Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - John_Galt

#1
ID.3 / Vs: ID perheen OTA päivitykset
17.01.24 - klo:19:23
Lainaus käyttäjältä: Kaapeli64 - 16.01.24 - klo:13:41Tuo esilämmityksen puute on kyllä mielenkiintoinen. Siellä on lämmitin ja sitä voidaan kontrolloida softalla miten halutaan. Facelift malleihin esilämmitys on saatu, niin kyllä se tiedetään miten se tehdään. Minä väitän että tässä on tehty vain kauppapoliittinen päätös että tämä on ominaisuus joka tarjotaan vain facelift malleista alkaen. Voi tietysti olla muitankin syitä miksi tätä ominaisuutta ei syystä tai toisesta haluta tuoda vanhempiin malleihin, en vain itse keksi mitään teknistä perustetta sille. Aika moni muukin ominaisuus valikoidaan eri automalleihin ihan muiden kuin teknisten syiden perusteella, niin vaikea keksiä että tässäkään olisi mitään muuta taustalla.

joo näin kuvittelen myös, kun kuulemma tuon joku saanut modattua omaan autoonsa. Toivottavasti vaan volkkarilla ymmärtävät, että vaikuttaa myös toiseen suuntaan. Esimerkiksi itsellä ID.7 olisi muutoin aika täydellinen auto niin hintapisteen kuin koon ja ominaisuuksien suhteen, mutta periaatteessa ei toista volkkaria tai VAG konsernin tuotetta tule, jos näin viilaavat linssiin.
#2
ID.3 / Vs: ID perheen OTA päivitykset
15.01.24 - klo:18:30
Lainaus käyttäjältä: jomppak - 14.01.24 - klo:09:48Mitenkäs nykyinen konsensus on, tuleeko näihin kyömynenäisiin malleihin (-2013) vielä OTA:na 3.5 vai lensikö lupaus ikuisista päivityksistä romukoppaan koodarien massairtisanomisten myötä? Uusissahan taitaa olla jo 3.5 ja ID.7:ssa 4.x.

Toinen asia mikä kaipaisi päivitystä olisi SOS/LTE-modeemin firmis, jota ei ilmeisesti vieläkään ole saatu valmiiksi, kun purkki kaatuille ajaessa. Onko siitä mitään tietoa?
Ainakaan akun esilämmitystä ei ole tulossa. Kysyin tätä volkkarilta ja vahvistettiin ettei tule. Jäi tämän johdosta itsellä viimeiseksi volkkariksi.
#3
ID.4 / Vs: ID.4
04.11.23 - klo:11:31
Lainaus käyttäjältä: Kaapeli64 - 22.10.23 - klo:21:09Itselläni oli tänään ensimmäinen talvikelissä tehty pikalataus ID.4:llä. Pakkasta oli muutama astetta ja autolla oli ajettu joku 20km ennen laturille tuloa ja pidempi ajo aiemmin päivällä. Lataus käynnistyi 64kW teholla 28% lataustasosta ja lähdin käymään kaupassa. Noin 10min päästä tulin takaisin ja teho oli jo tippunut 57kW tasolle akun ollessa 35% varaustasolla. Istuin autossa odottamassa sisätilan lämmitys päällä ja siitä se latausteho lähti uudelleen nousemaan ja saavutti 73kW huipun akun ollessa 62% kohdilla. Jännästi teho laski noin paljon silloin kun kabiinin lämmitys ei ollut päällä ja lähti heti nousemaan kun lämmitys laitettiin päälle.

Kysymys kuuluukin että onko tässä tosiaan joku yhteys että akun lämmitys toimii samalla piirillä millä kabiinin lämmityskin? Ja vieläpä niin, että jos sisätilan lämmitys ei ole päällä, niin ei akkuakaan lämmitellä turhan päiten?

Voihan tuon kuvitella niin että tuo olis ihan tarkoituksella tehty noin, että jos halutaan optimoida latausaikaa niin silloin pitää olla sisätilan lämmitys päällä ja myös akkua lämmitetään reilummin. Sitten taas jos on halu minimoida hukkateho latauksen aikana, niin akku on sama jättää kylmäksi eikä ole väliä vaikka siinä kestää pitempään. Vai onko tämä vain kuvittelua? Talvilatauksista ei ole vielä tämän enempää kokemusta, mutta kesällä huomasin että monesti heti kotilatauksen jälkeen ajamaan lähdettäessä sisälle puhallettava ilma oli aluksi hyvin lämmintä ennen kuin muuttui kylmäksi. Eli kyllä ne varmaan tosiaan samassa piirissä on molemmat.
Säästää akkua kun se akku on optimilämpöinen laturilla. Eli tuskin on suunniteltu noin.
#4
ID.3 / Vs: VW ID.3 latauskokemuksia
10.10.23 - klo:15:17
Millaista käyrää muut ovat saaneet? Mulla takapotkuisessa ID.4 77kwh akulla soc ~10% akkuun menee noin 110-130kw teholla, mutta laskee siitä tasaisesti suht nopeeta socin noustua. Noin 40-45 % kohtaan tippuu alle 100kw ja sinne jonnekkin 70% menee 75-80 kw tehoilla. Tuntuu vähän itsestä hitaalta tuo. Akusto on päivitetty uusimpaan ja lämmöstä ei taida olla kyse, sillä näin toimii kun toinen lataus näillä kylmemmillä keleillä.

Varsinkin kun ohjaa ruokakaupan pihaan lataamaan, niin joutuu aika lailla autoa odottamaan pidemmillä matkoilla.
#5
ID.3 / Vs: VW ID.3
01.10.23 - klo:20:05
Lainaus käyttäjältä: miz - 01.10.23 - klo:17:09
Varmaan tyhmä kysymys, mutta mitä kaikkea ominaisuutta on saatavilla Audiin mutta ei muihin konsernin vehkeisiin?

Siis vaikka nyt golf/a3/Leon/id3/born akselille, jätetään a8 jne pois tässä yhteydessä.

Laminoitua lasia, hierovaa penkkiä tms?
ID perheessä tai vaikka golf vs. A3: Nahkajakkarat ja id:n osalta jopa nahkaratti. ID:ssä saa tyytyä nykyään muovirattiin oikein 90-luvun tyyliin.!
#6
Volkswagen / Vs: ID.7
30.08.23 - klo:08:09
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 29.08.23 - klo:08:22
^Kokonsa puolesta ID.7 ja Model S ovat varmasti samankaltaiset, mutta tarkoitin muita avuja... No katsotaan jahka ensimmäiset koeajorapsat tulevat ulos.

Arteon poistunee mallistosta juurikin ID.7:n alta. Mutta ei tuollainen perus-Artsu 1.5 koneella kyllä kovin premiumia ole.
perus 5-sarja tai mersun vastaavakaan kovin premiumia ole. Rengasmelu on korkea ja käätyvistä takapenkeistä asti saa raksia kaiken lisähintaan. Saati sitten Teslan mallit. Tietty noissa saksalaisissa kun valitsee 15+kâ,¬ varusteita saa nahkapenkit ja laminoidut ikkunat yms. mutta noita ei saa teslaan edes rahalla.
#7
Volkswagen / Vs: ID.7
28.08.23 - klo:16:11
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 28.08.23 - klo:10:14
Lähti vähän pojilla lapasesta.  :D Ei se mitään, jatketaan samoilla linjoilla.

Hauskasti Teslalta tuli/tulee Model S Standard Range, jossa on 75kW akkukapasiteetti (rajoitettu) ja hintaa jenkeissä 75k$. Onko tuo sitten vastaus ID.7:aan vai ainoastaan sattumaa? ID.7 tulee varmasti olemaan hyvä, mutta vertaaminen Tesla Model S:ään on mielestäni hieman rohkeaa.
Millä perusteella? Suurinpiirtein samaa kokoluokkaa nuo edustavat. Perinneuatoissahan tuo menee jotenkin niiin että Passat on 3-sarjan ja c-mersun kanssa samaa luokkaa, mutta kooltaan e:tä ja 5-sarjaa. Teslan S ehkä jotenkin verrattavissa näihin premiumien keskikokoisiin autoihin, mutta lähempänä laatuvaikutukseltaan näitä kansanautoja. Arteonhan on sitten volkkarin vastus suoraan e ja 5-sarjalle.
#8
Volkswagen / Vs: ID.7
24.08.23 - klo:18:33
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 24.08.23 - klo:10:51
Ihanan kallista, Model Y ei (kuulemma) ole sopiva vertailukohta mutta kyllä sitä väkisinkin tulee tehtyä...

61 390â,¬ Max varustelu ei tietenkääs sisällä kaikkea tarvittavaa, päälle tulisi ainakin:

Metalli- ja helmiäisvärit 830
Assistance-paketti 1410 (Travel Assistant)
Design Plus (ilman Smart Glass -panoraamakattoa) Business Plus & -Max 1275 (DCC, prog. ohjaus, laminoidut sivulasit)
Vetokoukku 1 165
Lisäksi talvirenkaat, oletettavasti 3000

69070â,¬  :o Ja tästä puuttuu se tärkein varuste eli neliveto edelleen. Tulossa vasta ensi vuoden puolivälissä.

Jätin jo pois interior Style & Wellness Plus 2370 (parempi audio) koska johonkin kai se raja pitää vetää. Mutta luulen että tuo 69 donaa on jo meikäläiselle liikaa.

Premiumia on joo ja onhan tuo loppupeleissä ihan kivan näköinen. Sentään Business paketissa on nuo Matrixit, niiden saaminen seuraavaan autoon tuntuu olevan todella kallis paukku.
Model y on kuin ID.4 ja ID.7 kuin model S. Pienempi/alemman tason auto tietysti halvempi
#9
Mulla kyllä tuo usb c lataa läppäriä (Lenovo x320 tms.). Lataus toki todella hidasta, eli akun käyttöaika näyttää normaalin 3h sijaan jotain 12h tms. eli saa virtaa muttei tarpeeksi ettei akku tyhjenisi käytössä. Suljettuna kone sitten saa ladattuakin virtaa akkuun.
#10
ID.3 / Vs: ID perheen OTA päivitykset
21.06.23 - klo:12:53
Lainaus käyttäjältä: f080421 - 21.06.23 - klo:08:36
Joo, 2.3 oli oikea OTA. Tosin kannattaa huomata, että niitä OTA-päivityksiä on muitakin kuin vain nämä valtavat alustapäivitykset. Voi vaikka verrata käyttöjärjestelmän asentamiseen ja käyttöjärjestelmään tuleviin pienempiin päivityksiin. Esim. 3.2:een tuli heti pienempiä OTA-päivityksiä päälle.
Omaan autoon tuokaan ei tullut OTA:na!  :D Moduuli tai johdotus meni rikki ja meni korjaukseen niin siellä päivittivät tuon omaan autoon. Mahtaakohan tässä jäljellä olevan 2 vuoden aika tullakkaan yhtään päivitystä OTA:na?
#11
ID.3 / Vs: ID perheen OTA päivitykset
26.04.23 - klo:10:20
Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 25.04.23 - klo:08:08
Mä olen kanssa lakannut odottamasta. "Olkko niinkku o", kuten turkulainen tätini sanoo. Softa toimii kuitenkin tällä hetkellä luotettavasti, vaikka tärkeitä ominaisuuksia puuttuukin.
Joo voisin olla semi tyytyväinen tähän kulkineeseen jos osaisi jotenkin lämmittää akkua ja saisi ne latauskäyrät mitä porukka mainostanut 3.0:n kanssa. Mutta taitaa auto vaihtua ennen kuin tulee edes 3.0 OTAa saati sitten että nuo luvatut lämmitystoiminnot saataisiin mukaan. Sääli, sillä tällä näytöllä vaihtuu automerkki ja empä voi kehua volkkaria myöskään. Auto muuten suht ok kuitenkin ollut.
#12
Volkswagen / Vs: ID.7
18.04.23 - klo:14:24
Mahtaakohan tuo akun esilämmityksen mainostus tarkoittaa että tulee vain ID7:n?
#13
ID.3 / Vs: VW ID.3
05.03.23 - klo:07:55
Lainaus käyttäjältä: f080421 - 04.03.23 - klo:21:36
Nuo kontrollit eivät ole käytännössä olleet minkäänlainen ongelma, mutta tämä nyt tietysti on vain oma mielipiteeni. Ratin kosketusnappuloihin tottuu nopeasti ja ne kuitenkin toimivat jopa nahkahanskat kädessä (kuten itse näyttökin). Sitä näytön alareunan hivelypintaa en käytä juuri koskaan - äänenvoimakkuuttakin kun saa säädettyä kätevämmin suoraan ratista. Totta kai se näytön alareuna kuitenkin saisi olla taustavalaistu, en minä sitä kiellä. Muistan kironneeni sitä ehkä kerran, mikä itse asiassa on hieman yllättävää. Ehkä ei vain ole ollut tarvetta säätää siitä mitään säkkipimeässä. Sanotaanko niin, että en noiden takia jättäisi autoa ostamatta.
Joo itsekkin suhtauduin epäileväisesti noihin, mutta ovat lopulta ihan kätevät. Vegaaninen (=muovinen) ratti sen sijaan on paluuta 90-luvun ventoon ja corollaan. Ei tarvitse enää volkkaria katsoa kyllä tämän jälkeen jos tuo on suuntaus.
#14
Enyaq iV / Vs: Enyaq iV
02.03.23 - klo:11:02
Lainaus käyttäjältä: tasalaa - 02.03.23 - klo:09:30
Ei kannata tosiaan. Varsinkin kun VW-konsernin uusinta facelift ID3 :sta tuodaan markkinoille softaversiolla 3.5.

Tällä tahdilla Enyaqissa on versio 3.5 ehkä joskus vuonna 2025-2026.
Tuleeko ollenkaan? Olen menettänyt toiveeni oman ID4:n ja 2.4:n kanssa. Luulen että niin paljon eri komponentteja että mahtaako enää päivittyäkkään. Harmi, sillä tämän 2.4:n kanssa talviautoilu on lähes mahdotonta. Ei oikein ota virtaa sisäänsä.
#15
Lainaus käyttäjältä: motozi - 16.02.23 - klo:14:35
Peruutin sit kaupan ja päätin etten VW liikkeeseen enää astu ::) Tilasin Tesla Y:n ja toimitus onneksi jo maaliskuussa.
Onnittelut hyvästä päätöksestä! Sulla tietty olisi ollut tuolla 3.0 tai 3.1 softalla auto jo, mutta tää 2.4 päivitys ollut volkkarilla niin fiasko latauksen suhteen ja paljon paljon huonompi kuin vanha että hirveän paljon itsellä ei ole luottoa volkkariin enää jäljellä. Jos vaan saa auton oston vielä peruttua, niin sanoisin että kannattaa kyllä perua ja hankkia vaikka Teslan Y tai Ioniq tms. joissa autoon tulee luvatut toiminnot OTA:na eikä latausteho ainakaan heikennyt kuten tässä saksan ihmeessä.
#16
ID.3 / Vs: ID perheen OTA päivitykset
23.02.23 - klo:07:56
Lainaus käyttäjältä: mikkoan - 22.02.23 - klo:20:26
Toivottavasti olen väärässä, mutta alkaa tuntumaan siltä, että Volkkari on sössinyt niin pahasti näiden softapäivitysten kanssa, että mahtaako sieltä mitään tullakaan. Rauta liian monenkirjavaa tms, että saisivat aikaan geneeristä softaversiota pre 3.0 versoihin. Jatkavat päivityksiä sitten uudemman raudan versioiden kanssa...

Kuten sanoin, toivottavasti olen väärässä...
Jos näin käy, niin veikkaan että tulee uusi diesel gate. Tuo 2.4 on tehnyt talviautoilun melkein mahdottomaksi. Just latasin keskiteholla 40kw alle 20% soc autoa puolituntia. Tuo ei sovellu talvella matkantekoon oikein. Onneksi on leasinyhtiön murhe tuo, mutta on kyllä vika vag tuote ellei ensi talveksi saada kuntoon.
#17
ID.3 / Vs: VW ID.3
17.02.23 - klo:20:26
Saako näissä päivitettyä samassa 3.0:n tai 3.1:n auton? Mulla päivitettiin joskus 2.0:n kun jätti tien päälle ja vietiin siksi huoltoon.
#18
ID.3 / Vs: VW ID.3
01.02.23 - klo:11:52
Lainaus käyttäjältä: VG - 01.02.23 - klo:11:03
Vahva eri. Mulla on toisenmerkkisessä autossa mahdollisuus esilämmittää myös ratti ja penkki/penkit, ja onhan se aivan älyttömän paljon mukavampi lähteä ajoon kontaktipinnoista lämpimällä kiesillä.
Sähkö- vai bensavehje? En monesti itse en jaksa edes esilämmittää iidaa, kun lämpeää niin nopeasti.
#19
Lainaus käyttäjältä: JohnLennonjohtaja - 13.11.22 - klo:14:57
Olisi kiva kuulla kokemuksia kun noita olen hankkimassa.

Ajattelin että Thule wingbar EVO voisi toimia, ja päälle joku nykyaikainen boksi esim. Thulelta?


Sana vapaa..  :)

Ensimmäinen auto, jolla tullut boksia käytettyä. Volkkarin omat kattokaiteet suht ok, mutta vaikea oli saada kiinni kattoon. Vaikuttivat myös muovisilta, eli en tiedä miten kestää. Thule on varmasti varma valinta.
#20
ID.3 / Vs: VW ID.3
13.12.22 - klo:12:54
Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 13.12.22 - klo:09:36
Niin oli! Mutta: ID-sarjan autoissa liikkumisturva on voimassa vaikka auton nilkuttaisikin korjaamon pihaan. Tämä kannattaa tietää ainakin Tampereella asioidessa ja vaatia heti vuokra-auto alle. Jännästi en ollut oppinut kolmen edellisen kerran jälkeen itsekään tuota. Voin kysyä joskus tammikuussa sitten, olisko liikkumisturva Iideissä voimassa kotipihassakin  ;D
Mä sain liikkumisturvasta auton kun jätti kotipihalle. Tuli vielä uusi x1 pluggari. Pienihän se on…

Toki alle vuoden ikäinen ja takuuta voimassa. Kysyivät volkkarilla vielä tarvitaanko sijaisautoa.
#21
ID.3 / Vs: VW ID.3
05.12.22 - klo:13:52
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 05.12.22 - klo:12:42
Joo, ja sitten on niitä valmistajia joilla ei ole huolto-ohjelmaan alkuunkaan. Esim. T****. Mutta fossiilivalmistajien pitää toki ajatella olemassa olevaa huoltoverkostoa, T******* ei sellaista rasitetta ole.
Tästä ei taida kaikki Teslakuskit kuitenkaan olla iloisia…
#22
ID.3 / Vs: ID perheen OTA päivitykset
01.12.22 - klo:15:02
Lainaus käyttäjältä: f080421 - 30.11.22 - klo:10:23
Minusta taas on hienoa, että on edes yksi asia maailmassa mikä ei ole riippuvainen Googlesta tai Microsoftista. Näitä USA-riippuvuuksia on jo ihan tarpeeksi.

Eikä VW suinkaan ole ainoa joka haluaa pitää langat omissa käsissään. Ainakin näillä merkeillä on "oma" softa:

- Tesla
- Hyundai
- Kia
- MB
- BMW
- Peugeot
- Toyota
- Ford

Hyvin harvalla merkillä on Googlen alusta käytössä.
Sellainen huomio tähän että ainakin Tesla ja MB:n osalta noi softat myös toimii ja vissiin Kia/hyundai ok! BMW on saman laista kuraa kuin volkkarikin (oli joskus vanhassa autossa viikonloppu kaikki nettijärjestelmät pois päältä kun sakemannit oli sählännyt jtn.)

Oletan että Toyotalla myös toimii hommat. Siinä että on omat järjestelmät ei lähtökohtaisesti ole mitään vikaa, mutta jos ne omat hommat ei toimi, niin siinä on.
#23
Enyaq iV / Vs: Enyaq iV
16.11.22 - klo:14:16
Lainaus käyttäjältä: Jake69 - 16.11.22 - klo:14:05
Kyllä MEB autoissa on akun lämmitys ja jäähdytys tarpeen mukaan.

Ennen päivityksiä oli viime talvena 6 kW akun lämmitys jos patterin lämpö oli alle 7C kunnes 13C. Nyt lämmitys tehdään jotenkin portaissa ja ei yhtä aggressiivisesti. Jos paikallaan ottaa auton sisätilan lämmityksen pois päältä näkee keskinäytöstä aika hyvin paljonko akun lämmitykseen otetaan tehoa. Missään en ole nähnyt avattavan logiikkaa miten se nyt toimii.

Se mikä puuttuu edelleen on akun valmistelu (lämmitys) HPC latausta varten joka vaatii muistaakseni 23C täyteen tehoon + matalan varaustilan. Silloin teho nousee riittävän ylös jotta akku lämpiää lisää lataushäviöistä.

Sen tulosta puhuttiin jo 2 vuotta sitten mutta ei näy ei kuulu. Monella muulla merkillä se on ja jossain jopa manuaalisesti valinnalla seuraavaksi 30 min. Ei luulisi että on niin vaikeata. Ei tule 3.2 päivityksessä..

Itse olen saanut -10C lämmössä täydet tehot 6% varauksella mutta silloin pitkän ajamisen jälkeen jojottelin (GTX) jotain 10 min tyhjällä moottoritiellä (yöllä) mitä ei voi suositella ainakaan jos on muuta liikennettä.

Volkkarin tiskillä sanoivat että 3.1 päivityksessä osaisi lämmittää akun laturille. Jossain näin myös jonkin virallisen listan jossa latauksen nopeutumisesta talvikelissä puhuttiinkin
#24
Enyaq iV / Vs: Enyaq iV
16.11.22 - klo:09:30
Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 14.11.22 - klo:10:51
Se pumppaaminen lämmittää akkua aika marginaalisesti, käytännössä ei kannata. Parhaat latausnopeudet saa, kun ajaa akun kunnolla tyhjäksi, jolloin akku lämpiää lataustehonkin vuoksi. -5 asteen pakkasessa olen saanut ID3:lla 100 kW rikki, mutta varausta oli latausta aloittaessa 6% tms. Viime viikolla taas pistin nollakelissä kylmällä akulla auton laturiin kun varausta oli 50 %, latausteho oli parhaimmillaan mahtavat 37 kW :D
Olen kyllä erimieltä. Parikertaa motarilla noin 5km talvikelissä pumpanneena saanut noin 15% soc akkuun 110kw tehoa tlvipakkasessa ja ilman pumppailua joku 60kw. Volkarilla sanoivat että 3.1 tulisi tuo esilämmitys ja jossain sen talvilataustehon kasvusta virallisestikkin puhuttiin. Tuossa lämmitysasiassa vaan menee puurot ja vellit sekaisin, kun oliko kl, joka tiesi kertoa ettei volkkarissa (id) ole akun lämmitystä ollenkaan.  ;D
#25
ID.3 / Vs: ID perheen OTA päivitykset
01.11.22 - klo:09:20
Onko joku onnistunut saamaan jo 3.0:n autoon? Kiinnostaisi tuo lataustehon nousu pidemillä matkoilla ja mietin että pääseekö siitä vielä tänä vuonna ehkä nauttimaan kun mm. jouluna pitää vähän enemmän ajaa sukuloimaan.
#26
ID.4 / Vs: VW ID app,
25.10.22 - klo:14:25
Lainaus käyttäjältä: mikkeli - 25.10.22 - klo:01:11
Oman auton luovutus lähestyy ja nyt tuli mieleen kysyttävää. Onko tuossa VW sovelluksessa tai Infotainment järjestelmässä mitään latauspäiväkirjaa? Olen pitänyt aina tankkauspäiväkirjaa ja vastaava olisi mieleinen sähköautolle.
Jos VW ei tarjoa tuota mahdollisuutta, niin mikä sovellus olisi hyvä tähän käyttöön? Sovellukseen voisi eritellä kotilataukset, työpaikalla lataukset sekä julkiset lataukset hintoineen, kulutuksineen, jne.
Tronity ainakin toimii tuossa. Vissiin pitäisi maksaa jtn. mutta vielä ei ole minulle tullut laskua :D https://www.tronity.io/?lang=en
#27
ID.3 / Vs: ID perheen OTA päivitykset
03.09.22 - klo:10:49
Taitaa täälläkin jäädä volkkarit kahteen autoon (ensimmäiseen ja viimeiseen). Auto sinällään kiva, mutta tuo softa on heikko esitys ja jälkimarkkinointi k-autolta kruunaa tämän vitutuksen. Järisyttävän isoja ongelmia ei autossa ole ollut, mutta ei ole kiva kun kiireessä menee vieraaseen paikkaan ja navikka kaatuu tai tulee puhelu ja sen jälkeen katoaa äänet (radio) tai sitten se perus että TA kaatuu kokonaan pois. Ja isoin ärsytys että mitään ei asiakkaalle ilmoiteta vaan saattaa käydä niin että auton vie lomalla huoltoon ja kun pääsee kotipihalle tulee soitto ettei voi päivitystä tehdä kun ei ole varattu tarpeeksi aikaa.

En vain ymmärrä miten maahantuoja ei osaa kommunikoida noita mahdollisia parannuksia. Tuo 2.4 piti tulla, kun soittelin volkkarille, jo maaliskuussa vai huhtikuussa ja nyt katsotaan jos toisella yrityksellä saavat sen asennettua lokakuun lopussa. Ei siis varmaan tähän biiliin tule tällekkään talvella varmaan toimivaa pikalatausta kun päivityssykli on ehkä se yksi päivitys vuoteen ja 3.0:ssa tuota ei vielä edes ole. No ehkä käy samanmoinen munkki kun 2.3:n kanssa ja auto jättää tielle ja hinaavat pajalle ja laittavat samassa sitten softatkin uusimpaan.

Toimiiko tuo Enyaqin jälkihuolto paremmin kuin tämän volkkarin? Niitähän tuo maahan eri firma vai onko suurin ongelma nimenomaan Volkkari?
#28
Volkswagen / Vs: ID. Aero
01.07.22 - klo:15:02
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 01.07.22 - klo:14:32
Ihan kiva että tulee lisää vaihtoehtoja, oliko voimalinjasta jotain puhetta? Perus 204hv ja nelivetosen "300hv" hyvänä päivänä alkaa olla vähän nähty juttu jo. Kaivattaisiin jotain uutta voimalinjalta, ennen kaikkea lisää tehoa tuohon perusmalliin. Isoakkuiset MEB:t ovat suorastaan hitaita perusmoottorilla, jos vertaa mihin tahansa sähköiseen kilpailijaan. Tämä numeroiden valossa ja esim. Tuulilasin vertailujen perusteella. Ei ole mitään hinkua vaihtaa ID.3:sta hitaampaan, yli 50t autoon...
Olen eri mieltä. Ei teho ole itseisarvo ainakaan volkkareissa vaan enempi automaisuus ja tilat yms. Jos haluaa urheiluauton, niin ostaa sitten vaikka i4 m50 tai Tesla plaidin. Cupran imagoon toki nuo ei ehkä ihan sovi ja toivottavasti tämä tiedostetaan volkkarilla.
#29
ID.3 / Vs: VW ID.3 latauskokemuksia
23.06.22 - klo:09:10
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 23.06.22 - klo:08:56
En ole Salossa juuri ladannut (koska asun täällä  ;D) mutta Design Hillillä on uusimmat laturit:

https://chargefinder.com/fi/sahkoauton-lataus-salo-kauppakeskus-design-hill/x5y7z3
Jukolaan kun olin matkalla yritin noissa ladata, mutta asfalttityö testi pääsyn. Laturit muuten kyllä 10/10 eli Kempin s-sarjaa. Olisi voinut charge&drive kyllä laittaa laturit pois käytöstä tuolla ajalla…
#30
Enyaq iV / Vs: Enyaq iV
08.06.22 - klo:14:22
Lainaus käyttäjältä: Guido - 08.06.22 - klo:12:43
Hitto tuota Enyaqin lisävarustehinnoittelua. Kaikki varusteet joihin olen tottunut on paketoitu joutaviin paketteihin ja näin (meidän perheelle) välttämättömien varusteiden hinnaksi tuli konfiguraattorilla laskettuna melkein 6 tonnia  :o :o Tämä siis ID4:a korkeamman lähtöhinnan päälle, taitaa olla VW se konsernin halpismerkki ainakin sähköautojen osalta.

Pomppaa Skodan hinta aika tähtitieteelliseksi. Enyaq kiinnostaa kuitenkin enemmän kuin ID4 koska en voi sietää hipaisunäppäimiä autossa, mutta varustelun suhteen Volkkari vetää pidemmän korren, siihen ei vetokoukun lisäksi tarvisi ottaa lisävarustelistalta välttämättä mitään. Joskaan sähkösäätöisiä penkkejä ei näytä ID4:n saavan edes rahalla, onko tosiaan näin vai onko VW:n konfiguraattorissa bugi? Muistan hämärästi jossain ID4:n hinnastossa nähneeni sähköpenkit, mutta hinta oli kolmen tonnin luokkaa  ::) Vai olisiko sittenkin ollut ID5?
Meillä id4 max ja sähköpenkit löytyy tästä. Eli varmasti saa muistipenkit sähköllä. 🙂 hipsukytkimiin tottuu ja ratissa ne toimii hyvin ja muut voi kiertää puheohjauksella.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy