Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - nikoteus

#1
Tänne vähän tilannepäivitystä, kun jonkin verran kokemusta karttunut lasin toiminnasta. Ensinnäkin alkutuntuma tehottomuudesta pätee edelleen. Verrattuna aiempaan Focukseen, missä oli vastuslangallinen lasi, on tämä kalvotoiminen selvästi kyllä alemmassa teholuokassa.

Käyttötilanteista esimerkkinä kylmän auton käynnistys avoimelta parkkipaikalta on ollut yleisin. Yön aikana jäätynyt lasi alkaa pienessä pakkasessa (~-5-0 'C) kyllä sulamaan samassa ajassa, kun skrabaa muut lasit. Samoihin aikoihin alkaa tosin myös heti käynnistyksen yhteydessä päälle laitettu webasto jo sulattamaan lasia alareunasta. Tästä aika nopeasti lasi on sitten jo vedellä ja pyyhkijöillä avaa sen lopuksi. Tätä kylmemmällä on mielestäni aika sama skrabata se tuulilasikin. Toki tämä kaikki tarpeetonta, jos muistaa/tietää ajastaa webaston lähtöä varten.

Ajotilanteissa ei vielä ole suurempaa tarvetta ollut, jonkun kerran kostealla kelillä on lasi alkanut menemään huuruun ja ollut mukava laittaa vaan toi lämmitin hetkeksi päälle sen sijaan, että alkaa puhaltamaan lasille kuumempaa ilmaa. Mainospuheissa mainitaan myös, että kesällä auto olisi tuon ansiosta viileämpi kalvon heijastavuuden vuoksi. Jää nähtäväksi.

Ehkä summauksena voisi sanoa, että noihin lähtötilanteisiin apu on aika marginaalinen, mutta varmaankin ajotilanteissa tosta on kuitenkin ihan hyötyäkin. En tiedä sijoittaisinko tuota lasien erotusta (n. 250 , ?) + kilkkeitä ja johtosarjaa (n. 50-100 ,) tuohon ainakaan muutoin kuin harrastusmielessä.

Nyt tämäkin lasi tosin on tietysti itselläni jo kiveniskuilla, onneksi on lasivakuutus  ;)
#2
Tässä pidempää postausta lämmityksen jälkiasennuksesta. Homma osaltani paketissa ja lasi lämpenee. Ensituntumalla se on kuitenkin aika heikko teholtaan. Pitää katsoa kelien kylmetessä, mihin tosta on.

Hyvät ja paremmat ohjeet Skodaan, pikaisella silmäyksellä täysin samasta jutusta kyse pl. fyysisen napin asentaminen. Oli käytetty noita originaaleja korjausjohtoja, mille omat osanumeronsa. Tuolta löytyy myös se JCase sopivan liittimen osanumero, mikä multa jäi uupumaan.
https://www.briskoda.net/forums/topic/496632-how-to-heated-windscreen-retrofit/

Tässä osalistaus ja kuvausta asennuksesta. Ei päde vastuslangalliselle mallille, koska siinä paljon enempi sähkötöitä moottoritilan sulakeboksissa.

Osalistaus:

Tuulilasi (kalvollinen lämmitys + A5 kamera itselläni, oe-numeroa ei tiedossa, käsittääkseni vastuslangallista ei saa, jos tahtoo tuon A5 kameran)

071 973 851, Tuulilasiin plugit 2 kpl (pelkkä kuori)
3C1 971 303, Tuulilasin lattakaapelin pidike (toinen puoli)
3C2 971 303, Tuulilasin lattakaapelin pidike (toinen puoli)
4H0 951 253 A, Rele numero 645
5Q0 937 507 D, Relepohja, jos tuo yllä mainittu rele yksinään, riippuen autosta tämä voi myös olla valmiina
3G1 971 890, liitinpidike tuulilasin plugille
3B0 919 136 A, liitinpidike tuulilasin plugille

Yllä olevan satsin hinta oli luokkaa 40 , merkkiliikkeessä, mistä toi rele oli 22 ,.

JCase 40 A sulake vihreä tarvitaan myös.

Lisäksi tarvitaan pinnit/terminaalit:
Standard power timer male, 2 kpl Tuulasin plugeihin auton päähän, 4 mm2 johdolle + näille sopivat tiivisterenkaat
MCP 6.3 /4.8 female, 2 kpl relepohjaan työvirtajohdoille 4 mm2
MCP 6.3 /4.8 female, 2 kpl relepohjaan ohjausjohdolle 0.5 mm2. Itse sain vain noita paksun johdon terminaaleja, joten puristin ja juotin niihin liian pienet johdot.
Micro quadlock female, BCM:n liittimeen
2 kpl male Jcase sulakkeelle moottoritilan sulakeboksiin, näitä en itse löytänyt kunnollisia, joten en osaa neuvoa (Käytin hieman vääränlaisia, jotka sain survottua paikoilleen.)
Rengasliitin, 4mm2 johdolle, tämä löytyi omasta takaa, keltainen. Tällä virta sulakkeelle, oikea tapa olisi ilmeisesti hieman eri.

Ja lisäksi johtoa, muutama metri BCM → moottoritilan sulakeboksi ohut ohjausjohto
Ja n. 5 metriä tuota paksumpaa 4 mm2 johtoa, millä vedin tuulilasin puoliskoille omat johdot.

Toinen kalliimpi vaihtoehto on käyttää originaaleja keltaisia korjausjohtoja, missä on päissä liittimet. Merkkiliikkeessä näkevät Etkasta esim. noiden plugien osanumerolla, että mitkä korjausjohdot niihin sopivat sisään. Tarvitsee vain itse tietää johdon paksuus.




Yleisesti oma työjärjestys:


  • Tuulilasin vaihdatus, lämmityksen johdot jäivät teipattuina roikkumaan.


  • Piuhan vetäminen BCM:n liittimeltä B pinnistä 26 moottoritilan sulakeboksille. Otin itse akun irti tätä vaihetta varten. BCM löytyy kuskin jalkatilasta, tarvitsee irroittaa jalkatilan yläpuolen suojamuovi 3 torxia ja kaksi muovista irti pyöritettävää muovista kiinnikettä polkimien takana. Suojamuovi näiden jälkeen irti ja samalla ottaa lampun liittimen pois. Tämän lisäksi tarvitsee irroittaa konepellin kahvan takana oleva muovi. Tässä yksi muovinen ruuvi luukun avauskahvan takana. Muovi on pujoteltavissa pois ilman, että irroittaa konepellin kahvaa. Lisäksi näkyvyyttä kannattaa lisätä poistamalla säilytyskippo valokatkaisimen alta ja ehkä myös kojelaudan päätypala. BCM jää tällöin sulakeboksin ja oven väliin. Liittimet ovat oven puolella. Ne kannattaa irroittaa järjestyksessä. Valkoinen muovinen osa hajoaa auttamatta ensimmäistä liitintä irroittaessa. Liittimien irroitus vaatii vähän akrobatiaa käsiltä. Itse BCM:ää ei ole tarpeen irroittaa. B-liitin on keskimmäinen pienin kolmesta ja se purkautuu avaamalla nippuside ja vapauttamalla ulkokuori takaosasta. Ulkokuorta eteenpäin, johtokimppua ja sisäliitintä taaksepäin. Sitten vaan B-liittimen pinni 26 paikalleen ja uudelle nippusiteellä liitin kasaan. Piuha läpi sitten polkimien takaa, seuraa sitä paksua johtokimppua, mikä menee tulipellistä läpi ja sen vieressä on käyttämätön läpivienti, mihin jollain piikillä reikä ja siitä johto moottoritilan puolelle. Se on piilossa niiden äänieristeiden alla. Jos akku moottoritilassa, se tulee sen alle ja taakse tulipeltiin. Itsellä takakontissa, joten moottoritilassa oli paljon vapaata tilaa.


    Takaosa, mistä sisäliitin liukuu ulos.



  • Tuulilasin maadoituksen kytkeminen. Tässä irroittaa varovasti valot+muovit siitä katon keskikonsolista. Ne lähtee muistaakseni suoraan alaspäin vetämällä ilman mitään ruuveja. Lopulta sieltä tulee esiin katossa oleva maadoituspiste, mihin tuulilasin lattajohto kiinnitetään.


  • Tuulilasin liittimet pyyhkijäkourusta moottoritilan sulakeboksille. Pyyhkijät irti, kolme klipsiä moottoritilan puolelta pois ja sitten pyyhkijäkourun kansi pois. Muistaakseni lasin alareunasta se nousee reunasta aloittamalla ja suoraan ylöspäin nostamalla. Ne lattakaapelin pidikkeet taittaa sen lattakaapelin lasin alle piiloon. Kuskin puolella se härpäkepidike sille plugille kiinnittyy pyyhkijän moottorin liittimen ympärille.




  • Kytkennät moottoritilan sulakeboksissa. Akku irti ja sitten boksista ensin ne kaikki paksut johdot irti, mitkä muttereilla kiinni. Näistä keskimmäiseen tulee muistaakseni suoraan akulta virta. Niiden johtojen suojamuovi lähtee irti. Sitten aletaan nostamaan sitä sulake/relepohjaa irti siitä kotelosta. Siinä on muistaakseni n. 6 kpl klipsuja reunassa ja ohjaimet, mitä pitkin se nousee. Nostamalla ja nitkuttamalla suoraan ylöspäin se nousee. Joku nippusidekin muistaakseni piti taas katkaista, että sai sitä johtokimppua vapaammin liikkumaan. Sitten vaan alkaa kytkemään kaavion mukaan niitä johtoja, kun pääsee kääntämään sitä sulakepohjan takaosaa näkyviin. Tässä kytkentäkaavio ehdoton. Itse kytkin sulakkeelle virran pyöröliittimellä, mikä kiinni siihen etuosassa olevaan lähtöön. Näkyy kuvassa. Ja tosiaan ängin tuulilasin puolilta tulevat kaksii 4 mm2 johtoa yhteen releliittimeen. Kuvassa näkyy.

    Alkutilanne


    Lopputulos


    Johtoviidakko sulaketaulun alla. Keltaiset johdot uusia.


    Virta akulta.


    Johdot tuulilasilta yhteen liittimeen.



  • Koodaukset VCDS, kuten Skodan ohjeessa, mutta mitään yksikköjä ei tarvitse vaihtaa:
    Moduuli 08 HVAC:
    Long coding
    Byte 5 bit 0-3: 04 Windshield Glass A/C Comfort Glass → Riippuen, minkä lasin valitsit.
    Byte 11 bit 0: Windshield Defogger/Heater installed
    Moduuli 09 Central electronics tjsp:
    Adaptaatiokanava
    IDE04927-ENG142021-Window heater-Heizbare_Frontscheibe päälle

    Pidin ohjeistetusti virtoja poissa päältä ja autoa lukossa 15 min 08 moduulin koodauksen jälkeen. Ja akun takaisin kytkemisen jälkeen saa vikavalot pois, kun käyttää ratin lukosta lukkoon kääntäen ja katkaisee virrat.


#3
Tosiaan itsellä juuri tuo tuulilasin lämmityksen asennusprojekti menossa. Homma vielä kesken, mutta voin kirjoitella tarkemmin kun saan sen pelittämään.

Lämmitettävän tuulilasin johdotukset eivät ole valmiina. Pyyhkijäkoteloon lasin alle vedetään kaksi johtoa, mistä syöttö tulee tuulilasin molemmin puolin. Näihin tarvitsee liittimet + kiinnikkeet. Tuulilasista itsestään lähtee lattajohdot, mille tarvitaan myös pidikkeet, jotka pitävät tuota herkkää lattajohtoa paikoillaan suojassa. Tuulilasin maadoitus laitetaan kiinni kattoon lasin yläreunasta. Tälle on valmis maadoituspiste olemassa.

Tuulilasista on kahta versiota: Vastuslangoilla (pr. 4gx) tai kalvolla lämmitettävä (pr. 4gw). Riippuen muista varusteistakin. Näillä on hieman erilaiset sähkönsyötöt. Vastuslangalliselle mallille on kahden releen + muistaakseni kolmen sulakkeen järeämpi syöttö. Kalvolle riittää yhden releen ja yhden sulakkeen konfiguraatio. Suurin osa sähkötöistä tapahtuu moottoritilan sulakeboksissa (releet ja sulakkeet sekä niiden väliset kytkennät). Ne vielä itselläni tekemättä, mutta osat ovat kasassa. Sulakeboksissa ei omassa autossani ainakaan ollut mitään valmiina. Eli relepohja/liittimet jne. piti hankkia. Tokihan tuon konfiguraation voisi varmaan paljon helpomminkin tehdä jollain yleismallisella ratkaisulla sen sijaan, että yrittää lisätä kaiken olemassa olevaan sulakeboksiin.

BCM:ltä (kuskin jalkatilassa) vedetään yksi piuha moottoritilaan ohjaamaan relettä/releitä. En osaa sanoa, onko kaikissa Passateissa BCM:llä kyvykkyys toteuttaa tuo lämmitys. Itselläni se pinni löytyi, mutta liittimessä ei toki mitään johtoa ollut siihen vastaamaan.

Koodauksista aika vähän informaatiota löytyy, mutta ylempänä peruspiirteet tulivat jo kuvatuksi. Nämä vielä itselläni tekemättä.
#4
Uusi käyttäjä ja omistaja ilmoittautuu. MY 2018 Passat tuli hankittua kesäkuussa. 2.0tdi 150, acc, high ledit, pysäköintiavustin+tutkat, R-line ulkonäköpaketti ja digimittaristo autosta löytyy. Foorumeita selaillessa tuli huomattua, että ehkä auto onkin turhan vähän varusteltu ja nälkä luonnollisesti kasvaa syödessä. Itsellä löytyy myös kiinnostusta selvitellä asioita, joten päädyin aloittamaan suhteellisen kunnianhimoisen retrofit-projektin. Tavoitteena saada autoon seuraavia ominaisuuksia:

Lane assist ja DLA → Tuulilasi vaihdettu
Tuulilasin lämmitys → Tuulilasi vaihdettu
Peruutuskamera lisukkeilla → Tämä on lähes valmis ja kamera toimii.

Peruutuskameraan tilasin highline paketin johtosarjoineen vwmodul_de -kauppiaalta ebayn puolelta. Asennus onnistui, joskin sisustan purkaminen on aina hieman epämiellyttävää ja huoli kiinnikkeiden hajoamisesta jatkuvasti läsnä. Kämmit sattuivat lähinnä optimistisessa ajatuksessa vetää originaalista sulakepaikasta kameralle sähköt. No, ei onnistunut, sulaketaulun taakse pääseminen ja muokkaus vaatisi korjausmanuaalin mukaan kojetaulun irroitusta… Ja siltä se vaikuttikin. Lisäksi kameran videosignaalin piuhat napsahtivat poikki liitinpinneistä kalkkiviivoilla infotainmenttia takaisin hanskalokeroon kääntäessä. Joko piuhoista puuttui asennusvara tai sitten johtosarjan toteutunut asennusreitti oli tekijän ajatuksista eroavainen. No sai ne pinnit liittimestä kaivettua, korjattua ja johdot pidennettyä, mutta aikaa siinä meni. Ja sähköt lopulta infotainmentilta ryöstäen välisulakkeella, mikä ilmeisesti aika yleinen ratkaisu. Ja takaluukun kahvan muovisuojan kiinnikkeet onnistuin rikkomaan :(

Peruutuskameran osin täytyy vielä katsoa auton koodauksista, saako trailer assistin käyttöön. Sellaiseen soveltuvana ainakin tuota settiä minulle tarjosivat ja moodeja on nytkin jo valittavissa 4: tasku- ja suorapysäköinnit, nupin peruutusmoodi ja “laajakuvamoodi” ruudusta peruuttamiseen. Ja tutkia kalibroinnin tarvetta. Dynaamiset apuviivat ainakin pikaisilla testauksilla sattuvat omaan makuun riittävän lähelle auton todellista toteutuvaa kulku-uraa. Eli vissiin siellä oli kameran myyjä ihan oikeita asioita laittanut valmiiksi kameran sisälle.

Tuulilasiin ja valoihin liittyvän kokonaisuuden osin on tuulilasi vaihdettu lämmitettävään ja kameralliseen versioon. Päädyin kokeilemaan onnistuisiko lämmitettävän jälkiasennus, koska lasi meni joka tapauksessa vaihtoon. Nyt odotellaan muita osia mm. tuulilasikamera johtosarjoineen, uudet peitelevyt jne. Lämmityksen osin kytkentäkaaviot käyty läpi (Erwinin kytkentäkaavio on muuten tässä kohtaa todella oudon näköinen, koska siinä ainakin visuaalisesti ehdotetaan pr. 4GW lasille 5 napaista relettä, missä lepoasennossa sulakkeelta tuleva johto maadoitettaisiin.) Purkuautoista kuvia katsomalla konetilan sulakerasioista nämä on toteutettu 4 napaisilla releillä, mikä taas vastaa muutaman muun MQB mallin kytkentäkaaviota ja toisaalta räjäytyskuviakin.

Mutta ehkäpä pitkällisen sepustuksen jälkeen pari kysymystäkin:
Ymmärtääkseni valojen parametrisointi pitäisi tehdä VCP:llä tuota DLA:ta varten. Pääkaupunkiseudulta saa ehdottaa osaajia/omistajia, jotta ei tarttisi yksittäiseen tarpeeseen tuota hankkia… :)

Tunteeko joku tarkasti erilaiset pinnit/liittimet, mitä tuohon tuulilasin lämmitykseen kuuluu vaikkapa omasta retrofitistään? Mm. tuulilasiin liittyen sopiva BCM-liitin, tuulilasiin kiinnitettävät yksinapaiset liittimet auton puolelle ja toisaalta releen sekä sulakkeen (40 A vihreä) sopivat liittimet pitäisi löytää. Nämä selvinnevät kyllä ja valmiin johtosarjan olisi vissiin saanut Saksasta hintaan 100,, mutta ehkä harrastuneisuuden puolesta voisi johtosarjan itsekin tehdä.



Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy