Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - gubbe89

#1
Kyllä tuo vähän paninkupilta kuulostaisi. Kaverilla AFN-koneinen B5 A4q pitää samanlaisen kätkätyksen. Ei kylläkään tuhnuttele mitään sauhuja sen kummemmin ja kulkupuoli sekä kulutus ihan kunnossa. Voihan se pakosarjan tiivistekin tikittää/kätkättää. Näkyykö nokijälkiä pakosarjan/turbon/downpipen ympäristössä?
#2
En ole vielä mattojen alle kurkkinut, mutta ei ole lattiamatot märkänä, vaikkei sekään toki ihan kaikkea kerro. Katto myös kuiva, vaikka kattoluukkukin löytyy. Ei myöskään kerää kosteutta sisälle. Ongelmat tulivat kesällä kuivalla säällä, eikä tämän jälkeen ole juuri sadettakaan nähnyt ennen kuin nyt, kun on taas kasassa ja ajossa. Akvaario on kuiva myös. Kävi tuossa itsellänikin mielessä lähteä lähaikoina mattoja repimään auki.

Täytyy kyllä mittailla vielä noita napoja reletaulusta ja vaikka lämpimikseen vaihdella ne kaikki isot sulakkeet. Ajattelin koittaa myös ilman koko hehkurelettä, josko sillä olisi vaikutusta. Ja pienenä lisänä, jos auto on tallissa lämpimässä, ei laatikkovikakoodia tule ollenkaan niin todennäköisesti.

Tuo tyhjäkäyntikin on siitä hassu juttu, että jos antaa paikallaan rötköttää, niin käynti tasoittuu noin puolessa tunnissa. Jos ajamaan lähtee, on tyhjäkäynti ihan normaali heti, kun kone on käyntilämpöinen. Mitä enemmän koneella on paikallaan ollessa kuormaa, sen paremmin se käy tyhjäkäyntiä. Ikäänkuin olisi perusruiskutusmäärä niin perseellään asetettuun tyhjäkäyntinopeuteen nähden, ettei ohjelmassa piisaa kartat sitä korjaamaan? Tuo muistuttaa hyvin pitkälti liikaa hammeroidun VE-dieselin tyhjäkäyntiä.

Kiitoksia tähänastisista vastauksista!
#3
Tervehdys volkkaristit, ynnä muut sähkövikojen kanssa painivat harrastajat.

Kevyehkön dilemmani parrasvaloissa näyttelee Volkswagen Passat 3BG 1.9TDI(AVF) Tiptronic Variant Comfortline. Kilometrejä tällä riesalla on 447tkm piakkoin, huoltohistoria todella hyvä, autokin siisti, kuin sika pienenä. Laatikkoremppakin tehty vajaan 100tkm takaperin.

Teinpä volkkariini muinoin tuossa kesällä sitten koneremontin. Piti vain kansipahvi vaihtaa... Pari mäntää halki ja nokka kulunut. Kestihän se kaikki 200km. Ensin alkoi tekemään jälleen painetta ja porisemaan lämppärin kennossa. Tuon kahdensadan kilometrin kohdalla sitten petti laturista diodisilta, jonka juuri olin silmämääräisesti vielä käyttökelpoiseksi todennut. Auto trailerilla kotiin, uusi laturi paikalleen, auto käymään. Laatikko vikatilassa.  Toisella starttauksella laatikko ei ole enää vikakatilassa, mutta tyhjäkäynti rykii. Tämä kaava toistuu edelleen. Ecu ei anna vikakoodeja, vaihteisto antaa aina aamuisin vikakoodin P1820 Pressure control solenoid 2 short to B+. Vikatila poistuu joka ikinen kerta sammuttamalla ja starttaamalla uusiksi, ja toimii lopun päivää. Laatikon vikatilasta poistumista seuraa sitten käytännössä joka kerta rytkyttävä tyhjäkäynti - ikäänkuin ECU hukkaisi asetuksensa seuraavalla startilla. Ajossa auto toimii jotakuinkin normaalisti, kulkee eikä kuluta ylimääräisiä, kuten täysin laitetun koneen kuuluukin. Perstuntumalla vika tuntuisi liittyvän hyvinkin tiiviisti jännitteeseen, ja sen alenemaan. Muuan aamu en hehkuttanut loppuun, vaan käänsin liki samantien tulille, niin eipä tehnytkään vikakoodia. Akun vaihto uuteen teki tästä ilmiöstä harvinaisempaa, mutta säännöllisempää.

Tyhjäkäynnin rykiminen tuskin selittyy moottorin komponenteilla, sillä vian ilmettyä koneeseen on ehtinyt vaihtua tosiaan uusi hattu, venttiilit, suuttimet ja suuttimien johtosarja näiden millään tapaa siihen vaikuttamatta. Tätä ennen laitoin männät, laakerit, nokan, toisen pumpparin keinun, N75:n ja MAF:n. Ennen tuota laturirikkoa toimi sinänsä normaalisti(pl. rungoista vuotavat suuttimet, ei vaikuttanut käyntiin) ilman mitään rytkyttelyitä tai laatikon vikatiloja. Laturi teki ylijännitettä, laatikostakin sellainen vikakoodi löytyi tuolloin.

Pienenä lisäsekoittajana tähän soppaan on Passatti pari kertaa antanut myös DLC-koodia(muistaakseni ehkäpä P1855?), jonka mukaan ECU ja TCU eivät juttele oikein samalla kielellä aina, tai ei ainakaan mene käskyt kotiin asti. Sen koodin se teki todennäköisesti ajossa(pienenpieni nykäisy 3000rpm kohdalla mäkeen nelosella kiihdyttäessä).

Käytin juuri laatikosta venttiilikoneiston irti, putsasin joka ikisen nippelin ja mittasin/koputtelin solenoidit läpi, ei poikkeamia näissäkään. Moninapaliitin oli puhdas. Öljy tosin oli erittäin huonon näköistä, vaikka oli laatikossa reilun 500km  pyörinyt. Edellisellä vaihtokerralla näytti paljon terveemmältä. Syynä tosin voi olla, että edellinen omistaja oli laittanut/laitattanut ATF:ää laatikkoon. Itse pistin Ravenolin ZF 4/5HP Fluidia. Nyt on tuoreet öljyt lootassa ja loota toimiikin ihan kohtuudella. Turbiinilukko hiukan lipsuu joskus, alkoi samantien ATF:stä pois siirryttäessä. Laatikossa siis vihreä lätkä, joten pitäisi toimia tuolla keltaisella taikaöljyllä.

Toinen ECU minulla jo on kokeiluja varten, en vain saa ajonestoa sovitettua. Myöskään kiinalaisesta ajoneston ohituslaitteesta ei ollut iloa tässä yksilössä(yllätys).

Sulakkeet on ehjät, ECU:n vieressä kököttävä rele näyttäisi ehjältä sisuskaluiltaan. V-checker antaa pysyvästi koodin polttoainepun ohjainyksiköstä - koodi löytyy mittariston(vai olikohan nyt kojetauluelektroniikka tms.) vikakoodeista. Tämä koodi oli tosin ennen laturirikkoakin jo. Virrat päälle kääntäessä siirtopumppu porisee(pitäisikö kuulua porinaa?) tankissa kyllä. Pienenä lisähuomautuksena V-checkerillä hehkureleen testiä tehdessä ahtopainemittari kyykkää joka ikinen kerta, kun rele vetää. Mittari mallia Biltema ja sähköinen. Kytketty oikein.

Jos tähän mystiseen vaivaan apua löytyy, olen ikuisesti kiitollinen ja tarjoan mielelläni pullakahvit, tai vaikkapa lounaan.

Tässä vielä selvyydeksi lista, mitä on tarkistettu/vaihdettu:

-Kaikki laakerit, tiivisteet koneeseen
-Kansi, venttiilit, nokkakeppi, paininkupit
-ARL:n kansipultit
-Männät
-Käytetyt(tarkistetut) suuttimet Darkside Developmentsilta
-Suuttimien johtosarja
-N75
-MAF
-Jakopään hilut
-Laturi
-Kampiakselin asentotunnistin
-Lämpöanturi kannen takapäähän
-Alavesiletkun anturilta lähtevät johdot korjattu
-EGR ja katti poistettu(ei tee vikakoodia)
-Turbo Mr.Muscle -käsitelty pariin otteeseen
-Sulakkeet ja ECU:n vieressä könöttävä rele todettu näennäisesti ehjäksi
-Laatikon solenoidit mitattu ja koputeltu venttiilikoneiston puhdistuksen yhteydessä
-Moninapaliitin tsekattu
-Akku vaihdettu
-Reletaulun alla olevat syöttöjohtojen liitokset tarkastettu

Kiitos ja kumarrus jo etukäteen, jos joku tämän romaanin jaksaa edes lukea :o
#4
Itse voin varauksetta omien kokemusteni puolesta suositella Lempäälän Autokatsastusta Ideaparkin kulmalla sekä Hämeenkyrön Lähikatsastusta. Molemmissa paikoissa palvelu on niin toimisto- kuin katsastushenkilökunnankin puolesta ollut aina erittäin ystävällistä ja asiallista. Näitä paikkoja aion käyttää jatkossakin. Olkoonkin, kaikista halvimpia paikkoja ne eivät ole, mutta maksan mieluusti yksityiselle muutaman roposen enemmän, kun saan silloin ystävällistä ja asiantuntevaa palvelua. Tärkeät turvallisuustekijät katsotaan läpi kunnolla kera mukavan keskustelun ja korjaustarve esitetään selkeästi. Samalla kuulee yleisiä vikapaikkoja, joita kannattaa seurata, jottei yllätyksiä jatkossa tule. Omat autoni luonnollisesti käyn tasalattian suomin mahdollisuuksin huolella läpi ennen katsastusta, jottei turhia jälkkärikäyntejä tulisi.

Monelle koko katsastus tuntuu olevan kamala paikka, enkä ymmärrä miksi. Monelle se on kuitenkin ainoa tilanne vuoden aikana, kun autoa kopistellaan ja ravistellaan niin, että vikapaikat tulevat selville. Auton hyvä tekninen kunto on kuitenkin jonkinasteinen henkivakuutus. Itse jopa pyydän katsomaan joitain kohteita erityisen tarkasti, jos sattuu olemaan epäilyksiä, enkä tasalattialla ole päässyt kunnolla tutkimaan. Kertaakaan ei näissä paikoissa ole jäänyt mitään tärkeää huomaamatta.
#5
Näinpä näkyy olevan. Mikäköhän lie sitten 507.00:n ja 507.01:n laita? Täytyypä perehtyä asiaan, alkoi kiinnostamaan. Mutta miksi lonkkariöljyä ei suositella käytettäväksi lyhyellä vaihtovälillä?  :o
#6
En ole laboratoriotuloksia tarkastellut, mutta muuan asiaan perehtyneen, alalla pitkään työskennelleen varaosamyyjän kanssa kävin pitkän keskustelun aiheesta. Selitys on myöskin järkeenkäypä, sillä pitkällä vaihtovälillä moottoriin kertyy enemmän paskaa, kuin lyhyellä vaihtovälillä. Suodatinkaan ei määräänsä enempää kykene sitä sitomaan, kuin ei öljykään. Kun öljy ei sitä sontaa sido, pysyy sen voiteluominaisuudet pidempään, eikä esim. palokaasujen mukana tulevat hapettavat komponentit sitä niin paljoa pilaa, vaan ne sitoutuvat siihen paskaan, mitä mm. öljypohjassa makaa. Siksipä pitää olla tarkkana siirryttäessä lyhyeen vaihtoväliin, kun se paska alkaa vähitellen huuhtoutua. Joku on varmaan joskus Scanian linkosuodattimen puhdistanut - siellä on sitä samaa paskaa millitolkulla, mitä lonkkarikoneen öljypohjassa ja muissa pinnoissa makaa. Kukaan tuskin sitä haluaa imusihtiä tukkimaan.
#7
Pitääpä nyt avata sanainen arkku täällä. Itsekin elin pitkään luulossa, että LL-öljy on laadukkaampaa ja pitää viskositeettinsa pidempään. Toisin on - lonkkariöljy ei ole pesevää, toisin kuin lyhyen vaihtovälin öljy. Tämän takia LL-vaihtovälillä suodatin ei vaihtovälillä mene aivan umpeen, joskin kaikki skeida kertyy moottorin sisäpintoihin. LL-öljyä on täysin järjetöntä käyttää lyhyellä vaihtovälillä - se on rahan haaskuuta eikä moottori pysy puhtaana.

Vaihdoin kaverin AFN-koneeseen taannoin öljypohjan. Huollot oli tehty vähän niin ja näin. Imusihdistä löytyi kooltaan n. 3x3cm paskalastu. Mitenkään liikaa ei öljylle jäänyt tilaa enää kulkea.

Öljynvaihto on kuitenkin pieni raha hyvästä mielestä. Monen tonnin moottoria ei ole järkeä pilata laiskalla öljynvaihdolla, kun sillä voi taata toimivuuden pitkälle tulevaisuuteen ja auton jälleenmyyntiarvo säilyy paremmin. Itse kiertäisin kaukaa lonkkarivolkkarin.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy