Menu
Näytä viestitTämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy. Näytä viestit MenuAiheet - SniikiSivuja1
#1
Myydään / * MYYTY* Eibach Pro Spacer s90-2-20-00302.12.20 - klo:17:01 #2
Octavia III (13-19) / Etuiskareiden suojakumi (muovihaitari)19.11.18 - klo:18:16 #3
Moottori ja voimansiirto / 2.0 TSI ahdot27.04.14 - klo:13:36
Kävin metsästämässä sytytyskatkoksia mutta eipä niitä näin lämpimällä löytänyt. Loggasin samalla ahtoja ja mielenkiinnosta kyselen ovatkohan nuo ihan normaalit ja/tai onko muut loggailleet otsikon koneen ahtoja. TFSI:ssä eri ahdot eli ne ei nyt kiinnosta. Oma kone CAW ja kaiketi vakiosofta. Mittaus tehty kolmospykälällä lappu lattiassa. Motarin ramppi vietti alaspäin joten kevensi koneen kuormaa. Lopussa tie tasaantui ja siksi varmaan vähän piikkaa tuolla korkeammilla kierroksilla.
Käppyröissä mukana siis normaali ilmanpaine joka VCDS:n mukaan näytti vallitsevan ~1010mbar tuntumassa. Täten ahtohuippu oli jossain 700 mbar tuntumassa. Lätäkön takaisilta foorumeilta löytyy vähän kaikenlaisia ahtoilmoituksia 8-12 PSI:n (~550-830 mbar) väliltä. E: Ahdot löytää VCDS:llä moottorin meas. blockseista ryhmästä 115. #4
Moottori ja voimansiirto / Öljypohjan ruoste01.03.14 - klo:13:11
Vähemmän ollut juttua täällä vaikka kyselyiden perusteella aika yleistä (merkkiliike, katsastus, nettifoorumit). Ja kyllä yhtälailla vaivaa muitakin merkkejä eli ei liene oikeutettua aloittaa taas sitä foorumin perinteikästä konsernin kivitystä, tai ainakin kiviä tulee viskoa tasavertaisesti joka suuntaan.
Tallin lattialla kadonneiden kaljatölk... öh, ruuvien perässä ryömiessäni alkoi nyppiä tuo öljypohjan ulkonäkö. Oli melkolailla maalit kuprulla, irtoillut ja ihan reippaasti paljasta pintaruostetta. Kysyin tosta takuuhommana merkkiliikkeestä mutta olivat sitä mieltä että johtuu öljynvaihdon yhteydessä roiskutetusta öljystä jota ei ole putsattu pois. No miksei merkkiliike sitten sitä putsaa kun siellä on huollettu? Noh, jätetään se kommentti omaan arvoonsa kun syy on selkeästi siinä ettei tuo maali vaan kestä tuolla kiveniskuja ja suolakylpyä tommosen lyhyen pohjamuovin kanssa joka siis jättää öljypohjan paljaaksi. Mitään lommoa tai muuta isomman osuman merkkiä ei tässä näkynyt. Kilsoja oli tuossa vaiheessa hulppeat 70tkm eli johan se nykystandardein Kian kierrätysmateriaaliksi olisi joutanutkin. No jokatapauksessa ennen uuden pohjan hankkimista ajattelin kokeilla ton pikakorjausta ja sohaisin siitä teräsharjalla irtomaalit pois. Ennen-kuva jäi ottamatta mutta eipä tosta paljon maalia jäljelle jäänyt Ruoste oli ryöminy maalin alle niin että 50% maalista irtos samantien. Mato ei ollut kovin syvälti viä purrut muttei tuo pelti kovin paksultakaan toisaalta vaikuta. Pohja oli tosi puhdas (ei mitään öljyjä tai pikeä) joten harjailun jälkeen pikainen putsaus ja sutkaisin illalla yhden kerroksen Hammeriten Direct to rustia pensselillä ja aamulla toisen. En parempaakaan ainetta keksinyt ja brittifoorumilta löytykin vastaavalla tavalla tehtyjä korjauksia ja olivat vuosia kestäneet. Itellä ei sen kummosempi odotuksia vaan ihan kokeilumielessä aattelin kattoo kestääkö toi tuolla vai ei. Onkos muut yhtään katselleet miltä teidän peltiset öljylaarit näyttää? Ainakin osassa vanhemmissa vuosimalleissahan on alumiininen pohja joten ne lienee huoltovapaita ja vanhemmat peltipohjaiset monesti vuotaa sen verta että ruostesuojausta tulee automaattivoitelun myötä. Onko tietoa öljypohjien hinnoista marmorilla? Toisaalta olis ihan sama hakee romikselta vähän ajetusta vastaava ja maalata siihen paremmin kestävä pinta kun se marmorin varaosa tuskin sen paremmin tuola kestää kuin vanhakaan. #5
Elektroniikka / VAG johtojen pinnit/liittimet & mistä saa18.12.13 - klo:15:08
Tehdään nyt oma ketju mutta modet liittäkööt johonkin olemassa olevaan jos asiaan liittyvää jutustelua jostain löytyy.
Jos jollakulla on kattava lista VAG konsernin liittimien / pinnien valmistajista niin tieto lienisi jakamisen arvoinen. En koe itse kovin kiihottavaksi maksaa esim. 7 euroa yhdestä korjausjohdosta, joten mielummin tilaisi pussillisen noita pinnejä jemmaan kun niitä silloin tällöin tuntuu tarvitsevan. Tietääkö joku mitään kauppaa euroopasta mistä saisi esim. 000 979 009 johdon pinnejä, eli TE CONNECTIVITY / AMP 963715-1? Partcolla menee ainakin ensi vuoteen saatavuus ja Farnell ei yksityisille halua lähetellä. Ebaystäkin huonosti löytyy ja jos niin joku keksii niistä pyytää 2 euroa per pinni. Vortexilta löytyi vaan muutamaan johtoon pinnityyppi: -------------------------------------------------------------------- VW Repair Wire - 000 979 009 Tyco Part No - 963715-1 RS Part No - 680-5407 Farnell Part no - 1330225 VW Repair Wire - 000 979 133 Tyco Part No - 929937-3 RS Part No - 718-1042 Farnell Part no - 2060351 VW Repair Wire - 000 979 021 Tyco Part No - 927779-3 RS Part No - 718-1070 Farnell Part no - 2060345 -------------------------------------------------------------------- #6
Passat CC / Passat CC takaovien varoitus/lätäkkövalojen pinnit16.12.13 - klo:22:45
Copypastetaanpa autotalliosastolta tänne josko paremmin osuisi tietäviin silmiin:
Ovivalojen asennusta meinasin aloitella mutta tyssäsikin epäselvyyteen takaovien kytkennöissä. Etuovet ovat selkeät ja sähkökuvatkin varmistavat netin yleiset ohjeet eli moduulin 32 pinnisen liittimen nastoihin 18 (pos) ja 19 (neg). Takaoviin kuitenkin löytyy jos jonkinmoista opastusta ja Golf/Jetta eroaa Pasuunan kytkennöistä (näissä eroja moduuliversiosta riippuen). Lisäksi Paskatillekin löytyy useammanlaista ohjeistusta. Osassa on pinnit 4 ja 14, osassa 6 ja 18 jne. ELSAsta en löytänyt äkkiseltään mitään kytkentää tuolta 18 pinniseltä liittimeltä ovivaloon liittyen. Tietääkö joku mistä kohtaa kytkentä pitäis löytyä? Voiko se olla tuon toisen liitteen L166? Imo kaikki hehkuvalot on kuvissa merkattu W-tunnuksin ja L:llä lähinnä ledit. Lisäksi tuo on kytketty 20-pinniseen liittimeen kun ovivalot tulisi kytkeytyä 18-pinniseen. #7
Passat CC / Moottoritilan pohjaverhoilumuovi05.12.13 - klo:14:03
CC:hen on ilmeisesti kahdenlaista pohjamuovia konetilan pohjaa suojaamaan - suurempaa ja pienempää. Itellä ainaki on tuo pienempi, lyhyempi malli joka ei yllä edes öljypohjan yli. Öljypohjasta onkin maalit rapisseet pois ja se on pintaruosteessa. Ajattelin putsailla/vaihtaa uuteen tuon mutta samalla sinne voisi laittaa sen pidemmän suojamuovin. Voisiko joku ETKA:n omistava kurkata mikä tuon suuremman muovin osanumero on?
Mites muilla, löytyykö yleisesti suurempaa vai pienempää suojamuovia? Suurempi siis ylettyy öljypohjan päälle (alle). #8
Moottori ja voimansiirto / Eberspächer / Webasto asennusvinkkejä, projektikuvia yms.01.12.13 - klo:19:26
Ei tainnu mitään yleisketjua näiden asennukselle olla joten laitetaan otsikoksi tommonen ympäripyöreä.
Eber 5kw (B5WS) asennus CC:hen menossa ja kiinnostaisi nähdä miten muut ovat CC/3C/B7 passattiin TSI koneisiin eber putket vetäneet, tai mistä teillä ne putket menee jotka olette omia hermojanne säästäneet ja tehtaalla/muualla tuon asennuttaneet. Eberin ohje kehottaa laittamaan vesipumpun tonne pakosarjan alle apurunkopalkkiin. En ollut oikein yhtä mieltä tuosta vaan laitoin sen lämmittimen viereen (mahtui juuri ja juuri). Pakoputken asensin ohjeen mukaiseen paikkaan - on melko lähellä yhtä moottorin hihnapyörää. Letkut vedin runkopalkkia pitkin vetoakselin yli konetilan takanurkasta yläviistoon sisäkennon läpivienneille. Tuo nurkkaus on hyvin ahdas ja mietin josko heiluva kone noita letkuja tuossa hankaa. Ohjeessa ne taitetaan alakautta vakaajatankoa pitkin ja siitä suoraa, erittäin läheltä pakosarjaa ylös. Tuo pakosarjan läheisyys mietitytti ja sillä päädyin ne tuosta vetämään. Melko hankala kaiken kaikkiaan noita letkuja CC:ssä vetää kun ahtauden lisäksi on huonosti paikkoja mihin letkuja kiinnittää. Alla pari kuvaa asennuspaikasta, voin räpsäistä yläpuolelta letkujen vedosta huomenna kuvan tai pari. Kommentteja/kokemuksia/asennuskuvia yms. siis tulemaan! #9
Passat CC / Cornering light (AFS) failure22.11.13 - klo:12:46
Satunnaisesti ilmoitteli tuota tuttua tekstiä kesken suoraa ajon. Olin melko varma että kyseessä on vastaava vaiva kuin 3C:ssä, eli liitin valoilla paskana/huonosti kiinni. Sittemmin huomasin kuitenkin myös DCC:n vikamuistissa herjan joka ilmoitti asentotunnistimen (level sensor) mekaanisen häiriön oikealla edessä. Vilkaisin vipua ja se oli jäykkä kuin papin se. Koitin truuttailla WD40:stä akseliin ja vitkutella sitä edestakaisin. Herkistyi vähän muttei paljoa, eli vaihtoon menee. Vikaa ei tuon jälkeen kuitenkaan ole enää tullut eli AFS häiriö johtui myös tuon asentoanturin vikaisuudesta. Jos siis on AFS herjoja niin kannattaa tarkistaa myös nuo anturit.
Anturi oli sen verran tiiviin näkönen paketti ettei taida auki saada eikä siis ole putsattavissa. En oo kyselly marmorilta hintoja mutta taitaa olla 100euron kalikka? Tietääkö joku saako jostain edukkaammin? #10
Passat CC / Lasinpyyhkijöiden asento11.10.13 - klo:08:47
Rikoin itse tai olivat viime huollossa rikkoneet tosta tuulilasin alapuolisesta muovista pienen palan pois kuskin puoleisesta muovista ja vaihdoin siihen uuden tilalle. Merkkasin pyyhkijöiden asennon yläasennossa lasiin teipillä kun ei saanut jäämään mitään tarkkaa merkkiä siihen pyyhkijän tappiin. Vivustossa vaan on sen verran klappia että takaisin asennus oli hieman arpapeliä. Noissa on aika paljon pelivaraa liikeradassa mutta noilla omilla merkinnöillä tuntuu että pyyhkijät jäävät hitusen liian ylös ala-asennossaan. Toisaalta hirveästi alemmas ei apparin puolen läpyskääkään voi säätää kun alkaa muuten vastaamaan A-pilariin.
Voisiko joku ystävällisesti napata kuvan pyyhkijöistään ala-asennossa tai ottaa jopa mitan esim lasin alareunasta pyyhkijöiden lastan kärkeen (esim. pyyhkijän keskikohtaan) ala-asennossa? Kiitokset etukäteen. PS. Yllättävän vähän oli mitään tauhkaa tuolla muovien alapuolisessa kaukalossa. Muutama hassu irtolehti. PPS. Kannattanee tarkistaa noiden kahden muovin liitoskohdassa, keulan puoleisessa reunassa koripeltiin koskettava kohta. Itsellä oli hinkannut maalin puhki siitä kun konepelti painaa tuohon tiivisteeseen ja kori elää kai sen verran että se muovi hiertää tuosta kohtaa peltiä. Ruostetta ei ollut lainkaan joten putsasin ja vetäsin maalikynällä päälle. #11
Kori ja valot / Ovilistojen irrotus & kiinnitys20.09.13 - klo:12:06
Pitäisi saada CC:n alemmat kromilistat ovista irti. Lähteekö nuo helpohkosti irti lämmittämällä ja vetämällä hammaslangalla / siimalla tarraan sieltä välistä poikki, vai onko jokin parempi tapa? Millä tökötillä kannattaa putsata tarran jämät ilman että lähtee maalit mukana? Mitä tarraa kannattaa käyttää listojen takaisinlaittoon? Tarrahan pitäisi varmaan olla jotain mikä ei päästä kosteutta läpi sinne muhimaan.
#12
Volkswagen / Passat CC 2.0 TSI 200905.08.13 - klo:21:20
Laitetaan nyt tämä kun ei näitä liikaa täällä näy. Yksi valkoinen sesse lisää rantautettu.
Tuo uudempi TSI kone on kyllä luonteeltaan jotenkin terävämpi kuin vanha BWA. Kulku muuten sama mutta vastaa kaasuun ärhäkämmin. DCC osoittautui jo kotiuttamismatkalla mainioksi vehkeeksi. En tiedä miten joku ei voi huomata eroa noilla asennoilla. Comfort oli leppoisa ajaa verrattuna 3C:n sporttialustaan joka pomputti kuskia motarilla toisinaan ärsyttävästi. Saas nähdä miten öljynkulutuksen laita on, kovasti väitti myyjä ettei ole huoltovälillä tarvinnu lisäillä. Ajattelin heivata LL-huolto-ohjelman helvettiin jokatapauksessa (olis pitäny heivata vanhastakin jo ajat sitte). R-line korisarjaa vähän pohdin mutta saas nyt nähdä. Muutoin ei suunnitelmissa suuria muutoksia Dynysetin ja peruutuskameran asennuksen lisäksi. Vaimennella voisi vähän lisää, tosin oli jo nyt about yhtä hiljainen kuin silent coatilla vuorattu 3C Highline. Korkeataajuinen rengasmeteli vähän puskee enempi läpi. Jos jollain CC:n vaimennuskokemuksia niin ilolla ottaisin vastaan. Talvirenkaiksi kai pitää uskaltaa muiden suosituksista ottaa ne 205 leveet (kapeet) ja vanteiksi ajattelin erään valkoisen CC:n omistaneen mussutuksista huolimatta RS5 replicoita koska omaan silmään ne tuohon valkomustaan pirssiin sopii *avaa sateenvarjon kananmunaparven varalta*. Mukava vaunuhan tuo on ajaa ja tuntuu jopa eri autolta 3C:n jälkeen. Jotain mätää tässä taitaa kuitenkin olla kun vikahistoriassa ei ollut yhtään aktiivista tai edes vanhaa punakynää No ei vaan. Kop kop ja toivotaan että olisi suht huoleton kulkine. Jarrupalojen vaihtopyynnöllä toki iloisesti jo tervehti. #13
Passat 3C (05–10) / Jarrujen "kuivaustoiminto"14.04.12 - klo:11:02
Taas kevään sadekelien alettua tuli huomattua miten surkeasti jarrut ottavat kiinni kun on pätkän ajellut vesisumussa. Mieleeni kuitenkin muistui monet maininnat täälläkin tommosesta automaattisesta jarrupalojen kuivauksesta (pumpataan paloja sadekelillä levyä vasten kevyesti). Pitäisikö tuo olla kaikissa 3C passateissa? Itellä highline sadetunnistimella ja muutoinkin reiluilla varusteilla niin luulisi kuuluvan tuohon mukaan jos se yleinen varuste on. Ei jokatapauksessa ainakaan tehtäväänsä hoida kovinkaan hyvin ja vähän väliä meinaa tulla semmonen "oho ei pysähdy".
#14
Passat 3C (05–10) / 3C 2.0 TFSI - pakoputki repesi turbon laipalta06.10.11 - klo:15:15
Niinpä niin. Edellisessä 3B passatissa katkesi hyväkuntoinen putki klemmariliitosten petettyä mutta nytpä kävi tuoreemmalle paskalle jotain mielenkiintoisempaa.
Ilman mitään varoituksia päätti putki tänään lisääntyä jakautumalla kahtia liikennevaloista normaalisti (otsasuonet pullottaen kädet vimmatusti kirosanojen tuulilasiin siivittämää sylkeä pyyhkien) lähtiessäni. Soitto Motonetin korjaamolle jossa oli aikaa ja nazivaunu samointein sinne. Auto nosturille ja sitten alkoikin hymähtely ja sormilla osoittelu; putki oli leikkautunut siististi poikki heti turbon laipalta. Mikä lie puristusliitos kyseessä kun niin nätisti oli irti. Merkkiosaa jos tilalle haluaa vaihtaa niin joutuu uusimaan koko saatanan pätkän katteineen päivineen melko taakse asti. Osille kertoiltiin hintaa rapiat 1 tonttu. Heräiltyäni koomasta myyntitiskin takaa yhdyin ehdotukseen että koitetaan hitsata se ja katsoo kestääkö vaiko eikö. Putki erittäin hyvässä kunnossa (auto mallia 2006) muutoin, eli minkään ruostumisen piikkiin ei tätä voi laittaa, eikä sitä ole myöskään raavittu minnekään maastoon. Syy katkeamiselle lienee se, että ainakin tuo oma kone täristää aivan helvetisti. Öljyn lisäksi tuo rakkine syö tästä syystä öljykorkkeja, koska moottorin peitemuovit hakkaa kaksiosaisesta korkista sen kannen huitsin svideen aina silloin tällöin. Jopa tyhjäkäynnillä tuo moottori keinuu aika iloisesti pesässään. Pyysinkin nyt korjaajia tarkistamaan kannatinkumien kunnon samalla. Perinteisesti lienen ainut jolle vastaavaa on sattunut? #15
Huoltaminen / Pihdit verhoilun nippojen avaukseen08.04.11 - klo:13:08
Osaisko joku vinkata löytyykö biltemasta tai motonetista pihdit joilla esim. nuo oviverhoilun nipat saisi kätevästi auki? En äkkiseltään kyllä luetteloista löytänyt. VW-pajallahan on työkalu näihin, eli pihdit, jotka harittavat nippojen kaksi osaa erilleen. Pitäis pian taas aukoo kuskin ovi ja viimeksi hajos noita nippoja hyvä läjä kun kahdella "muovihaarukalla" kampesin niitä auki + oli paskamaista.
#16
Passat 3C (05–10) / Varashälyttimen valo palaa yhtäjaksoisesti17.02.11 - klo:08:27
Jäipä äsken tuo oven merkkivalo palamaan yhtäjaksoisesti kun lukitsin ovet. Aluksi kyllä vilkkuu tiheästi muutaman kerran niinkuin normaalisti, mutta sen jälkeen jää palamaan sen sijaan että alkaisi vilkkua harvakseltaan. Onko tuo jokin normaali merkki jostain (ohjekirja on kirjoitettu hitleriksi), vai onko pakkanen sekoittanut/rikkonut jotain?
#17
Kori ja valot / Maalaamosuosituksia PK-seudulla (helmat korin väriin)01.02.11 - klo:17:12
Onkos täällä porukka maalauttanut (pk-seudulla) paljon noita mustia muovihelmoja korin väriin ja jos niin missä, mitä maksoi ja oliko jälki asiallista? Alkaa kasvaa ärsytys liian suureksi kun katsoo vastaantulevia uudempia (ei uusimpia) Passatteja joissa on nuo R-line helmat ja omassa on tommoset 90-luvun corollaa muistuttavat mustat yökötykset nuo alaosat.
Ihan mille tahansa biltemaruiskulla sutaavalle tee-se-itse-miehelle en tuota veisi, kun vaatinee edes jonkin sortin osaamista että noista tulee siistit (tasoittelut) ja kestävät (oikeat maalit ja pohjustus). Värikin on vielä metallinhohto (hopea) niin kiva olisi kun osaisivat sekoitella sen verran samaan sävyyn ettei tulisi niin paha mieli katsoessa kuin nyt noiden mustien helmojen kanssa. #18
Elektroniikka / Peruutuskamera29.01.11 - klo:19:13
Ei ilmeisesti ollut vielä omaa topiccia tälle lainkaan niin tehdäänpä nyt.
Asensin äsken Kufatecin peruutuskameran 3C Passattiin. Oli maailman ihanin projekti pimeän parkkipaikan perällä lumisateessa. Naapurit varmaan katto että mitä toi apina tekee kun vasaroin takaluukkuun tilaa tolle moduulille. Toimii ihan ok muutoin, mutta RNS510 lakkasi ottamasta koodauksia vastaan? Heittää unknown error 78 joka kerta, sama mitä muuttaa. Jossain välissä se huoli kooduksen kuitenkin ilmeisesti kun kamera alkoi pelaamaan. Mulla on tossa RNS:n perässä MDI, jonka johtosatsi sarjoittaa CAN-väylän mankalta tolle MDI mokkulalle. Ryöstin CAN-signaalin ihan suoraa vaan siitä jostain välistä. Eihän tuolla periaatteessa mitään merkitystä pitäisi olla (tähtikytkentä tulee jokatapauksessa), mutta voiko johtua kuitenkin tuosta? Muuta tuosta Kufatecin purkista: 1) Onko siihen mitään keinoa saada niitä keltaisia apuviivoja näkyviin (edes niitä kiinteitä, ei kääntyviä)? Vähän hämäävä peruuttaa kahden auton väliin tuolla ilman niitä, kun kalansilmä objekti tekee joka raosta 'laivan mentävän näköisen'. Peileillähän sitä yleensä peruutellaan ja tuosta kamerasta on lähinnä hyötyä parkkihallissa kahden auton välistä pois peruuttaessa (näkee tuleeko sivuilta ketään), mutta olisi ihan ok saada nuo viivat näkyviin. 2) Saako tuota kameraa laukaistua päälle millään muulla tavoin kuin pakin kytkemällä? Voin laittaa jossain vaiheessa kuvia projektista jos jotakuta kiinnostaa, kun noi Kufatecin ohjeet on ainakin melkoisen vajaat ja osin harhaanjohtavat. PS. sivukysymys: mistähän löytäisi liittimiä sulakepesään? Vedin hätäratkaisuna irrallisen sulakkeen apparin puolen sulakepesän plus-kiskosta. ******************************************************************************************************** ******************************************************************************************************** Lyhyt sepustus asennuksesta. Kaikki asennukseen liittyvä roju. IMA on mallia 36461, eli erityinen kameralle suunniteltu yksikkö. Huolii sisään kuitenkin myös toisen video (ja ääni) signaalin, joten en tiedä mitä käytännön eroa on IMA Plussaan. Purkki tarvitaan muuntamaan kameran composiittisignaali RGB muotoon (RNS huolii vain RGB signaalia). Kameramodulin mallinumero on 5K0 827 469 H ULM, eli vanhempaa mallia jossa logon reunuksia ei ole viistotettu. Kamerasta on olemassa myös malli joka ei vaadi tuota IMA-yksikköä, vaan lähettää suoraan RGB signaalia. Se ei kuitenkaan mahdollista käsittääkseni ratin mukana kääntyviä apuviivoja, mutta antaa edes kiinteät apuviivat jota tämä paketti ei tarjoa (tällä setillä saa pelkän kuvan, ei mitään hienouksia). Kamerassa on kiinni edellisen omistajan vedenpoistoputki, jonka sininen päätyosa mahtuu luukun vedenpoistoreijästä. Tätä putkea saa myös alkuperäisosana, mutta luukun reikää joutuu suurentamaan, koska läpivientikumi on alkuperäisosassa niin paksu. Takaluukun kannen verhoilu purku. Irroita neljä verhoilun ruuvia (nuolet), lukitussalvan suojamuovi (vetämällä) ja varoituskolmioteline (kiinni yhdellä ruuvilla ja klipseillä yhdeltä reunalta). Verhoilu lähtee tämän jälkeen irti reunoilta nyppimällä (ks. klipsien paikat seuraavasta kuvasta). Verhoiluun tulee lisäksi luukun avausvaijeri, joka lähtee irti helpoiten lukkopesän päästä. Klipsien paikat ympäröity ja johtojen reitti nuolilla. Johdot sain pujoteltua saranaputkea pitkin työntämällä ensin videosignaalijohdon alakautta niin ylös kuin menee, onkimalla sen rautalankakoukulla luukun nurkasta ja vetämällä sen avulla paksumman johtosatsin ylhäältä alas saranaputkea. Kontin verhoilujen purussa Kufatecin ohje on melko vajaa ja jos sen perusteella alkaa verhoilua nyppimään niin pauke kuuluu. Pohjamatto lähtee nostamalla pois, ei ole kiinni millään. Luukun alareunan muovi on klipseillä kiinni ja irtoaa suoraan ylöspäin. Kannattaa nostaa kontin sisäpuolen alareunasta ja ponnauttaa ensin reunimmaiset klipsit irti. Sivuverhoilu on kiinni neljällä ruuvilla (siniset nuolet): 2 tavaransitomislenkissä ja 2 pienempää muualla (yksi ei näy kuvassa koska se on maton alla). Lisäksi verhoilu on kiinni neljällä muoviklipsillä, jotka lähtee irti kampeamalla kaksiosaisen hatun ulompaa levyä ulospäin. Itse käytin bilteman sisustanpurkusarjan haarukkaa. Tämän jälkeen verhoilua voi raottaa sen verran mitä tarvii. Lampun johto kannattaa irrottaa koska se on niin lyhyt, mutta 12VDC pistokkeen annoin olla kiinni (seuraava kuva). Lampun johto kannattaa irrottaa koska se on niin lyhyt, mutta 12VDC pistokkeen annoin olla kiinni. Piuhat vein samaa reittiä vanhojen kanssa. Kannattaa varmistaa ettei luukun sarana kisko mitään piuhoja luukkua avattaessa/suljettaessa. Koska kameramoduulin moottori ei mahdu vanhan avausmekanismin paikalle, joutuu luukun tukipeltejä hieman leikellä/taitella. Itse en jaksanut alkaa dremelöimään ettei metallimoska jää rakenteisiin, joten taittelin tuon ohuemman pellin pihdeillä ja vasaroin alempaa pelliä hieman (käyttäen tietysti pehmusteita välissä). Pintamaali lohkeili pois tässä hienosäädössä (pohjamaali pysyi). Ajattelin kyllä varmistaa ruosteeneston uudella pohjamaalikerroksella myöhemmin. Kameran paikalleenpujottelu vaati pientä tetrisleikkiä, mutta kyllä se sinne muljahti oikeassa asennossa pujottamalla, vaikka tuo sisempi tukirakenne (jota vasaroin vain hieman) ahdistikin aika pahasti. Kiinnityskorvakkeet ovat alkuperäistä mekanismia paksummat, jotan nekin hankaloittavat pujottelua hieman. Lukkosalpamekanismi ei ollut tiellä mitenkään, enkä sitä irrottanut operaatiossa, vaikka Kufatecin ohje niin neuvookin. Avausmekanismin kameraversioon güntterit päättäneet tehdä vedenpoistoreijän, jottei vesi jää lillumaan salvan alaosaan. Aioin aluksi vaan tukkia tämän reijän, jotta vesi ei vuoda luukun sisälle, koska en löytänyt luukun vedenpoistoreikää, eikä huvittanut porailla reikiä peltiin. Jälkeenpäin valmis reikä kuitenkin löytyi, joten vedenpoisto tehtiin ohjeiden mukaan. Luukun vedenpoistoreikä paljastuu pompauttamalla sisäpuolelta keskimmäinen muovitappi ulos. En meinannut tätä reikää aluksi löytää, koska nuo tapit on ylimaalattu pintamaalilla ja näyttivät metalliin painetuilta muodoilta. Tapin alla on pohjamaali. Vedenpoistoputken pää. Aika rujo asennus, mutta eipä tuo minnekään näy muutakuin luukun ollessa auki. Ajattelin kuitenkin jossain vaiheessa metsästää reikään sopivan läpivientikumin, tai siistiä tuon muulla tavalla. Läpivientikumin vaan tarvitsee olla melko ohutta materiaalia, jotta reijän halkaisija ei pienene liikaa, jottei pienet roskat tuki putkea heti. Muutoin pellin reikää joutunee suurentamaan ja hakemaan VW-tiskiltä alkuperäinen vedenpoistoletku, jonka mukana tulee läpivientikumi. Vedin johdot takaa eteen tunkemalla ne väliaikaisesti kynnyslistojen alle listoja irrottamatta, koska ei kiinnostanut kiroilla pakkaskelissä haljenneita muovilistoja. Irrottelen listat ja siistin asennukset jahka ilmat lämpenee tai pääsee lämpöiseen halliin. Hanskalokeron joutuu irrottamaan IMA adapterin ja johtojen asennusta varten, sekä apparin puolen sulakerasian taustaan käsiksi pääsemiseksi. Lokeron on kiinni yläreunasta neljällä ruuvilla ja alareunasta kolmella ruuvilla. Alareunan ruuvien lisäksi lokero on kiinni lukitusklipsillä, jonka saa auki talttapäisellä ruuvarilla sinisen nuolen osoittamasta reijästä. En enään muista pitikö ruuvarilla kammeta johonkin suuntaan, vai vaan painaa, mutta ronkkimalla (ei tarvi väkivaltaa) satunnaisesti tuota reikää, vähän niinkuin makuuhuoneessa, hanskalokero repsahtaa lopulta alaspäin. Lokero kannattaa pujottaa ulos 'alakautta', eli vetämällä ensin alareunaa alas. Takaisinasennus pujottamalla ensin etureuna paikoilleen ja kitkuttelemalla alareuna sen jälkeen kohdilleen. Jos lokerossa on CD-vaihtaja, tulee se lokeron mukana ilman lisätoimenpiteitä. Lokeron ilmastointiletku ei ainakaan itsellä ollut millään klemmarilla kiinni ja lähti itsestään irti lokeroa pois vetäessä. En irroitellut muita piuhoja, vaan laskin lokeron lattialle makaamaan asennuksen ajaksi. HUOM! Lokeron oikeassa ylä-etukulmassa on kaksi pientä haurasta klipsiä, jotka katkeavat erittäin helposti (ks. seuraava kuva). Ne kanittavat vastaan kojelaudan reunaan, joten kannattaa ruuvarilla hieman avittaa jos ei niistä halua eroon päästä. Ne ei tosin toimita juuri mitään muutakuin jonkinlaisen sinetin virkaa, eli eivät vaikuta lokeron paikallaanpysymiseen tai muovien istumiseen millään tavalla. Katkenneet klipsit luukun oikeassa etu-yläkulmassa. Juottelen nuo takaisin vaikka ne eivät juuri mitään tuolla autakaan. Johdot pujoteltu hanskalokeron takaa ja IMA tungettuna lokeron vasemmalla puolella olevaan tyhjään tilaan. Kameran avausmekanismin vaatima jatkuva +12VDC löytyy apparin puolen sulakerasian kolmannelta riviltä (kehystetty kuvassa vihreällä). Sulakerasian takakansi on hieman paskamainen saada irti. Se on kolmella korvakkeella kiinni ja yhteen ei sormet yllä, joten joutuu hieman taiteilemaan työkalujen kanssa (ei ole kuvaa tästä kohtaa). Sulakerasiaan en löytänyt miljoonalaatikostani sopivaa pesäliitintä, mutta +12V kiskossa oli paikka apikoliittimelle, joten joten asensin väliaikaisesti erillisen sulakkeen roikkumaan piuhojen varassa (vihreä nuoli). En mitannut paljonko tuo moduuli haukkaa virtaa, mutta laitoin sinne nyt 5 ampeerin sulakkeen, joka tosin on varmaan turhan suuri. Jostain helvetin syystä moduuli haluaa pakkisignaalin myös kovilla, vaikka se olisi saatavilla CAN-väylästäkin ja IMA purkki kytketään väylään. Signaali löytyy kuskinpuolelta mittariston alla olevaan ohjainboxiin menevistä piuhoista. Potkupaneelihan lähtee irti irroittamalla kolme ruuvia etureunasta ja vetämällä se pois (oikeassa takareunassa löysä muovihakanen). Oikea liitin siis löytyy oikeassa reunassa olevaan ohjainboxiin menevistä piuhoista, liittimestä B, pinnistä 1. Itsellä johto oli puna-musta, Kufateci ohjeessa puna-sininen (kuvan puna-sininen johto on Kufatecin johtosarjasta tuleva piuha). Liittimet ovat omien lukitusklipsien lisäksi lukittu paikoilleen yhteisellä oranssilla lukitussalvalla. En tuota meinannut aluksi huomata kun ohje ei siitä mainitse, vaikka se noin räikeän värinen onkin. Taas yhtenä väliaikaisratkaisuna otin signaalin rosvoliittimellä (tiedän, joutaisin helvettiin tästä hyvästä), koska en jaksanut alkaa pakkasessa kolvailemaan tuonne vaikeaan paikkaan. Loput johdot kytketään RNS:n perseeseen ohjeen mukaan: RNS510 pää - Kufatec johtosarja Musta/valko PIN 9 - CAN High Musta/keltainen PIN 10 - CAN Low Ruskea PIN 12 - Maa Puna/valko PIN 15 PIN - +12VDC (IMA HW indexistä 3.0 eteenpäin) ** Itsellä CAN piuhojen värit olivat ruskea/lila ja ruskea/tummanruskea koska välissä on Media-In kaapelisarja, en muista oliko alkuperäiset piuhat samanvärisiä. Koodasin kameran pelkästään RNS510:n koodauksiin. Se toimii myös koodaamalla se CAN-väyläohjeimeen, mutta tästä seuraa vikailmoitus logiin (auto ei näe kufatecin purkkia) ja huomasin ettei kamera aktivoidu joka kerta tällä systeemillä. RNS:ään koodatessa vikailmoituksia ei tule ja kamera aktivoituu joka kerta kiltisti. Kalansilmälinssi vääristää kuvaa sen verta paljon, että apuviivat olisi kivat etäisyyden arviointiin. #19
Hifi ja multimedia / Kufatec IMA Multimedia Adapter pinnijärjestys18.01.11 - klo:21:53
Omistaako joku tommosen Kufatecin kaapelisarjan? Omasta (käytetystä) on kulunu merkinnät pois noista vaaleista piuhoista jotka kiinnitetään quad-lockkiin. Tarttis saada tietää pinnit Kufatecin adapterin päästä seuraaville piuhoille:
-CAN high -CAN low -Ground -Steady plus E: jos siis jollain on kaapelisetti irti niin viitsiskö piippailla sähkömittarilla mikä menee mihinkin pinniin? #20
Passat 3C (05–10) / Sedanin kontin luukun vedenpoistoreikä17.01.11 - klo:19:17
Tarttui myyntipalstalta käteen peruutuskamera ja asennusta suunnitellessani huomasin ettei omassa -06 koslassa ole peräkontin luukussa lainkaan vedenpoistoreikää. Ilmeisesti joissain semmoinen kuitenki on, niin voisiko joku sedanisti ystävällisesti postata kuvan missä tuo sijaitsee niin voisin apinan raivolla piikata kolon "alkuperäiseen" paikkaan.
Ohessa kuva omasta luukusta. Siinä näkyy kolme tuommoista ~1cm leveää muutaman millin nyppylää koholla (muistaakseni koholla vaikka kuvassa näyttävätkin upotuksilta) muusta pellistä ja ajattelin olisiko tuon keskimmäisen tilalla vakiopaikka vedenpoistoreijälle? Aika outoa oli huomata ettei vesi pääse luukun sisältä mistään pois, varsinkin kun sitä luulisi tämmösillä keleillä sinne kondensoituvan suht helposti. Peruutuskameran vedenpoiston tosin ajattelin vetää suoraan letkulla ulos kontista, ja letku tulppaa kyllä muun veden pois pääsyn eikä sinänsä siihen vaikuta. #21
Elektroniikka / Bluetooth basic päivitys premiumiin18.12.10 - klo:15:54
Sattui suht edullisesti löytymään 5N0 035 730 B -bluetooth boxi niin ajattelin päivittää nykyisen basic mallin 3C0 035 729 E tuohon. Nykyisessä on siis kojelaudassa se adapteriteline, mutta se on itsellä koodattuna niin että paritus toimii ilman adaptereita.
Aika heikosti on netistä löytynyt faktaa aiheesta niin jäi vähän itselle epäselväksi että kun tuo uusi Premium purkki tukee rSAP:ia, niin vaatiiko se erillisen GSM-antennin (koska siis yksikköhän kaappaa SIM-kortin omaan käyttöönsä, jotta saa nuo kontaktit sun muut ladattua)? Jossain luki lisäksi jotain, että tuo basic mallin teline olisi antenni ja että antennipiuha pitää vain uudelleenjohdottaa. Osaako joku valaista asiassa? #22
Hifi ja multimedia / VW Sound System vs Dynaudio17.02.10 - klo:13:18
Onko jollakulla kokemusta noiden kahden väliltä? Onko mitään merkittävää eroa äänenlaadussa?
Pasuunasta löytyy tuo VW Sound System erillisellä vahvistimella ja kymmenellä kaiuttimella, onko mitään konkreettista hyötyä vaihtaa tuota Dynaudio settiä tilalle? #23
Moottori ja voimansiirto / 2.0 TFSI N75 letku irronnut (Passat -06)22.01.10 - klo:18:11
Hyvinpä lähti käyntiin yhteiselo uuden kiesin kanssa. Lohkolämmittimen asentaja rikkoo sumarivalomaskin (lupasi kyllä tilata uuden, toivottavasti tajusi että hän sen maksaa) ja nyt löysin irtonaisen letkunkin koneesta. Elsaa selailin ja käsittääkseni tuo on imukanavalta ahtopaineensäätöventtiilille menevä letku josta on banjopultti irronnut. Siitä ei ole mitään tietoa kauanko tuo on irti ollut, heti tietysti heräsi epäilys että asiantunteva lohkolämmittimen asentaja on sen irrottanut mutta paskakerroksesta päätellen on ollut irti pidempään. Kuinkahan suurta hallaa tuo on voinut koneelle tehdä? Imeny kaikki hiekat ja pölyt sisään tuosta alipaineella?
Pari valokuvaa: http://sniiki.net/garage/vw/3C/Engine/IMG_1485.JPG http://sniiki.net/garage/vw/3C/Engine/IMG_1486.JPG Kuvan letku 10 siis kyseessä ja sen päästä tuo banjopultti 14 puuttuu. #24
Navigointi / Timeless TID-750117.01.10 - klo:23:08
Tjaa hiviosastolla olikin jo juttua.
Onkos kellään kokemusta tuosta RNS 510 kopiosta? Onko esim. navigaattori siinä mistäänkotoisin? Parempaa RNS510:iin verrattuna olisi nuo paremmat liitännät ja ominaisuudet ilman lisäpalikoita. Tiedä sitten miten tuo juttelee monitoimiratin ja -näytön kanssa. Näköjään saa verkkokaupastakin. http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=43360 Sivuja1
|
Valokuvaaja JyriLaitinen.fi – Laadukas ja luotettava.
Fitnesskuvaus, Hääkuvaus, Hautajaiskuvaus, Henkilöstökuvaus, Ilmakuvaus, Muotokuvauskuvaus, Lapsikuvaus, Lemmikkikuvaus, Profiilikuvaus, Yrityskuvaus, Tapahtumakuvaus, Perhekuvaus, Tuotekuvaus ja Ylioppilaskuvaus, Toimialue pääkaupunkiseutu (Espoo, Helsinki, Kauniainen ja Vantaa) ja koko Suomi |