Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Tippi

#1
Itse huomasin GTE:n omistusaikana että jos ajoi sähköllä kylmällä koneella kylmillä akuilla oli jarrutusteho alussa kehno, ilmeisesti koska pyrkii jarruenergian lataamaan akkuihin mutta koska akut ovat kylmät niin eivät ota tätä vastaan (tms?), useamman kerran kyllä säikäytti itsellä myös kun unohti tuon. Tämän takia myös se esilämmitys olisi hyvä tehdä.

Voisiko olla tästä? Kokeilitko että polkaiset jarrua ihan kunnolla että jarruttaa oikeasti jarruilla eikä sähkömoottorilla?
#2
Golf VII (12-) / Vs: Vikavalo
21.10.23 - klo:18:23
Itsellä kanssa muutaman kerran lukenut tuo start/stop -error ja ei siitä ole edes jäänyt mitään vikakoodia historiaan OBD11 mukaan, tuskin siis oikeasti mistään viasta on kyse ellei auto sitä jatkuvasti huuda.
#3
Golf VII (12-) / Vs: Ajokilometrit/trip
20.10.23 - klo:19:57
Luulen että tässä etsitään mistä sais kokonaiskilsat näkyviin, trippi näkyy aina oikeella ja kokonaiskilsat tosiaan saa näkymään vasemmalle kun laittaa vakionopeudensäätimen pois päältä.
#4
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 17.10.23 - klo:12:13
Alkuperäiseen kysymykseen: Lämpötila-antureista on kyse. NTC tai PTC-tyyppisiä yleensä. Vastusarvo muuttuu kun lämpötila vaihtelee. Anturi tuskin on kiinni vastuslangassa, jossain penkin istuinosassa kuitenkin.

Alapuolella on sitten penkinlämmittimen kytkin ja säätövastukset, joilla säädetään lämpötilaa.

Penkin vastuksen kunnon voi mitata penkin alta tai sitten irrottamalla ohjainpurkin liittimen.  H-nastoista pitäisi löytyä muutaman ohmin vastus runkoa vasten Lämpeneekö pelkääjän jakkara? Rele voi olla myös elektroninen, jolloin naksahdusta ei kuulu.

Noniin sieltä löyty tietämystä, kiitos tämä helpottaa vian selvitystä.

Apparin jakkara muistaakseni viime syksynä ainakin lämpesi, muutama päivä sitten testasin pihassa niin ainakin se puoli pitää selvän naksauksen releestä päälle laittaessa. Pitää huomenna vielä testata että lämpeneekö penkki.

Tosiaan mietityttää kun kuskin puolelta tuota naksahdusta ei kuulu, jos vastus olisi poikki en usko sen kuitenkaan vaikuttavan releen toimintaan. Pitää koittaa viikonloppuna keretä mittailla tuo vastus ja tuota lämpötila-anturia lisää.

EDIT VIEL,,:
Niin tosiaan unohdin aloituksessa sano että ajokki on reilu 300tkm ajettu 2004vm Farmari Octavia mk1. On siis paljon mahdollista että vastuskin on palanut  ::)
#5
Octavia / Kuskin penkinlämmitin ei toimi
16.10.23 - klo:21:01
Viime talvena tämä vika tuli ja nyt kun kelit taas viilenee ni ois mukava pakaroita lämmitellä aamusin.

Eli säätimestä kääntäessä ei edes rele naksahda, kokeilin toisella releellä eikä vaikutusta asiaan.

Tässä kuva releestä ja sen kytkentäkaaviosta(yhdistetty releyksikkö molempien penkkien lämmitykselle):




Onko jollain tietoa/parempaa kytkentäkaaviota, mietityttää tuo ylhäällä oleva T ja 31-nastojen väli, onko tuossa jonkinsortin lämpötila-anturi vai mikä? ,,kkiseltään vikaa tutkiessa ja mittaillessa nuo arvot poikkesi apparin ja kuskin puolen välillä, kuskin penkki näytti jotain 1586ohm ja apparin penkki yli 2000ohm (en tiedä tarkkaan kun käytössä ollut mittari näytti max 2000ohm)

Vai onko tuossa joku haistelija suoraan vastuksessa ja vastus on palanut joten ei relekkään vedä?
#6
Golf VII (12-) / Vs: VW Golf VII Chat
22.08.23 - klo:20:44
Lainaus käyttäjältä: Volkkariintutustuja - 21.08.23 - klo:20:27
Pystyisikö joku toinen Golfilla ajeleva auttamaan, takalasin lämmityksen päälle ja pois laittaessa kuuluu suht kova releen napsahdus kojelaudan vasemmalta puolelta, kuuluuko asiaan vai voisiko olla jotain vian tynkää? Ei ole ikinä muun merkkisissä omistamissani autoissa tuota tehnyt ja eilen vasta laitoin lämmityksen ensimmäistä kertaa päälle.

Itsellä kuuluu myös selvästi kun rele vetää. Ihan normaalia mielestäni, en olisi huolissaan tästä.
#7
Golf VII (12-) / Vs: Golf 7 madallusjouset
06.08.23 - klo:13:21
Lainaus käyttäjältä: Siperian susi - 06.08.23 - klo:12:01
Eikö Eibachin jousille tule TUV lappuja mukana? Just tilasin pro kit sarjan, pitääkin tuo varmistaa. Ja aika jännä, et suuntauksessa pitäis olla kaikki vihreällä, se kun ei välttämättä edes onnistu jos säädöt loppuu kesken. Ennen on ainakin riittänyt, että on vain suuntauksessa käyttänyt vai olisiko tämä sit konttorikohtainen juttu?

Lappuja ei mukana tule mutta ne saa ladattua netistä, jousien mukana tulee lappu missä on nettisivu kerrottu
#8
Golf VII (12-) / Vs: VW Golf VII Chat
06.08.23 - klo:09:23
Lainaus käyttäjältä: JJT - 05.05.23 - klo:09:48
Terve.
Onko muilla kokemuksia 1.0 tsi automaatista?
Välillä tuntuu kuin auto meinaisi sammua, jos vaikka vauhti putoaa risteykseen mennessä,  myös liikkeelle lähtö tuntuu kulmikkaalta.
Monta automaatti volkkaria ollut ja tämä jotenkin tuntuu erillaiselta.

Mitä tarkoitat auton sammumisella? Itsellä aihetti hämmennystä tuo Start/Stopin toiminta että se sammuttaa auton jo ennenkuin se on pysähtynyt täysin, tekee tätä myös ihan maantienopeuksilla (1.5Tsi kone itsellä vm 2018)

Mutta tuo liikkelle lähtö mietityttää itseä myös, tuntuu että kaasussa olisi tavallaan pieni välys, sitä pitää painaa todella varovasti hiljalleen tai auto muuten nykäisee itsensä liikkeelle ja heti kun on liikkeellä niin laatikko vaihtaa jo 2-vaihteelle. S-moodilla tuntuu että lähtö on hieman sulavampi. Mutta aiemman 1.4Tsi-hybridin liikkeelähtö oli paljon sulavampi (on tietysti täysin erilainen laatikko ja sähkö auttaa varmasti kummasti lähtöä)
Onko tuo 7-vaihteinen kuivadsg vain tuollainen vai saisikohan tuota säädettyä onko kellään vastaavaa kokemusta?
#9
Golf VII (12-) / Vs: Golf 7 madallusjouset
06.08.23 - klo:09:16
Lainaus käyttäjältä: ak72 - 06.08.23 - klo:08:26
Tuv-laput (kaikki autot johon kyseiset jouset sopii ainakin vaadittiin multa,melkonen nivaska piti tulostaa)
Suuntauslappu jossa kaikki arvot "vihreällä", lapussa pitää olla lisäksi jousisarjan numero mille suuntaus tehty,suuntauksen tekijän allekirjotus sekä mitat vanteen keskinavasta lokasuojan reunaan.
Trafi on kuulemma helvetin tarkka nykyään näistä, niin paljon kaikenmaailman virityksiä liikkuu tien päällä että määräykset ovat tiukkoja.

Kannattaa kyllä varmistaa tuo että tarviaako tosiaan sitä koko nivaskaa tulosta, itse katsastelin aiemman passatin ja riitti että oli vain se sivu missä passatti mainittuna.

Ketjua myös hieman lainaten, onko tietoa että onko Highlinessä joku omanlaisensa alusta?
Vaihdoin autoa Golf Variant Highline 1.5tsi:hin ja tuntuu että tuo alusta on jämäkämpi kuin aiemmissa vaggilaisissa. Olen tässä hieman paininut tuon mietinnän kanssa että madallanko vai en sekä pähkäillyt vanteita, aiemmasta jäi 18" Dotzit 225/40 kumeilla mutta niitä koitin alle niin rengasmeteli oli kyllä huomattavan kova verrattuna vakiopyöriin lisäksi kulutus nousi ~0.5L/100km joten vaihdoin vakio 205/55/R16 takaisin. Onko muilla samoja kokemuksia? Olisiko 17" vanne hiljaisempi kun tässä kun on jo ikää sekä perhettä tullut että haluaa myös ulkonäön lisäksi ajomukavuutta.  ;D
#10
Lainaus käyttäjältä: jaska74 - 22.07.23 - klo:12:10
Mites muute sitten kun auto taas on korjattu... Kauanko sillä uskaltaa ajella ennen kun vika uusiutuu? Nyt 140tkm mittarissa joten varmaan saman verran on kilometrejä taas tiedossa? Vai ajanko suoraan vaihtoautohalliin...

Näin kuvittelin itsekkin mutta 15tkm jälkeen vika uusiutui  :P Itse ainakin vaihdan nyt pois, meni luotto autoon. Joku perus bensakone tilalle
#11
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
20.07.23 - klo:20:53
Lainaus käyttäjältä: jaska74 - 20.07.23 - klo:13:50
Mahtaako kellään olla hajua kauanko remontti kestää ja onko kallis operaatio? Eli siis onko se laatikon kyljessä joku venttiili minkä vaihtaa vartissa satasella va laatikko pöydälle ja lompakko levälleen?

Vaihto taitanee onnistua paikallaan en tiedä paljon työtä on mutta mekatroniikkapalikka taitaa maksaa n. 4000, K-Autolta. Mulla vaihdettiin tuo vuosi sitten tehtaan piikkiin enimmäkseen joten kannattaa selvittää mahdollinen vastaantulo korjaukselle.

Samanen palikka vissii meni tosin jo uusiksi paskaks ja VMK Service Tuusulassa korjaili/vaihtoi sen. Huomenna saan auton takasin niin selvinnee lisää asiasta.
#12
Lainaus käyttäjältä: KesKari - 23.06.23 - klo:02:14
Sen verran on pakko kommentoida, että hyvin toimiva auto ei kyllä seiso päivääkään pajalla. Määräaikaishuollot riittää, kaikki siihen lisäksi tulevat pajakäynnit on isoa miinusta.

Hyvää kommentointia, kiitos paljon
#13
Päivitelläänpä jälleen kuulumisia jos mahdollisesti jotain kiinnostaa, tänään tuli Sakalta viestiä että kuljettavat auton Tuusulaan tuonne VMK Servicelle tutkintaan josko laatikko saataisin korjattua.

Ihmetyttää vain kun muutamalle pajalle minne itse soittelin niin sanoivat ettei tuohon laatikkoon saada osia mutta olisiko heillä sitten eri kanavat mistä hommata niitä, tiedä häntä. Saka myös lupasi sijaisauton käyttöön kun tämä homma nyt pitkittyy, siitä propsi heille. Niin tai näin niin vähän luulen että lähtee Passatti vaihtoon, harmittaa hieman koska äärimmäisen toimiva auto ollut muuten ja hyvä ajaa mutta tämä on jo toinen kerta kun seisoo korjaamolla kuukauden vuoden omistuksen aikana.  :D
#14
Lainaus käyttäjältä: PasiKo - 18.06.23 - klo:18:41
Mainitsit toisessa topicissa että mekatroniikka on uusittu vuosi sitten? Korjattiinko vanha meka jossain vai uusittiin ihan vw:n tehdasuusi meka?
Pitääkö tuota meteliä sähköllä liikkeelle lähdettäessa vai vaan polttispuolella?

Itsellä siis uusittu gte:hen tehdastakuuseen meka 2 kertaa, alkuperäisessä ilmaantui talvisin paineongelmaa kun auto oli seissyt ~10->. Meka uusittiin 4/21 ja vaihteisto alkoi ~10tkm jälkeen pitämään kolkottavaa ääntä/nykimään kun lähti sähköllä liikkeelle, selkeimmin esim peruutettaessa hiljaa esim ruudusta pois. Maahantuonnista tuli tuolloin ilmoitus että meka menee taas uusiksi, jolla vika korjaantui. Eli on niissä uusissakin mekoissa ollut bugeja.


Pitää äänen molemmilla, sähköllä ja polttiksella. Meka uusittiin K-Autolla osin tehdastakuisiin joten liene ihan tehdasuusi. Nuo oireet kuulostaa kyllä täysin samalta kuin mitä itsellä, ainut että tuo ääni ilmaantuu kun kone lämpiää.

Tässä vielä asentajan sepustuksia:


-vaihteiston vikamuistissa ei vikoja

-kokeiltu kylmänä.ei saatu kuulumaan ääntä.

Käyty koeajolla 36 km.sen jälkeen kolahtava ääni alkoi kuulumaan.peruutettaessa välillä nykii ja ääni kuuluu tasaisin välein pitemmän matkaa

Seisontajarrua vasten peruutettaessa kuuluu myös samainen ääni joka paikallistettu suuntausnosturilla kokeillellassa vaihdelaatikosta kuuluvaksi korvakuulolla ja stetoskoopilla kuunneltuna.

-seisontajarrua vasten peruutettaessa kun kaasun löysäsi niin jäi kevyesti nykimää tasaiseen tahtiin taaksepäin ja nykäisyhetkellä kuului kolahtava ääni.

-tehty mekatroniikan perussäätö.ei ollut vaikutusta.

-vaihteiston mitta-arvot otettu protokollaan

#15
Lainaus käyttäjältä: Nahjus - 24.05.23 - klo:18:53
Minun GTE 145tkm ajettu ja täydellinen huoltohistoria, ei uusi enää, mutta ei nyt täysin ikäloppu. Tosiaan mietin tuota K-Auton virhettä, että aika vaikea löytää näyttöä, mutta heidän mekatroniikan vaihdon jälkeen tilanne periaatteessa paheni. Voineeko sitten tähän jotenkin vedota ja ottaa yhteyttä kuluttajaneuvottelukuntaan. Kamuxiin nyt otettu yhteyttä ensisijaisesti ja kysytty minkälaista vastaantuloa heiltä olisi tarjolla ja tarjoavatko vain tuon 3900, tässäkin tapauksessa. Sen jälkeen vielä yhteys kuluttajaneuvottelukuntaan ja tiedustelen voiko K-Autolta vaatia nyt takuuna tämän korjausta ja maksamista tai myyjän korkeampaa vastaan tuloa.

Tämän opetuksen jälkeen ei kyllä enää VAGgilaisiin tarvitse koskea vaikka Passat kohtuullinen auto muuten olikin.

Selvisikö tämä homma vielä?
Itsellä aikalailla samanmoinen tilanne, tosin vuosi sitten mekatroniikka vaihdettu ja nyt hajosi koko laatikko, tässä ketjussa lisää: https://www.vagarena.fi/index.php?topic=53065.0
#16
Kiitokset vinkeistä, pitää maanantaina soitella.

Parista paikasta jo tiedustelin eilen niin sanoivat että tuo laatikko on vielä komponenttisuojattu eli sitäpä ei pysty kukaan kunnostamaan koska osia ei ole saatavana, eli ilmeisemmin ainut vaihtoehto on purkulaatikko löytää.

Saka ei vielä ole ottanut kantaa varsinaiseen korvaukseen, yrittävät hekin etsiä purkulaatikkoa, ilmeisesti tässä on jonkin sortin mahdollisuus että menisi myyjän virhevastuuseen? Näin ainakin K-Autolla puhelivat asiasta, alle vuosi sitten ostettu auto ja 130tkm ajettu, laatikkoöljyt vaihdettu ajallaan myös.
#17
Maahantuojalta oli tuomio että vaihdelaatikko vaihtoon, hinta tälle operaatiolle kivunnee yli kymppitonnin K-Autolla ja mitä ilmeisemmin sakavarman maksimikorvaus per vika on 3000,.

Jos ja kun tämä nyt omalle kohdalle maksettavaksi tulee niin onko kenelläkään vinkata mistä lähteä kunnostettua/purkulaatikkoa etsimään vai löytyykö näitä mistään? Laatikkokoodi: TEC ja moottorikoodi: CUKC

#18
Joo niimpä näköjään oli videot hävinny niin latasin ne nyt youtubeen vielä uusiks:

Eli moottorin liike:
https://www.youtube.com/shorts/3o4Rp8Flg84

Helan liike:
https://www.youtube.com/watch?v=7pS8CInRSdk

Tässä tosiaan kuva myös siitä helasta:
https://gyazo.com/6be8163f9e3e4957e6aa7e7ae4b7e2a0
#19
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 14.06.23 - klo:20:17
No kai Sakavarma hoitaa sen penduluminkin kuntoon?

Jos sitä ei fixaa, niin johtosarja murtuu jossain vaiheessa ennen aikojaan rungon ja moottorin välistä.

K-Auton asentajan mukaan se on kunnossa, olivat vielä varaosamyyjän kanssa vertaillut vanhaa ja uutta niin se uusi on ihan yhtä löysä. Heiluttaisko tuo vaihteisto sitten ääntä pitäessä vain moottoria jotenki normaalia enemmän?
#20
Jepsis tänään on auto tutkittu K-Autolla ja ääni paikallistettu vaihteistoon. Eivät sen enempää osanneet vielä tänään asialle tehdä, maahantuojaan ottivat yhteyttä josko sieltä saisi lisäinfoa kuinka lähteä vikaa paikallistamaan tarkemmin/korjaamaan.

Noh, sinällään helpotus että mitä ilmeisemmin tuo laatikon korjaus menee nyt Sakavarman piikkiin mutta kyllähän tuo vit... >:( Mekatroniikka laitettiin kuntoon vuosi sitten ja nyt tämä..
#21
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 01.06.23 - klo:22:51
Saattaa olla, että moottorin ja vaihteston tuenta pehmenee kun konehuoneeseen tulee lämpöä. Tuentatyynyt on öljyvaimenteisia. Ihan selkeästi tuo pusla on vaillinen ja pitää jossain vaiheessa vaihtaa.

No joo tämä voisi kyllä selittää tuon lämpenemisen ja sitä myötä äänen tulemisen esille, eilen käytin vielä toisella paikallisella pajalla autoa mutta eivät saaneet ääntä kuulumaan (en itse kerennyt ajaa autoa riittävän lämpöiseksi ja eivät vissiin ymmärtäneet sitä kun sanoin että ääni tuntuu ilmaantuvan kun kone lämpiää)

Auto menee nyt 14.6 merkkiliikkellee määräaikaishuoltoon ja samalla tutkivat mistä tuo ääni tulee ja vaihtavat tuon helan jos se siihen paikallistuu.
#22
Jotenkin mietityttää vieläki onko vika todella tuossa, tänään ei kolinaa kuulunut mutta kun olin autolla ajanut pitemmän lenkin niin kotipihaan tullessa oli ääni palanut. Mietin voiko se jotenkin johtua kuitenkin esim öljyjen lämpeämisestä laatikossa tms..
K-Autolla ihmettelivät myös tuota koska ei kuulema ole noita tarvinnut näihin vaihdella, hinta-arvio oli jos saa paikallaan vaihdettua niin noin 350, ja jos joutuu apurungon purkamaan pöydälle niin 700, :D Paikallinen korjaamo sanoi hinnaksi 350, ja purkavat suoraan apurungon irti, suositteli kyllä myös suuntausta siihen päälle tehdä sen jälkee.
#23
Tältä se kumi näyttää auton alla ja kolke kuulostaa: https://streamable.com/wi45qk

Videolla näyttää että kumi olisi jopa revennyt tuolta yhdestä kulmasta joten nappasin kuvan vielä kurkottamalla alta: https://gyazo.com/6be8163f9e3e4957e6aa7e7ae4b7e2a0

Taitaa olla valmis tuo? :D  Ainakin aika paljon elää mukana. En tiedä miten en muka tuota repeämää eilen huomannut kun auto nostimella oli.

EDIT: Keksin myös että äänen saa kuuluviin kun vetää käsijarrua ja nytkyttelee, tällöin kuuluu myös eteenpäin yrittäessä
#24
Tänään taas ääni palasi ja tärinä on sellainen että tuntuu kuskin penkille asti. Pitänee viedä pajalla tarkempaan tutkimukseen ja jos ei muuta niin uusia tuo poikittaistuki.
Mistähän tuo johtuu että eilen en saanut millään ääntä sieltä pihalle vaikka kuinka koitin nytkytellä, tänään tuli ihan normaalisti peruuttaessa.
#25
Päivitystä:
Tänään sain auton nosturille ja tsekattiin nuo moottorinkannakkeet, mitään ei ollut revennyt mutta tuo poikittaistuen apurungossa oleva "kumi" heilui jossain määrin sormella painelemalla. Onkohan se normaalia vai onko väsynyt?

Mitään ääntä en tänään saanut kuulumaan vaikka kuinka nujuttelin konetta jarrua vasten, tuli mieleen että olisiko sielä voinut eilen olla joku kivi sopivassa välissä koska pohjamuovin päällä oli mursketta jonkin verran.

Pitänee vain seurailla tilannetta, onkohan tuo pendulum-tuki kettumainen uusia? Muuten taitaa olla kun vaihtaa vaan mut onko se apurungossa oleva kumi prässätty vai millä se on kiinni?
#26
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 28.05.23 - klo:17:47
Oliskohan alhaalla oleva pendulum-tuki antanut periksi? Sen tehtävä on estää moottorin/vaihteiston heiluminen tuossa suunnassa.

Hitto kun on tuo pohja täynnä muovia niin tosi hankala katsella altapäin, onko antaa suuntia mistä tää löytyy jos koittas vielä käydä kurkkimassa?
#27
Kävin hieman lisää tutkimassa, mitään vikakoodeja tähän liittyen en löytänyt OBD11.
Tuntuu että tuo tärinäkolke tulee vain ainoastaan pakittaessa, riippumatta ajaako sähköllä vai polttiksella. Joku pakitus meni ilman ääntä ja joku kerta kuului vain alussa mutta välillä myös tuntui tasaisesti pakittaessa. Liekkö kuitenkin sitten laatikossa jotain, en nyt viiti autolla enempää ajella ennenkuin saan pajalle.
#28
Morjesta, tänään huomasin tälläisen tärinän ja kolinan kun peruuttelin kotipihaan, ensimmäinen arvio oli että noinkohan meni laatikko (taas).
Mutta hetken tutkittua tuntuisi että tuo kone heiluu holtittoman paljon kuten videolla näkyy?

https://streamable.com/3igdux

Kolina tulee oikeastaan vaan kun laittaa pakin päälle ja esimerkiksi jarrua vasten nytkyttelee, vapaalla kaasutellessa ei mitään ja eteenpäin lähtiessä en saanut äänen kuulumaan kuin muutaman kerran hetkellisesti, sitten kun auto on liikkeessä ilman suurempaa vastustusta ei enää ääntä kuulu.

Onko muilla vastaanvanlaisia kokemuksia?
Pitää laitella sakalle viestiä kun heiltä auton ostin viime kesäkuussa ja Sakavarma turva on vielä voimissaan.
#29
Lainaus käyttäjältä: Ari_ - 20.05.23 - klo:20:40
Mihin kannattais Tampereella viedä mahdollinen vaihteistovikainen Passat GTE?

Kesken ajon tuli ”vaihteistovika” ”vika hybridijärjestelmässä” ”tehoja rajoitettu”

Käynnistyksen jälkeen toimii normaalisti, mutta keltainen moottorin vikavalo jäi palamaan

Toimii myös bensalla normaalisti.

Voiko olla mekatroniikka rikki, vai joku muu vika?

Oireet ainakin kuulostaa täysin samalta mitä itsellä oli kun mekatroniikka hajos
#30
Onko tuo akun koodaus millainen homma? Onnistuuko OBDElevenillä?
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy