Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - shaman

#1
Itse olen nyt varmaan 100tkm käyttänyt vain tätä litkua ja ihmetys oli suuri kun nyt sitä ei enää mittareilla olekaan, kadonnut kuin tuhka tuuleen eikä missään ole asiaa mainittu sen koommin, tai ainakaan minun silmiin ei ole osunut. Pk-seudusta puhun. Soito tuttuun huoltamoon ja kertoi, että Neste ei pysty tuottamaan kannattavasti kolmea eri laatua dieseliä.

Olen lähinnä hiukkaspöntön ja webaston takia tähän litkuun ennakoivasti luottanut.

Mutta kysymys kuuluu, mitä sitten alettaisiin käyttämään. Tuohon 100% jätedieseliin en jostain syystä arvaa vielä siirtyä.
#2
Tässä tulee päivän huumoripläjäys. Auto oli tänään normihuollossa, öljyt, suotimet kaikki ja lisätyönä naftasuotimen vaihto.
Kaveri oli sitten lisäillyt myös Ad-blue ainetta mitä en toki ollut pyytänyt, enkä toisaalta ymmärtänyt kieltääkään. Itse toi aina tulee motonetista 10 litran kannu haettua hintaan 13,90 â,¬ ja liruteltua pihalla. Ajattelin siinä korjaamon tiskillä noutaessani autoa että ok, kalliimpaahan tuo varmaan oli sitten tällä kertaa kun itse liruteltuna mutta onpahan nyt täytetty ja menköön.
Mutta arvatkaa mitä tämä jantteri oli laittanut litkun litrahinnaksi  ::)
Ureaa meni 6 litraa ja tämä maksoi sitten 134,28 â,¬, eli litrahinta 22,38 â,¬  8)
Kova sälli.

Kyselin autoa haettaessa että oletko tosissasi, sanoi olevansa. Kertoi että maksaa heille reilu 22 â,¬ ja jonkun alen saavat siitä. No, en ajatellut tätä kusetusta kuitenkaan ostaa ja katsotaan mitä kirjalliseen rekkikseen vastataan kun saan naputeltua, koska eihän toi nyt vaan voi olla noin.

Ja jos rekkis ei tuota tulosta niin täytyy harkita varoittamista kyseisen ketjun Ad blue hinnoista.

Kyseessä siis ihan ketjukorjaamo jolla toimintaa ainakin Espoossa, Vantaalla, Helsingissä ja Lapissa.

Niin ja jos ei muuta kommentoitavaa löydy kun että "ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se kuka maksaa" niin voi jättää kommentoimatta, autoa ei laskua maksamatta olisi kuitenkaan ulos saanut.

#3
Laittoi tällaista koodia normiskannauksen yhteydessä. Otsikko viittaa kontrolliyksikköön, mutta toisaalta nuo anturin antamat arvot on melkosen hihasta tulleen oloisia (2222c ja -273,1c). Eli mahtaisiko olla kuitenkin anturivika ja mikähän anturi tässä olisi syytä laittaa hakuseen. Ilmeisesti joku lohkossa kiinni oleva? Vikavaloja ei ole tämä vika sytytellyt kertaakaan. Tullut useassa skannauksessa jo, eli toistuva vika tuolla on. Tuo urearuiskuhäly varmastikin liittyy pakkasiin joten siihen en puutu tällä erää.

2 Faults Found:
4531 - Fan 1 Control Circuit
          P0691 00 [032] - Short to GND
          Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Mileage: 118784 km
                    Date: 2019.11.29
                    Time: 12:13:47

                    Engine speed: 838.50 /min
                    Normed load value: 36.1 %
                    Vehicle speed: 0 km/h
                    Coolant temperature: 45 °C
                    Intake air temperature: 39 °C
                    Ambient air pressure: 980 mbar
                    Voltage terminal 30: 13.020 V
                    Unlearning counter according OBD: 26
                    Air mass: specified value: 250.0 mg/stroke
                    Coolant temp. sensor 1 bank 1 at cylinder head: raw value: 2222.0 °C
                    Heat delivery temperature in cooling system: -273.1 °C
                    Extern.temp.sens.1 bank 1: raw value: 9.0 °C
                    Coolant fan 1: activation: 10.20 %
                    Fuel temp. sensor 1 bank 1: raw value: 12.5 °C

28653 - Reductant System Performance Bank 1
          P204F 00 [096] - Malfunction
          Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
#4
Tästä tulee nyt pitkä, mutta yritän kertoa mahdollisimman tarkasti jos joku jaksaisi lukea läpi ja kommentoida. Audi A4 Avant 2.0Tdi quattro 190hv man. B8.5 vm 2015. (CNHA) Autoon vaihdettiin oem-turbo sekä egr-venttiili konsernin autoihin keskittyneessä liikkeessä (ei marmorilla) joten ammattitaito pitäisi olla kunnossa enkä sitä epäilekään. No, korjauksen jälkeen turbo piti melkoista kohinaa ja suhautteli kaasua päästettäessä. Tämä ääni kuului alakierroksilla kun vääntöä pyydettiin paljon n. 1400rpm-2200rpm. Yläkierroksilla tuota ääntä ei kuulunut tai se peittyi muuhun meteliin. Auto otettiin uudestaan työn alle ja keula purettiin jotta putkistoon päästiin taas käsiksi. kyselin mikä siellä sitten oli. Joku putki joka tulee johonkin "sivuun kiinni", oli o-rengas huonosti paikallaan tai puuttui, ja nyt on kuulemma puhinat poissa. No hetken oli, (viikon) mutta nyt palaavat näköjään pikkuhiljaa. Eilen varsinkin kevyttä puukuormaa (n.500kg) vetäessä huomasin tuon taas voimakkaammin, eli KOHHHHHHHHH-ja kun kaasun päästää niin TSUHHH. Esim cruisella ajettaessa kehäteillä kun nopeudet ei ole moottoritietasoa niin tuohan osuu suoraan ajoalueelle (1500-2000rpm) jolloin pienen mäen tullessa kohina alkaa kun vääntöä haetaan, ja jos tuolla kierrosalueella vapauttaa kaasun, kuuluu tuo TSUHHH. Siis myös ilman kärryä, mutta tuo kärry korosti vian kuuluvuutta.
Alkuperäinen syy miksi korjaamolle auto meni, oli se, että kabiinissa ja konehuoneessa haisi pakokaasu, ja turbosta löytyi vika ja testeri kertoi egr olevan rikki, joten nämä vaihdettiin.

Mitään, ei siis mitään kohinoita ja tussahteluja kuulunut ennen näitä töitä jotka nyt suoritettiin.
Ensimmäisen kerran korjaamolta haun jälkeen luulin, että suodinkotelo olisi jäänyt asentamatta kokonaan takaisin tai vähintäänkin vapaavirtaussuodatin olisi asennettu paikalleen. Mutta tuolla tuo alkuperäinen paikallaan seisoi.
Testerin mukaan kuulemma kaikki tuntuu olevan ok, ilmamäärät, pyydetyt ja toteutuneet ahdot ja muut yleiset arvot kuulemma, ja tosiaan nuo ahtoputket on nyt heidän mukaansa tsekattu. (Vanhakin ahdin kuulemma ahtoi ihan ok, mutta vuoti pakokaasua)
Kunnossahan tuo nyt ei tällaisenaan kuitenkaan ole, se on selvä koska näitä ääniä ei ole ennen ollut ja en millään jaksa uskoa, että tällainen kohina ja tussahtelu olisi autossa normaalia.

Ã,,äni ei ole niin kova, että sitä desibelimittarilla voisi mitata, mutta vaimokin ihmetteli että onpas "hassu" ääni.
Lisäksi auton käynnistyksen jälkeen moottoritilassa pakosarjan / turbon läheisyydessä haisee taas pakokaasu, kabiiniin asti tuo ei ole tällä kertaa tullut, mutta 100% varmuudella tuo nenään tulee.  (webastosta tässä ei ole nyt kyse millään tavalla) Eli arvaatte varmaan että rupee nyppimään tämä homma.

Ajattelin nyt pyytää korjaamoa tekemään tai teettämään kunnon painetestin imu ja pakopuolelle, ehkä tsekkaamaan välijäähyn putket ym. Suuttimet pyytäisin penkittämään, josko soppaa vuotaisi johonkin, tai kone saa sitä yksinkertaisesti liikaa. Hieman korkea taajamakulutuskin tukisi tätä. Paljon tämän enempää en maalikkona osaa pyytää, eikä pitäisi pyytää tietenkään mitään, korjaamon asiahan tuo olisi kuntoon saada, mutta mutta... Jotenkin myös se, että testerin mukaan ahdot toteutuu ei kerro vielä mitään, eiköhän tuossa oem föönissäkin tuotto riitä pyydettyihin arvoihin vaikka jotain vuotoa jossain olisikin, mutta ei niin suurta joka aiheuttaisi vikakoodin.

Sitten se viimeinen oljenkorsi varmastikin on se, jos tuntuu että homma ei etene, on viedä tuo marmorille ja tutkituttaa siellä pidemmän kautta ikäänkuin second opinion tyylillä ja selvittää missä vika on.

Eli onko kellään ollut yhtä sitkeästi kohisevaa ja tussauttelevaa turboa ja tuota pakokaasun hajua kaupan päälle, alkaa itsellä olemaan melko neuvoton olo kohta. Korjaamosta ei ole hetkeen kuulunut mitään, pitänee mennä paikan päälle. Ymmärrän että ketuttaahan tämä keissi varmaan heitäkin, mutta finaaliin homma nyt pitäisi saada kun työkalu on rampa.

Kiva jos jaksoit tänne asti...
#5
Huollossa kerrottiin, että ilmansuodatinkotelossa on jonkinlainen automaattinen läppä joka on auki kun kone on kylmä, ja kun kone lämpiää niin läppä sulkeutuu automaattisesti kiinni. Tässä tapauksessa kuulemma niin ei kuitenkaan käy, vaan läppä jumittuu auki-asentoon. Kone saa ilmeisesti tällä tavalla kylmänä ollessaan pakosarjasta samantien lämmintä imuilmaa ? Tai lähes heti, pakosarja kuitenkin lämpiää aika äkkiä.

Kuitenkaan korajusta tälle ei osattu ehdottaa.

Eli onko porukalle tuttu systeemi? Itsellä tulee mieleen lähinnä vanhat automaattiryypyt joissa lämpötilaan reagoiva jousi palautui kun lämpö nousi ja huikka meni pois päältä. Mahtaako toimia samalla tavalla.

Sitten mietintään miten korjata ja mitä tuo voi aiheuttaa. Eli jos tuo pysyy auki niin voiko olla niin, että imuilman lämpö nousee etenkin kesäkuumalla tolkuttoman kuumaksi kun imaisee pakosarjan hehkulämmöt sisäänsä ulkoilman sekaan. Vähintäänkin melkoinen tehohäviö ja seos-ongelmia kun aivot luulee, että ajetaan saharassa ja vähän päälle. Tämä viimeinen lähinnä ääneen ajattelua kun ei niin syvällä tekniikan tieto ole.

Eli onko jollekin tuttu systeemi.

Koneena 190hv Tdi (CNHA) 2015
#6
Terve,

Asiaköyhä postaus, mutta pakko kertoa tilanne tännekin koska olin melko ällikällä lyöty kun tilailin tuolta ensi suvea varten renkaita hyvissä ajoin. Silloin tällöinhän paistopäivät ovat mitä sattuu, ja kaikkia renkaita jotka ovat paistoltaan 2-vuoden sisällä pidetään säännösten mukaan uutena (tämä on jostain jäänyt takaraivoon, korjatkaa mikäli muistan aivan puppua).

Joka tapauksessa tilailin tuolta Michelin Pilot Sport 4 - 245/40/18"-renkaat. Päivä jolloin Camskillille tilauksen netissä jätin, oli 8.2.2018. Tänään saapuivat, eli 6pv kesti toimitus, ihan ok. Suurin yllätys oli paistopäivä joka renkaissa oli, DOT 0218. Välttämättä kovin paljon tuoreampia renkaita tuskin saa vaikka itse tehtaalta hakisi. Ei sillä, että tuo minulle iso asia olisi vaikka olisi olleet DOT 0117, mutta ideana se, että "melko" tuorettakin tavaraa on mahdollista saada tuolta näköjään. Tuurista toki varmaan kiinni.

Verrokkina tähän, osti viime viikolla rengasliikkeestä uudet CVC6-kitkat 225/55/16", joissa paistopäivä oli 2016-loppupuolella, mutta tämäkin ok mielestäni.
#7
Mikäs on yleinen mielipide asiasta. Paljon näkee videoita varsinkin itänaapurista missä quattroilla pusketaan umpihankeen niin että vain tuulilasin alareuna näkyy. Tulee itsellä mieleen, että eikös maskin takana oleva kärsä imaise lumet ilmansuodattimeen ja sitä kautta vedet koneeseen..?
Paljon noita videoita kuitenkin näkyy, toki muuallakin maailmalta. Maskinsuoja tuskin poistaa tuota riskiä kokonaan mutta auttanee 90 %.

Tuli vain mieleen koska jos joskus tuollainen mahdollisuus itsellä eteen tulisi niin olisihan tuo ajamisen nannaa, mutta toisaalta moottoriremppaa ei viitsisi tuon takia murheekseen ottaa. Ja snorkkeli henkilöautossa näyttäisi jo liian pahalta  ;D
#8
Terve,

Pyytäisin jotakuta joka haluaisi jeesata sen verran, että autosta saataisiin koko vcds scan tehtyä ja lähetettyä se minulle sähköpostilla niin pääsisin asioissa eteenpäin. Sovitaan sitten sopiva korvaus jeesistä. Mieluiten Espoo, mutta Vantaa ja Helsinki myös vallan ok.

Voisi laittaa vaikka privaa. Kiitos etukäteen !
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy