Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - Peräkylän Pertti

#1
Hommasin tuollaisen A4 B7:n, jossa on BFB-mallinen 1.8T-moottori. Kun auton käynnistää kylmänä, kuuluu moottorista matala, suht kova jyrinä. Ã,,äni tuntuu kuuluvan moottoritilan vasemmasta reunasta, siis siitä raitisilmasuodattimesta nokkaan päin olevalla alueella, mutten toki ole varma, onko äänen lähde juuri siellä. Ã,,äni kestää ehkä n. 20 sekuntia, jonka jälkeen se lakkaa kuin seinään. Mikähän äänen aiheuttaa? Alla kuva, jossa on ympyröitynä alue, josta ääni vaikuttaisi tulevan.

Sitten pari muuta kysymystä:
1. Mikähän moottoriöljy olisi parasta tuolle ko. moottorille?
2. Kojelaudan ja tuulilasin välissä on siellä tuulilasin ilmansuuttimien luona joku kaiutinritilän näköinen. Onko siellä joku kaiutin? Hattuhyllystä löysin jo subwooferin.


#2
Autona on Golf -02 1.6 16V BCB. Eilen parkkipaikalla ajaessani kytkimen kanssa liiraillessani yhtäkkiä mittaristoon syttyi EPC:n ja pakokaasupäästöjen merkkivalot, ja näyttöön tulivat tekstit "Emissions workshop" ja "Engine workshop". Luin sitten vikakoodit mukana olleella kiinanlukijalla, ja se antoi vikakoodin P0106, josta Torque näytti tekstit "Manifold Absolute Pressure/Barometric Pressure Circuit Range/Performance Problem". No, sitten käynnistin auton uudelleen, ja EPC-valo ei enää palanut, mutta edelleen päästöjen merkkivalo paloi, ja näyttöön tuli "Emissions workshop". Kun sitten paruutin parkkipaikalta pois, kierrokset tipahtivat liian alas, alle tonnin, kun kytkimen kanssa sohlailin, ja EPC-valo syttyi taas. Ajoin kuitenkin kotiin asti n. 50 kilometriä. EPC-valo ja Engine workshop -teksti syttyivät ja piippailivat, jos auto vähäisten kierrosten takia meinasi alkaa nykimään. Tyhjäkäyntikierrokset seilailivat, n. 1500 oli varmaan maksimi. Tankkasin auton, ja valo sammui taas käynnistyksessä, ja pääsin kotipihaan asti ilman EPC-valoa, koska en päästänyt kierroksia laskemaan niin alas kytkimen kanssa touhuillessa.

Pihatien mäessä sitten EPC-valo syttyi taas, kun kierrokset laskivat liian alas. Pysähdyin pihaan, että matkustajat pääsisivät pois. Tyhjäkäynti oli n. 1100 kierrosta. Kun yritin sitten siitä lähteä liikkeelle, en enää päässyt: vaikka painoin kaasun pohjaan, kierroslukumittari vain hiukan heilahti 1100:sta ylöspäin, ehkä pari milliä, ja sitten meni 1100:n alle pari milliä ja palasi taas 1100:aan. Jätin auton sitten siihen. Mistähän moinen vika johtuu? Netissä puhuttiin paljon jostain MAP-anturista. En tiedä, vaikuttaako asiaan se, että toissapäivänä ajoin kymmeniä kilometrejä kauheaa sohjotietä ja ajoin parista suuresta lätäköstäkin, ja yhdessä vaiheessa nokasta näytti nousevan höyryä, sinne varmaan lentänyt jotain vettä tai sohjoa.
#3
Eilen ajellessani auto (Golf IV 1.6 16V BCB) alkoi nykiä kummallisesti, mutta se lakkasi pian. Tänäänkin auto teki samaa. Ajattelin, että tulpathan ne ovat huonot, kun niillä on ajettu lähes 30 000 kilometriä. No nyt illalla ajaessani kotia kohti, alkoi taas nykimiskohtaus, kun kiihdytin risteyksestä. Parikymmentä sekuntia sen jälkeen mittaristoon tuli "Emissions workshop", ja oranssi pakokaasupäästöjen merkkivalo syttyi. Sammutin auton vauhdista varmuuden vuoksi ja pysähdyin tien varteen. Kun käynnistin auton uudestaan, sama oranssi merkkivalo vilkkui muutamien sekuntien ajan (ohjekirjan mukaan vilkkuminen tarkoittaa katalysaattorivikaa :o), ja sitten jäi palamaan koko ajan. Luin vikakoodit kiinanlukijallani ja Torquella, ja se näytti yhtä vikakoodia: "Fault code: [P0301]. Cylinder 1 Misfire Detected". Ajoin kuitenkin auton kotiin. Mistähän tällainen johtuu, ovatkohan syylliset juurikin nuo vanhat tulpat?
#4
Tänään oli kostea keli, ja auton jokainen ikkuna ja peili oli huurussa. Kytkin takalasinlämmittimen napista, kun ilmeisesti siinä pitäisi olla myös peilinlämmittimen katkaisija samassa. No, repsikan puolen peili kyllä kirkastui, mutta kuskin puoli oli edelleen huurussa. Ilmeisesti peilistä on siis joku vastus rikki tms. johto poikki. Pystyyköhän tuollaista korjaamaan, ja onkohan kallistakin?

Sitten vielä yksi kyssäri: onko niin, että joissain Golfeissa peilinlämmitin kytkeytyy, kun peilien säätövivun laittaa keskiasentoon? Minulla on sähkösäätöiset peilit,  ja vivussa on kolme asentoa: L, valkoinen pallo ja R. Muistelin lukeneeni auton ohjekirjasta, että peilinlämmitin on päällä tuossa keskiasennossa, mutta ilmeisesti näin ei kuitenkaan ollut, koska siitä ei tapahtunut mitään, vaan peilinlämmittimet kytkeytyivät päälle, kun kytkin takalasinlämmittimen...

EDIT: Joo, niinhän siinä ohjekirjassa luki, mutta kuvassa oli kylläkin tuon keskiasennon valkoisen pallon tilalla lämmittimen kuva, että näitä on näköjään erilaisia. Ohjekirjassa ei mainita sitä, että peilinlämmittimet toimivat samaan aikaan takalasinlämmittimen kanssa.
#5
Kävin hieman ojan puolella Golfilla (1.6 16V BCB), ja siitä irtosi muutama muovinpala. Osaattekohan kertoa, mistä alla olevan ylemmän kuvan mukaiset osat ovat? Myös joku muovinpala irtosi repsikan puolen rengaskotelosta, kun nyt sieltä on suora näköyhteys moottoritilaan ja johonkin hihnaan, joka siellä pyörii (alempi kuva). Mistähän siihen saisi uuden osan tilalle, ja mikä osa se on, koska tuo hihna tuskin tykkää, jos siihen lentää sateella kuraa renkaasta. Ja onko tuossa hihnassa ollut omaa koteloa? Entä onko väliä, jos moottorin alasuojamuovi puuttuu?
#6
Tuli hommattua tollanen Autoviihde Ai695BT -2-din-soitin. Siinä on normaalien johtojen lisäksi kolme johtoa, jotka menevät peruutusvalolle (peruutuskameraa varten), ja käsijarrulle videon ajossa katsomisen estämistä varten, ja sellainen, jonka nimi on ohjeessa "himmennin", johdossa lukee "illumination control". Tämä viimeinen on vissiin sellainen, että kun valot kytketään, niin soittimen näyttö vaihta väriä päivä/yötilan välillä. Onkohan sitä pakko kytkeä mihinkään, vai voiko sen jättää roikkumaan taakse? Jos pitää kytkeä, niin mihinkähän se kannattaisi kytkeä? Valothan ovat kumminkin melkein aina päällä autossa...
#7
Mulla näitä ongelmia riittää, ei varmaan kauheesti kiinnosta teitä kun minä näitä kysymyksiä tänne laittelen, mutta pistän nyt kuitenkin :)
Golf pitää kolinaa/nakutusta, kun peruuttaa. Ã,,äni kuuluu, kun on peruutusvaihde päällä ja peruuttaa. Kytkimen painallus ei vaikuta kolinaan mitenkään. Mutta jos laitan päälle esimerkiksi vapaan tai ykkösen, ja auto liikkuu takaperin esim. alamäkeen, niin ääntä ei kuulu. Pitää siis olla peruutusvaihde päällä, jotta ääni kuuluu peruutettaessa. Epäilen itse vetoniveliä, mutta voikohan joku muukin aiheuttaa tuollaista ääntä? Voin kyllä ottaa videon, millaista ääni on, jos se helpottaa :)
#8
Golfin ajovalonpesin vuotaa pesunestettä. Onkohan kenelläkään kokemuksia, saako liitteenä olevassa kuvassa näkyviä osia x ja y irti toisistaan, koska ei saatu irti, kun yritettiin (kuva otettu auton alapuolelta)? Tarkoituksena olisi katsoa, onko siellä joku O-rengas, jonka voisi vaihtaa. Vai onko järkevämpää vaihtaa koko pesin uuteen? Yksi köyhän miehen konsti olisi kyllä repiä sulake irti ajovalonpesimiltä ja pistää letku tukkoon...
#9
Sain vihdoinkin toissapäivänä Golfin, jonka ostosta sovin reilu kuukausi sitten. Tiesin, että siitä vuotaa jostain kohtia tuulilasinpesunestettä, kun sitä kuulemma täytyy lisätä silloin tällöin, vaikkei sitä edes käytettäisi. No, sen vuoksi pistin eilen auton alle muovin, ettei sitä valu maahan ja mene vieressä olevaan kaivoon. Tänään sitten lähdin autolla, ja otin muovin pois, niin huomasin, että sen päällä on jonkin verran jotain keltaista nestettä. En tiedä mitä se oli, ei ainakaan jäähdytys-, pissapojan- tai jarrunestettä. Tuli mieleen, että minkähän väristä on ilmastoinnin kylmäaine, jos ilmastointijärjestelmä vuotaa ???? Yksi vaihtoehto on toki, että se on kissanpissaa, koska joku kissa välillä kulkee pihassamme :).

E: se on noin sivupeilin kohdalla ehkä hieman auton oikealla puolella, jossa sitä nestettä oli. Ei siinä kohtaa kyllä näkyny mitään, mistä sitä olisi voinut vuotaa...
#10
Onko olemassa laitetta, jolla saisi auton käyntiin heti, vaikka akku onkin tyhjä? Aikoinaan vanhassa Ford Granadassa oli sellainen systeemi, että kun akkulaturin kytki tyhjään akkuun, niin se oli tavallaan auton kannalta heti täynnä, ja moottorin sai startattua ilman odottelua. Sellaiselle laitteelle olisi tarvetta, kun on muutama akku, jotka ottavat huonosti virtaa, eikä uutta akkua viitsisi ostaa. (En nyt tiedä, onko tämä topic oikeassa osiossa, mutta siirtäkää sitten oikeaan).
#11
Golf IV (97–03) / Golfia ostamassa
21.03.12 - klo:18:43
Olen menossa ostamaan VW Golfia (1.6 bensa, 2002, hatchback, ajettu n. 250 tkm). Mitähän siitä kannattaisi tarkistaa, näiden tavallisten terkistuskohteiden lisäksi? Onko mallissa jotain yleisiä vikoja, jota kannattaisi katsella?
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy