VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Volkswagen => Passat 3B/3BG (96 - 05) => Aiheen aloitti: heartagramm - 16.04.12 - klo:17:44

Otsikko: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: heartagramm - 16.04.12 - klo:17:44
Otsikonlainen pirssi (emännän). Talvella rupesi oireilemaan, hävitti tehot täysin eikä meinannut kiihtyä yhtään mihinkään. Appiukko oli vaihdattanut tuohon autoon jossain pajalla jonkun osan (ei oo kuittia tallessa mittään kuulemma joten hyvin voi arvailla, minkä, ei kuitenkaan IMM tms radikaalia) joka ilmeisesti auttoi hieman. Lisäksi ilmanputsarinkin olivat kolmen vuoden ajelun (!) jälkeen vaihtaneet ja näillä eväillä auton kulkua sai hieman parannettua. Tuossa justiin viikonloppuna pyörähdettiin Jyväskylän reissulla ja täytyy sanoa että olipa tuskaa... Auto alkaa herätä eloon vasta reippaasti yli 2000 kierroksen ja silloinkaan ei todellakaan kuten normaalisti (100 heppainen, 250 Nm versio kyseessä). Ykkösellä, tasaisella tiellä liikennevaloista lähtiessä ilman kytkimen liiraamista ei meinaa päästä oikeen kiihdyttämään mitenkään. Ehjänä lähtee kuitenkin vaikka renkaat vinkuen. :)

Onko mutua mikä voisi olla? Vikakoodit tuolloin olivat siellä pajalla lukeneet ja KUULEMMA ei ollut mitään koodeja, en kyllä jaksa ollenkaan uskoa. Manuaaliloota, ajettu 311 tkm (niin ja tuo manuaaliaski on muuten sitten p*skana, ääntää kun keppiä painaa pykälässä hieman sivuun ja muutoinkin ajaessa). Ei ole kukaan ikinä kuulema kuullutkaan että 1.9 TDI:stä olisi laatikko hajalle saatu... Tässäpä ensimmäinen...
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: exari - 16.04.12 - klo:18:13
Nokka-akseli kulunut...ne ei kestä laahurina,erityisesti jos on ollut long-life vaihtoväli.
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: heartagramm - 16.04.12 - klo:22:06
Jaa, no tämä oli uusi heitto. :D Olen tähän mennessä saanut opastusta että turbon siivekkeet olisi jumissa, EGR tukossa tai MAFfi vaihtokunnossa. Ihan heti tuosta en olisi arvannut että nokka-akselia väitettäisiin kuluneeksi... noin 14 tkm sitten kyllä vaihdattivat siihen jakopään hihnan samaisella hikipajalla. Oliskohan millään mahdollista että olisi jäänyt asteen verran vinoon nuo ja olisi aiheuttanut onkelmat, kun vaihdettiin "hetkeä" ennenkuin nämä ko. oireet ilmaantuivat? Mietin vain.
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: exari - 16.04.12 - klo:22:11
Jaa-no jos käyttää venttiilikopan irti niin näkee. eijjoo iso homma. olen vaan nähny noita loppuunkulahtaneita jonkun verran-korjaamolla jolla teen iltahommia väilillä. noilla kilsoilla ne alkaa kulua loppuun.  siis yksi mahdollisuus...
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: heartagramm - 16.04.12 - klo:23:20
Selvä homma, tuo on kyllä helpoimmasta päästä tarkastaa joten samahan se on katsoa. Kiitokset, palailen tähän jahka saan avattua.
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: jrinnes - 17.04.12 - klo:10:15
Pullakahveista vetoa, että joku alipainejärjestelmän lyijykynän paksuisista letkuista on murtunut liittimen kohdalta ja irronnut. :) Sillon alipaine karkaa linjasta, eikä turbon siipiä saa käännettyä. Ota koneen päältä suojamuovit pois, ilmanottoputki ja ilmansuodatinkotelo irti niin pääset tarkastamaan letkut. Tarkista samalla myös alipainepumpulta lähtevä putki ja ylipäätään koko alipainejärjestelmän tiiviys. Oma AJM koneinen 3B teki tuossa joku aika sitten samat temput ja tuolla tuli kuntoon. Oli kerrankin virkistävää vaihtelua, kun korjaus ei maksanu mitään. :)
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: tepi - 18.04.12 - klo:18:20
En kyllä usko vian olevan nokassa. Toi 1.9 pata on luja, nokkavikoja on vanhemmissa 2.5 v6 koneissa.
Mulla oli aikaisemmin -04 AVB Passatti, siihen jouduin vaihtamaan turbon siipien jumiutumisen takia. Oireena oli kiihdytyksessä tehon häviäminen, mutta ongelma korjaantui virtojen pois käytöllä. Loppujen lopuksi autolla ei pystynyt enää ajamaan, kulki n. satasta kaasu pohjassa. Turbon ostin Professional motorilta http://www.professionalmotor.fi/ (http://www.professionalmotor.fi/). Annoin entisen vaihdossa, uusi maksoi 580â,¬.
Vika voi olla myös mainitsemassasi MAFissa, lueta vikakoodit tai jos saat jostain lainaan VAG-Comin, niin sillähän näkee auton sielunelämää jo enemmän.
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: Arcca - 18.04.12 - klo:18:35
Lainaus käyttäjältä: tepi - 18.04.12 - klo:18:20
En kyllä usko vian olevan nokassa. Toi 1.9 pata on luja, nokkavikoja on vanhemmissa 2.5 v6 koneissa.


Eläs nyt, onhan noita raportoitu, etenkin jos olleet vanhoja takseja joissa on jouduttu tyhjäkäynnillä ruksuttamaan.
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: tepi - 18.04.12 - klo:21:14
Lainaus käyttäjältä: Arcca - 18.04.12 - klo:18:35
Eläs nyt, onhan noita raportoitu, etenkin jos olleet vanhoja takseja joissa on jouduttu tyhjäkäynnillä ruksuttamaan.
Jep Jep, vanha taksi se oli minunkin Pasuuna. 300tkm meni turbo.
Vikakoodit kun tsekkaa, niin on paljon viisaampi.
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: msvahn - 18.04.12 - klo:21:28
Kannattaisko myös logata MAFin ja muiden arvoja ajossa. Vikakoodit itsessään toki, mutta ajonaikaisesta seurannasta sais kyllä enemmän osviittaa mikä komponentti mahdollisesti feilaa.
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: tepi - 18.04.12 - klo:21:43
Lainaus käyttäjältä: msvahn - 18.04.12 - klo:21:28
ajonaikaisesta seurannasta sais kyllä enemmän osviittaa mikä komponentti mahdollisesti feilaa.
+1
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: heartagramm - 18.04.12 - klo:22:32
Jeps, en ole ehtinyt vielä mitään tehdä tuolle kun on emännällä työmatka-ajossa ja tulee aina iltaisella vasta kotiin. Pitää koettaa VAG-COMia josko lähtis tällä läppärillä toimimaan. Kirjoittelen sitten kokemukset viimeistään, huomenna kerkee iltasella lukemaan vasta koodit.
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: heartagramm - 20.04.12 - klo:15:55
VAG-COM ei suostunut löytämään kaapelia Win XP-modessa ja Win 7 x64 ei pelittänyt VAG-COM ollenkaan.

Avasin tuon kuoren löytääkseni sieltä alta vain rutosti öljyä siellä sun täällä, ja tarkistelin nuo alipaineletkut (eli mitkä menee turbolle ja siinä ympäristössä kaikki, eikös?). Ei niissä mitään murtumia ollut minun mielestä. Ja osaavat kyllä "nykyautoihin" pakata nuo koneen niin maan perkeleen tiukkaan, ei sinne meinaa näinkään pieni käsi mahtua oikeen pyörittelemään mitään.

Kantta en ala nyt ruuvailemaan auki kun emäntä lähtee justiin hetikohta ajelemaan tien päälle ja tulee viikonlopun jälkeen kotio... Venyy taas.

E: MAFfi muuten vaihdettiin tuossa pariviikkoa sitten uuteen, soitin just ja kysyin vaihtajalta.

E: Jos jotain sitten sanon väärin niin puolustuksekseni voidaan laskea jotten ole VAGilaisia toistaiseksi rempannut mitenkään... Ja tulipahan taas tajuttua jotta en ottanut sitä ilmanputsarikoteloa irti. No, availen kunhan palaa reissusta.
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: Daworder - 04.05.12 - klo:08:13
Lainataan topikkia

Eli Passat 3b 1.9tdi 81kw Hukkaa tehot.
Tehot katosi(puolittui)kun 3. Kiihdytyksessä kierrätti 3700rpm
Ei tee tuota ainakaan vielä 2. vaihteella ja muutenkin vedot tuntuu olevan tallella.

Vika valoja ei tuosta tule koelautaan ja uudestaan käynnistys korjaa asian.

Onko nyt turbo sökö?siivet jumissa?tms...   :-\
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: msvahn - 04.05.12 - klo:10:05
Lienee pienin arvuuttelu, kun lyö piuhan nokkaan (diagnostiikkatyökalut melkeen pakkohankinta tuon ikäisissä kun alkaa komponentit vanhenemaan).

Jos et omista työkaluja vielä, niin multa liikenis uuden VAG-COM kaapelin alta vanha -04 vuoteen asti tukeva setti (IBM:n läppäri, kaapeli + softa) tuolta myyntipalstalta.

EDIT: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=9632.msg230457;topicseen#new (http://www.vagarena.fi/index.php?topic=9632.msg230457;topicseen#new)
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: Daworder - 04.05.12 - klo:10:22
täytyy käydä luetuttamassa jos sieltä vikakoodit löytyis.
ja kiitti tarjouksesta mutta ei ainakaan vielä viitti alkaa sääteleen tietokoneella autojen yhteydessä..sörkin kuitenkin pahemmaks kaikki.
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: Kiviharju - 04.05.12 - klo:10:36
Lainaus käyttäjältä: Daworder - 04.05.12 - klo:08:13
Lainataan topikkia

Eli Passat 3b 1.9tdi 81kw Hukkaa tehot.
Tehot katosi(puolittui)kun 3. Kiihdytyksessä kierrätti 3700rpm
Ei tee tuota ainakaan vielä 2. vaihteella ja muutenkin vedot tuntuu olevan tallella.

Vika valoja ei tuosta tule koelautaan ja uudestaan käynnistys korjaa asian.

Onko nyt turbo sökö?siivet jumissa?tms...   :-\

Oma 3BG teki tuota samaa aikanaan reilummissa kiihdytyksissä.
Vikana oli muistaakseni juurikin alipaineletkun vuotaminen, joka oli jo tuolla aikaisemmin mainittu.
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: msvahn - 04.05.12 - klo:10:48
Lainaus käyttäjältä: Daworder - 04.05.12 - klo:10:22
täytyy käydä luetuttamassa jos sieltä vikakoodit löytyis.
ja kiitti tarjouksesta mutta ei ainakaan vielä viitti alkaa sääteleen tietokoneella autojen yhteydessä..sörkin kuitenkin pahemmaks kaikki.

Vikakoodien luku/nollaus ja anturien seuranta on täysin vaaratonta. Vasta kun menee muokkaustilaan, niin pitää tietää mitä on tekemässä. Noihan on softissa eristetty eri nappien alle ettei vahingossa satu mitään..
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: msvahn - 04.05.12 - klo:10:52
Meikäläinen voi kyllä muutenkin lukea halukkaiden vikamuisteja, jos maantieteellisesti kohdalle osuu..  :)
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: hifijussi - 09.05.12 - klo:20:44
Lainaus käyttäjältä: tepi - 18.04.12 - klo:18:20
En kyllä usko vian olevan nokassa. Toi 1.9 pata on luja, nokkavikoja on vanhemmissa 2.5 v6 koneissa.
Mulla oli aikaisemmin -04 AVB Passatti, siihen jouduin vaihtamaan turbon siipien jumiutumisen takia. Oireena oli kiihdytyksessä tehon häviäminen, mutta ongelma korjaantui virtojen pois käytöllä. Loppujen lopuksi autolla ei pystynyt enää ajamaan, kulki n. satasta kaasu pohjassa. Turbon ostin Professional motorilta http://www.professionalmotor.fi/ (http://www.professionalmotor.fi/). Annoin entisen vaihdossa, uusi maksoi 580â,¬.
Vika voi olla myös mainitsemassasi MAFissa, lueta vikakoodit tai jos saat jostain lainaan VAG-Comin, niin sillähän näkee auton sielunelämää jo enemmän.

Sama vika 2003 AVB Passatissa, ajettu 245tkm. Kone alkoi menemään vikatilaan n. 220tkm tienoilla ja yhä tiehenevään tahtiin. Turbon siivet jumissa ja oli lisäksi hankautunut yksi turbon ohjaushässäkkään liittyvä ohut muovinen alipaineputki puhki. Ilmamäärämittarin vaihto ei auttanut, eikä turbon alipainekelloa ohjaavan säätösolenoidin ...eikä ahtopaine & lämpöanturin vaihto. Vika on turbossa, menee vaihtoon ihan näillä näppäimillä. Finturbolla Toivalassa poijjaat osaa, ei tarvinnut arpoa missä vika on, läppäri kiinni ja koeajolle. Sanoisin että loistavaa palvelua ja rautaista ammattitaitoa - suosittelen. Pelkkä vikakoodin luku ei vielä paljoa kerro, läppärin kanssa ammattitaitoinen tekijä saa paljon paljon enemmän irti koneen toiminnasta. Onkohan viranomaiset alun alkaen keksineet vikakoodin lukemisen keinoksi rahastaa katsastuksissa....

Onko hajua Prof.motorin ahtimista, millä sisäosilla korjaavat ja missä, tuleeko kunnostetut ahtimet heille jostain muualta vai miten touhuavat? Kunnostettu ahdin kustantaa vajaat 600e ja tehdasuusi 900e....

Jussi
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: msvahn - 09.05.12 - klo:21:24
Nimenomaan! Kun loggaa arvoja ajotilanteessa, niin voi haarukoida komponentit mistä vikaa etsiä.
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: tepi - 09.05.12 - klo:21:51
FinTurbolla on tosiaan hyvä palvelu. Syy silloiseen ahtimen ostoon Prof.motorsilta oli tavaran löytyminen suoraan hyllystä. Ilta meni purkaessa ja toinen kasatessa, ei paha homma jos avaimet pysyy käsissä.
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: Daworder - 10.05.12 - klo:19:41
Katos tänää nelosvaihteella ahdot mukavasti ohitustilantees.
Vikakoodit katotaan loppukuusta, mutta huomasin tälläsen letkun, joka on juuresta aavistuksen halki, eli mikäs tuo kuvassa oleva kapistus turbon yläpuolella on, johon toi letku menee?


(http://i1153.photobucket.com/albums/p505/daworder/th_20120510_192120.jpg) (http://s1153.photobucket.com/albums/p505/daworder/?action=view&current=20120510_192120.jpg)
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: exari - 10.05.12 - klo:20:08
No siinähän se syy-toi ohjaa vnt.tä...eipä ahdin toimi toivotulla tavalla.
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: Daworder - 10.05.12 - klo:20:42
Lainaus käyttäjältä: exari - 10.05.12 - klo:20:08
No siinähän se syy-toi ohjaa vnt.tä...eipä ahdin toimi toivotulla tavalla.

tyhmä kysymys mutta mikäs se vnt on?kone on avg ja vm99. Diiselin sielun elämä hiukan vielä vieras.
Mutta kylläpä pienellä pääsis jos toi vaan olis syypää tehojen hukkumiseen.
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: ConD - 10.05.12 - klo:21:34
VNT siivet ovat tapa ohjata ahtopaineita ilman erillisiä venttiilejä. VNT avulla päästään hyvään hyötysuhteeseen kun kaasuja ei "hukata" varsinaisesti mihinkään. Tässä video miten nuo VNT siivet pelaa:

How the VNT turbo vanes work on a Volkswagen TDI engine (http://www.youtube.com/watch?v=Qu0UGKS7-JQ#)

Eli tuo sinun postaamasi kuva alipaineletkusta on se järjestelmä joka tuon alipainekellon kautta ohjaa nuita siipiä. Jos siipiä ei saa "auki" niin auto yliahtaa kun turbon kierrokset nousevat liikaa -> kone menee limp-moodiin.
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: Daworder - 10.05.12 - klo:22:04
Kiitos, nyt tajus ku rautalangast väännettiin  ;D
Aika loogista että toi vois olla äkillisen vian syypää, eli huomenna letkua ostaan.
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: Daworder - 12.05.12 - klo:18:43
Vnt alipaine letku vaihdettu mutta kivut jatkuu. Mitäs sitä pitäs lähtee vaihtaan? Turbon irrotus ja putsaus/vaihto on viimisenä listalla  ::)
kaikki ideat otan vastaan eli osia vaan vaihtoon että häviäis toi +3000 jälkeen hyytymiset

Edit1: nyt alkanut jo 3000rpm pintakaasulla menemään puolelle teholle.
Täytyy tarkastaa kaikki letkut ja vaihtaa se n75 säädin, ois pitäny suosista hommata vapari vaggine ::)

voiko egr alipaineletku tehdä tuota? Oli meinaan irti ja laitoin takas kiinni.. pysty ainakin toistaseks +3000rpm karstoja poltteleen ilman vikatilaa.
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: Daworder - 24.05.12 - klo:15:10
muokkausta ei ole joten ylös ^

vikakoodit luettu ja ahtopaine raja ylittynyt
maf arvot liian alhaiset ja ilmamassamittari vaihdettu eikä vaikutusta.

vw korjaamossa meinasivat ettei vika voi olla ahtopaineen säätöventtiilissä (mangneetti venttiilikö sama osa?) koska vnt tanko liikkuu.

nyt vähän huulet pyöreenä mikä ois seuraava peli liike..niitä johtoi puhalteleen varmaan ja toivoa että ois tukossa.
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: hifijussi - 24.05.12 - klo:21:35
Meikän 2003 TDI, AVB -koneella ja automaatilla, tässä kirjoittamaani stooria kopioituna toisaalta. Lisäksi olen siis vaihtanut ahtopaine&lämpöanturin, ilmamäärämittarin (MAF) ja ahtopaineen säätösolenoidin (N75) ja auto ei pelitä vieläkään, vaan menee vikatilaan kun vähänkin enemmän polkee menemään.

Tässä nyt se aiempi stoori.

Ahtimessa se vika lopulta on, maanantaina menee ahdin vaihtoon. Automaatin aavistuksen erikoinen toiminta johtunee myös ahtimesta, joka siis ahtaa aivan liikaa. Elektroniikka saa ahtopaineen & lämmön lisäksi tietoa myös muistakin asioista mm. vääntömomentista kullakin hetkellä, sekä tiedon mikä vaihde on pykälässä ym ym. Kierroksiin ja kuormitukseen ym. suhteessa liian suuri ahtopainetieto (joka siis johtuu oikeasti liian suuresta ahtopaineesta), saa  elektroniikan antamaan laatikolle käskyn että pitää vaihtaa isompi pykälä ja kuitenkin heti perään tulee ilmeisesti tieto, että jatketaankin nykyisellä vaihteella. Kierrosten pieni nousu jolloin laatikko täristää johtunee juuri tästä. Luulen että kaikki loksahtaa kohdalleen kun tulee uusi ahdin, mahdollisesti laatikon joutuu resetoimaan tai sitten ei. Laatikko on tehtaan vaihtoaski, jolla on ajettu nyt n. 65tkm. Fin-Turbolla Toivalassa kun käytät autosi, niin vika selviää.
Ahtimen käyttöikä on rajallinen, johtuen osittain sen rakenteesta ja meikällä alkoi oirehtimaan n.220tkm kohdalla, koko ajan vaan enemmän. Perus syy ahtimen toimimattomuuteen on sen kulumisen ym. seurauksena ilmenevä vnt -siipien jumittuminen, jolloin turbon kyljessä oleva säätökello ei enää jaksa liikuttaa ko. siipiä ja ahdot ovat koko ajan täysillä. Em. verstas tarjoaa vaihtoehtona Borg & Warner -ahdinta, jonka rakenne on parempi ahtimen pitkäikäisyyttä ajatellen.

Niin - Daworder, käyt Fin-Turbolla, johan vika selviää. Tosin veikkaan että hyvin todennäköisesti turbon vaihdolla auto kuntoutuu.
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: Daworder - 25.05.12 - klo:11:17
sitä pelkäänki että on turbo vika (melki puolet auton arvosta) pistää miettiin kannattaako remppa.

mutta kun auto pelaa niin komiasti että ois sääli vaihtaa turbo jos vain siivet ovat jumissa (kun voi uus turbo kohdata myös saman)
eli aluks pitäs koittaa jotain muuta halvempaa jos vika ei oisikaan siivissä.

fin turbolla ahdin 790e mut alkuperäsen uuden sais 590 vaihtoturbon kans. (vanha tarkistetaan ilmaseks)

onko konstia millä voi 100% varmistua onko vnt siivet jumissa? kokeilisin mielelläni jotain. (silmämääräsesti liikkuu kun painaa paikoillaan kaasua mutta en tiedä paljonko sen pitäs liikkua.)
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: hifijussi - 28.05.12 - klo:16:39
Turbon säätötanko liikkuu ja liikuttaa siipiä ahtimen sisällä hyvin kun autoa pyörittää parkissa. Omaa autoakin vertasin kaverin ehjään vastaavaan ja parkissa pyöritettäessä molemmissa tanko liikkui samalla tavalla.Toinen juttu onkin se, kun autolla ajetaan ja kiihdytellään, silloin turbon jumittumis -ongelmat esiintyvät, eivät parkissa pyöritettäessä. Edelleenkin käytä autosi asiantuntevassa turbopajassa, jossa koeajavat läppärin kera,silloin alkaa vika selvitä. Monessa paikassa testaavat ilmaiseksi ahtimen toiminnan. Omaan Passatiin vaihdettiin tänään uusi ahdin ja hyvin toimii taas biili - aivan kuten kuuluukin toimia. Automaatin lukkoventtili jousineen pitää vielä vaihtaa, niin loppuu tietyillä kierroksilla esiintyvä täryytys.

Jussi
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: Daworder - 30.05.12 - klo:10:45
Tutkailin tuota n75 venttiiliä (ahtopaine solenoidia)

Eli pitäiskö sen sanoa Clik kun virrat kääntää päälle? tossa omassa ei kuulu mitään ääntä.. Egr ohjaava (samankaltainen venttiili kyllä naksahtaa)

näinkin vanhaan autoon en taida alkaa ahtimia vaihtamaan (700e+työt) alkaa olla jo puolet auton arvosta..ennemmin laitan rahat jemmaan ja vaihdan toisen konsernin autoon, kun takuita ei ole etteikö se taas kohta hukkaa niitä tehoja uudelleen.

Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: Daworder - 02.06.12 - klo:22:12
vag comilla katottiin vw liikkeessä että n75 kunnossa kuten myös turbo vag comin arvojen perusteella.
kokeili jarrupoljinta ja osas siittä sanoo että on alipainevuoto jossain.
en oikeen itse osannut yhdistää jarrupoljinta alipainevuotoon..saattaa hiukan tunnoton olla kovemmassa jarrutuksessa.

nyt sitten kaikki johdot vaihtoon ja kattoo mitä tapahtuu.
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: Daworder - 06.06.12 - klo:17:09
alipaine johdot vaihdettu ja egr sokeella laipalla tukittu.
Tehot katoo edelleen 3. 4. ja 5. vaihteilla.

Miten paljon vnt tangon pitäisi liikku(nousta) kun imee vnt kellosta?  sain sen liikkumaan vain n.4-5mm

Pitäis järkeillä miten tuon vnt kellon saa pois ja varmistua onko ne siivet jumissa.
jos on niin kai sitä on sitten pakko lähtee sitä ***** turboa vaihtamaan.

voiko muuten ecu ohjausboksissa olla vikaa joka saa tuollaisen vian aikaiseks?


E: N75 open or short to Ground
vikatila (limp mode) tuli vagcomilla tyhjäkäynnillä. eli onko nyt sitten johdot oikosessa?
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: hifijussi - 19.06.12 - klo:23:33
Ihan ensimmäiseksi se jarrupuolen alipainevuoto tukkoon.... , KOSKA sama alipaine pumppu tuotttaa alipaineen jarrutehostimelle sekä ahtimen säädölle (mm.N75 ym ym. kautta). Jos on alipainevuoto, niin SE VAIKUTTAA MOOTTORIN TOIMINTAAN. Passatit on tosiaan kansanautoja, jotain säästömalleja. Oikein hyvin ahtimelle voisi olla oma pumppu ja jarrutehostimelle oma, mutta kun on yhdistetty ...ja kaiken kukkuraksi sama pumppu joka tuottaa em. alipainetta, pumppaa myös polttoainetta...Samoin on säästetty ajovaloissa, Ei ole releitä ja on säästetty muutama euro kun on käytetty varsin ohutta piuhaa ajovaloille. Onkohan Phaetonissa valot releiden kera, heh heh..

Itse vedin paksummat (ja myös originaaleja lyhyemmät) piuhat akulta valoille ja laitoin releet väliin, johan alkoi näkyä. Lisäksi virittelin keulalle oikein johdotettuina Boschin Rallye 175:t laillisilla Philipsin "+50%" polttimoilla, sekä Hellan pikku-sumarit myös paremmilla polttimoilla. Ajan paljon ja sanoisin että tuo on minimivarustus, polttimoita menee jonkin verran...

Originaalit Xenon-umpiot olisi kyllä kova sana.


Jussi
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: heartagramm - 20.06.12 - klo:21:44
Nonniin tulipa pitkä paussi asian selvittelyssä mutta kun kesätyöt alkoi eikä emännän rassi ole nikotellut hetkeen niin pääsi unohtumaan. Lisäksi omasta ajokista levisi vaihdelaatikko joten ei ole inspiraatio iskenyt hirveesti.

Mutta eilen alkoi taas Passatti nikottelemaan, siispä tänään ajonaikaista lokia joka näytti ahtopaineille OK:ta. Aamusella ajettiin töihin ja hyvä kun valoista pääsi liikkeelle (karrikoituna), ei meinannut kolmosella kiihtyä mihinkään. Tosiaan vaiva häviää kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Saattaa ajon aikana "nytkyttää" myös esim. nelosella kiihdytettäessä 80 -> 100 km/h.

Vikakoodeja:

LainaaVAG-COM Version: Release 409.1-S


Chassis Type: 3B - VW Passat B5
Scan: 01,02,03,08,15,16,17,19,35,36,37,46,55,56,57,58,76

-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine
   Controller: 038 906 019 GL
   Component: 1,9l R4 EDC G000SG  1495
   Coding: 00002
   Shop #: WSC 00028
   WVWZZZ3BZ3P209367     VWZ7Z0B6069743
1 Fault Found:
17964 - Charge Pressure Control: Negative Deviation
            P1556 - 35-10 - - - Intermittent
Readiness: N/A

-------------------------------------------------------------------------------
Address 03: ABS Brakes
   Controller: 4B0 614 517 G
   Component: ABS/ESP front       1728
   Coding: 04255
   Shop #: WSC 00028
No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 08: Auto HVAC
   Controller: 3B1 907 044 H
   Component: CLIMATRONIC B5GP    0009
   Coding: 17000
   Shop #: WSC 00028
5 Faults Found:
00603 - Footwell/defroster Flap Positioning Motor (V85)
            35-00 - -
01271 - Positioning Motor for Temperature Flap (V68)
            35-00 - -
01272 - Positioning Motor for Central Flap (V70)
            35-10 - - - Intermittent
01274 - Air Flow Flap Positioning Motor (V71)
            35-00 - -
00792 - A/C Pressure Switch (F129)
            35-10 - - - Intermittent

-------------------------------------------------------------------------------
Skipping Address 15-Airbags

-------------------------------------------------------------------------------
Address 17: Instruments
   Controller: 3B0 920 827 A
   Component: KOMBI+WEGFAHRSP VDO V08
   Coding: 05115
   Shop #: WSC 00000
   WVWZZZ3BZ3P209367     VWZ7Z0B6069743
No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 19: CAN Gateway
   Controller: 6N0 909 901
   Component: Gateway K<->CAN    0001
   Coding: 00006
   Shop #: WSC 00028
No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 46: Central Conv.
   Controller: 1C0 959 799 B
   Component: 6X Komfortgerát HLO 0003
   Coding: 00259
   Shop #: WSC 00425
No fault code found.

End   --------------------------------------------------------------------------------------------------

Alipaineletkuja ei tullut tarkasteltua kuin silmämääräisesti silloin, pitänee huomenna tai sunnuntaina rapulakoomasta herätessä yrittää katsella enempi jos sieltä jotain selvää saisi... Paljonkohan tollainen N75-venttiili maksaisi jos sen vaihtaisi ja onko kummanen homma vaihtaa? Edelleen kun ei vakkiloisista ole kokemusta...
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: hifijussi - 21.06.12 - klo:08:21
Moottorin takana (siis tuulilasin puolella) menee alipaineletkuja ja muovista ohutta alip.putkea. Nuo muoviset hankautuvat silloin tällöin puhki kiinnikkeiden kohdilta. Anyway, tsekkaa hyvän taskulampun kera kaikki alipaineletkut ja -putket huolellisesti läpi ja korjaa uudella putkella tai letkulla, älä teippaa - ei toimi kauaakaan. N75 on muistaakseni n. 100e osa ja vanhaa irroitettaessa on syytä olla varovainen, ettei katkaise sen muovisia letkuliitäntöjä, pieni lämmitys auttanee asiaan ja ihan ensimmäisenä irroita N75 kiinnityksistään, sitten saat letkut paremmin irti. Sen vuoksi kannattaa koettaa saada vanha irti ehjänä, että vika ei kuitenkaan välttämättä ole siinä - vaikka onkin mahdollista. Ehjä N75 menee kyllä kaupaksi muutamalla kympillä.....
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: Daworder - 29.06.12 - klo:14:14
Ffp postasin mutta laitetaan tännekkin jos tästä ois muille apua.

Noniin nyt Mr muscle käsittely on suoritettu. 

egr pakokaasu letku irti egr päästä ja siittä taipuisaa silikooniletkua alaspäin. (voi avata myös pakokaasu letkun ala kiinnikkeistä)  mr musclee päästin niin kauan että vaahtoa tuli täyttöaukosta ulos. hetkenpäästä laitoin vielä lisää täytettä. 

pitkäpihtisillä tongeilla vnt säätötangosta kiinni ja humppausta ylös kellolle päin. n1min ja tanko tuntui selkeesti pidempi liikkeiseltä ja silmin nähden huomasi sen "pudonneen alemmaksi" (vapautui siis)  tanko liikkui aluksi n.4-5mm (voi tarkistaa kun nyppää vnt kellosta alipaine letkun irti/kiinni edes takaisin ja tarkkailee tankoa) nyt liike rata on n.15-20mm 

autolla baanalle ja reilusti kaasua +3500rpm 1. 2. ja 3. sama uusiksi muutaman kerran. Löi kunnon savupilven kun paskat tuli putkesta pois. 

Loppu tulos: vnt liikerata palautui, tehoja +3000rpm tuplasti enemmän ja auton veto muutenkin erittäin paljon parempi koko alueella.ja mikä parasta ei enään Limp mode vikaa! :-)  40min kesti 2,59e maksoi ja Toimii! Suosittelen!  ja vnt liikerata kannattaa tarkistaa pitäis liikkua sen 15-20mm toimivana
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: Pexu72 - 06.01.13 - klo:19:35
Itselläni oli tuo sama ongelma. Vikakoodi antoi turbo overboost ongelman. Ensin mittasin alipaineet pumpun jälkeen. Sitten turbon siipien säätäjän alipainekellon päästä. Kaikki ok, eli ei vuotoja ja alipainepumppu toimii. Viimeiseksi liikuttelin kellon tankoa, jolloin huomasin ettei tanko palaudu ala-asentoon. TÃ,,H? Hallin nurkasta   löytyneestä vanhasta Garretista totesin, että jousen pitäisi palauttaa tanko ylös kellosta. Voisikohan kellon jousi olla poikki?? Soittelemaan ja kyseleen, et saisko kellon. No ei saa suomesta ilman turboa. Sitten laitoin alipainekellon osanron. nettiin ja kas, Kiinasta 26$. WOW! Tilasin heti. 3 päivää ja postimies toi sen kotiovelle. Vanha kello pois, uusi tilalle, aikaa meni 30min ja nätiiist toimii.
Uuden vnt-kellon tanko on muuten sitten melko jäykkä, että jos helposti liikkuu......
Kannattaa miettiä, ennenkuin menee Vw:n kalliiseen merkkihuoltoon. Diagnoosi + turbo + jotain, niin ei 1500e olisi riittänyt.
Nyt on taas happy mieli. 8)
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: prple - 12.06.15 - klo:22:43
Itsellä kanssa vastaavat oireet. Toimii välillä monta sataa kilometriä ongelmitta. Sitten menee LIMP-modeen (yleensä pitkissä kiihdytyksissä). Mr-Muscle käsittelyn olen tehnyt kolmesti ja VNT-tanko liikkuu kyllä nätisti. Ã,,sken tsekkasin alipaineletkut ja ne näyttivät aika huonoilta ja niiden virityksessä näkyi kyllä edellisen omistajan käsityön jälki vahvasti.

Mistä kannattaa tuohon -03 AVB TDI passattiin alipaineletkua käydä hakemassa. Mitä letkua siihen tarvitsee ja minkä verran, jos kaikki meinaa vaihtaa. Jos olisi jollain nuo ohjelmat niin olisi hyvä kyllä testata muiden osien toiminta (MAF, N75 jne.. ) esim. ajossa. Pirullinen vika, kun yrittää selvittää mikä aiheuttaa vikatilan.

Jos kuitenkin joudun ostamaan uuden turbon autoon, niin käykö tuohon autoon suoraan se 96 kw passatin turbo (GT1749VA). Vakiona tuossa taitaa olla GT1949VA.

Tuohon omaan pirssiin on kuitenkin laitettu ohjelma (~500â,¬ - ei siis mikään tehoboxi). Mitähän tapahtuu jos tuon uuden isomman turbon laittaa, ja käytössä on vanhan pienemmän turbon viriohjelma boxilla?

Tuossa AVB-koneessa vakiona se 100 hp / 250nm ja tuon ohjelman kanssa n. 130 hp / 300nm.
Mitähän voisi tehot olla jos tuohon rykäsis nyt tuon isomman turbon ja tuleeko ongelmia?
Otsikko: Turboa
Kirjoitti: prple - 30.06.15 - klo:16:21
Passattiin olisi turbon vaihto nyt edessä. Käykö 96 kw:n turbo 74 kw autoon suoraan?
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: Jultsu - 30.06.15 - klo:21:47
Varovainen "joo" -ääni täältä, mutta se VNT-tanko pitää säätää kohdilleen ettei tule ahtoa yli turvallisen rajan. 1.5bar lienee maksimit 130hp föönille. Jotain elektroniikkaa tarvitset siis säätöä varten, joko VCDS tai obd2-bluetooth mokkula.
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: Timitek - 13.08.15 - klo:21:01
Mikä ton turbon kellon Varaosa numero on? Onko millainen Ite vaihtaa?
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: ibel - 13.08.15 - klo:22:23
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 30.06.15 - klo:21:47
Varovainen "joo" -ääni täältä, mutta se VNT-tanko pitää säätää kohdilleen ettei tule ahtoa yli turvallisen rajan. 1.5bar lienee maksimit 130hp föönille. Jotain elektroniikkaa tarvitset siis säätöä varten, joko VCDS tai obd2-bluetooth mokkula.
Mut jos on 1,5bar MAPpi, niin nuo erotiikkalaitteet ei näytä sen suurempia lukemia, analogine mittari näyttää.
Lainaus käyttäjältä: Timitek - 13.08.15 - klo:21:01
Mikä ton turbon kellon Varaosa numero on? Onko millainen Ite vaihtaa?
Milläs koneella??
Ebaysta (http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=vnt&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xvnt+actuator.TRS0&_nkw=vnt+actuator&_sacat=0) löytyy jos jonkiillaista.  ;)
Otsikko: Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
Kirjoitti: Timitek - 14.08.15 - klo:23:19
-00 1,9tdi 85kw
Tänään just huomasin että "suhisee" todella paljon kun letku on kiinni kellossa. Letkun kun nyppäsee irti niin loppuu. Hetken tutkin niin työntää ilmaa sieltä jostain säätötapin juuresta turbon päästä.
Mitä tälle voi tehdä?