Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - Tappi

#1
Pystynkö kuljettamaan (rouvan kanssa) 4 metriä kertaa 3 metriä kokoisen itämaisen maton farmari-Octavialla Lahdesta Helsinkiin? Mitä on paras tapa pakata se autoon? Mukana ei ole muita matkatavaroita, mutta rouvan pitäisi mahtua kyytiin johonkin.

En ole päässyt näkemään mattoa, mutta rullalle käärittynä matosta tulee varmaan melko leveä, jäykkä ja raskas. Mahtaakohan sen saada poikittain autoon? Tai sitten mattoa voi yrittää taitella tavaratilaan, konttihan on penkit kaadettuna suurin piirtein 2x1 metrin kokoinen, mutta (mattoa näkemättä) voisin kuvitella ettei sitä ole ensimmäisen pituussuuntaisen taitoksen jälkeen helppo käsitellä.

Onko toivoton keikka luvassa, onko pakko vuokrata paku?
#2
Vuoden 2016 octaviassani (2.0 TDI 4x4 135kW, eli wikipedian mukaan CUNA-moottori) korkeapainepumppu vuotaa dieseliä. Vasta 100 tkm ajettu eli hämmästyttävän nopeasti on alkanut oireilla. Vuoto on melko vähäinen, mutta moottorin kylkeen on kertynyt hieman likaista valumajälkeä ja ajon jälkeen konepellin alle kurkatessa vieno dieselin katku haisee nenässä.

Korjaamo havaitsi ja soitti asiasta jakohihnan vaihdon yhteydessä, mutta uuden varaosan maksaessa 2200 euroa en antanut lupaa pumpun vaihtoon vaikka jakopää olisikin ollut sopivasti auki.

Onko kokemusta tällaisesta ongelma, ja mitä on odotettavissa? Paheneeko vuoto nopeastikin vai voiko vian korjausta lykätä? Onko moottorivaurion riskiä?

Jos pumppu pitää vaihtaa, niin uskallanko käyttää kunnostettua vaihto-osaa? Ulkomaiset sivustot myyvät kunnostettuja osia edullisesti, esimerkiksi sivusto https://www.onlinecarparts.co.uk/car-brands/spare-parts-skoda/octavia-combi-5e5/59679/12903/fuel-injection-pump-high-pressure-pump.html tarjoaa pumppua hintaan £650 plus postikulut (VAT 20%). Annanko vaihtotyön kiltisti merkkiliikkeen tehtäväksi?
#3
Octavia vm 2016. Lämmitettävän tuulilasin vasen puolisko toimii (lämpenee), mutta apukuskin puoli pysyy kylmänä. Koska tuulilasi ei ole alkuperäinen vaan vaihdettu (tässä tapauksessa takuuta ei ole), niin haluaisin tarkistaa itse liitokset, mutten löydä huoltomanuaalista kaaviokuvaa siitä, miten lämmitettävä tuulilasi saa sähkönsä. Mitä voin itse tarkistaa?
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy