Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Adokcs

Sivuja: [1]
1
Kyllä ihmettelen. Ekana tulee mieleen kuljettajan ajotaidot *), sopeutua uuteen autoon. Kyllä kulmien säädöillä saadaan paremmat ajo-ominaisuudet, mutta vain suoraan menossa. Mutta siitä seuraa lisääntynyt renkaiden ja polttoaineen kulutus. Lisäksi vaikeampi käyttäytyminen ääritilanteessa. En kyllä säveltäisi itse, enkä antaisi mielipide asentajan ruuveja väännellä.

Mutta tuollainen asia on helppo korjata, kun asian pystyy näyttämään huollossa.

Aikoinaan -63 vuodesta .80 lukuun oli usein huonoja renkaita, niin huonoja että kun vaihtoi vuosivaihdon, pysähtyi monta kertaa tarkistamaan rengaspaineita. Nykyään en ole tavannut enää niin huonoja renkaita.

*) niin, vaikka ite ajoin ekan vuonna yli 25 tkm, niin katson että vasta 5-6 ajo vuonna, yli 150 000 km jälkeen minusta tuli "hyvä kuski".  Alussa, vuosia piti miettiä rekkaa peruuttaessa, mihin rattia kääntää ja usein oikaista, nyt peruutan silmät kiinni yhtä hyvin.

2
Halvalla pääsee alkuun alle 30 eurolla, G1W-CB Full Black 2,7 tuuman 1080p.  On tarkka ja hyvä kuva. Rekkarit näkyy hyvällä säällä 80 km/h maantiellä kohdatessa ja sitä pienemmissä  nopeuksissa.

Tässä kondensaattori mallissa päivämäärä ei pysy montaa päivää, se sekoittaa hieman kansio järjestystä, jos tekee  matka elokuvaa. Mutta jos on "paha tilanne" kyllä sen löytää. Muita hienouksia ei ole, esim. parkkitila ja ilkivalta valvontaa. Hinta vaihtelee ko. kaupassa jatkuvasti 22 eurosta 36 euroon, koskaan ei ole jäänyt tulliin, kiinasta tilatut.

Tämänlaiset on edessä ja takana.  Virta tulee aina molempiin ajaessa 230v pistokkeelta muuntajan kautta. (muuntaja lukitussa kassalippaassa penkin alla, palovaaran takia). Lisäksi on  myös "erikoisjohdot", kaksoisjohdotus, jos muistan laittaa pistokkeen tupakansytyttimeen, kuvaa vaikkapa kaupan parkkipaikalla ollessani kaupassa. Kortiksi 32 GB, mahtuu yli 5 tuntia.

Suosittelisin ainakin tätä ekaksi kameraksi, jos ei riitä, voi sen laittaa takaikkunaan.
https://www.gearbest.com/car-dvr/pp_196898.html?wid=21

Tuossa on G1W-CB etukameran kuvaa. Kuvaa on hieman sumennettu. Aidossa kuvassa näkee hyvin ohittavan puolikaljun kuskin kasvot, rekkari ja vieressä istuvan naisen.
https://www.youtube.com/watch?v=g1zcjkqU8Nc&t=157s

Takakamera on tuon muotoinen https://dashcamtalk.com/dod-f900lhd/ mutta ei muuten samanlainen, koska on jo 8.vuotta täyttänyt.
Vanhassa  kamerassa oli hienouksia, esim. liiketunnistin. Se toimi useimmiten väärin, jos valoisuus vaihteli, oli vaikka puita ja tuulta, tai aurinko teki varjoja, kamera kävi jatkuvasti. Yhtään oikeaa käynnistymistä esim parkkipaikalla ohi ajavista autoista ei ollut.

Etukamera on ollut aina kiinni  joka autossa, peruutuspeilissä, kahdella ohuella maastopolkupyörän sisärenkaasta leikatulla kumilenkillä. Tuo vanha, jossa kääntyvä linssi oli siinä mielessä hyvä, kun sai laittaa suoraan peiliin ja linssiä kääntäen oikea suuntaus.
Nyt G1W-CB kameran alla on 20 cm pätkä em. sisäkumia, jossa on laitettu pikaliimaa ja kierretty n. 10 cm rullalle ja puristettu. Tämä sitten kameran alla, paksunnos ojan puolella. Ja molemmat kiinni parilla kumilenkillä taustapeilin konepellin puolella. Lisäksi kamerassa on 90 asteen irto-kulma, ojaan päin, (ei 90 asteen johto), johon kameran virta tulee. Alkuperäinen johto tulisi pystyyn, eikä mahdu näin kiinnityksessä autooni.
Toki sievän kameran saa kuljettajalta täysin piiloon, peilin taakse, mutta varakuski joutuu katselemaan sitä jatkuvasti. Ja kamera näkyy myös ulos.

Kun valitsin uusia varalle jos 8-vuotiaat kamerani pettää, mietin Transcend DrivePro 220 ‐autokamera, imukuppitelineellä. Tuossa luvataan monia hienoja ominaisuuksia suomen kielellä, mutta siinä oli kaksi vikaa, heikko kuvanlaatu ja toiseksi, se oli niin suuri että sitä ei saa asennettua huomaamattomasti autooni.

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/29439/fqjgv/Transcend-DrivePro-220-autokamera-imukuppitelineella

Eikä tässä vielä kaikki. G1W-CB kameralla saa hyvää kuvaa kun liittää sen virtapankkiin. Saa vaikka automaattisesti 5 tuntia kuvaa, jos virtapankki antaa virtaa. Kuvan laatu on aivan ok, jos kamera ei heilu. Joka kuva on kyllä terävää, mutta jos kamera liikkuu kädessä tulee epävakaata kuvaa ja ilkeä katsella. Kuva toimii hienona kakkoskameraa, eri kuvakulmasta, jos tekee elokuvia.

3
Pituus ennen 175, nyt vanhempana on pituutta 170 cm. Penkki aivan ylös ja pykälä alas, jotta seuraava kuski ei revi mekanismia rikki.  Lisäksi mulla on 3 cm tyyny, tukee reisiä polviin asti, on selkänojasta 10 cm etäällä. Jos ajaa lippalakki päässä se osuu joskus kattoon ja otan sen pois. Penkki melko takana, ratti täysin takana ja ylhäällä.

Yleisesti ottaen olisi kai turvallisin istua, penkki alhaalla, polvet sopivasti koukussa, mutta istuja  ja ratti mahdollisimman kaukana tuulilasista.

4
Octavia III (13-) / Vs: Octavia III kulutuslukemia
« : 08.10.17 - klo:14:40 »
Kyllä pienellä kulutuksella pääsette. Ajamme pääasiassa pitkää ajoa valtatiellä, alle nopeusrajoitusten, kulutus aina kesälläkin yli 6.2 l/100. Emme ohittele, emme käytä jarruja kuin parkkiin ajaessa. Emme aja edellä ajavan nostattamassa tomussa, emmekä muutenkaan edellä ajavan ehdoilla. Renkaissa 2,35/2,45, siis ylipaineiset.
(octavia farkku 1,4 l, 2/2015)

Edellisessä Primera 1,6 farkku, oli päinvastoin, aina alle 6 l 100/kn, kesärenkain, sillä kyllä ajoimme vielä hieman rauhallisemmin.

5
Octavia III (13-) / Vs: Octavia 1.0 TSI - kokemuksia?
« : 05.09.17 - klo:13:44 »
Itse en ostaisi 1 litraista. Kehottaisin myös harkitsemaan ennen litraisen ostamista jos on samantyylinen kuin mekin, ostetaan aina uusi ja pidetään kauan. Harkitsemaan sitä, kasvaako perhe ja lapset tai tarpeet. Kai litraisella yksin pärjää, mutta 2-3 matkustajaa painaa ja kulku hidastuu. Varsinkin ohitukset ovat vaarallisia.

edellisestä kirjoituksesta lainattu.
"Kyllähän autolla ilman ilmastointia voi ajaa, mutta enpä ostaisi rahalla autoa jossa ei ole automaatti-ilmastointia."

Oma kommentti, meillä ei ole vielä opittu käyttämään ilmastointia automaatilla, ei kesällä, ei talvella. Joskus on kokeiltu 50 km ja siirrytty entiseen tapaan.
Meillä on aina vain tuulilasiin, kesähelteellä myös kasvoille. Puhallin useimmiten 1 ja lämpö 18 astetta. Puhallinnopeutta joutuu kyllä syksyllä ja talvella ikkunoiden hikoilun takia lisäämään 3 asti, mutta harvoin.

6
Jynssäsin pari kolme viikkoa sitten tuulilasin aivan puhtaaksi sisäpuolelta ja nyt se on jo aurinkoa vasten aivan utuinen.

Helppo homma, se on sitä normaalia ulkoa tulevaa likaa, tomua. Vaikka on suodatin, niin se läpäisee pienimmät hiukkaset ja niitä on paljon.
Sitä likaa ei voi kokonaan välttää, mutta vähentää voi. Esim. joka auton perässä on valtava hieno pölypilvi, varsinkin kuivalla kesäsäällä. Sen näkee hyvin kun lenkkeilee maantiellä auringonlasku  aikaan. Tietysti vastaan tulevatkin aiheuttavat pölyä, mutta perässä ajaen se on aivan jatkuvaa. Sama pöly menee myös auton ilmanputsariin ja moottoriin.

Putsaa ja olen putsannut auton tuulilasin sisäpuolelta viimeiset 50 vuotta vain puhtaalla vedellä ja talouspaperilla. Ensin märällä paperilla, sitten sen päälle kuiva, siis kuivahkolla paperilla ja lopuksi täysin kuivalla. Hätätilanteessa pyyhkäisen kokonaisella, kuivalla talouspaperirullalla.
Parhaiten puhdistus onnistuu juuri sellaisella ilmalla ja silloin kun näkee sen tomun.

Innokkaimmille tuulilasin pesijöille voisin kertoa vielä kaksi varoitusta.
Älkää puhdistatko liian innokkaasti, se liimattu peili irtoaa joskus yllättävän helposti lasista. Tosi nykyisissä autossamme ei ole kai enää tuulilasiin liimattu.
Toiseksi, älkää käyttäkö sellaisia aineita joita ei ole tarkoitettu ko. paikkaan. Olen nähnyt kun yksi puhdisti lasia sisältä "5-sateesta" aineella, se aiheutti harmeja ja poistaminen hankalaa.

7
Itse tein kirkkaasta 2mm muovista ja alkuperäisillä jousikiinnikkeillä kiinni. Saatan kyllä vielä maalata tuon mustaksi.

Kuvatus aiheesta

Hei, ei olisi tarvinnut tehdä tutkan kohdalle reikää. Eikös reikä mene helposti umpeen lumesta.

Itselläkin ollu kirkkaasta, 1,5 mm kai pvc  muovi levystä tehty täysikokoinen. Vain pahimmilla lumikeleillä tutka ei toimi, se tapahtuu yleensä vasta yli 30 km ajon jälkeen. Ja sileä levy on helppo pyyhkäistä puhtaaksi.
Meidän autoissa on kiinni kahdella mustalla mustekalalla.

Kun on maskisuoja, pesen harjattomalla pesulla.

8
Octavia III (13-) / Vs: Octavia III huolto Se Ajoturva
« : 02.09.17 - klo:12:30 »
Onko huolto teillä vaihtanut takakontissa olevaa renkaanpaikka ainetta ? vajaa kuukausi niin pitäs inspection huoltoon viedä. Omassa pullossa parasta ennen 9/2017. Voi olla et vaihtavat sen. Ei kai ajoturva voimassa jos se jää vaihtamatta. Uusi metroautossa noin 54e


Läheisen kaverin rengas oli tyhjä omassa pihassa, hesan seudulla. Soitti ajoturvaan, 20 min päästä tuli Autoliiton auto paikkasi renkaan ja lähti. 2015.

Enpä ole tuota ajatellut, että vaihtavat aineita huollossa. En ole ajatellut itse paikkaavani rengasta, kuin todella hätätilanteessa. Välineet ja taito siihen on aina mukana + 3 suurta painepulloa.

9
Saako 13 napaisen perävaunun pistokkeesta virtaa Peruutuskameralle. Virta saisi olla aina päällä, kun autoa käytetään.  Näin saisi kaiken kameraan liittyvät helposti auton ulkopuolelle, ilman reikiä.

10
Eiköhän tästä asiasta ole vängätty tälläkin palstalla aiemmin ihan tarpeeksi.

Totta, tästä on puhuttu ja kirjoitettu aivan liikaa 😇

Mutta rengasmyyjät ja heidän "lampaansa" aloittavat aina uusia keskusteluja jotta saavat autoilijat kokeilemaan uutuuksia.

Rengaskokeilu on aina hyväksi rengas myyjille, kolari korjaajille jne., se työllistää.

11
Yli 50 vuotta ajaneena (49v kolhimatta autoa) ajoin pari talvea kesärenkailla, sitten pari vuotta oli nastat vai takana vetävissä pyörissä. Seuraavaksi olivat nastat kaikissa pyörissä aikaisesta syksystä tammikuun loppuun. Helmikuun valoisat ajat ja usein paljaat päätiet sujuivat kesäkumeilla. Silloin oli 500 000 autoa, nyt 2,5 miljoonaa.

Nykyään 1975 asti olen ostellut vain nastarenkaita ja repinyt nastat pois aina kun ovat jonkin verran kuluneet, tai tarvinnut kesärenkaita. Kun en vaihda renkaita edestä taakse, niin vaihdan aina vain 2 rengasta kerrallaan. Uuteen Skodaan (2015) osti heti samanlaiset alut jotta voin jatkaa hyväksi havaittua tapaa.  Ilias 6.5J x 16".

Vaikka talvirenkaat ovat muuttuneet "ekologisenmiksi" ja nastarenkaissa pehmeämpi kumi, kuin kitkarenkaissa niin hyvin ovat kestäneet ja toimineet tasapainotuksen, kulumisen, yms asiassa.

Meille ja luulen että kaikille riittää kesällä maantiellä kuluneiden talvirenkaiden pito. Jos auto lähtee kesällä heittelehtimään, se on itse aiheutettua, esim, minunkin ohittaja ajoi liian jyrkästi takaisin omalle kaistalleen (moottoritiellä) ja siitä alkoi 100 metrin heittelehtiminen ja pyörintä.

Toivon että kaikilla vastaantulijoilla on hyvät nastarenkaat, jotka eivät ala heittelehtimään eivätkä joudu ajamaan riskirajoilla, tai liian hiljaa aiheuttaen jonoja ja ohituksia.

Työkaveriani vastaan tuli talvisella suoralla valtatiellä heittelehtivä auto joka päätyi kuljettajan oveen. Koska oli pimeää, siinä ei ollut käytännössä mitään mahdollisuutta havaita yhden auton käyttäytymistä kun oli useita vastaantulijoita ja aikaa 2-3 sekuntia. 

Kumman sinä uskot tulevan ensin kohdallesi, pahan kolarin, 🚑
vai Loton jättipotin🤑.


12
Aloitin muuten sen takia kun tiedän tapauksen, kun auton etuosan valoja oli muutettu laittomasti ja auton omistaja joutui osa vastuuseen pahassa kolarissa. En voi kertoa enempää, on niin läheinen asia, ei kuitenkaan oma. Auton omistaja  :-X koska on niin  :o  :(  >:(   :'(

13
Ei ollu aikaa etsiä sopivia osastoja  ;)

Turvavyö kuluu, vain viikonloppuisin ja pitkää matkaa 12 000 km ajetussa selvästi kulunut. Onko moni, usein lähtöjä tekevä vaatinut jo uuden turvavyön.  http://aijaa.com/dsAI8d

Meillä, myös teillä on takaäänenvaimennin puolillaan vettä, vaikka ajaisi satoja kilometrejä ja 10 km kaupunkiajoa ja lämpöiseen talliin. Olen tehnyt peltiruuvilla reiän, takaosaan pohjaan joka autooni jo -80 luvulta asti. En tiedä onko siitä mitään hyötyä tai haittaa.  http://aijaa.com/JpYzSa

Pieni parannus peruutusvaloon, teillä on varmaan parempia ehdotuksia. Tuollainen on parempi kuin alkuperäinen ja näkyy hyvin myös takana tulijoille.  http://www.ebay.com/itm/182056644595

” Canbus No Error 1156 BA15S P21W LED Car Tail Backup Reverse Light Bulb White”

Tuollainen vielä hieman parempi, mutta ainakaan päivällä ei näy taka tulijoille lainkaan, ei siis varoita. Tässä on siis vain 1 led linssissä.  http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=151642419229


14
Mikä mahtaa olla tilanne nykyään, jos vaikkapa kolarin toinen osapuoli sanoo että vastaantulijan valot häikäisivät yllättäen. Korvaako vakuutusyhtiö kaikki mukisematta vaikka tulisi miljoonien eurojen vahingot, jos vaikka kuski, isä halvaantuu. Mietin vaan jos laittais kiellettyjä polttimoita kakkosauton (primera) etupäähän, sumuvaloihin.

Ennen oli ennen -90 luvulla kyselin asioita vakuutusyhtiöstä ja tuohon sain kirjallisen vastauksen että suuremmissa onnettomuuksissa myös aiheuttaja joutuu 10 - 30 % vastuuseen.
Kyselin myös moposta. Silloin, vaikka luovutti alaikäiselle ei saanut mitään korvausvaatimuksia ja liikennevakuutus korvaa kaiken.  Vain, jos luovuttaa vaikka moponkin alkoholin vaikutuksen alaiselle useimmiten joutuu enemmän tai vähemmän korvausvastuuseen.

15

. Suomessa räntäsateessa ei sitten tartte vakkarilla muuten ajella kun tutka menee umpeen.

Meillä ainakaan ei  tutka ole mennyt useinkaan räntäsateella umpee ja jos meni, silloin oli ajettu jo 80 km ja oltiin jo kaupunkialueella.

Selitys on ehkä siinä, kun meillä on koko etusäleikön päällä yhtenäinen 1,5 mm pvc muovi. Se on kiinni kahdella mustekalalla ulkomaisista säleikön reiästä. Keskellä mustekaloissa  on vielä teräslanka jolla niitä on erotettu kauemmaksi, juuri rännän takia. Mutta ei tarvi kuin mustekalat.

Ohje; Myyjä sanoi että on PVC, oli ainakin kai 1x1,5m levy hinta 12e, jota oli helppo leikata saksilla. Sitten vielä paikan päällä hieman muotoilin kuumailmapuhaltimella, se ei kuitenkaan tarpeellista. Ja senkin voisin kertoa, muovi on ritilän kokoinen + rekisterin kohdalla, keskellä  uloke rekisteri alle, niin paljon että tulee rekisterin yltä näkyviin. Meni rekisterin ale ruuveja avamatta. Mustat mustekalat on tyylikkäät.
Alaosaa käytän heti syksystä ja yläosaan on samanlainen jota käytän kun tulee alle +-0 kelejä. Kun mittailin heti ajon jälkeen, en koskaan saanut jäähdyttäjän paluuputkesta, mittarilla tai kädellä minkäänlaisia lämpölukemia. Aina oli täysin kylmä. Mittari on aina 90, se ei liiku koskaan kun kerran on noussut.
https://www.tokmanni.fi/productresources/pic1_big/6438114884690.jpg

Ajossa ei varmaan koskaan ylikuumene, mutta jos jää lumihankeen kiinni, niin silloin moottorit yleensä kuumee herkästi ja uskomattoman nopeasti.

Kerran on ollut vahingossa harjallisessa pesussa, ei vahinkoa. Yleensä pesen harjattomalla, menen kun auto on mennessään jo todella märkä.

Jos ajattelee että ei osta sellaisia lisävarusteita jotka ei toimi koko vuotta ja joka tilanteessa, en minä olisi voinut ostaa koskaan autoa, 50 vuoteen.



16
Usein syyllinen ei ole kuljettamansa auton vakuutuksenottaja jonka allekirjoitus pitää olla vahinkoilmoituksessa.

Meilläpäin vahinkoilmoituksen allekirjoittaa, jos siinä kunnossa ajoneuvojen kuljettajat, allekirjoitus ei kuulu lainkaan tapahtumapaikalta poissaolevalle vakuutuksen ottajalle. Ja liikennevakuutus on aina voimassa, vaikka ei olisi otettukaan ko. autoon.

Poliisi kannattaa kutsua aina paikalle, varsinkin jos on se kuski, jolla on autossaan vähemmän porukkaa tai on hiljaisempi. Jutut muuttuvat yhdessäkin yössä melkoisesti, sen olen nähnyt.

Kamera kannattaa laittaa videointiin, kameroiden mikki yleensä sieppaa äänen kaukaa.



17

Kyllä meidän 1,5 vuotta takaperin saadussa 1,4l Octaviassa kaistavahti hoitaa homman paljon paremmin kuin tuossa mersu videossa. Kun kokeilin, pidin käsiä polvien päällä ja aina nykäisin kun piippaus.

Toki normaalisti ajan aivan itse, kaistavahti ikään kuin siinä ohella keventää oikeaan suuntaan. Kaistavahti on tärkein pimeällä, varsinkin valtateillä kun on jatkuva vastaantulijoiden jono. En ny tiedä suosittelisinko kaistavahtia, automaattivaihteistoa tavalliselle nuorelle, mutta kun vanhempana viimeisiä autoja ostelee kannattaa ottaa kaikki herkut.

Mukautuva vakionopeussäädin on todella hyvä, se jarruttaa mukavan kevyesti sinultakin tulevia jalankulkijoita, polkupyöräilijöitä. Näin on, vaikka ei olekaan sanottu olevan.

18
Ajattelin kertoa myös tarinani, koska tässä ei näytä olevan paljoakaan asiaa volkkareista. Oli Corolla 2004, siitä meni vilkun palautus rikki kun auto oli yli 5-vuotta vanha. Korjaus oli mahdollista vain ohjausakselin vaihdolla, hinta 2000 e. Tein kirjallisen reklamaation, omavastuuosuus tuli 120 e. Ja se oleellinen, autossa ei ollut yhtään todella huolto leimaa, toki ei siitä mitenkään huolleta.  Itse olin öljyt ym. vaihtunut. Tuli uusi "jäykkä ja tahmea" ohjaus joka mukautuu pian ja oli hyvä vielä seuraavan 100 tkm.
Samsungista on vain hyvää sanottavaa, vaikka puhelin puolella olenkin vaihtanut merkkiä. Vain mikron ovi tuli jäykäksi, ei siis pysynyt paikallaan avatessa. Kun vein kauppaan, ei kysytty edes syytä kun antoivat uuden mikron.

19
Superb III (15-) / Vs: 4E7 Sähkötoiminen takaluukku
« : 16.08.16 - klo:16:59 »
Takaluukkua on mukava ja kevyt käyttää.  Moni varmaan käyttää myös sisänappia, on se luxusta. Tarkemmin ajatellen se on ainakin väärässä paikassa ja liian herkkä. Olen nähnyt yhden vahinko aukaisun liikennevaloissa ja kuullut että takaluukku on auennut autopesussa.

Voiko takaluukun avauksen sisänappia ohjelmoida pois.

20
Moottori ja voimansiirto / Vs: DSG-vaihteistojen viat
« : 17.08.15 - klo:10:26 »
joka korvaa tarkasti rajatut vakuutetut kohteet - siis ei ole 100%:n kattava.
.

"ärsyttää tällaiset kirjoitukset", kyllä meillä ainakin Kian kohdalla on aivan kaikki viat korjattu. On jo 5. kia perheessä ja kaikilla on ajettu yli 150 tkm. Eikä huoltohinnat hurjia ole, olen teettänyt huollot tuossa kaverin "monimerkkikorjaamolla".

onkohan kirjoittajalla kokemusta. meillä viimeiset 15v aina 3 Kiaa, 1 Tojota, 1 Wv/Skoda perhe kokonaisuudessa.
Vuoden aikan ostettu ja jo saatu 3 uutta pikkuautoa, viimeks Octavia farkku toukokuussa.

21
on tehnyt auton ostaessaan väärän valinnan.
Meillä pidetään yleensä 10 vuotta ja ajetaan lähes 200 000 km lasiin. Sillä aikana historiaan katsoen ei ole laitettu yhteenkään jarrupaloja, tai levyjä, ei kytkimiä, yms. Autot ovat menneet suodattimien, tulppien ja öljyn vaihdolla, omassa tallissa. Toki jokaisessa  ollut jokin tyyppivika, ne olen korjannut merkkihuollossa, ikkunan putoaminen, jousen katkeilut, vilkun palautus, yms.
Ascona -86 pidettiin 18 vuotta ja seuraavakin omistaja ajoi vielä 4 v ja taitaa vieläkin omistaa. Meiltä se lähti alkuperäisillä jarrupaloilla, loistokuntoisena 260 000 km ajettuna. Ainoa suuri puute oli ilmastointilaite.

Jos auto tuntuu ennenaikaisesti vanhalta, kannattaa katsella omaa ajotyyliä tai jopa omaa itsetuntoa. Usein vaihtaminen on todella kallista. Ajotyyli vaikuttaa todella paljon kaikenlaisiin vikojen syntyyn, vaikka ne eivät heti ilmene. ;(meillä ole rahan puutteen takia autoa kauan pidetty, vaan aivan järki syistä.

Olen myynyt 12 suoraan itse pois, toisen kolarissa olleenkin myin, ensimmäisen annoin vaihdossa.

22
Octavia III (13-) / Vs: Ocu vm-14 lakka pukkaa irti..
« : 10.06.15 - klo:09:43 »
Niin. Kysytty on. Nyt kun ne sanoo, että ei mene takuuseen.

jos siltä tuntuu,  viikon harkinnan jälkeen että olisi takuuvaatimus,
yleensä parasta on lähettää kirjallisena ja kirjattuna kirje, REKLAMAATIO. jossa selvittää asian ja vaatimukset ja pm. johon mennessä odottaa vastausta  (3 viikkoa).

Skodalla ja monella muulla automerkillä ei saa helpolla suullisesti oikeuttaan.

23
Skoda / Vs: Octavia III 1.8 TSI LB Elegance -13 (VM 2014)
« : 10.06.15 - klo:08:51 »
Poliisit oli muutaman kerran valoissakin vierellä ja ihan rauhassa sai olla ;D
Kalvottaja sanoi leimakin tulleen 35% etusivulaseilla,asemaa ei kertonut enkä kysellyt?

Kop kop puuta.

Oli ihan pakko kirjoittaa. Ei noita kalvoja, ei montaa muutakaan yleisessä katsastuksessa ilman ko. kohdan katsastusta erikseen tilaamalla tarkasteta. Ei esim vetokoukkua tarkasteta muutoin kuin erikseen tilatessa, se saa olla laiton, tai sähköpuoli toimimaton yms. ei katsastus sitä katso. (ajatuksena on, että nehän voi asentaa heti katsastuksen jälkeenkin)

Mutta jos tulee vakava onnettomuus, korvaukset kymppi- tai satoja tonnia, kaikki auton laittomuus on varmaan haitaksi.

Itse "kokeilen kepillä jäätä", ilmoitan vastapuolen valojen häikäisyn, tai puuttuvien valojen, vastapuolen puhuneen puhelimeen, tummien sivulasien haitanneen kuljettajan näkyväisyyttä tai jotain muuta.
Tarkoitan siis, jos korvaussummat ovat suuria, tai tulee henkilövahinkoja, vakuutusyhtiö etsii autosta vikoja jotta voi vaatia kuljettajalta 20-50 % vastuuta onnettomuuden kustannuksiin.
Samoin, pikkujutusta, kalvoista,  saattaa tulla ratkaisu,  siihen kumpi on syyllinen.

24

[/quote]

Kuitenkin suurin osa ihmisistä ostaa aluvanteet autoonsa mukaan kesäpyöriksi.
[/quote]

Aluvanteistahan ei ole yhtään mitään muuta hyötyä, kui se, että jos on 4-5 puolaiset, saa puhdistettua lumet ja kurat vaikka päivittäin, ettei vapise eikä nivelet kulu.

Ite tingin lisää 4 samallaista aluvannetta, kun en saanut uutta autoa peltivanteilla.

25
Havaituista kulutuksista tuli mieleen, onko moni kokeillut jäähdyttäjän alaosassa maskipeitettä noin niinkun kulutuksen pienentämiseksi.


Luin eri automerkin tiedotteista, että maskipeitto lisää huomattavasti polttoaineenkulutusta, koska ilma joutuu kiertämään auton ulkopuolelta, eikä pääse suunnitellulla tavalla. Omissa kokeiluissa laitoin muovin koko keulaan, mitään lämpötilojen nousua en havainnut, kun oli useita langattomia mittareita ja villaa mittarien päällä. Öljynlämpöä en yrittänytkään mitata. Itse käytän alaosan viimapeitettä, lähinnä sen takia etteivät konehuone ja jäähdytin likaannu.

Normikulutuksesta yleensä. Ihmettelen, jos pääsee alle normikulutuksen isommissa kaupungeissa, tai suomen karkeilla maanteillä.

26
Moottori ja voimansiirto / Vs: Vs: DSG ja käsijarru..
« : 28.04.15 - klo:10:03 »

Itse toimin myös aina, kaikkien automaattien kanssa, niin että vaihde N, käsijarru päälle, jalkajarru pois ja sitten vaihde P:lle. Kotiparkkiksella annan auton jopa valahtaa ilman käsijarrua omaan kuoppaansa, ja sitten vasta käsijarru ja P.

Mutta toisaalta, tyhmä kun olen, niin vaihdan ne moottoriöljyt 15tkm välein, laatikkoöljyt vaikka niitä ei pitäisi vaihtaa ollenkaan, ja jopa ohjaustehostimen öljytkin, ihan vain tyhmyyttäni. Jopa akkua minä idiootti menen ctekillä latailemaan, vaikka autossakin on laturi itsessään. Ja aina löytyy niitä ihmettelijöitä, että mitäs järkeä tuossa on. Enpä ole yhtään moottoria, vaihdelaatikkoa, ohjaustehostinta tai akkuakaan vielä remontoinut, toisaalta kai se Laakkosen sijaisauto olisi mukavaa vaihtelua laskua odotellessa.

Siitä kun laitat ensin N, annat valua kuoppaan ja sitten käsijarru kiinni ja P asentoon.
Ajattelet säästää vaihteistoa, mietippäs kuinka suuret kuormat vaihteisto kestää ajossa, pysäköinnissä kuormat, rasitukset ovat minimaaliset, toimit kuinka vaan.

M öljyä on viisas vaihtaa alussa n. 25tkm ja 100 tkm ajettuna 15tkm välein. Toki öljyn merkki vaikuttaa paljon ja, lisäksi sen tummuus ja paksuneminen. Lisäksi lisäyksen tarve on myös 1 merkki öljyn heikkenemisestä.

Millään laturilla ei kannattane latailla akkua yhtään liikaa.
Tuntuu että pidät autoa, kuten kukkaa ja vaihdat ennen kun on ikää 4 v tai 120  000 km ajettu. Jos niin usein vaihtaa, ei kannata kuin minimaalisesti huoltaa, eikä tietysti ruostesuojata eikä vahata, yms.
Meillä ostettu uutena  n. 14 autoa, pidetty kaikkia yli 10v, 150 000 km. Muutamat yli 15-19v, 240 000 km. Kaikkia ei ole yhtään kertaa vahattu, kun myin, pesin tärpätillä ja näytti hyvältä.

Sinun ei kannattaisi kyllä vaihdossa antaa autojasi, van myydä hyvälle kaverilla.

27
Octavia III (13-) / Vs: Uuden Octavian viat/murheet.
« : 10.10.14 - klo:12:30 »
"Lotisee myös takimmainen äänenvaimennin. Joka aamu saa vetää lämät tiskiin että saa pöntön tyhjäksi vedestä. Muuten pulputtaa kuin vesijetti järvessä."

Rekisteröidyin jotta saan tuohon kommentoida. Itse olen jo vuosikymmeniä tehnyt 2-3 mm reiän takapönttöön hyvällä menestyksellä, myös kaikkiin 2000 luvun autoihimme. Missään viidessä ei ole olut äänenvaimennin, pakoputkiongelmia kun olen ajanut 0-150 tkm. En tiedä uskallanko tehdä enää 2015 tulevaan autooni.

Sivuja: [1]







Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi