VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Skoda => Octavia III (13-19) => Aiheen aloitti: kawatus - 16.10.22 - klo:18:46

Otsikko: Kuskille kuumaa ilmaa mutta apukuskille kylmää
Kirjoitti: kawatus - 16.10.22 - klo:18:46
Tämän ongelman kanssa on varmaan muutkin painineet eli lämmitys/jäähdytys toimii vain kuskin puolelle. Puhaltaa kyllä molemmille mutta ei lämmitä.
Mistä pitäisi lähteä säätömoottoria etsimään? Jos jollakin on ollut sama vika niin moottorin koodikin olis jo avuksi.
Vikakoodeja ei ollut ja lämpötila-anturit toimi.
Kalibrointi tehty läpille mutta ei vaikutusta.
Otsikko: Vs: Kuskille kuumaa ilmaa mutta apukuskille kylmää
Kirjoitti: ukormi - 16.10.22 - klo:23:39
Millä katsoit vikakoodit?
Otsikko: Vs: Kuskille kuumaa ilmaa mutta apukuskille kylmää
Kirjoitti: o.b. - 17.10.22 - klo:00:16
https://www.vagarena.fi/index.php?topic=47281.0 (https://www.vagarena.fi/index.php?topic=47281.0)

Voisiko olla sama ongelma? Jos anturit on kunnossa, niin todnäk vika on tuo tai sitten se säätömoottori on kaputt. Säätömoottorin tutkinta vaatii endoskooppikameran tai sitten hansikaslokeron irrottamisen.
Otsikko: Vs: Kuskille kuumaa ilmaa mutta apukuskille kylmää
Kirjoitti: ukormi - 17.10.22 - klo:00:26
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 17.10.22 - klo:00:16
https://www.vagarena.fi/index.php?topic=47281.0 (https://www.vagarena.fi/index.php?topic=47281.0)

Voisiko olla sama ongelma? Jos anturit on kunnossa, niin todnäk vika on tuo tai sitten se säätömoottori on kaputt. Säätömoottorin tutkinta vaatii endoskooppikameran tai sitten hansikaslokeron irrottamisen.
Näissähän tuo lokero irtoaa helposti. Se pitää irroittaa aina kun vaihtaa raitisilmasuotimen.
Otsikko: Vs: Kuskille kuumaa ilmaa mutta apukuskille kylmää
Kirjoitti: kawatus - 17.10.22 - klo:06:38
Tuoltahan löytyi tosiaan hyvä selostus. Pitää ensin etsiä tuo lämmityksen säätö läppämootttori kun napsutusta on joskus kuulunut kojetaulun alta. Jäähdytinnesteitä ei ole vaihdettu vuoden sisään tai muutakaan remonttia tehty joten kummalle tuntus kennon täydellinen tukkeutuminen. Pitääpä tutkia asiaa ja muistaa kirjoittaa tänne lopputulos.
Otsikko: Vs: Kuskille kuumaa ilmaa mutta apukuskille kylmää
Kirjoitti: Tontsa12 - 23.10.22 - klo:22:36
Itsellä oli ja samaa ongelmaa niin silikaatti pussi paisuntasäiliössä oli revennyt ja oli tukkinut kennon takapäästä niin ei apparin puolelle tullut lämmintä :D
Otsikko: Vs: Kuskille kuumaa ilmaa mutta apukuskille kylmää
Kirjoitti: Arde - 24.10.22 - klo:08:17
En tiedä onko apua mutta ei ainakaan haittaa resetoida ilmastointi:
https://www.youtube.com/watch?v=MRa6c9UfyEs (https://www.youtube.com/watch?v=MRa6c9UfyEs)
Jaa olikin jo tehty  :-\
Otsikko: Vs: Kuskille kuumaa ilmaa mutta apukuskille kylmää
Kirjoitti: o.b. - 24.10.22 - klo:10:49
Lainaus käyttäjältä: Tontsa12 - 23.10.22 - klo:22:36
Itsellä oli ja samaa ongelmaa niin silikaatti pussi paisuntasäiliössä oli revennyt ja oli tukkinut kennon takapäästä niin ei apparin puolelle tullut lämmintä :D
Jos siinä paisarin päällä lukee G13 ja "mit Silikat", niin joutuin se pussi pois sieltä. Pitkillä kärkipihdeillä lähtee kun taiteilee sen pussukan ensin pystyasentoon. Kannattaa lutistaa se alempi kumiletku varoiksi, jos vaikka se pussi hajoaakin poistoyrityksen yhteydessä. Kuvassa omasta autosta (B8 Passat) poistettu pussukka.

(https://i.ibb.co/GcL9rQY/mit-Silikat.jpg) (https://ibb.co/9sLhdHK)
Otsikko: Vs: Kuskille kuumaa ilmaa mutta apukuskille kylmää
Kirjoitti: jhm - 24.10.22 - klo:11:03
Minä vaihdatin merkkarilla edellisessä huollossa koko säiliön uuteen,maksoi muistaakseni 23 eur.
Otsikko: Vs: Kuskille kuumaa ilmaa mutta apukuskille kylmää
Kirjoitti: kawatus - 24.10.22 - klo:13:15
Ei ainakaan tekstiä ollut paisarissa. Kaikkea ne keksiikin kun tommosia pusseja pannaan nesteen sekaan ::)
Vielä en ole kerinnyt asiaa tutkia tämän enempää.
Näkyyköhän konehuoneen puolelle molempien kennojen putket? Vois aluksi koittaa kokeilla niiden lämpötiloja jos ne on näkyvissä.
Otsikko: Vs: Kuskille kuumaa ilmaa mutta apukuskille kylmää
Kirjoitti: o.b. - 24.10.22 - klo:13:27
Ei siellä ole kuin yksi kenno lämmitykselle. Sen pikaliittimet löytyy moottorin takaa tulipellistä, suurin piirtein keskeltä.
Otsikko: Vs: Kuskille kuumaa ilmaa mutta apukuskille kylmää
Kirjoitti: Silver - 25.10.22 - klo:11:03
Vein tänään omani määräaikaishuoltoon (merkkikorjaamoon). Lisäksi polttoainetoiminen lisälämmitin on mykkä, sekä vain kuskin paikalle puhaltaa lämmintä vaikka kuinka yrittää säädellä. Saa nähdä korjaantuuko kaikki päivän aikana ja mikä oli diagnoosi?
Näillä keleillä kabiinissa alkaa olla jo vähän viiletä noiden vikojen kanssa 🥶
Otsikko: Vs: Kuskille kuumaa ilmaa mutta apukuskille kylmää
Kirjoitti: Silver - 26.10.22 - klo:11:04
No ei tullut kuntoon ei  >:(
Jos nyt oikein muista mitä huoltohenkilö luetteli, niin oikean puolen puhallinmoottori on mennyttä ja se pitää tilata Tsekeistä asti. Webaston osalta polttoainepumppu tai sen ohjausyksikkö - menivät myös tilaukseen, mutta ilmeisesti maahantuojalta tms. löytyy osat.
Joka tapauksessa semi viileällä octavialla ajellaan nyt ainakin seuraavat kolme viikkoa, uuten huoltoaikaan asti.
Otsikko: Vs: Kuskille kuumaa ilmaa mutta apukuskille kylmää
Kirjoitti: o.b. - 26.10.22 - klo:12:45
Ei siellä lämmityslaitteessa ole kuin yksi puhallin ja se toimii kun kerran ilmaa ylipäätään tulee sisälle. Oikean puolen lämpötilan säätömoottori saattaisi olla viallinen.

Webastosta menee useimmiten rikki kiertovesipumppu, annostelijapumppu harvemmin. No kaipa tietävät, mitä tekevät.
Otsikko: Vs: Kuskille kuumaa ilmaa mutta apukuskille kylmää
Kirjoitti: Silver - 26.10.22 - klo:16:12
Ok
Tänään kun huoltohenkilö soitti varmistaakseen vielä sen tulevan korjausajan, niin ei ollut itsekään enää varma mikä osa sieltä Tsekeistä asti olikaan tilattava  ;D
Mutta lämmityslaitteen osalta puhe varmaan juuri tuosta säätömoottorista. Webastosta ei kuulemma löytynyt likaa eikä karstaa mutta totesivat, että ei saa polttoainetta.
Merkkihuolto kyseessä, luulisi niiden tietävän mitä pitää korjata. No, autolla pystyy onneksi kuitenkin ajamaan. Mutta huomenna pitää oikean käden kämmen kyllä pujottaa lapaseen jotta tarkenee  ;D
Otsikko: Vs: Kuskille kuumaa ilmaa mutta apukuskille kylmää
Kirjoitti: kawatus - 30.10.22 - klo:20:05
Tämä ongelma selvisi. Säätömoottorista oli pudonnut hammasratas. Hansikaskotelo pois ja jalkatilasta suoja pois niin hammasratas tipahti lattialle. Se oli lähtöisin hansikaskotelon vasemmanlaidan kohdalla olevasta säätömoottorista. Selälleen jalkatilaan ja puhallus taysin kuumalle ja vastapuolen käänsin käsin täysin kuumalle ja ratas takaisin paikalleen. Yhden hampaan oli pielessä kun käänsin säätöä kylmemmälle ja alkoi sulkea läppää niin hammasrattaassa oleva tappi ei osunut hahloon mutta se oli helppo napsauttaa kohdilleen. Harvinaisen helppo vika jos ratas ei putoa uudestaaan.


(https://i.ibb.co/X7Z32BT/IMG-20221030-190248.jpg) (https://ibb.co/0CjFDN3)

(https://i.ibb.co/8NpnHcb/IMG-20221030-190343.jpg) (https://ibb.co/TYSDsL1)

(https://i.ibb.co/Ykg5DsP/IMG-20221030-190315.jpg) (https://ibb.co/r69BbrF)
Otsikko: Vs: Kuskille kuumaa ilmaa mutta apukuskille kylmää
Kirjoitti: S.N-83 - 30.11.22 - klo:18:55
Mulla oli passatissa sama ongelma. Syypää oli että repsikan lämpöanturi näytti kokoajan 80 astetta ja puhalsi kylmää pelkästään repsikan puolelle.
Otsikko: Vs: Kuskille kuumaa ilmaa mutta apukuskille kylmää
Kirjoitti: JVR - 03.12.22 - klo:11:36
My19 bensa RS ja oikealta puolelta tulee kylmää. Pitänee kurkistaa onko nuo rattaat paikallaan.
Otsikko: Vs: Kuskille kuumaa ilmaa mutta apukuskille kylmää
Kirjoitti: S.N-83 - 03.12.22 - klo:12:30
Iteltä kyllä vahva suositus, että viet suosiolla pajalle missä VDCS ja katotte niiden lämpöantureiden arvot. Veikkaan että ihan turhaa purkamista. Omaan vaihdatin se sisäkennon. Ei tullut kuntoon. Purkasin itse sisustaa sen verran, että sai sen säätömoottorin esiin. Irroitin sen, testasin mittarilla, purin ja putsasin. Ei vaikutusta. Syypää oli se lämpöanturi.

Tai tietysti jos tykkää rassailla ni mikä siinä.
Otsikko: Vs: Kuskille kuumaa ilmaa mutta apukuskille kylmää
Kirjoitti: JVR - 03.12.22 - klo:17:15
Lainaus käyttäjältä: S.N-83 - 03.12.22 - klo:12:30
Iteltä kyllä vahva suositus, että viet suosiolla pajalle missä VDCS ja katotte niiden lämpöantureiden arvot. Veikkaan että ihan turhaa purkamista. Omaan vaihdatin se sisäkennon. Ei tullut kuntoon. Purkasin itse sisustaa sen verran, että sai sen säätömoottorin esiin. Irroitin sen, testasin mittarilla, purin ja putsasin. Ei vaikutusta. Syypää oli se lämpöanturi.

Tai tietysti jos tykkää rassailla ni mikä siinä.

Katottiin tuota Odbelevenilla ja right temperature oli 20 kun left oli 49. Kun oikean puolen pyynnin tiputti minimiin niin oikean puolen lämpö lähti laskemaan, mutta max pyynnöllä ei noussut yli 21. Kun left pyynnin tiputti minimiin oikean puolen lämpötila nousi 23 asteeseen.

Eli pitääkö tästä vetää johtopäätös että kenno on tukossa ja lämpöä ei riitä enää oikealle puolelle?

Ps. Paisarissa lukee mit silikat mutta kännykän valossa en saa selvää pussin sijainnista tai kunnosta.
Otsikko: Vs: Kuskille kuumaa ilmaa mutta apukuskille kylmää
Kirjoitti: S.N-83 - 03.12.22 - klo:19:14
Lainaus käyttäjältä: JVR - 03.12.22 - klo:17:15
Katottiin tuota Odbelevenilla ja right temperature oli 20 kun left oli 49. Kun oikean puolen pyynnin tiputti minimiin niin oikean puolen lämpö lähti laskemaan, mutta max pyynnöllä ei noussut yli 21. Kun left pyynnin tiputti minimiin oikean puolen lämpötila nousi 23 asteeseen.

Eli pitääkö tästä vetää johtopäätös että kenno on tukossa ja lämpöä ei riitä enää oikealle puolelle?

Ps. Paisarissa lukee mit silikat mutta kännykän valossa en saa selvää pussin sijainnista tai kunnosta.

Siis onko nää nyt lukemia mitä ilmaa tulee suuttimista vai sen lämpöanturin mikä on siellä ilmakanavassa arvoja mitä se näyttää?
Otsikko: Vs: Kuskille kuumaa ilmaa mutta apukuskille kylmää
Kirjoitti: JVR - 03.12.22 - klo:19:44
Lainaus käyttäjältä: S.N-83 - 03.12.22 - klo:19:14
Siis onko nää nyt lukemia mitä ilmaa tulee suuttimista vai sen lämpöanturin mikä on sieltä ilmakanavassa arvoja mitä se näyttää?

Kai se obdelevenin lukema on sieltä kanavasta, en löytänyt kuin yhden lämpötilan per puoli. Käsituntumalla lukemat vastaa lämpötilaa joka tulee suuttimista.
Otsikko: Vs: Kuskille kuumaa ilmaa mutta apukuskille kylmää
Kirjoitti: JVR - 26.12.22 - klo:10:48
Auto kävi merkkiliikkeessä tutkittavana ja diagnoosi oli että mekaanisesti kaikki kunnossa, eli luultavasti kenno tukossa. Jäähdytinnesteet oli kuulemma kirkkaat, kovasti ihmetyttää miten 4v autosta voi kenno tukkeentua.
Otsikko: Vs: Kuskille kuumaa ilmaa mutta apukuskille kylmää
Kirjoitti: ukormi - 26.12.22 - klo:10:57
Lainaus käyttäjältä: JVR - 26.12.22 - klo:10:48
Auto kävi merkkiliikkeessä tutkittavana ja diagnoosi oli että mekaanisesti kaikki kunnossa, eli luultavasti kenno tukossa. Jäähdytinnesteet oli kuulemma kirkkaat, kovasti ihmetyttää miten 4v autosta voi kenno tukkeentua.
Eihän ollut silikaattipussi rikki?
Otsikko: Vs: Kuskille kuumaa ilmaa mutta apukuskille kylmää
Kirjoitti: JVR - 26.12.22 - klo:11:00
Lainaus käyttäjältä: ukormi - 26.12.22 - klo:10:57
Eihän ollut silikaattipussi rikki?

Ei ollut, otin sen pois varuilta.
Otsikko: Vs: Kuskille kuumaa ilmaa mutta apukuskille kylmää
Kirjoitti: JVR - 22.03.23 - klo:17:44
Lainaus käyttäjältä: JVR - 03.12.22 - klo:11:36
My19 bensa RS ja oikealta puolelta tulee kylmää. Pitänee kurkistaa onko nuo rattaat paikallaan.

Lämppärin kenno vaihdettu ja nyt tulee taas kunnolla lämmintä.
Otsikko: Vs: Kuskille kuumaa ilmaa mutta apukuskille kylmää
Kirjoitti: S.N-83 - 23.03.23 - klo:19:06
Lainaus käyttäjältä: JVR - 22.03.23 - klo:17:44
Lämppärin kenno vaihdettu ja nyt tulee taas kunnolla lämmintä.

Oliko millainen operaatio ja paljon kustansi?
Otsikko: Vs: Kuskille kuumaa ilmaa mutta apukuskille kylmää
Kirjoitti: JVR - 25.03.23 - klo:09:20
Lainaus käyttäjältä: S.N-83 - 23.03.23 - klo:19:06
Oliko millainen operaatio ja paljon kustansi?

Merkkiliikkeessä vaihto, goodwillia 70% ja itselle jäi maksettavaa 240â,¬.
Otsikko: Vs: Kuskille kuumaa ilmaa mutta apukuskille kylmää
Kirjoitti: HeSkoda - 26.12.23 - klo:20:12
2014 1.6D octavia, vänkärin puolelle ei tule lämmintä. Katsoin servomoottorit, että läpät liikkuu, oli ok. Paisuntasäiliössä teksti "silicat", sekö se on sitten syyllinen? Lämpötila-anturit tutkimatta, VCDS tilauksessa, mutta itse en usko vian niissä olevan.
Otsikko: Vs: Kuskille kuumaa ilmaa mutta apukuskille kylmää
Kirjoitti: rawpower - 02.01.24 - klo:18:45
Täällä sama vika rahikaisella. 2018vm octavia. 141tkm ajettu.
Vänkärille kylmää noin 20.7 astetta ja kuskin puolelle 38 asteista.
Silikaattipussi paisarissa. Nesteet normin väriset ja haju normaali

Jos pussi repiää niin neste muuttuu ruskeaksi nopeasti alkaa kuulemma haisemaankin.
jakopääremppa tulossa 1400km päästä. Nesteet vaihtunee g12evoon ja silikaattipussi helvettiin.
samalla tutkitaan nuo moottorin yms. Jospa ei olisi kenno tukossa. Tuntuu olevan aika monella vaikka pussi ehjäkin. Aikamoisia saksalaisen insinöörin pommeja nämä.

Otsikko: Vs: Kuskille kuumaa ilmaa mutta apukuskille kylmää
Kirjoitti: sambolo - 03.01.24 - klo:01:30
Kuulema jos jäähäri rusehtavaa ripulia niin lohkon valumuotin joku hiekka tms irtoaa ja tukkii kennoa, skodalla kuulema ihan tiedotekkin tästä.
Otsikko: Vs: Kuskille kuumaa ilmaa mutta apukuskille kylmää
Kirjoitti: rawpower - 03.01.24 - klo:14:11
Lainaus käyttäjältä: sambolo - 03.01.24 - klo:01:30Kuulema jos jäähäri rusehtavaa ripulia niin lohkon valumuotin joku hiekka tms irtoaa ja tukkii kennoa, skodalla kuulema ihan tiedotekkin tästä.

Ei ihme siis, että monella kenno tukossa vaikka silikaattipussi ehjä. Aikamoisia vehkeitä. Taitaa jäädä viimeiseksi vagilaiseksi xD
Otsikko: Vs: Kuskille kuumaa ilmaa mutta apukuskille kylmää
Kirjoitti: sambolo - 03.01.24 - klo:16:32
Joo kennotukkoisia on kuulemma paljon..
Otsikko: Vs: Kuskille kuumaa ilmaa mutta apukuskille kylmää
Kirjoitti: rawpower - 06.02.24 - klo:18:11
Päivitetääs tännekin. Nyt kävi RS ocu remminvaihdossa samalla öljyt ja suodattimet.
Läppämoottorit kunnossa.
Pussihan se oli rikki ja kenno tukossa.
Kennonvaihto ja huuhteluksi menee.
2018vm  143tkm ajettu. sähköinen huoltokirja jiirissä vaikkei kaikkia ole tehtykään marmorilla.

Laitan huomenna maahantuojalle kyselyä :). En pidätä hengitystä...
On nämä hienoja saksalaisen insinöörin vekottimia.
Otsikko: Vs: Kuskille kuumaa ilmaa mutta apukuskille kylmää
Kirjoitti: rawpower - 12.03.24 - klo:18:48
Päivitetääs tännekin.
Ei tullut maahantuoja vastaan alle 6v 143tkm ajettuun. Sähköinen huoltokirja priima vaikkei kaikkia ole tehtykään marmorilla. Vetosi tuohon lähes 6v ikään.

Noh sain uuden kennon + huuhtelun + työn huomattavasti halvemmalla kuin merkkarin hinnat joten säästyneet huoltohinnat kuittasi huollon ja jäin vielä plussalle.
Otsikko: Vs: Kuskille kuumaa ilmaa mutta apukuskille kylmää
Kirjoitti: Mikey - 12.03.24 - klo:19:39
Omastani revin pussin pois.

Ilmeisesti pussin sauma pettää? Meinaan pihdeillä sai repiä ihan voiman kanssa eikä pussin seinämä ollut siitä moksiskaan.
Otsikko: Vs: Kuskille kuumaa ilmaa mutta apukuskille kylmää
Kirjoitti: sambolo - 04.04.24 - klo:11:52
Joo sauma kuulema se heikoin lenkki. Kuumottelee tuo pussi itsellä, vieläkin paikoillaan, vara paisari on jo ja se menee vaihtoo nyt lähiaikoina huollossa muiden töiden ohella.
Otsikko: Vs: Kuskille kuumaa ilmaa mutta apukuskille kylmää
Kirjoitti: rawpower - 10.04.24 - klo:20:30
Ei kannata liikaa odotell. Itsellä kosahti omaan nilkkaan kun viivyttelin ja unohdin koko pussin olemassaolon.
Otsikko: Vs: Kuskille kuumaa ilmaa mutta apukuskille kylmää
Kirjoitti: sambolo - 17.04.24 - klo:13:16
Joo nyt on itseltäkin pussi ja huoli poissa :D mut ilmeisesti noita on ihan toimiviakin jos kerta kymmenen vuotta ehjänä pysynyt.