Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - Saltti

Sivuja: [1]
1
Jo toisen kerran jouduin poistamaan jarrukilven koloon menneen sepelinkappaleen Sportsvan-autossani. Pitää siellä pahaa rahinaa. Ensimmäinen oli takapyörässä , toinen etupyörässä. Ajoittain rahina voi poistua ja palata sitten taas uudelleen. Korjautuu poistamalla kivi jarrukilven välistä. Isommalla ruuvimeisselillä kun taivuttaa kilpeä, kivi putoaa pois. En tiedä, olisiko jotain tehtävissä, jotta kivet eivät mene jarrukilven väliin.

2
Kori ja valot / Ilmastointi vuotaa mutta mistä
« : 03.05.21 - klo:18:30 »
Golf Sportsvan m 2019 oli ensimmäisessä ilmastointikorjauksessa 11/2019, tyhjä kylmäaineesta, täytettiin merkkiaineen kera maahantuojan korjaamolla. Epäiltiin, että tehdas ei ole muistanut täyttää kylmäainetta. Auto otettiin nimittäin käyttöön syyskuulla 2019, ja seissyt sitä ennen käyttämättömänä noin 7 kk.
Nyt vuonna 2021 piti tässä pari viikkoa sitten poistaa höyryjä laseista kytkien ilmastointi päälle. Mitään apua ei ilmastoinnista ollut. Muutenkin ilmastointi oli tuntunut aika vaisulta jo viime vuonna loppukesästä. Tilasin korjauksen ja auto oli taas 5/2021 korjauksessa samaisessa merkkiliikkeessä. Vuotoja ei havaittu eli merkkiainetta ei näkynyt missään. Ei ollut vielä vikakoodiakaan tullut, eli järjestelmän paineet olivat antureiden ja ajotietokoneen mielestä riittävät.  Täyttivät kuitenkin kylmänesteen. 1,5 vuoden aikana oli hävinnyt 48 %. Tekee vuodessa 35 %. No taas voin ajella yhden kesän autolla, jossa ilmastointi toimii. Vuoden tai kahden päästä sitten taas tilaan ilmastointikorjauksen ja saan kenties ilmastointihuollon. Sportsvanilla on ajokilometrejä vasta 23 tuhatta, eli aina 10 tkm huoltona voi rehdä ilmastointihuollon.
Mistähän järjestelmä oikein vuotaa? Onko tuo merkkiaine ainoa tapa selvittää, mistä vuotaa?
Onkohan K-Auton korjaamot paras paikka tehdä ilmastointikorjaus vai kenties ilmastointihuoltoliike? Missä saisi auton ilmastoinnin kerralla kuntoon?
Mikä on tyypillinen ilmastointihuollon väli volkkareissa esim. Golfissa? Edellisessä autossani Seat Alteassa aineet pysyi sisällä noin 7 vuotta. Voyagerissä aineet pysyi sisällä noin 14 vuotta ja jäähdytysteho oli hyvä.

3
Volkswagen / Sportsvan 1,6 TDI vm.2019
« : 11.10.20 - klo:19:14 »
Vuoden 2019 syyskuussa tuli ajankohtaiseksi vaihtaa Altea johonkin uudempaan. Kun sitä on seniori-iässä, ei mikään pieni mies ja ajanut 30 vuotta tila-autotyyppisellä autolla lähtien Voyagerista, ei tavallinen matala henkilöauto tullut kyseeseen. Mobile.de perusteella näytti Münchenin/Augsburgin seudulla löytyvän useampi kyseeseen tuleva Sportsvan, alle 30t ajettuja. Lennettiin rouvan kanssa katselemaan niitä. Ei ollut koronaa silloin. Toisena päivänä sopiva auto löytyi. Se olikin käytännössä uusi Tageszulassung-auto ja vielä alunperin Sloveniassa myynnissä ollut auto. Ajokilometrejä oli 10 km eli ajamaton. Maksun tein hotellilta nettipankin kautta puolenpäivän jälkeen. Maksu oli myyjän tilillä seuraavana päivänä puolen päivän aikaan.  Autossa oli 15 tuuman aluvanteilla kesäpyörät, mikä sopi oikein hyvin. Penkinlämmityksen puuttuminen aluksi mietitytti, mutta yli vuoden ajon jälkeen ei olla sitä kertaakaan kaivattu.
Ajeltiin pikkuhiljaa turistina viikon ajan Saksan läpi autolla Ruotsin kautta koti-Suomeen. Ilmastointi todettiin heti toimimattomaksi. K-Caara lisäsi takuuna nesteet ilmastointiin ja se toimi kuluneen kesän moitteettomasti. Olikohan unohtunut alunperin laittaa nesteitä ilmastointiin.
Auto oli siis uusi ja alv piti maksaa Suomen verokannan mukaan. Kun auto saatiin rekisteriin Suomessa ja verot maksetuksi, lähetin kopion kuitista ja rekisteriotteesta liikkeelle. Jonkin ajan päästä yhden muistutuksen jälkeen Saksan MwSt palautus tuli tililleni.  Kyllähän sitä sai auton 3-4 tonnia halvemmalla kuin mitä Suomesta. Aika työläs prosessihan se kuitenkin on.
Hyvin on auto ensimmäiset 15 tkm palvellut. Viime talvena ajeltiin täältä lumettomasta etelästä Paljakkaan hiihtelemään. Sieltä on kuva autosta.
Kulutus on autossa pieni. Mökkimatka 130 km menee tyypillisesti 4,2 l/100 km keskikulutuksella. Tietokone näyttää samoja lukemia kuin tankkauksien perusteella laskettu. Jos mukana on kaupunkipyöritystä, nousevat lukemat lähemmäs 5 l/100 km.  Talvella kulutus oli 4,7 l/100 km paikkeilla tuolla Paljakan reissulla.


4
Autoilu, liikenne ja ajotavat / Biodieselauto- miksei?
« : 27.02.20 - klo:17:50 »
Autovalmistajan kannattaisi liimata johonkin tavalliseen dieselmalliversioonsa tarra että "biodieselauto"  ja laittaa käyttöohjekirjaan maininta, että autossa tulee käyttää uuden sukupolven biodieseliä. Sitten pitäisi vielä saada virkamiehet hyväksymään sille noin 20 g/ km fossiilisen CO2:n päästöarvo. Saisi autoveroa alas.  ;) ::)  Varmuus , että käytetään biodieseliä todellisuudessa on samaa luokkaa kuin että ladataanko plugaria ahkerasti.

5
Sportsvanissa 1,6 TDI polton huomaa, kun flekti jää pysäköitäessä käymään. Myös keskikulutuksen nousuna se näkyy jos katselee kulutusta. Millähän kriteereillä poltto käynnistyy. Määräytyykö väli ajettujen kilometrien perusteella vai jonkin anturin tiedosta? Entä polton pituuden määräytyminen?

6
Hifi ja multimedia / Nokia 6.2 puhelin blutoothilla
« : 04.01.20 - klo:17:34 »
Jonkin aikaa oli Sportsvanissani liitetty Bluetoothilla Lumia Windows puhelin. Se toimi ok. Navigointiohjeet kuului radiosta ja puhelut. Lumiasta piti päästä eroon ja hankin Nokia 6.2:n. Senkin saattoi liittää autoon Blutoothilla, mutta toiminta oli hieman puutteellinen. Jos radio oli päällä, ei navigointiohjeet kuuluneet radiosta eikä puhelimesta. Jos auto oli media-asennossa, silloin kuului radiosta navigointiohjeet. Poistin liitännän autoon ja kuuntelen nyt navigointiohjeet puhelimesta. Android-autoa en ole vielä lataillut.

7
Hifi ja multimedia / Radion äänenvoimakkuus vaihtelee
« : 04.01.20 - klo:17:24 »
Kyseessä siis uudenkarkea Golf Sportsvan ja Composition media radio. Liikkeellelähtötilanteessa radion äänenvoimakkuus vaihtelee. Usein on aluksi paikallaan hiljaisemmalla, mutta kun vauhti nousee noin 20 km/h:iin, voimakkuus nousee huomattavan paljon. Onkohan radiossa jokin toiminne, että äänen voimakkuus muuttuu nopeuden mukaan. Vai olisko jokin softavika tms. Sinänsä radio toimii ihan ok ja kavanat kuuluu.

8
Golf VII (12-) / Sportsvan jutustelua
« : 25.12.19 - klo:13:31 »


Uusi Sportsvan piti tuunata mieleiseksi, tavaratilojen suhteen. Hattuhylly sai heti lähteä. Minulla on ollut kolmisenkymmentä vuotta jonkinlainen tila-auto, eikä niissäkään ole hattuhylly ollut paikallaan. Fleece-viltin voi heittää päälle, jos haluaa laittaa tavaroita katseilta piiloon. Sitten en ymmärrä tuota korotettavaa tavaratilan välipohjaa. Sitä varten olevat muoviset sivukorokkeet ja pitkänomainen muovikannake saivat lähteä. Tavaratilaan pohjaksi lisäksi uusi lattiamatto päälle, joka on tehty n. 15 cm pidemmäksi, jotta riittää myös silloin kun penkit on edempänä. Paljastuvia peltejä joutui peittelemään lopulla matolla. Lopputulos on kuitenkin siisti ja selkeämmän ja tilavamman näköinen kuin alunperin ja toimii paremmin. Osat menee varastoon, jos seuraava omistaja kenties niitä tarvitsee. Kikkailun makua tuollaisessa korotettavassa välipohjassa. Varapyörän keskikiinnike vaihtui metallista tehdyksi, ettei vie käyttökelpoista tilaa. Vararenkaan keskelle sopii nyt paremmin jatkuvasti mukana kulkevaa kamaa. Auto on käyttöä varten ja nyt se on käyttökelpoisempi.

9
Edellisessä autossa alkoi 210t kohdalla olla oireita, jotka ehkä liittyivät kaksoismassavauhtipyörään. Kytkin ravisti lähdössä. Pienemmälle vaihdettaessa tuntui myös ravistusta ja kuului vastaavaa ääntä. Ei koskaan selvinnyt, mikä oli aiheuttaja, koska meni vaihtoon.

Mikähän on kaksoismassavauhtipyörälle haitallisinta pitkän päälle manuaalivaihteisessa. Itselle tulee mieleen: Voimakas vedätys, erityisesti alhaisilla kierroksilla. Varmasti myös voimakas moottorijarrutus. Tyhjäkäynti ? Olen myös lukenut, että parkkeeraus jyrkähköön rinteeseen siten, että voimansiirto jää rasitukselle, olisi haitallista. Tietysti vaihtovirheet, joita joskus saattaa tulla.

10
Ohjeet ja vinkit / Käyttäjänimen muutos
« : 12.11.19 - klo:15:38 »
Voiko viesteissä näkyvää käyttäjänimeä muuttaa? En löytänyt sellaista toiminnetta. Sitten yritin poistaa nykyisen profiilin ja tehdä uuden, mutta vanhan poisto ja täten uuden tekeminenkään ei onnistunut. Käyttäjänimeni viittaa entiseen automerkkiini ja haluaisin sen muuttaa. Toiseksi kommentoisin palstalle kirjautumista, joka on varsin vaikea. Harvoin onnistuu nähdä oikeat kirjaimet tuosta kuvasta.

11
Kori ja valot / Viimasuoja juttua
« : 09.11.19 - klo:09:38 »
Rakentelin maskinsuojat Golf 7 Sportsvaniin alumiinista. Ei ole helpoin materiaali niiden tekemiseen. Useampi tunti meni aikaa. Eivät korista autoa, mutta ei nuo kauhean rumatkaan ole. Jätin tuon VW-logon viereen n. 2x 5cm x10 cm aukot. Muutoin ovat ala- ja yläaukko katetut. Auton moottori on edestäpäin muuten aika hyvin viimasuojattu. Vain konepellin rako on noin 7 mm leveä, joten siitä pääsee viimaa moottoriin, mutta se suuntautuu ohi jäähdyttimen. Alta moottorin takaa ja vetoakseleiden aukoista pääsee ilmaa moottoritilaan, mutta se ei ole suoraa viimaa. Ajattelin, että ei ole syytä peittää koko keulaa, jos aion pitää suojaa vielä +5..+10 lämpötiloissakin.
Kun ajonopeus on 100 km/h eli 28 m/s, virtaa 10 x 10 cm aukosta ilmaa 280 litraa sekunnissa eli noin 0,36 kg sekunnissa, jos nopeus ei hidastu aukossa. Jos tämä ilma lämpenee 0 asteesta 80 asteeseen, sitoo se sekunnissa energiaa 29 kJ eli se jäähdyttää 29 kW teholla. Tämä riittää hyvin jäähdyttämään moottorin 100 km/h nopeudessa, kun lämpöä menee myös lämmityslaitteelle. Kaikki edelläolevat laskelmat on tehty karkealla tasolla.
Kovemmilla pakkasilla saisi keula olla enemmänkin peitossa, mutta eipä sitä kannatane ruveta säätelemään. Maskinsuojat varmasti parantavat auton ilmanvastuskerrointa ja tuovat säästöä siinäkin suhteessa.



12
Golf VII (12-) / Sportsvan 1,6 TDI tuli Altean tilalle
« : 06.11.19 - klo:18:22 »
Uudella Golf Sportsvanilla 1,6 TDI on nyt tullut ajetuksi noin 2000 km. Vanha Seat Altea XL suunnilleen samanlaisella moottorilla sai mennä hyvin palvelleena. Onhan tuossa uudessa kärryssä useita hyviä uusia ominaisuuksia. Adaptiivinen vakionopeussäädin on ihan mukava.
PTC-vastus sisääntulevan lämmitysilman lämmittämiseen on miellyttävä. Parin minuutin ajon jälkeen tulee sisään lämmintä ilmaa. En edes tiennyt, että autossa tuollainen olisi.
Moottori vetää puhtaasti selvästi alemmilla kierroksilla kuin Altean 1,6 TDI. Olihan Altea jo vanha ja kaksoismassavauhtipyörä varmaankin kuoleentunut, mutta se ei uudempanakaan vetänyt niin tasaisesti alakierroksilla. Vaikka ei kai tuota uuttakaan kannata kovin alhaisilla kierroksilla kiusata, saattaa käydä kaksoismassan ja laakerien päälle. Ko. Sportsvan ja Altea ovat käsivaihteisia.
Sähköinen seisontajarru on mukava käyttää.
Sportsvan on Alteaa lyhyempi, mikä tarkoittaa hieman lyhyempää ja pienempää tavaratilaa kuin Alteassa. Sportsvanin tavaratila on kuitenkin noin 5 cm leveämpi. Takapenkkien pituussuuntainen säätö on kummassakin ja se tuo joustoa tilankäyttöön. Korotettua tavaratilan pohjaa en ymmärrä. Se  saa olla aina ala-asennossa.
Näkyvyys Sportsvanista ulos on niin hyvä kuin autosta käytännössä voi olla. Alteassa etuviistoon oli jonkinverran huonompi samoin kuin takaviistoon, vaikka ei siinäkään huono näkyvyys ollut.
Mediapuoli on Sportsvanissa tietenkin paljon kehittyneempi. Radio on hyvä. Puhelimen liitettävyys ja Android auto mm. navigointia varten ovat ihan ok juttuja.
Uudessa Sportsvanissa pitää urealiuosta lisätä noin 10000 km välein. Se ei ole ongelma eikä merkittävä kustannus. Maskipeitteen laitoin jo kiinni. Se kattaa koko alimmaisen aukon ja ylemmän poislukien noin 10 x 10 cm alueen.

Sivuja: [1]



www.autodoc.fi
www.euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy
Auton omistaminen on helpompaa autopecasonline24.pt: n avulla