Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Mike Tyson

#1
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
24.06.19 - klo:13:09
Lainaus käyttäjältä: Mike Tyson - 07.05.19 - klo:09:03
Tuossa lupaamani pätkä: https://youtu.be/a6Wvcl4sQjg

Polttomoottori käynnistyy kolmen sekunnin kohdalla kun kytken hybridille ja astuu vetohommiin 12 sekunnin kohdalla. Mitä kylmempi keli, sitä kauemmin esilämmitysvaihe kestää. Näillä keleillä muutamia sekunteja, kovilla pakkasilla jopa minuutteja.

Sen verran uutta tietoa, että tätä ilmiötä tapahtuu lämpötilasta riippumatta. Nytkin kesäkeleillä tämä on tullut vastaan joka kerran kun harvakseltaan (ei edes viikoittain) polttomoottoria joutuu käyttämään. Uusi arvaus on, että kun polttomoottori on ollut pitkiä aikoja käynnistämättä, ensimmäinen käynnistys tapahtuu kuvatulla tavalla. Ei toki sulje pois, etteikö myös lämpötila/pakkanen voisi vaikuttaa.

Kuten lajitoverit ovat havainneet, kesäkeleillä kulutus on parhaimmillaan todella maltillinen, varsinkin pienillä ajonopeuksilla. Tässä oli muutaman kilometrin verran 80-rajoitusta ja loput 40/50/60:


#2
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
07.05.19 - klo:11:37
Lainaus käyttäjältä: MR - 07.05.19 - klo:09:37
Mielenkiintoista miten sulla toi toimii noin eritavalla. Minkä vm. laite sulla on?
17
#3
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
07.05.19 - klo:09:03
Lainaus käyttäjältä: Mike Tyson - 02.05.19 - klo:17:08
Joo, jännä tosiaankin. Minulla käynnistyy _kylmä_ polttomoottori  tuohon 'esilämmitystilaan' aina ja välittömästi kun vaihdan (ensimmäistä kertaa) napista sähköltä hybridille. Esilämmityksen aikana ei anna, eikä hetkeen sen jälkeenkään kun veto on jo päällä,  vaihtaa takaisin sähkölle. Kuvaamallasi tavalla toimii vasta kun polttomoottori on auton mielestä tarpeeksi lämmin. Toki, jos polkimella pyytää enemmän kuin sähkömoottori ja akusto pystyvät tarjoamaan, hyppää polttomoottori vetohommiin välittömästi. Pitää yrittää muistaa ottaa videopätkä näytteeksi tuosta toiminnasta.
Tuossa lupaamani pätkä: https://youtu.be/a6Wvcl4sQjg

Polttomoottori käynnistyy kolmen sekunnin kohdalla kun kytken hybridille ja astuu vetohommiin 12 sekunnin kohdalla. Mitä kylmempi keli, sitä kauemmin esilämmitysvaihe kestää. Näillä keleillä muutamia sekunteja, kovilla pakkasilla jopa minuutteja.
#4
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
02.05.19 - klo:17:08
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 02.05.19 - klo:14:15
Jännä ero toiminnassa. 
Joo, jännä tosiaankin. Minulla käynnistyy _kylmä_ polttomoottori  tuohon 'esilämmitystilaan' aina ja välittömästi kun vaihdan (ensimmäistä kertaa) napista sähköltä hybridille. Esilämmityksen aikana ei anna, eikä hetkeen sen jälkeenkään kun veto on jo päällä,  vaihtaa takaisin sähkölle. Kuvaamallasi tavalla toimii vasta kun polttomoottori on auton mielestä tarpeeksi lämmin. Toki, jos polkimella pyytää enemmän kuin sähkömoottori ja akusto pystyvät tarjoamaan, hyppää polttomoottori vetohommiin välittömästi. Pitää yrittää muistaa ottaa videopätkä näytteeksi tuosta toiminnasta.
#5
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
24.04.19 - klo:09:31
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 24.04.19 - klo:09:19
Pitääpä testata heti kun tulee riittävän viileä aamu. Allekirjoitatko sinä tuon havainnon, että akun pitäisi olla puolityhjä, ennen kuin noin käy?
En. Mielestäni auto käyttäytyy noin aina kuvaamani kaltaisessa ajotilanteessa. Muutama kilometri oli ajettu täydellä akulla, kun nyt aamulla tuota testasin.
#6
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
24.04.19 - klo:09:07
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 24.04.19 - klo:00:27
Ei ole kyllä tapahtunut mulla kertaakaan. Siis tosiaanko käy niin, että jos kylmällä autolla lähdet ajamaan hybridimoodissa, niin polttomoottori jauhaa tyhjänä sitä jotain 2000 rpm korotettua tyhjäkäyntiä, eikä reagoi mitenkään kiihdyttelyyn / nopeuden muutoksiin. Tuossahan pitää varmaan lähteä pakkasella latauksesta, että ylipäätään sähköllä voi ajaa. Toki jos rullailee menemään sillä samalla noin alle kymmenellä kilowatilla, millä normaalisti lämmin polttomoottori sammuisi, niin siinähän käy noin kuin kerroit, mutta eipä sillä teholla oikein liikenteessä pärjää.
Siis käy noin ihan poikkeuksetta kelin ollessa riittävän kylmä, että kun lähtee sähköllä liikkeelle ja vaihtaa itse napista jossakin vaiheessa matkaa hybridille. Tuollainen ajotilanne minulle tulee tyypillisesti vastaan silloin kun sähkörange ei riitä koko ajomatkaan. Kotikyliltä lähtö ja paluu tapahtuu aina sähköllä ja välillä mennään tasanopeuspätkillä polttisavusteisesti.

Tuon toistaminen näköjään onnistuu näilläkin keleillä. Poltin muutaman tipan fossiilista tänä aamuna kun tuota kokeilin. Lämmintä oli 7 astetta. Lähdin sähköllä liikkeelle ja vaihdoin muutaman kilometrin jälkeen 80km/h matkavauhdissa sähköltä hybridille. Polttomoottori lähti tulille käyden 1100rpm jättäen liikkumisesta vastaamisen edelleen sähkömoottorin kontolle. Tätä kesti 40 sekuntia ennen kuin moottori kytkeytyi vetohommiin, jolloin tuntui kevyt nytkähdys ja kierrokset nousivat 1500rpm. Mitä kylmempi keli, sitä kauemmin tuo 'esilämmitys' kestää.
#7
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
23.04.19 - klo:21:56
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 23.04.19 - klo:17:04
Mitään lämmityskäynnistystä en ole huomannut.
Kyllä polttomoottori käynnistyessään kylmänä käy jonkin aikaa - kovalla pakkasella useita minuutteja - normaalia korkeampaa tyhjäkäyntiä jättäen työnteon edelleen sähkömoottorille ennen kuin kytkeytyy vähän lämmettyään mukaan vetohommiin. En tiedä voisiko tuo ominaisuus olla ajomoodista kiinni - noin tuon olen pannut merkille käyttäytyvän ainakin eco-moodissa, kun vaihtaa napista sähköltä hybridiin, eikä käskytä polkimella enempää kuin akusto/sähkoottori pystyy antamaan. Jos survoo tarpeeksi syvälle, toki polttis tulee mukaan talkoisiin saman tien.

Minulla öljynvaihtovälillä kuluu 2-3 tankillista bensaa ja saattaa mennä viikkoja, ettei polttis pärähdä kertaakaan. Joten siihen nähden minkä verran polttomoottori käy, öljyt kyllä vaihtuvat kieltämättä tiuhaan. Teriksen arvioissa lyhyen vaihtovälin syistä piilee todennäköisesti totuuden siemen.
#8
Lainaus käyttäjältä: Superpeli - 30.01.19 - klo:19:14
Ite tankkasin viimeksi mydieseliä. Biopolttoaineisiin kun saataisi vielä järkevämpi vero suhteessa fossiilisiin niin en muuta tankkaisikaan. Dieselikö kuolemassa🧐
Vielä kun saataisiiin tuo jakeluverkko maantieteellisesti kattavaksi. Täältä kaakonkulmalta,  josta on matkaa isolle kirkolle 270km, näyttää olevan lähin mydieseliä myyvälle hanalle matkaa 200km.
#9
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
18.01.19 - klo:23:10
Lainaus käyttäjältä: tarzi - 18.01.19 - klo:22:24
Gte ei lataa 12v akkua 230v virralla. Korkeajännitelaturi ei osaa muuttaa sitä 12v virraksi, ainoastaan tehoelektroniikka kun auto 'käy'
Kokeilin muutaman kerran. Auto on ulkona pakkasessa (-14), akku on ladattu täyteen, latauspiuha kytkettynä ja auto lukossa. Kun webaston käynnistää kaukosäätimestä, laturin ja auton ledit syttyvät ja lataus alkaa. Kun webaston sammuttaa, lataus loppuu samassa silmänräpäyksessä. Miksi tuollainen käytös, kun tiedetään, että webasto on 12V linjassa - ellei ladata 12V akkua, mihin muualle auto tällöin 230V virtaa käyttäisi?
#10
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
18.01.19 - klo:22:13
Webastoa käytettäessä latauspiuhan ollessa kiinni vihreä latausta osoittava valo välillä palaa vaikka ajoakku on täynnä. Jos tällöin latauspiuhan irroittaa välittömästi samalla kun lukituksen avaa vihreän vielä palaessa, auto ilmoittaa 'käynnistyessään' (sähkölle siis) ongelmista 12V akun latauksessa. Tästä päätellen vaikuttaa siltä, että 12V akkua ladataan (myös) normilatauspiuhan kautta. Tätä päätelmää tukee myös se, ettei 12V akun kanssa ole talven kovimmilla pakkasillakaan mitään ongelmia vaikka autolla ajelee useamman viikon päivittäin pätkäajoa webastolla välillä lämmitellen ilman että polttomoottori pärähtää kertaakaan.
#11
Lämmitys syö talvella rangea. Kun oma ennätys Passatilla kesäkelissä on 57km, niin vastaavasti talvella huonoimmillaan on mennyt vain 23km - joskin puhallinta sammutellen mukavuudesta tinkien pääsee talvellakin yli 30km. Optimioloissa ja -nopeuksilla tuo luvattu 50km on siis saavutettavissa, muttei missään nimessä talvella, kun lämmitys syö suuren osan rangesta.
#12
Lainaus käyttäjältä: PP - 19.12.18 - klo:23:45
Juuri näin. KE-kitkat on parhaat talvirenkaat märällä ja kuivalla, mutta niillä keleillä pito riittää nordic-kitkoillakin. Suurimmat riskit pidon menettämisestä tulevat lumella ja jäällä, joilla nordic-kitka on parempi kuin KE-kitka. Voi toki väittää, että tällä logiikalla pitäisi valita nastat, mutta nordic-kitkat riittävät käytännössä. Omat renkaat ovat toki nykyään harvinaistuvat 195/65, mikä voi vaikuttaa testeihin verrattuna.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005941253.html

Tunnistaako kukaan, kummat kitkat mahtoi olla tässä alla? Rengas näkyy jutun kuvassa.
#13
Lainaus käyttäjältä: vagfani - 06.12.18 - klo:18:16
Autovero voidaan kyllä poistaa yhdessä yössä, se tehtiin Ruotsissa, voidaan tehdä myös Suomessa.
Heh, ei tule tapahtumaan Suomessa. Julkistetut ilmastotavoitteet huomioiden autoverolla tullaan jatkossa aggressiivisesti ohjaamaan autokannan uusiutumista vähäpäästöisempään suuntaan. Nollapäästöisiltä se saatetaan poistaa, suuripäästöisiltä se todennäköisesti nousee. Ja väistämätöntä on se, että siinä vaiheessa kun nollapäästöisten osuus on kasvanut tarpeeksi suureksi, niidenkin verotus porrastetaan laskennallisen WLTP/ELTP/whatever kulutuksen mukaan . Suuressa kuvassa mikään ei tule muuttumaan siinäkään vaiheessa kun valtaosa autokannasta on ns. nollapäästöisiä...
#14
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
27.11.18 - klo:16:52
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 27.11.18 - klo:13:26
En kyllä oikein näe ratkaisun perinteisyyden liittyvän tähän ongelmaan. Itse en hybriditekniikassa ole tavannut mitään toimintahäiriöitä, vaan se on toiminut ilman vikoja paljon miellyttävämmin kuin yksikään käyttämäni polttomoottorikäyttöinen auto. IoT:n tuleminen mukaan kaikkeen ei liity voimalinjan perinteisyyteen. Tuon Car Netin kanssa ei myöskään tarvitse tapella. Sitä ei tarvitse käyttää kertaakaan, jos siltä tuntuu.
Samaa mieltä hybriditekniikasta ja voimalinjasta. Auto on toiminut kuin kello ja sähkömoottorin alaväännön tarjoama liikkumisen keveys ja vaivattomuus tuo edelleen hymyn huulille. Samoin kulutus omassa päivittäisessä ajossa. 8tkm taitaa tulla täyteen viimeisimmällä tankillisella.

Car-Nettiin liittyen olen kuitenkin eri mieltä. Jos auton mukana toimitetaan mikä tahansa varuste tai palvelu, niin tokihan asiakas odottaa, että se toimii. Jos ja kun ei toimi, on se vähintäänkin harmituksen aihe ja vaikuttaa kokonaiskuvaan valmistajasta/palveluntarjoajasta.
#15
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
26.11.18 - klo:21:26
Lainaus käyttäjältä: jarmoke - 26.11.18 - klo:15:49
Mites muilla on car net toiminut viime aikoina?
Viimeisen päivityksen jälkeen toiminut paremmin, pätkinyt vähän vähemmän. Melkoinen vitsihän tuo on kaiken kaikkiaan ollut. Vaikea kuvitella itseohjautuvaa autoa, kun tällaista perussoftaakaan ei saada edes auttavasti toimimaan...  ::)
#16
Lainaus käyttäjältä: SkodaPirre - 11.11.18 - klo:17:18
Allekirjoitan tuon että toyotat ovat reilusti yliedustettuina perä pimeänä hämärässä ja säkkipimeässä ajavissa.

Omien havaintojeni mukaan perä pimeänä ajeleva on 90% todennäköisyydellä Kia.
#17
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
30.08.18 - klo:13:39
Lainaus käyttäjältä: jarmoke - 30.08.18 - klo:12:37
Fleetwood, erittäin hyvä pointti :)
Olen toki yrittänyt ajella B:lläkin ennakoivasti, sopivalla kaasun asennolla se ei jarruta mutta ei kulutakaan. Ajelin kotiin etätöihin loppupäiväksi taajamanopeuksilla (40-60km/h) ja ajelin D-asennolla. Tosiaan rullaa kyllä todella hyvin ja pystyy ennakoimaan paljon hidastamatta silti muuta liikennettä. 10km, 16min ja rangesta katosi 10km :)
Hifistelemällähän voisi sitten tehdä  tarvittavat "ei kiireelliset" jarrutukset vaihtamalla hetkeksi B-asentoon ja sitten takaisin ;)

Samantehoisen energian talteenoton kuin B-moodissa kaasulla säädellen saa ymmärtääkseni aikaan myös jarrupolkimella D-moodissa. GTE jarruttaa ensisijaisesti sähköisesti energian talteenoton kautta ja käyttää oikeita jarruja vasta silloin kun ei pysty 'sähköjarrutuksella' tarjoamaan jarrupolkimen kautta käskytettyä hidastuvuutta.
#18
Ã,,lä hermostu. Jokainen ajelee niin kuin itselleen parhaaksi kokee ☺👍. Maailma olisi ankea paikka, jos kaikki toimisivat kaikissa asioissa samalla tavalla.
#19
Täällä toinen Teriksen tavoin reilusti yli kahden viikon kokemuksella 'kaavoihin kangistunut'...

B modea käytän pääsääntöisesti vain pitkissä jarrutuksissa/hidastuksissa risteyksiä lähestyttäessä ja motarilta poistuessa. Muutoin ajelen D:llä ennakoiden, rullaillen ja tarvittaessa kevyesti jarrutellen  jarrutusenergiaa keräten. Mitä harvemmin jarruun tarvitsee koskea, sitä pidemmälle pääsee. Tällä tavoin toimien saan optimoitua sähkörangen. Pisin yksittäinen sähköinen matkani on ollut 53km niin, että 4km jäi vielä 'tankkiin'.

Pelkästään B modella ajaen jään kauas tuollaisista lukemista. B modessa on lisäksi sellainen ominaisuus, että se saa kuskin vaikuttamaan takana ajavan silmissä idiootilta, kun jarruvalot välkkyvät kuin vilkut konsanaan...
#20
Aurinkolasikotelo on. B8 sedan lasikatolla.
#21
Lainaus käyttäjältä: Dieselman - 24.03.18 - klo:13:55
Ei kyllä kuulosta mitenkään houkuttavalta tuon latauskaapelin kanssa puljaaminen, vieläpä kahdesti päivässä.
Joo. Ja mieti, että sen lisäksi joutuu vielä puljaamaan tankkausletkunkin kanssa, vieläpä kahden tai kolmen kuukauden välein...
#22
Lainaus käyttäjältä: BMF - 02.03.18 - klo:11:25
Harvemmin on tarvinnut sisältä autoa alkaa itse lämpöeristämään, mutta sähköautoilijalle normisettiä...
Joo, totta turiset. Jos pakkaset tästä vielä yli kolmenkympin kiristyy, joudun varmaan eristyshommiin, eli sulkemaan lasikaton suojaverhon. Tänä aamuna mittarissa -28 ja sähköllä töihin - palelematta.
#23
Lainaus käyttäjältä: BMF - 17.02.18 - klo:12:01
Taisit unohtaa taloudellisuuden ja rahakulut koko yhtälöstä. Minulle käy bensa, dieseli,petroli ,sähkö,kaasu ja vaikka pelletti. Autovalinnassa ensin lukitaan  budjetti ja sitten yritän saada siihen  hintaan parhaan mahdollisen itseäni miellyttävän ajoneuvon.

Selvästikään raha ei ole este gte:tä hankittaessa
Tokihan rahalla ja kustannuksilla on useimmille suuri merkitys, enkä ole poikkeus tuossa säännössä. Ihan samalla tavalla kustannuksiin ja omiin mieltymyksiin pohjautuen omankin valintani tein. Työsuhdeliisari, firmalta suht hyvä kompensaatio vähäpäästöisiin. Nettovaikutus palkassa kympin pienempi kuin edellisessä (V40 D4). Siihen päälle säästöt polttoainekuluissa. Suorituskyky, taloudellisuus, tilat, ajettavuus, varustelu ja mukavuus valintakriteereinä. 330e oli vaihtoehtona, mutta sen pienempi sähkösäde ja kohtuuttoman kallis webasto käänsi valinnan volkkariin. Teslalla ajaisin, ellei raha rajoittaisi.
#24
Lainaus käyttäjältä: BMF - 17.02.18 - klo:11:22

Ideaalimaailmassa jos saisi asua kuplassa ja työmatkat olisi alle 30km lisäksi olisi latausmahdollisuudet niin mikä ettei.

Sittrn kun hybridillä pääsisi sen 100km pelkällä sähköllä ja hinnat saisi painettua lähemmäs 40kâ,¬ niin olisi varsin haluttava vaihtoehto.

Kunkin omista tarpeista ja mieltymyksistähän se auton valinta lähtee. Yksi haluaa ajaa dieselillä, toinen bensalla ja kolmas hybridillä, joku pelkällä sähköllä. Vetotapa, vaihteiston tyyppi, teho, vääntö, ... - kaikista saa aikaiseksi tiukan väännön ja väittelyn. Se mikä sopii yhdelle kuin nyrkki silmään, aiheuttaa toiselle näppylöitä. Joku painottaa suorituskykyä, joku kulutusta, jollekin on tärkeintä auton merkki, jollekin pelkkä väri. Kenenkään näkemys ei ole väärä, se on oma ja itselle oikea.

Omista lähtökohdistani (tuo mainitsemasi ideaalimaailma) minun on jatkossa vaikea perustella itselleni muuta kuin sähköä tai hybridiä. Jos Passatilla pääsisi 100km yhdellä latauksella, se olisi tällä hetkellä minulle täydellinen auto Nyt se on sitä 'vain' melkein.
#25
Lainaus käyttäjältä: BMF - 17.02.18 - klo:10:46
Niin pakkasillahan ei gte:tä saa edes liikkeelle pelkän sähkön voimin vaan aina starttaa polttis mukana. Ellei sitten  lähde lämpimästä tallista.

Polttoaineen kulutuksesta päätellen voin onnitella että ajotarpeesi alittaa 30km päivittäisen ajotarpeen. Olisipa itsellänikin. Toki hoitaisin hommat varmaan pyörällä.
Kun en sinusta mitään tiedä, en itse lähde sinun ajotarpeitasi arvioimaan ja kommentoimaan - mutta kukin argumentoikoon tavallaan ja kykyjensä mukaan...

Parituhatta kilometriä tulee kuukaudessa. Ihan ei pyörällä hoituisi... Tallia ei ole, kylmästä pitää lähteä talvella. Ja kyllähän GTE vielä parinkympin pakkasilla ihan pelkällä sähköllä kulkee, kun latauksen ajastaa lähtöhetkeen ja tuhnuttaa webastolla hytin lämpimäksi. Yhden kerran tänä talvena olen joutunut ensimmäiset 10km työmatkasta taittamaan polttisavusteisesti. Pakkasta oli 24 ja lähtö viivästyi niin, että akut ja hytti ehtivät jäähtyä.
#26
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 16.02.18 - klo:23:24
nykyinen GTE Passattini kuluttaa selvästi vähemmän kaupungissa ja matka-ajossa ilman ulkopuolista sähköäkin kuin edelliseni eli Ocu RS
Vahvistan. Kunnioitettavan vähällä kulkee Passat auton kokoon ja voimavaroihin nähden. Ja vielä vähäjanoisemmaksi muuttuu, kun tökkää auton piuhan päähän aina tilaisuuden tullen.

Jos jotain 'huonoa' pitää autosta pistokehybridien mollaajien iloksi hakea, niin omalla kohdalla nestemäisen polttoaineen keskikulutus on sydäntalvella tuplaantunut. Kesällä sadalla kilometrillä meni desejä, näin talvisaikaan palaa peräti puolitoista litraa...
#27
Itse yritän minimoida ohituksessa käytetyn matkan nykimällä muutaman kerran ohjauspyörän vasemmanpuoleisesta läpyskästä ja survaisemalla oikeanpuolisen polkimen pohjaan - JIIIHAA!!! En ymmärrä miksi pitäisi viipyä vastaantulevien kaistalla yhtään pitempään kuin se on välttämätöntä (mikä ei kuitenkaan tarkoita, että lähtisin ohituksiin perää hipoen tai että kiilaisin suoraan ohitettavan eteen - kunnioitan oman ja kanssa-autoilijoiden tuulilasin koskemattomuutta).

Arkiautossa on automaatti, kesäautossa manuaali. Tykkään molemmista :)
#28
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
23.01.18 - klo:08:53
Lainaus käyttäjältä: UltraMagnum - 23.01.18 - klo:07:34Tuosta pakkasella sähköajosta. Eilen pakkasta aamulla -16 ja iltapäivällä -21. 7km matkat molempiin suuntiin polttomoottorilla eikä e-mode ollut mahdollinen. Molemmilla kerroilla 10min esilämmitys webastolla. Tänä aamuna pakkasta -21, 10min webastolla ja koko 7km matka heti alusta lähtien sähköllä. Ei ymmärrä logiikkaa.

Akun lämpötila vaikuttaa.

Juuri ladatulla akulla sähköajo tuntuu onnistuvan kovemmillakin pakkasilla. Lataan illalla 70% asti ja loput aamulla ajastimella lähtöhetkeen ja töistä lähden suoraan tolpasta. Parina päivänä -20 tuntumassa ja juuri ladattuna sähköllä koko työmatka 21km mennen tullen. Tänä aamuna oli -24 ja lähtö viivästyi sen verran, että akut pääsivät latauksen päättymisen jälkeen jäähtymään melkein tunnin verran. Auto notkisteli akkuja hybridimoodissa puolet matkasta, mutta tuli loppumatkan sulavasti sähköllä. Faktatietoa ei ole, mutta minusta vaikuttaa, ettei webaston käytöllä ole näkyvää vaikutusta akuston lämpötilaan.
#29
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
05.12.17 - klo:09:28
Joo. Vaikuttaa siltä, että puhaltimen kytkin = range extender...

Muutaman asteen pakkasella on 21km työmatkan (rajoitukset 100/8km, 80/6km, taajama/7km, parit valot, ei juurikaan tarvitse pysähdellä) jälkeen ollut 12-13km rangea jäljellä. Tänä aamuna ajelin reilut puolet matkasta ilman puhallinta - työpaikan pihassa auto lupasi sähkömatkaa vielä 18km. Kesällä rangea jäi noin 23-24km.

=> Eli karvalakki, rukkaset ja raappa toiseen käteen kuin kuplalla muinoin, niin aletaan hipoa samoja lukemia kuin kesäkelissä.

Heh, no, ehkei oikeasti kuitenkaan - ja koska lataamaan pystyy molemmissa päissä, ei onneksi työmatka-ajossa tarvitse tuota edes miettiä. Mutta pakko myöntää, että pidemmällä matkalla saitaa miestä saattaa jatkossa houkuttaa kasvattaa rangea kiertämällä puhallinta välillä kiinni. Heh - tarttee varmaan hommata autoon pari pussia kosteudenpoistajaa ;)
#30
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
23.11.17 - klo:14:46
Lainaus käyttäjältä: PassatGTE2018 - 23.11.17 - klo:14:15
Jep, noin 30kWh/100km pelkällä sähköllä näyttäisi olevsn lähellä.
Lämppäri ollut toki päällä, ei lastia, ei kyytiläisiä. Oma lämpö 18, muut paikat "Eco" -tilassa (mitä se sitten tarkoittaakaan).
Tuo eco moodi pomppasi vasta täältä esille. En ole asetellut mitään sen kummemmin, kuin lähtenyt ajamaan. Pitääpä lukea ohjekirjaa...
Mutta edelleenkin, tuo pikkaisen yli 20 km vaikuttaa vähältä mitä täältä olen lueskellut kokemuksista.
Joo, _tosi_ vähältä vaikuttaa. Nastat vai kitkat? Vierintävastus vaikuttaa myös. Oletko tarkistanut rengaspaineet?
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy