Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Rinkulakeula

#1
Lainaus käyttäjältä: tet - 08.05.19 - klo:15:20
Ai meinaat, että Rinteen hallitus pystyisi kurittamaan palkkatyössä kävijää vielä enemmän, kuin mitä Sipilän vajaahallitus jo kuritti? :o Olisiko se ollut sitten "työväenpuolue" Kokoomus, joka olisi työväestöä kohdellut paremmin? ;D ;D

Kyllä pystyy. Me hieman parempituloiset palkansaajat tullaan saamaan kovaa kyytiä kaikkien mahdollisten ja mahdottomien veronkorotusten ja lisävelanoton muodossa. Tulee maakuntahallintohimmeleitä verotusoikeuksineen ja siltarumpupolitiikka pahenee jne.

Eli sama vanha kaava toistuu, demarihallitus ottaa lisää velkaa ja myy valtion omaisuutta. Sitten on kiva jakaa kansalle kaikkea hyvää. Seuraavat hallitukset joutuvat paikkaamaan vuotanutta rahasäkkiä ja saavat kansan vihat niskoilleen.
#2
Rinne tempaisi ykskaks' hatustaan kaniinin ja teki oikeistolaisittain ajattelevaan (ja äänestäneeseen) maahan vasemmistohallituksen verettömällä vallankumouksella. Ihan uskomaton silmänkääntötemppu!
#3
Rinteen tulevan hallituksen ajaksi tämä ketju voitaisiin oikeastaan lukita kokonaan. Unohdetaan porkkanat, sillä ruoska tulee laulamaan. Ei ainoastaan autoilijoille, vaan kaikille palkkatyössä kävijöille.
#4
Luulen, että Karppa kirjoitti tuon "pärjäämisen ja nastojen ikävöinnin" ainoastaan provosoidakseen, koska ei kukaan voi olla niin kädetön ja ajotaidoton, että ei tälläkin viikolla, lumesta ja jäästä huolimatta, tulisi mainiosti toimeen kitkarenkailla.   
#5
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 27.03.19 - klo:15:06
Hei,  Kitka - Tuomot 80% autoilijoista luottaa enemmän nastarenkaiden turvaominaisuuksiin verrattuna kitkarenkaisiin.  Nastarenkailla ajavia 80% ja kitkoilla ajavia 20 %.

Jönglööraajan mielestä paskakin on hyvää, kun miljoona kärpästä on sitä mieltä.
#6
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 26.03.19 - klo:12:51
Ei en kysynyt sinulta ja ei et voi syyttää nastarenkaita, että ovat aiheuttaneet tytöllesi astman. Se on ihan joku muu syy! Toki keväällä katupöly voi pahentaa sitä.

Ja kyllä sinä olet osa syyllinen lapsesi sairauksiin. Jos sen kiistät, niin kannattaa siirtyä johonkin muuhun topic:n!

En ole käsittääkseni syyttänytkään nastarenkaita astman puhkeamisesta ja kyllä, olen myös myöntänyt, että olen osasyyllinen tyttären astmaan, koska se on periytyvää. Mutta nastarenkaita syytän yhtenä osatekijänä siihen, että katupöly pahentaa astman oireita.

Oliko muuta?

EDIT - se tästä aihepiiristä


#7
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 26.03.19 - klo:12:25
Katupöly tulee lähinnä hiekoituksesta.
Hiekka jauhautuu pieneksi pölyksi kitkarenkaiden alla ja kuivuessaan pölinää riittää.
Risteyksiä usein hiekoitetaan. Kumpi sutii sitä hiekkaa enemmän nasta vai kitka.
Sanoisin kitka jauhaa enemmän hiekkaa pölyksi.

"Lähes kaikki rengasvalmistajat olivat jo tuolloin tutkijoiden kanssa yksimielisiä, että katupölyn eli alle 10 mikrometrin kokoisten hengitettävien hiukkasten aiheuttajina nastarenkaat olivat suurin yksittäinen syy. Vielä 15 vuotta sitten rengasala esitti syntipukiksi katujen hiekoituksen."

"Vertailun vuoksi vähiten päällystettä kuluttavan nastarenkaan eli vuoden 2013 renkaan ero kitkarenkaaseen oli Nordic Enviconin mittaamana kymmenkertainen."

https://yle.fi/uutiset/3-9503668
#8
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 25.03.19 - klo:07:38
Montako astmaatikkoa tunnet lähipiiristäsi?

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 26.03.19 - klo:11:06
Miten astma liittyy tähän topic:n? 

Evoluutio ennen hoiti heikoimmat pois.

Itsehän kyselit. Ja astma liittyy siten, että katupöly pahentaa astman oireita. Ja nastarenkaat aiheuttavat katupölyä.

Evoluutiota koskevat kommentti on täysin mauton. 
#9
Lainaus käyttäjältä: SNG - 26.03.19 - klo:06:44
Juuri näin. Meidän astmaatikkolapsi ei ole koskaan ollut läski, pikemminkin nuorille tyypillisesti aikuisväestölle normitettu BMI hieman alipainon puolella. Mikä on muuten jonglöörääjän painoindeksi?

Meilläkin tytär on tosiaan 1 vuotiaasta lähtien sairastanut astmaa, mutta lääkityksellä pysyy kurissa aika hyvin. Ei ole ylipainoinen, treenaa yhdeksän kertaa viikossa ja voittikin nuorten halli SM- kisoissa Suomen mestaruuden ja oli yleisen sarjan SM- finaalissa pikajuoksussa. Pitkälti astma on perinnöllistä, itselläni on, kuten myös äidilläni ja hänen siskollaan.
#10
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 25.03.19 - klo:22:00
Onko mikään outo ilmestys lihava ja puuskuttava tyyppi, EI.

Miten puuskutus ja astma liittyvät toisiinsa?

Voiko joku oikeasti olla näin tietämätön, kuin tämä ”jönglööraaja”?

#11
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 25.03.19 - klo:14:53
Astamapotilaiden osuus lisääntyy koko ajan.
Suurin astman aiheuttaja on läski.
Jo pienikin ylipainoisuus aihettaa lisääntyvää astmaa samoin kuin tupakanpoltto.
Moni astmatautinen selviäisi jo näillä ohjeilla paljon pidemmälle ja näkisi terveempiä päiviä.

Jönglööraaja on todistanut, että järjenköyhyys on astmaa pahempi sairaus.

Oma 17 vuotias tytär on sairastanut astmaa 1 vuotiaasta, tytär ei ole ollut koskaan ylipainoinen, eikä polttanut tupakkaa ja veikkaanpa, että hän on noin 100 kertaa kovemmassa kunnossa, kuin tämä "jönglööraaja". 
#12
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 25.03.19 - klo:13:08
On HYV,, ! Suolakylpy auttaa tunnetusti astmaan. (suolahune)

Kohtuullisen älyvapaa kommentti. Miten teiden suolaaminen ja suolahuone liittyvät toisiinsa?

Astma on sairaus, joka pahimmillaan uhkaa henkeä. On turha yhtään vähätellä asiaa, kun suomalaisistakin astmaa sairastaa vajaat 10 %.   
#13
"Lähes kaikki rengasvalmistajat olivat jo tuolloin tutkijoiden kanssa yksimielisiä, että katupölyn eli alle 10 mikrometrin kokoisten hengitettävien hiukkasten aiheuttajina nastarenkaat olivat suurin yksittäinen syy."

https://yle.fi/uutiset/3-9503668
#14
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 25.03.19 - klo:07:38
Montako astmaatikkoa tunnet lähipiiristäsi?

Minä tunnen aika monta. Esimerkiksi omalle tyttärelle oli pakko aloittaa katupölyn vuoksi vahvempi astmalääkitys viime viikolla. Onneksi tämän lääkkeen käyttöön on SUEKin erivapaus.
#15
Lainaus käyttäjältä: Foxit - 22.03.19 - klo:09:42
Mielenkiinnosta kysyisen että kuinka paljonko sinulla tulee kilometreja yhdessä talvessa?

Täällä Savossa kitkoja tulee pidettyä alla jotakuinkin 6 kuukautta, eli lokakuun puolivälistä tuonne huhtikuun puoliväliin ja vuodessa kilometrejä tulee noin 30000 km. Eli kolmena talvena kitkoille tulee yhteensä ~ 40000 - 45000 kilometriä. Kolmantena talvena pito noin 30000 km ajetuilla kitkoilla on jo hivenen huonompi, kuin kahtena ensimmäisenä talvena. 
#16
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.03.19 - klo:14:26
Ja? Ei 101 hevosvoimalla kuuhun mennä.

Jep, huiput saa kokeiltua ihan keskikaistalla ja renkaiden nopeusluokka riittää, ei tartte vasemmalle mennä.  ;D
#17
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.03.19 - klo:11:07
Riittävä nopeusluokka eikä ole/ollut Politzeillakaan mitään sanomista siihen.

No joo, eli huiput on aika alhaiset. Mutta huiputhan ne on mopollakin.
#18
Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 21.03.19 - klo:10:19
Mainituilla  (r3) ei ainakaan mitään ”huippuja” tavoitella :D tai no ehkä, jos 1,6 :D

+1 Tätä mä juurikin tarkoitin  ;D   
#19
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.03.19 - klo:08:04
Ei mitään ongelmaa "pärjätä" autobahnaan nopeusrajoituksettomilla teilläkään nordic-kitkoilla. Eikä ole edes renkaat sulaneet alle vaikka auton huiputkin on kokeiltu.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.03.19 - klo:09:18
Toiseksi mä luotan sen verran kotimaiseen rengasvalmistajaan, että ne renkaat kestää sen nopeusluokan mitä luvattu -3 asteen lämpötilassa tyhjällä pitkällä suoralla missä voit ajaa yksin pitkät päällä.

Mitkäs Nokian kitkarenkaat ja millä nopeusluokalla siellä alla nyt pyöriikään?
#20
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 20.03.19 - klo:08:27
Kitkarenkaat muuttuu ominaisuuksiltaan ratkaisevasti heikommaksi kun lamellit kuluu. Ei ole ominaisuuksiltaan läheskään uuden veroiset.
Muuttuvat miltei uusiksi kesärenkaiksi ominaisuuksiltaan.

25 talven kokemuksella kitkoilla ajamisesta voin kertoa, että niin kitkarenkaan käyttöikä on kolme talvea. Sen pidempään ei taida nastarengaskaan kestää kunnollisena.
#21
Lainaus käyttäjältä: jt - 14.02.19 - klo:22:55
Sitten moottoriksi ei missään nimessä diesel, vaan bensa, kaasu tai sähkö/sähköhybridi (dieselin matalaa bassojyrinää on vaikea vaimentaa ja kalisee muutenkin).

Täysin samaa mieltä, itsellä oli BMW F10 520d -14 ja nykyinen on G30 530i -17 ja erohan on äänissä, kuin yöllä ja päivällä. Traktorihan tuo disukka on ääniltään. 
#22
Minäkin ostin kartanon armeijan aikaisilla säästöillä - mutta miten nämä liittyvät autoverotukseen?
#23
Lainaus käyttäjältä: Hesse - 14.12.18 - klo:13:25
Tosin RAV4:n hinnassa on Suomessa ja Eestissä varuste-erojakin.

Ei selitä mitenkään hintaeroa. Suomen maahantuoja on ahne.
#24
Lainaus käyttäjältä: Ritzenhoff - 12.12.18 - klo:17:24
Eiks sillon kantsis hakea se auto virosta ja maksaa sitten autovero suomessa. Säästäis silti sen 6-7k,?

Juuripa näin.

Tosin Viron alv 20 % ja Suomen 24 %, joten se nostaa hieman hintaa, koska alv pitää maksaa Suomeen. Mutta siltikin hintaero on huomattava.
#25
Lainattu Kauppalehden autoverokeskustelusta

"Hauskoja esimerkkejä valittu tähän Iltalehden artikkeliin:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/8f7d3e23-93de-45ef-9791-551c9da2c25c

2.RAV4 2.5 Hybrid FWD Hybrid Edition, hinta oli 2.12. 39 658 , ja 3.12. eteenpäin 39 079 ,
Autoveroton hinta Helsingissä siis 33 270 ,"

Saman auton kampanjahinta Tallinnassa on 26 350 , sisältäen kaikki verot:
http://mediacontent.toyota.ee/pricelists/RAV4_Pricelist_EE.pdf
#26
Sori OT, mutta en vaan voinut olla lisäämättä

#27
^ +1

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 28.10.18 - klo:17:54
minä ajan uudella autolla

Sitten se taas toisaalla sanoo ostaneensa viime vuonna uuden auton.

Täytyy olla ihmeellinen auto, kun säilyy uutena vuodesta toiseen.
#28
Sorry OT - mutta jokaisella lienee oikeus omaan poliittiseen aatemaailmaansa. Ilman, että morkataan sosialistiksi, köyhäksi kommunistiksi, tai vihervassariksi. Muutoinkin voinee asioista keskustella?

Ja ei. En lukeudu yhteenkään yllämainittuun ryhmittymään.
#29
Meillä on taloudessa kolme aika erilaista autoa; BMW 530i xDrive -17, Nissan Qashqai DIG-T 115hv N-Connecta 2WD -17 ja Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI (125hv) DSG -18. Jokaisella näistä autoista on oma käyttäjänsä, mutta toki tarpeen mukaan niitä hieman vaihdellaan keskenään. Yhdelläkään noista minua ei hävetä ajaa, kun ainakin tähän asti niillä on päässyt paikasta A paikkaan B. Mieltymyseroja toki on, vaimo ei tykkää ajella bemarilla ja tykkää nisukasta, itse taasen en kovin mielelläni Qassua käytä. Ja Pasaati on vanhemman tyttären käytössä, kun hän harrastaa koirien kanssa, mutta mielellään näyttää tuolla nelikollakin ajelevan.

Kaupunkiajossa on sinänsä sama, että millä näistä liikkuu, mutta pidemmillä reissuilla (joita meillä riittää lähes viikottain nuoremman tyttären harrastuksen vuoksi) ei ole kahta sanaa siitä, että mikä autoista valitaan alle.
#30
Muistaakseni vuodesta 1995 (tai -94) lähtien ainoastaan kitkoilla. Ei enää ikinä nastoihin paluuta.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy