Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - enraa

#1
Siivosin tallia ja edellisiin autoihin hankittuja osia on jäänyt yli.

Pyöränlaakerisarja Stark SKWB-0180008
- Ostin mk1 Tiguanin takapyörään mutta käsittääkseni sopii myös eteen mk5/6 koristen alustoille 2.0TDI ja isommat
- Uusi ja käyttämätön.
- Tarkasta sopivuus osanumerolla
- Hinta 50,

Takaiskarit Sachs 313 252
- Sopii mk1 Tiguan ja Audi Q3
- Sopinee myös muihin mk5/6 alustaisiin, tarkasta sopivuus. Ei pitäisi olla pituuseroakaan..?
- Uudet ja käyttämättömät.
- Hinta 70,/pari

Thule Wingbar edge kattotelineet kattokaiteellisiin
- Kattokaiteiden sisäreunojen väli 84-94cm ja 92-102cm.
- Olleet Caddy Maxissa ja Tiguanissa.
- Sopii varmaan Passatteihin jne, ota yhteyttä ja pyydä lisää mittoja tarvittaessa.
- Käytetyt, siistit. Kaikki osat ja avaimet tallessa.
- Hinta 200,

Etupyörän laakerisarja Stark SKWB-0180236
- Sopii A4 B6/7
- Tarkasta sopivuus osanumerolla
- Hinta 40,

Osat Alastarolla ja postillakin onnistuu.
Yhteydenotot vain puhelimitse ja kuvia saa whatsappiiin. Nollaneljänolla 8386896
#2
Terve vain,

Olen monesti eksynyt tälle foorumille tietoa etsiessäni erilaisista muutoksista ja valitettavasti myös vioista. Tuntuu olevan hyvää tietoa aiheesta kuin aiheesta joten ajattelin laittaa oman langan pystyyn näistä harrasteluista.

Edellisinä autoina on ollut Caddy 4motion, useampia Audeja sekä pari mersua. Lisäksi tällä hetkellä rouvan käytössä on -14 Leon 1.2 TSI eli ea211-moottorilla varustettu pikkubensa. Mielenkiinnolla odotan mitä vikoja ilmenee VW:n ea111-moottorien kehitystyön jälkeen.

Tuli hiljattain hankittua käyttöautoksi Tiguan Track & Style 2.0TDI DSG. Jonkun verran tuntuu olevan murhetta mutta en ole vielä saanut aikaiseksi pyytää korjaamolta kustannusarviota vioista, tässähän on jonkinlainen virhevastuu vielä olemassa kun auto on hankittu liikkeestä noin kuukausi sitten, tosin kilometrejä on jo reilu 200tkm. Viat ilmeni hieman viiveellä joten tuskin liikkeen toimesta huomattu koeajolla.

Varustelistaa:
- Luxury-paketti: lasikatto, nahkasisusta, kuskin penkki sähköllä
- RNS315 navi ja BT-mediantoisto
- Lisälämmitin
- Bi-xenonit kaarrevaloilla
- Avaimeton kulku ja käynnistys

Autoon on nyt tässä vaiheessa tehty seuraavaa:
- Alkuperäisen vetokoukun jälkiasennus, josta löytyy juttua täältä: https://www.vagarena.fi/index.php?topic=46926.0
- Pieni korotussarja, n. 30mm
- Öljyjen vaihto
- Etupuskurin maalautus
- Lisävalojen asennus, Lazer Triple-R 750
- Vahaus
- Kangasmatot
- Continentalin kitkat kesävanteille

- Tosiaan muutama päivä kaupan jälkeen auto sytytteli moottorin vikavaloa ja VCDS:llä syyski paljastui P0403 EGR-venttiilin häiriö. Luultavasti siis tukkeutunut niin että venttiili joudutaan vaihtamaan tai poistamaan käytöstä.
- Moottori ei pysy normaalilämmöissä alle 5 asteen keleillä. Tämän huomasin vasta viiveellä kun kelit viilenivät tuossa pari viikkoa sitten. Googlettelemalla löysin tietoa aiheesta: https://www.vagarena.fi/index.php?topic=26698.0, suuret kiitokset topicin aloittajalle hyvästä informaatiosta. Vaihdoin tuon DSG:n termostaatin siinä toivossa että pääsisin pienemmällä vaivalla. Valitettavasti siitä ei ollut apua vaan ilmeisesti päätermostaatti on viallinen ja sen vaihto on sitten isompi operaatio.
- Vaihdatin DSG:n öljyt pian auton oston jälkeen sillä vaihto oli jo hieman pitkällä. Vaihteisto toimi hyvin ennen vaihtoa ja öljyillä oli ajettu noin 80tkm. Vaihdon jälkeen alkoi 2 --> 1 vaihtaessa eli juuri ennen pysähdystä kuulua satunnaisesti hyvin voimakas kolahdus vaihdelaatikosta. Tarkastettiin öljymäärä --> OK, koitettiin VCDS:llä ajaa vaihteiston sopeutus mutta se ei suostu menemään läpi vaan antaa virheilmoitusta muutama sekunti sopeutuksen aloittamisen jälkeen. Sama juttu Boschin testerillä. En keksi muuta vaihtoehtoa kuin käyttää auto merkkarilla sopeutuksessa/laatikon softan päivityksessä. Vaihteisto on OBH DQ500. Nettiä tutkimalla tuli vastaan samantyyppistä käytöstä varsinkin 1, 2 ja 3-vaihteilla, eikä tilanne parantunut merkittävästi sopeutuksella vaan piti päivittää koko softa.

Eiköhän noista selvitä ja näitä toki sattuu. Korjausten jälkeen varmastikin kelpo käyttöauto, ainakin monikäyttöisyys, mukavuus ja varustetaso on hintaan nähden kohdallaan. Tulee silloin tällöin vedettyä 1500-2000kg perävaunuja ja ajettua huonoja maatalousteitä eikä kulutuskaan ei ole päätä huimaava.



Harrasteautoksi tuli kesällä V8 R8 manuaalilaatikolla. Kilometrejä on nyt noin 80t, itse olen ajanut viitisen tuhatta.
Tähän on laitettu säädettävä alustasarja vikaherkän Magnetic Riden tilalle sekä uusi putkisto. Nyt hiljattain irrottelin nuo kylkipalat ja käytin ne maalattavana kiiltävän mustiksi. Lisäksi vaihdoin Michelinit uusiin Toyon renkaisiin.
Ensi kesäksi olisi tarkoitus hankkia uudet vanteet ja jotain pientä. Sekä tietysti iso huolto täytyy tehdä.

Varusteet on ihan "normaalit" mitä näissä yleensä on. Laajennettu nahkapaketti, alcantarasisäkatto, B&O, jne.

#3
Caddy / Vs: Caddy Maxi kokemuksia
14.10.20 - klo:16:21
Ja mikä sinun pointtisi oli? Jos joku hakee googlella kokemuksia Maxista niin löytyy tämä thread. ”Citroen Berlingo kokemuksia” löytynee toiselta foorumilta.
#4
Olisi ylimääräisenä oem muovikaaret Facelift 2011-2015 Caddyyn.

1T0853718A 9B9 Oikeanpuoleinen etukaari
1T0853717A 9B9 Vasemmanpuoleinen etukaari
2K5853717 9B9 Vasemmanpuoleinen etukaari, prefacelift 2009 Touran

En löytänyt nyt osanumeroita, mutta lyhyet palat etukaaren jatkeeksi etupuskuriin molemmille puolille.

2K5853507 9B9 Vasemmanpuoleinen takakaaren etuosa
2K5853508 9B9 Oikeanpuoleinen takakaaren etuosa

2K5853818 9B9 Oikeanpuoleinen takakaaren keski/takaosa

+ prefaceliftin kaarista muokatut palat takapuskurin molemmille puolille.

Näiden lisäksi tarvitsee siis vasemmanpuoleisen takakaaren sekä etupuskurin jatkeen + keskiosan. Ja helmat jos sellaiset haluaa laittaa mutta ei pakolliset jos helmat vaikkapa maalaa.

Hintaa noille osille 300 euroa. Vain nouto Alastarolta tai Turusta.
Kuviakin saa, o4o 8386896.

Cross-konversiota varten auton alkuperäsiin peltiosiin tai puskureihin ei tarvitse tehdä mitään reikiä vaan kaikki kiinnittyy kaksipuolisella teipillä/olemassa oleviin sisälokarreiden reikiin.

Cross Caddyä ei ole tuotu uutena Suomeen vaan on lähinnä keskieuroopan markkinoille tarkoitettu.
#5
Caddy / Vs: Caddy Maxi kokemuksia
14.10.20 - klo:13:53
Verhoilu oli hyvin helppo purkaa, ne on klipsuilla kiinni. Ehkä vähän turhankin höllässä..
Suosittelen tätä verhoilupaneeleiden reunoihin, räminät pienenee: https://m.motonet.fi/fi/tuote/6501822/STP-Bitoplast-eristysnauha
Lisäksi vaimensin ovet, varsinkin takaovista tuli iso ero, ei humissut enää korvan juuressa.

Tuli luovuttua tuosta Maxista jokunen viikko sitten ja täytyy sanoa että on ihan kirkkaasti paras auto mitä minulla on ollut. Mitään vikoja ei esiintynyt 110tkm aikana, pelkkää ajoa vaan ja säännöllistä huoltoa.
Jälkeenpäin ajateltuna autossa ei minusta ole muita miinuksia kuin juurikin tuo avoimen takatilan aiheuttama ajomelu sekä takajousitus. Onneksi jousitus on suunniteltu uusiksi nyt ensi vuonna tulevaan uuteen Caddyyn.

Vahvat suosittelut ihan kenelle vaan, oli sitten suurperheen tai metsurin tarpeita. Tai vaikka molempia.
Enkä perusta arviota vain tekniselle luotettavuudelle vaan mitä erikoisemmille käyttötarpeille; omassa autossa kuljetettiin parisänkyä sekä enduromopoa, nukuttiin festareilla, kuskattiin 7 henkeä tavaroineen Tahkovuorelle, vedettiin kärryä pitkin peltoa ja sitä rataa.
#6
CFFB on ihan hyvä, EGR vikaa saattaa jossakin vaiheessa tulla mutta siitä selviää halvimmillaan parin satkun ohjelmointityöllä jos ei halua maksaa uudesta EGR:stä nelinumeroisia summia.
DSG7 DQ500 on myös Q3:ssa ja Transportereissa käytetty vaihdelaatikko. Pääosin luotettava, mutta usein kytkimet sekä vauhtipyörä on vaihdettu ennen ensimmäistä satasta. Muita isompia vikoja niissäkään ei tietääkseni ole ollut.
#7
Tervehdys.

Hankin tuossa 2013 Tiguanin hyvän vetomassan ja nelivedon vuoksi vanhan Caddy Maxin tilalle.
Vetoauton tärkein ominaisuus on tietenkin vetokoukku, jota ei omassa autossani ollut. Ajattelin, että samapa tuo, asentelen vetokoukun sitten itse.

Valitettavasti tarkemmin autoa tutkiskellessa huomasin, ettei autossa ollut edes vetokoukkuvalmiutta joka käytännössä tarkoittaa töpseliä kuskinpuoleisten takaluukun vehoilujen alla.
Tästä riemastuneena ajattelin että laitan vain jonkin yleismallisen sähkösarjan takavalojen johtoihin kiinni mutta eihän se käy päinsä, vaan kaikki kuuluu tehdä aina vaikeimman kautta, joten päädyn OEM ratkaisuun.

Alkuhöpinöiden jälkeen päästäänkin itse aiheeseen. Tähän varmaan kuuluu pakolliset omalla vastuulla höpöhöpö-selitykset, eli älä ryhdy hommaan ellet tiedä mitä olet tekemässä.

Osat oem-vetokoukun asennukseen:
- Johtosarja CAN gateway-sulakerasia-vetokoukun ohjainlaite, eli se auton puoleinen "vetokoukkuvalmius" joka minulta puuttui. Kufatec 34330
- Vetokoukun ohjainlaite. Ostin omani eBaystä. Faceliftiin 1K0 907 383 F, prefaceliftiin 1K0 907 383 D
- Vetokoukku, alkuperäinen kääntyvä malli. En tiedä onko näihin edes ollut muita (kiinteitä) saatavilla. Ostin omani Autokeskus Haapalasta eli purkaamolta. Koukku oli peräisin 2008 vuotisesta mutta toimii faceliftissäkin. 5N0 803 880 F. Jokin muu versio varmastikin käy myös.

Auton puoleisen johtosarjan asennus:
Johdot vedetään kuskinpuolen verhoilujen alta. Malttia verhoilujen irrotuksessa, lähtevät tietyssä järjestyksessä irti. Sitten vaan uutta johtosarjaa nippusiteillä alkuperäisten kylkeen kiinni.


Seuraavaksi akun napa irti ja ratin alle. Valokytkimen alla on ruuveja eli se irti, myös kojelaudan päätymuovi ja valokytkimen alla oleva avattava lokero pitää irroittaa. Mittariston edessä on lista jonka irrottamalla pääsee vielä yhteen ruuviin käsiksi.
Tämän jälkeen sähköt onkin mukavasti käsillä ja sulakeboksi irtoaa kahdella TX25 kantaisella ruuvilla. Tässä kuvassa näkyy myös 09 moduulin beige liitin releiden takana, sinne täytyy kolvata yksi johto kiinni. Liitin aukeaa helposti ja työskentelytilaa on ihan hyvin.


Sulakeboksia pystyy ihan hyvin pyörittelemään johtojen varassa ja sen taustapuolella on muovikotelo joka on klipseillä kiinni. Kotelo irti ja päästään tökkimään johtosarjan liittimet vapaisiin lähtöihin.
Ohjeessa luki että tulisi käyttää paikkoja 40, 41 ja 42. Ne eivät toimi sillä vastakappaletta ei saa paikoilleen, joten käytin paikkoja 37, 38 ja 39. Näiden lisäksi johtosarjan mukana tuli sulakkeen toiseen napaan kytkettävä jatkuvan virran syöttöpiuha. Sulakerasiaan täytyy myös tehdä yksi juotos jossa varastetaan olemassa olevasta mustavalkoisesta piuhasta virta (kuvassa vasemmalle menevä valkoinen johto). Nämä kaikki on esitetty myös Kufatecin ohjeessa.


CAN-ohjainlaite on inhottavasti rattiakselin oikealla puolella melko syvällä kojelaudan sisällä. Sen liittimeen pääsee kyllä käsiksi kun irroittaa kuskin jalkatilan ilmasuuttimen putken. Ohjainlaitteeseen meneviin johtoihin juotetaan kaksi lisää, eli tietysti CAN high ja CAN low pinneihin 15 ja 5. Pinni kannattaa irrottaa liitinrungosta kolvaamisen ajaksi. Mielellään yksi kerrallaan sillä molemmat johdot ovat saman värisiä. Tässä kuvassa CAN high pinni on irrotettu liitinrungosta.


Sitten vaan väyläjakahan johtosarjaan teipillä lisätyt johdot kiinni ja paketti kasaan.


Eli:
- 4 liitintä sulaketauluun + niille virransyöttö
- 1 irtojohto sulaketaulun olemassa olevaan johtoon
- 1 irtojohto beigeen 09 ohjainlaitteen liittimessä olevaan johtoon
- 2 johtoa CAN-väylään nykyisiin johtoihin.

Nyt kun "vetokoukkuvalmius" on asennettu, päästään asentamaan itse koukku ja ohjainlaite.

Takapuskurin irrotus ja koukun asennus:
Takapuskuri irtoaa melko helposti:
- Pyöränkaaren muoveja raotetaan molemmin puolin. Alta paljastuu muovinasta joka kammetaan auki.
- Rekisterikilpi irti ja 2 ruuvia kilven alta auki.
- Pyöränkaarista sisälokareiden ruuvit auki, 2kpl/puoli.
- Takaluukun aukosta takavalojen vierestä ruuvit auki, 2kpl/puoli.
- Puskurin alaosasta auton alta yhteensä 5kpl isompaa ja pinenempää ruuvia.

Lisäksi verhoilujen purkua johtojen vetoa varten, tavaratilan sivuposki irtoaa kun kassikoukun ruuvin ja yhden kiinitysruuvin poistaa ja verhoilun kampeaa auki.

Tavaratilan oikealta puolelta pitää irroittaa tutkan johtosarjan liitin. Riittää kun sivulokeron kannen avaa, johtosarjan liitin on heti luukun takana.

Sitten vanha törmäyspalkki pois ja vetokoukun runko paikoilleen:


Ennen takapuskurin asennusta siihen tulee tehdä reikä vetokoukun vapautusmekanismille. Puskurin taustapuolella on valmiit ääriviivat aukkoa varten. Tässä kannattaa käyttää malttia ja esimerkiksi viilasarja on oiva apu.
Kuvassa näkyy johdot vedettynä pyöränkaaren päälle sekä koukun vapautusmekanismin peiteläpyskä.


Tässä vaiheessa ei tarvitse kuin liittää ohjainlaite liittimiin ja kasata verhoilu jonka jälkeen päästään koodaukseen.

Koodaus:
Koodaus on hyvin yksinkertainen eikä ohjeita minusta tarvita mikäli on ennenkin käyttänyt VCDS:ää ja tietää CAN-autojen perusperiaatteet. Järjestys on seuraava:
- CAN Gateway --> Installation list --> 96 Trailer
- 01 Engine --> Long Coding Helper --> trailer installed
- Park Assist --> Long Coding Helper --> trailer installed

Lisäksi varusteista riippuen muillekin ohjainlaitteille pitää kertoa että koukku on asennettu. Ohjeita Ross-Techin sivuilla: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Trailer_Hitch_Retrofitting_(5N)

Sitten vaan testaamaan valojen toimintaa!
#8
Caddy / Vs: Caddy Maxi kokemuksia
26.09.19 - klo:12:15
Tuo edellisen viestin Caddy vaan käy ja kukkuu.

Tänään tuli 245tkm mittariin eikä ole korjattu mitään. Tosi tyytyväinen olen ollut.

Viime syksynä tuli laitettua valorauta keulaan ja katolle Thule Wingbar edget. 18" vanteet kitkoilla. Täksi talveksi renkaiden profiili nousee yhdellä pykälällä.
#9
Tervehdys kaikille

Olen jo pari kuukautta katsellut vaimolle uutta autoa, mutta viimeisen niitin autonvaihdolle antoi nykyisen auton vesipumpun (ja samalla jakopään) eilinen hajoaminen.

Työmatka on 35km suuntaansa, ja olen katsellut lukuisia eri 1.6 TDI moottorilla varustettuja autoja. Golf ja A3 on nyt ollut päällimmäisenä mielessä.

Kysynkin seuraavaa; kun tulevan auton mittarilukema on 150-180tkm välillä, katsoisitteko EA189 vai EA288 moottorisukupolven autoja?

Hankintahinnassa tulee 3000-4000, ero, mutta kompensoituuko se osittain esim. EA189 sukupolven EGR-vian yms. kanssa? Houkuttaisi ostaa halvempi, mutta tuntuu että uudemman sukupolven moottoreissa on lastentaudit pois, tai sitten niillä ei ole vielä ajettu tarpeeksi paljoa.

Edit; varustetaso 2008-2015 vuosimallin pikkuautoissa on suurinpiirtein sama, eikä varusteilla ole muutenkaan mitään väliä. Vain BT soittimen joutuisi vanhempaan laittamaan.

Mielipiteitä, ajatuksia?
#10
Caddy / Vs: Caddy Maxi kokemuksia
21.12.17 - klo:19:56
Vanhasta aiheesta huolimatta ajattelin vastata tähän, kun löytyi aika kärkipäästä googlen tuloksia tämä topic.

Ostin suurin piirtein lokakuun puoltaväliä otsikon mukaisen auton, 1.6TDI manuaali, comfortline (?) varustelulla eli ei juuri mitään erikoista. Autolla oli ajettu 235tkm.


Tekniikka
Olin autoon varsin tyytyväinen, joskin kuvittelin moottorin vastaavan vanhaa kunnon 1.9TDI:tä tehojen puolesta, mutta toisin kävi. Aika laiskahan tuo on isoa koppia liikuttamaan, mutta onneksi manuaalivaihteistolla oppii aika pian ajamaan vääntöalueella joten tuohon tottui aika nopeasti. Yleensä ajelen auto melko tyhjänä työmatkaa, mutta kun laitoin n.800kg kärryn perään, loppui loputkin menohalut aika äkkiä. 80km/h vauhdissa joutuu vaihtamaan pienemmälle jos tulee ylämäkeä yms. Manuaalivaihteisto on 5-vaihteinen ja mielestäni olisi saanut olla yksi pykälä lisää jotta olisi tehoalueen saanut paremmin hyödynnettyä.

Mukavuus
Kuten tässä topicissa on mainittu, niin tuo takapää on aika meluisa ja kuskin paikalla istuttaessa ei jää epäselväksi mistä ääni kuuluu. Tähän lääkkeeksi ostin kaksi tukkupakettia (9m2) STP silver vaimennusmattoa, ja takapää eristettiin kattoa, kylkiä ja lattiaa myöden.

Vaikutus oli huomattava, humina vähentyi merkittävästi ja nyt yleiskohina on "tasainen" eli isoa kaikukoppaa korvien takana ei enää huomaa. Suosittelen, työ on vain 4-6 tunnin mittainen ja pelkät matot kustantaa noin 160,.

Ohjaamo tosiaan on aika muovinen ja hyvin pelkistetty. Toisaalta kyseessä on hyötyauto ja mielestäni kohtuuhintainen ostaa uutena, joten ymmärrän tämän. Kun autolla lähtee ajamaan ensimmäistä kertaa, ei mikään tunnu erikoiselta tai omituiselta vaan auto on hyvin helppo ajaa ja hallintalaitteet on niin hyvin ja selkeästi esillä kun voi. Vaihteisto, ohjaus, kytkimet yms tuntuvat kaikki perinteiseltä VW:ltä. Olen pitänyt sisustan muovien särinää ihan normaalina asiana kyseisen konsernin autoissa, ja tässäkin oli mittariston ympärysmuovissa pientä särinää. Ilmastointi oli manuaalinen, mielestäni automaatti olisi ollut paljon parempi. Orkkiswebasto on ollut ihan riittävä nyt pikkupakkasilla.

Mitä jousitukseen tulee, niin tuo takapää on oikeasti aika jäykkä ja sen huomaa hidastetöyssyissä kuljettajakin. Ei kuitenkaan haittaa päivittäistä käyttöä, jos ei ole tapana ajaa hidasteisiin viittäkymppiä.

Kuukauden ajelun jälkeen kävi työmatkalla sellainen tapaus, että peura hyppäsi eteen ja auto meni lunastuskuntoon:


Autosta viisastuneena koitin miettiä olisiko omaan käyttöön sopivaa vastaavaa autoa muilla valmistajilla, tai jotakin muuta mallia (Amarok, Transporter). Totesin, että Maxi on niin monikäyttöinen ja tilavuudestaan huolimatta henkilöautomainen (Golf) ajaa, että ostan samanlaisen, mutta paremmalla tekniikalla.

Löysinkin heti lunastusrahat saatuani varsin kohtuulliseen hintaan 2.0TDI 4motion automaattina, 160tkm ajettuna ja 100% samoilla varusteilla kuin vanha. Päällepäin muuttui vain ulkoväri. Sisusta on uudessa identtinen vanhaan verrattuna, paitsi tietysti vaihdekepin osalta.

Auton takaosa vaimennettiin heti ostopäivän iltana ja asennettiin Pioneerin bluetooth-soitin.


Nelivedon hyödyt huomasin hyvin pian:



Tekniikka
2 litrainen on huomattavasti pienempää pirteämpi, ja automaattilaatikko ei onneksi ole sellainen, että se jurnuttaa 1000-1500rpm välillä. Laatikko pitää kierroksia 1500-2000 välillä tehden ajosta paljon sulavamman tuntuista, eikä pienissä kiihdytyksissä tunnu olevan liian ison vaihde päällä. Mielestäni DSG on muissa volkkareissa käyttänyt liian matalaa kierrosaluetta.

Neliveto etenee varsin hyvin, torsenilla olen ajanut aika paljon ja täytyy myöntää, että hyvin tämä isolla akselivälillä oleva Haldex-koppi liikkuu siihen verrattuna. Kun tuli kunnolla lunta viime viikolla, yritin puolitahallaan jäädä jumiin kotitilalla siinä kuitenkaan onnistumatta.

Valot on melko huonot vakiona joten niihin tein parannusta Bixenon-projektoreilla.


Että sellaista. Vielä olisi tarkoitus laittaa erillissarjat etupäähän ja kattotelineet.

Kyllä tätä autoa voi varauksetta suositella, jos on tarve istuinpaikoille ja pakettiautolle välillä. Mielestäni on ihme, ettei näitä ole liikenteessä sen enempää. Taksina näkee paljon, iso osa myytävistä olikin vanhoja takseja.
#11
A4 B8 (07–) / Vs: Audi A4 B8 chat
19.01.16 - klo:16:27
Tarvii vähän jakaa kokemuksia omasta autosta.. Varmasti kaikki kuvaamani viat on tulleet esille jossain vaiheessa tätä topicia, mutta kerrotaan silti.

Ostin 170tkm ajetun 08 valmistetun A4 2.0TDi sedanin puoli vuotta sitten. Huoltokirjan mukaan kaksoismassavauhtipyörä + painelaakeri oli uusittu jo 115tkm kohdalla, eli "kevyttä remonttia" oli tehty aiemmin.

Koeajolla huomasin, että mmi-näytön taustavalo on himmeä. Nopea googlaus osoitti, että valon voi vaihtaa itse ja päätin ostaa auton.

Tähän mennessä tehtyä:
- MMI taustavalo uusittu
- Kytkin vaihdettu. Se alkoi luistaa ensimmäisen kerran 3kk kaupan jälkeen, myyjäliike ei ota kantaa asiaan.
- Vaihteiston akselin neulalaakeri vaihdettu kuulalaakeriin
- Takaluukun avauskytkin uusittu

Vielä tehtävää:
- Takaoven lukon vaihto
- Tankinluukun lukon vaihto
- Sisäpuhaltimen moottorin vaihto, nykyinen sirisee kylmällä
- Lokareiden maalaus ruosteen vuoksi.

Viat on pieniä kytkintä lukuunottamatta, mutta ihmeen paljon Audi saa yhteen autoon tyyppivikoja tungettua. Jos vikoja vielä lähiaikoina ilmenee niin saa lähteä auto vaihtoon.
Onko muilla mennyt puhaltimen moottoreita rikki tai alkanut vinkua/siristä?
#12
A4 B8 (07–) / Vs: Penkkien vaihto
26.11.15 - klo:22:43
Kiitoksia teille vastauksista. Näillä tiedoilla varmasti pärjätään  :D
#13
A4 B8 (07–) / Vs: Penkkien vaihto
26.11.15 - klo:13:38
Joutuu nyt vähän herättelemään vanhaa aihetta, mutta ei voi mitään..

Yksi tärkeä asia pitäisi tietää. Kun bägit siirretään vakiopenkistä sporttiin, eihän niillä ole fyysistä eroa? Eli se vakiopenkin bägi sopii sporttipenkkiin niin kuin kuuluukin?

Entä sähköt? Ei muuta eroa kuin että pitää tuoda ristiseläntuelle sähkö auton liittimeen?
#14
Saisikohan em. osille vielä osanunerot?
#15
A4 B8 (07–) / Vs: Audi A4 B8 chat
01.10.15 - klo:00:07
Pirelleistä uraherkkää kokemusta täälläkin. Samankokoinen (245/40) hakka black paljon miellyttävämpi ajaa.
#16
Täällä ei näköjään ole vielä kunnon vastausta, niin laitan step by step-ohjeet. En ole mikään automekaanikko mutta tehnyt tuon omaan ja veljen autoon (A3 + Jetta V) yhteensä 15-20 kertaa koska meiltä löytyy kaikkea vakioalustan ja ilmajousituksen väliltä.
Anteron kanssa samaa mieltä, tarpeettoman hankalaksi saatu. Jos iskarin alakiinnitys olisi vaikka S40 mk1 Volvon tyylinen niin selviäisi alle puolella vaivalla.

Kaikki pultit meillä auenneet vaikka molempien autot ollut yli 200tkm ajettuja kun hommiin alettu.

Kuvallisia ohjeita löytyy googlella ulkomaalaisilta foorumeilta.

- Vanteen keskikuppi irti. Pyörä maassa 24mm triple square vetoakselin pultti auki, vaatii noin metrin jatkovarren. Ko. hylsyä ei ihan joka kaupasta löydy ja se kannattaa metsästää valmiiksi.

- Auto ylös ja pyörä irti.

- Koiranluu irti yläkiinnityksestä, iskarin varresta. Avaa ensin 18mm mutteri räikällä. Koiranluun kierretappi alkaa jossain vaiheessa pyörimään mukana, vaihda 18mm lenkkiavain + 7mm xzn-yhdistelmään. Huom. koiranluu ei tule pois yläkiinnikkeestä jollei pyörän ripustus ole samassa asennossa toisella puolella. Eli helpottaa jos nostaa koko keula ylös kerralla.

- Raidetangon pää irti. Samalla kaavalla tässä, eli ensin räikällä löysäämään 18mm mutteri, sitten 18mm lenkki + 6mm hex combo, jos kierretappi pyörii mukana. Raidetangon saattaa joutua lyömään irti olka-akselista. Kierrä mutteria jengoille ja lyö sitä päin ettei kierretappi vaurioidu.

- Alapallonivelestä 3kpl 16mm muttereita irti.

- Jo löysätty vetoakselin pultti pois ja vetoakseli auton koria kohti työntämällä pois. Vetoakseliin ei saa kohdistua tarpeetonta vetoa ulospäin. Irrota alatukivarsi alapallonivelestä niin saat olka-akselia ulospäin tarpeeksi, että vetoakseli mahtuu pois.

- Abs (ja jarrupalan kuskin puolella) anturijohto pois, liitin on aluksi vaikea avattava. Varovaisuutta tässä, uusi johtosarja maksaa 72,.

- Jarrusatulan 21mm pultit pois, jarrusatula roikkumaan johonkin rautalangalla ettei jarruletku joudu kannattelemaan satulaa.

- Olka-akseli on nyt vapaa alhaalta. Tässä vaiheessa konehuoneen puolelta 3kpl yläpultteja irti. Kaveri olisi suositeltava vastaanottamaan Iskari + Olka-akselipaketin, painaa nimittäin kohtuu paljon. Pultteihin pääsee käsiksi irrottamalla kuskin puolen pyyhkimen ja raottamalla muovia iskaritornien päällä.

Nyt kun paketti on pöydällä, voidaan iskari irrottaa olka-akselista. Tähän tarvitaan levitystaltta, 14mm xzn-hylsy ja 18mm lenkki.

- Jousipuristimilla jousi kasaan, ylämutteri irti ja yläpää pois. Uusi jousi puristuksiin ja tilalle. Paketti kasaan ja olka-akseliin kiinni. Sitten vaan irrotetut osat kiinni käänteisessä järjestyksessä.

Hommia helpottaa huomattavasti kun näkee vähän vaivaa; teräsharja ja WD-40 tekee ihmeitä. Ja kasatessa kuparitahnaa jenkoihin.

Inhottavaa hommassa on se, että vaikka iskarin saisi pois olka-akselista paikallaan, se ei mahdu tulemaan pois sillä vakioiskari on tolkuttoman pitkä. Alustasarjan tolpan voi taas vaihtaa "heittämällä".

Toivottavasti noista ohjeista on apua jollekin, saa laittaa copypastella muillekin foorumeille, tuntuu että tätä kysellään usein.
#17
Ei saa nostettua yhtään, koska vakioalustalla pärjää joka paikassa.

ram1: 50mm iskarit löytyy kai nyrkkisääntönä kaikista alle 2 litraisista? Ei merkitystä onko manuaali vai ei.
#18
A4 B8 (07–) / Vs: Audi A4 B8 chat
26.09.15 - klo:22:28
Mun mielestä b8 on hiljainen. Verrokkeja mm. saman ikäinen A3 & A6, Volvo S80 mk2, 5-bemareita yms.
Ainakin auton vaihdon jälkeen (A3->A4) olen ollut todella tyytyväinen ajomukavuuteen. Ja renkaat on 225/35-19.

Tuossa on kyllä ne B&O hifit, pitää tarkistaa etuovien äänieristys ja napata pari kuvaa kun tummennetaan lasit. (Kalvo kunnolla tiivisteen alle eli ovipahvi pois)

No, onneksi on edes hyvä ajaa kun tyyppivikoja tuntuu olevan vaikka muille jakaa..
Kysympä siis samalla että onko sedan-mallin takaluukun kytkimessä ollut ongelmaa? Itse joudun avaamaan aina kuskin oven nappulasta.
#19
Heh, lähdin autolla liikkeelle tässä yksi aamu, käännyin taajama-alueella oikealle, "pääväylälle", jota pitkin kulki auto samaan suuntaan kuin olin kääntymässä.

No, mulla ei ollut kolmiota ja kurvasin auton eteen jolloin tämä kuski painoi kaasun pohjaan ja ajoi takakulmalle metrin päähän oman autoni takapuskurista. Roikkui siinä aikansa kunnes lähdettiin eri suuntaan.

Kyseessä uudehko Octavia ja tapahtui Pohjois-Porissa.. Jos kuski lukee foorumia niin kehotan tarkistamaan tasa-arvoiset  ;D
#20
Lainaus käyttäjältä: Raiden - 16.09.15 - klo:19:28
Jos ite omistaisin noin uuden auton niin en kyllä pilaisi sitä millään halvalla alustasarjalla. Eli panosta siihen sarjaan tai aja vakiolla. Tai hanki laadukas kiinteä sarja niin pääset halvemmalla.
Järkevin viesti mitä olen aikoihin nähnyt.

Jos vaan on mahdollisuuksia leimata jossain tutulla niin suosittelen BC:n settejä. Itsellä ollut kaksi vuotta käytössä ja tolpat melkein uudenveroiset, säädöt toimii hyvin eikä ole ruosteessa. Lisäksi saa sitten vaihtojousia sopivalla jäykkyydellä ja pituudella.
#21
Q5 8R (10-) / Vs: Audi Q5
07.09.15 - klo:21:56
Mulla on parista Audista mennyt bi-xenonit mihin sattuu madalluksen jälkeen.

Konepelti auki, sieltä löytyy muoviruuvit umpion takaa joista pyörittelemällä (H6 avain) saa manuaalisesti säädettyä.
#22
Laes, mitä kustansi 30% omavastuu? Mitä kaikkea tarkalleen vaihdettiin?
Ostin juuri 7v1kk vanhan auton jolloin joudun sen 30% maksamaan, mietityttää hinta..
#23
Audi / Vs: A3 8V sedan 2.0tdi quattro
24.03.15 - klo:23:25
Onnittelut uudesta autosta, oikein hieno. Hyvin lähellä sitä minkä itsekin ottaisin jos uutta autoa lähtisin laittamaan.

Maskin teippaus hyvä idea, mutta tuntuu että mustat katot alkaa olla out.
Myös etulokasuojat varsinkin kaaren takaosasta kannattaa suojata?
#24
Projektit / Vs: AUDI: Ratin vaihto
05.03.15 - klo:10:26
Minulle on tarjottu Audi A5:n rattia tuohon omaan kolmoseen mallia tämä: http://images.clickedit.co.uk/6456/63923442.JPG

Nykyinen on tälläinen, paitsi nahalla päällystetty: http://www.eurocarnews.com/media/pictorials/39/147.jpg

Ainakin tämän ohjeen perusteella bägillisen ratin lisäksi ei tarvita mitään muuta kuin johdonpätkä nappuloita varten ja muu pitäisi olla volkkarimiehen bolt-on, korjatkaa jos olen väärässä..

Hommaan ajattelin ryhtyä tässä kevään aikana, kirjoittelen tänne miten hommat edistyy.
#25
Moi.

Koodaukselle olisi tarvetta Porin lähistöllä arkisin tai viikonloppuisin Loimaan suunnilla, voin vähän kauemmaksikin ajaa.
Autona Audi A3 2009 vuosimalli.

- Sama viive ajovalonpesureihin kuin yllämainittu
- Coming home/Leaving home päälle
- S3 mittari sweep

Yhteydenotot yv:llä :)
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy