Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - hosee

#1
Muut merkit / Vs: Mini Cooper S A (F55)
25.05.16 - klo:14:51
Viikko takana Minin kanssa Tuning Kitin asennuksen jälkeen ja olen edelleen yllättynyt päivityksen vaikutuksesta. Ajettavuus on tietenkin entisellään, eli erinomainen, mutta voimalinjan puolella muutos on paljon odottamaani huomattavampi. Vaikea uskoa että kyseessä olisi vain 20 heposen ja 20 metrin lisäys, niin iso on ero. Netistä löytyviä dynoraportteja on helppo uskoa.

Ã,,änimaailma on Sport-modessa selvästi nuotiltaan syvempi, mutta äänenvoimakkuus ei varsinaisesti ole lisääntynyt. Track-modessa äänenvoimakkuus kasvaakin sitten selvemmin ja nuotti syvenee entisestään. Ajomoodin ollessa Sport-moodissa kaasun noston aiheuttamasta purputuksesta tulee jo aikamoista pauketta. Valoisan vuodenajan johdosta en ole yrittänyt ottaa selvää saanko aikaiseksi leimahduksia pakoputken päästä. :) Joissain ajotilanteissa on tullut tunne että automaatti luistattaisi enemmän ja vaihtotapahtuma ei olisi ihan yhtä terävä kuin ennen päivitystä. Voi mennä omien tuntemusten piikkiin, automaatti on voinut resetoitua päivityksessä ja kärsiä muistinmenetyksestä, tai sitten kyse on oikeasti päivitykseen liittyvästä muutoksesta. Pitää seurata tilannetta. Konetilaan kurkatessani huomasin että lohkonkatteisiin oli päivityksen myötä ilmestynyt JCW:n logolla varustettu numeroitu konekilpi.

Kaikenkaikkiaan erittäin positiiviset fiilikset päivityksestä. En olisi uskonut auton muuttuvan päivityksen myötä näin paljoa. Hieman ihmetyttää miksei autoa saa tilattua kitillä suoraan tehtaalta, vaan se pitää jälkiasentaa. Hinta on varmasti jonkun mielestä paksuhko, mutta takuun ja huoltosopimuksen jatkuminen sekä pajavirityksen aiheuttaman jälleenmyyntiin liittyvien huolien puuttuminen kyllä kompensoi hintaa. Tiedossa ei ollut että maassa olisi muita F55-korisia Kit:llä varustettuja autoja (F56-korisia löytyy useita), joten tämä saattaa hyvinkin olla uniikki yksilö maassa. :)

e: ketjun avausta päivitetty
#2
Muut merkit / Vs: Mini Cooper S A (F55)
17.05.16 - klo:23:17
Pientä päivityksen innoitamaa statuspäivitystä. Yhteiseloa on takana n 10kk, minkä varrelle ei ole osunut mitään raportoitavaa. Muuta kuin hauskoja kilometrejä. Autoa on vain tankattu ja pesty. Pari kertaa on tainnut lisäksi tullut täytettyä pissapoika. 

Mutta siitä päivityksestä; Mini piipahti maanantaina saamassa rakkautta ja huolenpitoa, palaten toimenpiteestä hieman pirteämpänä huollossa asennetun John Cooper Tuning Kit:n myötä. Kit on tehtaan virallinen sarja, joten takuu ja huoltosoppari säilyvät voimassa. 

Käytännössä huollossa tehtiin ECU remapping ja vaihdettiin pakosarja hieman avarampaan ja ääniraidaltaan möreämpään. Päivityksen myötä teho on nyt 210hp/155KW (aiemmin 192hp/141KW) ja vääntö 300Nm 1350-4600rpm alueella (aiemmin 280Nm). Joidenkin penkkiraporttien mukaan päivityksen jälkeiset tehot  ovat olleet jopa 230 pinnassa. Ã,,änimaailman saa halutessaan vieläkin möreämmäksi pakettiin kuuluvalla BT-ohjaimella, jolla voi ohjata äänenvaimentimessa olevaa läppää ja siten muuttaa pakokaasujen virtausta.  Ulkoisesti muutoksen huomaa vain uusista JCW:n logot omaavista ja vähän eritavoin muotoilluista pakoputken päistä.

Luuskahan tuo Mini ei ole ollut ennenkään, mutta kyllä tuo kitin tuoma piristys tuntuu yllättävän selvästi. Ja äänimaailma on aiempaakin herkullisempi. 
#3
Yhteinen taipaleemme Juulian kanssa on tulossa päätökseensä vaimon työkuvioiden muututtua, mikä muuttaa toiseen autoon kohdistuvia kriteereitä. Ihan viime aikojen ongelmia lukuunottamatta yhteinen taipaallemme on on ollut myötämäkeä ja olen ollut kovin tyytyväinen autoon.

Ehkäpä eniten mieleen on jäänyt Juulian sosiaalinen luonne. Yhteisten vuosiemme varella on useampikin ventovieras hakeutunut juttusille autosta ja hieman ehkä yllättäen kaikki positiivisessa hengessä. Vaimo vähän leikillään loukkaantuikin, kun Shellin palvelutankkauksen nuorimies oli flirttaillut autolle enemmän kuin rouvalle.

Ulkonäkonäöltään Juulia poikkeaa mielestäni edelleen kovasti edukseen viisiovisten pystyperäisten perheautojen harmaasta massasta ja aikanaan mukaan raksittu Pack Sport I -optio viimeistelee ulkonäön vähän sporttiseen suuntaan. Sisätilat ovat kaikin puolin käytännölliset ja tyylikkäät, vaikka parissa yksityiskohdassa huomaakin vähän säästetyn. (Kojetaulun yläpinnan kova muovi pistää silmään, olleessaan niin selvästi kuin eri autosta muun sisustuksen kanssa.) Alfan Sport-istuimet ovat mielestäni loistavat, tarjoten mukavasti tukea olematta ylimuotoillut. Ja ehkä parhaan näköiset jakkarat mitä minulla on ollut koskaan missään autossa. Sillehän ei tietenkään voi mitään, että malli-ikää on jo kertynyt aika tavalla isoja kosketusnäyttöjä tai muita gizmoja löydy vaan mennään perinteisemmällä ajotietokone- ja audiovarustuksella.

Vuotemme ovat vierineet Juulian ajo-moodin ollessa pääosin sporttisimmassa Dynamic-asetuksessa, joten kulutuslukemissa ollaan jääty kauas virallisista mittauksista mutta hauskaa on ollut senkin edestä. Alfan tulkinta kaksoiskytkin automaattista on sekin ollut ihan kelpo peli, vaikka VAG-konsernin vastaaviin tottuneelle vaiheiden välitykset ovat hieman hassun tuntuiset. (Hyvin lyhyet ja lähellä toisiaan olevat 1 ja 2.) Ajettavuus on oikein mainio, vaikka tehostus viekin osan parhaimmasta tunnokkuudesta. Käännöksessä Juulia on tahtonut alkuun pitää oman päänsä, mutta on aina lähtenyt pienen empimisen jälkeen innolla uuteen suuntaan.

Viimeisinä päivinä rakkauteemme on tullut ryppyjä, jotka alkoivat 36kk huollosta pistäytymisestä kotoutuessa, Juulian sytyttäessä tauluun keltaista valoa mielipahansa ilmaisemiseksi. Pikainen paluu huollon syleilyyn tuotti epäilyn että MultiAir-yksikössä voisi olla jotain vikaa ja se pitäisi vaihtaa. Uutta yksikköä vain sisään (takuuseen) ja uudelleen tien päälle, mutta ei. Juulia ei itse ilmoitellut mielipahastaan, mutta oma korva kuuli että nyt on jotain pielessä. Takaisin huoltoon, missä ihmetystä ja epäilyä että vaihdettu yksikkö saattaa olla viallinen. Uusi huolto siis varaukseen. Seuraavana päivänä Juulialta sitten loppui ymmärrys Arvauskeskuksen huoltoa kohtaan; taulu täyteen punaista ja lavetilla huoltoon. Huolto käytti useamman päivän vian ihmettelyyn, soiteltiin ja epäiltiin että olisin tankannut autoon polttoöljyä, tms. Lopulta reilun kolmen päivän diagnosoinnin tuloksena tuli tieto että venttilit olivat ropisseet mäntiin ja Juulian tarvitsevan sydämmensiirron. Vian aiheuttaja oli kaikille mysteeri ja sitä oli ihmetelty maahantuojankin toimesta, Juulian sydämmen palatessa Italiaan tarkempiin tutkimuksiin. Tuokin korjaus meni takuuseen, joten en tiedä yksityiskohtaisesti mitä kaikkea Juulialle oli sydämmensiirron yhteydessä oikeasti uusittu. Olan yli kurkkimalla näin tosin aika massiivisen osaluettelon, jossa huomio kiinnittyi erityisesti riviin 1PC FULL ENGINE. Hauskana yksityiskohtana mainittakoon että huollon jäljiltä löysin konetilasta kaksi ruuvimeisseliä ja yhden hylsyavaimen.

Sydämmensiirron jälkeen yhteinen tiemme jatkui n. 3000km ilman huolenhäivää, kunnes Juulia ilmoitti jälleen mielipahastaan, vilkuttamalla taulussa oranssia kajoa ja muutumalla kovin puhdittomaksi. Visiitti pikahuoltoon, jossa Juulia ilmoitti mielipahansa syyksi vikakoodit P0300, P0301, P0304. Eli sytytyksen pätkivän sylintereissä 1 ja 4. Nyt jälleen huolto tilattuna ja uusimman rypyn syytä selvitellään. Kyseessä saattaa olla puolavika tai sitten tuo MultiAir-yksikkö lähtee taas vaihtoon.

Oma teoriani Juulian mielipahasta on että 36kk huollossa tehdyn öljynvaihdon yhteydessä on öljyn mukana päässyt koneeseen jokin roska tai muu epäpuhtaus, joka on tukkinut hydraulisen venttiliohjauksen öljykanavaa häiriten öljyn virtausta ja sitä myötä imupuolen venttiiliohjausta. Tämä on vaikuttanut huollon diagnostiikassa MultiAir-yksikön virheeltä, mistä johtuen ovat hakeneet vikaa siitä suunnasta. Iso mysteerio on, miten venttiilit ovat päässeet ropisemaan mäntiin. (Ymmärtääkseni) MultiAir-moottorien rakenne on sellainen, että imupuolen venttiilit eivät pääse kontaktiin mäntien kanssa. Pakopuolella tämä ilmeisesti on mahdollista, mutta Juulian hihna oli ollut ehjä. Ventiilivaurion osalta oma skenaarioni on, että tuo ensimmäinen MultiAir-yksikön vaihto on mennyt jotenkin käteen.

No, Juulia on joka tapauksessa poistumassa taloudesta parin viikon sisällä ja talouteen on tulossa sigun mukainen toinen italiatar, joka kaikista koeajetuista oli vaimon suosikki. Maksajan roolissa voin vain olla valintaan tyytyvän, sillä se oli vaihtoehdoista myös kaikkein edullisin  ;D
#4
Thulelta tuli odottelun jälkeen vastaus että kiinnitys ei olisi mahdollista takaluukun ilmanohjaimen vuoksi.

Yakimalta sen sijaan tuli all clear-viesti. Telineen mukana tulee lasisia luukkuja varten tehdyt kiinnikkeet, joissa ei ole koukkua, vaan koukun virkaa hoitavat pehmustetut 'rullat' jotka tulevat auton sisälle ja kiilautuvat luukun ja katon väliin. (https://www.yakima.com/glass-hatch-hooks) Näiden hihnat saa pujotettua luukun ja ilmanohjaimen raosta, jolloin ylimpien hihnojen paino ei kohdistu lainkaan tuohon ilmanohjaimeen eivätkä koukut ota siihen kontaktia.

Yakiman jälleenmyyjä on vielä hakusessa, mutta pitänee tilata US eBaysta jos EU-alueelta ei löydy...
#5
Lainaus käyttäjältä: Typ2 - 18.08.15 - klo:10:21
Mitäs tekemistä etumoottorisen auton pakosarjalla on vetokoukun kanssa? Pakosarjahan tarkoittaa niitä moottorissa kiinni olevia pakoputkiston ensimmäisiä mutkia, jotka jatkuvat pakoputkena.  ::)
Niinpä niin :D

Kas vaan, en ollut tuota jälleenmyyjäkarttaa huomannutkaan. Liian ilmeinen, jälleenmyyjiä näkyy löytyvän ja parilla näkyy jopa olevan valikoimassa tuo 991/992 malli. Pistin Thulen aspaan viestiä tiedustellakseni soveltuvatko nuo Miniin, koska Thulen konfiguraattorin perusteella näin ei olisi. Tosin konfiguraattori ei tunne automalleja kuin vuoteen 2014 asti, ja siten tuo F55-mallinen puuttuu sieltä kokonaan. Lähinnä mietityttää saattaisiko tuo pieni takalasin ilmanohjain haitata noiden yläkiinnikkeiden kiinnityksiä. Motharin GTI:ssä on kuitenkin samantyyllinen pieni lippa perässä, tuo ei kuitenkaan siis haittaa kiinnitystä?

Samaan aikaan Yakiman kiinnitykset näyttäisivät kuvien/videoiden perusteella olevan identtisiä Thulen kanssa, ja heidän konfiguraattorinsa mukaan F55-mallinen Mini olisi tuettujen mallien joukossa. Yakimalta ei vaan tunnu löytyvän jälleenmyyjää suomesta, ja parilla löytämälläni eurooppalaisella jälleenmyyjällä nuo konttiin kiinnitettävät mallit eivät ole valikoimassa?

Lainaus käyttäjältä: mothar - 18.08.15 - klo:12:10
...vähän kun jaksaa taitella koukkuja niin istuu jämäkästi takaluukkuun. Tosin kahden pyörän kera teline notkuu aika pahasti mutta ei ole vielä tippunut kyydistä.
Lainaus käyttäjältä: Laars - 18.08.15 - klo:14:27
Thulea voin kyllä suositella. Ainakin Polar autovarusteesta löytyy sekä varuste.netistä.
Tuommoisella Thulen Clipon 9103/9104 mallilla juuri viimeeksi kulki Tahkolle ja takaisin kolme maastopyörää (12-14kg painoluokassa) ilman minkään moisia ongelmia. Riippunee perän mallista jonkun verran tuon tukevuus, mitä loivempi takalasi, niin sitä tukevampi tuon uskoisin olevan. Pieni huojuminen kuuluu varmaan asiaan, liian kiinteänä napsahtaisi joku paikka rikki.

Eikai nuo laittomia ole? En ole perehtynyt, mutta peittävät toki kilpeä ja takavaloja.

Huojumisella/notkumisella siis varmaan tarkoitetaan tässä sitä teline vähän 'elää' töyssyissä? Ei sitä että itse teline notkuu pyörien painosta? Pohdinta näiden mahdollisesta laittomuudesta lähti lähinnä siitä että olen nähnyt näitä todella, todella harvoin. Tämä tuntuu vähän oudolta koska moni peräkoukun hankkija perustelee peräkoukkua sillä että siihen saa kiinni pyöränkuljetustelineen. Ilmeisesti näiden olemassaolosta ei vain tiedetä laajemmin? Mukava kuulla positiivista palautetta näistä. Katsotaan mitä Thulelta vastataan, ja jos sieltä vastaus on negatiivinen niin pitänee sitten tilata jenkeistä tuollainen Yakiman teline.
#6
Pitäisi kehittää Miniin (allekirjoituksen speksin mukainen Mini Cooper S) ratkaisu polkupyörän kuljettamiseen. Pyörät eivät ole mitään grammanviilailu-vehkeitä, mutta kevyehköjä alumiini/hiilikuitu-fillareita, joten kantavuuden ei tarvitse olla kovinkaan kummoinen

Vetokoukkuun kiinnittyvät mallit eivät ole optio, kun CooperS:ään ei pakosarjan toteutustavasta johtuen vetokoukkua saa. Kattoteline ei myöskään (ainakaan tällähetkellä) ole optio, sillä omassa yksilössä ei ole kattokiskoja ja yhdeltäkään valmistajalta ei vaikuta vielä löytyvän telinettä F55-malliseen Miniin ilman kattokiskoja. (Kattokiskoja en halunnut koska katto on valkoinen ja Minin tehdaskiskoja ei saa kuin mustana.)

Onko kenelläkään kokemuksia takakonttiin kiinnitettävistä pyöränkuljetustelineistä? Siis tämänkaltaisista:
http://www.thule.com/en/fi/products/carriers-and-racks/bike-carriers/rear-door-mounted-bike-carriers
http://www.yakima.com/shop/bike/trunk

En ole löytänyt paikkaa joka näitä myisi suomessa, mikä herättää epäilyn siitä että mahtavatko olla laillisia?
#7
Lainaus käyttäjältä: V-O - 15.07.15 - klo:21:04
Ostaja speksaa tuotteen ja sen perusteella halvin mahdollinen alihankkija valmistaa ja toimittaa.

Korjasin.
#8
Mielestäni autot samoissa suuruusluokissa pyörivistä teholukemista huolimatta ovat sen verran eri henkisiä, että en pidä niitä kyllä kilpailijoina. Cupra 280 on enemmän preussilaisen sleeper-hengen mukainen, TypeR:n taas ollessa avoimen räyhähenkinen Japan Tuning-kuppikunnan edustaja. Omista mieltymyksistä sitten riippuu kumpaa preferoi.

Cupra on mielestäni halpa. Onko TypeR sitten kallis? Paha sanoa, mielestäni lähtömallista roimasti pullistunut hinta on TypeR:n kohdalla helpommin perusteltavissa; sen verran no compromise -henkeä autossa on.
#9
Siis hetkinen.... Vaihtoa suosittelemalla merkkihuolto taitaa kyllä antaa ymmärtää että eivät usko osan kestävän ja sen mahdollisesti aiheuttavan uuden konerikon (saattaa toimia tai olla toimimatta)? Eli sen vaihdon pitäisi mennä kyllä virhevastuun piikkiin! Jatkaisin keskustelua siten että tuosta suosituksesta jäisi minulle tallenne (kirjallinen tai nauhoite) ja palaisin sitten asiaan ihmetellen että miksi työ ei kuulu virhevastuun piiriin jos merkkihuolto sitä suosittaa ketjurempan yhteydessä ja epäilee nykyisen osan kestävyyttä??? Säätimen elinkaari varmaan pitäisi olla sama kuin ketjun?

Taas uusi k**etus?
#10
Alfa Romeo / Vs: Alfa Romeo
25.06.15 - klo:16:29
^Näyttää valkoisena vielä enemmän Lexus:lta...

https://twitter.com/marcopascali/status/613740816767561728/photo/1
#11
Mini / Vs: Mini
25.06.15 - klo:16:20
Epäilyistäni huolimatta ei tämäkään siis ollut feikki.

Noiden aukkojen tarkoituskin selvisi: http://www.motoringfile.com/2015/02/18/mini-clubman-to-feature-bmws-air-curtain-technology/
#12
Alfa Romeo / Vs: Alfa Romeo
25.06.15 - klo:16:12
Vahva sama. Auto vaikuttaa ihan tavoitellun kuluttajasegmentin (hyvin toimeentulevat, teini-mieliset 23-30v BMW:n autoista kiinnostuneet aasialaistaustaiset miehet) markkinatutkimuksen lopputuloksen perusteella tehdyltä muotoilukonseptilta, eikä autolta. Ei varsinkaan Alfalta. Jopa perinteinen 5 fori-vanne on onnistuttu ryssimään.

Lanseerausmallihan on toki QV-malli, joten 'normaali-mallissa' noita kauheimpia pulkkamuoveja on poistettu. Toivottavasti myös keula muuten olisi vähän tasapainoisemman näköinen. Vaikka markkinamies muuta väittää, niin ei tästä kyllä yhtymäkohtaa klassisen Giulietta Sprintin muotoilun kanssa löydä. Enemmän velkaa ollaan BMW:lle ja Lexus:lle.

#13
Alfa Romeo / Vs: Alfa Romeo
25.06.15 - klo:12:07
Ei kyllä kuvien perusteella herätä itsessäni mitään värinää. Mieleen tulee lähinnä jonkun japanilaisen tai korealaisen viripajan 3-sarjalaisen pohjalle tekemä design-tutkielma. Sisätiloista ei ole kuvia, mutta jotenkin veikkaan ettei mittaristosta enää löydy italiankielistä tekstiä. :)

Toivona tietenkin on että tämä on top market -launch edition. Markkinaversio on sitten Alfamaisempi, noista tuning-elementeistä on päästy eroon ja palattu klassisemman italialaisen muotoilun äärelle. Nykyisellään aika hyvä kandidaatti rumimmaksi italialaiseksi autoksi.
#14
Mini / Vs: Mini
24.06.15 - klo:15:41
Ensimmäset kuvat F-sarjan Clubman:stä http://paultan.org/2015/06/24/f54-mini-clubman-first-photos-surface-onto-internet/

Sivuprofiili on aika kiva, mutta perän kuvia katsoessa iski korvamato Spinal Tapin Big Bottom-biisistä. https://www.youtube.com/watch?v=FfhphrmKdsg

Etulokasuojan takakaaressa oleva tuuletusaukko ja sen vaatima kylkilinjan ja ovien redesign kyllä pistää miettimään että ovatko kuvat sittenkin feikkiä.
#15
Alfa Romeo / Vs: Alfa Romeo
23.06.15 - klo:22:47
Ekat kuvat isosta Juliasta. http://www.car24news.com/2015-alfa-romeo-giulia-first-pictures/. Näiden perusteella ei oikein vakuuta. Mielleyhtymät vievät jonnekin BMWn ja Lexusin ristisiitoksen suuntaan....
#16
Onko kenelläkään kokemuksia takakonttiin kiinnitettävistä pyöränkuljetustelineistä? Siis tämänkaltaisista:
http://www.thule.com/en/fi/products/carriers-and-racks/bike-carriers/rear-door-mounted-bike-carriers
http://www.yakima.com/shop/bike/trunk

Vetokoukkuun kiinnittyvät mallit eivät ole optio, kun MCS:ään ei pakosarjan toteutustavasta johtuen vetokoukkua saa. Kattokiskojakaan ei ole (katto valkoinen ja Miniin ei kiskoja saa kuin mustana), eikä vastaan ole tullut F55-malliin sopivaa after market-telinettä. Minin omalle tehdasratkaisulle muodostuu hintaa tonni, mikä on vähän turhan suolaista. Eli tuollainen takakontiin kiinnittettävä malli vaikuttaisi parhaalta ratkaisulta....
#17
Muut merkit / Vs: Mini Cooper S A (F55)
14.06.15 - klo:22:48
Whooohaa! Statustieto muuttunut 'in production'-tilaan yllättäen sittenkin jo nyt!
#18
...osallistun keskusteluun sen verran että ainakin itse äänestin kukkarollani.

Konsernituotteita on vuosien aikana ollut muuttamia ja kohdalle on osunut myös näitä parjattuja TSI-koneita ja DSG-laatikoita. Itselläni ei niiden kanssa vuosien varella ole ollut ongelmia. Lopputuotteen hinta on kuitenkin noussut tasolle, jossa en itse enää koe hinnan ja laadun kohtaavan. Vaikka olen isommilta ongelmilta välttynyt, on pikkuasioidenkin kanssa huollon kanssa asioidessa tullut mieleen että jälkimarkkinointi on kyllä pahasti retuperällä. Vanha Stockmann-auton 'asiakas on väärässä'-asenne paistaa edelleen läpi. Takuukorjauksien kanssa venkoilua esim vedoten siihen että takuukorjauksessa olisi 'iso työ', jne.

En missään nimessä sulje pois mahdollisuutta että jatkossa pihaan VAGine tulisi. Nykyisellään pidän sitä kuitenkin aika epätodennäköisenä sillä koen hinta-laatusuhteen niin ajoneuvon kuin huoltopalveluidenkin osalta heikoksi. Paljon olisi korjattavissa pienellä jälkimarkkinointiin liittyvällä koulutuksella, varustetasojen sekä lisävarusteiden ja huoltopalveluiden hintojen uudelleentarkastelulla.
#19
Lainaus käyttäjältä: JaniKuula - 07.05.15 - klo:07:39
No kannattaako näitä VAG koneitakaan sitten yleistää?  Toyota tuntuu olevan pyhä lehmä monellekin taholle vielä tänäkin päivänä :)
En yleistänyt, vaan kerroin omakohtaiset esimerkit. Omakohtaiset kokemukset tai edes linkki uutiseen, jossa on käsitelty VTTi-koneiden laajamittaista ylimääräistä öljynkulutusta olisi ollut hyödyllinen keskustelun kannalta.... :)

Nyt olen luopumassa konserni-kalustosta toistaiseksi kokonaan. Mitään erityistä syytä ei ole, muuta kuin merkkiuskollisuuden puuttuminen. En ole missään vaiheessa ollut mitenkään huolissani vaikka viimeisen neljän auton joukosta on ollut kolme ketju-TSI -konetta ja kolme DSG-automaattia. Isoin ongelma näyttää olevan nimenomaan marmoritiskin ja maahantuojan korvienvälissä, jos jotain ongelmia asiakkaalle syntyy.

BTW. Maggis vei ensimmäisen 10000km aikana litran öljyä. Sen jälkeen öljyä ei ole tarvinnut huoltojen välillä lisätä. Pikku-Juuliassa pinta ei ole liikkunut havaittavasti. Nämä jälleen omakohtaisina kokemuksina.
#20
Lainaus käyttäjältä: JaniKuula - 03.05.15 - klo:18:29
Olihan tojolla tämä VVT-I kone joka söi öljyä yhtä paljon kuin bensaa uudesta lähtien. Koko lohko taisi olla pielessä kaikinpuolin.

Jaa, paha ainakaan yleistää. Meillä oli taloudessa kaksi ko koneella varustettua autoa, joista kummasakaan ei öljytikun mukaan pinta hievahtanut huoltovälin (15tkm) aikaan yhtään mihinkään.

Ihmetys olikin melkoinen kun Toyo vaihtui konsernituotteeseen ja myyjä luovutuksessa teki ison numeron peräkontiin laitetusta litraisesta Castrol-pönikästä. En nimittäin oikeasti ymmärtänyt miksi, koska edellisestä kerrasta kun huoltovälin aikana oli koneeseen pitänyt lisätä öljyä oli alun toistakymmentä vuotta. Pullo tuli kyllä myöhemmin tarpeeseen :)
#21
Muut merkit / Mini Cooper S A (F55)
28.04.15 - klo:14:42
Prosessi alkoi huhtikuun 2015 loppupuolella, jolloin sattumapistäytyminen myymälään ja koeajo veivät mennessään. Tuore 5-ovinen oli kovin mukava yllätys. Minimäinen ajettavuus, pirteä kone ja ulkomittoihin nähden ihan mukavat tilat olivat yhdistelmä jota ei voinut kevätauringon paisteessa vastustaa. Tilaus laitettiin sisään viikonlopun mietinnän jälkeen ja autoa odoteltiin kolmisen kuukautta.

Ohessa muutama kännykkäräpsy autosta.



Autoon on vajaan vuoden ikäisenä asennettu Minin virallinen virityskitti (John Cooper Works Tuning Kit), jossa pakosarja on vaihdettu avarampaan ja ECU ohjelmisto päivitetty.

Ohessa tarkempia tietoja. Alkuperäiset tiedot ovat sulkeissa. 

Auto: Mini Cooper S A F55 (5-door)


  • Teho: 210hv (192 hv / 4700-6000 rpm)
  • Vääntö: 300Nm (280 Nm / 1250 rpm)
  • Huippunopeus: 230km/h
  • Kiihtyvyys (0-100km/h): 6.6s (6.8s)
  • Kulutus (kaupunki/maantie/yhdistetty): 7.0/4.6/5.5 l/100km

Ulkoväritys: Blazing Red II Metallic (B83), valkoinen katto ja sivupeilit (382), valkoiset konepellin raidat (327)
Sisustus: Double stripe Carbon Black (BGE1), Color Line Glowing Red -kontrastit (4F3)

Rengastus:
  • Kesärengas: Loop Spoke Silver (16") + Continental
  • Talvirengas: Loop Spoke Silver (16") + Nokian Hakkapelitta R2
Varusteita Minin vakiovarusteiden lisäksi mm.
Cooper S varusteet, sisältäen mm.:

  • Urheiluistuimet edessä (481)
  • Performance Control -vetospyörästö (2VG)
Pepper-varustepaketti, sisältäen:

  • Radio MINI Visual Boost (6FP )
  • MINI Connected (6NM)
  • Kangasmatot (423)
  • Apukuljettajan istuimen korkeussäätö (450)
  • Säilytystilapaketti (493)
  • MINI Excitement -paketti (4V9)
  • Sadetunnistin (521)
  • Automaattinen ilmastointi (534)
  • Ajotietokone (550)
  • Sisätilojen LED-valopaketti (563)
Muut tehdaslisävarusteet:

  • LED-sumuvalot (5A1)
  • LED-ajovalot (5A2)
  • Valkoiset sivuvilkut (785)
  • JCW Urheiluohjauspyörä (2XC) - sis. vakionopeudensäätimen, monioimisäätimet ja vaihteenvalitsimet ohjauspyörässä
  • Color Line Glowing Red (4F3) - kyynärnojien ja kojetaulun punaiset kontrastit
  • Etukyynärnoja (473)
  • Tumma sisäkattoverholu (4AA)
  • Ulkopeilipaketti (313) - koria vasten taittuvat sivupeilit
  • Automaattisesti himmentyvä taustapeili (431)
  • Peruutustutkat (508)
  • Pysäköintiassistentti (5DP)
Muut varusteet:

  • John Cooper Works Tuning Kit (John Cooper Works PRO Valve Silencer System + JCW PRO ECU Remapping
  • Lohkolämmitin ja sisäpistoke

Suunnitelmissa ei ole tällä tietoa mitään ihmeempää. Silloin tällöin tulee mieleen ajatuksia rengastuksen vaihtamisesta tuuman suurempaan, mutta ajettavuus on nykyisellään niin mainio ettei asiassa ole tullut edettyä pidemmälle. Vanteiden maalauttaminen valkoiseksi tai mustaksi on myös ollut pari kertaa mielessä. 
#22
Hiljaiseloa palstan kanssa. Olen käynyt muutamia kertoja kurkkaamassa, mutta tottapuhuakseni pyrkinyt välttelemään jottei autokuume pääse iskemään. Pariin kertaan oireet olivat jo melkoiset, mutta tauti saatiin pidettyä kurissa. ;D

Yhteiselo Maggiksen kanssa on ollut alun ikkuna-hankaluuksien jälkeen vaivatonta. (Mulla otti kaikkiaan kolme korjaamovisiittiä että ikkunat saatiin kuntoon.) Työkuvioiden kanssa on ollut pieniä muutoksia (työmatka lyheni) ja vaimo oli puolet viime vuodesta jalkansa pahasti rikottuaan saikulla, minkä seurauksena kilometrejä on tullut viimeisen vuoden aikana autoon vähän.

Auton teippailut jäivät aikomukseksi; kertaalleen auto oli jo menossa teippaukseen, mutta sitten liike teki oharit ja perui ajan eikä koskaan vastannut kun yritin sopia uutta aikaa. Mitä enemmän asiaa sitten mietti, niin sen enemmän alkoi oma mielipide mennä siihen suuntaan että ulkoasu nykyisellään miellytti enemmän.

Juhannuksen jälkeen yhteiseloa tulee täyteen 3v ja tiemme ovat eroamassa. Korvaavasta kulkuneuvosta on laitettu tilausta sisään. Maggis tulee siis myyntiin loppukevään aikana. Jos omaat kiinnostusta, niin laita yv.  :)
#23
Lainaus käyttäjältä: Kinli - 23.09.13 - klo:09:51
265hv / 378nm -> 322hv / 435nm APR lupaa. Dynossa en oo käynny.
Vakio DSG6 loota. Luotto saksalaiseen huippuosaamiseen / laatuun on kova. :)

Onkohan tuo R:n DSG6-aski ihan vakio? Eikös DSG6:n vääntö-maksimiksi ollut ilmoitettu 350Nm, mikä jäisi alle R:n vääntöjen vakionakin? Tuntuu omituiselta....
#24
Audi / Vs: Audi RS4 4.2 V8 B7 Sedan
22.09.13 - klo:21:45
Lainaus käyttäjältä: makkis - 22.09.13 - klo:21:22
Itse annan suurimman arvon vaparikoneelle, se on jotain mitä me halpisturbojen ostajat emme vaan ymmärrä.

+1. Ja onnea hankinnalle. Kylttyyriteko!
#25
Lainaus käyttäjältä: Kinli - 21.09.13 - klo:02:20
APR lastu asennettu. Huh. Kyllä nyt sysää. :D
Varsin vihainen eläin tuosta tuli kertaheitolla!
Lisää äänieristysmattoa, niin kyllä se siitä kesyyntyy :). Millaiset väännöt tuo päivityksen jälkeen antaa?

Lainaa
En tiiä johtuuko lastusta, mutta kun on jonkun aikaa antanu kenkää ja pysähtyy esim. liikennevaloihin niin D-asennosta N-asentoon vaihtaessa ees taas, tuntee selkeesti kun veto menee päälle ja pois. Sen jopa kuulee jos on muuten hiljasta. Mut sit kun ajaa hissukseen hetken niin aski käyttäytyy taas normaalisti. Eli D-N -vaihto on täysin huomaamaton paikallaan seistessä. Onko normaalia?
En tiedä onko normaalia, mutta luulen tietäväni mitä tarkoitat. Itse en ole mieltänyt tuota "vedon kytkeytymiseksi", vaan siirto D-asentoon tuntuu "jäykemmältä" kuin tavallisesti. Ei ole tullut tuota varsinaisesti seurattua, mutta noin minä ilmiön muistaisin. (Tulee todella harvoin käytettyä N:llä kesken ajon, joten itselläni kyseessä on satunnaishavainto. Nyt kun sanoit, niin pitääpä muistaa tarkkailla.

#26
Lainaus käyttäjältä: pomo - 20.09.13 - klo:14:55
kyllä se automvalmistetaab ihan muilla yksilöintiedoilla kun tyyppykilvellä. Tuo tyyppikilpi on yksi viimeisimmistä asioista, mikä autoon tehtaalla kiinnitetään.

Juu, näinhän se on. Mutta seurannan kannaltahan se on kuitenkin on aika avainasemassa, koska sehän viimekädessä yksilöi auton ja toimii avaimena jonka kautta selviää auton tyyppikoodit, varustelut, värikoodit, jne. Ei tuon kanssa kämmääminen ihan pikkujuttu ole. Vai puhutaanko eri asiasta? Onko volkkarin tyyppikilvessä pelkkä tyyppihyväksyntä ja VIN?
#27
Lainaus käyttäjältä: LuppaKorva - 20.09.13 - klo:16:25
Tossa puolituntia sitten ajelin omalla vm:95 automaatti+diesel+toyota yhdistelmällä. Taas on hyvin faktat ja fiktiot kohallaan.
Tosta nyt voi kattoa nopeesti Nettiauton tarjontaa esim.

Itse ei ole tullut tuota "työkone"-kategoriaa (Hiace, Hilux, LC) seurailtua, joten yllätyksenä tuo tuli. Setä-miehellä on ollut useampiakin diesel-LC:tä, mutta nekin ovat olleet aina manuaaleja vaikka herra muutoin ajeleekin automaateilla.

Henkilöautopuolella taisi Toyolla mennä hyvänmatkaa 2000-luvun puolivälin jälkeen ennenkuin automaatti+diesel -yhtistelmää tuli tarjolle? Hondalla taisi mennä peräti kuluvan vuosikymmenen alkuun? Nissanilla Qashqai 2000-luvun loppulla toisi tuoda yhdistelmän ensimmäisen kerran merkin valikoimaan?
#28
Lainaus käyttäjältä: tet - 20.09.13 - klo:12:34
Minulla VI-koppainen Golf HB oli rekisteritietojen mukaan neliovinen farmari.

Noin se meilläkin taisi olla...
#29
Golf VII (12-) / Vs: VW Golf VII R
20.09.13 - klo:11:17
Ishvanin arvio antanee lähtötason.

Itse tosin veikkaan että hinta menee lähemmäs kuuttakymppiä. Suomeen tuodut R:t ovat tainneet olla aika hyvin varusteltuja ja GTI Performancen hinta varusteltuna menee puolestaan helposti hyvän matkaa yli 50kâ,¬. Jos hinta jää tuohon 55kâ,¬ pintaan, jää hintaero psykologisesti "liian lähelle". (Olettaen että R:n lähtövarustelu on sellainen että lisävarustelua tarvitaan vähemmän kuin GTI:n kohdalla.) ..... Oma haasteensa tuolle oikealle hinta-slotin hakemiselle tulee tietty S3:n suunnasta, mutta sen hinta varusteltuna meneekin sitten helposti jo helposti lähemmäs 70kâ,¬.

Jos olisin hinnoittelua miettimässä hakisin tuohon toteutuvan kauppahinnan haarukkaa GTI 50kâ,¬/ G R 60kâ,¬/ S3 70kâ,¬.
#30
Lainaus käyttäjältä: Markku J - 20.09.13 - klo:10:15
Omaa Golfiani ei listalta löytynyt, vaikka olisi ollut helppo uskoa niin, koska se on esim. vakuutustodistuksessa Trafin tiedoilla Variant -malli. Alkuvuonna 2013 kun se on valmistettu, ei Varianttia vielä edes tehty.

Meillä oli aikanaan 2009-mallisessa Golf VI:ssä sama juttu. Ajattelin tuon olevan ihan vaan harmitonta Trafin sekoilua.  Onkohan tuo yleistäkin Golffin kohdalla? Auto on ollut jo jonkin aikaa kierrossa, niin en muista detaljeja mutta rekisteriotteessa oli auton tietojen kohdalla jotain hassua. Koskikohan ovien määrää, tms...
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy