Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - KTN

Sivuja: [1]
1
Golf VII (12-) / Vs: start/stop error
« : 04.03.20 - klo:21:19 »
Vastatkaa samalla viisaammat, että saako tuon start/stopin kokonaan pois? Kai joku on senkin jo keksinyt.

2
Moottori ja voimansiirto / Vs: 1.2TSI kesto
« : 19.02.20 - klo:13:38 »
Minä ostin ”maantie” Golfin 1,2 koneella. Ihan ensimmäisiä seiska Golfeja ja mittarissa on nyt 196 tkm. Muutaman kuukauden ajon perusteella ei voi vielä paljoa sanoa, mutta ei tuo ainakaan pahemmin öljyä kuluta. Kaikki toimii toistaiseksi ihan normaalisti ja kulutus alle 5,5 laskettuna tankkauksista. Toistaiseksi erittäin tyytyväinen.

3
Golfin kulutusta on täällä on tarkasteltu marraskuulta tähän päivään, vajaa 3000 km. Ajotietokone näyttää ainakin tässä yksilössä hyvinkin tarkkaan oikein. Tankkauksista laskukoneella laskettuna lukema on aina 5,2-5,5. Jäljelle jää siis ainoastaan matkamittarin mahdollinen pieni virhe, jos sellaista on. Ajo on vaihtelevaa, mutta ihan lyhyttä ajoa ei ole. Matkat 8 km ylöspäin, yleensä 25 km työmatkaa. Eikä ole polttoainekäyttöistä lämmitintä. Maantiellä ajan reilua sataa, jos on satasen rajoitus. Olen hämmästynyt näistä lukemista, käytännössähän esim. Toyotan hybridi kuluttaisi lähes saman, kun pelkkää kaupunkiajoa ei ole paljoa. Ladattava hybridi säästäisi, mutta kuluttaa sekin jotain ja sitä täytyy myös sitten oikeasti ladata. Miten TM:n käyttötestiauto kulutti aikanaan 2013 muistaakseni koko ajan jotain 6,5 litraa? Se oli 1,4 kone, mutta silti. On aika lailla eri asia, kuluttaako auto reilun 5 vai reilun 6 litraa. Ja tuo meidän auto on siis vuoden 2013 1,2 TSI ja ajettu 196000.

4
Golf VIII (20-) / Vs: Uuden Golfin hinnat, kallista on!
« : 06.02.20 - klo:12:49 »
Mistä moottorista nyt sitten ikinä puhutaankaan, niin kyllä joka tapauksessa variantin pitäisi olla vaan vähän normaalia mallia kalliimpi - ei 35000. Ainakin, jos nyt hiukankaan katsotaan kilpailijoiden hintoja. Jo nyt esim. Astra jää selvästi edullisemmaksi. Ja tosiassa moni arvostaa edelleen Astran vanhanaikaista automaattivaihteistoa näitä kaksoiskytkinvaihteistoja enemmän. Minä en maksaisi Golf luokan autosta ikinä 40000 euroa, arvonalennus tulee olemaan raju.

5
Golf VIII (20-) / Vs: Uuden Golfin hinnat, kallista on!
« : 06.02.20 - klo:10:20 »
Variant malli menee aikanaa reilusti yli 40 tuhannen jos haluaa edes jotain varusteita. Erikoista että nahkaverhoilua ei ole tarjolla. Nahkapenkit ovat pakollinen varuste jos ei haluaa, että penkit ei kulu heti luokattomaan kuntoon.
Youtube videoissa näytti jo messu autonkin penkit surkealta. Ei ole paljon materiaalit parantuneet tästä mk 7.5 mallista.
https://youtu.be/-z-0NoHlrf4     videon kohdassa 3:16 penkki aivan hirveässä kunnossa.
Millä ihmeellä saat hintaa yli 40000? Mitä kaikkea autossa täytyy olla?

6
Golf VIII (20-) / Vs: Uuden Golfin hinnat, kallista on!
« : 05.02.20 - klo:18:44 »
Pahuksen kallis on. Ainakaan minä en kaipaisi kaiken maailman varusteita, vaan perusauton järkevään hintaan. Nyt tietysti Poloa tarjotaan perusmallia hakevalle.

7
Golf VII (12-) / Vs: Golfia ostamassa, vm.-13
« : 29.01.20 - klo:14:01 »
Golfilla on nyt körötelty muutama kuukausi ja vajaa 3000 km. Tähän asti voi olla enemmän kuin tyytyväinen. Ainoa vika oikeastaan ajoittain tuleva ilmoitus rek.kilven valosta, en ole onnistunut sitä vielä kokonaan saamaan pois. Kulutus on erittäin pieni, noin 5,5 litraa ja samaa luokkaa ajotietokoneen lukema. Öljy on laskenut ihan vähän, käytänössä ehkä reilu desilitra. Ominaisuus taitaa olla aika hidas lämmön saaminen.

8
Minä ajattelisin, että noin 150 tkm/ noin 10 vuotta alkaa olemaan useimmiten järkevä huoltoväli. Periaatteessa se tarkoittaa yhtä hihnan vaihtoa auton käyttöiän aikana. Jos ajaa yli 20 vuotta, niin menee sitten lopun aikaa sen minkä kestää. Jos kilometrejä tulee paljon ja nopeasti, saattaa tuo 150 tkm olla vähän venytettävissä. Kai se hihnan materiaalikin vanhenee, samaten kuin vaikkapa auton renkaiden. Jos valmistaja kertoo vaihtovälin olevan 6 vuotta, täytyy mennä sillä - tosin ei se hihna siinäkään voi yhdessä yössä muuttua käyttökelvottomaksi. Vähän sama öljyjen kohdalla, niillä sallitaan ajaa jopa 30 tkm, mutta monessa autossa toinen raja on kuitenkin iän ikuinen vuosi. Ymmärrän ajatuksen, mutta luulisi öljyn kestävän yli 365 päivää jos sillä voi ajaa 30000. Meillä huoltoväli on noin 1,5 vuotta/ 15 tkm ja ihan lyhyttä ajoa ei ole ollenkaan.

9
En oikein mitään käyttöä kuparitahnalle keksi. Jarrujen liukutappien voiteluun sitä ei saa käyttää, eikä minunkaan mielestä kannata jarrupalojen liukupintojen kiusaksi tuota lian kerääjää laittaa. Jarrupalat toki kannattaa huoltojen yhteydessä irrottaa ja puhdistaa pinnat. Vähän ajetuissa autoissa kannattaa katsoa jarrupaloja muutenkin tarkalla silmällä, alkaa vanhuuttaan pinta irtoamaan jarrupalan metallirungosta.

10
Citigo / Vs: 95E10, vai 98E5 Citigoon?
« : 31.12.19 - klo:10:08 »
ABC:n bensa, samoin kuin Shellin ja ST 1:en voi tulla käsittääkseni oman maahantuonnin kautta. Voi olla eroa myös eri puolilla Suomea. Teboilin autojakin näkee lastaamassa ainakin Turun suunnalla sekä Pansiossa, että Nesteen jalostamolla Naantalissa. Kaikki bensat varmaan toimii, mutta jos hinta on kohdallaan niin tankkaan aina Nesteen asemalla.

11
Citigo / Vs: 95E10, vai 98E5 Citigoon?
« : 30.12.19 - klo:19:41 »
Aikanaan oli paljon puhetta näistä bensiinien eroista. Ajoin aika pitkään niin, että tankkasin noita vuorotellen. Tankin ajoin yleensä melko tyhjäksi. Mitään käytännön eroa en havainnut kahdessa matalapaineturbo Saab 9-3:ssa. Kulutusten eroa ei varmaan edes huomaa normaalissa ajossa, ajot kuitenkin yleensä hieman vaihtelee. Hintaero lienee 5-8 cent/ litra, joten olen käyttänyt jo monen monta vuotta pelkästään 95E10 bensaa. Ja mielummin Nesteen, kuin vaikkapa ABC:n myymää tavaraa.

12
Octavia III (13-19) / Vs: Skoda Octavia vaihteistoremppa
« : 29.11.19 - klo:12:46 »
Täydellinen huoltohistoria tarkoittaa vaihteiston ja kytkimen kohdalla lähinnä havaintoja mahdollisella koeajolla. Eihän noihin huolloissa mitään tehdä.

13
Golf VII (12-) / Vs: Golfia ostamassa, vm.-13
« : 20.11.19 - klo:22:55 »
Kiitos vastauksista. Auto on nyt ostettu. Tämä öljynkulutus monessa yksilössä laittoi todella miettimään, mutta otin nyt riskin. Typerää tai ei. Tällä on tosiaan ajettu poikkeuksellisen paljon juurikin tiettyä ajoa, samaa pitkää väliä sahattu urakalla. Yleinen olemus äärimmäisen siisti ja kaikki toimii. Huollot on tehty alle vuoden välein, kilometrit vaihtelee noin 18000 ja 30000 välillä. Huoltovälit on minunkin mielestä pitkiä, mutta moottorin käyttötuntien puolesta tilanne eri, kun verrataan tavainomaista ajoa. Jokainen 30 huoltoväli on silti jonkin moinen riski, minä en ole koskaan ylittänyt 15000 km rajaa - sekin on paljon. Hinta oli se, joka lopulta ratkaisi. Haluttiin Golf, ja saatiin 7 koppainen erittäin kohtuu hintaan - jääköön lopullinen hinta sanomatta. Mitä sillä nyt kotiin ajoin reilu 150 km, niin toistaiseksi vielä tyytyväinen. Hyvä ja näppärä ajaa. Tekniikan toimivuus testataan seuraavan 10 vuoden aikana! Sen se pitäisi kakkosautona nyt mennä. Aika näyttää. On totta, että muitakin autoja kaupoista löytää. Kia, Toyota, Nissan jne. Joku tässä Golf mallissa nyt vaan viehättää, oli sitten vaikkapa Kia kuinka huoleton tahansa. Ja pieniin haasteisiin on totuttu Saabien kanssa liki 30 vuoden aikana, etenkin 2000-luvun alun T7 moottorit on murheellista kertomaa. Meillä ei tosin nekään ole hajonneet. Jännä ero foorumeilla...Saab foorumilla ollaan Saab lasit silmillä ja kehutaan, tosin autojen korjauksista sielläkin pääasiassa puhetta on. Täällä taasen ollaan ehkä enemmän maan pinnalla, kehoitetaan jopa välttämään koko konsernin tuotoksia! Ennen kaikkea on kuitenkin hyvä, että saa tietoa autojen ongelmista ja tietää varautua etukäteen. Hyvä esimerkki vaikka yhden sulakkeen lisääminen Saab 9-3 farkun takasähkökeskukseen, voi välttyä kärähtämiseltä. Tosin enää en muista, mihin se tarkalleen tuli laitettua.

14
Golf VII (12-) / Vs: Golfia ostamassa, vm.-13
« : 19.11.19 - klo:18:32 »
Olihan tosiaan tota öljynkulutusasiaa, kun nyt ymmärsin sillä hakea. Olin luulossa, ettei näiden hihnakoneiden suhteen olisi isoja murheita. Litranen taitaa olla onnistunein? Koskeeko männänrengasongelma myös 1,4 moottoria, vai onko 1,2 tässä suhteessa erilainen? Varmaan kyseisiä koneita on tuotu maahan ihan vaan paljon, eli tietysti joukkoon mahtuu monta ongelmaa. Kyseisellä autolla on ajettu paljon pitkää matkaa, mikä selittää myös kilometrit - vajaa 30 tkm/vuosi. Huoltokirjaa täytyy katsoa rauhassa, turbo kuitenkin alkuperäinen. Hinta nyt vähän koukuttaa tohon, eroa reilun satkun ajettuihin on. Onko jotain tarkempaa käsitystä ongelman laajuudesta?

15
Golf VII (12-) / Vs: Golfia ostamassa, vm.-13
« : 19.11.19 - klo:10:42 »
Mistä syystä öljyä menee, johtuuko turbosta vai männänrenkaista? Tämä on tietysti vakava vika, ja mahdoton tietää ostohetkellä. Vesivuodoista ja umpioista muistan lukeneenikin, hyvä tietää ja muistaa katsoa noitakin. Umpiot on ilmeisesti kalliit. Onko öljyn kulutus hyvinkin yleistä, ja minkä moisia määriä menee?

16
Golf VII (12-) / Golfia ostamassa, vm.-13
« : 18.11.19 - klo:23:09 »
Ensimmäinen viestini tälle foorumille. Tähän asti on tullut ajeltua lähinnä Saabeilla sekä J Astralla. Nyt on hakusessa koko perheen käyttöön kätevä ja näppärä yleisauto. Yhtenä vaihtoehtona on vajaa parisataatuhatta ajettu -13 mallinen Golf VII 1,2 koneella ja manuaalivaihteistolla. Kertokaa lyhyesti, mitä tosta nyt erityisesti kannattaa katsoa. Varmaan koneen käyntiääni kylmänä/ kuumana, vaihteiston toiminta, jarrut ja kytkin jne. yleistä, mutta onko jotain erityistä? Entä, pitääkö paikkansa, että VII Golfejakin olisi ollut alkuun ketjukoneella, jos niin onko joku tietty malli? Entä miten turbo ja ilmastoinnin kompressori, onko ollut murheita yleisesti? Mitä eroa tarkalleen on Trendline ja Comfortline malleilla? Hakutoiminnolla varmasti löytyy vastauksia, olen hakenutkin, mutta rohkenen nyt kaikesta huolimatta kysyä! Kyseinen Golf ostetaan nyt torstaina, tai sitten sitä ei osteta ollenkaan. Opel olisi muuten ihan hyvä valinta, mutta ulkomuoto on Golfin kohdalla paljon onnistuneempi.

Sivuja: [1]




Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy