Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - tjk

#1
Born / Vs: Cupra Born
29.09.23 - klo:10:34
Lainaus käyttäjältä: ITbites - 29.09.23 - klo:08:59
Hah! Ensin maksat ylihinnan kulkineesta, toimit testaajana lukemattomille bugeille, sitten kun auto on valmis, hinta -20,000 EUR.

Sain auton maalis-huhtikuun vaihteessa 23. Laskin, että nykyisellä hinnalla n. 5000 , on edullisempi. Paljon rahaa sekin, mutta jos olet 20 t, maksanut yli nykyisten hintojen niin suuresti ihmettelen.

Lukemattomille bugeille? Haluatko tarkentaa asiaa?
Itselläni jonkin verran sanomista apin toimivuudesta, sekin kyllä pääsääntöisesti toiminut ok. Muita "bugeja" ei ole tullut vastaan.
#2
Born / Vs: Cupra Born
24.09.23 - klo:09:07
Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 24.09.23 - klo:08:54
Korjaus tähän. Softa on 3.1 lite. 3.2.1 päivitys tulossa 16.10. Odotan ”innolla” ☹️

Onko tuota pakko asentaa, kai sen voi halutessaan huollossa kieltää?
#3
Born / Vs: Cupra Born
22.09.23 - klo:09:51
Lainaus käyttäjältä: VAG_Possu - 22.09.23 - klo:09:31
Itselläni pelasi noin 90% varmuudella 3.2.1 päivitykseen asti. Onko autoosi tehty jo tämä päivitys?

Minulla on edelleen 3.1 versio, ja komppaan tuota n. 90-95% varmuudella toimivuutta.
Matkamittarin lukema tosin ei ole enää päivittynyt appiin.
#4
Muut merkit / Vs: BMW i4 M50
21.09.23 - klo:16:09
Kerran olen vastaavalla ajanut, on kyllä hieno peli! Saahan tuohon jo kukkaron nyörejä aika isolle avata, toki on laatua myös. Ja upea ajettava, prstuntuma kohdillaan. Hyviä kilometrejä vaan.
#5
Born / Vs: Cupra Born
11.09.23 - klo:07:51
Lainaus käyttäjältä: ikerman - 04.09.23 - klo:11:12
Omassa tulee kans sinne auton ilmoituksiin päivittäin, että yhteys katkennut. Appi on kyllä saanut yhteyden puhelimesta 9 kertaa 10stä. Viime talvena lämmityksen sai päälle joka aamu puhelimella.

Samaa tekee omanikin. Appi (yleensä) saa yhteyden ja lämmitys on pelannut, kohtahan tuota saa taas ruveta käyttämään. Sen huomasin, että appiin ei ole enää ajettu kokonaiskilometrimäärä päivittynyt muutamaan viikkoon, jämähtänyt vanhaan tietoon.
#6
ID.3 / Vs: VW ID.3
29.08.23 - klo:21:23
Lainaus käyttäjältä: avtsi - 29.08.23 - klo:19:58
Edellisessä volkkarissa oli ominaisuus, jolla sai oikean sivupeilin kääntymään alaspäin peruutusvaihteen kytkeytyessä päälle. Toimiakseen piti peilinsäätönupin olla käännettynä oikean peilin asentoon.

Löysin täsmälleen saman ominaisuuden ID.3:sta, ja se toimikin..kunnes auton sammutti. Onko tosiaan niin, että tuo peilinsäätörulla ei muista mihin asentoon sen jättää, vaan se lähtee joka kerta 0-asennosta kun lähtee liikkeelle? Ei tuosta ominaisuudesta ole juuri hyötyä, jos sen joutuu itse aina aktivoimaan kun kytkee pakin.

Kyllä se noin menee, Cupra Bornissa ainakin ja samathan näissä on systeemit.
#7
Golf IV (97–03) / Vs: Hyvä OBD2 lukija
29.08.23 - klo:10:21
Lainaus käyttäjältä: Noviisi-autosäätäjä - 29.08.23 - klo:09:23
Ok, kiitos vastauksestasi Zarhan.

Minulle ehkä sopisi tuo OBD Eleven NextGen versio parhaiten kun minulla on IOS eikä android. https://obdeleven.fi/product/obdeleven-nextgen-ios-android/

Pystyykö tuollaiseen ostaa jälkikäteen lisenssin vai pitääko tuossa laitteen tilausvaiheessa tilata myös se?

Kiitos

Lisenssin pystyy ostamaan jälkikäteen (tai uusimaan). Laitteet ovat .com sivulla aika paljon edullisempi:
https://obdeleven.com/products/nextgen-obdeleven-device
#8
Enyaq iV / Vs: Enyaq iV
25.08.23 - klo:12:05
Lainaus käyttäjältä: Vompatti - 25.08.23 - klo:11:49
Onkos tähän jotain patenttiratkaisua? Uusi e-nakki alla, aktivointi tehty ja lukitusdatan sekä kartat näyttää, mutta kun yrittää käynnistää ilmastointia etänä homma kestää ja tulee lopulta tämänlainen herja. Kenttää pitäisi kyllä olla.


Bornin sovellus uikuttaa samaa, voi olla jotain väliaikaista vikaa apin/serverin välillä. Akun tila näkyy sovelluksessa, mutta ajetut kokonaiskilsat eivät. Eipä olisi ensimmäinen kerta, tuppaa silloin tällöin olemaan erinäistä yhteysongelmaa ja herjaa. Voi siis olla että aika korjaa.
#9
Born / Vs: Cupra Born
03.08.23 - klo:23:10
Otin itse lane assistentin OBDelevenillä oletuksena pois päältä, ei enää tarvitse joka startilla erikseen. Appi oli viimeksi tänään tovin nurin.
#10
Born / Vs: Cupra Born
03.08.23 - klo:22:15
Totta, appi on usein nurin. Softapuoli ei näytä olevan VAG porukalla häävisti hallussa.
#11
Born / Vs: Cupra Born
03.08.23 - klo:09:49
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 02.08.23 - klo:14:30
Minulla takana 13 kk ja 45 tkm. Keskikulutus on 12,3 kWh/100 km. Autossa on 3.0 softa, joka on pelannut kuin junan vessa. Auto on muutenkin pelannut hyvin. Erinomainen auto.

Minulla 3.1 softa, satunnaista näytön jäätymistä on + aika hidashan tuo on, VAG tyyliin. Toisaalta ihan hyvin on pärjännyt, eipä tuota näyttöä paljon tarvitse operoidakaan onneksi (CarPlay aktiivisessa käytössä). Auto on pääsääntöisesti hyvä, kaupungissa jopa erinomainen. Maantiellä kulkee kokoisekseen aika vakaasti (jossa lähes kaikki kilsat tulevatkin), ei aivan niin hyvä kuin entinen superb, mutta ei paljon häpeä. Rengasmelu on (karhealla) asfaltilla aika kova, Seat -maisen merkkiuskolliseen tyyliin…(tulee entinen Leon farkku mieleen). Beats audio on aika huono, harmillista että lisävarusteena ei ole saatu tuon parempaa aikaiseksi. Vaatii kovaa luukuttamista, jolloin onneksi paranee. Sisätiloissa vaikutelma on aika muovinen, voisi olla piirun parempi. Pääsääntöisesti siis ihan ok kiesi. 
#12
Born / Vs: Cupra Born
02.08.23 - klo:09:33
Ensimmäiset 10 tkm ajettuna, keskikulutus 17,1 kWh / 100 km, ihan tyytyväinen tähän. Auto otettu käyttöön huhtikuun alussa, ensimmäiset 3800 km ajettu nastoilla. Auto liikkuu lähinnä pohjois-Pohjanmaalla. Täyden ajovuoden kulutus tulee varmaankin tuosta nousemaan talviajon osuuden lisäännyttyä, eiköhän alle 20 kWh päästä kokonaisuudessaan.

#13
Itselläni vaihtui neliveto superb takavetoiseen borniin (eli huomattavasti pienempään). Kunnon talviajosta ei vielä ole kovin paljon kokemusta, auto vaihtui kevättalvella. Takaveto lähtee varsin mukavasti liikkeelle esim. jäisestä risteyksestä (minulla talvella nastat, nelivedossa oli kitkat). Kokemus on ollut ihan positiivinen, liikkuuhan tuo selkeästi etuvetoa paremmin. Toki taas eroa nelivetoonkin on. Ei varmasti pääse nelivedon tasolle, kun ruvetaan ajamaan haastavissa oloissa (ääriliukasta tai reilusti lunta). Luistonesto näyttelee myös roolia, olisi hyvä jos saa kytkettyä pois, auttaa vaikeissa paikoissa. Oman kokemuksen mukaan normaaliin talviajoon hyvä peli, ääriolot (vielä) kokematta. Itse ajelen talvisessa talvessa pohjois-Suomessa ja eteläisessä Lapissa.
#14
ID.4 / Vs: ID.4
16.07.23 - klo:21:11
Lainaus käyttäjältä: Rumbali - 16.07.23 - klo:20:10
Osaako joku sanoa mistä cockpitin näytön saisi takaisin näyttämään kulutuksen matkan alusta? Ennen näytti kulutuksen matkan alusta mutta jossakin vaiheessa alkoi näyttämään pitkäaikaista kulutusta.

Olisiko OK napista? Siitä se ainakin bornissa (3.2 softa) tuota näkymää vaihtelee.
#15
ID.3 / Vs: VW ID.3
23.06.23 - klo:09:17
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 23.06.23 - klo:07:03
Minulla on puhjennut jo kaksi rengasta vuoden sisällä. Molemmat kerrat juuri soratiellä. Eivät kestä soralla ajoa. Todella heikot renkaat.

Tämä on hyvä tietää. Ajelen siis kesän kalastus, marjastus ja sienestysreissut suosiolla polttomoottorilla ja vanhan koulukunnan kumeilla.
#16
ID.4 / Vs: ID.4 Vakionopeudensäädin
20.06.23 - klo:22:52
Lainaus käyttäjältä: Kale - 20.06.23 - klo:18:59
Nykaiseekö muilla auto kun vakkarilla asettaa nopeuden. Enimmäkseen tapahtuu laskevaan nopeuteen eli kun nopeus valuu sopivaan kohtaan niin vakkarin setistä painettaessa tulee selvä nykäys ennen kuin asetettuun nopeuteen mennään.

Tämä taitaa olla ihan ominaisuus VAG konsernin sähköisissä, cupra born tekee samaa. On ollut juttua muissakin langoissa.
#17
Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 07.06.23 - klo:16:14
Ei kyllä TM kehunut ID.3:sta, joka Born siis käytännössä on, talviautona tai talviseen ylämäkeen ajettaessa.

TM 05/21 ja suoria lainauksia:

"Volkswagenin odotettu ID.3 täyttää monet kansansähköautolle asetetut odotukset, mutta parantamisen varaakin jää. Tasaisesta painonjakaumasta huolimatta takavetoisen auton etenemiskyky on talvikelissä heikompaa kuin etuvetoisilla."

"Ryhmän etuvetoiset ovat pahassa mäessä huomattavasti parempia kuin takavetoiset."

Jotta näin. Siinä on vissi ero, kun voi kääntää propulsiota (ohjata vetoa) verrattuna siihen, että suunta on lukittu.

Omasta empiirisestä kokemuksesta näitä kommentoin, sen perusteella aiempi Leon etuveto oli bornia nihkeämpi etenijä talvella. Luistoneston bornissa saa pois (id3 mallista en osaa sanoa), se jeesaa paljon kun ei suotta vie vetoa. Tekniikan maailman testi on varmaan ihan jees, kertoo yhden mutta ei koko totuutta. Fakta toki on että paljon bornia parempia talviautoja monessakin suhteessa varmasti on, mutta ei tätä kyllä huonoksi voi moittia.
#18
Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 07.06.23 - klo:11:24
Nelivedosta voisi sanoa yliveto, mutta takavedosta ei. Takavedon huonous on nähty mm. TM talvitesteissä vuosikymmeniä. Itsellä on huonoja kokemuksia takavedosta talvella, mm. Toyota Hiacen ratissa.

Etuvedon kaikki tehot (ja enemmänkin) saa tiehen kyllä tässä mallissa ihan hyvin, kun on liikkeellä. Pidon kanssa on ongelmaa vain paikaltaan täyskaasulla lähtiessä, varsinkin jos tie on liukas, märkä tms.

Kyllä näin, neliveto oli entisessä ja nykyisin Born alla. Onhan ne nyt talvikelillä ja sillä lumisella mökkiteillä ihan eri tasolla. Eipä sillä, takavetoinen born tuntuu pärjäävän ihan kohtuudella lumikelissä, selvästi parempi kuin aikoinaan ollut Leon FR etuveto. Bornissa paljon massaa vetävällä akselilla, auttanee asiassa. Hiace nyt on tässä yhteydessä huono vertaus, siinä painoa vetävällä olemattomasti. Kyllä takaveto taunuskin oli aivan hirveä ajettava. Pelkkää vetotapaa ei voi suoraan verrata. Nelivetoa ei toki ole voittanutta.
#19
Born / Vs: Cupra Born
05.06.23 - klo:21:32
Hetken aikaa tänään herjasi offlineä (vain osa toiminnoista tosin oli pimeänä). Meni kyllä aika nopeasti ohi.
#20
Born / Vs: Cupra Born
25.05.23 - klo:08:20
Juu, 3.1.4 mediakodekki. 3.1 softa on 0561 (tällä tuli oma autoni huhtikuun alussa).
Natinaa en ole omassani havainnut, maantiellä kyllä rengasmelua piisaa aikalailla...
#21
Born / Vs: Bornin ohjelmointi
21.05.23 - klo:19:25
Nyt on lane assist otettu pois käytöstä, siihen oli valmis appi.
#22
2016/16 vuoden 190 hp neliveto superb farkku kulutti omassa ajossa 5,5-6 litraa satasella (kulutusmittarin mukaan, todellisia en laskenut). Pitkälti maantieajoa. Kaupungissa tai kärryä vetämällä meni 8-9 litran luokkaa.
#23
Born / Vs: Bornin ohjelmointi
11.05.23 - klo:13:12
Lainaus käyttäjältä: VAG_Possu - 02.05.23 - klo:16:16
Takavalot sai palamaan kivasti valmiilla apilla kunhan sai tuon sfd:n pienen tuskan jälkeen avattua. Onko tuolle Lane Assistille myös valmis appi vai vaatiiko syvempää perehtymistä? Olisi myös kiva, jos peruutuskameran saisi pestyä ilman, että takalasinpyyhkijä hinkkaa likaista lasia ja sotkee koko perän, mutta vesi tulee varmaankin samalla pumpulla ja letkulla molemmille...

Löytyyköhän tuon sfd:n avaamiseen jostain ohjetta? OBDeleven tulossa ja sama takavalojen päälle asettelu olisi ensimmäisenä mielessä.
#24
Born / Vs: Cupra Born
11.05.23 - klo:13:11
Born ollut nyt alla hiukan yli kuukauden, ajettu n. 4000 km, nastoilla melkein kaikki tuosta. Kesärenkaat olleet viikon alla.
Ensikokemuksia / verraten entiseen diesel superbiin:
-Laatuvaikutelma on aika hyvä
-Kulutus karvan alle 19 kWh / 100 km, odotusten mukainen. Suurin osa ajoa on maantietä.
-Näyttö jäätynyt pari kertaa, ei tosin enää ensimmäisten viikkojen jälkeen (jonkun päivityksen lataili OTA, tiedä sitten vaikuttiko tähän)
-MyCUPRA pari kertaa ilmoittanut, että 12 V akku tyhjä. Todellisuudessa ei ole ollut.
-Lumella ehdin hieman ajamaan, takaveto tuntuu lähtevän ihan kohtuullisen hyvin liikenteeseen. Ei toki samaan malliin kuin entinen neliveto.
-Tehoa ja ennen kaikkea ohituskiihtyvyyttä on mukavasti, selvästi parempi kuin Superb 2 litran dieselillä. Ei toki mikään ohjus esim. verraten teslaan, mutta käytännön tehoa ja kiihtyvyyttä on varmasti tarpeeksi.
-Valoautomatiikka ei ole mieleen, pitää joka kerta muistaa laittaa erikseen valot päälle (en tykkää koskaan ajella ilman takavaloja). Tämän tulen ohittelemaan kunhan OBDeleven saapuu.
-Peruspenkit on (ainakin itselleni) hyvät, paljon paremmat kuin Superbin.
-Rengasmelu kesärenkaillakin on aika kova, nastojen karhentamilla teillä (eli Suomalaisilla teillä), tämä ehkä suurin pettymys. Kompensoin soittimen äänenvoimakkuudella... Sanoisin että oli nastalla hiljaisempi, siis kuivalla asfaltilla ajaessa. Rengastus 19", 215 vakio, eli turanza eco.
-Beats audio ei hirvittävän hyvä, ihan ok. Huonompi kuin esim. vanhassa Leonissa Seat Sound.

Katsotaan miten kilometrien lisääntyessä peli kestää ja kukkuu. (Lisätakuu itsellänikin otettuna).
#25
Born / Vs: Cupra Born
27.04.23 - klo:09:57
Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 25.04.23 - klo:22:39
Softapäivitys 2.3=>3.1 Lite varattu 16.5. Lohjalle. Oli ilmestynyt oma k-autoon laadunparannuskampanja kun saksalainen Born-kuski raportoi, että nyt on päivitykset alkaneet.

Minulla on maaliskuun lopussa luovutetussa bornissa softaversio 3.1.4 (mikäli oikein tulkitsen). Kertaalleen on jonkun päivityksen ladannut OTA, tiedä sitten mihin se päivitys liittyi.
#26
Born / Vs: Cupra Born
25.04.23 - klo:12:42
^Riittää kun ihan käyttää virrat päällä, sen jälkeen ei herjaa akkua. Näyttäisi siis softan ongelmalta.
#27
Born / Vs: Cupra Born
25.04.23 - klo:10:17
MyCUPRA ilmoittelee kuvien mukaisia. Väittää, että matalajänniteakku on tyhjä. Tehnyt tämän nyt kaksi kertaa. Autoa ajetaan aktiivisesti, yleensä pidempiä matkoja kerralla. Kolmisen viikkoa vanha. Voikohan akku oikeasti olla tyhjä / rikki, vai onko apin ja auton välinen vika?





#28
Born / Vs: Cupra Born
25.04.23 - klo:06:00
Lainaus käyttäjältä: TDiih - 24.04.23 - klo:22:50
ID:ssä joutuu kääntämään napin R-asentoon joka kerta, jos haluaa ominaisuutta käyttää. Tuntuu melko turhalta toiminnolta.

Näin tosiaan näyttää olevan. Huonosti on toteutettu.
#29
Born / Vs: Cupra Born
24.04.23 - klo:20:46
Bornissa ei käänny peilit alaspäin peruutettaessa, vaikka ominaisuus on aktivoituna. Saaneeko toimimaan ilman huollossa vierailua?
#30
Born / Vs: Bornin ohjelmointi
23.04.23 - klo:07:20
Takavalojen pakotus päälle olisi kyllä oiva ominaisuus, samoin lane assist muisti (eli ainakin talvella pois). Täysin tuntematonta hommaa tuo ohjelmointi, olisko tämä oikea työkalu? Vai joku muu?

https://obdeleven.fi/product/obdeleven-pro-ios-android/


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy
Auton omistaminen on helpompaa autopecasonline24.pt: n avulla
Hifitalo.fi