Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - Beetle

#1
Sisätilan puhaltimen moottori on jo pidemmän aikaa pitänyt kahdella ensimmäisellä nopeudella ajoittain melko rasittavaa vikinää.

Hajoaako ihan kohta? Mikä sieltä hajoaa?

Ikävä yllätys talviaamuna kun ei lähdekään enää pyörimään.  :o

Minkälainen homma olisi tuollainen vaihtaa?

#2
Eli tyhjää tankkia tankatessa menee ensimmäiset 50 litraa ihan normaalisti.
Sitten *naks* *naks* *naks*
Mutta kun liruttelee ihan täyttöaukon suulta, niin menee 10 litraa lisää.
Eli tankin kokonaistilavuus on 60 litraa.

Sitä vaan ihmettelen, että katkaisee jo 50 litran kohdalla ja sitten pitää hissuksiin
lirutella vielä se 10 litraa jos haluaa ihan täyteen asti.

#3
Hei,

olisiko tietoa missä on selostettu korkeapainepumpun toimintaa?

#4
Ongelma on sellainen, että kun autolla lähtee kiihdyttämään vähän alle 2000rpm,
niin moottori saattaa hetken empiä, ennen kuin alkaa kiihdyttämään vauhtia.
Ongelma rajautuu vain tuolle kierrosalueelle.

Ajattelin jos vaikka vähän antureita puhdistelisi, jos vaikka vähän auttaisi.
Gooletin, että tässä olisi 2 MAP (Manifold Absolute Pressure) anturia?
https://www.briskoda.net/forums/topic/493326-skoda-roomster-maf-sensor-location/

Toinen näkyy imusarjan päällä? Kuva:
https://www.proxyparts.com/car-parts-stock/information/engine-code/cbzb/part/engine/partid/15864314/
Ja toinen on jossain edempänä?

Tietäjät voisivat vähän valaista... :)



#5
Golf VI (08–13) / poistoon
18.04.24 - klo:11:08
aiheesta olikin jo keskustelua
#6
Hei!

Mitä kaikkea mittariston ajotietokoneen näytöltä saa esille?

Onko siellä jotain "kätkettyjä" tietoja?

#7
Moottori ja voimansiirto / Lasinpyyhkimet
12.01.24 - klo:18:22
No niin, aamulla oli tarkoitus pyyhkäistä lasinpyyhkimilä hieman kuuraa lasin pinnalta.

Pyyhkimet nousivat hitaasti ja jämähtivät puoliväliin lasia, suoraan näkökenttään!

Mitähän tapahtui?

 :o

#8
Golf VI (08–13) / Lämpömittari
04.01.24 - klo:15:24
Tuossa parina aamuna näyttänyt ulkoilman lämpötilaksi -35 asetetta, mutta ei ole mennyt
yhtään yli..
Onko muilla näyttänyt suurempia pakkaslukemia, vai onko tuo maksimi lukema?

#9
Tuossa aina välillä konepeltia nostellessa on tullut mm. vilkuiltua jäähdytysnesteen tasoa
ja aivan kuin olisi jonkun millin tässä pakkasten aikana vajunnut.

Oljyä vaihdellessa tuli katseltua tarkemmin auton alle ja uskon paikallistaneeen lohkolämmittimen
sijainin?

Näyttäisi olevan koneen takapuolella, ~10-15cm pituisen kumiletkun päässä, jonka toinen pää
on kiinni vesipumpun takana olevassa putkessa. Näyttäisi hikoilevan vastuksen ja kumiletkun
saumasta, joka on klemmarilla kiinni. Vesipumpun hihnapyörän alue näyttäisi olevan ihan kuiva.

Onko tämä oikeasti "virallinen" asennus?! Suoraan lohkoon kiinnitettyjä lohkarin vastuksia
olen ennen nähnyt, mutta tällainen viritys menee maallikolla täysin yli...
miten se vesi oikeasti lähtee lämmetessään kiertämään? Tai miten tuo järkevästi johtaa lämpöä?
Kumiletku ei näyttänyt kovin hyvinvoivalta ja en ihmettele, jos vastus on työnnetty suoraan
sen sisään, luulisi lämpenevän melko rajusti?!

Vai olenko nähnyt vain näkyjä ja toteutus onkin paljon järkeenkäyvämpi?

Nyt ei uskalla toistaiseksi lohkista käyttää eikä siten toimi sisätilanlämmitinkään...

Ai niin, auto on vuoden 2012 VI Golf 1.2 TSI.

#10
Hei,

miten ajovalojen korkeussäätöä pystyy muuttamaan? Autosta sisältä on säädetty niin ylös kun saa.

Näyttävät kuitenkin ihan liian eteen, tämä korostuu kaukovaloja käytettäessä, huonoista valoista tulee vielä huonommat kun

kirkkain kohta heijastuu jostain noin parin kymmenen metrin? päästä auton keulasta.

Ihan mahdotonta nähdä kauaksi kun sokaistuu siitä eteen muodostuvasta valopatsaasta.

#11
Hei,

mikä mahtanee olla Golf 6 1.2 TSI:n moniurahihnan vaihtoväli? Huoltokirjassa lukee, että kuuluu tarkastushuoltoon.. eli silmämääräinen tarkistus?

Merkityn huoltohistorian mukaan ei ole koskaan vaihdettu. Joten ikää hihnalla on mahdollisesti 11 vuotta ja kilometrejä 190tkm.. ?

Kuinka hyvin tuon hihnan kunnon voi itse todeta? Uskaltaa ajaa loputtomiin, jos ei näytä olevan räjähtämässä?  ::)

#12
Siinäpä se ongelma, sisätilan puhallin ei toimi 1-3 nopeuksilla, mutta 4 nopeudella toimii.

Joskus satunnaisesti saattaa lähteä hitaammallakin päälle, mutta sitten yhtäkkiä lakkaa taas toimimasta. Yleensä ei toimi ollenkaan.

Mistä ongelmaa voisi lähteä ratkomaan?

#13
Oli Golf 6 1.2TSI katsastuksessa ja tuli seuraava korjauskehotus: Kallistuksenvakaajan kiinnitys, välyksellinen, vasemmalla edessä, pystytanko.

Voisiko joku hieman selventää, millaisesta osasta on kyse?

#14
Mitenkä tapahtuu huoltovälinäytön nollaus kuutos Golfissa?

Aina kun auton käynnistää, tulee mittaristoon muistaakseni jakoavaimen kuva ja "Service"..



#15
Kävipä silleen, kun pari päivää sitten käynnistin autoa kylmänä noin 20 asteen pakkasessa, niin ensimmäistä kertaa kuulin jakopään pärähtävän!

Pitääkö olla huolissaan?

#16
Moottori ja voimansiirto / Öljytikku
22.02.23 - klo:13:29
Sitä vaan ihmettelen, miksi MK6 Golfin öljyn mittatikku on musta?!

Tarvitsee todella hyvän valaistuksen jos aikoo erottaa öljynpinnan tason.

Mikähän järki tässä nyt on ollut?? Onko tikku vain pinnaltaan musta?

Jos on, niin saisiko sen mustan pois vaikka kevyesti hiomalla tai jotain...
#17
Onko 1.2 TSI moottorissa muuttuvatilavuuksinen öljypumppu?

Olisiko jossain selkeästi selostettu sellaisen toimintaperiaate?

#18
Golf VI (08–13) / Golf Mk6 jarrut
20.01.23 - klo:16:00
Auto: 1.2 TSI 105hv.

Pitäisi takajarruja laitella, minkä kokoiset levyt sinne menee?

Motonet tarjoaa aika monenlaista: https://www.motonet.fi/fi/varaosat/780/1041465/autot/volkswagen-vw/golf-vi-2008-2012-variant-vi-2009-2013

Ø253x10mm, Ø256x12mm, Ø272x10mm,  Ø282x12mm

???
#19
Golf VI (08–13) / Golf mk6 polttimot
10.12.22 - klo:00:01
Hei,

minkä tyyppiset ovat mk6 Golfin takasuuntavalojen (vilkkujen) polttimot?

Ohjekirjassa kyllä neuvottiin miten vaihdetaan, mutta ei kerrottu polttimoiden tyyppiä...  ::)

Pikainen googlettelukaan ei tuonut täyttä varmuutta.
#20
Mikähän vaihdelaatikko tässä 1.2 TSI Golfissa on?

Mittariin on tulossa 170tkm ja tuskin koskaan öljyjä vaihdettu. Ajattelin, että jossain vaiheessa olisi hyvä vaihtaa.

Kun tietäsi laatikon tyypin yms., olisi helpompaa saada tietoa miten vaihto onnistuu ja mitä öljyä ja kuinka paljon tulisi käyttää.

#21

Huoltokirjan mukaan sytytystulpat on vaihdettu viimeksi 100tkm sitten. Otin yhden tulpan kokeeksi irti ja se näytti ihan hyvältä.

Kärkivälikin oli alkuperäisissä mitoissa (0,7mm). Googlettamalla löytyi tietoa, että kärkivälin pitää olla 0,7-0,8mm, ilmeisesti valmistajasta riippuen?

Voiko nykyaikaiset tulpat kestää näin hyvin? Kulumaa tai mitään epänormaalia ei näkynyt. Voiko tulppa mennä huonoksi jotenkin sisäisesti eli

sitä ei erota päälle päin? Vai onko jollain unohtunut merkitä vaihto huoltokirjaan. Jatkanko vaan ajamista nykyisillä tulpilla?

Posliinissa lukee VW AG NGK.

#22
Löytyi konehuoneesta irtoletku.. Ohuehko kumiletku lähtee ilmansuodatinkotelolta ja menee jonnekin turbolta imusarjalle lähtevän putken alle..

Vähän vaikea arvioida muutoin kuin minne se saattaisi ylettyä..

Letkun päässä on jonkinlainen "kello"? ja siitä jatkuva letkuliitin murtunut poikki. Minnehän se toinen pää kuuluu?

Golf MK6


#23
Motonetissä on kahdenlaista ilmansuodatinta: tavallinen ja kylmän ilmaston suodatin(?)

Mikä naissä on erona ja mistä tietää, kumpi pitää laittaa?



#24
Elikkäs sellainen ongelma on, että nykii tietyllä kierrosalueella.

Nykimistä tapahtuu pääasiassa jossain 1700-2200rpm alueella reilummalla osakaasulla tai täyskaasulla.
Helpoiten huomaa suurilla vaihteilla, jolloin kierrokset viipyvät pitempään tuolla alueella.

Kahta 1.2 TSI:tä ajanut, toinen nyki ihan tolkuttomasti ja tämä vähemmän, jolloin kierrosalueen yli pystyy kiihdyttämään.
Onko kyseessä joku "tyyppivika"?
Onko tuttua?
Tulpat vaihdettu huoltokirjan mukaan 96000km sitten...

#25
1.2 TSI nakuttaa !!!

Onko tuttu ongelma vai ominaisuus?

Itselle vielä kohtuu uusi tuttavuus, niin kaikenlaisiin ääniin kiinnittää huomiota.

Eli aiemmin tänään ajettu lyhyt, vajaa kilometrin pätkä. Kohta sen jälkeen toinen kilometri, pysähdys ja noin pari kilometriä lisää.

Tyhjäkäynnillä kuuluu harvahko naputtava ääni, ääni voimistuu ja tihenee kierrosten mukana jos painaa kaasua, mutta vaimenee jos pitää kierroksia yllä.

Moottorin jäähdytysneste oli tässä tilanteessa juuri saavuttanut mittarin mukaan 90 astetta, joten käytännössä moottori

lienee ollut kuitenkin hieman vajaalämpöinen. Mielestäni pidemmän matkan jälkeen naputusta ei ole kuulunut...

Mikä voisi olla? Onko mitään halpaa keinoa päästää äänenestä, vai pitääkö todeta että on ominaisuus?

Kiitos avusta.  :)

#26
Tutulla tuli katsastuksessa hylky lambda-anturin takia. Katsastuspaperiin oli kirjoitettu: P0135 toimintahäiriö - Lambda-anturi lämmityspiiri (lohko 1, anturi 1) Hylkäykseen johtava vika.

Auto on Golf IV Variant, muistaakseni 1.6 BCB -moottorilla.

Kai se lambda-anturi on hajalla? Onko se ennen vai jälkeen katalysaattoria?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy