Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - TAEA

#1
Tervehdys
Startti/stop nappi pitäisi vaihtaa ocuun ja kuulopuhteiden mukaan kaksi ruuvi aukaisemalla homman pitäisi onnistua. Katselin hetken asiaa ja ajattelin viisaimilta neuvoa kysyä.
Vikai lmenee harvoin mutta tosi kiusallinen kun ei välillä starttaa eikä myöskään sammu. Uusi nappi on valmiina vartoomassa paikalleen menoa. Varustettu automaatti laatikolla, tuskin vaikutusta asiaan
Kiitoksia etu käten nouvosta
#2
Muutama kysymys tiiveys kokeesta (paine koe)
1• Mistä kohdasta paineen lisäys suoritetaan?
2• Kuinka suurella paineella paine koe tehdään?
3• Kuinka pitkä koestus aika pitää olla?
4• Voiko paine koe aiheuttaa vaurioita moottorissa ym laitteissa?
Kiitos vastauksista
#3
Tämä viestiketju on minulta mennyt väärään kohtaan, pitäisi tietenkin olla Octavian ketjussa.
Anteeksi huolimattomuus.
#4
Paineistusta ei ole tehty. Korkin rakennetta tutkiessa huomattiin ettei siinä ole mitään irtonaista tiivistettä ja näyttää siltä ettei olisi tiivis.
Paineistuksella ymmärrän koko järjestelmän tiiveys koetta?
Mistä kautta koestus tehdään?
Kuinka paljon nestettä pystyisi haihtumaan korkin kautta jos polttoaine lämmitintä käytetään lähes päivittäin?
#5
Lisään pari kysymystä:
Kuinka tiivis on paisunta säiliön korkki ja kuuluuko siinä olla jonkin lainen tiiviste?
Voiko haihtuminen tapahtua myös paisunta säiliön korkin välistä?
#6
Ensi kerran jäähdytys nestettä lisätty kesällä 2021 n. 3dl. Tämän talven aikana (2022) lisäys tarve n. 4 dl. Autossa polttoaine lämmitin jota käytetty lähes päivittäin.
Auto ollut meillä n. 3 vuotta mittarissa nyt n. 110 000 km
Kysymykset:
Mistä haihtuminen/vuotaminen mahtaisi johtua?
Voiko syyllinen olla polttoaine lämmitin?
Millä voisi itse asiaa todentaa ennen korjaamolle viemistä?
Voiko näin vähäinen vuotaminen johtua kansi viasta?
Pitäisikö kuplimista miten todentaa auton käydessä?
Kiitos vastauksista🙀
#7
Onko merkillä ja merkillä ertoavaisuutta
Itsellä 2010 mondeo 2,0 L ajettu 145tkm etujarrupalat kerran vaihdettu ja kevään huollossa ei huomautettavaa, pintoja kaikissa paloissa. Olen kiinnittänyt huomiota eri automerkkien levyjarrujen pintohin kun on helppo parkkipaikalla vilkaista ohi kulkiessa. Usein näkee saman merkkisten (konserin) autoissa tosi ruostuneita pintoja ja sitteen aivan kirkkaita kun merkki vaihtuu. Ymmärrän että ajotyylejä on erilaisia joilla vaikutusta asiaan, mutta selvästi havaittavissa merkkikohtainen yhdenmukaisuus. Mondeossa levyt pysyvät kirkkaina ainoastaan pesun jälkeen seistessä pinnassa havaittavissa täpliä.
Kysymys:
Onko levyn materiaalissa suuria eroja merkkien kesken kun "tanelikin" eron huomaa?
#8
Kiitos tähän mennessä tulleista kannanotoista.
Jäin miettimään yhtälöä ruostumiselle? Mistä johtuu jarrupalojen kuluminen takana jos jarrujen painottaminen on etupyörillä? Miten asian voisi selvittää?
Odottelen mielenkiinnolla kannanottoja kartaanin värinä vaimentimen rikkoutumiselle.
#9
Autolla ollut huolto sopimus ja kaikki huollot teetetty ajallaan maahantuojan merkki huollossa.
Nyt ollut laskutettavassa tarkastushuollossa eri huoltopisteessä (virallinen huoltokorjaamo) jossa todettu kardaanin takimmaisen värinän vaimentimen rikkoutuminen joka vaatii välitöntä korjausta sekä takajarrujen osalta paloissa pintaa 2,5 mm ja jarrulevyjen uusimista ruostumisen (1/3) johdosta eli palat ja levyt uusittava.
Autolla ajettu normaalia maantie ajoa ja peräkärryä vedetty satunnaisesti, maastossa ei liikuttu ollenkaan.
Kysymykset:
1.   Onko tavanomaista, että näin uudessa autossa esiintyy edellä kerrotut viat?
2.   Olisiko mahdollista, että viat ovat olleet edellisessä ennakkohuolto sopimuksen mukaisessa huollossa osittain nähtävissä, mutta ei ole haluttu asiaa kirjat raporttiin?
3.   Miten asiassa tulisi menetellä ettei omistajasta tuli maksajaa, vaan kustannus kuuluu toisaalle?
4.   Onko esim. kardaanin tärinän vaimentimelle ominaista näin lyhyt kestoikä ja esiintyykö kuinka usein?
Kiitos vastauksista
#10
Olisi helpompi vastata jos kysymyksen muoto olisi oikein muotoiltu
#11
Kiitoksia vinkeistä
Tänään tuli homma tehtyä. Laitan tähän työjärjestyksen miten kannattaa edetä.
1. Tuuletus säleikkö lähti helposti pois, kun keskilokerikon kansi oli auki ja taltta ruuvarilla yläreunasta työnti säleikön irti.
2. Takapenkkien lämmityksen katkaisin pari lähti myös helposti kauluksen kanssa kun painoi kahta kiinnitys nastaa ja samalla työnti taakse päin. Johtoja ei tarvinnut irroittaa niissä on reilu pituus.
3. Varsinaisen tuhkakupin otin erilleen sen kaukalosta, (olisi ilmeisesti lähtenyt kaukaloineen jos olisi sisäpuolelta painanut neljää pidikettä ja työntänyt taakse päin.)
4. Laitoin puukiilat kaukalon pidikkeiden väliin ja työnsin kaukalon pois kotelon sisäpuolelta.
5. Kotelon takaosa on kiinni neljällä torx20 ruuvilla, nämä irroittamalla ja nykäisemällä taaksepäin takaosa lähti helposti pois.
Huom! Takaisin kootessa en laittanut tuhkakupin kohdalla olevia ruuveja olenkaan paikalleen, koska takaosa on napakasti urissa ja uudelleen purkaessa ei tarvise kuin säleikkö poistaa ja kaksi torx ruuvia iroittaa niin takaseinä irtoaa koknaisena yksikkönä.
Kässärin vaijerit tosiaan oli niin tiukalla että jarrusatullassa olevat vivut eivät palautuneet vastikkeeseen,katsotaan oliko homma vaivan arvoinen :)
#12
Kiitos vinkistä
Kävin vilkaisemassa mutta jäin miettimään mitä mahtaa kustantaa kun sopimuksesta en sitä osannut katsoa?
#13
Yritin ottaa irti takapenkille ohjautuvaa puhallin säleikköä ja tuhkakuppia, kun olisin vilkaissut sisontajarrun säätöä. Olikin muuttunut 2005 vm , enkä uskaltanut voimalla yrittää.
Onko kenellä tietoa miten kompleksi irtoaa ?
Yritin tupettaa , mutta sieltäkään ei apuja löytynyt.
Kiitos vinkeistä
#14

Vaihtaisin ekana ehjän polttimon ja todentaisin jääkö palamaan auton seisoessa.
Oletko mitannut /mittauttanut akun kunnon? Jos ok kuntoinen, niin mittaisin päivittäin akun jännitetason josta voi päätellä varastaako jokin laite ylimääräistä.
Jos epäilet jarruvaloa niin sulake auton sesistessä irti niin näkee mitä tapahtuu akussa.
Vinkki oli tarkoitettu vian todentamiseen, mistä voisi olla apua vian korjaamiseen ilman suurempia kuluja.
#15
Tämäkin vastaus on täyttä asiaa niinhin automerkkeihin joissa sylinteri liikku ilman kiertoliikettä, oku vaatii kiertoliikeen jos meinaa saada sylinterin painumaan. Vuosia sitten minulla oli Hond  Civic jossa etujarrut oli jo levyjarrut ja liikkuva satula jossa kaikki pinnat näkyvissä. Kaksi kertaa vuodessa joutui tekemään täydellisen pinta puhdistuksen tai muutoin palat kuluivat vuoden sisällä vähällä ajolla. Okussa on aika hyvä suojaus liukutapeille jos vaan kumet on ehjät ja nesteen vaihdon pitäisi auttaa ettei sylinteritkään jumita.
Minun tapauksessa pieni naputus jarrusatulaan kyllä auttoi laahaamiseen, mutta nyt seuratessa ajon jälkeen on sama jarrulevy lämmennyt jos vertaa takajarruja keskenään. Etupään levyt on aina jarrutuksen jäljeltä lämpöiset, muuta johtunee siitä että jarrujen paine jakautuman pitää kohdistua enempi etupyöriin.
Olisiko joku tehnyt käsijarrun vaijerin vaihtoa niin tämäkin asia selviäisi kyllä?
#16
Kiitos vastauksesta
Oikeata asiaa kerroit, mutta minulla sellainen tuntuma että käsijarrussa on tällä kertaa sanomista ja siksi kysyin vaijerin säädöstä. Edelliseen okuun vaihdoin takajarruun satulan kun herkistely ei tuottanut tulosta. Autoon on tehty huollot ajallaan ja öljynvaitoja tupla määrä. Jarrunesteet oli vaidettu n. vuosi sitten. Youtube on ihan fiksu paikka katsoa vinkkeä, mutta nyt ei ocun käsijarrusta löytynyt vihjettä.
Jos kenellä on kuvaa tai vinkkiä siitä käsijarru kahvan kohdalta keskikonsooli poistettuna niin siitähän asia selviäisi.
Kiitos
#17
Taloon tuli heinäkuussa otsikon mukainen oku.
Autolla ajettu 80tkm. Renkaan vaihdossa totesin vähäisen eron eron takapyörien pyörintä herkkyydessä. Testasin useampaan kertaan asiaa ja pieni napautus jarrusatulaan auttoi asiaan. Olen seurannut tilannetta ajon jälkeen ja oikean puoleinen jarrulevy on lämmennyt.  Jarrunesteet oli vaihdettu vuosi sitten huollossa.
Kysymykset:
1.Voiko käsijarrun säätö vaikuttaa asiaan?
2. Onko vaijeri yhtenäinen vai kaksi erillistä vaijeria?
3. Olisiko kenellä kuvaa käsijarrusta kun kesikonsoli on pois paikaltaan ja vaijeri lähdöt näkyvissä.
4. Voiko näin uudessa ja huolletussa okussa olla jarrusylinteri tai satula huono liikkumaan?
Kiitos vastauksista
#18
Kumpi korinumero on kysymyksessä || vai |||? Vuosimallin 2010 taitaa olla || korinen.
Itsellä olisi 2014 ja |||. Pitäisi vaihtaa säleikkö (maski). Ongelmana mistä sattuvan säleikön voi hankkia. Tähän mennessä saadun tiedon perusteella koko puskuri menisi vaihtoon, tosin toisenlaistakin tietoa on alkanut löytymään. Seurailen tilannetta ja informoin kun tietoa alkaa löytymään.
#19
Vastaus omaan kysymykseen
Suojaverho korjattu, oli liimattu vinoon josta johtui että toine reuna jäi löysälle kun verho oli kiinni asennossa. Voin antaa purku vinkit ja kokoamis ohjeet tarvittaessa.
#20
Kiitos selkeistä vastauksista☀️
#21
Varhaista huomenta
Heinäkuussa 2018 tuli perhseen otsikon mukainen ajonevo. Ensimmäinen rengasrikko koettu ja uudet renkaat asennettu 6.8.2018. Ajonevossa näyttää olevan rengaspaine vahti.
Kysymyksiä asiaan liityen:
Millä tekniikalla rengaspaine tunnistetaan?
Miten tarkka tunnistamaan paineen muutoksen?
Miten uudet renkaat tunnistaa painevahdin?
Voiko itse suorittaa kaliproinnin, miten?
Trafin tiedotteen mukaan toiminnon voi kytkeä pois toiminnasta eikä aiheuta muita toimenpiteitä. Haluaisi kyllä pitää toimintakuntoisena, koska tässä tapauksessa (sepeli lävisti renkaan) siitä oli todellinen hyöty kun rengaspaine lähti hiljalleen laskemaan ja ilmoitus tuli ajonaikana.
Kiitos vastauksista
#22
Kiitos kuvasta.
Mistä noita irtomaskeja voi ostaa/hankkia, jotka soveltuvat kolmos mallin koriin 1,4 Tsi versioon. Ilmeisesti ei merkitystä onko Farkku tai jokin muu?
#23
Onko kenellä kokemusta etumaskin vaihtamisesta ja mistä olette ostaneet?
Tiskiltä kerrottiin että pitää ostaa koko puskuri ja kustannukset sen mukaiset. Vilkaisin että minusta on maski kyllä erillinen osa, mutta miten kiinnitetty paikoilleen niin ei selvinnyt. Maski on musta ja reunusta on kromin värinen.
Kiitos vastauksista
#24
Välillä vähän helpompaa pohdittavaa
Onko kukaan purkanut takakontin "rullaverhoa" kokonaan auki?
Eli ostokissa huomasin verhon oikean reunan roikkuvankun verhon auki asennossa. Näyttäisi siltä että on alkujaan asennettu vinoon se kangas osa, tuskin viruminen on mahdollista. Näyttää ikävän näköiseltä ja hieman takkuaa kiinni mennessä.
Mietin olisiko mahdollista purkaa auki ja korjata omatoimisesti. Verho on muilta osin kunnossa.
Kiitos hyvistä vinkeistä
#25
Suosittelisin tosiaan öljynpaine mittaria josta voisit seurata tilannetta kun ongelma on päällä, eli ajossa.
Yksittäinen mittaus ei välttämättä kerro totuutta. Esim. Öljynpaineen säädin saattaa aiheuttaa kyseistä vikaa.
Itsellä oli aikoinaan civic jossa öljynpaineen valo vilkkui tyhjäkäynnillä ja vika saatiin seurannalla paikallistettua öljyn säätimeen.
Näillä " tietokone" autoilla helposti unohtuu vanhat menetelmät kun luotetaan että matolaatikko kertoo kaiken.
#26
Kuvaamasi ongelmaan riittää kun yksi kytkinlevyjen pinnoista on kulunut alle 0,1 mm ohjearvosta. Jos kiinnostaa niin lue TAEA merkillä olevat kirjoitukset.
#27
Kuvaamasi perusteella mittaisin (asentaisin) öljynpaineen mittarin, josta näkee suoraan öljyn paineen. Kilometrejä on kuitenkin takana, joten eriasteisia kulumisia on esim. öljypumpussa.
FSI 1,6 okuun jouduttiin vaihtamaan öljypumppu 170 tkm jälkeen, koska ei jaksanut riittävän nopeasti nostaa painetta käynnistäessä niin jakopään ketju antoi sätkätyksen.
Yli 4000 kierrokset eivät ole tarkoitettu koneelle joten muistuttaa sinulle asiasta.
#28
Kysymyksiä tietäville
Mistä vuosimallista lähtien Octavian ongelmiin on tehty parannuksia. Tarkoitan lähinnä DSG laatikko/kytkintä ja jakopään ketjua. Itsellä oli vm 2009 Tsi 1,4 koneella jossa molemmat ongelmat ilmenivät 115 tkm jälkeen.

Minkä vm okua kannattaa harkita?
Onko kone koolla merkitystä?
Onko jokin sarjanumero tai vastaava josta voi asiaa päätellä?
Kestääkö DSG peräkärryn vetämistä?
Kiitos rehellisistä kokemuksista ja vastauksista.
#29
Octavia II (04-13) / Vs: 1.8 versus 2.0 RS
15.04.18 - klo:14:08
Muuta en osaa sanoa, mutta DSG oli ainakin itsellä remontissa 115tkm ajettua. Ketju äänet heti perään ja sitten kiertoon. :'(
Oli 2009 Tsi 1,4 DSG paras varustetaso.
#30
Esimerkiksi AVK tai autopurkaamollta. Itse otin liittimen auki kuskin penkin alta. Katsastuksessa kysyin pitääkö muistpimputus olla kunnossa, vastaus oli ettei ole katsastus varustus kunhan vyö on ehjä ja toimiva.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy