Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - TU

#1
Navigointi / Vs: Kartta päivitykset VW.
10.07.22 - klo:15:59
Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 20.07.21 - klo:12:16
Rupeaa huolestuttavasti näyttämään, että pre-15 kärryjen karttapäivitykset on 11/20 jälkeen taputeltu. K-Euroopan lomakausi on alkamassa, eikä päivitystä näy  :(
Vaikka peli näyttää menetetyn pitkän aikaa sitten, niin hetken mielijohteesta klikkasin Volkkarin sivuille ja katsoin karttapäivityksen saatavuutta. Yllättäen valinnoilla "Golf until 2015" ja Discover Media MIB 1" olikin tarjolla 20.6.2022 päivitetyt kartat. Euroopan kartan koko on pakattuna 27 gigaa ja auton navissa on 8 gigan kortti... Jotain pitää puuhastella, että saa otettua edes lähitienoon kartat käyttöön. Näyttää kuitenkin siltä, ettei olekaan vielä täysin end of life -kapistus.
#2
"Error: bend lighting (AFS)" saattaa olla niinkin yksinkertainen kuin palanut kulmavalon polttimo. Sijaitsee umpion sisäreunassa, siis ne mitkä näyttää suoraan sivulle vilkun kera kääntyessä. Ovat ihan tavalliset H7-polttimot. Muista herjoista en osaa sanoa. Omassa meni toinen polttimo jotain puoli vuotta sitten. Ei herjannut silloin muuta kuin tuota yhtä vikaa.
#3
Lainaus käyttäjältä: Henkk-a - 01.09.19 - klo:13:47
Onko kenelläkään kokemusta uudemmista 1,4 TSI Multifuel -moottoreista yli 100 tkm ajettuna? Kai nämäkin hihnakoneiksi vaihtuivat samaan aikaan perinteisten bensamoottoreiden kanssa?

Näitä juttuja kun lukee uudempienkin TSI-koneiden ongelmista niin kummasti alkaa dieselmoottorit kiinnostamaan vaikkei kilometrejen puolesta diesel ykkösvaihtoehto olekaan.

Oman mittarissa on vasta noin 83 tkm, uutena on hankittu. Öljyä on kulunut koko ajan noin puoli litraa per ölynvaihtoväli, joka on Multifuelissa kiinteästi 15 tkm. Ei ole siis tarvinnut lisäillä öljyä, vaan vaihtovälillä tikusta katsoen pinta on vajonnut noin maksimista minimin ja maksimin puoliväliin. Koko ajan on ajettu E85:llä. Toki on huomioitu manuaalissa lukeva "normibensaa tankillinen per 15 tkm". Lisäksi on tankattu tavallista bensaa talvella, mikäli on ennusteissa pitemmän aikaa selvästi yli 10 asteen pakkasia.
#4
Lainaus käyttäjältä: clacson - 01.02.12 - klo:08:21
Tässä parina päivänä on taas saanut todistella joukkoliikennebussien kuljettajien "ammattitaitoa":
..
- jarrutetaan pysäkille tultaessa niin myöhään, ettei sinne enää mahduta ja joudutaan röhnöttämään keskellä ajoväylää.

Todennäköisempää on matkustajan taidon puute. Joko ollaan pimeän/hämärän aikaan "maastoutuneena" pysäkille (ei heijastinta yms.) tai sitten tajutaan kyydissä ollessa hieman myöhässä että piti jäädä juuri tässä pois kyydistä.
#5
Jatketaan tähän kun tämän talvikauden talvirenkaista on kyse. Uudet talvirenkaat on hankinnassa. Renkaita varten olisi tarve perusmallin aluvanteille. Kummempaa ulkonäköä ei havitella, kelpaisi vaikka auton mukana tullut alkuperäinen peltivanne+pölykapseli -kombinaatio. Kun sellaista ei valmiiksi ole, niin järkevintä hankkia edulliset aluvanteet.

Sitten itse kysymykseen. Edullisemman pään vanteissa on edustettuna sellainen merkki kuin Rundo (lähinnä mallit WH15 ja WH16). Itselle tuo on täysin tuntematon merkki. Pikaisesti googlaten ei selvinnyt mistä nuo on kotoisin. Onko tuosta merkistä laatuhavaintoja esim. että kestääkö pinnaltaan meikäläisiä talviolosuhteita edes 3-4 vuoden verran?
#6
Ei taida olla mitään valittamista kun sähkökatko tiistain keskiviikon paikkeilla oli mitättömät 16 tuntia ja siitäkin puolet meni nukkuessa. Ei merkittäviä myrskyvaurioita lähitienoilla. Kaatuneista puista sähkölinjoille osumisprosentti näytti olevan aika iso. :(
#7
Navigointi / Vs: Navigaattorikeskustelua
11.12.11 - klo:21:13
Pari kertaa on saanut täysin mykän TomTomin henkiin pelkällä reset-napin painamisella. On ilmeisesti kertaluokkaa järeämpi hantaaki kuin virtakytkin.
#8
Lainaus käyttäjältä: XUE - 09.12.11 - klo:14:24
Vammautumisriskin mukaisessa järjestyksessä kärkikuntana oli Pietarsaari, missä liikenneonnettomuuksien uhreja tuhatta asukasta kohti oli 11,6. Kuntatilaston seuraavina olivat Kuusamo (8,1), Kauhajoki (7,5) ja Seinäjoki (7,4).

Viime vuoden 10 vilkkainta vahinkopäivää ajoittuivat tammikuun lopun ja maaliskuun alun väliselle ajalle. Kaikkien niiden taustalla oli sään lauhtuminen ja siihen liittyvä lumimyräkkä. Näinä sekä ensilumen päivänä 18. marraskuuta liikennevahinkoja tapahtui kaksi kertaa enemmän kuin keskimäärin.

Mitenköhän paljon Ruka vaikuttaa tuossa tilastossa sesonkiaikana käytännössä Kuusamon asukaslukuun sekä liikennemäärään ja sitä kautta huonontaen lukemia?
#9
Tuosta renkaiden tekoajankohdasta, tuli aikoinaan ostettua Nokian nastattomat talvirenkaat. Ostoajankohta oli viikolla 43 vuonna 2008. Renkaissa luki valmistusviikkona 41/08.  :)
#10
Lainaus käyttäjältä: jonatz79 - 30.10.11 - klo:23:01
Ainut miinus on että Xenonit ovat erittäin terävärajaiset ja lyhyet on todellakin lyhyet ja syksyn pimeillä vesikeleillä jopa vaaralliset koska mutkat tuppaa tulemaan nopeasti. Autossa on kulmavalotoiminto joka säätää itse valot kuorman mukaan.
Aika monessa vastaavassa Golfissa on ollut ajovalojen säädöt pielessä tehtaan jäljiltä. Ei muuta kuin takuusäätöhuollon listalle jatkoksi. Kestävät kyllä säädöissä kunhan laitetaan kerran kohdalleen.
#11
Ei ole vielä. Katellaan kun 5-10 vrk:n sääennusteissa on jonkinlaisia selviä talven merkkejä. Todennäköisesti ensi viikonloppuna tulee vaihdettua vaikka kesäkelit jatkuisikin. Nastattomat talvirenkaat on kyseessä, mutta siitä huolimatta ei ole hötkyä vaihtaa.
#12
Pienikin elementti riittää sopivasti konfiguroituna. Aikoinaan (n. 15 v sitten) oli autokäytössä Seas:n 6,5" elementillä varustettu subbari. En muista kotelon tarkkaa kokoa, jotain 20-30 litraa. Refleksikotelo oli viritetty noin 25 Hz:iin. Hifi-lehden ohjeen mukaan tehty eli joku oli virityksen kunnolla suunnitellut. Taajuusvaste meni vaimentumatta oikeasti noin 20 Hz:iin asti. Toki desibelit oli rajalliset, mutta ns. normaalia käyttöä varten ihan riittävästi. Toimi pari vuotta kunnes sisäkäyttöön tarkoitettu elementti korkkasi meikäläisten ulkoilman lämpötila- ja kosteusvaihteluiden vuoksi.
#13
Arvotaan mukaan Golfissa toimiva keino. Painetaan suoraan alaspäin ja käännetään 90 astetta. Sitten tapin voi nostaa pois kontin pohjassa olevan hahlon suuntaisesti. Siis ihan jousikuormitettu kiinnitys. Oletettavasti tässä tapauksessa ei niin yksinkertainen systeemi.
#14
Lainaus käyttäjältä: makkis - 12.10.11 - klo:00:05
Kaanioiden molokutus.
Mikäs V8-moottorin sulosoinnuissa voi häiritä?  :)

nimim. 200 m valtatieltä asuva
#15
^Tuo IRC-Gallerian tapaus se oli. Onhan tuossa matkustajiakin, joukkoliikennettä siis. Tuli huomattua vain muutama kuva, jäi tuo blogijuttu katsomatta. Lähinnä kirjastoautolta näyttää.

Edellisen postauksen alennetun lippuhinnan jälkikäteen huomaaminen johtui kännykkälipun käyttämisestä, ei mentu pummilla...
#16
Tuolloin 22.9. tuli vietettyä autotonta päivää ihan asianmukaisesti, tosin lähinnä sattumasta johtuen. Olin muutaman päivän PK-seudulla työn puolesta uusia asioita opiskelemassa. Majapaikan ja opiskelupaikan väli hoitui helposti kävellen. Iltasella evästä etsiessä kuljettiin lähijunalla H:gin keskustaan. Vasta jälkeenpäin tuli huomattua julkisen normaalia edullisemmat päivän hinnat.

Edit. En muista miltä kotimaiselta nettiforumilta tuli katsottua muutama kuva kun yksi kaveri oli käynyt samana päivänä bussilla töissä. Omalla ilmeisesti matkailuautokäyttöön tjsp. rakennetulla täysikokoisella linja-autolla, yksin kulkien.  :)
#17
Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 01.09.11 - klo:20:59
^Muistaako joku vielä inttiajoilta rynnäkkökiväärinsä numeron   ;)
Pelkästään sen että siinä oli kaksi Porchen mallinumeroa peräkkäin. Auttoi muistamista intin aikaan. Ei ole enää muistikuvaa kyseisestä numerosta. Kait siinä oli peräkkäin 2 kpl 9:llä alkavia 3-numeroisia sarjoja...
#18
^
Kohta viikko mennyt, mutta sama lauantai oli kyseessä. Kotimaan kierrokselta palatessa välillä Kuhmalahti-Padasjoki piti pysähtyä ukkoskuurojen kohdalla yhteensä kolme kertaa. Tuli vettä sen verran reippaasti että loppui näkyvyys käytännössä kokonaan. Kaikki kerrat taisi sattua pienemmän tien (3254) puolella. Tutummalla tiellä olisi varmaan jatkettu viidenkympin vauhdilla, mutta tässä tapauksessa tie oli aivan ensimmäistä kertaa omalla reittillä.

Kahdella kerralla kolmesta tuli myös rakeita. Onneksi vain max. puolen sentin kokoisia ja selvittiin ilman peltivaurioita. Kieltämättä hieman orpo olo autolla parkissa avoimella paikalla kun huomaa että sataa myös kiinteää ainesta ja meteli on sen mukainen. Kävi jo mielessä että "taivas varjele mitä sieltä tulee..."  :)
#19
Google maps:n mukaan kehä I:n kautta on 2 min nopeampi. Pitänee paikkansa, tilastollisesti.
#20
Maalainen kun tulee idästä länteen E18-tietä (Porvoon suunnasta tulossa ja Turkuun menossa), niin kumpi kehätie jarruttaa "ison kirkonkylän" vieressä kesäisen arki-iltapäivän aikoihin vähemmän matkantekoa? Vai onko tuurista kiinni? Pk-seudun ohitus taitaa osua klo 14-16 välille. Tuota on tullut joskus aiemminkin mietittyä, mutta ei ole tullut mistään/keneltäkään kysyttyä. Tulipahan taas mieleen...
#21
Lainaus käyttäjältä: anttito - 27.06.11 - klo:19:17
Maahantuojalta ympäripyöreitä korulauseita "...myyjäliikkeen olisi pitänyt kertoa asiakkaalle muutoksesta" "...puoliautomaattinen Climatic ei ole toiminut hyvin, vaan myös sitä joutuu säätämään koko ajan. Joten et menettänyt käytännössä mitään..."
Puoliautomaattisen Climaticin lämpötilan automaattinen säätö toimii hyvin. Ei tarvitse ruuvata jatkuvasti. Varsinkin talvella tuppaa olemaan koko "lämmityskauden" säätö koko ajan (kuukausia) samassa kohtaa.
#22
Lainaus käyttäjältä: tsiih - 07.06.11 - klo:22:47
Onkos muuten kukaan yhtä mieltä kanssani että lämpöpäivityksen jälkeen kulutus nousi? Millään en edes nyt lämpimällä kelillä pääse alle kuuden litran keskikulutukseen, ennen ei ollut mitään vaikeuksia 5,6 l/100 km. Ihan sama huomio ilman ilmastointiakin.
On havaintoa kulutuksen noususta. Tosin vain talvisista ulkolämpötiloista ja "pätkäajosta" eli 20 km työmatkalta. Silloin kun matka on sen verran pitkä että moottori käy selvästi enimmän osan matkasta normaalilämpöisenä, niin kulutus on sama myös pakkasella ennen ja jälkeen päivityksen. Toisaalta en huomannut talvikelillä tuon "lämpöpäivityksen" tuoneen juuri lämpöä... :(

Kesäkelillä työmatka-ajossa kulutus on noussut viime kesään mennessä. Tosin siihen on syynä valtatie 6:n remontin valmistuminen Lpr:n kohdalla viime syksynä ja siitä syystä nousseet keskinopeudet. Nousu on havaittu riittävällä näytemäärällä jo ennen päivitystä. Sen verran on tullut ajettua kesälämpötiloissa pitkää matkaa että voi todeta kulutuksen olevan normaali päivityksen jäljiltä.

Topiciin liittyen, yleisesti ottaen moottori on kestänyt tähän mennessä ilman isompia ongelmia 3 vuoden ja 77 tkm verran. Esim. öljyä ei ole tarvinnut lisätä millään vaihtovälillä tippaakaan.
#23
Golf VI (08–13) / Vs: Golf VI Chat
09.06.11 - klo:22:40
Lainaus käyttäjältä: Make49 - 08.06.11 - klo:13:11
Golf se taas otti vertailuvoiton uudessa TM:ssä jossa oli Ford Focus,Alfa Giulietta,Citroen C4 ja Mazda 3.
Ei näytä ikä painavan. Auto kun on teknisesti enimmäkseen 8 vuotta sitten esiteltyä mallia. Melkein voisi olla pettynyt kilpailijoiden puolesta kun eivät ole saaneet parempaa aikaiseksi.  :)
#24
Tuolla on muutama mutka. Suorat on aika vähissä. Sijaintina Imatra-Ruokolahti-Rautjärvi. Pätkä on ollut muinoin valtatie 6:n osuus, nykyisin museotieksi merkattu. Reitin eteläpäässä pitää poistua VT6:lta Vuoksenniskan liittymässä. Alkupuolella kun tie risteää VT6:n kanssa, niin siinä kohtaa ei ole moottoritiellä liittymää. Tuo tie menee siinä kohtaa siltaa yli.

http://maps.google.fi/maps?f=d&source=s_d&saddr=Karjalantie%2FReitti+160&daddr=61.26542,29.16692+to:61.37889,29.28626+to:Karjalantie%2FReitti+6&hl=fi&geocode=Ffw2pgMdkhi4AQ%3BFQzWpgMdSA29ASljA9lJQgGaRjGRqoggUbUAEw%3BFUqRqAMddN--ASmrCLsKoxyaRjEAdoggUbUAEw%3BFajBqAMd6p--AQ&mra=dme&mrsp=0&sz=11&via=1,2&sll=61.295307,29.128876&sspn=0.246685,0.75737&ie=UTF8&ll=61.286401,29.060898&spn=0.246755,0.75737&t=p&z=11
#25
Lainaus käyttäjältä: PassatBluemotion - 12.03.11 - klo:18:34

Onko kenelläkään kokemusta siitä, miten samanlaisella ”vakioidulla” ajosuoritteella kulutuserot eri moottorityyppien välillä muuttuvat esim, Golffissa 1,6 vaparikone -> 1,4 TSI (90 kW) -> 1,2 TSI/1,6 TDI?

On jonkinlaista havaintoa. Golf V HB 1.6 FSI -> Golf V HB 1.4 TSI 90 kW. TSI kuluttaa samanlaisessa ajossa melko tarkkaan puoli litraa satasella vähemmän. Ei ole tietoa mikä on perinteisemmän 1.6:n ja FSI:n käytännön kulutusero.
#26
Lainaus käyttäjältä: repe59 - 01.05.11 - klo:14:02
Liian kylmä, lunta sattaa!
Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 01.05.11 - klo:14:14
Liian kylmä on, joutuu pitään paitaa päällä.   :-\
Lainaus käyttäjältä: MasTurbo - 01.05.11 - klo:15:02
Räntää prkl.
Lainaus käyttäjältä: Tikka - 01.05.11 - klo:17:12
Liian kylmä, kylmää. :)
Ihan sopiva keli, ainakin talvilajien harrastamiseen. Piti käydä laittamassa laskettelukausi pakettiin Himoksella tänään. Oli rinne merkattu lumella, ei päässyt eksymään. Nyt joutaa tulemaan kesä.  8)
#27
Alppikuvasta tuli mieleen että voisi löytyä jokunen VAG-konsernin tuotteen sisältävä kuva viime vuosien Norjan reissuilta. Pitäisiköhän innostua kaivelemaan arkistoja ja laittaa spammina muutama tänne...? Täyttää ne ainakin topicin vaatimukset.

Ei ne nyt niin ihmeellisiä ole. Tuo on parhaasta päästä:
http://www.ultimatevw.com/imanager/?kat=2&cmd=5&auto_id=4953&kuva_id=1
#28
Kyllä vaan, Itä-Suomen uutisissa pe 23.7. Bongattavissa Yle Areenassa kuukauden verran. Juttu alkaa noin 8:15 kohdalta. Ihan vaan infona ilman hymiöitä...

http://areena.yle.fi/video/1158468



[ylläpito on poistanut liitteen]
#29
Lainaus käyttäjältä: Palmikko - 17.05.10 - klo:13:30
Joskus aikoinaan silloin kun maan päällä oli dinosauruksia ajoin oikein ammatikseni ja siihen aikaan ostin Serengetin aurinkolasit.
Ruskea linssit ja valoisuuden mukaan tummenevat.

Ovat aivan erinomaiset, mutta olivat aikoinaan tosi kalliit, muistaakseni n. 600 markkaa.
Ovat siis edelleen käytössä, hyvin ovat kestäneet.
Oliskohan samanlaiset, Serengeti Drivers't? Samat arviot ja pitkään on käytetty. Tosin ei ihan dinosaurusten aikaan hankittu, oltiin jo vuodessa miekka ja kivi. Ehkä 16-17 vuotta sitten. Ei missään vaiheessa oikein muodin mukaiset ja ovat siksi olleet vain autoilulaseina. Vähän niin kun nykyinen oma auto, ei muotoilun helmi, mutta teknisesti pätevä. :)
#30
Nykyinen Golf kuluttaa, sanoisinko nimellisesti, ehkä puoli litraa per 30 tkm. Ei ole oikein spesiaalia sisäänajoa tehty. Tavallinen arkiajo täyttää kevyesti manuaalin mukaisen sisäänajon speksit. Sisäänajon aikana vaihteleva kuormitus onnistuu helpoiten metodilla 80 km/h, suurin vaihde ja vakionopeussäädin päälle. Mäkisellä tiellä ainakin 90 kW:n voimavaroilla tulee tällöin "poljettua pedaalia" välillä viittä vaille pohjaan.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy