Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - transpo

#1
Transporter T4 / Vs: Jarru vika
31.05.22 - klo:12:07
Nyt vasta ehtii jatkaa jarrujen tutkimista, eihän tässä mielestäni edes ole ABS jarruja mutta ABL jarrut on. Voiko se systeemi vikaantua niin että jarrut pyrkii olemaan päällä koko ajan.
#2
Transporter T4 / Vs: Jarru vika
26.05.22 - klo:09:59
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 25.05.22 - klo:12:26
Kannattaisikohan herkistellä kaikki jarrusylinterit ja liukutapit ensiksi? Jos jarrut laahaa vähänkin, niin levyt, palat ja jarrunestekin alkaa kuumenemaan ja tuo kuumeneminen saa jarrut laahaamaan aina vaan enemmän ja enemmän.
Tästä on huolehdittu, ja muutenkin olisi aika epätodennäköistä että kaikki neljä nurkkaa alkaisivat tästä syystä yhtäkkiä ja samaan aikaan jumittamaan, ja vieläpä saman verran (näppituntumalla kaikki jarrulevyt yhtä kuumat)
#3
Transporter T4 / Vs: Jarru vika
25.05.22 - klo:09:02
Lainaus käyttäjältä: Larmatin - 25.05.22 - klo:07:20
Jos tehostin vika niin jarrupoljin pitäis pitäisi olla painuneena vähän ales ja jarruvalotkin pitäisi palaa. Jos pääsylkky vika niin poljin on lepotilassa jarrut jumissa ja jarruvalo ei pala.
Ja kyllä tenkaat pyörii kun auto ilmassa ihan normisto vaikka o syncro
Jarruvaloa en ole tajunnut tarkistaa palaako. mutta siis jos valo palaa niin tehostin vika jos ei , niin pääsylinteri vika ? Jarrut ei tosin voimakkaasti ole päällä , juuri ja juuri huomaa että tahmeasti rullaa, ja tosiaan muutaman km, ajolla jarru laikat on hyvin kuumat. Mulla on kyllä vahva muistikuva että on ollut molemmat takarenkaat ilmassa ja niitä ei silloin saa käsin pyöritettyä, muutaman millin ne tietty liikahtaa, toki jos jarru päällä niin ei liiku sitäkään.
#4
Transporter T4 / Vs: Jarru vika
24.05.22 - klo:14:32
Lainaus käyttäjältä: Mikey - 24.05.22 - klo:09:45
Jarrutehostin toimii karkeasti ottaen seuraavasti:

Tehostimessa on kaksi toisistaan kalvolla eristettyä kammiota, joiden välillä on ilmakanava. Kun jarrua ei paineta tuo kanava on auki, ja kalvon molemmin puolin vaikuttaa moottorilta saatava alipaine. Kun jarrua aletaan painaa, kalvojen välinen kanava sulkeutuu ja matkustamon puoleisessa kammiossa oleva ilmakanava ulkoilmaan aukeaa. Tuolloin matkustamon puoleisen kammion paine nousee ja tehostin alkaa tehostamaan jarrupolkimen liikettä. Kun jarrupoljin päästetään ylös, matkustamon puoleisen kammion kanava ulkoilmaan sulkeutuu ja kammioiden välinen kanava aukeaa, minkä vuoksi kammioiden välinen paine-ero poistuu ja tehostus loppuu.

Kysyjän tapauksessa voisi kyse olla siitä, että tuo matkustamon puoleisen kammion kanava ulkoilmaan fuskaa, jolloin kalvon yli muodostuisi paine-eroa.
Tämä kuulostaa uskottavalta . Tänään 10 km. ajo ja jarrulaikat kaikki niin kuumat ettei viitsi sormin koskea. minkähänlainen savotta on tehostimen irroitus / korjaaminen saako niihin sovinnolla osia ? ikinä ei ole tullut rassattua kuin jarrusatuloita vaan.
#5
Transporter T4 / Vs: Jarru vika
24.05.22 - klo:08:31
Jarru nesteen vaihtoa ei ole tehty ,juuri ennen vian ilmenemistä Tämä on vielä syncro malli ,joten vaikka koko auto olisi ilmassa mitkään renkaat ei pyöri. vika päällä ei ole ajettu niin pitkään että olisi päässyt renkaan (vanteet) kuumenemaan. nyt ajettu ,taas n. vajaa 100 km. ilman vikaa. Jarrunesteen määrä oli aivan alarajoilla , sillä tuskin voi olla osuutta asiaan ? Mikä voi aiheuttaa tehostimen aktivoitumisen omineen ? Ja tosiaan vian huomaa ensimmäiseksi siitä , että jarru polkimen normaali n. sentin tyhjä liike puuttuu ,ja jarru ottaa välittömästi ,aivan kuin jarru olisi ,(ja onkin) jo valmiiksi päällä.
#6
Transporter T4 / Jarru vika
22.05.22 - klo:10:05
Löytyisikö täältä tietäjää ,potilaana transporter t4 -00 Eipä ole ennen tullut vastaan vika , että auto alkaa jarrutella omia aikojaan, ensimmäinen oire on että jarrupoljin on aivan pinnassa ,välillä vika poistuu kun laskee moottorin tyhjä käynnille. Mutta siis kyllä, jarrut menevät päälle "itsestään" ei lukkoon asti mutta niin että selvästi huomaa, helposti kävisi järkeen että jarruista puuttuu teho , mutta nyt siis päinvastoin.
#7
Transporter T4 / Vs: Tyyppikilpi
22.05.22 - klo:09:59
Hyvin kävi,  paikallisesta teippi firmasta mallin mukaan teetin uuden tarran  ,ja kelpasi katsastuksessa , kustannukset 15 â,¬
#8
Transporter T4 / Vs: Tyyppikilpi
30.03.22 - klo:18:40
Tänään samanlaisen kilven kuvan kanssa "palaveerasin" katsastusmiehen kanssa , ja sovittiin että juuri sellaisen teetän ,vein kuvan kilvestä teippi firmaan ,kaikki painot (4kpl.) muuttui ja rungon numero tietysti, sanoi että sellaisella kilvellä kelpaa , eikä mistään löydy pykälää joka määräisi että se on oltava maahantuojan tms. tekemä.  tein tilauksen 3 kpl. tulee maksamaan 15 â,¬
Pelihän ei vielä päättynyt ,laitan tänne viestin sitten kun on leima lyöty
#9
Transporter T4 / Vs: Tyyppikilpi
30.03.22 - klo:12:40
Kysyin ,kommentti oli " laita kuva alkuperäisestä niin koetetaan hankkia uusi" ei oikein tiedä itkisikö vai nauraisi vastaukselle, laita kuva kilvestä jota ei ole ? joidenkin tietojen mukaan kilpiä vw,ltä hankkineet on saaneet maksaa niistä pitkälti yli 100 â,¬ Kats.konttorilta sain neuvon , että hanki kuva samanlaisen auton kilvestä ,muuta tiedot vastaamaan oman auton tietoja ja teetä lähimmässä tarra firmassa uusi tarra. ongelmaksi näyttää muodostuvan ko, kuvan saaminen, kokokin pitäisi tietää.  auto siis t4 syncro diesel vm.-00
( vuodelta -13 löytyi jopa lehtileike (ilta pulu) jonka mukaan tarrasta on joutunut maksamaan 130 â,¬ ja sen liimaamisesta 101â,¬ )
#10
Transporter T4 / Tyyppikilpi
30.03.22 - klo:11:49
N. 13 v. autoa katsasteltu , ja nyt ensimmäisen kerran katsastusmies totesi että "tyyppikilpi puuttuu" Kuulemma riittää kun kuvan perusteella teettää tarran johon on muutettu oman auton tiedot, olisiko joku niin ystävällinen että laittais mulle kuvan tyyppikilvestä auto , vw transporter t4 vm. -00 googlattu on , ei tulosta ei suomeksi eikä englanniksi
#11
Transporter T4 / Vs: Ruiskutus pumppu t4
04.10.20 - klo:13:23
Kyllä ja ei . vaihdoin vanhan pumpun tilalle siis tehdas korjatun ja vein auton takaisin korjaamolle ajoituksen säätöön, kone saatiin käyntiin ,mutta edelleen oli pitänyt pahaa ääntä , ja selvisi että jakohihna on löysällä , sieltä oli hajonnut joku kiristys /ohjaus rulla. korjasivat sen ja nyt tuntuu auto toimivan täysin. Heräsi kysymys ,että oliko pumpussa sittenkään mitään vikaa ?? vai aiheuttiko pumpun hihnan kiristys rullan säksättämisen sittenkin se ,että jakohihna oli löysällä ? 3 eri alan ammattilaista tuijotteli / tutki asiaa ja kaikki totesivat , että pumppu jumittaa ja siksi kiristys rulla on kovilla ja pitää ääntä, Mutta jakohihnahan pyörittää nokkaa ja se välittää voiman koneen toiselle puolelle pumpun käyttöhihnalle, ja jos jakohihna on löysällä siirtyy voimakin melkoisen epämääräisesti .? En tiedä , mutta jos arvailuni ovat oikeita , niin vähän sylettää  jos joku olisi tajunnut heti oikean vian olisi säästynyt vaivaa ja rahaa ,aika paljon. Olisihan sen voinut itsekkin tajuta :-)

Tuo vanha pumppu on edelleen vähän arvoitus ensin tuntui sille että jumissa se on  mutta nyt avaimella pyrittäessä ,tuntuu toimivan normaalisti, jos tuon pumpun voisi varmuudella todeta täysin toimivaksi niin ,minusta silloin viaksi varmistuisi ,löysä jakohihna, vähän outoa kyllä sekin että kone ollenkaan käy jos jakohihna on löysällä ?
#12
Transporter T4 / Vs: Ruiskutus pumppu t4
10.09.20 - klo:18:06
Minustakaan pumppu ei ole leikannut kiinni , tai minä ainakin kiinnileikkautumisen ymmärrän niin, että osat hitsautuu kuumuudesta yhteen , näin ei ole tässä tapauksessa .Pumppu pyörii n. 20 astetta eli senteissä n. 5 sentin matkan. Avaimella en nyt kokeillut, tulkitsen niin ,että rikki on jos en jaksa sitä kaikin käsivoimin pyörittää
Minusta merkillistä on, että pyöriminen ei pysähdy kuin metalli osuisi metalliin vaan ennemmin kuin siellä olisi kuminpala jossain välissä. kuulostaa jopa sille kuin olisi kumia välissä, pitää semmoisen pienen narinan kun pyörähtää.
Säteittäis välystä akselilla ei minusta ole.

Otin liikkeestä videonkin mutta eihän sitä tänne saa laittaa. mutta esim whats up viestinä voin laittaa jos kiinnostaa ?
#13
Transporter T4 / Vs: Ruiskutus pumppu t4
10.09.20 - klo:14:56
Eikä siinä vielä kaikki, olen varmaan 5-6 liikkeestä / korjaamosta kysellyt niin kenelläkään ei ole ko. pumppua myytävänä, ei uutta eikä kunnostettua .
#14
Transporter T4 / Vs: Ruiskutus pumppu t4
10.09.20 - klo:12:57
En tiedä kuinka herkästi pumpun kuuluisi käsin pyörittämällä pyöriä, mutta tämä pyörii pätkittäin ja lopulta on niin jumissa että käsin ei saa pyöritettyä, (hihnapyörä paikallaan)  kun otin suojakotelon pois käyttö hihnan päältä  ,näin vielä että hihna oli täysin löysällä . eräs ammattilainen  diagnosoi ,että pääakselin liukulaakeri on kulunut väljäksi, ja nyt akseli vinossa ja siksi jumiutuu.
Haminassa on potilas.
olen saanut Kotkasta (Reijon diesel) korjaus hinta arvion ,min, 600â,¬ ja Joutsenon diesel korjaamolta hinta arvio 1200â,¬
Mitään vuoto ongelmia ei pumpussa ole havaittu

n. 800 km aiemmin vaihdettiin uudet kiristin ym, rullat ja hihna ,ja silloin oli saate sanat korjaamolta " pumppu on leikkaamassa kiinni", koska auto toimi ongelmitta heti kun kierrokset oli yli 800 rpm. ajoin  em. n. 800 km. kunnes se viimein sammui eikä enää käynnistynyt , käytin taas korjaamolla ,ja nyt tuli terveiset, " nyt se pumppu on jumissa"
Eli mikään pikku elvytys ei enää auta.
Kyllähän tämä kovasti houkuttaa tämä pumppu saksan maalta. hinta 329 â,¬   mutta kuten mainittu , epäilyttävän halpa ? Facebookissa  mulle tästä mainitsi eräs ihminen joka sanoi tilanneensa ko. pumpun ja ainakin tähän mennessä toiminut ,jo "useamman kuukauden"
https://www.ks-turbo.de/BOSCH-Einspritzpumpe-LT-II-25-SDI-LT2-SDI-0460415983-074130115B-AGX-55KW
#15
Transporter T4 / Ruiskutus pumppu t4
09.09.20 - klo:11:02
t4 2.5 ACV vm-00 transporteriin toimiva ruiskutus pumppu hakusessa . korjaus hinta arviot hirvittää , vinkkiä sain että KS Turbo ,saksassa myisi ko. pumpun korjattuna hintaan 360 â,¬ epäilyttävän halpa ? onko kokemuksia KS turbosta , ja tietty  kaikki vinkit toimivan pumpun löytämiseksi kiinnostaa . 600 tkm. ajetuista saa pumpun ,muutamalla kympillä ,mutta niihin en luota,
#16
kyllä, hihna ja rullat on uusia, samaa mieltä pumpun  kiinnileikkaamisesta , ei se kaiken järjen mukaan tapahtuisi pikkuhiljaa ,vaan kerta laakista , itse kiristin rulla ei näyttäisi liikkuvan mihinkään ,mutta se viisarin vatkaaminen juuri silloin kun ääni kuuluu ,mietityttää että kuuluuko asiaan vai ei ? jakopää on laitettu n, 50 tkm. sitten ,sitä ei ole muuten tutkittu tämän ongelman yhteydessä. km vauhtipyörässä on kulumisen merkkejä ,eli kolahtaa kun koneen sammuttaa , tähän mennessä kukaan ei vielä ole ehdottanutkaan että se voisi olla syypää.

Yksi korjaus ehdotus on ollut ,että nosta tyhjäkäynti sille tasolle että ääni katoaa , yhtä moni tyrmää ajatuksen ,huoh.
#17
Miksi se alkaa kuulua vasta kun on ollut n, 3 min. käynnissä. Miksi ääni lakkaa kun kierroksia  nostaa , eikö pitäisi vaan pahentua . sama ääni kuului , jo ennenkuin kiristäjä hajosi , ja nyt uudella hihnalla ja kiristäjällä täysin sama juttu ?
#18
Mysteeri ääni . Autolla ajettu 360 tkm. Jätti tielle , vietiin korjaamolle , korjaamon kommentti 1. "Ruiskutuspumpun hinhan kiristys rulla rikki" . Kommentti 2. "ruiskutuspumppu leikkaamassa kiinni pitää niin pahaa ääntä ettemme uskalla käyttää". Otin aikalisän ja toin auton kotiin , kun kone käy n, 3 min. ikävä ääni alkaa  "metalli osuus metalliin" tyylinen nopea nakutus.
Mystiikkaa tulee siitä, että ääni katoaa kun kierrokset nostaa yli 1000 rpm.
Silmämääräinen havainto on, että kun ääni on "päällä" kiristysrullan jousi indikaattori vatkaa hulluna ja kun  kierroksia nostaa ääni lakkaa ja viisari  rauhoittuu paikalleen. En tiedä liittyykö viisarin heiluminen ääneen mitenkään vai käyttäytyykö "tervekin" kone näin?
Jarrun alipainepumpusta ääni ei tule , jarrun painaminen ei vaikuta ääneen. Stetoskoopilla on kuunneltu konetta sieltä ja täältä ,ei auta paikallistamaan ääntä , kovimmalta se kuulostaa juuri ruiskutuspumpun kohdalla.

ääni kuului n. 3 viikon ajan ( siis vain tyhjäkäynnillä) ennenkuin kone sammui kuin seinään , aika epäuskottavaa että uusi kiristys rulla olisi asennettu jotenkin väärin ja siinä olisi heti uutena sama vika joka äänen aiheuttaa

Eli mistä ääni tulee , miksi se lakkaa kun nostaa vähän kierroksia ?

ilmeisesti tänne ei voi liittää kuvia saati videoita , yritän liittää linkin  you tubeen jossa videon voi nähdä.
https://www.youtube.com/watch?v=Dm4ZijuW_Q4
#19
Transporter T4 / Vs: Vetonivel irti ?
21.04.18 - klo:12:20
Hyvä pointti , en tiedä millä perusteella sanoi että toimii ?  Faktahan on kuitenkin että kolkotusta kuuntelin muutama sata km. ajoin kuoppaisilla teillä , ja lopuksi nostin keulan ylös niin että pyörän ripustus oli ala asennossa , eikä akseli missään vaiheessa tullut ulos paikaltaan . vaikka oli siis poikki kaiken aikaa. kuvittelisin että pyörän roikkuessa ala asennossa olisi se todennäköisin tilanne että akseli pullahtaa ulos ?
Voisiko olla että Kurt von Nahkahousu insinööri on laittanut lukituksen ,varmuuden vuoksi?

Kolkotushan johtui siitä että akselin katkettua lukkorengas tietenkin tippui akselin päiden väliin ja näin "pidensi" akselia oman paksuutensa verran,toivoa sopii ettei se, mitä vasten akseli kolkkasi ole myös vaurioitunut :-(

Kukaan ei ehkä myy ehjästä laatikosta ko. akselia ,pitäisi löytää risa loota josta voisi ostaa ?

Ei minua huvita alkaa kokeilemaan muutaman kympin takia  tuleeko akseli ajossa ulos vai ei ,vaan vaihdan sen ehjään ,kunhan löydän ja niveliin tietysti uuden kumit rasvat jne, likviditeetti tilanteen johdosta ei nyt pysty uusimaan niveliä.

#20
Transporter T4 / Vs: Vetonivel irti ?
21.04.18 - klo:10:26
O.b. ilmeisesti epäilee myös että lyhennetty akseli voi pullahtaa pois paikaltaan ??  Osa numero on jo tiedossa kiitos vaan . VW liikkeestä sain ,kuin myös asentajan vinkin että toimii lyhyelläkin akselilla .  (Toisenkin "toimii lyhyelläkin akselilla" kommentin sain eilen  asentajalta jolla n. 40 v. Kokemus alalta)   Ã–ljyn vaihto laatikkoon on itsestään selvyys, kannattaa jopa vähän huuhdella öljyllä , magneetista ei vielä havaintoa .
Osan hinta muuten vw,llä n. 150â,¬ motonetti ei myy osaa,koska heillä ei ole vaihde laatikon osia myynnissä ,tätä ei siis lasketa vetoakselin osaksi .
Vw.llä myös sanottiin ettei heillä ole ennen tullut ko. Vikaa ennen vastaan.
Joten normaalisti nuo akselit kestää eli purku osakin tulisi kyseeseen ,
Mistä voisi löytyä ?
#21
Transporter T4 / Vs: Vetonivel irti ?
20.04.18 - klo:20:30
Autollahan on ajettu muutama sata km . Jo niin että akseli oli poikki ,eikä ongelmia tullut ,ja jos siihen kova ulospäin veto tulee niin akseli tulee ulos lukkorenkaasta huolimatta ?joissakin autoissahan akseli ei ole millään lukittu laatikkoon vaan tulee ulos ihan vetäisemällä . Olisi tietty kiva kuulla muitakin kuin mutu kommentteja
#22
Transporter T4 / Vs: Vetonivel irti ?
20.04.18 - klo:19:36


Lähtihän se tumppi sieltä 6mm tankoon viilatulla lovella , vw,n asentaja vihjaisi että akselin pää sileeksi vaan ja kasaan,
#23
Transporter T4 / Vs: Vetonivel irti ?
19.04.18 - klo:20:13

Näyttää tosiaan siltä että akseli on lukkorenkaan kohdalta mennyt poikki ? ainakin tuolla pohjalla on tuollainen kiekko (kuva) jonka sain rautalangalla keikautettua poikittain ,mutta en tietenkään pois. eli miten tuo korjataan ? helpoimmillaan niin ,että jos tuon pätkän saa pois niin uusi ehjä akseli lukkorenkaineen työnnetään vaan tilalle ? toiveajattelua ?



#24
Samaa mieltä hyvin monen kanssa ,ihan helvetin vaikea saada selvää noista varmistus kirjaimista ,varmaan 20 krt, yritin ennenkuin meni läpi , ei sen nyt NOIN vaikea tarvi olla ,ja lopulta kun löytää sen mistä voi kirjaimet kuunnella , ei ainakaan minulle juuri helpota koska kirjaimet luetellaan englanniksi :-(((
#25
Transporter T4 / Vetonivel irti ?
19.04.18 - klo:19:28
Hei
Löytyisikö apuja / neuvoja, Transporter t4-vm.-00, Ensin luulin ongelman olevan löystynyt vanne, ajossa kolkotti juuri sillä tavalla , ongelma on nyt jäljitetty sisempään vetoniveleen. (vas.) akselin laatikon puoleinen pää on selvästi saanut osumaa, (kuva) + akselin sisään meno aukolla lojui n.3mm. langasta tehty jonkinlainen lukko rengas? joka nyt on soikea (kuva) .

Onko  normaalia että sisempi vetonivel tulee vetämällä pois,  ilman että nivel on "avattu" niistä 6 kolo pulteista. vetämällä tuli siis pois nivel, sekä nivelen jälkeen olevaa akselin tumppi     ( joka vastaa tasauspyörästöön).

vetoakselin Sisempi nivel on siis paukuttanut päätään laatikossa johonkin josta ääni . Korjaus käsikirjan hajoitus kuvassa on kuvattu ainoastaan sisempi vetonivel , ei sitä akselin pätkää joka on laatikon sisäpuolella ,joten siitä ei pääse näkemään mikä tehtävä em. ilmeisesti lukkorenkaalla on ja missä sen pitäisi olla , Yksi ehdotus jo tuli ,että " jätä sen rengas pois ja takaisin kasaan ja kovaa ajoa" mutta ei kai sitä huvikseen sinne ole laitettu ??

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy