Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - Allroadi

#1
Muutaman kuukauden kärvistelyn jälkeen olen päättänyt kääntyä oikeiden asiantuntijoiden puoleen ongelmani kanssa, koska maahantuoja ei osannut auttaa: nimittäin Passatin dynamic light assist (DLA) ei toimi toivotulla tavalla moottoritiellä ajaessa.

Hieman taustaa: entinen autoni oli Suomeen ensirekisteröity MY2016 Passat Alltrack, jossa oli samainen DLA -lisävaruste, kuin nykyisessä Saksaan ensirekisteröidyssä Alltrackissani. Suomi-Alltrack oli varustelultaan hieman riisutumpi, mutta oleellisin ero valojen toiminnan suhteen ollee Discover Median ja -Pro:n välillä. Nykyisessä siis jäljempi, ja näin ollen karttadata on säilötty eri tavalla.

Itse ongelmaan: DLA toimii moottoritiellä ajaessa vain perinteisenä light assistina, eli sammuttaa siis kaikki pitkät valot todella herkästi havaitessaan edessä etu- tai takavaloja. (tällöin myös mittariston sininen symboli katoaa) Ongelma poistuu täysin, ja DLA palaa normaaliin varjostustoimintaan, jos moottoritieltä poistuu, tai navin boottaa ajon aikana, jolloin auto hävittää n. 30 sekunniksi karttadatan ja antaa DLA:n toimia täydellisesti. Olen todennut asian varmasti olevan näin, sillä DLA toimi toivotusti ajaessani 6-tietä, mutta heti laskeuduttuani rampista 7-tielle (jonka myös karttapohja tulkitsee oikeellisesti moottoritieksi) DLA:n toiminta muuttui taas vajaavaisemmaksi.

Yllä olevaa ongelmaa ei siis ollut aikaisemmassa Suomi-Alltrackissa, vaan siinä DLA:n toiminta oli aina sama riippumatta tien luokituksesta. Nykyinen autoni on siis ensirekisteröity Saksassa. DLA:n vajaasta toiminnasta näyttäisi löytyvän erittäin vähän tietoa netistä, mutta pienellä kaivelulla ja google translatella sain jotain irti tällaisesta keskustelusta: https://www.motor-talk.de/forum/dla-dynamik-light-assist-led-macht-auf-autobahn-probleme-hilfe-t5209889.html. Keskustelulangassa käy vastausten perusteella ilmi, että ainakin Saksassa osassa DLA:lla varusteltuja autoja (joissa useimmiten on myös Discover Pro -navigaatiojärjestelmä) DLA on karttapohjan perusteella disabloitu autobaanalla.

Oleellinen lainaus ketjusta:

"Today I did a little experiment to check whether my problem is really caused by the navigation device. So I pressed the off switch for a long time until the navigation system rebooted. On the autobahn and in the individual program, it then turned on the right headlight, even with oncoming traffic and vehicles in front. For a short time he had no GPS data and so the vehicle did not know that it was on the highway. When the navigation system was ready again, the system reverted to the old behavior (more on-off high beam assistant). Those with the same problem can give it a try."

"Complaint with Dynamic Light Assist

The customer's statement may be that when driving on a motorway, the driving beam assistant does not work. The driving beam is switched off completely and then switched on again. The customer's complaint can be understood.

Technical background

When driving on the motorway, the driving beam is switched on and off regardless of speed. There is no dynamic regulation. The information that the vehicle is on the motorway is made available via the map material of the built-in navigation system. If the vehicle leaves the motorway, it is dynamically regulated again.
"

Omien päätelmieni mukaan nykyisessä autossa on siis jossain kohtaa bittiavaruutta jäänyt Saksan autobaanamoodi päälle, joka estää kytkee varjostuksen pois päältä moottoriteillä ilmeisesti häikäisymahdollisuuden estämiseksi. Maahantuoja ei tiennyt tästä mitään eikä muutenkaan tuntunut osaavan auttaa asiassa. En näe mitään syytä, miksei DLA voisi toimia Suomessa myös moottoriteillä oikein, jos se on toiminut edellisessä autossanikin oikein.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy