Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - niksa

#1
Vasta luin kaikki viestit. Toki viat kannattaa hoitaa kuntoon, mutta siis myös täysin kunnossa ollessa pyrkii huurtumaan. Jos sisäkierto on jumissa, niin tekee ongelman moninkertaiseksi.
#2
Oman kokemuksen perusteella aivan normaalia valitettavasti.
Vähänkin kosteampaa niin keskipenkistä alkaen pyrkii huurtumaan.

Ilmatilavuutta on liikaa, ja puhallusta ei saa kunnolla laseille takana. Hieman auttaa, jos pakottaa takaa täysille ja pelkästään ylös. Mutta ei sitä meteliä jaksa kuunnella.

Parhaimmillaan, kun oli se säätöventtiili jumissa, eli puhalsi vain kylmää, niin pohjoisen reissuilla koko takapää jäässä.
#3
Ei taida paljon muualta löytyä kuin Erwinistä.
Tyhjä on käytössä vain bensakoneilla.
#4
Viereiseen... 10A tulee F14-paikkaan... AdBlue-pumppu.
#5
Sharan (09-) / Vs: Sharan vm. 11
25.10.19 - klo:19:01
Adblue-järjestelmä näissä kaikissa vikaantuu. Nox-anturi ja tai AdBlue pumppu/lämppäri. Jos ovat pielessä, vaatii pitkää siivua (100km) maantietä, että antaa vikailmoituksen, jos nollattu.

Aja auto lämpimäksi ja taakse lämmöt täysille, tarkista tuleeko kattosuuttimista lämmintä vai ulkoilmaa. Siellä on välissä venttiili, joka rikkoutuu jääden kiinni. Voi olla korjattu kääntämällä pysyvästi auki. Toimiessaan ei anna taakse lämmintä ennen koneen lämpenemistä. Ei aiheuta vikakoodeja.

Sähköisiä liukuovia ei näyttänyt olevan, niin ei tarvitse ainakaan niiden kanssa tapella talvella.

Muita tyyppivikoja ei juuri nyt tule mieleen.

Lue Sharan- ja Alhambra-ketjut.
#6
Pikaisen googlauksen perusteella diagnoosi näissä on aina ollut kosteutta kattoantennin sisällä.

Mitä ehdotettiin antennin korvaamisella, tarkoitetaan uuden tarvikeantennin kytkemistä kojelaudan pinnan alle, näyttöyksikön taakse. Sieltä löytyy myös liitäntä, johon aiemmassa viitattiin.
#7
Anturi vaihdettu.

Myyjäliikettä ei kiinnostanut ainakaan ilman pakkokeinoja enää osallistua, kun eivät olisi saaneet tehdä omana työnä kilpailukiellon takia.

Loppujen lopuksi maahantuoja kuittasi 100%.
#8
Tänään korjasin tämän omastani (-14), siten että se jäi vielä toimintaan.

Ebaysta löytyy osanumerolla ja hakusanalla "aluwelle" https://www.ebay.de/itm/7N0819089B-7N0819089C-7N0819089-aluwelle-heizungsventil-sharan-alhambra-7N/143097601540 alumiinista koneistettu uusi akseli.

Auto etupäästä ylös, moottorin suojamuovi pois. Venttiilin tunnistaa ylläolevien kuvienkin perusteella. Moottorin ja tulipellin välissä matkustajan puolella. Yläpuolelta saa olla melkoinen käärmekäsi.

Anna auton seistä... Muuten kasvaa palovammariski pakoputken ollessa vieressä.
#9
Lainaus käyttäjältä: Timba - 09.01.19 - klo:17:58
Tukeva kannatusääni NOX-anturille, noilla spekseillä.

Aivan kuten arvelimme. Korjaustoimenpiteenä NOX-anturin vaihto, listahinta tuo 1100â,¬ töineen.
#10
Jaaha, aika liittyä tähän kerhoon...

Check adblue -> Lisäys tien päällä, meni 1L -> Herja poistui näytöstä -> 100km ajoa ja katalysaattorin häiriövalo päälle.

Car: Seat Alhambra
Year: 2014
Engine: CFFB 103 kW (140 HP) 2.0 l

P229F00 - NOx Sensor Circuit Range/Performance Bank 1 Sensor 2 static
Date: 2058-12-29 13:56:10
Mileage: 47043 km

14.1. tarkempaan diagnoosiin, onko nox-anturi vaiko adblue-syöttöongelma...
Vastaantulokeskustelua on mukava hoitaa, kun myyjäliikkeellä ei ole enää merkin edustusta.
#12
Oi tätä puhelimella kirjoittamisen ihanuutta :)

Lainaus käyttäjältä: niksa - 06.02.18 - klo:10:57
Loppuimaisu on toiminut, mutta alakiskon rullassa varmaan piintynyttä likaa.

Lainaus käyttäjältä: niksa - 06.02.18 - klo:10:57
Omiin ongelmiin osasyyllinen on varmasti webastolla lämmitys ja sitä myötä kosteuden tiivistyminen kylmiin metalleihin.

Lainaus käyttäjältä: niksa - 06.02.18 - klo:10:57
Jos nyt ostaisin, jättäisin sähköovet ruksimatta omien hermojen säästämiseksi.
#13
Ovien kanssa taistelu on ominaisuus. Esim. viikko sitten käynyt putsauksessa ja softapäivityksessä. Loppuimaisu on toiminut, mutta alakiskon rullassa varmaan liittymättä likaa. Avautuminen pysähtyy puoleen väliin satunnaisesti.

Tänään toimi ok kotona, tarhalla jäi kokonaan auki, eikä suostunut liikkumaan edes käsin. Ovi jäi auki ja lapset tarhaan... sain sen verran kiinni päin, että autolle palatessa, kun aikaa oli kulunut riittävästi avauskertojen nollaantumiseen, sain oven napista ensin auki, ja sitten taas kiinni.

Omiin ongelmiin osasyyllinen on varmasti sanastolla lämmitys ja sitä myötä kosteuden tiivistyminen kylmiin metalleihin. Jäätyvät sitten satunnaisesti ja elektroniikka rajoittaa moottorien voimaa.

Jos nyt ostaisin, jättäisin sähköovet ruksimatta omien jermojen säästämiseksi.
#14
https://nemigaparts.com/cat_spares/etka/seat/al/705/861300

Vaatii sivupaneelin taakse kiinnikeraudat. Varmaan tehtävissä, jos jaksaa harrastaa  :)
#15
Tänään vaihdoin akun vm14, kun ei herättänyt enää luottamusta Webaston ja pätkäajon kanssa.

Motonetista EK800 80Ah AGM akku. Vanha oli 79Ah EFB.

HUOM! Motonetin sopivuustiedot väärin. Mittaa vanha akku.
Itsellä ainakin oli tuo fyysisesti isompi koko, vaikka Motonet väittää sen olevan vain isomman koneen yhteydessä.

Annoin virtaa kolmannella akulla obd-liittimen pinnien 4-maa ja 16-+ kautta. Täten ei tarvinnut sopeuttaa mitään.

Purkuvideo https://www.youtube.com/watch?v=dLe7eQxy-ME. Itsellä oli ilmansuodattimessa kaksi poistoputkea, videossa vain moottorin ilmanotto. Alempi putki irtoaa ihan vetämällä.

Kasaan ja koodaus:

Battery Management 61 Long coding 330F7859 -> 330F1859 = Vaihto EFB-akusta AGM-akkuun
Battery Management 61, adaptation 4: akun kapasiteetti + valmistaja + sarjanumero: 079 VA0 1111111111 -> 080 TU3 1111111121

Näillä ainakin tuntuu toimivan,

Ross-techin ohje tälle 61:lle http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Battery_Replacement ei tuntunut sopivan tähän.

Tuossa vielä ohjeita https://www.sgaf.de/content/batteriemanagement-batteriewechsel-sharan-alhambra-iii-426756. Ei käsittele akun tyypin vaihtoa.

Onpahan kirjattu muistiin seuraavalle tarvitsijalle  :)
#16
Seat / Vs: Seat päästökampanja
12.10.17 - klo:12:22
Lainaus käyttäjältä: niksa - 12.10.17 - klo:09:48
Soitin nyt maahantuojalle ja pyysin selvittämään, katsotaan mitä vastaavat.

Maahantuojalta oli soitettu huoltoon, ja ilmoitettu, että päivitystä ei ole pakko tehdä.

Pieni varaus jätettiin, että "maahantuoja ei vielä tiedä, tuleeko joskus myöhemmin takaisinkutsukampanja Trafille". Mikäli tuollainen tulee, siinä vaiheessa on sitten pakko päivitellä, jos haluaa katsastaa.

Eli... myös valtuutetut huollot jättävät toistaiseksi pyynnöstä päivittämättä Seatit. Tarkkana vaan työmääräystä kuitatessa :)
#17
Seat / Vs: Seat päästökampanja
12.10.17 - klo:10:02
Lainaus käyttäjältä: seatts - 12.10.17 - klo:09:59
Vie Turussa LMS:lle.

Se oli seuraava vaihtoehto. Puuttui vaan Seatin sivujen ajanvarauspalvelusta LMS:n kohdalla "huolto" valittavana olevista palveluista. Iski laiskuus, enkä jaksanut soittaa...

Mutta katsotaan nyt tämä kortti ensin loppuun asti, niin kaikki saavat kannat tietoonsa.
#18
Seat / Vs: Seat päästökampanja
12.10.17 - klo:09:48
On tämä hauskaa...

Seat-huolto siirtynyt Turussa Länsiautolta VV-autolle. Ja tuntuu kovasti olevan pasmat sekaisin.
Eivät suostu huoltamaan ilman päivitystä (huoltopäällikön linjaus). Liekö kyse siitä, että Seat on heille uusi ja VW/Audilla kampanja on pakollinen.

Soitin nyt maahantuojalle ja pyysin selvittämään, katsotaan mitä vastaavat.

Ehkä on aika siirtää huoltotoiminta itsenäisille liikkeelle  :)
#19
Alhambra / Vs: Uusi 2011-> Alhambra
05.03.17 - klo:22:12
Normaalia kyllä. Ei varsinaisesti häviä mihinkään, vaan tulee esille aina polton jäädessä kesken. Esiintyy toki tuosta syystä useasti lyhyessä kaupunkiajossa.

Ei siitä kannata elämää suurempaa ongelmaa tehdä. Auto noista sinua merkkivalolla, jos poltto ei vain kerta kaikkiaan onnistu. Siihen ainakin on manuaalissa ohjeet  :)
#20
Alhambra / Vs: Uusi 2011-> Alhambra
04.03.17 - klo:22:37
DPF-poltto jää kesken. Ohjekirjasta olisi tämänkin tiedonjyvän löytänyt  :P
#21
Alhambra / Vs: Uusi 2011-> Alhambra
13.02.17 - klo:11:18
Ei kai se ihan noinkaan mene. Kyllähän esim. laturi ja akku tulevat tiensä päähän jossain vaiheessa, mutta nekin vaihdetaan vain tarpeesta. Toki ne tarkistetaan huolto-ohjelman mukaan, mutta ei siellä vaihtoa määrätä.
#22
Ei siinä mitään reikää ole. Se viettää hieman autosta poispäin ja tarkoituksena on, että vesi valuu siitä taas ulkopintaa pitkin. Jään kertyminen lienee pahinta, jos auto on sopivalla kelillä parkissa sivulle kallistuneena.

Koko tiivisteen tarkoitus on valuttaa vesi muualle kuin lukkoon.
#23
Eipä veden pääsyä voi oikein estää tekemättä toista jäätymiskohtaa ylemmäs... Valumavesiä se on siinä kuitenkin ohjaamassa. Pitää vaan muistaa vilkaista sinne, jotta saa jäät poistettua ennen ongelmia.
#24
Toki ovat laittomia kopioita, mutta jos se ei omatuntoa kolkuta  ;D ja myyjän palaute on kunnossa, homma toiminee ihan ok. Ebay ja paypal sisältävät molemmat auttamismekanismit, jos myyjän kanssa tulee ongelmia.
#25
Sharan (09-) / Vs: Maskisuojista kokemusta
10.01.17 - klo:18:09
Edellisviikonloppuna ajelin maantietä ja motaria plussakelillä maskit ummessa. Öljynlämmöt siinä 115 max. Ei ne siitä enää noussut.

Eiköhän ne öljyt tuon kestä, jos jäähdytysveden ns. normilämpö on 90, niin pakkohan siellä palotapahtuman puolella on oltava kuumempi  :)
#26
Lainaus käyttäjältä: tet - 30.12.16 - klo:11:44
Et kuittia ottanut? Siitähän sen näkisi.

Otin itse asiassa, mutta annoin pojalle, ja lienee teillä tuntemattomilla.

Soitin tänään asiakaspalveluun, ja vahvistivat mittarissa olevan väärän tarran. Saako nyt sitten laskuttaa Nesteeltä hinauksen, jos aspa antoi virheellistä tietoa? ;D
#27
Saattaa olla, että koko ongelmaa ei edes ole. Netissä Neste meinaan ilmoittaa ko. aseman laaduksi -32/-37. Olisiko ollut mittarissa vain vanha tarra? En osannut kyllä edes tässä vaiheessa "talvea" varoa tätä  :-[
#28
Tämäkään Nesteen dokumentti ei varoita sekoittumisongelmasta, muuta kuin että samepiste ei ole lineaarinen.
#29
Mitäs raati sanoo tästä?

Kävin sitten tankkaamaan eilen, enkä tajunnut katsoa laatua ajoissa. Nyt tankissa on sitten 20L -32 ja eilen tankatut 35L -12.

Huomenna lähtö Ã,,käslompolo on, jonne luvassa ensi viikolla -30 lukemia. Ajoa tulee perille asti noin 200km. Karkeasti siis 16L palaa tuohon matkaan.

Miten sitten, kun perillä laittaa taas arktisia mahtaa samepisteen käydä? Pitääkö tankista ottaa polttoainetta huomenna kanisteriin odottamaan kotiinpaluuta?

Ja mikä olisi helpoin tapa ottaa polttoainetta? Paluuletkusta?
#30
Muista tarkistaa myös ovatko 12 vai 230V valoja. Aivan hyvin voisivat olla olleet invertterin perässä.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy