Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Ambientti

#1
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
14.10.20 - klo:12:27
Lainaus käyttäjältä: Foxit - 14.10.20 - klo:09:43
Nyt pitää kysyä kun en ymmärrä. Mihin tarvitset polttoainekäyttöistä lisälämmitintä PHEV :issä? Eikös tuon saa ajastettua esilämmittämään hytin ihan sähkölläkin?

Aina ei ole sitä sähköä saatavilla, esim. kadunvarsiparkissa. Akuilla lämmittäminen taas on pois toimintamatkasta, ja lämmön tuottaminen polttoaineella on varsin tehokasta verrattuna ajamiseen. Eli lämpö webastolla ja pitempi sähköajo on parempi kuin lämpö akuista ja lyhyempi sähköajo ja loput bensalla.
#2
Jos tietyöt ja muut lyhyet poikkeukset jotka saattavat jäädä karttadataan vuosiksi jätetään pois, niin karttadatan ikävänä ongelmana ovat muuttuvat rajoitukset, jotka yleistyvät koko ajan. Toinen yleisempi ongelma on Suomen talvirajoitukset. Eli jos se nopeus on kesällä oikein niin se on talvella väärin, tai toisin päin. Eli virheetöntä ympärivuotista karttadataa ei voi Suomen oloihin edes saada.
#3
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
01.07.20 - klo:10:56
Lainaus käyttäjältä: prinne - 01.07.20 - klo:10:18
Tuo kevythybridin tarkoitus ei ole ihan auennut mulle vielä. Vaikka tuossa 1.0TSI normi bensa ja hybridi on eri vaihteistolla (ymmärrän, ei vertailtavissa suoraan) niin päästöt ja kulutus samat. Missä kevythybridin hyöty näkyy, jos sellaista edes on...

No se on just se muutama gramma. Se on niin halpa ja yksinkertainen systeemi että se kannattaa laittaa. Vaikka startti/generaattorin avustus on pieni, niin sekin on polttomoottirilta vähempänä, ja kun se teho fiksusti käytetään silloin kun polttomoottori on epäoptimaalisella toiminta-alueella, niin saadaan paras hyöty.
#4
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
16.06.20 - klo:10:52
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 11.06.20 - klo:15:46
Totta. Yllätyin siitä, että noita vanhan normin lukuja saa edelleen esitellä.

NEDC luvut ovat edelleen ne, joita käytetään verotukseen ja päästöjen laskemiseen niin EU tasolla ja monessa muussakin maassa. Ottaa aikansa ennen kuin WLTP päätyy lakeihin ja asetuksiin.
#5
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
03.06.20 - klo:16:38
Lainaus käyttäjältä: lumimiäs - 03.06.20 - klo:14:43
Väärin. Alvia ei makseta lähtömaahan jos autoa ei laiteta siellä kilpiin vaan viedään samantien pois maasta.

Löydäpä Virosta kauppias joka myy sinulle auton ilman alvia. Onnea etsintään. Alvia ei toki tarvitse maksaa kahteen EU-maahan. Siispä kun olet alvisi maksanut Suomeen, niin voit hakea palautusta Virosta maksamastasi alvista. Onnea vaan siihen hakemukseen, periaatteessa pitäisi onnistua.
#6
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
03.06.20 - klo:13:57
Lainaus käyttäjältä: GreenMan - 02.06.20 - klo:13:42
No mites tuo on sitten vaikka Saksan osalta? Saako siellä käydä muista EU maista auton hakemassa? 7000 euron hintaerolla varmaan kannattaa jo vaikka tsekkiin ajella.

Toki saa. Pohjoisessa käydäänkin hakemassa autoja Tanskan puolelta. Mutta Saksalainen ei juurikaan osta Octaviaa, siellä se ei ole yhtä hyvin hinnoiteltu kuin esim. täällä Suomessa eikä samalainen "kansan auto". Saksalainen ostaa Golfin, se on se "kansan auto" siellä. Pitää huomata että Saksassa listahinnat ovat vain viitteellisiä, tarjouskampanjat ovat jatkuvasti jossain menossa, eikä listahinnoilla ole niin väliä. "Kotimaisena autona" Golfista tuntuu olevan paljhon parempia kampanjoita, joka saa saksalaisen päätymään siihen Octavian sijaan. Jokaista Octaviaa kohti myydään melkein neljä Golfia: https://www.statista.com/statistics/416986/passenger-car-registrations-leading-models-in-germany/
#7
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
19.05.20 - klo:13:33
Ihan turhaan parjataan yhdystukiakselia. Se toimii ihan hyvin arkiajossa. Ja varsinkin kun jos se nyt oikein häiritsee, niin voi valita sellaisen version jossa sitä ei ole, ja tehokkaimissa versioissa sitä ei ole. Niin miksi nostaa siitä haloo? Minua mietitytti tämä asia, kun nykyinen tyäsuhde-Octavia tuli puolittaisella pakolla yhdystukiakselilla, ja aikaisemmin ei ole sellaista ollut. Mutta ei ole missään vaiheessa tullut tunnetta että se olisi jotenkin erityisen huono.
#8
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
05.02.20 - klo:10:10
Lainaus käyttäjältä: evilk - 04.02.20 - klo:13:56
Joku kyseli miten toimii -30c pakkasissa, veikkaisin että ajomatka sähköllä romahtaa. Nämä akkuvehkeet ei oo muutenkaan ehkä optimaalisia Lapin pakkasissa.

No ainakaan -15 ei ollut mikään ongelma. Ajastettu lataus ennen lähtöä niin akku oli lämmin, ja sähköllä ajaminen onnistui heti alusta. Siihen kun vielä käyttäisi Webastoa kabiinin esilämmittämiseen, niin ei rangea mene niin paljon alussa. Joku 30km pääsi akulla tuossa pakkasessa.

Ei siellä Lapissakaan niitä -30 päiviä montaa kertaa talvessa ole. Tuskin tulee isoa katastrofia jos ajelee ne päivät bensalla. Kai se plugari toimii siinä missä joku Teslakin, niitäkin pohjoisessa näkee.
#9
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
03.02.20 - klo:16:01
Lainaus käyttäjältä: evilk - 03.02.20 - klo:14:10
... Tämä kyllä kuulostaa hölmöltä koska ainakin hybridi Volvoissa on just se idea että kabiini lämmitetään webastolla jotta akkuvoima säästyy siihen liikkumiseen.

No se on miten sen ottaa. Tykkään Superb iV:ssä siitä ettei lyhyelle matkalle tarvitse Webastoa tai polttomoottoria käynnistää, vaan kabiini lämpiää akulla. Toki se rangea syö, mutta jos se riittää niin sehän on vaan hyvä. Kun taas Volvon hybridissä jos on Webasto, niin se on pakko laittaa päälle 10min matkallekin, koska muuten tulee ohjaamossa kylmä sähköllä ajellessa. Rangea on toki sitten enemmän kun lämpö tulee polttoaineesta. Paras tietty olisi jos sekä hybridiakulla lämmittäminen ja Webaston käyttö olisi molemmat mahdollista myös ajon aikana.
#10
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
27.01.20 - klo:10:23
Lainaus käyttäjältä: livejungle - 27.01.20 - klo:09:38
Lähtee farmarissa peräkontin oikea sivulokero auki. Siellä on verkko niinkuin vanhassakin ja tyhjää tilaa jonkun verran..

Selvennyksenä että aukihan sen kyllä saa liftbackissakin, mutta lähteekö se lokeron kansi kokonaan pois nostamalla? Sen avonaisen kannen päälle ei viitsi laittaa mitään kun siinä on vielä sitä muotoilua niin tuskin siitä tykkää. Pitäisi saada koko kansi pois, ja ainakin normimallissa se on mahdollista.
#11
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
26.01.20 - klo:23:15
Sellaisen eron huomasin peräkontissa iV liftback vs. normi liftback, että sen lisäksi että vasemman puolen sivulokero ei ole käytössä, oikean puolen sivulokeron kansi ei lähde vetämällä irti. Normi mallista sen saa irti ja mahtuu leveämpää tavaraa poikittain mukaan. Mutta oli vain liftback näytillä, niin miten on farkkumallissa? Lähteekö sivulokeron kansi iV-farkusta irti vetämällä vai onko se "niitattu kiinni"?

Ilokseni kuitenkin huomasin että iV-mallissa on kuitenkin jonkinlainen lokero kontin pohjalevyn alla, jonne saa johdot ja laturin piiloon.
#12
Passat B8 (14-23) / Vs: Passat GTE
26.11.19 - klo:13:10
Lainaus käyttäjältä: Antore - 26.11.19 - klo:09:09
Niin näkyy ja ainakin audi kehottaa vaihtamaan isommalle aika pitkään kunnes sitten lopulta niin tekee jos ei itse manuaalilla pykällä. Manuaalitilahan tuo b kai volkkarissakin on?

B on moodi jossa auto moottorijarruttaa voimakkaasti kun kaasun löysää (ja jarruvalot syttyy moottorijarrutuksen aikana). Saman saa aikaa D moodissa painamalla kevyesti jarrupoljinta.
#13
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
12.11.19 - klo:10:25
Lainaus käyttäjältä: Ukko - 12.11.19 - klo:10:02
Olisivat kyllä voineet jättää ilmastoinnille ja radiolle tavalliset nappulat. Sama kun uudessa Audissa ja Golfissa, ovat kosketusnäytössä.

Tämä on ainoa ratkaisu joka tuossa tökkii. Itse olen jo oppinut hyväksymään sen, että radiota ja lämpötilaa säädetään näytöstä, niitä ei välttämättä tarvitse säätää niin usein, ainakaan omalla kohdalla. Mutta se on paha ettei penkin lämmitystä saa päälle/pois hanskat kädessä. Mitä ihmettä ne on tuossa ajatelleet? Joo, lämmitettävä ratti mutta silti.
#14
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
12.11.19 - klo:10:21
Lainaus käyttäjältä: Miktoy - 11.11.19 - klo:23:07
Miten niin oikeassa paikassa? Entä jos käyttämäsi pistorasia seinässä onkin hanttimiehen puolella niin vedätkö johdon konepellin yli?
Mielestäni näitä luukkuja saisi olla 2kpl sekä edessä, että takana. Siitä sitten tarpeen mukaan seinään kiinni. Johdot ja liitin ei paljoa painoa toisi lisää autoon, kustannusta kyllä.

No tietenkin nämä ovat henkilökohtaisia asioita, mutta tuskin olen ainoa jolla on autotalli, jossa ei ole liiemmälti tilaa auton etupuolella. Sinne pitäisi sitten ahtautua laittamaan latausjohtoa maskiin Superbissa tai Passat GTE:ssä. Mersussa latauspistoke on kuskista katsottuna vastakkaisessa takanurkassa, ylimääräistä kävelyä auton ympäri siis. Kuskin oven luona ei tarvitse ahtautua mihinkään, eikä kävellä auton ympäri. Oven kohdalla on väkiselläkin tilaa ahtaassakin tallissa, kun ovi pitää mahtua avautumaan.
#15
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
11.11.19 - klo:23:01
Ja plugarissa latausluukku näköjään oikeassa paikassa eli kuskin oven vieressä, eikä missään etumaskissa. Todellakin "all-in" ennen kuin emoyhtiö pakottaa heikennyksiä. Just take my money!
#16
Lainaus käyttäjältä: sahtiwaari - 04.11.19 - klo:18:49
Pari päivää sitten aamulla kaikki ikkunat olivat auenneet itsestään? Onko kellään käynyt vastaavaa?

Kaukosäätimessä joku painanut avausnappia pitkään pohjaan?
#17
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
29.10.19 - klo:11:00
EU:n pitäisi säätää joku direktiivi joka pakottaisi penkinlämmittimille katkaisijan josta sen saa päälle ja pois myös hanskat kädessä...  >:(
#18
No jos tuota Sportlinen varustusta katsoo, niin omaa silmää kyllä miellyttää kaiken kromin puuttuminen. Sisällä puhallussuuttimien kehyksetkään ei kiiltele kromia enää uusissa Sportlineissä. Samoin erikoisväri jota ei muihin saa, jotain muuta kuin mustavalkopaletista löytyvää väriä. Musta alcantara-verhoiltu sisäkatto. Alhaalta litistetty ratti... Onhan noita. No jos hakemalla haetaan sitten jotain negatiivista, niin kiiltävät hiilikuitujäljitelmäkoristeet ei iske yhtään.
#19
Lainaus käyttäjältä: janike75 - 11.10.19 - klo:07:51
... Suomeen noita laitetaan rekisteriin vasta vuodenvaihteen jälkeen, vaikka autoja tulisi maahan aiemmin. Tämä tapahtuu valmistajan käskystä, liittyy ilmeisesti päästövaatimuksiin ensi vuoden osalta, eli ei kannata ottaa hyötyjä irti vielä tänä vuonna.

Tämän vuoden puolella valmistaja ei saa niistä oikeastaan mitään etua, mutta ensi vuonna niistä saa lisäbonusta valmistajakohtaisen päästörajan täyttämiseen.

Hinnaston puolesta tosiaan L&K ei ole enää kaukana Stylestä, jos ruksii Styleen vähänkään lisävarusteita jotka L&K:ssa on jo vakiona. Pahus vaan kun se panoraamakatto tulee L&K:ssa väkisellä mukaan molemmissa korimaleissa.
#20
Lainaus käyttäjältä: DJDH - 10.10.19 - klo:19:09
Millaisia alennuksia olette saaneet autoverottomasta hinnasta? Olisi seuraavan työsuhdeauton tilaus edessä ja kyllähän nuo hinnat ovat hieman nousseet.

Verotusarvoonhan ei vaikuta henkilökohtaiset alennukset, vaan pitää olla yleinen kampanja-alennus jonka kaikki saa.
#21
Passat B8 (14-23) / Vs: Passat GTE
03.10.19 - klo:14:56
Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 03.10.19 - klo:14:45
Eikös myös L&K:n saa edullisemmalla hinnalla kuin Passatin ja siihen sisältyy lähes kaikki varusteet?

Pitää paikkansa. Lisäksi jos tulkitsin varustelistaa oikein, niin Superb plugariin saa myös lämmitettävän tuulilasin, jota ei Passat GTE malliin saa ollenkaan jostain syystä.
#22
Mitäs jos unohtaisitte ne mikrokuituliinat, ja pesisitte lasin sisäpuolelta ihan tavallisella yleispesuaineella ja kuivaus taipuisalla lastalla niin ettei jää raitoja. No okei, nurkat ja muut sitten liinalla keskeisen näkökentän ulkopuolelta, mutta tuntuu että tavallinen yleispesuaine ja lasta toimii tässä paremmin. Tai vaikka puolet liinalla ja puolet lastalla ja katsoo pitemmän päälle tuleeko eroa. Kerta vuodessa on riittänyt lastan kanssa.
#23
Lainaus käyttäjältä: Routa - 25.09.19 - klo:08:48
Muutenkin on ihan tolkuton määrä ongelmia ollut uudessa autossa tai sitten se on vain sitä, kun on tottunut japskilla ajamaan niin nämä probleemat vaan kuuluu euromerkkeihin.

(lista vikoja)

Mikähän mun Octaviassa on vialla kun ei ole mitään noista vioista? Pitääkö olla huolissaan? Se sijaan kun ajoin suunnilleen saman hintaisella japskilla, niin voi elämä sitä ämpärimuovin määrää. Ã,,änieristystä ei ollut nimeksikään. Kaikki mitä laitoit ovitaskuun rämisee siellä, Ocussa on sentään vuoratut ovitaskut niin ei tavarat kolise siellä. Ohjaus täysin tunnoton. Pitäisikö nyt sanoa että nämä ominaisuudet nyt vaan kuuluu näihin japskimerkkeihin, kun kerran yleistämisen tielle on lähdetty.
#24
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 16.09.19 - klo:21:58
...Tyhjäkäynti nostaa nopeaan keskikulutusta.

No tuota jos dieselin kulutus tyhjäkäynnillä on luokkaa 0.5 litraa tunnissa, niin aika kauan saa olla sitä tyhjäkäyntiä että näkyy keskikulutuksessa yhtään. Riippuen tietysti paljonko tulee kilometrejä, mutta jos vaikka yli 500km ja tunti tyhjäkäyntiä niin keskikulutus nousee alle 0.1 l/100km, eli menee mittausepätarkkuuden sisään.
#25
Lainaus käyttäjältä: Vinski - 19.03.19 - klo:09:40
Pyyhkimien jättämisen pystyasentoon voi tehdä myös yksinkertaisesti niin, että kytkee virran pois liikkeessä olevien pyyhkimien yläkuolokohdassa. Tämäkin keino kerrotaan oikein käyttöohjeessa tuulilasipyyhkimien talviasentoon jättämistä koskevassa kohdassa.

Tätä olen itsekin käyttänyt, eikä ole ollut "nukkumisongelmaa" käynnistyksen jälkeen. Painaa vaan virrat pois kun ovat yläasennossa niin sinne jäävät.
#26
Passat B8 (14-23) / Vs: Passat GTE
16.03.19 - klo:10:42
Kyllä. Ainoastaan jos on täysi autoetu, eli firma maksaa myös polttoaineet, niin silloin firma voi luonnollisesti maksaa myös sähkön ilman että se olisi verotettava lisäetu.

Sähkö on auton polttoainetta tässä tapauksessa, ja jos työnantaja antaisi joka päivän päätteeksi pari litraa dieseliä/bensiiniä mukaan, niin sekin olisi verotettava etu. Ihan rippumatta siitä onko sinulla nimettyä parkkipaikkaa vaiko ei.
#27
Jos se vasen valo ei palaudu keskelle pysähdyttäessä niin sitten on ongelmaa. Jos palautuu niin se toimii niin kuin pitääkin.
#28
Kyllähän sen kaukosäätimen pitäisi vilkutella niitä ledejään jos ei saa yhteyttä autoon. Eli jos mikään ei vilku niin kaukosäädin on viallinen.
#29
Lainaus käyttäjältä: SkodaPirre - 18.01.19 - klo:18:06Jos ajaa esim. vuodessa 25tkm niin viet auton sitten inspectioniin ja ajat 5tkm lisää niin öljynvaihtoon. Ei ole simply clever tämä systeemi.

Mikään ei estä vaihtamasta öljyjä samalla käynnillä. Vaikka se tapahtuu etuajassa, niin en usko että kenenkään talous siihen kaatuu. Järkeä saa käyttää. Ei ole toki pakko jos ei halua.
#30
^ No ei löydy, koska vaihtoväli ei ole vakio. Auto laskee sen itse ajotavan mukaan, se voi siis olla lyhyempikin kuin tuo. Siksi se "katso ajotietokoneesta" on ihan validi neuvo. Se kertoo kyllä kuukautta ennen kuin se haluaa huoltoon tai öljyn vaihtoon.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy