Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - RoccoScientist

#1
Golf VII (12-) / VW Golf GTI Mk7
07.05.13 - klo:12:47
Laitetaanpa GTI:lle oma ketju pystyyn. Tänne toivottavasti saadaan vielä paljon kokemuksia ja virittelyvinkkejä. Mallinhan pitäisi tulla myyntiin näillä näppylöin, joskin Suomen ensi-illasta ei ole minulla mitään tietoa. Ensimmäisten arvostelujen perusteella luvassa on erinomainen auto, joka melkoisen varmasti saa vankan kannattajakunnan. Golf GTI tuntuu vain paranevan vanhetessaan nyt kun neloskopan GTI:n mokista on opittu.

"Verdict

The latest version of the iconic Golf was never meant to be loud or young, and it was neither going to be a sports car in disguise or a hardcore hot hatch. Instead, this car has to incorporate the best of all worlds, even though it may never rule a single one of them. It epitomises effortless velocity, practical sportiness, accessible performance. It is an everyday, any road, everyman car that makes its owner shine because it is so easy to drive, astonishingly quick, totally benign and yet more rewarding than many extrovert crackerjacks.

Which spec to buy? Take the more practical four-door, spend extra on the Performance Pack and on 18in rubber, and try DSG before signing the dotted line."

http://www.carmagazine.co.uk/Drives/Search-Results/First-drives/VW-Golf-GTI-2013-CAR-review/

Edit: Laitetaan vielä pari kuvaa. Omaan silmään Mk 6:n muotoilu on onnistuneempi ainakin toistaiseksi, mutta ajettavaksihan tämä auto on tarkoitettu.



#2
No niin, Scirocco vaihtui sitten tähän Korean Kostajaan. Puhtaana auto pysyi tasan ensimmäisen yön verran kiitos aurinkoisten kevätkelien, joten ulkokuvia ei ole tällä hetkellä kuin yksi kehno kännykkäräpsy. Päivitetään lisää ja parempia kuvia kun saan niitä otettua.

Tuotu maahan syyskuussa 2011.
Otettu käyttöön 22.3.2013.
Dynotettu 16.7.2014 @ 23500 km: 98,0 kW @ 6491 rpm / 163 Nm @ 4562 rpm. Valmistajan ilmoitus 103 kW @ 6300 rpm / 167 Nm @ 4850 rpm.

Lisävarusteet

-Metalliväri Blue Ocean
-Nahkaverhoilu
-Panoraamalasikatto
-Kangasmatot
-Tavaratilan matto (virheen takia tällä hetkellä kaukalomatto)
-Mottoritilan lämmitin, sisäpistoke ja sisätilan lämmitin

Mielen perukoilla pyörivät tuunausvaihtoehdot

-Cat-back-putkisto
-Coiloverit
-Vapaavirtaussuodatin
-Ovien ja tavaratilan äänieristyksen parantaminen dynamatilla tai vastaavalla
-Kaiuttimien vaihtaminen parempiin
-18" ei-niin-painavat aluvanteet kesärenkailla

Toteutuneet tuunaukset

-Lähivalopolttimoiksi ostettu Philipsin BlueVision Ultrat, kaukovalopolttimoiksi Osramin Night Breakerit
-Silent Coatia lisätty takakonttiin
-Finikor Täysturva teetetty 19.7.2013
-Peilinkuorten ja etupuskurin pätkän teippaaminen 24.7.2013
-Silver One pinnoite autolle ja vanteille plus vedenhylkimistököttiä tuulilasiin ja sivuikkunoille 26.7.2013

Takuuhuollot

-28.6.2013 Päivitetty moottorin ECU:n softa, vaihteiston softa, vedetty nippusiteillä letkuja siistimmin kiinni ja poistettu rullamitta lokarin ja ilmanoton boksin välistä
-25.10.2013 Vaihteiston solenoidi vaihdettu

Plussat

+Vaihteiston toiminta varauksin
+Avattava lasikatto
+Persoonallisuus
+Moottorin luonne varauksin
+Ajettavuus varauksin
+Tavaratilan suuri lastausaukko
+Moottorin nopea lämpiäminen

Miinukset

-Moottorin luonne varauksin
-Sisämelu
-Vakiokaiuttimien äänenlaatu ja epäherkkä radio
-"Fit and finish" ja materiaalivalinnat
-Hälyäänet
-Ohjauksen hitaus, tunnottomuus ja puolivillainen keskitys
-Tavaratilan mataluus
-Suuntavakaus
-Vaihteiston toiminta varauksin
-Kulutus
#3
Scirocco / Miittiketju
07.09.12 - klo:23:15
Tähän keskusteluun ehdotukset miiteistä aikatauluvääntöinen sekä miittien jälkipuinnit.

Seuraava miitti on nyt siis 10.9. Helsingissä, kaivarin Cafe Caruselin edessä kello 18 alkaen. Henkilökohtainen ehdotukseni plan B:ksi sateen uhatessa on läheinen Ruoholahden kauppakeskus (siis se, missä oli ennen Verkkokauppakin), jonka parkkihallissa on etenkin alemmilla tasoilla monesti reilusti tilaa.
#4
Vanteet ja renkaat / Vanteiden maalaus
31.10.11 - klo:16:18
Tänne siis kysymyksiä ja kokemuksia vanteiden maalaamisesta ja maalauttamisesta. Väriaineet, välineet, esityöt, hoito, kustannukset ja katumukset - kaikki kelpaa.

Lainaus käyttäjältä: Uppe - 24.10.11 - klo:19:12
Itse maksoin 50e/kpl ammattimaalarilla.

Sisälsikö tuo jotain esitöitä, vai maalattiinko suoraan vanhan värin päälle? Oletan, että maalaus tehtiin pulverimaalilla, koska se tuntuu olevan standardi, mutta saiko maalipinta mitään lakkasuojaa päällensä?

Lainaus käyttäjältä: Anssen - 24.10.11 - klo:19:48
Ite oon omat vanteeni maalauttanu pulverilla 20e/kpl sis. puhalluksen. Tosin värinä ihan perusmusta ja toisella kertaa valkoinen ilman sen kummempaa värikoodia.

Ei huono hinta. Ilmeisesti puhallus tehtiin lasikuulilla? Pienen googlettelun perusteella nykyvanteiden lakka on niin kovaa, että sitä voi olla työlästä saada irti hiekallakaan, mutta hiekka on sitten itse alumiinille liian rankkaa tavaraa. En tiedä onko tämä koko totuus, mutta pääsääntöisesti lasikuulapuhallusta tunnutaan suosivan aluvanteiden kohdalla. Jos haluaa olla perusteellinen, niin puuhaan saa ilmeisesti upotettua helposti paljonkin aikaa ja vaivaa: http://renaultkeskustelu.net/foorumi/index.php?topic=2961.msg16642#msg16642
#5
Brittifoorumilla (sciroccocentral.co.uk) osui silmiin keskusteluketju, jonka mukaan tuotantoviikosta 45/2009 lähtien - eli kun ilmastointilaitteen uudet namiskat astuivat kuvioihin - olisi kaikkiin Sciroccoihin mahdollista koodata VCDS:llä XDS päälle näillä ohjeilla:

ABS module -> Long coding -> Byte 17 -> activate Bit 3



Tämän lisäksi pitää tehdä:

Adaptations -> Channel 36 -> Arvo 0-2 seuraavan taulukon mukaan:

0 - puuttuu harvoin peliin
1 - heikko puuttuminen
2 - vahva puuttuminen
3 - ei toiminnassa

Kirjoittajan mukaan kikka toimii myös Golfeissa ja Skodissa. Vaatimuksena on siis tuo uusi ilmastointilaite:




Kuka haluaa kokeilla miten toimii? ;) BlueMotion Technology-malleihin tuota XDS:ää ei saa lisävarusteena tilattua, joten olisi mielenkiintoista tietää onko tuo silti mahdollista koodata päälle. Olen siis vapaaehtoinen koekaniini.
#6
Yritin haulla löytää juttua eri tyyppisten koneiden jakoketjuongelmista, mutta tämä osoittautui turhan hankalaksi. Kun jakoketjuun liittyviä ongelmia tuntuu esiintyvän niin uusissa kuin vanhoissakin TSI-koneissa tilavuuteen katsomatta, olisi ehkä parasta yrittää kasata tapauskertomukset yhden otsikon alle. Pohjustetaan asiaa tällä vastauksella, jonka sain brittifoorumilla kysyessäni onko TSI-koneiden jakoketjuihin tehty jotain parannuksia tuoreemmissa versioissa:

http://www.sciroccocentral.co.uk/forum/viewtopic.php?f=2&t=9546

"From what I know..... no. Not showing a production change.

Chains are just replaced when the customer makes a point that the engine is running erractically and/or the engine warning lamp is ON.

Dealer finds diagnostic faults for Lambda, Camshaft, Fuel Control & Turbo Waste gate.

Instruction is to check the valve timing.
Replace the chain if stretched, together with the chain tensioner.
Clean out the oil supply pipe to the turbo
Remove the oil separator bolts in the top of the chain housing and refit the bolts with locking compound. (If a bolt is missing already, check for damage)
Replace the crankcase breather valve (if fitted).
And bring the engine ECU upto latest map.

Affects Scirocco 122/160PS as well as lesser powered engines. Not heard of it happening though with a Scirocco. And it looks like older 1.4Tsi block variant engines mainly affected, ie. not CAXA & CAVD engine codes, more the A** and B** engine coded engines.

Chain stretch isn't new, VR6 engines getting on for 160,000Km (100,000 miles) sometimes exhibit stretching. VW said the chains would not ever need changing for the life time of the engine.
But this one is above 20,000 Km (12,500 miles).

C."


Vapaa suomennos:

"Tietääkseni ei. Tuotannossa ei näy muutoksia.

Ketjuja ainoastaan vaihdetaan, jos asiakas huomauttaa moottorin epätasaisesta käynnistä ja/tai moottorin varoitusvalo palaa.

Huollossa löytyy diagnostiikkaviat lambdalle, nokka-akselille, polttoaineen säädölle ja turbon hukkaportille.

Ohjeistus on, että venttiilinajoitus tulisi tarkistaa.
Jos (jako)ketju on venynyt, tulee se vaihtaa ketjun kiristäjän kanssa.
Turbon öljyputki tulee puhdistaa.
Poista öljynerotuspultit ketjun kotelon yläosasta ja asenna ne uudestaan lukitsevan yhdisteen kera. (Jos pultteja puuttuu jo, tarkista vaurioiden varalta.)
Vaihda nokka-akselin kotelon ilmanvaihtoventtiili (jos asennettu).
Päivitä moottorin ECU uusimpaan versioon.

Koskee 122 / 160 hv Sciroccoa, sekä vähempitehoisia koneita. En kuitenkaan ole kuullut ongelmista Sciroccoissa. Lisäksi vaikuttaisi siltä että lähinnä vanhemmat 1,4 TSI-koneet kärsivät tästä, ts. eivät moottorit CAXA & CAVD, vaan ennemminkin A** ja B** moottorityypit.

Ketjun venyminen ei ole uusi asia, 160 000 km ajetuissa VR6-koneissa tuota esiintyy joskus. VW:n mukaan ketju kestää koko moottorin eliniän. Mutta tämä on yli 20 000 km.

C."


Tekstin kirjoittaja on mitä ilmeisimmin VW:llä töissä ja todennäköisesti huollon puolella, sillä tuon brittifoorumin puolelta löytyy hänen laittamanaan sekä tietoa että käytännön ohjeita (esim. sytytystulppien vaihdosta Sciroccoon).

Pistän ylläolevaan esittämäni jatkokysymyksen vastauksineen myöhemmin tähän samaan topikkiin. Omista jakoketjukokemuksista puhuttaessa olisi hyvä ainakin ensimmäisessä viestissä mainita oman auton moottori ja kilometrit (esim. 90 kW 1.4 TSI (CAXA), ajettu 30 000 km).
#7
Galluppiin liittyvä korotettu tyhjäkäynti on luonteeltaan seuraavaa:

-Sitä ilmenee vain lämpimillä keleillä ja yleensä vain kun auto on seissyt pidempään (esim. yön yli) paikallaan. Mitä lämpimämpää on, sen varmemmin tuota esiintyy.
-Kierrokset nousevat korotetun tyhjäkäynnin aikana n. 1200 rpm:ään.
-Moottorin käyntiääni on tuolloin (ainakin 90 kW:n tapauksessa) karkea ja pakoääni hörisevä.
-Veto ei ole tasaista, jos korotetun tyhjäkäynnin aikana lähtee ajamaan, vaan meno on nyökkivää.
-Korotettua tyhjäkäyntiä kestää n. kymmenestä sekunnista jopa lähemmäs minuuttiin.
-Korotetun tyhjäkäynnin aikana ajotietokone näyttää hetkellisen kulutuksen olevan n. 5-6l/h ainakin 90 kW TSI:ssä.

Alunperin luulin, että tämä on vain 90 kW:n 1,4 TSI:n ominaisuus, mutta ilmeisesti tätä esiintyy myös kaksoisahdetussa. Kaikki eivät kuitenkaan ole moista ominaisuutta huomanneet edes 90 kW:n 1,4 TSI:ssä. Kiinnostaisi siis tietää miten yleinen ilmiö tämä on ja onko moottorin tehoversiolla suurempaa merkitystä asian suhteen. Jos tätä esiintyy myös 1,8 TSI:ssä tai 2,0 TSI:ssä, niin sekin olisi kiinnostava tieto.
#8
Tämä menee ehkä vähän marginaaliaiheeksi, kun foorumi ei auton rakenteluun hirveästi keskity. Jos nyt kuitenkin lähdetään siitä olettamuksesta, että persukinnerin moottori on valmistettu mahdollisimman kustannustehokkaasti, niin millä kaikilla keinoilla sitä saa paranneltua osia vaihtamalla? Suorituskykyä hakevat tuunaajat vaihtelevat imusarjoja(?) lyhyempiin, tulppia laadukkaampiin, turboja ja jäähdyttimiä isompiin, ilmasuodattimia paremmin virtaaviin, vauhtipyöriä kevyempiin, sekä virittävät venttiilejä sekä mäntiä parempien virtaavuuksien toivossa, mutta onko näistä mitään hyötyä vakiokuntoisessa tai lähes vakiokuntoisessa moottorissa? Kaikki kommentint ja eritoten kokemukset ovat tervetulleita.
#9
Scirocco / Tekniset tiedot
17.12.10 - klo:17:48
Ajattelin tämän ketjun aloitusviestiin kerätä Sciroccon teknisiä tietoja, kun osaa saa metsästää netin syövereistä. Jos erikseen ei mainita, ovat tiedot Volkswagenin omilta sivuilta.

Aerodynamiikka:

  • Ilmanvastuskerroin (drag coefficient, Cd, Cx, Cw): 0,34
  • Otsapinta-ala (A): 2,16 m2 (arvio)
  • Ilmanvastus (Cd*A): 0,73 m2 (arvio)
  • Aerodynaaminen vastus nopeudessa 100 km/h: 18,3 kW (arvio)

Lähde: http://carspector.com/car/volkswagen/019681/

Ulkomitat (Auton omapainolla, ilman kuljettajaa (75kg) ja polttoainesäiliö 90% täynnä)

  • Pituus (mm): 4256
  • Leveys (mm): 1810
  • Korkeus (mm):   1404
  • Akseliväli (mm): 2578
  • Raideleveys edessä / takana (mm): 1569 / 1575
  • Maavara omapainolla / suurimmalla sallitulla kokonaismassalla (mm.): 113,0* / 92,0
  • Kääntöympyrä (m): n. 11,0

*Lähde: http://www.vw.co.za/assets/downloads/brochures/scirocco_specs_jan2010.pdf

Sisämitat

  • Etuoven aukko, leveys / korkeus (mm): 1110 / 1227
  • Tehokas pääntila edessä / takana, suluissa mitat kattoluukulla (mm):   953 (948) / 924 (923)
  • Kyynärpääkorkeus edessä / takana (mm): 1443 / 1272

Tavaratila

  • Pituus, takaselkänoja pystyasennossa / alas käännettynä (mm):   707 / 1532
  • Suurin leveys (mm): 1181
  • Leveys pyöränkoteloiden välillä (mm): 1005
  • Korkeus (mm): 475
  • Kuormauskorkeus kattoon asti (mm): 750
  • Tavaratilan tilavuus (l): 312 - 1006
  • Polttonestesäiliön tilavuus (l): n. 55

Autotallimitat (Auton omapainolla, ilman kuljettajaa (75kg) ja polttoainesäiliö 90% täynnä)

  • Korkeus konepelti avattuna / maa (mm):   1756
  • Korkeus takaluukku avattuna / maa, (mm): 1856
  • Leveys ovet avattuina (2-ovinen) (mm): 4164
  • Leveys ulkopeilit mukaanlukien (mm): 2080

1,4 TSI 90 kW (122 hv) BlueMotion Technology

  • Moottorin rakenne: 4-sylinterinen bensiinimoottori, 4 venttiiliä/sylinteri
  • Iskutilavuus (l/cm3): 1,4 / 1390
  • Suurin teho (kW (hv) / rpm): 90 (122) / 5000
  • Suurin vääntömomentti (Nm / rpm): 200 / 1500-4000
  • Päästöluokka: EU5
  • Polttoainejärjestelmä: Bensiinin suorasuihkutus
  • Vaihteisto: 6-vaihteinen käsivaihteisto
  • Generaattori (A) / akku (A (Ah)): 140/380 (68)
  • Jakopään rakenne: Ketju
  • Ahtaminen: Turboahdin
  • Lisälämmitin (laite, teho): -

  • Huippunopeus (km/h): 200
  • Kiihtyvyys (s) 0-100 km/h: 9,7

  • Omamassa (kg): 1319
  • Sallittu kokonaismassa (kg): 1690
  • Kantavuus (kg): 446
  • Sallittu akselimassa edessä / takana (kg): 970 / 770
  • Sallittu perävaunumassa jarruin / jarruitta: - / -
  • Sallittu vetoaisakuorma (kg): -
  • Sallittu kattokuorma (kg): 75

  • Kulutus kaupunki / maantie / yhdistetty (l/100km): 7,6 / 5,1 / 6,0
  • CO2-päästöt (g/km): 139

1,4 TSI 118 kW (160 hv)

  • Moottorin rakenne: 4-sylinterinen bensiinimoottori, 4 venttiiliä/sylinteri
  • Iskutilavuus (l/cm3): 1,4 / 1390
  • Suurin teho (kW (hv) / rpm): 118 (160) / 5800
  • Suurin vääntömomentti (Nm / rpm): 240 / 1500-4000
  • Päästöluokka: EU5
  • Polttoainejärjestelmä: Bensiinin suorasuihkutus
  • Vaihteisto: 6-vaihteinen käsivaihteisto / 7-vaihteinen DSG-vaihteisto
  • Generaattori (A) / akku (A (Ah)): 140/380 (72)
  • Jakopään rakenne: Ketju
  • Ahtaminen: Kaksoisahdin
  • Lisälämmitin (laite, teho): -

  • Huippunopeus (km/h): 218
  • Kiihtyvyys (s) 0-100 km/h: 8,0

  • Omamassa (kg), DSG vihreällä : 1346 / 1360
  • Sallittu kokonaismassa (kg), DSG vihreällä: 1720 / 1730
  • Kantavuus (kg), DSG vihreällä: 449 / 445
  • Sallittu akselimassa edessä / takana (kg), DSG vihreällä: 1000 / 770, 1010 / 770
  • Sallittu perävaunumassa jarruin / jarruitta: - / -
  • Sallittu vetoaisakuorma (kg): -
  • Sallittu kattokuorma (kg): 75

  • Kulutus kaupunki / maantie / yhdistetty (l/100km), DSG vihreällä: 8,7 / 5,4 / 6,6; 8,0 / 5,4 / 6,3
  • CO2-päästöt (g/km), DSG vihreällä: 154 / 147

2,0 TSI 155 kW (210 hv)

  • Moottorin rakenne: 4-sylinterinen bensiinimoottori, 4 venttiiliä/sylinteri
  • Iskutilavuus (l/cm3): 2,0 / 1984
  • Suurin teho (kW (hv) / rpm): 155 (210) / 5300-6000
  • Suurin vääntömomentti (Nm / rpm): 280 / 1700-5000
  • Päästöluokka: EU5
  • Polttoainejärjestelmä: Bensiinin suorasuihkutus
  • Vaihteisto: 6-DSG-vaihteisto
  • Generaattori (A) / akku (A (Ah)): 140/380 (72)
  • Jakopään rakenne: Ketju
  • Ahtaminen: Turboahdin
  • Lisälämmitin (laite, teho): -

  • Huippunopeus (km/h): 238
  • Kiihtyvyys (s) 0-100 km/h: 6,9

  • Omamassa (kg): 1393
  • Sallittu kokonaismassa (kg): 1760
  • Kantavuus (kg): 442
  • Sallittu akselimassa edessä / takana (kg): 1040 / 770
  • Sallittu perävaunumassa jarruin / jarruitta: - / -
  • Sallittu vetoaisakuorma (kg): -
  • Sallittu kattokuorma (kg): 75

  • Kulutus kaupunki / maantie / yhdistetty (l/100km), DSG vihreällä: 10,0 / 6,0 / 7,5
  • CO2-päästöt (g/km): 174
...ja loput sitten kun on enemmän aikaa.
#10
Uutta maailmalla / Golf VII jo ovella?
30.07.10 - klo:12:59
Spekulointia Golf Mk7:n saapumisesta:

http://www.carmagazine.co.uk/Secret-new-cars/Search-Results/Spyshots/VW-Golf-Mk7-2012-mule-spy-photos/?content-block=1

Lehden arvio Mk7-päivitysten aikataulusta:

• Sept 2012, Golf three- and five-door hatchback
• Jan 2013, Golf Variant estate
• Feb 2013, Golf Plus
• Dec 2013, Touran replacement
• Apr 2014, new Scirocco
• Aug 2014, new Tiguan and Tiguan XXL
• Nov 2014 Golf Cabriolet
#11
Toveri Skulaa plagioiden päätin nyt laittaa tällaisen yleispätevän topikin pystyyn, niin ei ihan joka automallin kohdalle tarvitse laittaa omaansa.

Tuliko ostettua auto, jolle on vaikea keksiä yhtä mieluisaa seuraajaa? Vai oliko VAG-tuote kenties elämäsi pettymys ja olet valmis ottamaan minkä tahansa auton tilalle? Tule ja avaudu tähän topikkiin! Täällä saa vapaasti tuulettaa tuntojaan autonvaihtosuunnitelmista, oli niiden toteutuminen sitten jo takana, nyt käsillä tai puhdasta haaveilua.

Itse taidan tällä hetkellä kuulua tuohon ensimmäisen kysymyksen kuvaamaan ryhmään, kuten Skulakin ja olen jo aiemminkin toisaalla harmitellut, että Scirocco on hintaluokassaan melkein liian hyvä peli - siis allekirjoittaneelle. Aika harva auto onnistuu samalla tavalla ahtamaan samoihin kuoriin tuollaisen yhdistelmän tunnetta ja käytännöllisyyttä. Seuraajan etsiminen ei omalla kohdallani ole mitenkään ajankohtaista, mutta jos mietitään vaikkapa seuraavaa viiden vuoden ajanjaksoa, niin todennäköisesti ja toivottavasti silloin on jo perheenlisäystä vähintään tuloillaan. Jos ei, niin on todennäköisesti tapahtunut epic fail sinkkuuntumisen muodossa. Joka tapauksessa autolle asetetut vaatimukset saattavat jonkin verran muuttua ja kun autot eivät mitään ihan halpoja pelejä kuitenkaan ole, on muutoksiin hyvä varautua hyvissä ajoin.

Jos nyt siis mietitään tuota perheenlisäysskenaariota ja yritetään keksiä Sciroccolle arvoistansa seuraajaa, niin VAG-leiristä löytyy seuraavanlaisia vaihtoehtoja:

-Golf 5-ovisuus helpottaisi elämää ja tavaratila on hitusen isompi kuin Sciroccossa. Ongelmana on kuitenkin itse auton arkisuus, joten tappiinsa varusteltua GTI:tä halvemmat versiot tuntuisivat todennäköisesti askeleelta taaksepäin.
-S3 SB A3 on sen verran arkinen auto, että se ei muuten oikeastaan kiinnosta. S3:ssa olisi kuitenkin vähän enemmän luonnetta ja nykyisen korimallin autoja voi saada muutaman vuoden päästä sopuhintaan kun uusi malli alkaa tehdä tuloaan. Ongelmana on kuitenkin se, että takaovien lisäksi S3 SB ei tarjoa käytännössä yhtään sen parempaa käytännöllisyyttä kuin Sciroccokaan. Tavaratila on vain vajaa 10 litraa tilavampi ja vaikka takapenkillä teoriassa mahtuu kolmekin istumaan, ei tuolle viidennelle paikalle juurikaan ole tarvetta.
-Passat/A4 Tilaa olisi riittämiin, ajo-ominaisuudet olisivat hyvällä mallilla ja Audi tuntuisi myös hieman tuoreelta, Passat taas tutun turvalliselta. Ongelmana jälleen arkisuus. Passatteja ja Audeja mahtuu 13 tusinaan, joten pitäisi ottaa jokin erikoismalli tai varautua tuunailuun. Audilla olisi toki S4, mutta sekään ei hirveän erikoiselta näytä.
-TT Tämä auto kiinnostaisi kovasti, mutta olisi valitettavasti vaihtoehto vain kahden auton skenaariossa. TT kun ei vastaa oikein nykyisiinkään kuljetustarpeisiin, joten jos raha-asioissa pitäisi edes jossain määrin realistisen näkökulman, niin vaihtoehtona olisi aikalailla kulimallin TT ja käytetty pikkufarkku siihen rinnalle. Tällöin ei myöskään mielellään asuisi enää kerrostaloalueella, jossa autotallipaikat ovat kiven alla.
-A5/A5 SB/NCC A5 on yksi unelma-autoistani, mutta ei coupé-muodossaan tarjoa juurikaan parempaa käytännöllisyyttä kuin Scirocco. Tavaratila on kyllä suurempi, mutta vastaavasti takatilat oikeastaan jopa huonommat. Oviakin on vain kaksi. SB-versio toisi pienen parannuksen takatiloihin ja takaovet, mutta muotoilu ei innosta. SB:n ratissa tulisi todennäköisesti vain kaihoiltua coupén linjojen perään ja tuon hintaiseen peliin haluaisi kyllä olla kaikin puolin tyytyväinen. NCC olisi sitten vain volkkarin näkemys samasta aiheesta vähän halvemmalla hintalapulla.

Viidessä vuodessa ehtii onneksi tapahtua paljon, joten saapi nähdä mitä kaikkea mielenkiintoista markkinoille saapuu. Tällä hetkellä näyttää kuitenkin siltä, että kaikin puolin miellyttävän seuraajan löytäminen on haastava homma. Lisäksi on vähän sellainen kutina, että jos tuon Sciroccon erehtyisin myymään pois, niin ennemmin tai myöhemmin se alkaisi kaduttaa.
#12
Vanteet ja renkaat / wheelweights.net
15.07.10 - klo:14:15
Täältä löytyy aika monen vanteen painot:

http://www.wheelweights.net/

Listalla on jopa vähän vanhempien mallien orkkisvanteita.
#13
No niin, nyt on sitten ensimmäinen omalla autolla tehty ulkomaanreissu takana. Kyydittävänä olen toki ollut vähän kaikkialla ihan pienestä pitäen, mutta silloin liikennettä tulee tarkkailtua vähän eri tavalla kuin ratin takaa. Tällä kertaa kohteena oli ihan länsinaapuri ja täytyy sanoa, että yllättävän paljon eroaa liikennekäyttäytyminen kotimaisesta tuollakin. Tässä kiteytetyt huomiot:

-Kun kansalaisia on enemmän, mahtuu sekaan enemmän reikäpäitäkin. (Tämä selittää osaltaan seuraavat kohdat.)
-Kun ajetaan ylinopeutta, niin silloin sitä on monesti 20-30 km/h yli sallitun.
-Tietyömailla ei tarvitse juurikaan hidastaa. Jos erehtyy ajamaan vain 10 km/h ylinopeutta, saa varautua ohituksiin - tarvottaessa oikealta ja sulkuviivan yli.
-Maantiellä ohitettava väistää, jos vain löytyy se kaistan levyinen piennar. Jos ei väistä, saa vastaantulija tehdä tietä. Ohittaja on kuningas.
-Kun ohitetaan, voi kaistalle palata tehdä heti kun vain oman auton takapuskuri mahtuu ohitettavan eteen.
-Nopeusrajoitukset ovat ajoittain ylimitoitettuja tien laatuun ja kuntoon nähden.

Suoraan sanottuna kusipäistä ja ääliömäistä menoa tuli yhden viikon aikana nähtyä enemmän kuin koko kesän aikana Suomessa. Toki täälläkin ajellaan välillä miten sattuu, mutta Ruotsissa se tuntui kuuluvan selkeämmin koko liikennekulttuuriin. Jos muualla kuin motarilla ajoi rajoitusten mukaan, oli heti tien tukkeena - etenkin tietöiden kohdalla. Tukholman tunneleissakin oli erään 1-sarjan bemun pakko vetää kaasu pohjassa ohitse, kun nopeutta oli "vain" 10 km/h yli sallitun.

Positiivisena seikkana mainittakoon lopuksi uudemman kerran tuo leveä piennar, joka kävi ylimääräisestä kaistasta. Maantiet olivat monesti niin mutkaisia ja polveilevia, että turvalliset ohituspaikat olivat vähissä ja tuo pientareelle väistäminen toi kivaa joustavuutta liikenteeseen silloin kun se oli mahdollista.

Kertokaapa te enemmän matkailleet omia kokemuksianne muiden maiden liikennekulttuureista. Onko jotain, mitä vaikkapa Tanskaan suuntaavan kannattaisi ottaa huomioon? Kannattaako autoilu joissakin maissa suosiolla unohtaa, jos haluaa pitää henkikultansa?
#14
Jaguar / Jaguar
03.05.10 - klo:01:00
Sain tänään olla lyhyen hetken Jaguar XF:n kyydissä, joten pistetään sen kunniaksi tälle perinteikkäälle premium-merkille aihe pystyyn. Kyseinen XF oli S-malli kaksoisahdetulla dieselkoneella ja potkua kyllä riitti, eikä kone kuulostanut lainkaan dieseliltä. Komea peli ja kun hintaakin on (kuulemma) reilusti vähemmän kuin BMW:n 535d:llä, saa rahoilleen todennäköisesti hyvin vastinetta.
#15
Ulkopinnat / Maalipinnan pienet vauriot
26.04.10 - klo:11:55
Tänne keskustelua kiveniskemien, parkkipaikkakolhujen ja muiden sattumusten aiheuttamista pienistä maalipintojen vaurioista. Itselläni vain jatkuu tämä pieni luonnollisten sattumusten aiheuttama epäonni auton kanssa ja nyt kun auton mittarissa on reilu 3000 km, löytyy konepellin etureunasta jo sellainen kiveniskemä, että pelti on paljastunut noin neliömillimetrin alueelta. Jos tuota ei jotenkin peitä, niin riskinä on kosteuden pääseminen noiden maalikerrosten alle ja pellin itsensä ruostuminen. Onko kenelläkään kokemuksia siitä paljonko tuollaisen paikkamaalauttaminen tulisi maksamaan? Entä löytyykö muita vinkkejä?
#16
Parannusehdotukset / Bugeja?
30.03.10 - klo:23:26
Onko muilla tullut sivustoa käyttäessä bugeja vastaan? Itselläni on nyt useamman kerran herjannut sisäänkirjautumisen yhteydessä virheellistä salasanaa, vaikka olen satavarmasti kirjoittanut sen oikein. Toisella yrityksellä sisäänkirjautuminen on aina onnistunut. Mistäköhän voisi moinen johtua?
#17
Oletko viritellyt autoasi ja muistanut käyttää sen muutoskatsastuksessa? Menikö läpi ilman ongelmia, pitikö tapella vai tuliko hylkäys? Mitä virityksiä tuli tehtyä ja paljonko koko lysti kustansi? Tänne keskustelua ja kokemuksia.

Edit: Nyt kun tarkemmin ajattelee, niin varmaan sopisi paremmin otsikon "projektit" alle. Suurkiitos sille, joka viitsii tämän siirtää.
#18
Nyt on tainnut useammassa eri aiheessa olla keskustelua alustan madalluksen eri mahdollisuuksista ja tuloksista ja ajattelin, että näistä olisi ehkä helpompi keskustella ainakin osin ihan omassa alueessaan. Monet madallusjouset ja säädettävät alustat sopivat useampaan automalliin, eikä satunnainen kävijä osaa ehkä hakea kokemuksia alustoista noiden automallikohtaisten ketjujen joukosta. Tähän keskusteluketjuun siis sekä yleistä keskustelua että mallikohtaisia kokemuksia madallusjousista, iskunvaimentimista, säädettävistä alustoista ja näihin liittyvistä asioista.

Itseäni on askarruttanut seuraavanlainen kysymys: Löytyykö joltain valmistajalta sellaista säädettävää alustaa, jossa säätövara alkaisi nollasta eli korkeimmassa asennossa maavara olisi vakio? Talvea ja mökkiteitä ajatellen en viitsisi Sciroccoa madaltaa, mutta kesäistä kaupunki- ja maantieajelua varten taas olisi varaa ottaa muutama sentti korkeudesta pois. Sellainen vaihtoehto ei kuitenkaan innosta, että olisi eri jouset kesäksi ja talveksi.
#19
Otettu käyttöön 26.2.2010.

Dynotettu 8.6.2010. Mittarissa ~6300 km ja tankissa 98E:tä. Tulos: 96,4 kW / 210 Nm
Dynotettu 14.5.2012. Mittarissa ~40000km ja tankissa V-Poweria (98E?). Tulos: 96,8 kw / 221 Nm

Lisävarusteet

-Metalliväri Viper Green
-Bi-Xenon kaasupurkausvalot
-Media-In-pistoke
-Pysäköintitutka takana
-Radiojärjestelmä RCD 510 Dynaudio Excite
-Täysautomaattinen ilmastointilaite Climatronic
-Vakionopeudensäädin
-Vararengas
-Peilipaketti (Leaving/Coming home -toiminto, sadetunnistin, automaattisesti himmentyvä sisäpeili, sähköisesti sisäänpäin taittuvat ulkopeilit, ympäristövalaistus, jalkatilavalo edessä ja peruutettaessa alas kääntyvä oikea ulkopeili)
-Rengaspainevaroitin
-Kangasmatot
-Roiskeläpät taakse
-Tavaratilan suojamatto

BlueMotion Technologyssä lisäksi vakiona

-Mäkilähtöavustin
-Start-stop-automatiikka

Mielen perukoilla pyörivät tuunausvaihtoehdot

-Cat-back-putkisto.
-Lisätehon hakeminen viriohjelmalla.
-Maltillinen madallus.
-Vapaavirtaussuodatin
-Tavaratilan äänieristyksen parantaminen dynamatilla tai vastaavalla. Koskee ainakin varapyörän kaukaloa.
-Tuulilasinpyyhkimien "kaukalon" päällystäminen hiilikuituteipillä.
-19" kevyet 18" ei-niin-painavat aluvanteet kesärenkailla.
-Lisätiivisteiden asentaminen oviaukkoihin ja ehkä myös takaluukkuun.
-Uudet iskunvaimentimet, mahdollisesti Koni FSD:t tai Bilstein B6:t.
-Tehokkaammat jarrut.

Toteutetut tuunaukset ja niiden kustannukset satasen tarkkuudella

-Autoon laitettu Volkswagenin omat madallusjouset (1K8071677) 9.3.2011 (mittarissa asennushetkellä n. 23 000 km). Madallusta n. 2 cm edessä ja takana. Kustannukset: vajaa 600 e.
-K&N E-2014 vapaavirtaussuodatin asennettu (mittarissa asennushetkellä n. 30 000 km) Kustannukset: vajaa 100 e.
-XDS koodattu käyttöön 13.10.2011 sopeutusasetuksella "2" eli puttuu voimakkaasti tapahtumiin (mittarissa asennushetkellä n. 31 000 km). Kustannukset: kiitollisuudenvelka.
-BSR Sport Flow (40041192) cat back -putkisto (mittarissa asennushetkellä n. 31 000 km) Kustannukset: vajaa 700 e.
-LED-rekkarivalot. Kustannukset: Alle 100 e.
-Sytytystulpat vaihdettu malliin NGK PZFR6R8EG (VW:n varaosanumero 03C905601A) 16.4.2012. Tulppien kärkiväli muuttui täten 0,9 mm -> 0,8 mm. Kustannukset: Reilu 100 e.

Takuukorjauksia

-Sisäverhoilupaneeli pelkääjän puolen B-pilarin alaosasta
-Takaluukun verhoilupaneeli (tai kiinnikkeet)
-Kattoverhoilun nitinä kuskin puolelta poistettu
-Takaluukun pompauttimet vaihdettu
-Moottorinohjauksen ohjelmisto päivitetty versioon, jolla moottorin pitäisi lämmetä paremmin talvikeleillä
-Ajovalonpesimen irronnut kansi korvattu uudella
-Vaihteiston kakkossynkro vaihdettu ~52 000 km:n kohdalla (19.11.2012). Linkki
-Moottorinohjauksen ohjelmisto päivitetty synkrorempan yhteydessä uusimpaan versioon.

Muut korjaukset

-Takajarrut uusittu käsijarrun vaijereita myöten ~55 000 km:n kohdalla (7.1.2013). Kustannukset: ~800 e

Kokemuksia

+Alusta jämäkkä ja sivistynyt
+Ohjaustunto on hyvä pientä keskialueen epämääräisyyttä lukuunottamatta
+Loistavat penkit ja kelvot penkinlämmittimet
+Dynaudio soi kohtalaisen hyvin (tästä saisi enemmän hyötyä hiljaisemmassa autossa)
+Bi-xenonit valaisevat tietä mukavasti
+Mallivuosi 2010:ssä Golf VI:n ratti, uudet ilmastoinnin säätimet, valkoinen monitoiminäyttö ja hieman uudelleenjärjestelty mittaristo - siis kaiken kaikkiaan kivan tuore ilme
+Start-stop-automatiikka toimii kohtalaisen sulavasti
+Yleisesti ottaen näyttää ja tuntuu todella hyvältä sisältä ja ulkoa
+Mainio moottori, joka jaksaa vetää rauhallisesti jo vähän päälle tuhannesta kierroksesta lähtien ja tarjoaa pirteää kulkua korkeammilla kierroksilla

-Rengasmelu
-Ajovalojenpesimet jäätyvät herkästi jumiin lämpötilan heitellessä nollan molemmin puolin, mikä on vähän outo ominaisuus talvipakettiin kuuluvalta varusteelta (Tutkittu, ei mekaanista vikaa, osin ehkä vika käyttäjässä.)
-Kummassakin ajovaloumpiossa kosteutta sisällä (Tutkittu, kosteutta umpiossa sääolosuhteisiin nähden normaalisti, tiivistyminen johtuu umpion epätasaisesta lämpötilasta.)
-Kuljettajan ikkuna jäätynyt pari kertaa kiinni. Ensimmäisellä kerralla ongelma ratkesi helposti vakiokikoilla, toisella kerralla piti käynnistellä autoa ja toivoa ikkunan heräävän henkiin, kuten lopulta kävikin. (Tutkittu, ohjainlaitteen päivitys tehdään heti kun saavat sen huoltoon.)
-Peilien säätönuppi huonosti sijoiteltu päivittäistä käyttöä - eli peilien kääntämistä vasten koria - ajatellen
-Ohjekirjan suomennoksessa puutteita. Valikkotermejä ja jopa yksi kokonainen sivu saksaksi.
-Tuulilasinpesimien paine ei riitä tuulilasin tehokkaaseen kasteluun maantie- ja moottoritienopeuksissa
-Kylmäkulutus on varsin suuri
-Satunnaisia nitiöitä ja kolinoita
-Korotettu tyhjäkäynti lämpimillä keleillä rasittava ominaisuus

[ylläpito on poistanut liitteen]
#20
Onko kenelläkään tietoa laadukkaista lumiharjoista, jääkaapimista ja niiden ostopaikoista? Bensa-asemilta tai marketeista saa varmasti tusinaharjoja, mutta mielelläni kuulisin josko joku valmistaja olisi vähän panostanut laatuunkin niin, että harjaaminen ei ihan täysin auton maalipintaa tuhoaisi. Vai onko niin, että kaikki harjat ja kaapimet ovat pitkälti samaa tavaraa?
#21
Polo 6R/6C (09-17) / Polo GTI
22.02.10 - klo:14:09
Polo GTI esitellään Geneven autonäyttelyssä. Speksit:

-Kaksoisahdettu 1,4 litran TSI (132 kW /180 hv ja 250 Nm)
-7-vaihteinen DSG
-0-100km/h 6,9 s
-Huippunopeus 229 km/h
-Yhdistetty kulutus 6 l/100km
-CO2-päästöt 139 g/km.
-15 mm normaaliversiota matalampi alusta
-Elektroninen tasauspyörästön lukitus XDS
-Varusteina mm. 17-tuumaiset-kevytmetallivanteet, punaiset jarrusatulat ja takapuskurin ilmanohjain.
-Saatavilla 2- tai 4-ovisena

Tulossa Suomeen ensi syksynä.

http://volkswagen.fi/VV-Auto/vw_news.nsf/0/053CCB33885E4643C22576CF002970EF?OpenDocument&db=VW4.nsf
#22
Tähän viestiketjuun on tarkoitus listata sekä kausiluonteisia (esim. talvella esiintyviä) että yleisiä pikkuvikoja mahdollisine korjausohjeineen. Pyrin keräämään kaikki sitten tähän aloitusviestiin, jotta ne löytyisivät mahdollisimman helposti. Näin alkuvaiheessa vinkit ovat vähäisiä ja ylimalkaisia, mutta ajan myötä tästä toivottavasti päästään eroon.

Edit: Vinkit on kasattu sieltä täältä käyttäjien kommenttien perusteella. Mitään virallisia tai takuuvarmoja neuvoja ne eivät siis ole ja joihinkin saattaa liittyä riski oman kulkineen vahingoittamisesta. Kukin siis kokeilee korjausvinkkejä omalla vastuullaan.

Yleiset viat

Nitinät ja natinat Yleisiä ohjeita nitinöiltä välttymiseksi:
-Käsittele ovien ja takaluukun saumat samalla aineella, jolla käsitellään ikkunoiden tiivisteet jäätymisen ehkäisemiseksi.

Takaluukun räminä Saattaa johtua väärin säädetyistä stopparipaloista takaluukussa. Nämä palat voi irroittaa takaluukusta ottamalla varresta kiinni ja kääntämällä niitä 90 astetta vastapäivään. Irroittamisen jälkeen niitä voi toisesta päästä säätää ruuvaammalla. Pienillä säädöillä ja yrityksen sekä erehdyksen kautta löytää ennen pitkää sellaisen pituuden, että takaluukku sulkeutuu tiiviisti. Stopparipalojen ja korin väliin voi myös ennen säätöä laittaa vinkumatonta teippiä tai käsitellä palat säädön jälkeen esim. CRC Silicone Spraylla, jolloin myös mahdollisilta natinoilta pitäisi välttyä.

Kausiluonteiset viat

Ikkunoiden temppuilu talvella Sciroccon karmittomat ikkunat saattavat tietyissä oloissa jäätyä kiinni tai esim. jäädä auki, kun autoa lukitaan. Kiinnijäätymistä voi ehkäistä käsittelemällä ikkunoiden tiivisteet niille tarkoitetulla aineella. Auki jääneiden ikkunoiden kohdalla kannattaa ensimmäiseksi kokeilla painaa kaukosäätimen lukitusnappia pohjassa kotvan verran, jolloin lasien pitäisi sulkeutua. Jos tämä ei tepsi, kannattaa pistää autoon virrat päälle ja sisältä avata lasit ihan kokonaan alas, sulkea ne ja kokeilla uudestaan. Tämä saattaa auttaa, jos lasien aukijääminen johtuu temppuilevasta turva-automatiikasta, joka estää lasien sulkeutumisen siinä tapauksessa että jotain on vaarassa jäädä väliin.

Huom! Silikonia ei kannata käyttää tiivisteiden hoitoon ainakaan suomalaisen jälleenmyyjäliikkeen edustajan mukaan. Menee kuulemma maalin läpi.
#23
Scirocco / Yleistä Sciroccosta
07.12.09 - klo:00:30
Tähän aiheeseen voi laittaa ne viestit, jotka eivät tunnu luontevasti sopivan alakategorioihin, mutta eivät myöskään tunnu oman keskusteluketjun arvoisilta.

Joulukuun Car-lehdessä on juttua Scirocco R:stä. Normaalin koeajoraportin lisäksi sitä verrattaan pikaisesti Subaru Impreza 330S:ään, Honda Civic Type R Mugeniin, Ford Focus RS:ään, Mazda MPS 3:een ja Golf GTI:hin (nimet kierrosaikajärjestyksessä, nopein ensin - Scirocco R sijoittui RS:n ja MPS 3:n väliin). Johtopäätös on, että Scirocco R olisi ollut oman segmenttinsä tämänvuotinen Performance Car of the Year, jos se olisi ehtinyt mukaan. Lisäksi "Our Cars"-osioon, jossa journalistit kertovat autojensa arkikäyttökokemuksista, on uutena tulokkaana saatu Viper Green Scirocco GT 2.0 TSI. Pitänee alkaa ostaa lehteä kuukausittain. ;)
#24
Renault / Renault
03.12.09 - klo:19:08
Laitetaanpa tällekin ranskikselle aihe pystyyn. Isäni on minun elinaikani aikana ajanut ainakin viittä rellua kahden sitikan ja yhden Pontiacin (Trans Sport) lisäksi, joten itsellekin on niistä jonkin verran kokemuksia kertynyt - ajopuolelta lähinnä 2000-luvun vaihteen Cliosta ja Lagunasta. Negatiivisia kokemuksia ei juuri ole ollut ja niinpä ennen Sciroccoa tilauksessa olikin tuo uusi Mégane Coupé, joka sitten jäikin saamatta. Luukkuperän (ei siis coupén) koeajon perusteella Renault on ainakin Méganea viemässä saksalaiseen koulukuntaan päin eli alusta on hiukan totuttua jäykempi ja kojelauta näyttää osin jopa kelvolliselta ainakin paremmalla varustelutasolla. Valitettavasti osa ranskalaisesta pehmeydestä on muutoksen myötä kadonnut ja kuljettajan näkökenttää piinaa lisäksi halvan ja ikävän näköinen digitaalinen nopeusnäyttö. Noin muuten lyhyt koeajo jätti positiivisesti varautuneen neutraalin vaikutelman - kelpo auto, mutta ei tarjoa suuria elämyksiä. Perinteisen luukkuperän muotoilu ei minusta ole ihan tasapainossa, mutta coupé miellytti silmää ja varastaa vieläkin huomion, jos onnistun sellaisen liikenteessä bongaamaan.

Renault Sport versio tuosta coupésta:



Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy