Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Method

#1
Molempien käyttäjien asetukset nollaantui ilman syytä. Profiilit on ja niitä voi vaihdella, mutta niissä on samat oletusasetukset. Kieli on myös englanti ja sitä ei voi vaihtaa. Kannattaako mun käyttää energiaa tän asian miettimiseen vai hyväksyä tappio?
#2
Laitoin päivityksen, en vielä ehtinyt testailla. Mutta kuitenkin tuossa buuttailussa on jotain logiikkaa, niinkuin tietenkin kaikissa ongelmissa. Se tapahtuu aina joka kerta; ei ajoon lähdön, vaan nimenomaan infotainmentin käynnistyksen jälkeen.

Ilman muuta kun ruutuun tulee oletusnäkymä ja infotainment ottaa vastaan komentoja, on käynnistys edelleen käynnissä taustalla. Kaikki tietokoneet toimii näin. Laite on siis käynnistynyt Skodan insinöörien mielestä "riittävästi", jolloin jäljellä on mahdolliset taustatoimet, jotka voi olla ihan mitä vaan. Se voi olla ohjelmistopäivitysten tarkistus, Skoda connectin yhdistäminen ja synkronointi, se voi olla mahdollisten lokitiedostojen kirjoittaminen ja/tai pruunaus, eli harventaminen. Se on varmasti komentojono käskyjä joita tietokone tekee ja yksi näistä käskyistä muodostuu ongelmaksi. Peruutuskameraan tai muuhun kuskin tekemiseen sillä ei välttämättä ole mitään tekoa, sillä sehän voi buuttailla ja on buuttaillutkin heti lähdön jälkeen neljäkin kertaa ihan suoralla tiellä. Mitään komentoja ei ole syötetty, eikä edes vaihdetta ole auto vaihtanut.

Mikään ei ole auton toiminnassa muuttunut kun info käynnistyy uudestaan. Tämän vuoksi olen aika varma että se on joku taustaprosessi joka ajetaan joka käynnistyksen yhteydessä noin 15 sekkaa infon käynnistyksen jälkeen. Jos joku jaksaisi, laskekoot tämän sekuntikellolla onko tämä aika jolloin buuttaus alkaa aina prikulleen sekunnin sisällä, vai vaihteleeko se joitain sekunteja? Tämäkin kertoo aika paljon sillä se toiminto voi olla joko ajastettu tai se voi olla vain komentojonon pykälä.

Yksi mikä on pyörinyt mielessä, mutta en usko että voidaan mitenkään todentaa, saatika ratkaista, on että eSIM aiheuttaa tämän yhteistyössä LTE -tornin kanssa. Mobiiliverkko on täynnä standardeja ja laitteet jotka niihin yhdistää rikkoo niitä aivan jatkuvasti. Yleensä se ilmenee vikana päätelaitteessa. Toimimattomuus, buuttailu, yleinen sekoilu.

No okei, onhan joskus eSIM failannut ja ei yhdistänyt, eikä se mitään muuta riko kun että yhteyttä ei saa. Se on ihan totta. Näinhän se pitäisikin olla. Mutta, on myös mahdollista, että mikäli joku elintärkeä toiminto liittyy tähän eSIMiin, kuten joku hätäapusysteemi (joihin en ole lainkaan perehtynyt) ja jos auto haistaa että tämä elintärkeä ja ennenkaikkea miljoonakorvauksiin velvoittava komponentti autosta ei pääse käyntiin/toimimaan/yhdistymään, on joskus helpompi vain "käynnistää tietokone uudelleen". Tämä periaate on ollut tietokoneissa käytössä jo 40 vuotta ja on tänäkin päivänä ja mikäli turvallisuuskomponentin toimimattomuuden riskit ovat suuret, on helpointa ja turvallisinta mennä juuri tätä reittiä kuin ohjelmallisesti kirjoittaa koodia tämän ratkaisemiseksi, joka sekin rupeaa jossain vaiheessa kuitenkin bugaamaan.

Ugh.
#3
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
20.07.23 - klo:12:42
Lainaus käyttäjältä: Jmn - 17.07.23 - klo:10:18
Jep, google maps ei toimi, mutta car playn kanssa applen maps toimii ja on parempi kuin auton oma navi. Ainoa harmitus on ettei mittariston navina toimi kuin auton oma navi.

Kyllä mulla android auton käskyt saa näkymään ihan mittaristossakin. En toki käytä, koska haluan katsoa sitä siitä oikeasta kartasta.
#4
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia PHEV iV
12.07.23 - klo:22:06
,,kkiä tulee semmonen fiilis PHEVin kanssa, että "mitäs ajat pitkää matkaa, ostit väärän auton soosoo!" ja siitä suorastaan "rankaistaan" jos ajaa vähän pitemmästi. Tätä näyttäytyvää fiilistä vastaan yritän pyristellä. Yritän löytää jotain hyvää huonosta tilanteesta, ikään kuin.
#5
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia PHEV iV
12.07.23 - klo:21:09
Onkos jotain tutkimusta tehty, että mitenkä maksimoidaan range? Jos tässä nyt hypoteettisesti olisi 1000km reissu edessä ja lähdetään täydellä tankilla ja akulla, mutta EI ladata matkalla, mikä on oikea ajostrategia?

1. Kaikki sähkö heti pois ja hybridillä loput, että auto liikkuu. Lopputulos: 60km sähköllä, 940 kilometriä bensalla ja ylläpitolatauksella.
2. Alusta pitäen hybrid -tilassa; auto päättää milloin mitäkin käytetään. Lopputulos: 200km hybriditilassa, kunnes sähkö on loppu ja loput 800km bensalla ja ylläpitolatauksella.
3. Käsin valitsemalla kaupunkiajot puhtaasti vain sähköllä ja kaikki yli 70kmh alueet käsin säädettynä hybriditilassa; tämä onnistuu vain jos ajon aikana tarkoituksella lataa akkua seuraavaa kaupunkiseikkailua silmälläpitäen. Lopputulos: Koko 1000km sähköllä ja bensalla, kaikki yli 70kmh siirtymät ylläpitolatauksen kanssa.

Mistä voisin tietää mikä näistä on fysiikan lakien mukaan energiatehokkain vaihtoehto? Se nyt on selvää että vakionopeudensäädintä ei voi käyttää, sillä se jos mikä hukkaa löpöä/sähköä, mutta tästä täytynee poiketa aina jos takana on muita kuskeja joita ei ihan näin paljon säästökeinot kiinnostele, onhan vauhti silloin tosi aaltoilevaa.

Melko varma ainakin on se, joka pätee kaikkiin kolmeen vaihtoehtoon, että ajon aikana ei ole mitään järkeä ladata akkuun virtaa nykyistä enempää. Eli jos eka pätkä kaupunkiajoa kuluttaa 20 pinnaa, täytyy autolle kertoa että "Ylläpidä tätä 80% varausta". Ja tätä jumppaa sitten viedään kohti nollaa ja toivotaan että akulla pääsee tämän tripin jokaisen kaupunkiosuuden, joka on kyllä aika todennäköistä.

Tämä(kin) on näitä asioita jossa tulee olo että olen ainoa tällä pallolla joka viitsii miettiä näitä asioita, mutta olisiko täällä muitakin?
#6
Lainaus käyttäjältä: Mikey - 09.07.23 - klo:20:06
En todellakaan halua arvostella teitä, mutta ihan mielenkiinnosta kysyn että miksi tässä ajassa ihmiset ostavat muita kuin täyssähköautoja.

Siis mikä on polttareiden/plugareiden ostajien näkemys tulevaisuudesta sillä aikahorisontilla millä he uuden autonsa aikovat pitää?

Ja en siis hae konfliktia vaan olen ainoastaan utelias.

Kahdesti vuodessa nuuskaa Torniosta. 1000km. Aamulla lähtö ja iltamyöhällä kotiin. Ei tule onnistumaan millään normaali hintaisella sähköautolla todennäköisesti ikinä.
#7
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia RS iV PHEV
12.06.23 - klo:13:59
Lainaus käyttäjältä: heller - 11.06.23 - klo:21:36
Ihan yhtälailla ferrareissaki on eri ajomoodit ;)

Meinaat että jos ostat 588 heppasen ferrarin ni se ei käynnistyksen jälkeen automaattisesti anna tuota tehoa? ei jaksa uskoa
#8
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
11.06.23 - klo:15:49
Lainaus käyttäjältä: tonttuj - 11.06.23 - klo:08:18
Käyttäjä voi itse asetuksista säätää sen minimilataustason.

Tiedän. En vain tiedä mikä logiikka on oletusasetuksilla. Käsin säätämällähän saa tehtyä vaikka mitä taikatemppuja. Autohan pitää sähkötilan väkisin päällä suomen maantienopeuksissa, vaikka se ei olisi ihan fiksuakaan jos käyttäjällä onkin vaikka 30km pituinen työmatka. Eihän se nyt sen viisi, kymmenen minuuttia haittaisi, mutta kun se ei älyä itse että tässä on tosi kyseessä ja avita bensalla.

Sehän on selvä että täydellinen se ei voi olla, koska käyttäjäprofiilit on niin paljon erilaisia, mutta mikä on Skodan mielestä se oikea käyttäjäprofiili? Ehkä se on se mikä meillä useimmiten toteutuu, eli 15km työmatka joka vie ehkä 50% akkua vaikka sen ajaisi pelkällä sähköllä. Toisella akun puoliskolla voi satunnaisesti poiketa vaikka keskustassa tai kaupassa.
#9
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia RS iV PHEV
11.06.23 - klo:15:45
Onko teidän mielestä ihan vähän kusetusta että RS ei ole RS ennen kuin pistää Race -moodin päälle tai polkaisee kaasun pohjaan, yli jalkapohjassa tuntuvan bonuspykälän? Reiluissakin kiihdytyksissä tää on ihan tavallinen kauppakassi jos sitä ei erikseen tietokoneella käskytä.
#10
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
10.06.23 - klo:10:43
Onko jossain selitetty plugarin toimintaperiaatetta?

LUULISIN, huom. LUULISIN että se toimii näin:

Käytä sähköä olosuhteista riippumatta kunnes jäljellä noin 8%. Tämän jälkeen hyppää hybridille olosuhteista riippumatta. Lataa ajon aikana akkua ylläpitääksesi 8% varauksen akussa ja käytä tätä jäljellä olevaa akkuvirtaa "sopivissa tilanteissa" kuten valoista lähdöissä ja niin edelleen. Jatka tätä kunnes käyttäjä lataa akun käsin.

Jotta pystyy kuluttamaan mahdollisimman vähän bensaa ja sähköä, tämä logiikka pitäisi kuskin tietää. Ikäänkuin siis pelisäännöt joiden mukaan ajetaan. Niin kauan kun tämä on epäselvää, olen ajanut käsin vatkaamalla e-moden ja hybridin välillä. Sähköllä kaupungissa, bensalla muualla, varaustaso huomioonottaen.
#11
Sori, mut saako ihmiset siis vuosimallin -21 auton? Miten tää toimii ja miten tää on muka okei?
#12
En tiedä onko vain sattumaa, mutta meillä ei ensimmäisen kahden viikon aikana ollut mitään buuttailua, mutta kun aktivoitiin ilmainen kuukauden kokeilu siihen Connect palveluun josta voi etähallita autoa, se alkoi. Aika välittömästi ajoon lähdön jälkeen se buuttaa. Käyttäjäasetuksia se ei muista. En oikein tiedä pitäisikö sen? Esim. home -ruutu on ihan sama vaikka vaihtaa käyttäjää. Käynnistys muutenkin kesti kauan. Eka kilometri on jo ajettu ennen kuin infotainment on käyttökelpoinen.

Sitten tuli pari päivitystä aika lailla putkeen. Kerran sen jälkeen ajoin ja ainakin lähdössä käynnistyi nopeasti, mutta jäämme kuuntelemaan. Yhdessä vaiheessa infotainment vaihtoi kielenkin englanniksi, joka oli hauskaa. Outoa, että ei vaihtanut ruotsiksi, koska tehdasasetusten palautuksen yhteydessä se muuttuu alkuperäiseksi ruotsiksi kun on ruotsalainen auto. No ainakin osasi vaihtaa takaisin kun osaa englantia.
#13
Octavia IV (20-) / Vs: mySkoda/Connect
25.05.23 - klo:20:50
En ehtinyt sulakkeisiin kajota, alkoi itsestään toimimaan. Hiki tässä tulee.
#14
Hei, saatiin yhteys ja rupes iteksijjeen pelaamaan kirjautuminen. Tällaista tämä nyt sitten kai on!
#15
Octavia IV (20-) / Vs: mySkoda/Connect
24.05.23 - klo:19:00
Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 24.05.23 - klo:17:22
Sulake nro :19.ratin vasemmalta puolen,säilytyslokeron takana.
10 min antaa olla sulakkeen pois,niin yhteyksien pitäisi palautua(ehkä ;) )nollaa kulutustiedot,muuta ei pitäisi tapahtua.


Kiitos!

Onko tätä sulakerumbaa harrastettu näin niin kuin yleisesti? Mitään ei mene rikki?
#16
Octavia IV (20-) / Vs: mySkoda/Connect
24.05.23 - klo:16:16
Eli siis se offline merkki on harmaa maapallo jonka vieressä pieni punainen rasti? Oliko tälle joku sulake jota vois kokeilla, joka ei nollaa mitään mitä joutuisi uudelleen ohjelmoimaan?
#17
Lainaus käyttäjältä: heller - 23.05.23 - klo:16:52
Ootko saanu lisättyä auton omaan myskoda äppiin? En ois kauheen huolissaan autosta jos ei oo alkupään autoja. Omassa RS iV:ssä 17tkm takana ja isoin murhe tuntuu olevan kuskin penkin sähköinen ristiselän tuki. Eivät tunnu saavan sitä kuntoon.

Auton sai alunperin äppiin kun kirjautuminen toimi. Ei enää, koska appiin lisääminen vaatii auton yhteistyön
#18
Käytettynä lauantaina ostettu 1.4 PHEV RS ja kauhulla saa lukea näitä foorumeita... Etenkin kun oma ongelma on eri kuin muilla, niin tulee mietittyä että mitä kaikkea hauskaa on luvassa.

Päivitin OAA2 päivityksen sunnuntaina, eikä pysty enää kirjautumaan käyttäjäprofiileille. "Ei voi ladata tietoja" tai jotain vastaavaa. Poistin profiilit ja yritin kirjautua uudestaan, "Ei voi hakea asetuksia". Jaa. Ei sitten? Onkohan tämä kuinka tavanomainen ongelma? Infotainmentin buuttaus ei auta, eikä tehdasasetusten palautus, koska se ei edes poistanut profiileita eli se ei tosiaan tee mitään muuta kuin pistää valinnat oletusasetuksiin. Kaikki itse kirjoitettu data säilytetään ja sitä luetaan. Ei minun käsitys tehdasasetuksista...

Onnellinen olen jos vain profiilit jää käyttämättä mutta muuten auto toimii eikä tule muuta typeryyttä mistä on saanut lukea. Silti pitää kyllä kysäistä huollosta vinkkiä tämän probleeman suhteen.


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy
Auton omistaminen on helpompaa autopecasonline24.pt: n avulla
Hifitalo.fi