Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - Touristi

Sivuja: [1]
1
Nonni. Puun takaa meni Touranin (vm. -04) virtalukko siihen, ettei kääntynyt käynnistyäkseen. Auto jäi 24h-paikkaan (onneksi) ja autoilija pohtimaan ratkaisua. Päättelin, että helpoimmillaan kyse on virtalukon pohjasta. Niinpä aamutuimaan noutamaan sellaista Nimarkilta 11,40€ (1KO905865 normikamaa). Vaan eipä roadside repair oikein mene putkeen, neula/naula-viritelmä ei riitä irrottamaan vanhaa. No, uusi on olemassa joten ei kun vanha osina ulos (akun miinusnapa irrotettuna...!). (Liittimen irrotus ym. on tässä GolfWagen-videossa selostettu "englanniksi": https://www.vagarena.fi/index.php?topic=21667.msg682887#msg682887).

Vaan ei tässä kaikki. Avaimen laitto virtalukkoon (transponderi, käynnistyksenesto, nämä jutut) ja lattaruuvarilla vääntö uudesta virtalukonpohjasta (kuvassa vasemmalla valtoimenaan 6-napaliittimessä roikkuva sisältä valkoinen virtalukonpohja) käynnistää kyllä auton ja saan sen kotipihaan. KOSKA nimittäin avain ei vieläkään kierry virtalukossa, mutta toisaalta ei ole rattilukkokaan tyrmäämässä ajamista pois. (Sähköistä rattilukko-horroria ei tekisi mieli ajatellakaan.)

Niinpä lisäopiskelua Internetin ihmemaailmassa. Löytyi onneksi tämä Audi / Skoda / Volkswagen Lock Repair -video (https://www.youtube.com/watch?v=nykkay9TuIw). Katsojia on 1,05 miljoonaa, eli ei voi olla ihan huonokaan. Kertoo, miten virtalukon (runko 50 € luokkaa tuolla mainitussa Mellunkylän paikassa tai ak24.fi, ym.) voi avata ja koota itse. Sisällä on kuitenkin jotain hajonnut ja palaset on syytä heittää. Itsellä joku tappi oli syönyt sylinterin pohjalta alapuolelta n. 4x8 mm kokoisen soikean alumiinipalasen hakatessaan rakenteen läpi. Todennäköisesti ei ainakaan edistänyt laitteen pyörimistä...

Vaan kokoaminen ei olekaan niin kuin Strömsössä. Tarvittiin vielä lisää energiaa ja hajotustyötä. Rungon sisällä tärkeimmät ovat ne iso ja pieni jousi, jotka painavat rattilukkoa päälle (=ylös). On myös pieni jousi ja siihen liittyvä tappi. Ilmeisesti hävitystyön syy. Päättelin lopulta, ettei lohjennut sylinterinpohja tee mitään, yritin hioa varovaisesti, ja ison jousen (menee koko sylinterin leveydeltä) päässä on rinkula helpottamassa pyörimistä, sen kun laittaa niin pyörii kyllä. Päätin poistaa sekä 2 cm että 4 cm tapin turhina, kuten myös 2 cm tapin alla olleen pikkujousen. Samoin lähti alumiinirouhetta, ja lopuksi myös "spring loaded tab" eli sisällä rattilukkoa vastaan nojaava muutaman millin jousitappi. Piti "hiukan" porata sylinteriä ulkoa, mutta vastapalveluksena tuli hyvä voitelureikä. Siis koko turhalta tuntuva ja rattilukkoa jumittava jousitappi mäkeen. Tässä vinkkiä turhan röynän poistamiseen lukkosylinteristä USA:n ja muiden maiden Pelle Pelottomille: https://www.youtube.com/watch?v=j4h7eWCQ_FI

Lopputulema oli, että kyllä lukkorungon sai kotikonstein kokoon. Mahdollisimman jämäkkä klemmari tarvittiin, ja sen painaminen rystyset valkoisina ON-asennossa olevan avainpesän läpi (siitä puolikuun muotoisesta reiästä), jotta se vapauttaa (90 astetta käännetyn!) avaimen kun se tulee lukkopesän mukana ulos. Lukkopesässä ei ollut ongelmaa, vähän annoin sille vaseliinia vaikka tietäjät puhuvat grafiittispraysta. Ongelmaa olisi tullut, jossei alun alkaen olisi voinut kääntää avainta. No, "onneksi" se jymähti juurikin VW-kuskeille tutuksi tulleeseen ON-asentoon josta liikkui vain oikealle - kun olin keksinyt porata virtalukon poistetun pohjan paikalta kääntöakselin yläpuolelle voitelureiän josta WD40:ä ja suihkevaseliinia. Silloin lähti avain liikkeelle vaan ei pois - mutta se oli juuri oikeassa asennossa jotta sai koko lukkopesän klemmaripuuhastelulla ulos!

Pikkuisen sai ideoida ratin poistamisen kanssa, ja airbagin ruskea johto jäi (proto-malli, tehty 2003 puolella) Touranin airbagia pidättelemään. Huom. laiton parkkivalot päälle, ja --navan irrotuksen jälkeen (johto turvallisesti akkukotelon ulkopuolella) 30 min odotus ja vasta sitten airbag ja johto irti. Ratin alapuolinen musta tarvii T8-torxin eli tosi pienen irrotukseen, ja ratti 12-koon 12-kulmaisen XZN-työkalun ja varmaan uusi pulttikin / sininen liima on tarpeen. Katkopultit päädyin poraamaan 4-6-8- ja oikea puoli lopulta 10 mm poralla auki. Kyseessä on max. 20 mm 8-milliset pultit, by the book samanlaiset katkopultit, jos auto varastetaan vastuu lienee artistin ellei niitä käytä... sininen kierreliima myös niissä paikallaan. Näitä ohjeita kyllä riittää mutta itse virtalukkorunko osoittautui haasteelliseksi, muttei mahdottomaksi. Ainahan voi uuden hankkia, mutta lukkopesä menee siis vain ON-asennossa paikalleen, avain 90 astetta käännettynä. Sellaista kivaa. Kuvassa ratin takana vielä lukkorunko paikallaan ja avain istui myös lukossa paikallaan. Onni onnettomuudessa se, ettei ollut jäänyt siihen auton käydessä...
ja että auto nyt toimii, rattia pyöritetty laidasta laitaan, vikavalo poistunut.

Homma hyvä, siis virtalukko rempattu 11 € plus uudet pultit eikä olisi sitäkään maksanut jos olisi ollut ne pari jämäkkää pientä lattaruuvaria ja parempi tuuri. Mutta ei uudesta virtalukon pohjasta varmaan haittaakaan ole, ja ilman sitä olisi jäänyt ajot huoltopaikkaan ajamatta. Kannattaisi varmaan olla pitkällä matkalla 1 kpl niitä ja vara-avain autoilijalla mukana, ihan varuiksi?



2
Yleinen VAG-keskustelu / Hankintoja skoda-parts.com?
« : 15.10.19 - klo:21:13 »
Katselin alkuperäisosien hintoja skoda-partsissa. Ei ole hinnalla pilattu, tosin pitää olla tarkkana. Esim. nokka-akselin laakeri maksaa 1 kpl yli 9 € mutta Borsehungin sarjan saa 14 eurolla ja siinä on 10 kpl (!)https://www.skoda-parts.com/spare-part/038103673bglbsad-set-of-camshaft-bearing-pans-tdi-borsehung-33923.html. Venttiilinnostimetkin luokkaa muutama euro /kpl ja puhutaan saksalaisista - kiinalaisiakin on muttei kannata ostaa. Jarrusatulat melkein atp:n hinnoissa, Ocu II eli Golf 5 alle 40 €/etusatula (Kiina). Jotain pikkutavaraa (jarrulevyn lukkoruuvi alle 0,30 €) voi tulla hankittua ainoastaan tuolta - samalla kuin muuta. Mutta rahti Suomeen on 33,88 € ja se tekee pikkuhankinnoista hintavia. Itsellä on tietty aikomus tehdä ostoksia, jos jollakulla toisellakin (pk-seutu) niin voisi tilata yhdessä. Haku alkuperäisellä osanumerolla onnistuu. Onko kokemuksia tästä lafkasta? Vastaa tähän tai yv

3
Hei, onko tästä aiheesta keskusteltu? Pumppusuutinkoneissa nokka-akseli painuu alaspäin, tukkien vanhemmiten öljyn kiertoa. Laakerien uusiminen (varsinkin alapuolisten liukulaakeripuolikkaiden) nokka-akselille auttaa, kun samalla laitetaan uusi nokka-akseli stefan (ja tandempumpun tiivarin) kanssa ja uudet hydraulinostimet. Muuten pahenee Franco6:n mukaan ongelma, että välys pienentyy kun akseli painuu venttiilinostimia kohti, ja jatkuva kontakti kiehuttaa öljyä nostimissa, ja lopulta nostinten materiaali antaa periksi kokonaan. Tästä on "hammaslääkärikuvia" lopussa mainitussa linkissä, jonka 2-sivulle pääsee vain rekisteröitymällä. Franco6:n modauksen idean näkee noista ekan linkin kuvista, mutta en täysin ymmärtänyt kuinka öljy saadaan porattua kanavalla yläosaan nro 1 sylinterin nokka-akselin laakerikoppaa.
Oleellista on siis voitelu yläkautta eikä alakautta, koska keinuvipusysteemi painaa akselia alaspäin ja tukkii öljynkiertoa vanhemmiten pahastikin. Jossei halua porata, on Germancascade-sivustolla myytävänä modatut liukulaakerit, mutta hinta on suolainen 248 dollaria.
Franco6-linkki (forums.tdiclub.com): https://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=253137 ja ongelman jälkiä esittelevä myturbodiesel.com:
https://www.myturbodiesel.com/wiki/camshaft-lobe-wear-inspection-and-replacement-on-tdi-pd-engine/
Tähän liittyen kysyinkin jos joku tekee tdi:hin juuri ikään kansiremonttia, niin 5 kpl ylempiä liukulaakereita kiinnostaisi. Meinaan laittaa hyväkuntoisen orggis-nokka-akselin, mahd.hyvät (INA, Kolbenschmidt - kumpi parempi?) nostimet tai mustat vähänajetut nostimet ja laakerit uusiksi, poraamalla #2-#5-laakerikopat ja tekemällä porauksen #1 yläkoppaan ja duunaamalla uran #1 alempaan laakeripintaan sisäpuolelle keskelle (veisi öljyä ylös), en tiedä uskallanko porata koneessa olevaan kanteen yhtään reikää vaikka helpolta näyttikin... tähän kommenttia muiltakin kuin DIY-väeltä?

4
Hei! Olisin kiinnostunut hankkimaan tai vastaanottamaan kansiremontin tekijältä PD-koneen (1.9 AVQ mutta kaikki 2.0:kin
lienee samoja, tämä siis 8-venttiilinen) nokan liukulaakerit, tai ainakin ne ylemmät joissa "Franko6" mukaan kulumaa ei sitten paljon olekaan. Omassa on alapuoliset laakerit varmaan huonossa kunnossa. Ihmeitä en maksa mutta postikulut ja kahvipaketin ainakin(: Laita yv jos on kansiremppa pumppusuutinkoneelle juuri tehty. Nokka-akseli on tiedossa. Myös hyvännäköiset venttiilinnostimet voisi kiinnostaa, siis sellaiset missä ei ole kirjavia päästövärejä(:

5
Myydään / Caddy (Maxi?)etujousi or-val-vihr-vihr 15 €
« : 16.09.19 - klo:08:20 »
Myynnissä Caddy III tdi (2007 luokkaa) sopiva jousi eteen, väripilkut nuo oranssi-valkoinen-vihreä-vihreä.
Toistaiseksi tolpassa kii. Keksi hinta - paksuus on kai 13,5 mm plus maali. Ei ruostetta, n. 170 000 ajettu. Toisen katkenneen tilalle parhaiten omalla vastuulla. 15 € siis ei paha, iskarin (Sachs advantage hieno) kaa enemmän. nouto Espoo yv

6
Disclaimer: nämä ohjeet kertovat lähinnä, mikä voi mennä vikaan. Ehkä näiden avulla väistät itse pahimmat ongelmat ja näistä on siis enemmän haittaa kuin hyötyä!

Lämppärin vaihto tuli ajankohtaiseksi, kun vaihdoin ilmastoinnin kompressorin ja lauhduttimen (ml. kuivain). Vaihdoin myös painekytkimen (lauhduttimen liitäntä alhaalla, 17 mm kiintiksellä lähtee, o-rengas syytä vaihtaa) ja paineensäätimen mistä aiheutui iso ongelma sijainnin takia ja koska ei meinannut lähteä alaputki menemään paikalleen.

Koska irrotin isolla väkivallalla lämppärin putket, ei onnistunut kiinnittää vesiputkia uuteen kennoon. Varoitus: löysää 6 mm kannalla olevaa n. 2-senttistä ruuvia konetilasta jäähdytysletku-liitäntöjen välistä kuten Haynes/Alfamer käskee. Muuten tulee vielä vaikeammaksi irrottaa putkia, se on joka tapauksessa tajuttoman vaikeaa koska kyseessä on kumikaulus eikä vain o-rengas - se on pitkältä matkalta juuttunut. CRC/WD40 tarpeen, ja kärsivällinen hetkuttaminen. Lopuksi tarvitsin tylsähköä lattaruuvaria, varovasti ja vähän.

Yritin liittää multitoolilla (Fein 350 W, puuterä, mutta vähempikin teho riittää ja pelkkä sahanteräkin (?) kun varjelee ympäristöä pellinkappaleella) irrotettua putkistoa putkenpätkiin lyhyellä Noran massiivisen vahvalla syyläriletkun 5 cm pätkällä. Ei toiminut, tarvitaan elastisempaa kappaletta. Valmiiksi taivutettu syyläriletku auto-spekseillä on hyvä, ehkä jostain autonromusta löytyy myös ilmaiseksi.

Lopulta sain laittaa lämppärin paikalleen käyttämällä 2x mutkan sisältävää 19 mm ohuehkoa jäähdytinletkua (mallia Motonet, pituus n. 30 cm, hinta 15,90 €). Koska letkut vaativat tilaa, oli sahattava mustan muovikannen "korvake" putkien kohdasta pois. Ehkä olisi pitänyt sahata myös 1,5 cm luokkaa ylhäältä muutenkin, jossei tuo keltavihreä muovivarsi mahdu liikkumaan? Michael Yu ym. antavat ohjeet YouTubessa, että pihdillä on napsaistava väliaikaisesti irti vivun päässä oleva lukitus ja palautettava työn jälkeen. Itse koin, että Touranissa kenno mahtui alitse ilman irroitusta. Ehkä näin ei silti käy. Kennokotelon ala- ja etuosan huulta on syytä viilata millin verran ja helpottaa näin asennusta. Kennon tiellä on ainakin kaasupolkimen tuessa oleva musta mötikkä, siitä johto irti ja käännös vastapäivään irrottaa sen.

Osanumerot ja tiedot ym.: rintapellin kiinnikken sisään menee 2 kpl alle € hintaisia o-renkaita, koko n. 21,8 mm (sisämitta) x 3,5 mm (paksuus), kiinnikkeet lähtevät iloisesti auton uumeniin kun irrotat huolimattomasti kuin minä. Lattaruuvarin 90 asteen käännös riittänee, että loksahtavat ulos. Hätätapauksessa teko 1,6 mm teräslangasta. Romikselta saa, VW myy vain koko käännöstä 20 €. Ole siis tarkkana kun avaat rintapellin kiinitykset. Kenno on nähtävästi korvautunut järkevämmällä putkikiinnityksellä olevalla, tässä esim. 60 € Nimarkissa: https://www.nimark.fi/buy/nrf_54205_1323/ lienee helpompi kiinnittää, OE-nro 3C0819031 tai 3C0819031A. Ohje ja kokemukset koskevat tätä 1K0819031 (tai 1K0819031*, * on joku kirjain) -numeroista, hinnat alkaen 27,40. Toivottavasti tiivarit tulee mukana, tiivistesarja uusin lommein maksaa 14 € marmoritiskillä https://www.nimark.fi/cars/vw/vw_passat_variant_365_2.0_tdi_2.0_tdi_sisatila_lammonvaihdin-9004-358-100347/ Jottei vain Nimarkia mainostaisi, todettakoon että itse ostin maakunnassa Fixuksen Nissens-kennon, lähtö vähän yli 80 €, se on hyvä, mukana siis O-renkaat joille en keksinyt käyttöä...











Nissens-tarvike (vasen) on isommilla putkilla, niiden ulkopaksuus on 2,6 ja vanhan 2,4 mm luokkaa. Virtaavuus on parempi! Kuvista voi nähdä, että "lommien" asentamisessa on täysi työ, vaikka ne ovat sylissä! Paljon voimaa tarvitaan että Nissensin tiivisteet menevät paikalleen. O-renkaat 19-milliin tulivat mukaan mutta en tajua mihin ne mahtuisivat, kumikauluksia käytin ja syylärinesteellä voitelin ohjeen (Haynes Touran Diesel) mukaan. Ohjekirja muuten ei sano, että lämppärikotelo ei sen ohjeilla irtoa vaan on myös rintapellin tulisuojien takana pultattu... hajottamon mies sanoi käyttäneensä lämppärin vaihtoon 11 h kun irrotti kojelaudan. Putkenpätkät jäivät aluksi liian pitkiksi n. 9 cm, 6 cm riittää (suoraa osuutta riittävästi), autoon syytä jättää näkyväksi lähes kaikki suora osuus kotelon vierestä sillä muuten ei saa klemmaria kuin kiinnikkeen taakse joka tässä jäi irti... retkipatjan 8 mm solumuovia harmaata sen taakse suojaksi, samoin kotelon eteen ettei lämppärin kotelon raosta tule turhan paljon vinkunaa...

Sivuja: [1]




Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy