Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - diablo

Sivuja: [1]
1
Ostetaan / Voi poistaa
« : 17.10.20 - klo:14:08 »
Löytyiskö vielä keneltäkään vanhemman mallinen Columbus. Ei kiinnosta VWn vastaava RNS510.

2
Käytetyillä osilla kyllä. Uusilla osilla osan käyttäjä joutuu maksamaan.

Kyllä Mikey on oikeassa tässä asiassa ja sinä väärässä. Voit toki koeponnistaa tuon oikeudessa...
Niin onko sinun perustelu "sinä olet väärässä". Sitten kun on oma korvaustarve, niin jonkun tahon kautta veisinkin sen eteenpäin tarvittaessa.

3
Minusta Raumaster on saanut jo sen, mihin hän on lain mukaan oikeutettu (123 tkm, 60% korvaus).

Tuo on juuri se, mitä virhevastuusta pitääkin saada, joten myyjäliikkeelle ei sen jälkeen jää enää korvattavaa, koska maahantuoja on jo korvannut.

Eli en lähtisi itse käräjöimään - häviämisen riski on korkea. Kuluttajaviranomaiselle voi toki valittaa - se on loppuun saakka ilmaista.
Miten perustelet että 60% perustuu lakiin. Kirjoitin jo aikaisemmin suoran lainauksen Kuluttajaviranomaisen sivulta, että asiakas maksaa virhevastuun alaisesta korjauksesta vain jos auto paranee. Tässä korjataan kaksi suunnitteluvirhettä, männänrenkaat ja nokkaketju. Tuote tulee näiltä osin siihen kuntoon missä se alunperin olisi pitänyt olla. Mutta imusarjaa, turboa, katalysaattoria ja pakoputken ei puhdisteta. Korjauksen jälkeen elinikä on lyhyempi kuin se olisi ilman näitä suunnitteluvirheitä.

4
Ei taida saada mitään korvauksia korjauksesta 108000 km mittarissa,kerran huollettu merkkihuollossa (kelpas omat öljyt eikä kyselty ostokuittia) muut huollot muualla.Pitäis olla öljyistä ostokuitit 7 vuoden ajalta,viety aina öljynvaihtoon täydet longlive pänikät.Jos kuititkin olisi korvausoikeus olisi tapauskohtainen,eli merkkihuollossa saa suuremman korvausen kuin hyväksytyssä muussa korjaamossa.Tarvitsee varmaankin tehdä itse remontti ensi kesänä.Jouko!
Mielenkiintoista tässä olisi oikeuskäsittelyssä, että ei auta mitään vaikka olisi huollettu pilkulleen oikein merkkihuollossa. Öljyrenkaat tukkiutuu joka tapauksessa kaikissa näissä ym. moottoreissa. Se että VAG vaatii aukotonta huoltokirjaa ei vaikuta mitään siihen, että virhe tehtiin jo moottorin suunnitelussa. VAG vain toistaiseksi yrittää minimoida omia kustannuksiaan. Johtaisi oikeuskäsittelyssä VAGn tappioon, kuten USA ryhmäkanne osoittaa. Ongelma vain on se, että kenenkään normaalituloisen yksittäisen ihmisen ei kannattaisi käytännössä haastaa VAGta oikeuteen. Tarvittaisiin Kuluttaviranomaisen ryhmäkanne.  Ongelman juurisyytä ei VAG voi enää kiistää mitenkään.

5
Onkos kellään tuntumaa siitä, onko tämä ongelma lähinnä kylmien maiden autoissa vai esiintyykö myös Keski-Euroopassa?

Ohessa linkki USA ryhmäkanteeseen http://www.oilconsumptionsettlement.com/mainpage/Home.aspx. VAG ryhmä suostui korjaamaan veloituksetta nämä moottorit aina (eight 8 years or eighty thousand (80,000) miles) eli 8 vuotta tai n. 130tkm asti. Valitettavasti tämä ongelma voi täyttää VAG speksin (kulutus yli 0.5l/1000 km) vasta tuon rajan jälkeen. Joka tapuksessa ryhmäkanne olisi EUssakin paikallaan. VAG vain on saksalainen firma, joten vaatii melkoisen lobbauksen Merkelin joukkojen voittamiseksi EUssa.

6
Tästä öljynkulutuksesta on väännetty moneen otteeseen. Outoa ettei oman perheen VAG vehkeet ole kuluttaneet öljyä, vaikka eri kuljettajat. Ei tarvinnut lisätä öljyä 2kpl Poloa, 2 kpl Occu RS III koppa, sekä vanhempi Cupra R, Audi RS3, mihinkään niistä ei ole tarvinnut lisätä öljyä. Kilometrit autosta riippuen noin 20 tuhatta / vuosi. Mikä mahtaa olla syynä, että jollain kuluttaa ja jollain ei? Outoa.  :o EDIT. Tuohon vielä lisäys. Kaikilla sekalaista ajoa, eli pätkää ja moottoritieajoa.
Tämä väärin suunniteltu männän öljyrengasongelma koskee vain ns. EA888 gen 2 eli 1.8 ja 2.0 TFSI tai TSI moottoreita, jotka on valmistettu 2008 ja touko-elokuu 2010 välillä. Kesä-syyskuusta 2010 lähtien tuli ensimmäinen versio uudesta öljyrenkaasta. Se otettiin käyttöön eri Audin, VW, Skoda ja Seat kokoonpanolinjoilla vähän eri aikaan.

7
Onko jollakulla tietoa siitä, onko 1.8 TSI -moottoriin tehty sellaista päivitystä, että tämä ongelma olisi poistunut? Mikäli on, niin mistä vuosimallista alkaen?

Tuon näkee esim. täältä
http://www.oemepc.com/skoda/part_single/catalog/sk/markt/CZ/modell/SUP/year/2010/drive_standart/632/hg_ug/107/subcategory/107000/part_id/2543304/lang/e
 1.8 on CDAA moottori. 16.5.2011 lähtien on uudet männät ja männänrenkaat.
06H107065DF on se osanumero joka nykyisinkin laitetaan kun männät vaihdetaan.

(1)   06H107065DF
piston complete
D - 16.05.2011>>
use if required:
note technical product information:   82,51
06J 198 401 H
2027920/1
Model data: CDAA,CDAB

8
Samalla kun vaihdatuttaa takuuseen männät, kannattaa vaihdattaa nokkaketju ja ketjun kiristin. Kuten alla näkee sen on tehdas uusinut neljä kertaa, nykyinen versio on vuodelta 2014 vuoden 2010 moottoriin. 1.8 moottorissa ketjunkiristinongelma ei ole niin yleinen kuin 1.2 ja 1.4 versioissa, mutta sitä esiintyy.

http://www.oemepc.com/skoda/part_single/catalog/sk/markt/CZ/modell/SUP/year/2010/drive_standart/632/hg_ug/109/subcategory/109063/part_id/2581435/lang/e

9
Hei
1.8 TSI moottorissa on öljynkulutusongelmia. V 16.5.2011 lähtien tehtaalla on asennettu uudentyyppiset männät ja männänrenkaat tästä syystä.
Näkyy oheisesta linkistä.
http://www.oemepc.com/skoda/part_single/catalog/sk/markt/CZ/modell/SUP/year/2010/drive_standart/632/hg_ug/107/subcategory/107000/part_id/2543304/lang/e

Alla tietoa, josta toivottavasti on hyötyä ongelman kanssa painivalle. Ensin öljynkulutustesti A) ja mäntien vaihto B).
A) Jos öljynkulutus on suuri, VAG tekee tälläisen testin, jossa tyhjennetään öljyt, punnitaan ja täytetään uudet, sinetöidään täyttötulppa ja öljynmäärän tikku, ajetaan vähintään 300km, tyhjennetään ja punnitaan öljyt uudestaan jotta voidaan laskea öljyn kulutus.

Technical product information Transaction No.: 2027572/2
Service information: Measuring engine oil consumption Release date: 10-Nov-2011

Customer statement / workshop findings

The customer claims higher engine oil consumption than given by the manufacturer in the standard. However, neither oil leakage from the engine (by outside contamination) was detected nor faults related to a possible cause for engine oil consumption were found in the Guided Fault Finding. Clear and unambiguous data on the actual oil consumption does not exist.

  Before starting any works, include a text into the order reminding the customer that costs are arising from verifying and analysing his claim / the fault claimed. If this claim is qualified as an unjustified one, the customer will have to reimburse the necessary costs resulting from the weight test examining the engine oil consumption.


Example of the text in the order:

To verify the engine oil consumption, an objective test is to be performed as prescribed by the manufacturer with accompanying costs equal to 100 TUs and costs for the new oil.

These costs are to be reimbursed by the customer, if the claim is not justified.

Signature of the customer: ………………………………

Technical background

The standard given by the manufacturer concerning the maximum engine oil consumption for various vehicle and engine types can be found in the Owner’s Manual.

Production change

Measure

Claim assessment

• To evaluate the justification of a claim concerning the increased oil consumption of any Škoda vehicle engine, always carry out the weight test to measure the engine oil consumption according to the procedure in VAS – Guided Fault Finding, Engine, Operating liquids.
 
• If the test programme for the respective vehicle and engine type is not available in VAS, perform a standard weight test measuring the engine oil consumption.
 
• A completed test protocol must be part of any order to measure the engine oil consumption, see VAS or the Attachment of this TPI.
 
• If the check result is a consumption within the current standard, do not carry out any repairs.
 

Weight test to measure engine oil consumption

  The oil filter replacement must not be performed within the weight test because of the deviation concerning the drained oil quantity.

Test procedure:

1. When measuring the consumption, always use new oil, do not replace the oil filter.
 
2. Heat the engine oil to 80°C, drain it; after 10 minutes, rotate the engine 3 times in the direction of normal rotation and let the oil drain until the total time of 20 minutes is reached.
 
3. Weigh the empty container and the container with the new oil using weights with 1 g precision tolerance.
 
4. Refill the engine with oil.

Always check the oil level prior to start the engine. The level must never be beyond the range marked. Find out the actual weight of the used oil by weighing its remnants in the container.

Seal the drain bolt and the fill plug in an appropriate way (paint, self-adhesive stickers).
 
5. Test drive of at least 300 km.

Advise the person to perform the test about the necessity to follow the instructions in the Owner’s Manual concerning “Oil pressure, Engine oil quantity, Checking engine oil level” and the exemption “Refilling engine oil”. If during the test drive, the low oil fill level signalization comes on or the customer finds that the oil level is under the prescribed range on the oil dipstick, it is immediately necessary to visit an authorized service centre, inform them about the test being carried out and ask them to refill the oil; the amount of the oil refilled must be recorded in the Vehicle Service Book, Section Notes.
 
6. Drain the oil into the original container according to step 2 and weigh again.
 
7. Calculate the consumption of engine oil in litre per 1000 km.
 


Use the particular specific weight given by the manufacturer of the particular oil type. If this data is not available, the minimum value of the specific weight of the oil used may be used: 0.84 kg/l.


Calculation example:

a)
 Oil weight before drive test (including container):
 3100 g
 
b)
 Drained oil weight after drive test (including identical container):
 2950 g
 
c)
 Weight difference after driving min 300 km:
 3100–2950=150 g
 
d)
 Weight difference calculation accord. to mileage

(e.g. 333 km):
 150:333=0.450 g/km=0.450 kg/1000 km
 
e)
 Oil volume calculation based on weight difference and specific weight:
 0.450:0.84=0.536 l/1000 km
 
f)
 Result of oil consumption model test:
 0.536 l/1000 km
 


Warranty accounting instructions

Fault code:

In the case of a justified claim, the coding is to be carried out according to the particular part being responsible for the fault.


Working position:

1. Procedure available in VAS:
 
0150 0000
 Guided Fault Finding function
 TUs according to diagnostic protocol
 
2. Weight test:
 
1701 0199
 Weight test
 100 TUs (to be applied only to this TPI)
 

B) ja tässä korjausohje CDAA ja CDAB moottorille:

Technical product information Transaction No.: 2027920/1
Engine oil consumption exceeding the standard set by the manufacturer Release date: 05-Jan-2012

Customer statement / workshop findings

The engine oil consumption is higher than the standard specified by the manufacturer, see the Owner's Manual.

Technical background

Engine parts exposed to a high heat load, influenced also by an unfavourable driving profile, may cause increased engine oil consumption.

Production change

Optimized piston rings and pistons.

Measure

Verifying increased engine oil consumption

Please, verify the oil consumption using the steps according to the diagnostic device VAS; if the VAS does not contain a test programme, proceed according to the Service Information 2027572. The report on the result of the oil consumption test must be always attached to the parts replaced; please file a copy together with the order.

Repair

If the engine oil consumption claimed has been verified as prescribed and found higher than the standard specified by the manufacturer, replace the set of complete pistons as well as the set of connecting rods.

Warranty accounting instructions

Fault code / symptom:

1319 / 0010


Working position:

0150 0000         TUs according to diagnostic protocol

1340 2063         TUs according to current Catalogue of working positions

Parts information

Spare parts:

Piston complete:          06H 107 065 DF

1 set: connecting rods:             06J 198 401 H


10
Kiitos Maraarni linkistä. :) Hyvin toimii noiden kahden johdon asennuksen jälkeen. Irrotin Passager Airbag valolle vievän piuhan asennuksen aikana, joka uudelleen kasauksen jälkeen sytytti sitten Airbag fault valon. Jos ei omista VCDSää niin kannattaa keplotella asennus niin että ei irrota tuota piuhaa kun ottaa soittimen peitelevyn pois.

11
Asensin 7P6035730L version 2010 malliin. Lumia 920, 800 ja E7 toimii hyvin. Loistava oikeastaan kun kesken oleva puhelu siirtyy autoa käynnistäessä ja sammuttaessa automaattisesta kaiuttimiin/puhelimeen.  Ongelmana on vain tuo audiostriimaus joka kuuluu vain oikealta puolelta. Onko kukaan onnistunut korjaamaan.

12
Kävin koeajamassa Superbin (Olari Veho). Amundsenin karttapohjassa ei ollut vielä 1,5v vanhoja teiden muutoksia pääkaupunkiseudulla. Navikointi toimi oudosta ja laski ylipitkiä reittejä esim. länsiväylällä 500m ohi risteyksen , U-käännös ja takaisin. Joskus jopa ilmiselvissä tapauksissa kun olisi reitin pitänyt kääntyä länsiväylältä oikella, ohjasi laittomasti vastakkaisen puolen rampille (u-käännös) ja sillan yli. Oudosti toimii. Nokian Ovi maps (N95) toimii fiksusti tähän verratuna. TomTom XL myös. Eli kallis on hinta toimintaan verrattuna, vaikka onkin siistin näköinen integroituna.
Mikä mahtaa olla tuorein Scandinavian karttalevyke, koeajoauton CDllä ei näkynyt päivämäärää.

Sivuja: [1]




Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy