Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - tjk

#1
Born / Vs: Cupra Born
25.04.24 - klo:11:09
Siis Cupran apissa ei näy? Minulla on pelannut ihan normaalisti, ei ole aikoihin ollut ongelmia. Autossahan minulla on edelleen alkuperäinen softa vuoden takaa.


Lainaus käyttäjältä: ITbites - 24.04.24 - klo:17:26Viimeiseen pariin viikkoon ei ole tätä Espanjalaista sähkövatkainta paljon verkossa näkynyt...

Olisikohan Cubik Telecom mennyt konkkaan?
#2
Born / Vs: Cupra Born
24.03.24 - klo:19:11
Ensimmäinen vuosi ajettuna. Kilometrejä pyöreästi 30 tkm ja keskikulutus tasan 19 kwh satasella. Alla pyöri 7 kk nastat ja 5 kk kesärenkaat. Auto on pelannut hyvin, perus 12 v akkuherjoja lukuunottamatta. Myös cupran appi on pelannut. Hyvä peruspeli.
#3
Born / Vs: Cupra Born
16.02.24 - klo:14:04
TM talvivertailussa BYD dolphin ei ainakaan loista. Maantieajossa joukon viimeinen, kuten kokonaistilanteessa (tässä vaiheessa, testistä vielä toinen osa julkaisematta). Kulutuksessa ok, samoissa mm. ID7 kanssa. Latauksessa ei loista (ID7 sen sijaan kyllä, akun lämmitys näyttää pelaavan). Valot BYDissä testin surkeimmat.
#4
Born / Vs: Cupra Born
09.02.24 - klo:12:49
Lainaus käyttäjältä: ITbites - 09.02.24 - klo:12:02Onkohan nämä Suomen Cuprat "verkossa" ollenkaan, poimittua UK sivuilta:

0561: 3.1, 3.2 or 3.2.1 depending on build date of the car
1701: 3.4 or 3.5
1731: 3.6
1741: also 3.6
0299: 3.7 (OTA)

Siellä odotellaan autoihin jo 3.7 päivityksiä, omani mm. 0561...


Kappas. Omani myös 0561 (3.1), tuolla versiolla auto saapui hieman vajaa vuosi sitten. Ehkäpä tulee päivityksiä sitten reilun vuoden päästä, kun on ensimmäisen huollon aika... :)
#5
ID.4 / Vs: ID4 ja tammikuun pakkaset
17.01.24 - klo:21:18
Lainaus käyttäjältä: ak72 - 17.01.24 - klo:19:07Hieman säälittää ja huvittaa patteriautojen kanssa taistelijat. Laveteilla niitä näyttää menevän latauspaikkoja vissii etsivät tai lämpimiä talleja missä akkuihin saadaan virtaa. Bensa-autolla webasto laulaa ja matka jatkuu, ei tarvi kuormittaa hinausliikkeitä.

Parempi tämä nykyinen sähköinen on talviautona kuin edellinen diesel superb webastolla. Lämpenee selkeästi nopeammin, ei valittamista sen suhteen. Ja kyllä siinäkin talvella akku ongelmia oli kovilla keleillä. Ei ole ollut ikävä. Vähän kun ennakoi ja ymmärtää sähköllä ajamisen (etenkin talvella) periaatteet, niin ei tule ongelmia.
#6
ID.4 / Vs: ID4 ja tammikuun pakkaset
17.01.24 - klo:21:14
Lainaus käyttäjältä: Kaapeli64 - 17.01.24 - klo:19:45On siinä se ero että pelkästään seisontailmastoinnin käynnistämällä se tosiaankin vain tekee pelkän kabiinin lämmityksen. Akku jää kylmäksi. Lähtöajan ajastamalla se lämmittää myös akun käyttölämpimäksi. Ei tuolla pikkupakkasilla ole merkitystä (alle -20), mutta viimeistään -30 alapuolella kun lämpöpumppu putoaa pois niin ei se 6kW vastus riitä lämmittämään sekä kabiinia että akkua. Kylmä tulee sisällä. Mutta kun akku on esilämmitetty ennen lähtöä, niin sitten ongelmia ei ole. Ja jos saat lämmityssähkön ennen lähtöä seinästä, niin tuolla on iso merkitys myös rangeen kun alkumatkan akun lämmitys jää pois.

Kiitos tästä, tämä on hyvä tieto. Otan käyttöön ainakin näille kireimmille pakkasille.
#7
ID.4 / Vs: ID4 ja tammikuun pakkaset
17.01.24 - klo:15:51
Lainaus käyttäjältä: Kaapeli64 - 17.01.24 - klo:15:25Kannattaa todellakin asettaa se lähtöaika puhelimen sovelluksesta, jos autoa tarvii seisottaa pakkasessa. Sillä se lämmittää akun ja kabiinin valmiiksi ennen lähtöä, niin poistuu turhat menorajoitteet lähtiessä. Eiköhän se lataa myös sitä 12V akkua siinä samalla, kun joka tapauksessa joutuu 12V virtaa käyttämään puhaltimien pyörittämiseen.

Ajanee saman asian jos vain pistää apilla lämmöt päälle, eikä aseta lähtöaikaa erikseen. Tämä on minulla ollut toimintamallinsa, 10-15 min lämmitystä tuolla tavalla.
#8
ID.4 / Vs: ID4 ja tammikuun pakkaset
17.01.24 - klo:15:49
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 17.01.24 - klo:15:10Okei, oliko kyseessä 3.2 (tai uudempi) softaversio ja päivitetty 12V akku? En tiedä onko noita akkuja vaihdettu muihin kuin ID.3:iin. Kilpikonnamoodi voi johtua myös ajoakun kylmyydestä, tämä toki yleensä juontaa juurensa kylmästartista ja ajoakun heikosta varauksesta.

Kyseessä 3.1 ja Cupra Born. Saapunut maaliskuussa 2023. Ei ole akkua vaihdettu tähän.
#9
ID.4 / Vs: ID4 ja tammikuun pakkaset
17.01.24 - klo:15:00
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 17.01.24 - klo:12:58En tiedä onko kenelläkään ID.3/4 12V akku oikeasti kyykännyt, keltainen vikavalo kertoo VW-huollon mielestä lähinnä liian kireistä valvonta-arvoista. Itse en meinannut tilannetta lähteä sen enempää korjailemaan, vähintään kerran viikossa sulattelen auto tallissa jolloin vikavalo viimeistään poistuu.

No siinä määrin on, että 12 V akun takia auto on mennyt kilpikonna-moodin, ajoakussa oli varausta ihan hyvin. Aiheutti myös keskuslukituksen vajaatoimintaa, latausluukku ei millään meinannut aueta ja ovien lukot toimivat vajavaisesti. Eli ihan oikeastikin vaivaa aiheuttava ominaisuus, ainakin täällä pohjois-Suomessa.
#10
ID.4 / Vs: ID4 ja tammikuun pakkaset
17.01.24 - klo:14:55
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 17.01.24 - klo:12:01Lämmittimen sijasta itse etsisin natriumiin pohjautuvia akkuja, noissa on kylmänsieto ihan eri sfääreissä lyijy- tai litiumpohjaisiin ratkaisuihin nähden.

Tässä nyt eka linkki joka tuli 5s googletuksella vastaan, hinta ei mitenkään törkeän kallis verrattuna teknologian tuoreuteen

https://www.motawillbattery.com/12v-50ah-car-sodium-ion-start-stop-battery/

Mielenkiintoinen vaihtoehto. Jotain tälle pitää keksiä (viimeistään ensi talvelle), 12 V akun osalta ei tällä hetkellä voi kehua hyväksi talvi-autoksi. Muuten hyvä talveen, harmi että 12 V aiheuttaa vaivaa.
#11
ID.4 / Vs: ID4 ja tammikuun pakkaset
17.01.24 - klo:11:42
Lainaus käyttäjältä: duke7 - 17.01.24 - klo:11:05Tuli tuolla GTE-ketjussa jo tätä ehdotettua mutta voisi näihinkin toimia arctic battery heater tms 12V akunlämmitin. Nuo lämmittää kun 12V jännite on korkea eli kun autolla ajetaan tai auto on latauksessa. Eli sähköautojen tapauksessa varsin paljon.
En tiedä sitten näkisikö auto tuon ylimääräisen kuorman pahana ja herjaisia lisää

Tätä olen nyt harkitsemassa omaan id-pohjaiseen autooni (Cupra).
#12
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 15.01.24 - klo:07:36Selkeät ohjeet koodaukseen, mutta eipä tuolle lane assistantin poiskytkemiselle juuri tarvetta ole. Olen 10 vuotta ajellut lane assistant päällä, yhden tai kahden käden sormiin mahtuu ne kerrat kun olen kytkenyt sen pois päältä.

Makuasioita. Itse olen tuon obdelevenillä ottanut kiinteästi pois päältä. Omaan makuun lane assistant on aika epämiellyttävä ominaisuus.
#13
ID.4 / Vs: ID.4
07.01.24 - klo:17:24
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 06.01.24 - klo:17:30Hyvä että aukesi, mutta kysymys kuuluu että pitäisikö luukun solenoidi uusia ennakoivasti. Nyt riittäisi pelkkä solenoidin vaihto. Luukun murtaminen auki ja uudet osat maksoi 400-500 euroa (meni liikkeen piikkiin), edellyttäen että maalattu ulkokuori säilyy ehjänä.

Tässä vaiheessa laitan 12 V akun piikkiin. Ongelman alkaessa auto meni kilpikonna-moodiin ja valitti 12 V akkua. Ajoakussa oli lähemmäs 40 % varausta. Lukkoja rämpätessä huomasin että keskuslukkokin rupesi toimimaan epävarmasti, välillä ei tehnyt mitään vaikka avaimesta paineli. Pakkasta oli 25-30 astetta ja auto seisonut useamman päivän. Nyt toimii ihan normaalisti, kun akku on ladattu ja 12 V akku myös siinä samalla saanut lisää virtaa. Nyt kuulee ihan selvästi solenoidin äänen lukitusta käyttäessä. Uskon että akussa ei enää potku pakkasessa riittänyt.
#14
ID.4 / Vs: ID.4
05.01.24 - klo:16:16
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 05.01.24 - klo:07:19En usko että liittyvät toisiinsa. 12V akkua voi ladata ylläpitolaturilla, miinus vaan runkoon kiinni, ei akkuun. En kyllä usko että tuo parantaa asiaa, sillä akku on latauksessa auton ollessa ajossa ja laturissa. On vaan liian kylmä.

Jos luukku on jäässä, se sulaa parhaiten hiustenkuivaimella tai muovipussilla, joka on täynnä kuumaa vettä. Toki auttaa jos saa ajettua auton sisään lämpiämään. Kannattaa rämpätä kaukosäätimen auki-painiketta ja kuunnella, tapahtuuko luukun solenoidin kohdalla mitään. Samalla painelee luukkua kämmenellä. Jos ei kuulu mitään, on solenoidi mahdollisesti sanonut sopimuksensa irti. Itsellä hajosi tuo työmatkalla varoittamatta. Akussa 4% varaus, pakkasta ja kotiin oli tarkoitus päästä. Auto lähti hinurilla korjaamolle, jossa luukku murrettiin auki ja korjattiin. Toivottavasti se on vaan jäässä...

Luukku avautui pitkällisen yrittämisen jälkeen. Ei mielestäni ollut jäässä, hiustenkuivaajalla ja kuumavesipussilla hyvät tovit kokeilin, ei vaikutusta. Rämppäilin lukkoja auki ja kiinni, vähän vaikea sanoa kuuluiko solenoidista ääntä vai ei. Kantta paineltu eri voimakkuuksilla lukemattomia kertoja. Varovasti pehmeän langan avulla myös väännetty. Sitten loppujen lopuksi yhdellä painalluksella luukku avautui. Sisällä oli vain pieni määrä jäätä luukun alaosan kaukalossa, tuskin oli siitä kiinni. Nyt auto laturissa odottelemassa edullisempia tunteja, katsotaanpa sitten miten luukku rupeaa toimimaan. Lukitustapin varalta voitelin aseöljyllä (jähmepiste -60 C). Luukun auki ollessa tappi ei ainakaan lukittunut ala-asentoon kun keskuslukon laittoi päälle. Tiedä sitten pitäisikökään kun latusluukku on avoinna.
#15
ID.4 / Vs: ID.4
04.01.24 - klo:21:54
Latausluukku ei avaudu, samalla valittelee tuosta 12 V akun jännitteestä. Voikohan luukun avautumattomuus johtua tuosta? Ei pitäisi olla jäässäkään. Onko luukun sulatteluun hyviä vinkkejä, jos  kokeilisin sitä varalta? Uskaltaako 12 V akkua itse ladata normi laturilla?
#16
Born / Vs: Cupra Born
12.12.23 - klo:20:25
Aika epäonnistuneelta kuulostaa 3.2 päivitys. Minulla auto edelleen 3.1 softalla joka maaliskuun lopussa tulleessa autossa oli. Appi toimii hyvin, ihan satunnaisia kertoja lukuun ottamatta. Maanantaina ajoin n. 400 km ja tänään n. 200 km, pakkasta -15 C paikkeilla. Kulutus molempina päivinä aikalailla 22 kWh satasella, alla nastat, kopissa normaali +20 C lämpöjä. Pitkälti 80 km rajoituksilla tosin täällä pohjoisessa.
#17
Born / Vs: Cupra Born
29.09.23 - klo:10:34
Lainaus käyttäjältä: ITbites - 29.09.23 - klo:08:59
Hah! Ensin maksat ylihinnan kulkineesta, toimit testaajana lukemattomille bugeille, sitten kun auto on valmis, hinta -20,000 EUR.

Sain auton maalis-huhtikuun vaihteessa 23. Laskin, että nykyisellä hinnalla n. 5000 , on edullisempi. Paljon rahaa sekin, mutta jos olet 20 t, maksanut yli nykyisten hintojen niin suuresti ihmettelen.

Lukemattomille bugeille? Haluatko tarkentaa asiaa?
Itselläni jonkin verran sanomista apin toimivuudesta, sekin kyllä pääsääntöisesti toiminut ok. Muita "bugeja" ei ole tullut vastaan.
#18
Born / Vs: Cupra Born
24.09.23 - klo:09:07
Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 24.09.23 - klo:08:54
Korjaus tähän. Softa on 3.1 lite. 3.2.1 päivitys tulossa 16.10. Odotan ”innolla” ☹️

Onko tuota pakko asentaa, kai sen voi halutessaan huollossa kieltää?
#19
Born / Vs: Cupra Born
22.09.23 - klo:09:51
Lainaus käyttäjältä: VAG_Possu - 22.09.23 - klo:09:31
Itselläni pelasi noin 90% varmuudella 3.2.1 päivitykseen asti. Onko autoosi tehty jo tämä päivitys?

Minulla on edelleen 3.1 versio, ja komppaan tuota n. 90-95% varmuudella toimivuutta.
Matkamittarin lukema tosin ei ole enää päivittynyt appiin.
#20
Muut merkit / Vs: BMW i4 M50
21.09.23 - klo:16:09
Kerran olen vastaavalla ajanut, on kyllä hieno peli! Saahan tuohon jo kukkaron nyörejä aika isolle avata, toki on laatua myös. Ja upea ajettava, prstuntuma kohdillaan. Hyviä kilometrejä vaan.
#21
Born / Vs: Cupra Born
11.09.23 - klo:07:51
Lainaus käyttäjältä: ikerman - 04.09.23 - klo:11:12
Omassa tulee kans sinne auton ilmoituksiin päivittäin, että yhteys katkennut. Appi on kyllä saanut yhteyden puhelimesta 9 kertaa 10stä. Viime talvena lämmityksen sai päälle joka aamu puhelimella.

Samaa tekee omanikin. Appi (yleensä) saa yhteyden ja lämmitys on pelannut, kohtahan tuota saa taas ruveta käyttämään. Sen huomasin, että appiin ei ole enää ajettu kokonaiskilometrimäärä päivittynyt muutamaan viikkoon, jämähtänyt vanhaan tietoon.
#22
ID.3 / Vs: VW ID.3
29.08.23 - klo:21:23
Lainaus käyttäjältä: avtsi - 29.08.23 - klo:19:58
Edellisessä volkkarissa oli ominaisuus, jolla sai oikean sivupeilin kääntymään alaspäin peruutusvaihteen kytkeytyessä päälle. Toimiakseen piti peilinsäätönupin olla käännettynä oikean peilin asentoon.

Löysin täsmälleen saman ominaisuuden ID.3:sta, ja se toimikin..kunnes auton sammutti. Onko tosiaan niin, että tuo peilinsäätörulla ei muista mihin asentoon sen jättää, vaan se lähtee joka kerta 0-asennosta kun lähtee liikkeelle? Ei tuosta ominaisuudesta ole juuri hyötyä, jos sen joutuu itse aina aktivoimaan kun kytkee pakin.

Kyllä se noin menee, Cupra Bornissa ainakin ja samathan näissä on systeemit.
#23
Golf IV (97–03) / Vs: Hyvä OBD2 lukija
29.08.23 - klo:10:21
Lainaus käyttäjältä: Noviisi-autosäätäjä - 29.08.23 - klo:09:23
Ok, kiitos vastauksestasi Zarhan.

Minulle ehkä sopisi tuo OBD Eleven NextGen versio parhaiten kun minulla on IOS eikä android. https://obdeleven.fi/product/obdeleven-nextgen-ios-android/

Pystyykö tuollaiseen ostaa jälkikäteen lisenssin vai pitääko tuossa laitteen tilausvaiheessa tilata myös se?

Kiitos

Lisenssin pystyy ostamaan jälkikäteen (tai uusimaan). Laitteet ovat .com sivulla aika paljon edullisempi:
https://obdeleven.com/products/nextgen-obdeleven-device
#24
Enyaq iV / Vs: Enyaq iV
25.08.23 - klo:12:05
Lainaus käyttäjältä: Vompatti - 25.08.23 - klo:11:49
Onkos tähän jotain patenttiratkaisua? Uusi e-nakki alla, aktivointi tehty ja lukitusdatan sekä kartat näyttää, mutta kun yrittää käynnistää ilmastointia etänä homma kestää ja tulee lopulta tämänlainen herja. Kenttää pitäisi kyllä olla.


Bornin sovellus uikuttaa samaa, voi olla jotain väliaikaista vikaa apin/serverin välillä. Akun tila näkyy sovelluksessa, mutta ajetut kokonaiskilsat eivät. Eipä olisi ensimmäinen kerta, tuppaa silloin tällöin olemaan erinäistä yhteysongelmaa ja herjaa. Voi siis olla että aika korjaa.
#25
Born / Vs: Cupra Born
03.08.23 - klo:23:10
Otin itse lane assistentin OBDelevenillä oletuksena pois päältä, ei enää tarvitse joka startilla erikseen. Appi oli viimeksi tänään tovin nurin.
#26
Born / Vs: Cupra Born
03.08.23 - klo:22:15
Totta, appi on usein nurin. Softapuoli ei näytä olevan VAG porukalla häävisti hallussa.
#27
Born / Vs: Cupra Born
03.08.23 - klo:09:49
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 02.08.23 - klo:14:30
Minulla takana 13 kk ja 45 tkm. Keskikulutus on 12,3 kWh/100 km. Autossa on 3.0 softa, joka on pelannut kuin junan vessa. Auto on muutenkin pelannut hyvin. Erinomainen auto.

Minulla 3.1 softa, satunnaista näytön jäätymistä on + aika hidashan tuo on, VAG tyyliin. Toisaalta ihan hyvin on pärjännyt, eipä tuota näyttöä paljon tarvitse operoidakaan onneksi (CarPlay aktiivisessa käytössä). Auto on pääsääntöisesti hyvä, kaupungissa jopa erinomainen. Maantiellä kulkee kokoisekseen aika vakaasti (jossa lähes kaikki kilsat tulevatkin), ei aivan niin hyvä kuin entinen superb, mutta ei paljon häpeä. Rengasmelu on (karhealla) asfaltilla aika kova, Seat -maisen merkkiuskolliseen tyyliin…(tulee entinen Leon farkku mieleen). Beats audio on aika huono, harmillista että lisävarusteena ei ole saatu tuon parempaa aikaiseksi. Vaatii kovaa luukuttamista, jolloin onneksi paranee. Sisätiloissa vaikutelma on aika muovinen, voisi olla piirun parempi. Pääsääntöisesti siis ihan ok kiesi. 
#28
Born / Vs: Cupra Born
02.08.23 - klo:09:33
Ensimmäiset 10 tkm ajettuna, keskikulutus 17,1 kWh / 100 km, ihan tyytyväinen tähän. Auto otettu käyttöön huhtikuun alussa, ensimmäiset 3800 km ajettu nastoilla. Auto liikkuu lähinnä pohjois-Pohjanmaalla. Täyden ajovuoden kulutus tulee varmaankin tuosta nousemaan talviajon osuuden lisäännyttyä, eiköhän alle 20 kWh päästä kokonaisuudessaan.

#29
Itselläni vaihtui neliveto superb takavetoiseen borniin (eli huomattavasti pienempään). Kunnon talviajosta ei vielä ole kovin paljon kokemusta, auto vaihtui kevättalvella. Takaveto lähtee varsin mukavasti liikkeelle esim. jäisestä risteyksestä (minulla talvella nastat, nelivedossa oli kitkat). Kokemus on ollut ihan positiivinen, liikkuuhan tuo selkeästi etuvetoa paremmin. Toki taas eroa nelivetoonkin on. Ei varmasti pääse nelivedon tasolle, kun ruvetaan ajamaan haastavissa oloissa (ääriliukasta tai reilusti lunta). Luistonesto näyttelee myös roolia, olisi hyvä jos saa kytkettyä pois, auttaa vaikeissa paikoissa. Oman kokemuksen mukaan normaaliin talviajoon hyvä peli, ääriolot (vielä) kokematta. Itse ajelen talvisessa talvessa pohjois-Suomessa ja eteläisessä Lapissa.
#30
ID.4 / Vs: ID.4
16.07.23 - klo:21:11
Lainaus käyttäjältä: Rumbali - 16.07.23 - klo:20:10
Osaako joku sanoa mistä cockpitin näytön saisi takaisin näyttämään kulutuksen matkan alusta? Ennen näytti kulutuksen matkan alusta mutta jossakin vaiheessa alkoi näyttämään pitkäaikaista kulutusta.

Olisiko OK napista? Siitä se ainakin bornissa (3.2 softa) tuota näkymää vaihtelee.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy