja talvella 2010-2011 ja sehän oli kunnon talvi täällä etelässäkin. Autona oli etuveto ja ilman ongelmia meni sekin talvi.
#2
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 05.04.20 - klo:22:40
Tämä kaikki (hiekotus) joudutaan tekemään avuttomien kitkarengaskuskien takia jotta ei kolise

Mites ne avuttomat nastarengaskuskit ja raskasliikenne? Heitä varten ei suinkaan hiekkaa kylvetä.
Kitkarenkaita suosivat ne joille vuosittain tulee selvästi keskivertoa enemmän kilometrejä.
#3
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.03.20 - klo:10:45
Ã,,lä nyt. Tärkeintähän on laittaa ne kesärenkaat alle, että näyttää hyvältä! Eikä tuonkaan kelin pitänyt olla yllätys etelässä, jos katsoi säätiedotuksia.

Nyt alkoi Hyvinkäälläkin lunta satamaan, tuota säätiedotus lupailikin. Pitäähän talvirenkaatkin olla näyttävillä vanteilla, että ei sen takia ainakaan tarvitse kesäkumien kanssa kiirettä pitää :)
#4
Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 21.03.20 - klo:09:14
Juuri tällä hetkellä keskisellä Uudellamaalla 3-4 astetta pakkasta ja talven pahimpia lumipyryjä. Lunta maassa jo viitisen senttiä. Kohta kaupoille, joko nastoilla tai kitkoilla. Vain hullu ajaisi näissä keleissä kesärenkailla.

Missä päin Uudellamaalla lunta sataa? Pakkasta on Hyvinkäällä mutta lumesta ei tietoakaan. Skandikitkoilla tämäkin talvi meni ongelmitta, eikä mikään kiire vaihtaa kesärenkaita alle.
#5
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 12.03.19 - klo:09:47
Kolarointia on aivan turhaa puolustella millään. Huono keli silloin lasketaan nopeuksia huomattavasti ja lisäätään turvavälejä. Toisilla toppaa renkaat toisilla ei. Kunnolliset nastat ovat oikea ratkaisu nuissa pohjoisen keleissä.
Vakuutukset nousee toisten pöljäilessä. Conti nasta pysähtyy varmasti, takaa tuleekin "kirkatero" joka jymäyttää perään ja saa seuralaisa. Niin ja se ajotaitokin ja tilannehallinta voi olla mitä sattuu.

Pohjoisessa sitä lunta yleensä on enemmän ja kitkarengas toimii lumella loistavasti. Pariin otteeseen tänäkin talvena pohjoisessa käyneenä voin sanoa, että nastarenkaille en kokenut mitään tarvetta. Etelän vaihtelevat kelit ovat ne haastavammat, mutta ei niilläkään mitään tarvetta nastarenkaille ole. Tänään aamulla työkaverin perään ajettiin nastarenkailla varustetulla autolla ja työkaverilla itsellään on kitkarenkaat autossa. Eli tärkeintähän on se keliin sopiva ajotapa, aivan kuten on monet kerrat jo todettu.
#7
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 29.12.18 - klo:22:01
Miksiköhän mulla on välikeleillä kitkat ja talvella nastat  ;D
Mitkä on ne väliketlit? Olosuhteet vaihtelevat päivästä toiseen. Et suinkaan renkaita vaihtele joka päivä? Täällä Etelä-Suomessa nuo olosuhteet vaihtelevat ihan oikeasti lähes joka päivä. Itselläni tuo range menee Kainuuseen asti joka talvi. Tänä talvena viimeistään kitkarenkaan toimivuus on vakiinnuttavut itsensä. Continental Viking Contact 7 on lyönyt itsensä läpi.
#8
Lainaus käyttäjältä: OctyRO - 13.11.18 - klo:22:45
Miks sen pitäis väistää?

Aivan kuten tuossa jo todettiin, polkupyörä lasketaan ajoneuvoksi. Ja ajoin ajoradan oikeaa reunaa, koska kevyenliikenteenväylää ei ole. Tuntuu tuo sääntö olevan monella hukassa.
#9
Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 13.11.18 - klo:19:44
Sitten nämä mustiin pukeutuvat koiranulkoiluttajat. Herranjumala!

Ylipäätään ulkona liikkuvat mustiin pukeutuneet ja ilman heijastimia vielä. Niitä on vaikea huomata oli sitten liikkeellä autolla, tai fillarilla. Toisaalta äsken oli kolari lähellä, kun tulin itse fillarilla tasa-arvoiseen risteykseen ja vasemmalta tullut auto ei halunnut väistää. Eräät eivät ymmärrä, että polkupyörä on myös ajoneuvo. Käytän heijastinliiviä ja kirkas ledvalo vielä fillarin tangossa.
#10
Lainaus käyttäjältä: Mike Tyson - 11.11.18 - klo:17:55
Omien havaintojeni mukaan perä pimeänä ajeleva on 90% todennäköisyydellä Kia.

Sunnuntaina 4-tiellä Lahti-Heinola välillä ohitin perä pimeänä ajaneen auton. Auto oli todella likainen, joten en kauempaa tunnistanut merkkiä. Ei ollut Kia vaan Hyundai :)
#11
Lainaus käyttäjältä: Tommi87 - 13.09.18 - klo:00:06
että autossa on ollut kaikenlaista mutta hyvin toiminut.

Kyllähän ne autot aina silloin hyvin toimii, kun vikaa ei satu olemaan :)
#12
Lainaus käyttäjältä: GKTVW - 12.09.18 - klo:07:41
Laskehan Kärppä uudestaan. Kuusi kertaa tuohon on vaihdettu ko. kilkkeet. Uudessa autossa  ne ensimmäiset kuuluu ilmeisesti auton hintaan. Joka tapauksessa  omistajan usko on VW merkkiseen autoon kova, minulle riitti yhden kerran " ikuisen" ketjun vaihto.

Mielestäni ei ole merkitystä onko kyseiset osat vaihdettu kuusi, tai seitsemän kertaa 360tkm aikana. Aika naurettavaa, jos tuo todellakin pitää paikkansa. Tuolle "ikuiselle" ketjulle on eräissä 2l TFSI koneissa vaihto viimeistään 180tkm kohdalla. Muidenkin automerkkien kohdalla jakoketjut ovat enemmän, tai vähemmän ikuisia.
#13
Ei hävettänyt ajaa TFSI:llä. Eikä hävetä ajaa BMW:llä. Moni ilmeisesti jättää Bemarin ostamatta, koska pelkää mulkun leimaa. Öljypönikkää ei tarvitse Bemarin takakontissa pitää mukana. Öljynvaihdosta 25tkm ja edelleen oillevel max.
#14
Lainaus käyttäjältä: Beetle - 16.08.18 - klo:21:25
Jos asiakaspalvelu on huonoa eikä minkäänlaista arviota kustannuksista saa, niin en enempää tuhlaisi aikaani kyseisessä paikassa.

Onko sitten 0,6-0,7 l/1000km edes paha kulutus? Korjaussummalla ostaa aika paljon öljyä.. mutta mitattu kulutus selviää sitten myöhemmin.

Sitten sellainen tuli mieleen, antaako tuore öljy edes todenmukaista kulutuslukemaa? Öljy kun vanhenee, sen ominaisuudet muuttuvat.

--------------

Eka forumi, kun joka postausta ennen pitää syötää kirjaimia ja vastailla kysymykseen renkaiden määrästä(!?)

Mielestäni 0.6-0.7l/1000km öljynkulutus on järkyttävää. Ilmeisesti moni muu on erimieltä, koska näitä öljysyöppöjä on jätetty korjaamatta vuosien varrella runsaasti. Tuolla vuosimallin 2011 Seatilla on ilmeisesti ajettu jo yli 100tkm? Aika vaikea tuota on saada korjattua täysin myyjäliikkeen/maahantuojan piikkiin. Tästäkin aiheesta löytyy keskusteluketjuja ja niitä lukemalla voi tulla hieman viisaammaksi.
#15
Lainaus käyttäjältä: OctyRO - 10.08.18 - klo:11:13
No ei niissä satu tuollaisia tilanteita. Nehän on kaikille kuskeille muutenkin itsestäänselvyy, että väistetään kun on pakko.

Kunpa olisikin itsestäänselvyys. Itse ajan polkupyörälläkin lähes päivittäin ja noita tilanteita joissa autoilija jättää noudattamatta väistämisvelvollisuutta on todella usein. Tulen aina varovasti ja hiljaisella vauhdilla risteykseen/liikenneympyrään ja katson tarkkaan mitä väistämisvelvollinen autoilija tekee. Niitäkin autoilijoita on jotka kohteliaisuuttaan päästävät suojatien yli, vaikka pyöräilijän pitäisi taluttaa. Itse en nouse taluttamaan, vaan pysähdyn suojatien eteen ja katson tarkaan milloin ylitän ajoradan.
#16
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.07.18 - klo:22:30
Ajatko paljonkin leveäkaistaisilla teillä?

Nyt kesän aikana tuli ajeltua myös leveäkaistaisilla teillä. Lahti-Kouvola väli, sekä valtatie6 Koskenkylästä kohti Kouvolaa. Pääasiassa ihmiset ajelivat oikeassa reunassa muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Street viewistä voi mennä myös katsomaan autojen sijoittumista niiltä harvoilta leveäkaistaosuuksilta joita tästä maasta löytyy.
#17
A4 B8 (07–) / Vs: Pieni huolenaihe
20.07.18 - klo:07:51
Ã,,kkiseltään tuli mieleen mahdolliset imusarjaan liittyvät ongelmat. Imusarjan läpät eivät välttämättä toimi kunnolla. Onko ilmennyt pahempia käyntihäiriöitä? Omasta 2l TFSI motista meni imusarja vaihtoon 97tkm ajettuna. Imusarjan läppien asentoa säätelevä akseli ei toiminut ja käynti oli epätasaista.
#18
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.07.18 - klo:17:27
Suomessa tuo ohittaminen muualla, kuin ohituskaistoilla on katoava luonnonvara.

Ja kyllä komppaan myös itse tuota, että jos joku tulee vastaan, niin moni ei uskalla ohittaa. Tien pitäisi aina olla tyhjä? Miksi?

Ja nuo leveäkaistaiset tiet on tuhoon tuomittuja, kun suurinosa ei vain osaa ajaa niilläkään eli oikeassa laidassa. Ilmeisesti pelkäävät ojaan suistumista ja ajavat keskiviivan tuntumassa?

Suurinosa ajaa urissa, ei keskiviivan tuntumassa eikä oikeassa laidassa.
#19
Öhöm, vastasin siis aivan väärään viestiin. Mutta pointti kuitenkin tuli tehtyä :)
#20
Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 01.04.18 - klo:21:38
Turha verrata toiseen mistä ei ole mitään tietoa. Mutta kerro toki edes mikä se oma autosi oli?
Oman autoni pitäisi pystyä lukemaan tuosta, eli BMW 320i xDrive. Molemmista ajamistani autoista on siis tietoa. Moni saattaa yllättyä miten pienet ne erot nasta ja kitkarenkaiden välillä ovat. Itseäni tuo ei sinänsä yllättättänyt, sillä huomasin tuon saman jo n.10v sitten.
#21
Lainaus käyttäjältä: jpee - 01.04.18 - klo:20:18
Kävin pari viikkoa sitten koeajamassa käytettyä bmw 520d:tä. Autossa oli pari vuotta vanhat hakka 8:t (ajomärästä ei tietoa, mutta ulkoisesti hyväkuntoiset). Verrattuna vaihdossa tarjoamaani autoo  (alla pari talvea ajetut misukan xi3:t) pitoa ei ainakaan tuntunut olevan enemmän välillä jopa vähemmän. Esim. jäisellä motarin rampilla sain abs:t aktivoitumaan, kun omalla aitolla jarrutin ilman ongelmia ja muutamasta jäisestä risteyksestä tuntui lähtevän huonommin kuin oma autoni (myös takaveto).
Kokonaisuutena en huomannut merkittävää eroa pidossa suuntaan tai toiseen ja nastat tuntuivat pitävän jopa hieman huonommin kuin kitkat. Tämän perustaalla ruotsalaisten tekemä testi, missä kuluneet kitkat olivat kuluneita nastoja paremmat jääpidoltaan voi hyvinkin pitää paikkaansa.

Faktat on faktoja, eli ei ole kitkoilla mitään asiaa liukkaille :) No joo, tuon saman huomasin itsekin hiljattain. Ajelin ensin liukkaan tieosuuden omalla neliveto autolla jossa on kulahtaneet Hakka2 kitkat. Seuraavana päivänä sama lenkki Volvo XC60:sella, Volvossa hyvät Hakka7 nastat. Jarrutustestissä Volvo nastarenkain tuntui hieman paremmalta, mutta paikaltaan kiihdyttäessä eroa ei renkaissa juurikaan tuntunut. Autot tietysti eroavat toisistaan ja testin välissä oli yksi päivä, eli olosuhteet saattoivat hieman muuttua.
#22
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 12.12.17 - klo:17:51
Tänään oli normaali TALVIKELI jota radiossa haukuttiin vaaralliseksi. Oikea talvirengastus eli NASTARENKAAT ja kummasti nauratti motarillakin ajella ohituskaistaa rajoitetulla "pakettiautolla" ohi näistä, jotka körötteli 50-60km/h. Ilmeisesti TALVI yllätti ja samoin rengastus oli mitä on!

KE-kitka kelit parhaimmillaan vai oliko tämä se kolmas päivä vuodessa?

Sinulle ehkä oikea valinta oli nastarengas. Kulahtaneet Hakka R2 kitkat pitivät omassa autossani mallikkaasti. Jopa motarin vasenta kaistaa pystyi käyttämään.

Onko tarkoituksesi kenties provosoida, kun ahkerasti otat osaa tähän rengaskeskusteluun?
#23
Audi A4 2l TFSI B8 ilmoitteli oillevelin muutoksen ilman erillistä mittausta. 3-sarjan Bemari haluaa laskea öljynmäärän erikseen. Mittaus kestää n. minuutin ja moottori pitää olla käynnissä koko ajan. Hyvä puoli oman Bemarin kanssa on se, että öljymäärä on max. vaikka öljynvaihdosta on rapiat 14tkm. Volvo S40 T5 hörppi n.5dl. öljynvaihtovälillä. Ja Audi imas n.2dl/1000km.
#24
Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 02.12.17 - klo:20:58
Meni omasta mielestäni hyvin, muut voi olla eri mieltä?
Maahantuoja tuli vastaan puoleksi, siis "ohjekustannuksista" vaikka olin itse vaihdellut öljyt.
Kustansi 725â,¬ mutta tuohon sisältyi myös moottorin öljynvaito ja suodatin sekä vaihdelaatikon öljyn vaihto.
Paljon vai vähän? Minä en ainakaan itkenyt kun maksoin koska oli ensimmäinen iso kustannus 3v aikana.  8)
Mitä mieltä muut?
Ensimmäinen iso kustannus 3v aikana on aika hyvä näiden nykyautojen kanssa. Tämä kokemus on tullut itselleni viimeisten 10v aikana.
#25
Ei pelkästään VAGgilaisten ongelma. Volvo S40 teki samaa tuossa jokunen talvi sitten. Tosin se vaati ihan kunnon talven tänne etelään, taisi olla 10-11 talvi. Ruikin aseöljyä jokaisesta reiästä sisään ja sen jälkeen ongelmaa ei esiintynyt. Manuaalivaihteista autoa on kiva yrittää ajaa, jos kuskin ovi ei pysy kiinni(toisella kädellä pitelet ovea). Virittelin oven kiinni vyölla penkkiin. Ajelin auton lämpimäksi ja puhallus täysillä ovea kohti ja sitten lukitus alkoi toimimaan :)
#26
Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 07.10.17 - klo:22:42
Viimeinen lauseeni oli "kevyttä kenttähuumoria" mutta jos kaikki, myös etelän immeiset, osaisivat ajaa olosuhteiden mukaan, niin ei tarvitsisi suolata ja myrkyttää luontoa. Kitkoilla kyllä pärjää jos ajaa olosuhteiden mukaan ja varaa aikaa. Meillä on turvallissussyistä molemmissa nastat koska vaimo ja mukelot myös ajavat autoillamme. Minä pärjäisin kesiksilläkin läpi vuoden jos pomo sen sallii koska suurin osa ajoistani on työajoa.

Ei tarvitse edes varata aikaa sen enempää, jos ajaa kitkoilla. Talvikelit aina vaativat oman ajanvarauksen. Monet eivät osaa jaa olosuhteiden mukaan edes nastarenkailla.
#27
Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 07.10.17 - klo:22:33
Ei väliä merkillä, laatu ainakin lupausten mukaan täyttänyt vaatimukset. Eli Mobilia, Gastrolia, Shelliä, tarjousöljyjä yleensä, hintahaarukka 12-30â,¬/4l. Itse vaihtanut alakautta.

Tuosta vitsauksesta ainakin pääsi autoa vaihtamalla. Bemarin oillevel on edelleen max. öljynvaihdosta 13tkm.
#28
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 07.10.17 - klo:22:23
Olen mielenkiinnolla seurannut tuota Palokka-Rantaväylä (JKL) uuden asvaltin urautumista minkä kautta tulee melkein KAIKKI raskas liikenne Pohjois-Suomi/Tampere/Stadi välille. Jo nyt oikean puoleinen kaista alkaa olla urilla vaikka tie on päällystetty uudelleen hieman päälle kuukausi sitten. Eikä siinä ole vielä ajettu talvirenkailla.

Teilläpäin pohjat tehdään päin persettä, tai sitten liikennettä on enemmän, kuin täällä etelässä. Itse en ole havainnut uuden asfaltin urauteen kesän aikana, mutta ensimmäisen talven aikana selvästi.
#29
Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 07.10.17 - klo:21:49
Kait olen jo vastannut mutta kertaus on opintojen äiti?  8)
Olen kysynyt tuota ammattilaiselta ja hän kertoi että huonopohjaisilla (kantavuus huono rekkojen painoon nähden) suurin syys urautumiseen on raskas liikenne. Hyväpohjaisilla (kantavuus hyvä) suurin syy on vilkas liikenne ja nastarenkaat. Itse epäilen lisäksi myös suolan vaikutusta koska vilkasliikenteisillä suolataan enemmän. Jos kaikki käyttäisivät nastareenkaita niin maaperän myrkyttäminen suolalla loppuisi?  :P

On alueita taajamissa joilla raskasliikenne ei mellasta ja silti asfaltti urautuu. Siis 20% käyttää nastattomia talvirenkaita ja kaikki tuo suolaus johtuu heistä?
#30
A4 B9 (14-) / Vs: Rengasmelu
05.09.17 - klo:14:33
BMW 320i F30  225/50R17 Firestone firehawk vastaan Audi A4 B8 225/45R17 Hankook Ventus Prime ja tulos on, että Bemariin rengasäänet tulevat paremmin sisään. F30/F31 äänieristys on monen muunkin mielestä huonoksi koettu. Tässä juuri kyselen tarjouksia äänieristystä varten. Pelkkä massaus tuskin tuo mitään merkittävää tulosta, vaan äänieristys materiaaleja täytyy laittaa myös. Firestonen rengas toki on meluisa rengas monen mielestä.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy