Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - ram1

Sivuja: [1] 2 3 ... 97
1
Leon Mk4 (20-) / Vs: Seat Leon e-Hybrid (PHEV)
« : tänään kello 18:28 »
Ei mulla ole tarvetta 😉

2
Leon Mk4 (20-) / Vs: Seat Leon e-Hybrid (PHEV)
« : tänään kello 17:05 »
Mun mielestä tänne pitäisi ehdottomasti perustaa topic, missä voi kehua omaa autoaan pilvin pimein, jolloin sitä ei tarttis mainostaa jokaisessa topicissa. Olisko ideaa?

3
Leon Mk4 (20-) / Vs: Uusi Seat Leon 2020
« : 26.10.20 - klo:18:02 »
Jos autossa dcc, niin 15" ei mene. Taitaa olla myös phevissä 312mm jarrut, niin 15" ei mahdu, mutta 16 juuri mahtuu.
No sitäpä juuri sanoin. Noi on tyypitetty myös pheviin, eli niitä rekisteriotteita ei kandee lukea kun raamattua. Tietty vanne voi toki mennäkin, mutta itse nyt en edes harkitsisi 15" mutta kyllä se 16" pitäs mennä tolle levylle mitä nyt ollu vikat 20 vuotta kaikissa tehokkaammissa versioissa.

4
Leon Mk4 (20-) / Vs: Uusi Seat Leon 2020
« : 26.10.20 - klo:17:26 »
Tyyppihyväksytty ei tarkoita, että välttis mahtuu. Vaikka koomiselle kuullostaa. Saat toki laittaa jos ne sinne menee. Toi sama 15" koko tyypitetty myös pheville. Auto kuitenkin painaa jonkinverran, niin se voi olla pointtina miksi ei suositella, mutta mahtuu.

5
Passat B8 (14-) / Vs: Passat b8 rengaskoot
« : 21.10.20 - klo:07:11 »
Meneehän nuo sinne hyvin. Rengaskoko miten itse haluaa. 8" talvivanteelle laittaisin itse joko 215/55, tai 225/50. Miten sattuu hyviä löytymään sopivaan hintaan. Desibelejä voi myös vähentää kitkoilla.

6
Octavia / Vs: Octavia RS ”ostajan opas”
« : 19.10.20 - klo:10:42 »
Omia kokemuksia on. Kuin myös muista ns. neloskopan tehokkaammista malleista. Yleisesti ottaen kiva ajaa, melu yleens pienempi kuin v- kopan malleissa. Penkit mukavat. Mittariruuvauksia tuskin on, koska autot joko täältä, tai Ruotsista, joissa se ei nyt hirveän yleistä ole. Mitään erikoisia muutoksia noihin ei tietääkseni tullut. Itsellä ollut sekä Ruotsi, että Suomiauto ja kyllähän naapurimaan autot yleensä maalipinnaltaan parempia. Toisessa oli ns kaikki höysteet navia myöten ja molemmissa myös orkkisxenonit.

Ajettavuus on ok. myös isommilla vanteilla, etenkin jos ne kevyehköt. Itsellä oli toisessa leggerat ja oli ihan huippu ajaa. Toisaalta siinä oli myös panostettu alustaan. Tällä oli myös ajettu vasta 160tkm, kun toisella oli muistaakseni ostettaessa 320tkm.

Tyyppiviat aika pieniä. Samat mitä kaikissa 1.8T koneissa. Letkuvuotoa ja anturivikoja mitä nyt ihan kaikissa käytetyissä. Moottori itsessään on kyllä kestävä jos sitä jotenkin huollettu. Tässä enemmän ajetussa oli kaikki moottorissa alkuperäistä eikä siinä myöskään ollut vikoja minun aikana. Öljyä ei syönyt myöskään.

Periaatteessa tuo kone ei eroa perus 1.8T koneesta. Sitä ns. S- mallin turboa löytyy molemmista ja melko varmuudella jos sähköinen kaasu. Sinällään tuo nyt ei juuri kulkuun vaikuta ja siitä voi googlettaa jos haluaa. On myös paljon väärääkin tietoa. Mutta koska tuo nyt periaatteessa melkein alunperinkin softavirillä tehty, niin lisäsoftaus ei juuri tehoa tuo.

Käytin toisen Motorbitillä ja jo ennakkoon saadut tiedot oli tietysti oikeat. 200/300, ja saman kopan 150hp. Gti samassa paikassa itsellä 196/293. Eli kunnon muutokseen KK3S, niinkuin KK04 tarvitsee jäähyn ja dp:n vaihdon tuohon autoon. Tuotoissa ei lopulta ihan niin isoa eroa ole. Räsässä kun 5- lovinen, niin kestää väännönkohotuksia periaatteessa esim. Leonia huonommin. Perussoftan kyllä kestää, mutta reippaammilla vireillä täytyy kytkin vaihtaa kestävämpään.

Kovin herkkä ei ole mätänemään ja siihen tietysti se huomio, että kannattaa se Ruotsitarjonta tsekata. Tosin varmaan puolet täällä olevista on sieltä tuotu.

Muuten voisi sanoa niinkuin kaikkiin tuonikäisiin. Tuuria, taitoa ja historiatiedot aika tärkeitä. Mitään tyhjentävää ei kukaan pysty sanomaan. Lisätään nyt, että ulkonäöllisesti tuon farkun takaylitys vielä hitusen kammottavamman näköinen kuin Hb:ssa. Tämä näiden isokonttisten ongelma vielä tänäkin päivänä, kun tehdään pienemmän auton alustalle periaatteessa, mutta pitää ne eukon 1 päivän mökkitamineetkin mahtua mukaan.

7
Kukahan tässä tavis. Lueppa se viesti mihin vastasit. Ihan tarkasti nyt.
Niin, eli miten se nastarenkaiden käyttöaika muuttui? Ei mitenkään. Jos nyt joku ajaa nastoilla stadissa, on se yhtä kiellettyä kuin ennenkin.

Miten niin on?

Jos keli vaatii talvirenkaita saat silloin käyttää talvirenkaita...

Näyttää maanantaina tulevan räntäsadetta:
https://www.foreca.fi/Finland/Helsinki
https://www.foreca.fi/Finland/Helsinki/details/20201019
Eilen olin itse pääkaupungissa. Keli oli +4, aurinko paistoi ja tienpinta kuiva. Saiko silloin ajaa nastoilla? Karpan mukaan juu, koska Maanantaina luvattu Forecan mukaan räntää. Viime vuoteen ero oli? Niin eroa ei ole. En tiedä meneekö tunteisiin, mutta aika usein sulla itsellä katoaa ajatus.

Nyt vielä se alkuperäinen, mistä koko juttu alkoi.
Kyllä uusi tieliikennelaki on fiasko. Tänään pääkaupunkiseudulla pyöräillessäni vajaan tunnin aikana kuulin nastojen ropisevan ainakin kymmenessä henkilöautossa. Oikeasti ihmettelen miksi? Itse en ole ajanut enää nastoilla noin 20 vuoteen. Enkä aja. Ajanut olen kitkoilla Lappia myöten.
Tähän viestiin vastaus perustui. Näiltä osin laki ei ole muuttunut yhtään mihinkään. Se oli yhtä kiellettyä viime vuonna kuin tänäkin, jos siis keli mikä nyt siellä on. Ei se mitä Foreca sanoo seuraavasta viikosta.

8
Miten niin on?

Jos keli vaatii talvirenkaita saat silloin käyttää talvirenkaita...

Näyttää maanantaina tulevan räntäsadetta:
https://www.foreca.fi/Finland/Helsinki
https://www.foreca.fi/Finland/Helsinki/details/20201019
Oletko oikeasti noin tyhmä, vai esitätkö. Viime vuonna sai laittaa nastat alle marraskuussa niinkuin tänäkin vuonna. Jos keli edellyttää nastat sai laittaa alle viime vuonna Lokakuussa, niinkuin tänäkin vuonna. Mikä helvetti siinä muuttui? Jos nyt stadissa kuiva keli ja 5 lämmintä, niin saako olla nastat alla? Mitä? Lukekaa mitä kirjoitetaan. Kukaan ei puhunut talvirenkaista yhtään mitään, vaan NASTOISTA. Ainoa ero viime vuoteen on, että silloin oli PAKKO käyttää TALVIRENKAITA, JOULU-MAALIS, oli keli mikä tahansa.

9
Niin, eli miten se nastarenkaiden käyttöaika muuttui? Ei mitenkään. Jos nyt joku ajaa nastoilla stadissa, on se yhtä kiellettyä kuin ennenkin.

10
Moottori ja voimansiirto / Vs: DSG-vaihteistojen viat
« : 16.10.20 - klo:16:58 »
On myös paljon ihmisiä, jotka luulee vian olevan ominaisuus.Ei varmastikaan nyt täällä foorumilla, mutta varmaan monet muutkin törmänneet asiaan, jos kokeillut jonkun toisen autoa joka ei ole ollenkaan kiinnostunut autoista muuten kuin pääsemällä omat reissut kunnialla kotiin. Näin on kerran itselle käynyt kun lainasin yhtä autoa missä dsg. Sen verran itselläkin laatikosta kokemuksia, että huomasin heti ettei kaikki ihan ok, mutta hänen mielestä oli.

11
Kyllä uusi tieliikennelaki on fiasko. Tänään pääkaupunkiseudulla pyöräillessäni vajaan tunnin aikana kuulin nastojen ropisevan ainakin kymmenessä henkilöautossa. Oikeasti ihmettelen miksi? Itse en ole ajanut enää nastoilla noin 20 vuoteen. Enkä aja. Ajanut olen kitkoilla Lappia myöten.
Nastojen käyttöaika ei muuttunut mitenkään lain myötä. Tai no periaatteessa loppupäässä hiukan. Tässä aika hyvin esitetty tuo uusi. Ei pitäisi hirveän vaikea olla ymmärtää. Ja jos Tukholmassa kävit, niin ropina ns. sallittua.

https://aamuset.fi/artikkeli/4123816/Talvirengaspakko+muuttuu+keliperusteiseksi+vuonna+2020

12
Eiköhän se toiminta sama kuin ksuukin linkissä, vaikka se onkin Mk2 ohje.

13
Näköjään saanut lisävarusteena jo 2000-luvun alussa.. En tiennyt, vaikka itselläkin ollut. Sulla on joo sitten.

14
Kyseessä 1- koppainen, niin tuskin on. Menet autoon, virrat päälle ja viikseä 1 ylöspäin, eli tihkuasento. Jos liikkuu eikä sada, niin ei ole.

15
Up / Vs: Up! kokemuksia
« : 14.10.20 - klo:22:59 »
Jos tuo se Doowon DV9 kompura, niin eipä siitä kannata maksaa niin paljoa. Osat ja työ niin tuo summa nyt jotenkin kohtuullinen jos kuivain kuuluu hintaan. Muuten täysin älytön pyyntö.

16
Eiköhän se ole niin,että takuu 2 vuotta ja sen jälkeen sinä maksat!
Ei. Muoks sen verran, että mahdollisesti joutuu osittain maksamaan, mutta siihen taas vaikuttaa monikin asia. Sanoisin kuitenkin ihan lonkalta, että jos hiukan yli 2v, niin kyllä varmaan kokonaan korvataan, mutta jos vuosia ja etenkin kilsoja jo enemmän, niin tiukemmaksi menee. Kyllähän ihan vastaavia keissejä on eri osista käyty Vagilaisissa monet kerrat, vaikka osan pitäisi kestää auton elinikä. Joka käytännössä 200tkm. Itselläni kokemus surullisen kuuluisasta ilmastoinnin kompuraerästä Rs II Ocussa.

17
Sinällään noilla valmistajan ohjeilla ei ole mitään väliä, kuten varmaan ymmärrät. Jos hajoaa 6 vuoden jälkeen, niin sinä maksat. Very simple.

18
http://www.rsh.fi/

Täältähän monet katsoo nuo maahantuojan, ei valmistajan hihnanvaihtovälit ja hinnat. Merkkihuolto joka halvempi kuin marmori. Sinällään ei mikään uusi juttu, mutta katsoin huvikseen mitä tuolla Fordin puolella maksaa, niin 1.0 ecopuustiin 1190€. Toki se 10v/240tkm, mutta ei ihan halpa case. Alkaa varmaan löytymään usein vaihtoautorivistöstä tuossa ennen 10v. ikää. 10 vuotta vanha Fiesta kun ei varmaan montaa tonttua maksa, niin aika iso kuluerä jos nyt ns. merkkaria haluaa käyttää enään tuossa vaiheessa.

19
Kyseinen kuuden (6) vuoden vaihtovälisuositus on ollut kaikissa jakohihnallisissa malleissa vuodesta 1996 alkaen, kun ensimmäiset hihnakoneet mallistoon Felician myötä saapuivat. Jos nyt oikein ymmärrän, niin eipä tuossa pyttyjen määrästä puhuta yhtään mitään.

Ja mitä nyt tulee tähän 1.4 koneeseen, niin VW sekä Skoda vastasivat, että kyseisessä moottorissa ei ole enää valmistajalla aika eikä kilometriperusteista vaihtoväliä ollenkaan. Se on siis ollut se 240tkm, mutta poistunut. Eli poislukien pölyiset maat, niin jokainen maahantuoja päättää itse omat rajansa, jos näin haluavat tehdä. Tämä nyt on se pointti mistä täälläkin nyt vähän eriävät mielipiteet on. Ja kieltämättä hiukan outo keissihän tämä on.

Seatin vastaus oli pääpiirteittäin sama. Seatissa tietysti viiden vuoden takuu, niin jos nyt sattuu hihna porsimaan takuun aikana, niin kyllähän se silloin takuun piirissä on, vaikka olisi ajettu miljoona, koska valmistajalla ei mitään rajoja ole asetettu. Takuun ulkopuolella perinteinen virhevastuu olemassa ensimmäisellä omistajalla, mutta vastaantulo, vaikka 150tkm. ajetussa niin huono, että kalliiksi tulee.

20
Alusta, vanteet ja renkaat / Vs: Halpisrenkaat
« : 13.10.20 - klo:09:59 »
Ei nyt pidä aina yleistää kun samalla valmistajalla on monia eri malleja. Itsellä nämä linkatut https://www.rengastesti.com/web/pages/henkiloeauton-kesaerenkaat/nexen/n-fera-su1 ja on kyllä todella lähellä premiummerkkejä.
Ja on kyllä kaikkia merkkejä alla pyörinyt. 225/40 koossa yllättävän hiljaiset, pito- ongelmia ei missään kelissä, vaikka oma ajotapakin on risteyksissä ja rampeissa kohtuullisen reipas.. Kulutuskestävyys ihan ok luokkaa, Mutta se mikä on todella huippua, niin vierinvastus todella jees. Kulutus näillä pienempää kuin oli 205/55 kuluneilla merkkikitkoilla viime talvena samoilla keleillä.

 Jos vertaa esim Landsailiin, niin niissä katoaa märkäpito huomattavasti nopeammin, eikä muutenkaan samalla tasolla. Niilläkin on 1 kesä tullut ajettua. Kyllä oli juhlaa heittää Nexut keväällä alle premiumkitkojen jälkeen.

 Itse en niitä ostanut kun oli autossa ostettaessa, mutta ollut Nexeniä aikaisemminkin ja ei niissäkään nyt kauheaa vikaa ollut. Paljon huonommat kyllä kuin nämä. Ajoin yhden talven Nexenin eurokitkoillakin kun nyt autossa olivat. Kiva ajaa etelässä kyllä kun täällä lähinnä asfalttiajoa. Lumellakin ihan ok. Jäällä tietysti paskat, mutta eipä itsellä jääajoa juuri tule ja muutenkin ajomatkat lyhyitä ja sulia pääsääntöisesti.

21
Tätä asiaa sivuttiin aikaisemmin ja kysyin asiaa VW, Seat ja Skodalta. Kaikki käyttää tuota 6v vaihtoväliä. Sain myös Helkamalta luvan julkaista tämä, jos sillä vältytään väärältä informaatiolta. Tämä tosiaan kysytty 1.4 Tsi (150hp) moottorille, mutta tässä nyt sivutaan samalla Skodaa yleisesti.


Eli virallinen vaihtovälisuositus kyseisen moottorimallin jakohihnan vaihdolle on 240 000 km / 6 vuotta.Valmistajalta ei virallista vaihtoväliä enää ole siltä osin.

Kyseinen kuuden vuoden suositus on meidän ohjeistama valmistajan edustajana, ja huoltoverkostolla on ohjeistus asiasta olemassa.

Kyseistä asiaa seurataan siltä osin auton ajomäärän kasvaessa ja auton vanhetessa.

 Mikäli asiakas ei anna lupaa jakohihnan vaihdolle sen ollessa ajankohtainen, asiakas on tietoisesti kieltäytynyt toimenpiteestä ja tällöin luonnollisesti vastuu jakohihnan rikkoutumisesta mahdollisesta ongelmatilanteesta siirtyy sille osapuolelle, joka asiantuntijaliikkeen suosituksesta huolimatta työstä on kieltäytynyt.


Ja lisäksi tietysti tämä sama litania mikä varmasti monelle tuttu.
Kyseinen kuuden (6) vuoden vaihtovälisuositus on ollut kaikissa jakohihnallisissa malleissa vuodesta 1996 alkaen, kun ensimmäiset hihnakoneet mallistoon Felician myötä saapuivat.

 On huomattava, että valmistajan yleinen huolto-ohjelma on suunniteltu keski-Euroopan ilmaston mukaan ja se ei suoraan huomio meilläkin välillä olevia koviakin pakkasia, jotka kuluttavat mm. jakohihnan rakennetta.









22
Yleinen VAG-keskustelu / Vs: Tarviketuulilasit
« : 10.10.20 - klo:12:51 »
Myönnän ettei ollut mikään huippukommentti. Liikaa saunakaljaa, mutta en kyllä ymmärrä miten lasi voi vuoden välein olla vaihtokunnossa. On nyt luettu wikin lasiosiot läpi tai ei. Pointti aiemmissa viesteissäni oli, että aivan samoja laseja ne laittaa tehtaalla kuin korjaamoillakin. Mikään valmistaja ei tee mitään erikoislaseja tietyille autoille.

23
Yleinen VAG-keskustelu / Vs: Tarviketuulilasit
« : 09.10.20 - klo:19:16 »
Ja silti menee lasi vuoteen. öö?

24
Yleinen VAG-keskustelu / Vs: Tarviketuulilasit
« : 09.10.20 - klo:15:25 »
Kukan ei väittänyt etteikö laseissa olisi eroja.Siskonpoika sattuu olemaan merkkarilla töissä eikä ne vaihda itse tuulilaseja. Toki varmasti eroja on eri paikoissa. Lasi itsessään on sama molemmissa paikoissa. Toisessa se vaan maksaa enemmän. Eli kuluttaja maksaa joka tapauksessa vakuutusmaksuilla.

25
Moottori ja voimansiirto / Vs: DSG-vaihteistojen viat
« : 09.10.20 - klo:15:11 »
Tuokin on kyllä totta. Ekalla ne aina yrittää päästä halvalla. Se on totuus. En nyt huomioinut/ lukenut kunnolla alkuperäistä.

26
Yleinen VAG-keskustelu / Vs: Tarviketuulilasit
« : 09.10.20 - klo:14:33 »
No eihän marmorit niitä yleensä laita, vaan alihankkijat, eli samat mihin muuten menisit. Toki saahan sillä hyvän mielen kun vakuutuyhtiö joutuu hiukan maksamaan ekstraa.

27
Moottori ja voimansiirto / Vs: DSG-vaihteistojen viat
« : 09.10.20 - klo:13:27 »
Kun takuu on loppu, niin ei se virhevastuu tarkoita 100% vastaantuloa jos auto 5v vanha. Tuokaan vastaantulo ei ole huono. Sitähän voi kysyä kuluttajansuojasta, mutta vastaus lienee sama. Omalla esimerkilä voisin sanoa, että voi yrittää saada osat 100%, mutta työstä se 30%.

28
Yleinen VAG-keskustelu / Vs: Tarviketuulilasit
« : 09.10.20 - klo:13:19 »
Noita on joskus autolehdet vertailleet tekemällä niihin tiettyjä testejä, eikä niissä suuria eroja ole. Orkkislasit tulee samoilta tehtailta. Saint- gobain tekee ainakin monille Oe- laseja.

29
Moottori ja voimansiirto / Vs: DSG-vaihteistojen viat
« : 09.10.20 - klo:12:12 »
Itsellä oli hiukan vastaava keissi aikoinaan. Auto oli alle 4v, mutta kilsoja enemmän. Ei kylläkään laatikko. Mutta vastaantulossa oli niin, että osat ilmaisia ja työstä maksoin 25 pinnaa. Onko tässä nyt niin, että koko roskasta maksat 30 pinnaa. Merkkarihinnoilla se on aika iso paukku.

30
https://aeromotors.fi/

Tuolta katsoin hintoja noille. Yleensä halvempi kuin Ebay, ja halvempi ja nopeampi kuin autodoc. Hintaa noille kaikille osille kampuran tiivisteen kanssa tulee reilu 500€. Käsitin että tästä tiivisteestä kyse https://aeromotors.fi/kataloog/article/1138380/364700-elring. Kaikki siis "merkkiosia". Nuo Luk, Valeo, Sachs on kaikki varmoja valintoja eikä niissä juuri hintaeroa ole.  Siinä mielessä tuo kytkinkaupankaan hinta ei paha, jos itse ei varma osien sopivuudesta.

Jotkut korjaamot tekee halvimmillaan noin 500€. Tämä on yksi autokorjaamojen perushommia, niin pitäisi kyllä kaikkien onnistua. Jerrykilpailutus antaa hyvän suunnan hintatasolle, vaikka sieltä et huoltoa valitsisi. Itse olen käyttänyt kyllä ja valinnut Vageihin erikoistuneen korjaamon.

Itsellä on toiminut näin, mutta aina jollain myös epäonnistumisia, mutta näin tekee myös merkkarit. Maksajana yleensä asiakas. Tämä nimenomaan silloin jos viat ei selvillä. Heidän tapa on vaihtaa osa kerrallaan ja toivoa, että toimii. Mutta näin ennalta tiedossa olevan remontin epäonnistumisia ei asiakas joudu maksamaan kyllä. Oli nyt merkkihuolto tai ei.

Sivuja: [1] 2 3 ... 97




Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy