Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - prto

#1
Tämä vikahan ilmestyy yleensä akun irrotuksen jälkeen. Joskus nämä tulee kuntoon sillä että heiluttaa rattia  nopeasti edestakaisin noin puolen minuutin ajan. Ei siis laidasta laitaan vaan pientä noin 20cm liikettä.  Voi olla että sen jälkeen pitää tehdä ohjauskulma anturin sopeutus vielä lisäksi. Sopeutukseen pitäs olla ohje jossain, piti katkoa virtoja ja käännellä ohjauspyörää laidasta laitaan.
#2
Mulla on täsmälleen sama ja on tämä kyllä erikoinen vika. En ole saanut selville mistä tuo ilma järjestelmään tulee. Pääsylinterin vaihdoin ja käsijarrun moottoreiden akselit tarkistettu eikä vuotoja näy. Tuntuu että jarrut toimii pitkään ilmauksen jälkeen ihan hyvin kunnes sitten yhtäkkiä alkaa poljin painumaan pohjaan.
#3
Jos vanhoissa öljyissä ei näkynyt sen kummempaa niin veikkaisin painelaakeria tai kaksoismassaa. Joskus tosin metallihile voi olla niin näkymätöntä ettei se näy kun valoa vasten öljyä juoksutettaessa. Kytkinakselin laakeri voisi olla myös mutta jos ei liikkeelle lähdössä tai pienemmillä vaihteilla tunnu tai kuulu mitään ihmeempiä, niin en usko että siellä mitään on. Paljonko autolla muuten on ajettu? Ihan pienillä kilsoilla tuo laatikko ei kyllä pitäisi hajota.

Kytkinpaketti vauhtipyörineen vaikka tuolta.
https://www.ebay.de/itm/Sachs-Kupplungsatz-und-Schwungrad-ZMS-Ausrucklager-2290601009-2290-601-009-VW/152009197985?epid=14022060588&hash=item23647449a1:g:giwAAOSwH09ZJujF

Sopivuus toki kannattaa varmistaa myyjältä mutta tuo pitäisi käydä.
#4
Korjasin tuon vian lämmittämällä kuumailmapuhaltimella tangon pallonivelen muovista ulkokehää. Sitten puristin siirtoleukapihdeillä nuo hiukan lyttyyn ja annoin jäähtyä. Jos menee liikaa ja vivusto jumiutuu riittää että lämmittää varovasti uudelleen. Tuon jälkeen ajettu noin 35tkm ilman ongelmaa.
#5
Voi hyvinkin olla mahdollista että on nelonen. Mulla tuo on valmistettu vuoden 2008 lopulla vaikka onkin 2009 mallia.

Kannattanee sen verran könytä auton alla että näkee miten tuo kansi on kiinni. Kakkosessa kansi on itsessään iso mutteri kun taas tuossa nelosessa se on pultti kiinnitteinen.
#6
Ja muistaakseni tilavuus on noin 6-7 desiä.
#7
Osanumero on 02D598574 . Tuossa minulla on Gen2 haldex. Oletan että sinulla on myös, viisaammat korjatkoon jos olen väärässä
Kävin itse ostamassa tuon Skoda liikkeestä kun ei meinannut volkkarilta löytyä. Löytyi ihan hyllystä.  Samoin nuo haldex öljyt oli skodalla paljon halvemmat.

Jos ei marmorilta löydy niin sitten esim tuolta alkuperäistä vastaava suodatin.

https://www.elekma.com/oljysuodatin_gen_ii_vw_t120456_02d_598_574

Halvemmallakin löytyy tarvike suodatinta googlettamalla.

#8
Ihan huomiona että haldexin suodattimen vaihto ei kuulu huolto ohjelmaan eikä sitä edes välttämättä löydy marmorin varaosakuvista tietyille malleille. Eivät siis välttämättä vaihda kun pelkät öljyt ja sanovat että ei ole suodatinta. Minulla on nyt ajettu 280tkm (passat -09)ja suodatin oli ehdottomasti vaihtokunnossa kun sen vaihdoin. Luulen että joissain tapauksissa se voi tukkeutua niin että haldex ei sen takia toimi kunnolla.
#9
Ja marmorilta saa niitä liittimiä noin 20cm johdolla muutamalla eurolla. Käy suoraan sulakeboxiin.
#10
Kyllähän siinä oma hommansa on. Jakolaatikon kaksi ylempää pulttia on hiukan hankalassa paikassa mutta kyllä se siitä voisi lähteä ilman laatikon irrotusta.
Otin laatikon jakovaihteistoineen kuitenkin irti koska vaihdoin kytkimen samalla.

Irrotuksessa tais mennä pari iltaa ja kasauksessa samoin. Seuraava kerta  (toivottavasti ei ihan heti tarvi) on jo huomattavasti helpompi kun nyt on kaikki erikoishylsyt sun mut työkalut valmiina niin ei tarvitse niitä etsiä. Lisäksi tuli ehkä purettua hiukan liikaa. Otin esimerkiksi apurungon kokonaan pois jota ei ehkä olisi tarvinnut tehdä. Sen irrotus on kyllä sen verran nopea että kannattanee irrottaa niin tulee tilaa lisää.

Suurin aika kului siihen, kun tilasin jakolaatikon saksasta ja paketti hukkui matkalla ja toimitus venyi 2 viikkoon. Kiitokset tästä Hermes Germanylle. :)
#11
Nyt on jakolaatikko ja samalla kytkin vauhtipyörineen vaihdettu.
Jakolaatikosta oli 2 hammasta poikki.



#12
Itse itselleni vastaten.

Eli tilasin tuon Sachsin 2290601009 sarjan ja se kävi ihan suoraan CBAB koneeseen.
Eipä tosiaan ole kallis sarja (308e+13epostit).

Vanhalla ajettu jo 281tkm mutta ei ollut vielä ollenkaan lopussa. Kytkin levy oli melko lopussa ja painelaakeri piti ääntä. Mutta vielä olisi menty varmaan pitkään tuolla vanhallakin.


Lainaus käyttäjältä: prto - 18.07.16 - klo:16:21
Pakko kysästä josko täältä löytyisi apuja. Itselläni vauhtipyörän vaihto edessä ja ei oikein saa varmaa tietoa mistään millä numerolla tuota sarjaa lähtisi etsimään.

Auto on Passat 4Motion -09 2.0TDI CBAB eli commonrail koneella.

Tuossa nyt olisi tuollainen sarja mutta ilmeisesti se on vain BKD koneeseen vai onko?  Jostain luin, että se kävisi myös CBAB koneeseen, mutta en muista missä noin sanottiin.


http://www.autoteilemann.de/kupplungssatz-zms-mo-635172.html

Perempaa sarjaa en oikein ole löytänyt, joten meneeköhän tuo osien tilaamiseksi erikseen?
#13
Katoppa ensin että vesipumppu pyörii. Mulla ainakin oli webassa vesipumppu jumissa ja esti käynnistymisen.
#14
Tarkemmin kun tutkin niin taitaa olla jakolaatikko rikki.

Stetoskoopilla kuunnellessa kuuluu naputus jakolaatikosta.

Lähteeköhän tuo jakolaatikko irti ilman laatikon irrotusta vai onko helpompi irrottaa laatikon kanssa? Onko tietoa onko tuota jakolaatikkoa montaa eri mallia vai onko vw käyttänyt samaa joka laitteessa? Ulkoisesti näyttää samanlaisilta kuvien perusteella.
#15
Alkuun epäilin itsekkin tuota mutta se että ääni kuuluu vain liikkeessä nopeudella 30kmh ja siitä ylöspäin ei oikein tue tuota näkemystä. Ã,,äni siis kuuluu kaikkein selvimmin silloin kun vauhdista painaa kytkimen pohjaan (kone tyhjäkäynnillä) tai laittaa vaihteen vapaalle ja antaa nopeuden tippua. Ã,,äni loppuu tällöin kun tuo noin 30kmh raja saavutetaan ja nopeus laskee sen alle. Tyhjäkäynnillä paikallaan ollessa ei kuulu minkäänlaista ääntä eikä kytkintä luistatettaessa.
#16
Auto rupesi pitämään erikoista säksättävää ääntä. Ã,,äni kuuluu pahimmin kytkin pohjassa tai vapaalla rullatessa. Vedossa ja jarrutettaessa ei niin kovaa.

Ã,,äni on sellainen  "zäk zäk zäk zäk" tyyppinen ja ei kuulu ollenkaan hiljaisessa vauhdissa.

Yksi vaihtoehto on kivi jarrukilven välissä mutta se ei vaikuta siltä koska ei kuulu mitään kun renkaita pyörittää käsin.

Kaikki vetarit ja kardaanin kävin läpi ja niissä ei tunnu välyksiä.

Onko kellään ollut saman tyyppistä?
#17
Lämmetessä se pahenee. Eli kylmällä toimii kohtuu nätistI. Vikakoodeja ei löydy halpis kapulalla,  mutta pitää vielä katsoa vcds:llä kunhan saa kaverilta lainaan.

Alkuun ajattelin tuon johtuvan kaksoismassasta mutta kun se välillä häviää niin olen miettinyt sen tulevan jostain muualta.

Lisätään vielä että auto tärisee tyhjäkäynnillä hiukan silloin kun tuo ääni ilmenee.
#18
Olisko jollakin ideaa mistä johtuu commonrail koneen "rouhea" käynti?

Ongelma esiintyy liikkeellelähdössä, eli auto tuntuu niin sanotusti traktorilta kun kytkintä nostaa.
Välillä taas liikkeelle lähtö on ihan normaalia ja koneen ääni myös hyvin hillitty niinkuin kuuluukin.

Egr putsattu perin pohjin ja ääni olikin hetken aikaa hiljainen, mutta vähän ajan päästä se taas muuttui rouheaksi.
Tästä syystä epailen että voisiko tuo egr olla viallinen kun se toimi hetken putsauksen jälkeen? Tai voiko se edes aiheuttaa moista?

Saman ilmiön voi havaita myös paikallaankin, eli kun kaasua painaa niin ääni on "traktorimainen".

Tuollainen tuo on ollut jo 20tkm, mutta on ruvennut ärsyttämään ja ajattelin josko siihen löytyisi jokin syy.
Varsinkin kun egr:n putsauksen jälkeen tajusin miten hyvä se voisi olla.

#19
Terkemmin kun katsoin sachchin sivuilta niin siellä ei erikseen mainita CBAB koneen vauhtipyörää. Siellä on vaan start stop toiminnolle ja kaksoiskytkin vaihteistolle vauhtipyörä. Nämä siis ainoat CBAB koneen pyörät.

Kävin paikallisessa varaosaliikkeessä kysymässä ja tarjosivat LUK:n 600001700  vastaavaa täydellistä sarjaa kun tuo Sachc 2290601009. Käy kuulemma varmasti.

Alvadi, nimark, autoteilemann ja iparts taas eivät myy tuota sarjaa cbab koneeseen, vaan tarjoavat irrallista vauhtipyörää joka sachcin sivujen mukaan käy vaan BKP koneeseen.

Eli ei minkäänlaista tolkkua näissä.

Löytysköhän keltään CBAB koneen vauhtipyörän OEM numeroa niin vois päästä edes vähän jäljille.

#20
Esim Alvadilla on maininta että käy ja lukeekin tuossa passatin kohdalla että CBAB.

http://alvadi.ee/fi/kataloog/varuosa/13261772/vw#!tab1

Kun taas sachs sivuilla on vaan pelkkä BKD

https://webcat.zf.com/?SPR=4

Oletan että sachs tietää paremmin omat tuotteensa mutta miksi alvadi myy tuota CBAB koneeseen sopivana?
#21
Pakko kysästä josko täältä löytyisi apuja. Itselläni vauhtipyörän vaihto edessä ja ei oikein saa varmaa tietoa mistään millä numerolla tuota sarjaa lähtisi etsimään.

Auto on Passat 4Motion -09 2.0TDI CBAB eli commonrail koneella.

Tuossa nyt olisi tuollainen sarja mutta ilmeisesti se on vain BKD koneeseen vai onko?  Jostain luin, että se kävisi myös CBAB koneeseen, mutta en muista missä noin sanottiin.


http://www.autoteilemann.de/kupplungssatz-zms-mo-635172.html

Perempaa sarjaa en oikein ole löytänyt, joten meneeköhän tuo osien tilaamiseksi erikseen?

#22
Voisko tuo tosiaan sammuttaa koko auton? Onko tuo anturi juuri se joka on moottorin takana letkussa kiinni?

#23
Kone siis käy noin 5 sekuntia, jonka jälkeen sammuu hitaasti.
Ainut vikakoodi jonka vcds näyttää on: 

01039 - Coolant Temperature Sensor (G2)
             64- 10 - Not Currently Testable - Intermittent

Voisiko tuo liittyä asiaan, vai mistähän mahtaa olla kyse?
#24
Kiitokset vastauksesta!


Juurikin noin tein, eli tinasin johdot vain väylän rinnalle. Katsoin toisesta autosta mallia, jossa oli jälkiasennusarja (Jaeger)

Nuo jälkiasennussarjat on tehty niin, että väylä on tinattu y-haaraksi konttiin menevän johtosarjan sisällä. Tämä siis tehty helpottamaan asennusta, eli ei tarvitse muuta kun irrottaa liittimet ja kytkeä johtosarja väliin. Mutta tulipahan tämäkin selvitettyä pidemmän kaavan kautta.

Homma siis toimii. Ohjelmoinnissa ihmettelin vaan, että moottorin ohjaimessa ja abs puolella ei oikein löytynyt ohjelmoitavaa, vaikka Ross-Techin ohjeissa niin sanotaan. Transporterissa moottoripuolelta esimerkiksi löytyi kohta Trailer Hitch ja siinä rasti, mutta omassani ei sellaista kohtaa löytynyt.

En sitten tiedä ohjelmoituuko tuo homma kokonaisuudessaan oikein pelkällä trailerin aktivoinnilla eli muuttaako tuo tarvittavat asetukset oikeiksi, kun on tehtaan asentama boxi kyseessä. Purettu siis -10 octaviasta, johon koukku tullut tehdasasennuksena? Lisäksi Can Gateway:ssa laitoin rastin kohtaan Trailer.
#25
Juu kyllähän tuo muuten on ihan selvä homma, mutta tuon väylän kytkentä ei todellakaan. Olisiko jollain alkuperäisen sarjan asennusohjetta? Siitä olisi erittäin suuri apu.


Eikös tuossa ole väylä otettu ihan ryöstäjillä. Ei oikeen hyvä, mutta periaate on sama.

http://www.pfjones.co.uk/Wiring_instructions/29220508RC.pdf
#26
Jos en nyt väärin muista, niin tuo -09 faceliftin sulakeboxi on jonkin verran erinäköinen, täytyy tutkia.

Nämä piuhat tulee sulakkeille

Pun/sin   Liitin
Pun/vihr    Liitin
Pun/kelt    Liitin
Musta/violetti    Liitin
Musta/pun
Oranssi/ruskea
Oranssi/vihreä


Liittimet siis valmiina osassa johtoja.

Kiertääkö tuossa KFZ sarjassa väylä boxissa ja palaa sitten sieltä takaisin.

Voiko nuo väyläjohdot ottaa ihan tuosta auton väylästä tinaamalla ne vaan rinnalle, kun ei tuossa minun sarjassa ole paluu johtoja?

#27
Olisiko kellään kytkentä pisteitä olemassa noista sulakerasian pään johdoista.  Kyseessä siis käsittääkseni alkuperäinen sarja, joka saatu purkuautosta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy