Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Variant

#1
Juuri näin. Briteissä on ollut aktiivista keskustelua tästä, 1.7.2023 oli päivätty uusi ohjeistus (Skoda). Ilmeisesti koskee kaikkia EA211 sarjan moottoreita eli 1.0/1.2/1.4/1.5.

Ostin auton uutena reilu 5 vuotta sitten ja tein tuolloin huolloista kustannussuunnitelman kuudelle ensimmäiselle käyttövuodelle. Tuolloin jakohihnan vaihto maksoi 460,57 EUR VW:n huollon verkkovarauksen mukaan.
#2
Loppuvuodesta omalle Golfille jakohihnan vaihto tulossa 6v. suosituksen mukaisesti. Hintaa näyttäisi olevan tonni tällä hetkellä merkkarilla.

Törmäsin netissä useampaankin keskusteluun viime vuoden kesältä, jossa kerrottiin että konsernin autoihin tullut uusi suositus, 15v tai jotain vastaavaa.

Onko tästä foorumilla tietoa? Erwinistä en ole vielä kurkannut.
#3
Jos kyseessä on bensakone, katso olisiko tästä viestiketjusta apua: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=52735.0
#4
Lainaus käyttäjältä: lassemk - 27.07.23 - klo:19:47
Olihan sitä pakko vilkaista mitä oma -18 golffi näyttää.

Kytkin 1:
95.1 minus 97.1 must be greater than 2 mm,   9,0
97.2 minus 96.3 must be greater than 1 mm,   6,0

Kytkin 2:
115.1 minus 117.1 must be greater than 2 mm,      7,2
117.2 minus 116.3 must be greater than 1 mm,      4,1

Momentit:
Clutch 1 Adaptation basic charac. point 3 moment   220
Clutch 2 Adaptation basic charac. point 3 moment   220

Miten näitä pitäisi tulkita kun moottori on 1.5 tsi 130 heppainen jossa vääntö on max 200 Nm, mistä tuo 220 Nm tulee ?

Muuten numeroista päätellen autoa varmaankin uskaltaa varmasti pitää vuosia eteenpäin kytkimien puolesta. Osaako kukaan mutuilla minkälaisia mm lukemia on täysin uusilla kytkimillä? Jos jotakuta kiinnostaa, niin autossa on reilu 70 tkm mittarissa.

Tässä verrokkina oma -19 Golf 1.0 DSG:

Clutch 1:
10,35-1,33= 9,02
26,61-22,21= 4,4

Clutch 2:
9,21-1,63= 7,58
24,52-21,68= 2,84

Autolla on ajettu 126 tkm. Momenttilukuja en käytössä olevalla apilla löytänyt, Car Scanner. Luvut otin auto käynnissä, vaihde P-asennossa. Otin aiemmin luvut pelkästään virrat päällä, sain samankaltaisia lukuja mutta eroja oli.
#5
Moottori ja voimansiirto / Vs: 1.5 TSI
15.07.23 - klo:10:35
Lainaus käyttäjältä: isosubbari - 15.06.23 - klo:14:47
Samalta kuulostaa joo, itellä 150tkm mittarissa. Ei kuulemma muuta ongelmaa mutta tietty jos väljistyy niin paljon että lähtee irti niin auto menee vikatilaan. Täytyy laittaa kuntoon.

Tanko on nyt vaihdettu omaan autoon, mutta kuten huollossakin totesivat (K-auto), ääni kuuluu edelleen. Seuraava askel olisi turbon vaihto (2500,00). ,,äni ei vaikuta auton toimintaan ja toimii muuten normaalisti, kuitilla luki.
#6
Vielä jatkoa edelliseen viestiini, lähde Self-study Programme 539* s. 25:

"Lining up the TDC markings

The Hirth toothing on the vibration damper and the crankshaft pulley does not have any mechanical coding. This means that the teeth on the vibration damper fit together with the teeth on the crankshaft pulley in any position. Therefore you need to ensure that the TDC markings are lined up before tightening the vibration damper to the specified torque."

*1.0-l 3-cylinder TSI Engine
#7
Lainaus käyttäjältä: mahone - 13.07.23 - klo:16:04
Hei

Vm. 2016 Golf Variant 1.0 DSG ilmaantunut omituista tärinää. Tärinää ilmaantuu paikallaan vapaalla n. 1200 rpm paikkeilla. Lisäksi ajaessa samoilla kierroksilla, mutta mikä on omistuista, ajaessa tärinää esiintyy aina vasemmalle kääntäessä, oikealle kääntäessä tärinää ei ilmene. Vasemmalle kääntäessä kuuluu myös todella hentoa "kirskuvaa/vinkuvaa" ääntä.

Onkohan hyviä arvauksia mistä kiikastaa? Onko aiemmin käsiteltyä vastaavia ongelmia täällä, koitin hakua mutta en löytänyt. Englanninkielisillä google hauilla löytyi jotain vastaavaa ongelmaa.

- Kilometrejä takana n. 130tkm
- Renkaat vaikuttaisi olevan ok
- Autoon vaihdettu hiljattain jakopäähihna (mielestäni ennen jakopäähihnan vaihtoa tärinää ei ollut, ainakaan yhtä pahana)

Tässä löytyi keskustelua samasta aiheesta hihnan vaihdon jälkeen:https://www.briskoda.net/forums/topic/511272-engine-vibration-after-cambelt-change-10-tsi-110-3-cylinder-dsg-2018-fabia-mk3/

Sivulla 2 näyttäisi ongelma ratkenneen: "Root caused was tracked back to the crankshaft pulley (which I've also seen referred to as the harmonic balancer) being in the wrong position which was causing juddering and vibration. "
#8
Lainaus käyttäjältä: Brandon_lee - 19.05.23 - klo:12:18
Hei,

Miten olette tämän häiriön kanssa toimineet? Syttyykö valo yhä uudelleen?

Muistaakseni vikavalo syttyi toisen kerran, jolloin nollasin koodin itse (Car Scanner). Tämän jälkeen webaston käyttö jäi vähemmälle kun kesä lähestyi. Kysyin huollosta päivitystä myöhemmin mutta tuolloin sitä ei ollut vielä saatavissa.
#9
Moottori ja voimansiirto / Vs: 1.5 TSI
14.06.23 - klo:21:07
Lainaus käyttäjältä: isosubbari - 14.06.23 - klo:14:04
Onko kenelläkään alkanut turbon ahtopaineen säätötanko pitämään kylmänä ääntä? ilmeisesti mennyt väljäksi. Onkohan iso homma vaihtaa?

Mulla on kyllä 1.0 TSI mutta olen huomannut metallisen, hennon helinän kun moottori kylmäkäynnistyy (kierrokset normaalia korkeammalla). ,,äni häviää kun kierrokset laskee. Muistaakseni kylmänä katalysaattoria lämmmitetään ja hukkaportti hetken kokonaan auki, tämän takia ääni loppuu kun palataan tyhjäkäynnille (oma tulkintani). Kokeilin kädellä tankoa ja kyllä se vähän ”helisi”. Nopealla googletuksella löytyi alkuperäinen korjaussarja tankoon. En ole vielä itse mitään asialle tehnyt, sen verran uusi havainto. Autollani on ajettu 120 tkm.
#10
Muistui viimeisestä viestistä tämä ketju: https://www.vagarena.fi/index.php?topic=51789.0

Linkin takana kyllä 1.4 moottori, ei 1.2 (EA211 koneita molemmat).
#11
Ilmeisesti käytössä on ilmaisversio kun mainoksia näkyy? Itselläni (Pro-versio) näkyy kyllä enemmän tietoja (mm. Frequency, Odometer jne). Sovelluksen käyttöliittymässä olen kyllä huomannut parannuskohteita, mutta hinta ei päätä huimaa (vrt. VCDS) ja hinnoittelumalli on selkeä (vrt. ODB11).

Freeze frame -valikossa näkyy kai tietoja vasta kun vika on päällä. Omassa tapauksessa tämä tarkoitti 5xP007B koodeja, jolloin auto heitti mittaristoon moottorin vikavalon (häiriö pakokaasujärjestelmässä tjsp.).

#13
Hienoa että tämä selvisi.

Hyvää keskustelua tässä ketjussa noista sytytystulpista, pitää laittaa korvan taakse. Itselläni 11/18 rekisteröity, 116tkm ajettu vastaava auto. Tulpat vaihdettu merkkihuollossa 57tkm ja 105tkm kohdalla, ei vielä ongelmia tulppien kanssa.

Hyvä budjettiratkaisu ODB2-lukijaksi on Carscanner Pro, Play tai App storesta (ikuinen lisenssi 7,99,). Laitteeksi tilasin ebayn kautta Englannista Vgate iCar Pro BLE 4.0:n (n. 48, kaikki kulut).
#14
Olisiko kyseessä viallinen kaasuläppä? ks. https://www.briskoda.net/forums/topic/474051-10-tsi-throttle-body-issue/

EPC valo ja start-stop vika ainakin täsmäävät. Kannattaa merkkarilta kysyä asiasta, vaikka auton lopulta päätyisi muualla korjaamaan.
#15
Lainaus käyttäjältä: Waiski - 08.12.21 - klo:17:27
Aamulla töihin mennessä syttyi keltainen moottorin vikavalo. Auto kuitenkin toimi ihan normaalisti joten ajoin töihin asti, 10km.
Auto on Vw Golf 1.0Tsi vm -19 ja kone DKRF. Ollut pakkasta -20 tienoilla joten Webasto on käynyt enemmän kuin laki sallii. Nollasin noi vikailmoitukset, eivätkä ainakaan vielä ole tulleet takaisin, ajoa noin tunti sen jälkeen. Pakko kayttää pojan vanhaa luuria, koska toi mun palikka ei toimi iPhonella ;-)




Voisiko noi hälyt tulla ihan vaan vajaan akun vuoksi, vai pitääkö ajella marmorille katselmukseen?

Itsellä täysin vastaava Golf, heitti keltasen moottorinvikavalon helmikuussa (webasto käytössä myös). Ohjekirjan mukaan pakokaasujärjestelmän häiriö, aja lähimmälle korjaamolle. Vein auton Espoon K-autoon, jossa vikakoodit luettiin ja nollattiin: P007B00 Ahtoilman jäähdyttimen lämpötila-anturi rivi 1 Epäuskottava signaali. >>Tpi 2066174/1 ",,lä ryhdy korjaustoimenpiteisiin! Moottorinohjainlaitteeseen on valmisteilla uusi ohjelmistoversio"

Huoltoneuvoja sanoi että kannattaa vuosihuollon yhteydessä ja muutenkin kysellä ohjelmiston perään. Täydet pisteet Espoon K-autolle asian hoidosta.
#16
Golf VII (12-) / Vs: VW Golf VII Chat
05.03.21 - klo:09:35
Lainaus käyttäjältä: ptrs57 - 19.02.21 - klo:00:09
Akkua ajatellen, kannattaa harkita Ctek ylläpitolaturin asentamista auton moottoritilaan (jos säteilylämmitin, voi sen haaroittaa sen pistokkeesta konehuoneen puolella, tai laittaa oma).
Hommasin itse Ctekin Polarin, jolla olen lataillut sigun Passattia sekä vaimon Jettaa. Oiva ostos, olisi pitänyt aikoja sitten jo laittaa.

Onko teillä joilla ylläpitolaturi, ollut ongelmia akun kanssa ennen laturin asentamista? Vai meneekö tämä samaan kategoriaan kuin väliöljynvaihdot ja takavalojen koodaus päiväajovalojen kanssa?
#17
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 02.03.21 - klo:14:45
On niissä polttoa jos lyhyttä ajoa ajaa. Pitemmillä matkoilla sitä polttoa ei huomaa, eikä erillistä polttoa tarvita. Luulin ettei omassakaan ole polttoja, mutta joskus aina rullatessa huomaa kierrosten olevan tonnin nurkilla, kun normaalisti 800.

Nykyään puoliso ajaa autolla 13km työmatkaa arkisin pääkaupunkiseudulla, en tiedä onko se lyhyttä ajoa. En ole itse huomannut kierrosten nousevan koskaan kesken ajon (pl. moottorijarrutus alamäessä).
#18
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 02.03.21 - klo:13:38
Tuottaa se kyllä hyvin lämpöä tuo kolmemukinen. Siinä otetaan pakokaasuistakin lämmöt talteen ja muitakin jippoja on. Omalla vajaan 3v kokemuksella sanoisin että lämpenee nopeasti ja tuottaa hyvin lämpöä. Noin tuoreessa taitaa olla hiukkassuodatin ja pätkemmässä ajossa se ei saa polttoa loppuun, jolloin taas seuraavallakin kerralla kierrokset on koholla. 1.4tsi tai 1.5tsi ei sen paremmin lämpene. Tuntuu että nykyinen 1.5tsi lämpenisi jopa hitaammin juuri hieman suuremman massansa takia.

Ei ole polttoja näissä pikkukoneissa hiukkassuodattimen kanssa. Itselläni on 10/2018 valmistettu Golf jossa 1.0 TSI kone DKRF-koodilla ja hiukkaussuodatin (GPF/OPF), autolla ajettu yli 60000km.
#19
Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 25.02.21 - klo:08:55
1,3,5 (7 jos löytyy) sekä pakki on saman kytkimen takana, 2,4,6 sitten toisella kytkimellä.

VAG SSP 390 " The 7-Speed Double-Clutch Gearbox 0AM:

Clutch K2

Clutch K2 conducts the torque for gears 2, 4, 6 and  R to drive shaft 2.


#20
Lainaus käyttäjältä: Antore - 24.02.21 - klo:23:22
Ihan normimeininki, ainakin jos jälleenmyyjältä kysyt. Valitettavasti tuo vaihteisto on sellainen jota ei koskaan olisi pitänyt keksiä. Ihan samalla tavalla hyökkäili liikkeelle uunituore sijaisauto (A3 s-tronic). Välillä tosin ryömi ihan nätisti mutta ei mitään logiikkaa, eli noita ryntäyksiä tapahtui myös satunnaisesti. Moni on vaihteiston toimintaan ihan tyytyväinen mutta ainoastaan siitä syystä, etteivät tiedä paremmasta.

Olisiko ihan noinkaan. Itsellä +60 000km ajettu MY19 DSG7 Golf 1.0 toimii kyllä kuin ajatus, tarkkaa kaasunkäyttöä voi kyllä vaatia. Minulla on käytössä Autohold ja S/S. Ryöminnässä verrokkina harrasteauto, jossa perinteinen momentinmuunnin automaatti (ZF 4HP22EH, BMW 7-srj).

Alkuperäisen kirjottajan ongelmasta tulee mieleen olisiko laatikossa jotain vikaa, varsinkin kun pakki ja ykkösvaihde ovat eri kytkimien perässä. Auttaisiko jos kävisi koeajamassa toista samanlaista autoa?
#21
Lainaus käyttäjältä: northrob - 24.02.21 - klo:14:12
Eikös tässä ole se vanha 1.4TSI moottori, jonka taajamakulutukseksi TM 1/2014 mittasi 7.4 l/100 km ja maantielle 5.7 l/100 km? Autona tuolloin Octavia Combi Elegance DSG.

Kyllä. Mielestäni ihan kelpoja kulutuslukemia tyhjällä akulla, ottaen huomioon hybridin suorituskyky ( 0"100 km/h 7,7s), paino (+300kg) ja hinta.
#22
Golf VII (12-) / Vs: VW Golf VII Chat
10.02.21 - klo:14:58
Itsellä kanssa Golf 7 tehdaswebasto ilman ongelmia ja ylläpitolaturia, kolmas talvi jo menossa. Ainakin Golfissa ja Polossa akku ilmeisesti on AGM-tyyppiä tehdaswebaston kanssa. Yritän aina lämmittää saman ajan kuin mitä ajan, mutta ei tässä läheskään aina onnistu. Noin kerran kuussa tulee ajettua +100km reissu suuntaansa.
#23
Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 25.12.20 - klo:13:25
Mitä et saa täsmäämään?

Tuota että alkuperäisen kirjoittajan 2017 vuoden autoon 2020 on vaihdettu öljyt 1. kerran. Taisin kirjoittaa hieman epäselvästi.
#24
Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 23.12.20 - klo:23:12
Tarkastushuolto vuoden välein ja öljynvaihto 30 tkm/2v välein. Ensimmäinen huolto öljynvaihtoineen olisi pitänyt olla 30 tkm/2v käyttöönotosta, jos autosi on vm.2017 niin eikö öljyjä ole vaihdettu ennen vuotta 2020?

1. tarkastus on 2 v. sen jälkeen vuosittain. En kyllä silti saa tuota täsmäämään. Jarrunesteet vaihdetaan 1. kerran 3 v. ja sitten joka toinen vuosi.
#25
Lainaus käyttäjältä: Teemuki - 23.12.20 - klo:23:57
Siis menekö jengi oikeesti tolla 30 000km öljynvaihdolla? 🤔
Se on aika rapee matka koneelle pyörittää samaa paskaa kanavissaan. Sanoisin, et jos ton matkan jakais kolmeen tai ees puolittais, saattais sillä saada autoa vähän pidemmäksi ajaksi. 🤔

”Myös Neste Oil tunnustaa, että moottoriöljyt kestävät periaatteessa jopa kolme huoltoväliä, kunhan öljynsuodatin muistetaan vaihtaa.”

https://yle.fi/uutiset/3-7878632

Kysely: Suomalaiset kaipaavat takaisin 1980-luvulle

https://yle.fi/uutiset/3-7003811


#26
Golf Variant 1.0 DSG kulutus on tippunut tasan yhden litran edellistä mallista (6,3">5,3). Ihan kelpo suoritus kevythybridiltä (MHEV). Kokonaishinta on kyllä noussut yli 2000 euroa (Comfortline vs. Golf).
#27
Lainaus käyttäjältä: nuukailija - 13.11.20 - klo:19:24
Näytti tulleen Golf Variantin hinnasto (12.11.2020), jossa on paljon lisää moottorivaihtoehtoja. Bensakoneita manuaalina on 1.0 TSI ja 1.5 TSI. Tässä pisti silmään, että 1.0 kulutus on suurempi kuin 1.5:n, vain desin mutta kumminkin (5,6 vs. 5,5 l/100km). Myös CO2 oli 1.0 TSI:llä gramman enemmän kuin 1.5 TSI:llä. Onko tässä virhe, vai mikä selittää pienemmän moottorin suuremman kulutuksen?

1,5 TSI 96 kW moottorissa on muuttuvageometrinen ahdin ja kahden sylinterin lepuutus.
#28
Onko tässä moottorissa muuten EGR venttiili?
#29
Kodiaq (16-) / Vs: Takajarrupalat
28.10.20 - klo:14:38
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 28.10.20 - klo:11:50
Jos kiinnostaa, niin VAG SSP itseopiskelumateriaaleista löytynee vastaus:

https://www.google.com/search?&q=vw+ssp+acc

Kiitos!
#30
Kodiaq (16-) / Vs: Takajarrupalat
28.10.20 - klo:10:00
Lainaus käyttäjältä: M_M - 28.10.20 - klo:09:42
Mikä tuossa toiminnassa erityisesti askarruttaa?

Jos vakionopeussäädin on päällä ja asetusnopeutta laskee, niin auto toimii sitten sen mukaan ja yrittää saavuttaa tuon asetusnopeuden. Mikäli asetusta tiputtaa vain vähän, niin nostetaan hetkeksi kaasua jolloin moottorijarrutus hidastaa vauhdin asetettuun. Mikäli tiputus on iso, niin auto käyttää jarruja saavuttaakseen halutun nopeuden.

Noinhan vakionopeussäädin on jo iät ja ajat toiminut. Vanhemmassa kalustossa on toki sellaisia autoja jotka eivät vielä osanneet tuota jarrun käyttöä, vakionopeussäädin ei pystynyt hidastamaan nopeutta kuin moottorijarrutuksella.

Ihan uteliaisuutta kiinnostaa mikä on hidastuvuuden raja kun jarrut puuttuu peliin? Miten tuo moottorijarrutus tapahtuu, esimerkiksi 1.0 TSI:n moottorijarrutus on aika heikko?
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy