Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - a_jaba

#1
Lainaus käyttäjältä: GTE_pasuuna - 16.03.24 - klo:14:54Kyseisessä mallissa on moottori"kaasu"jousi vain vasemmalla puolella ja normaali kaasujousi oikealla.

Eli se oikeanpuoleinen on hajonnut jo edellisen omistajan aikana ja hän on sniiduillut ja vaihtanut siihen pelkän kaasujousen tilalle.

Eli kannattaa ostaa sähkömoottorit molemmille puolille.

Varaosanumeroiden ristiinsopivuudesta ei ole tietoa, itse ostin aikoinaan ex. Passattiin Autodocilta Stabilus merkkiset moottorit. Oli käytännössä täysin identtiset alkuperäisten kanssa, vain se VAG varaosanumero puuttui, alkuperäisten valmistaja oli myös Stabilus.
#2
EA288 moottorissa on ainakin kolme vesipumppua.

Yksi on moottorilohkossa ns. perinteinen vesipumppu ja se pyörii jakohihnan pyörittämänä. Ainakin joissain versioissa siinä on sähköllä ohjattu kaulus jolla pystytään säätämään jäähdytysnesteen virtausta.

Toinen pumppu on sähköinen ja on sylinterinkansi - egr cooler - (webasto) - sisätilan lämmityskenno vesikierrossa. Jos autossa on webasto niin en tiedä onko webastolla oma vesipumppu vai käyttääkö tätä vesipumppua.

Noi kaksi vesikiertoa on osittain yhteydessä toisiinsa, kun moottori lämpenee tarpeeksi ja sisätilaan ei tarvita kuumaa niin sylinterinkannen vesikierto ohjautuu lohkoon josta vesi pääsee syylarille jotta jäähdytys toimii.

Kolmas pumppu on sähköinen nestekiertoisen välijäähdyttimen pumppu. Siinä on siis lähes täysin erillinen nestekierto imusarjan sisällä olevan välijäähdyttimen ja siihen liittyvän syylarin välillä. Tätä pumppua pyöritetään käsittääkseni aina tarpeen mukaan että saadaan ahtoilma pysymään halutussa lämpötilassa. Tällä vesikierrolla on yhteistä tuon muun vesikierron kanssa käytännössä vain paisuntasäiliön liitynnän kautta. Eli jos ajaa moottorin oikein kunnolla kuumaksi niin siellä lohkossa pyörivä kuuma jäähdytysneste ei rupea missään vaiheessa kiertämään tässä välijäähdytyspiirissä.

Sitä en tiedä miten noi on testerin aivotuksissa numeroitu mutta veikkaisin että vcds, obdeleven tai joku muu pätevä testeri osaa kyllä kertoa minkä piirin vesipumppu siellä kiukuttelee.
#3
Lainaus käyttäjältä: Jacce75 - 11.03.24 - klo:17:58
Asenna pakonokka-akselin säätimen kansi. Käytä uusia pultteja 4. Kiristystiukkuus: 7 Nm.
Varoitus:Pakonokka-akselin säätimen kannen tiiviste täytyy vaihtaa.
Asenna uusi öljytiiviste magneettiventtiilikoteloon. Käytä työkaluja nro T10576 ja T10582.
Asenna magneettiventtiilikotelo. Käytä työkalua nro T10576.

Varoitus:
Magneettiventtiilikotelon kohdistustyökalua nro T10576 täytyy käyttää, jotta öljytiiviste ei pääse vaurioitumaan.
Asenna sulkutulppa 5 takaisin sylinteriryhmään.



Veljellä 1.5TSI Evo koneinen VW nykyään. Jakohihnan vaihto oli ajankohtainen pari kuukautta kaupanteon jälkeen. Tämä toki oli tiedossa kun annoin vinkkiä veljelle ja painotin että kannattaa laskea tähän jakohihnan vaihto merkkiliikkeessä kun ensin hän ajatteli vievänsä aiemmin asialliseksi todettulle monimerkkipajalle.

Auto kävi hihnan vaihdossa merkkihuollossa (ei k-auto) ja noin 1000km päästä öljymäärän merkkivalo mittaristoon ja pihassa lumihangessa kunnon öljyläikkä. Lisäsi öljyn maksimiin ja ajoi vajaa 50km kun taas syttyi öljyn merkkivalo. Auto takasin hihnan vaihtaneeseen korjaamoon.

Oli toi ohjeistuksessa mainittu ajoituksensäätimen kannen tiiviste mennyt rikki ja sieltä vuoti öljyä kunnolla jakopäähän.

Korjaamo hoiti jakohihnan uudelleen vaihdon kyllä asiallisesti heti työjonon ohi ja sai ilmaisen sijaisauton eikä tarvinnut maksaa senttiäkään. Nyt on ilmeisesti taas noin 1000km tullut mittariin lisää eikä öljyä ole vielä alkanut katoamaan.

Eli tämä 1.5TSI jakohihnanvaihto on selkeästi tarkkuutta vaativa työ monessa mielessä eikä merkkihuoltokaan ole näköjään täysin immuuni virheille.
#4
Kahdella sukulaisella on/ollut Golf 6 1.2TSI koneella ja itse en ainakaan keksi tosta mitään helvetin pahaa sanottavaa.

Joo näissä kyllä jakoketju mutta jakopää on todella yksinkertainen niin jakopään remppaaminen on halpa hoitaa pois alta. On vain yksi nokka-akseli ilman ajoituksen säätöä  ja yksinkertaiset ketjulaahaimet ja öljynpaineella toimiva kiristin. Alkuperäinen vahvistettu jakopään korjaussarja on halpa hankkia suomesta motonetistä tai vielä halvemmalla ulkomailta.

https://www.motonet.fi/tuote/jakoketjusarja-25-6517?product=25-6517
https://www.vag247.com/en_US/p/Timing-chain-kit-1.2-TSI-CBZA-CBZB-CBZC/1704

Toiseen sukulaisen autoon oon ite vaihtanu jakoketjun pari vuotta sitten. Alkuperäisellä ketjulla oli ajettu 30tkm ja ekassa huollossa autoon oli vaihdettu kamppanjana puheiden perusteella kestävämpi ketju. Tällä ketjulla pääsi noin 190tkm lukemaan asti jolloin itse vaihdoin ton 03F198158B numeroisen sarjan. Tämä B päätteinen sarja oli selkeästi leveämmällä ketjulla ja hammaspyörillä kuin se ketjusarja jonka purin autosta pois joten uskaltaisin luvata tolle sarjalle reilusti yli 150tkm kestoikää.

Lisäksi näissä tyyppivikana (tai ominaisuutena) kaasuläpän karstoittuminen. Kaasuläppään kertyy reunoihin huohotuksen kautta ihan pieni karstakerros joka sekottaa moottorin ilmamäärämittauksen ja sytyttää ekana esp merkkivalon ja vähän ajan päästä moottorinhäiriön merkkivalon ja tulee tehonalennus. Kaasuläppä on kyllä helppo ja nopea putsata niin sitä ei kannata säikähtää. Muutama torx kantainen ruuvi auki ja yksi johtoliitin irti niin saa kaasuläpän käteen ja silloin se on helppo putsata cleanerin ja hammasharjan kanssa. Hommaan menee ekalla kerralla max tunti ja tokalla kerralla alle puolet kun on jo varmuus siitä mitä pitää tehdä. Ei tarvetta nosturille tai millekään erikoistyökaluille tms. eli on oikeasti todella helppo homma.

Läppä täytyy putsata noin 40-50tkm välein. Kerran sukulaiselle kävi ärsyttävästi että oli tullut vikakoodi juuri ennen katsastusta mutta merkkivaloa ei ollut vielä syttynyt niin vikakoodi oli kuitenkin tullut esiin katsastuksen obd testissä ja siitä tietysti hylkäys ja uusintanäyttö. ESP merkkivalo syttyi tietysti sitten katsastuksen jälkeen kotimatkalla :D

Se on myös hyvä puoli tuossa 1.2TSI moottorissa että siinä ei ole myöskään EGR:ää tekemässä kiusaa.

Kumpikaan noista sukulaisten autoista ei ole syönyt öljyä kuin sen tavallisen VAG määrän eli joutuu lisäämään kerran huoltovälin aikana, eli joku noin 5dl / 15tkm.

Varmaan huonoin puoli tossa 1.2TSI moottorissa on se että se on tosiaan vain 1.2TSI eli tehosta on turha haaveilla :D

Hatchback golffiin kyllä ihan sopiva perus moottori, ei ole pahin laiskimus mutta ei myöskään mikään raketti.

Sukulaisten autot 2010 ja 2011 vuosimalleja.

Lainaus käyttäjältä: Jonde - 08.03.24 - klo:22:48Ei mk6 ole mitään hyvää konetta missä ei olisi kalliimpia vikoja. Golffissa se on mk1, mk2 mk4 ja mk7 jos haluaa hyvän ja silloinkin pitää tietää mitkä 2 moottoria noissa on hyviä.

Tätä mielipidettä en tosiaan allekirjoita 1.2TSI koneen osalta.
#5
Lainaus käyttäjältä: samza - 07.03.24 - klo:15:34itse kyllä ajattelen tämän nimenomaan päinvastoin. Ja koska nuo laitteet vaativat lämpöä toimiakseen, sammuksissa ollessa sitä tulee varmasti vielä vähemmän kun käynnissä.


Hyvä kun olet ajatellut asiaa mutta kannattaa ajatella vielä pikkasen pidemmälle. Sillon kun moottori on sammuksissa niin kukaan tai mikään ei myöskään paskanna sinne päästölaitteiden suodattimiin eli tukkeutumisriski on pyöreä nolla (0). Lisäksi kun ajat autolla niin suodattimien läpi puhalletaan sitä lämmintä/kuumaa pakokaasua niin suodattimet ovat lämpöisiä ja kun auto pysähtyy ja start/stop sammuttaa moottorin niin pakokaasun virtaus loppuu eli suodattimien jäähtyminen tapahtuu vain niiden pinnalta, ei juurikaan sisältä. Jos moottoria ruksutetaan turhaan tyhjäkäyntiä niin suodattimien sisälle puhalletaan vain haaleaa pakokaasua joka jäähdyttää suodattimia suoraan sieltä sisältä.

Tätä on työkonepuolella valmistajat ihan selkeästi miettineet ja aika monessa nykyisessa Stage 5 koneessa on käyttöohjeissa suora kehotus välttää tyhjäkäyntiä. Yhden merkkisissä koneissa on alkanut yleistymään myös automaattisammutus joka sammuttaa moottorin jos se on käynyt tyhjäkäyntiä 3min juuri siitä syystä että sillä ehkäistään saastelaitteiden vikaantumista. Ja selvennyksenä vielä että näissä työkoneissa ei ole start/stop off nappia mistä toiminnon saisi pois päältä jos "kuski ei tykkää siitä" vaan se on oikeasti aina pakotetusti päällä.
#6
Jos joutuu hidastamaan lataamista sen takia että 12V akku latautuisi paremmin niin alkaa olla jo korkea aika vaihtaa se akku parempaan.

Jos isompiakkuinen facelift niin täydellä 16A latauksella ajoakku latautuu tyhjästä täyteen n. 4h ja jos siinä ajassa ei toi 12V akku saa imettyä itseensä tarpeeksi virtaa niin on kyllä selkeästi vaihtokunnossa.
#7
Lainaus käyttäjältä: samza - 02.03.24 - klo:10:04samoin VCDS:llä autoon tutustuminen ei lähtenyt ihan mieleisesti liikkeelle; en saanut start/stop koodattua pois pelistä ollenkaan :'(


Ihan hyvä että toi kikkailu on saatu estettyä. Ihan tyhmää hommaa koodata sitä pois käytöstä.

Näissä mqb autoissa start/stop toimii niin huomaamattomasti ja nopeasti että pitää olla korvien välissä jo vikaa jos moottorin sammuminen häiritsee.

Poiskoodaamisesta ei ole mitään käytännön hyötyä, sen sijaan haittaa siitä voi olla. Tunnetusti saastelaitteet, dpf ja adblue systeemit vaativat lämpöä toimiakseen ja tyhjäkäynnillä sitä lämpöä ei tule.

VCDS pois tälläsiltä "kavereilta" on oma mielipiteeni..
#8
Toi akkuhomma vaikuttaa kyllä ihan huuhaalta, huomaa että Simolammikko lukee myös tätä foorumia.

Jos järjellä ajatellaan tota niin siellä on kuitenkin paineakku pumpun ja solenoidipaketin välissä joka varastoi painetta ja toki myös tasaa paineiskuja. Muutenkin sitä öljypumppua pyöritetään siellä on-off tyylisesti ihan jatkuvalla syötöllä niin niitä paineiskuja tulee sinne ihan ehjässä autossa normaalissa ajossa ihan joka minuutti, voi olla useitakin minuutissa.

Tiiviste ja sen tiivisteen sisään prässätty sihti on se heikko kohta ja syyllinen eikä seuraus.

Toki fakta on että näissä pääsee menemään akut helposti heikkoon happeen kuten on monesti täällä todistettu, mutta en jaksa uskoa sillä olevan yhteyttä tohon sihdin rikkoutumiseen ja solenoidin väliin jumittumiseen.

EDIT: Toki se täytyy sanoa että ihan helvetin hyvää työtä nämä youtube korjaajat tekee kun purkavat noita ja selvittävät mikä on oikeasti vikana ja vielä aika avoimesti jakavat tietoa eteenpäin. Isot pisteet siitä myös Simolammikolle!
#9
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
24.02.24 - klo:01:44
Lainaus käyttäjältä: jugih - 20.02.24 - klo:07:07Olis mielenkiintoista nähdä minkä tyylisellä ajelulla tuon toteutuneen 40 km pääsee pikkuakkuisella GTEllä :P

Kun laittaa pään illalla tyynyyn ja volkkarin avaimet tyynyn alle niin saattaa nähdä yöllä unta että pikkuakkuisella pääsee helposti saman kuin isoakkuisella faceliftilla.

Jotkut vaan tuntuvat näkevän tota unta myös heräämisen jälkeen eivätkä pääse enää takaisin todellisuuteen.

Kyllä nää täällä kerrotut "todelliset" sähköranget on maustettu aika hyvin lapinlisällä tai jollain vastaavalla.

Allekirjoituksen audilla (jossa sama isompi akku kuin facelift passatissa) pääsi ensimmäisenä kesänä eli noin 15tkm ajettuna parhaimmillaan 54,0km sähköllä.

Itse käyn usein faijan luona jonne on 23km/suunta, uutena tosiaan pääsi sähköllä edes takaisin kesäkelissä myös ilmastointi päällä.

Viime kesänä kun auto oli vajaa 2v vanha, pääsin yhden kerran edes-takaisin sähköllä kun oli sopiva keli ja sisäpuhallus off asennolla. Jos piti lämmitystä/ilmastointia automaatilla +21 niin kertaakaan ei viime kesänä päässyt edes-takaisin vaan paluumatkasta aina viimeiset 5km bensalla. Tuolloin oli noin 45tkm mittarissa.

Nyt kun on ollut tätä +-0 talvikeliä niin pääsee juuri ja juuri toiseen suuntaan sähköllä.

Ja heti kun sähkö on loppu niin vie ihan minimissään reilu 7L/100km bensaa vaikka kuinka sukkasilteen ajelisi, alle ton ei mene ikinä.

Onneksi ei ole penniäkään kiinni tälläsessä autossa ja täysi autoetu kuittaa bensa ja sähkökulut.

Jos jotain on oppinut työsuhdeautoilijana niin sen että lataushybridiä ei kannata ostaa omalla rahalla, on meinaan kaikista kalleimpia kilometrejä, joko perus bensa/diesel auto tai sitten pelkkä sähkö. Onneksi firman työsuhdeautopolitiikka suosii ladattavia autoja niin itse on tullut hyödyttyä tosta jonkun verran. Tässä kuitenkin kun on uteliaana tullut ynnäiltyä auton todellisia kuluja niin on helppo todeta että lataushybridi on se kaikista tyhmin käsi käyttökuluiltansa.

Toki jos aletaan pääomakuluja laskemaan samaan niin saattaa Teslan vuosi sitten ostaneet kiroilla kaikista eniten, pääomakulut ollu sellasia että halvempi ajaa taksilla kuin teslalla. Oma työsuhde audi maksoi uutena tasan 50000e talvirenkaiden kanssa, samanlaisista ja saman ikäisistä käytetyistä pyydetään nettiautossa 32-35ke tällä hetkellä eli eipä näissäkään hinta pysy yhtään..
#10
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
12.02.24 - klo:00:07
Lainaus käyttäjältä: jaska74 - 11.02.24 - klo:23:35Minkälaisilla perusteilla tuo auton oma puheohjaus pitäisi toimia? Siis aktivoidaanko se erikseen tms? Nyt kun napista painaa niin "puheohjaus ei ole käytettävissä"

Toi tarkottaa sitä että autoon ei ole ostettu kyseistä varustetta. Joihinkin MIB laitteisiin saattaa olla jälkikäteen ostettavissa suolaiseen hintaan. Toki aktivointi onnistuu myös häkkäämällä koko MIB yksikkö.
#11
EA288 2.0TDI ja sieltä tehokkaammasta päästä... ettei vaan olisi taas yksi nokka-akselin ajoituksensäädin vika?
#12
Lainaus käyttäjältä: makkaiver - 25.01.24 - klo:10:58Mikähän mahtaa olla nykyautoissa moottoriöljyn optimilämpötila moottorin ollessa ns. "normaalilämpöinen" ?
Väsäsin maskisuojan tuossa kovilla pakkasilla Fabiaan. Seurailin sitten matka-ajossa öljyn lämpötilaa joka moottoritieajossa pyöri 105-109 asteessa. Onko lämpötila öljylle sopiva?
En ole aiemmin tarkasti seuraillut öljyn lämpötilaa ilman maskisuojaa, joskus kesäkelillä vilkaissut sen olleen jotain vähän yli 100 astetta.

Aina kun moottoriöljyn lämpötila nousee yli 100 asteen niin tietää että kaikki kosteus on keitetty sieltä pois eli hyvä asia.

Toi vähän päälle 100c taitaa olla se lämpötila jossa öljynjäähdytys pyrkii pitämään lämpötilan, täysin normaali lämpötila minun mielestä.

Hydrauliikkaöljyissä voitelukyky loppuu jossain 110-120c paikkeilla ja niile tollanen alkaa olla jo vaarallinen lämpötila. Moottoriöljyt on tehty kestämään selkeästi korkeampia lämpötiloja.
#13
Lainaus käyttäjältä: Passat19 - 02.02.24 - klo:00:46Tämä SSP 424 Exhaust Gas Aftertreatment System Selective Catalytic Reduction materiaali on erinomainen jos haluaa opiskella VAG ideologian mukaisen pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmän. Selektiivinen katalyyttinen pelkistys/Selective Catalytic Reduction (SCR), kansankielellä AdBlue-järjestelmä.

En lähde sitä purkamaan tähän auki vaan otan muutamia tärkeitä pointteja liittyen AdBlue tankkiin, pumppuun, sensoreihin, lämmityselementteihin ja nesteeseen.

AdBlue säiliö (tankki)
Säiliö on valmistettu muovista ja sijaitsee auton takana. Säiliöön on integroitu sensoreita ja delivery unit. Pumppu (delivery module) on kiinni delivery unitissa ja sen käsittääkseni voi vaihtaa erikseen. Pumpusta lähtee kaksiosainen syöttölinja suuttimelle, joka annostelee ja mixaa nesteen pakokaasujen sekaan.

AdBlue neste
Nesteen jäätymispiste on -11 astetta.

AdBlue järjestelmän toiminta pähkinänkuoressa
Pumppu on kalvopumppu harjattomalla tasavirtamoottorilla ja sitä ohjaa moottorin ohjausyksikkö. Pumpussa on kääntöventtiili (suunnanvaihtoventtiili). Kun virta kytketään autoon päälle, pumppu toimittaa adblue nesteen suuttimelle 5 bar. paineella. Kun auto sammutetaan, pumppu pumppaa adblue nesteen pois syöttölinjastosta takaisin säiliöön. Paineanturi mittaa virtausta (toimituspainetta) ja lähettää signaalin moottorin ohjausyksikölle. Kääntöventtiili on 4/2-suuntainen ohjausventtiili. Kun moottori siis sammutetaan niin suunnanvaihtoventtiili kääntää suunnan jonka seurauksena neste palautetaan syöttölinjastosta takaisin tankkiin. Tämä varotoimenpide estää nesteen jäätymisen syöttölinjassa ja suuttimessa alhaisella ulkolämpötilalla. Pumppu pyörii aina vain yhteen suuntaan. Jakelulinjan tyhjennysprosessi kestää n. 60 sekuntia ja ajoneuvon akkua ei saa irrottaa tänä aikana, koska se voi aiheuttaa aineen jäätymisen vaaraa syöttölinjassa matalissa ulkolämpötiloissa. Tasoanturi mittaa nesteen määrää.

AdBlue lämmitysjärjestelmä
Koska neste voi jäätyä matalissa ulkolämpötiloissa niin tankki, pumppu ja suuttimelle menevä kaksiosainen putkisto on varustettu lämmittimellä. Järjestelmässä on kaksi lämmityspiiriä, yksi tankille ja yksi pumpulle sekä putkistolle. Jos lämpötila säiliössä tai ulkoilma on alle -7 °C niin tankin lämmitin aktivoivaan. Jos ulkolämpötila on alle -5 °C niin pumpun ja syöttölinjaston lämmittimet aktivoidaan. Tankin lämmitysajat ovat n.20-45min. riippuen ulkolämpötilasta. Putkiston ja pumpun lämmitysajat vaihtelee 100 sekunnista 21 minuuttiin. Tämän jälkeen seuraa aina lämmitysvalmius aika, tarkat speksit materiaalista. Säiliön ja pumpun lämmitin on lämmityselementti, jossa on PTC-vastus. Syöttölinjaston lämmitin on ruostumattomasta teräksestä valmistettu vastuslanka.

Nämä ^ asiat siis lainattu materiaalista ja oman opiskelun kautta. Paljon jäi sanomatta mutta kaikki yksityskohdat tosiaan löytyy materiaalista. Itselle järjestelmä on tullut tutuksi vikaantuneen etuputken kautta ja sitä myöten selvittelin koko järjestelmän toiminnan. Mielessä pyörii paljon ajatuksia ja potentiaalisia ongelma- ja heikkojakohtia liittyen juurikin putkistoon. Niistä ehkä myöhemmin lisää.

Kiitos paljon, tämä oli tosi hyvä!!!
#14
Lainaus käyttäjältä: tapani_mertanen - 01.02.24 - klo:16:06PCV-venttiili vaihdettu tänään, ja 30 km ajon jälkeen korjaamolta kotiin kuvittelen hajun vähentyneen. Kokonaan ei vielä häipynyt. Vai olisiko sen edes pitänyt loppua kuin seinään? Kannattaako odotella, vai lähteä metsästämään välijäähdyttimen tiivistettä ja huohotusjärjestelmän öljynerotinkoteloa?

Oliko vanha murtunut/poikki?
#15
Itse en ole ikinä omistanut VAG laitetta jossa olisi adblue järjestelmää, mutta on tullut kyllä touhuttua työkoneiden kanssa paljonkin joissa on adblue.

Eli VAG ideologian mukainen järjestelmän toiminta siis kiinostaa jonkun verran.

Onko toi varma tieto että auto pitäisi yrittää tyhjentää adblue putkisto ihan täysin aina sammutuksen yhteydessä?

Meinaan tohon asiaan on ainakin työkonemoottoreissa hyvin erilaisia ratkaisuja. Esim. volvon maansiirtokoneissa joissa on volvon oma moottori on paineilmajärjestelmä sitä varten että koneen sammuttua puhaltaa paineella putket tyhjäksi. Näissä jos paineilmajärjestelmä vikaantuu niin se ei vaikuta mitenkään koneen toimintaan ennen kuin tulee se -11 eli adblue jäätyy.

Volvon generaattorimoottoreissa taas säiliö on asemoitu niin että putket pääsevät valumaan tyhjäksi ihan painovoimaisesti eikä niitä sen kummemmin erikseen tyhjennetä.

CAT maanrakennuskoneissa ei ole paineilmalaitteita, niissä käsittääkseni adblueta syöttävää pumppua käytetään koneen sammuttamisen jälkeen väärinpäin eli imetään ainetta takaisin tankkiin. En tiedä kuinka tyhjäksi putket tässä tulee.

AGCO:lla taitaa olla samaa tyyliä kuin CAT:lla eli imetään putkia tyhjäksi mutta yhdessä tutussa koneessa tämä kestää joitakin sekunteja, siis alle 5 sekuntia. Tässä koneessa sähköpumpun ääneen kuulee hyvin koneen sammutuksen jälkeen. En kuitenkaan usko että kohtalaisen pitkä linja tyhjenee täysin tolla muutaman sekunnin imemisellä vaan voisin kuvitella että tässä se linja imetään vain vähän tyhjäksi että jäätyessä olisi laajenemisvaraa.

Yhdessä toisessa AGCOn valmistamassa koneessa ei taas tehdä yhtään mitään linjan tyhjentämiseksi mutta moottorissa on sitten kaksi 120A laturia. Koneen sähkökaaviosta kun katsoo niin selviää että toinen laturi hoitaa normaalia akkujen latausta jne. kun toinen syöttää käytännössä pelkästään sähköä adblue systeemin lämmitykseen eli voisi päätellä että lämmitykseen/sulatukseen on laitettu aika reippaasti poweria jolla tietysti varmistetaan että jäätyneet putket saadaan nopeasti sulatettua.

Nämä kaikki siis ihan täällä suomessa talviolosuhteissa käytössä olevia koneita jotka toimivat myös talviolosuhteissa ja niitä säilytetään ulkona.

Näillä mainituilla valmistajilla on varmasti myös muita tyylejä hoitaa asia, kun moottoreita on aika pirun monenlaisessa käyttötarkoituksessa ja niistäkin on tehty useita kehitysversioita. Laitteissa myös varmaan kohtalaisen paljon muutoksia kun on siirrytty uusiin päästömääräyksiin. Ensimmäiset mitä itse tiedän on tullut Stage 3B päästöstandardin aikaan joskus 2010 aikoihin, silloin oli adblue tosin todella harvinainen.

Stage 4 koneissa taas oli aika lailla 50/50, jotkut valmistajat hoitivat päästöt aiempien keinojen tehostamisella (sisäinen EGR, ulkoinen EGR, DPF, ruiskutuksen ajoitus ja tarkkuus jne.), toiset taas hyppäsivät adblue touhuun jolloin moottorin muut ominaisuudet saatiin paremmiksi (energiatehokkuus, parempi reagonti kuormitusmuutokseen, huoltovälin pidentäminen kun öljyjen nokeentuminen vähentyi merkittävästi) ja päästöt sitten hoidettiin kuntoon adbluen avulla. Näissä mielestäni huomion arvoista on nyt jälkikäteen mietittynä että monissa Stage 4 moottoreissa joissa on adblue järjestelmä niin niissä ei tarvita ollenkaan hiukkassuodatinta kun palaminen on saatu hoidettua niin ettei hiukkasia synny päästöstandardia ylittäviä määriä. Taas ne Stage 4 moottorit joissa ei ole adblueta on käytännössä varmasti varustettu DPF:llä. Joillain moottorivalmistajilla oli molempia ratkaisuita tarjolla erilaisiin käyttötarkoituksiin.

Stage 5 moottorit vastaavat päästöjen käsittelylaitteiden osalta aika hyvin nykyisiä tieliikenteen diesel moottoreita eli käytännössä kaikissa on DPF ja adblue laitteet ja jos niihin tulee vikaa niin koneen käyttö estetään jonkun ajan/käynnistysmäärän jälkeen. Ensin voi tulla esim. raju tehonalennus että kone saadaan varmasti siirrettyä ajamalla paikkaan jossa se voidaan korjata mutta tehonalennus on niin raju ettei työnteko suju koneella mitenkään. Tosin edelleen myydään uutena koneita joissa ei ole adblue laitteita mutta täyttävät silti viimeisimmän päästöstandardin vaatimukset, nämä ovat kyllä ehkä harvinainen poikkeus.

Tulipas aikamoinen romaani...
#16
Lainaus käyttäjältä: vedot tallella - 30.01.24 - klo:21:37Elikkäs vaihdoin tuollaiseen 2016vm bensa nelikko superbiin, koneena se isoin 2.0TSI.

Tosiaan webaston kaukkari vilkuttaa vain vihreää valoa tiuhasti kun koittaa käynnistää etänä kun auto on parkissa ja webasto ei suostu lähtemään päälle. Kun auton lyö tulille niin sitten suostuu webastokin käynnistymään konsolin nappulasta. Oma eka arvaus olis akku, koska auto ilmoittaa myös että start/stop ei käytettävissä (se ikonin päällä rasti kojetaulussa kun auto on paikallaan) mutta mitään varsinaista vikailmoitusta ei auto anna.

Vikakoodejakaan ei ollut muuta kuin jonkin sortin sähköisen vesipumpun osalta jokin vanha tallentunut koodi, en tiedä mahtaisko tää olla se webaston vesipumppu sitten? Oliskoha se mahdollinen syy jos kuitenki lähtee käyntii kun kone pyörii jos se sillon liikuttaa jäähdytysnestettä sillä hihnapumpulla?

Toimiiko webasto jos laitat sen auton sisältä napista päälle kun auto on sammuksissa?

Jos toimii niin sitten lähtisin etsimään vikaa kaukosäädöstä.

Jos toimii nimenomaan niin että webasto toimii vain auton ollessa käynnissä niin tuskin kyse kaukosäädön ongelmasta vaan kuulostaa paljon enemmän vesipumppu ongelmalta.

Totahan kannattaa nyt ihan ensimmäisenä testata niin että
  • Toimiiko webasto auto sammuksissa jos laitat sen ohjaamon napista päälle?
  • Toimiiko webasto auto käynnissä niin että laitat sen kaukosäätimestä päälle?
  • Jos painat kaukosäätimen OFF nappia niin vilkkuuko punainen valo vai palaako yhtenäisesti pari sekuntia? Tämä siis täysin riippumatta siitä että onko webasto päälllä vai pois tai onko auto käynnissä vai sammuksissa kunhan olet riittävän lähellä autoa että kaukosäätimen kantama riittää.

Noilla pystyy jos aika varmasti haarukoimaan että onko vika kaukosäädössä vai itse lämmittimessä.

Vesipumpun vikaantuminenhan ei näissä ole mitenkään harvinaista. Tosin aikaisemmin ainakin tuntui tapahtuvan niin että jos vesipumppu ei toimi niin webasto ylikuumenee ja menee lukkoon niin ettei käynnisty ollenkaan ilman että lukitus avataan testerillä. Saattaa toki olla että näissä MQB autoissa on jo sen verran lisätty älyä tuohon että antaa käyttää lämmitintä moottori käynnissä vaikka laite itse tunnistaa vesipumppuvian.

Lainaus käyttäjältä: zobuli - 30.01.24 - klo:23:52Minun edellisessä Superbissa hajosi webaston vastaanotin auton päässä, sijaitsi muistaakseni pelkääjän penkin alla. Oireili juuri noin että vilkutti vain vihreää valoa. Tilasin netistä uuden ja paikallisessa nyrkkipajassa koodasivat sen toimimaan kaukosäätimen kanssa.

Tähän nyt en lähtisi missään nimessä ilman että testaa edes näitä yksinkertaisia konsteja joihin ei tarvitse testeriä tai muitakaan työkaluja.
#17
Passat B8 (14-) / Vs: Ulkolämpötila
23.01.24 - klo:21:21
Lainaus käyttäjältä: Immunity - 23.01.24 - klo:20:59^ Erikoista, jos auto säilyttäisi sen lämpötilan, kun auto sammutettu viimeksi? Kyllä ainakin itsellä näyttää heti sitä lukemaa, mikä ulkona on, kun autoon tulee virrat päälle. Näin oli pre-FL GTE:ssä ja myöskin FL GTE:ssä.

Siinä on joku noin 2h muisti ja sen lisäksi on jonkunlainen lyhyen ajan keskiarvoistus eli pakkasesta kun ajat lämpimään parkkihalliin niin lämpötila ei välittömästi pomppaa plussalle. Oman fiiliksen perusteella maantienopeuksissa tuo keskiarvoistus on todella lyhyt (eli lämpömittarin reagointi nopeaa).

Eli jos pakkasella ajat auton kaupan lämpöiseen parkkihalliin. Tunnin kauppareissun jälkeen lähdet autolla liikkeelle niin näyttää sitä lukemaa mikä oli sammuttaessa eli jotain selkeästi alle parkkihallin lämpötila. Jos auto seisoo lämpimässä parkkihallissa yön yli niin käynnistäessä näyttää parkkihallin lämpötilaa.

Näin on ollut itsellä kaikissa allekirjoituksen VAG autoissa.
#18
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
21.01.24 - klo:15:29
Lainaus käyttäjältä: smolenak - 21.01.24 - klo:07:32Tervehdys, outo ilmiö autossa kun ajaa hybridillä, niin kulutus hyppää reilusti yli 10l/100km ja alkaa lataa akkua. Lisäksi kone "jurnuttaa" eli pitää melkoista murinaa, tuntuu kuin tekisi hulluna "töitä". Akku yleensä vielä suht täynnä. Tätä tekee satunnaisesti rauhallisella ajolla, mutta kuitenkin melko pitkään kun tuolle päälle sattuu, onko kokemuksia ja mistä johtuu?

Voisko polttaa hiukkassuodatinta?
#19
Se öljytason hälytyksen kuittaantuminen vaatii sen että auto tunnistaa konepellin käyneen auki. Eli toimiiko konepellin aukiolon katkaisija? Jos auto käynnissä tai virrat päällä niin pitäisi tulla kuva mittaristoon että konepelti on auki vastaavasti kun tulee kuva avoinna olevasta ovesta tai takaluukusta.
#20
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
15.01.24 - klo:13:27
Lainaus käyttäjältä: vesala - 15.01.24 - klo:08:07Tuo Skodan artikkelihan oli 2015 ja silloin varmaan lämmittikin.  Netistä löysin (kun
en auton mukana saanut PDF-manuaalin vm 2020.

https://www.kayttooh.je/skoda/superb-iv-2020/k%C3%A4ytt%C3%B6ohje?p=58

jossa lukee:

"Käyttötarkoitus: Seisontalämmitys lämmittää matkustamon sekä moottorin."

Kun menen Skoda Connectiin ja otan sieltä manuaalin (surkeimman mitä olen
e-oppaita koskaan elämässäni nähnyt) minun auton (vm 2021) VIN-numerolla, niin vastaavassa kohti lukee:

"Käyttötarkoitus: Lisälämmitin lämmittää ajoneuvon sisätilat."

Eli enää vm 21 ei mainita että lämmittäisi moottoria.  Miksihän se tuossa välissä on tippunut pois?


Veikkaus että hybridin ohjekirjaa on alettu tekemään polttomoottoriauton ohjekirjan pohjalta ja toi kohta kirjasta on jäänyt muokkaamatta hybridiin sopivaksi. 2021 on huomattu virhe ja korjattu ohjekirja oikeaksi.

Ei se 2020 mallissakaan oikeasti moottoria lämmitä.
#21
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
15.01.24 - klo:01:42
Lainaus käyttäjältä: Teetoo - 14.01.24 - klo:23:59Tämä ei pidä paikkaansa. Kyllä webasto moottorinkin lämmittää. Tästä on ihan skodan sivuilla ollut juttua. Uskon enemmän skodan uutisointiin ja ohjekirjaankin kuin passat palstan mielipiteisiin. Tässä yksi virallinen artikkeli: https://www.skoda-storyboard.com/en/press-releases/warm-safe-clever-skoda-auxiliary-heating-systems/
Ja kyllähän tuon huomaa arkiajossakin. Polttoaineen kulutus ei ole niin suuri webastolla lämmitetyllä autolla kuin se on kylmänä startatessa.

Mainitaanko tossa artikkelissa lataushybridit jossain kohtaa?

Tämä topic on Superb lataushybridiä varten ja itse ainakin vastasin koskien pelkkää lataushybridiä.

Perus polttomoottori vag autoissa noin kun artikkeli mainostaa mutta vag lataushybridit on täysin eri asia.

Ja se nyt vaan on kylmä fakta että vag laitteet on tekniikaltaan samanlaisia vaikka olisi mikä merkki keulassa, samankaltaisuus ei siis koske pelkkää Passat - Superb yhtälöä.

Ikävä tuottaa pettymys jos luulit että ostat tsekkiläiset huippu auton, se on oikeasti saksalainen volkkari tsekkiläisillä kuorilla.

Eli allekirjoituksesi autossa moottori ei lämpene tehdasasenteisen webaston avulla.
#22
Lainaus käyttäjältä: rampas - 13.01.24 - klo:11:45Täysin mallikohtainen asia, lämmittääkö vai ei. Suomeen tuoduissa autoissa on noin 2000-luvun alusta lähtien ollut koodaus niin, että vesiventtiili on auki ja myös kone lämpiää. Tätä mahdollisuutta ei enää kaikissa vaan ole ja esim oma vm -17 Suberp 2.0 TDi on yksi näistä, kuten moni muukin malli.

Lainaus käyttäjältä: rampas - 13.01.24 - klo:12:19Tästä linkistä voi ihmetellä EA288-koneiden rakennetta, mm nestekiertoa. Sen verran voin korjata sanomisiani, että ehkä kansi tuolla webastolla voi lämmetä, lohko ei vähääkään, kun on eri piirissä.

https://pics.tdiclub.com/data/517/820433_EA288.pdf

Toi moottorin lämpeneminen webaston avulla ei ole siitä kiinni että onko autossa EA288 moottori vai ei. Homma on kiinni siitä että minkä perusrakenteen auto on kyseessä. MQB autot (eli poikittaismoottoriset) on sellaisia missä moottori lämpenee aina webastoa käyttäessä, poislukien hybridit. Eli sinunkin Superb TDI lämmittää moottorin webaston avulla.

MLB autot (eli pitkittäismoottoriset) on sitten varustettu sillä venttiilillä mikä ohjaa webaston vesikierron pelkästään ohjaamon lämmittämiseen ja tämä on ainakin osassa koodattavissa niin että lämmittää myös moottoria.

EA288 moottoria on molemmissa konstruktioissa eli siitä on pitkittäisversioita ja poikittaisversioita.

EA288 on tehty niin että moottorissa on kolme vesikiertoa eli kansi, lohko ja välijäähtytin. Webasto on tosiaan näissä tossa sylinterinkannen vesikierrossa ja syy on tietysti se että kansi on kuumin paikka moottorissa eli sieltä saadaan parhaiten lämpöä sisätilan lämmittämiseen ja kun webastolla lämmitetään sisätiloja ja sylinterinkansi niin kylmällä kelillä varmistetaan moottorin käynnistyminen ja polttoaineen puhtaampi palaminen. Palotilan lämpötila on paljon merkittävämpi asia käynnistymisen kannalta kuin muun lohkon lämpötila. Kannen vesikierto ja lohkon vesikierto on kyllä yhteydessä toisiinsa eli sitä lämpöä kyllä tulee väkisinkin jonkun verran myös lohkoon vaikka sitä webaston kierrättämää lämmintä vettä ei varsinaisesti lohkoon työnnetä.

MQB ja MLB autoja molempia on myös saatavilla monilla muillakin moottoreilla, esim. EA211 ja EA888 joissa vesikierto on taas erilainen. EA211 moottorissa on vain kaksi vesikiertoa, moottori ja välijäähdytin eli siinä lohko ja kansi ei ole erotettu erillisiksi järjestelmiksi.
#23
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
14.01.24 - klo:14:00
Lainaus käyttäjältä: vesala - 14.01.24 - klo:11:21Mikä oli lopullinen totuus siitä, että voiko Superb iV vm 21 esilämmittää moottoria mitenkään? Ja jos oletuksilla ei voi, niin saako tuota muutettua Odbelevnillä?

Tuolla Passat GTE topicissa on tätä samaa asiaa on pohdittu nyt 8 vuotta ja lopputulos on edelleen sama eli auto ei pysty omilla laitteillansa esilämmittämään moottoria mitenkään. Tehdasasenteisella webastolla pystyy lämmittämään vain auton sisätiloja ja vain auton ollessa sammuksissa. Tätä ei saa muutettua koodaamalla. Webaston vesikierto on näissä täysin erilainen kuin ei-hybrideissä niin homma ei ole pelkästään esim. yhden vesiventtiilin asennosta kiinni.

Jos haluaa esilämmittää moottoria niin ainoat järkevät vaihtoehdot siihen taitaa olla jälkiasenteinen lohkolämmitin / letkulämmitin / säteilylämmitin.

Superb iV on tekniikaltaan samanlainen kuin Passat GTE.
#24
Passat B8 (14-) / Vs: TMC:n aktivointi?
12.01.24 - klo:16:47
Lainaus käyttäjältä: Passat19 - 12.01.24 - klo:11:59Tässä vielä https://ibb.co/LRVKG7W kuva miten tämä indikoituu kajuutan puolelle eli Infotainment > Liikenne valikon kautta näkyy liikennetiedotukset (jos siis laite saa viestejä vastaan). Tässä tapauksessa viestejä ei ole ja TMC-logo on "yliviivattu, kenoviiva".

Onko tämä kuva sinun autosta? Jos on niin sinullakin on MIB2.5 ja toisaalta jos kyseessä on allekirjoituksesi auto eli 2019 mallinen niin sekin jo puhuu sen puolesta että on MIB2.5.
#25
Passat B8 (14-) / Vs: Korkeajännite akku
12.01.24 - klo:15:11
Lainaus käyttäjältä: TH94 - 11.01.24 - klo:17:08Gte Passatti huutaa ajo tietokoneella että korkeajännite akku latautuu älä sammuta moottoria. Tekeekö muilla samaa kun akku tyhjillään? En ole päässyt tuota nyt latailemaan ja tosiaan tuota nyt näytöllä huutelee


Hybridi Audi ainakin aika herkästi ilmoittelee vastaavaa. Näyttöön taitaa tulla teksti "Käynnistyskyky vaarantunut, lataa akkua ajamalla."

Toi on itelle tullut tilanteissa joissa akku on ollut tyhjä ja esim. auto seissyt kylmässä ja kun laittaa auton käyntiin eli bensakone käynnistyy heti. On myös tullut kesken ajon tilanteissa että akku on tyhjä ja tekee sellaisen amis-bmw kiihdytyksen missä sähkömoottori antaa lisätehoa.

Tilanteissa joissa on ollut ajamassa kotiin tai työpaikalle niin en ole hirveämmin noteerannut asiaa kun niissä kuitenkin auto aina latauksessa niin sillä se ongelma kuitenkin kuittaantuu.
#26
Lainaus käyttäjältä: petrisa - 07.01.24 - klo:09:58Minun käsitykseni mukaan mikäli kaukosäätimen valo vilkuttaa ei kaukosäädin saa vastaanotto kuittausta auton lähetin/vastaanottimelta. Toisin sanoen aivan kuin kaukosäädin olisi kantaman ulkopuolella.Siksi minun mielestäni joko kaukosäädin ei lähetä kunnolla mitään tai auton päässä vastaanotin ei ota vastaan.

En tiedä tätä asiaa, että mikäli Webastossa on käynnistystä estävä vika, niin lähettääkö auto siitä paluusignaalin kaukosäätimelle ja se sitten vilkuttaa valoa. Webaston vika varmasti näkyisi testerillä esim. VCDS:llä vikakoodina. Jos taas kaukosäädin ei lähetä tai webaston vastaanotin ei vastaanota, niin tästä ei vikakoodia mahda tulla.

VCDS:llä pitäsi näkyä livedatassa signaali, kun kaukosäädintä painetaan. Se kertoisi jo aika paljon siitä, että onko radiosignaalin osalta asiat kunnossa.



Kaukosäädin vilkuttaa vihreätä molemmissa tilanteissa eli jos kaukosäädin ei saa paluutietoa autolta (liian kaukana autosta) tai jos auton äly estää webaston käynnistämisen. Eli pelkästä vihreän valon vilkkumisesta ei pysty päättelemään muuta kuin että webasto ei käynnisty, syy pitää selvittää muulla tapaa.

Kaukosäätimen yhteyden autoon sensijaan pystyy testaamaan painamalla kaukosäätimen OFF nappia. Vaikka se webasto ei ole päällä tai ei toimi niin auto kyllä kuittaa OFF käskyn jos sellaisen saa. Eli OFF näppäintä kun painaa niin punainen palaa hetken jos käsky menee perille ja auto lähettää paluutiedon. Jos OFF näppäimen painamisen jälkeen punainen vilkkuu niin sillon kaukosäädin ei saa autolta paluutietoa OFF käskystä ja jos tällön on vielä kaukosäätimen kanssa ihan auton vieressä niin voidaan jo päätellä että kaukosäätimessä tai auton pään vastaanottossa on vikkaa.
#27
Lainaus käyttäjältä: Jacce75 - 29.12.23 - klo:08:22Melko varmasti PCV venttiili katkennut. Sijaitsee venakopassa.



Komppaan Jaccea. Minulla myös tästä kokemusta eli toi PCV venttiili murtuu siitä venakopan liitoksesta.

Varaosa on halpa ja helppo vaihtaa.

Ja kyllä, yllättävän voimakkaasti tulee öljynkatkua ohjaamoon vaikka kyseessä on niin pieni reikä.
#28
Golf VII (12-) / Vs: e-Golf -keskustelua
24.12.23 - klo:12:28
1. Syy on EU direktiivissä. Auton pitää käynnistyä siinä moodissa missä päästömittaus / kulutusmittaus on tehty.

2. Käsittääkseni MQB autoissa on kahta versiota ilmastoinnin paneelista, toinen muistaa asetuksen ja toinen palautuu aina +22 säädölle. Käsittääkseni toi ei ole koodattavissa toiseksi.

3. Tämä on ihan mutua ja kuulopuheiden varassa. Käsittääkseni vanha vw sovellus on poistunut käytöstä ja kaikkien pitää siirtyä uuteen sovellukseen ja ihan kuin olisin kuullut ettei uusi sovellus enää tue e-golfia. Jos tämä pitää paikkaansa niin autolle ei ole enää olemassa toimivaa sovellusta. Korjatkaa joku jos tämä on väärää tietoa.
#29
Ylläpitolaturi on turha jos ylipäänsä lataa autoa. Kun korkeajänniteakun lataus on päällä niin lataa myös 12v akun. Jos on merkkejä 12v akun huonosta latautumisesta niin äkkiä akku vaihtoon ennen kuin kuolee kokonaan.

Jos tolla ajelee pelkällä bensalla lyhyttä matkaa ja käyttää paljon webastoa niin sitten toki ylläpitolaturista voi olla apua.
#30
Ainakaan Audissa ei ole viivettä kun ajaa hybridi-modella ja bensamoottori käynnistyy kesken kiihdytyksen. Mutta silloin kun ajaa e-modella (pelkällä sähköllä) ja tulee se tilanne että auto haluaa vaihtaa itse hybridi-modelle ja käynnistää bensakoneen niin tulee selkeä viive.

Itse olen tulkinnut että toi viive tulee siitä että auto joutuu vaihtamaan vaihdetta kun taajama nopeuksissa e-modella ja hybridillä vaihteiston vaihtokartta on täysin erilainen. Esim. 40km/h nopeudessa e-modella mennään D6 vaihteella kun taas hybridi-modella samassa vauhdissa on D4 vaihde.

Luulen että taajama nopeuksissa e-modella sähkömoottoria pidetään niin pienillä kierroksilla että se on alle bensakoneen tyhjäkäynniin niin starttaaminen ei yksinkertaisesti onnistu ilman vaihteen vaihtoa.

Moottoritienopeudessa molemmilla moodeilla on käytössä D6 vaihde niin viivettä ei synny polttomoottoria startatessa.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy