Tämän ongelman kanssa on varmaan muutkin painineet eli lämmitys/jäähdytys toimii vain kuskin puolelle. Puhaltaa kyllä molemmille mutta ei lämmitä.
Mistä pitäisi lähteä säätömoottoria etsimään? Jos jollakin on ollut sama vika niin moottorin koodikin olis jo avuksi.
Vikakoodeja ei ollut ja lämpötila-anturit toimi.
Kalibrointi tehty läpille mutta ei vaikutusta.
Millä katsoit vikakoodit?
https://www.vagarena.fi/index.php?topic=47281.0 (https://www.vagarena.fi/index.php?topic=47281.0)
Voisiko olla sama ongelma? Jos anturit on kunnossa, niin todnäk vika on tuo tai sitten se säätömoottori on kaputt. Säätömoottorin tutkinta vaatii endoskooppikameran tai sitten hansikaslokeron irrottamisen.
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 17.10.22 - klo:00:16
https://www.vagarena.fi/index.php?topic=47281.0 (https://www.vagarena.fi/index.php?topic=47281.0)
Voisiko olla sama ongelma? Jos anturit on kunnossa, niin todnäk vika on tuo tai sitten se säätömoottori on kaputt. Säätömoottorin tutkinta vaatii endoskooppikameran tai sitten hansikaslokeron irrottamisen.
Näissähän tuo lokero irtoaa helposti. Se pitää irroittaa aina kun vaihtaa raitisilmasuotimen.
Tuoltahan löytyi tosiaan hyvä selostus. Pitää ensin etsiä tuo lämmityksen säätö läppämootttori kun napsutusta on joskus kuulunut kojetaulun alta. Jäähdytinnesteitä ei ole vaihdettu vuoden sisään tai muutakaan remonttia tehty joten kummalle tuntus kennon täydellinen tukkeutuminen. Pitääpä tutkia asiaa ja muistaa kirjoittaa tänne lopputulos.
Itsellä oli ja samaa ongelmaa niin silikaatti pussi paisuntasäiliössä oli revennyt ja oli tukkinut kennon takapäästä niin ei apparin puolelle tullut lämmintä :D
En tiedä onko apua mutta ei ainakaan haittaa resetoida ilmastointi:
https://www.youtube.com/watch?v=MRa6c9UfyEs (https://www.youtube.com/watch?v=MRa6c9UfyEs)
Jaa olikin jo tehty :-\
Lainaus käyttäjältä: Tontsa12 - 23.10.22 - klo:22:36
Itsellä oli ja samaa ongelmaa niin silikaatti pussi paisuntasäiliössä oli revennyt ja oli tukkinut kennon takapäästä niin ei apparin puolelle tullut lämmintä :D
Jos siinä paisarin päällä lukee G13 ja "mit Silikat", niin joutuin se pussi pois sieltä. Pitkillä kärkipihdeillä lähtee kun taiteilee sen pussukan ensin pystyasentoon. Kannattaa lutistaa se alempi kumiletku varoiksi, jos vaikka se pussi hajoaakin poistoyrityksen yhteydessä. Kuvassa omasta autosta (B8 Passat) poistettu pussukka.
(https://i.ibb.co/GcL9rQY/mit-Silikat.jpg) (https://ibb.co/9sLhdHK)
Minä vaihdatin merkkarilla edellisessä huollossa koko säiliön uuteen,maksoi muistaakseni 23 eur.
Ei ainakaan tekstiä ollut paisarissa. Kaikkea ne keksiikin kun tommosia pusseja pannaan nesteen sekaan ::)
Vielä en ole kerinnyt asiaa tutkia tämän enempää.
Näkyyköhän konehuoneen puolelle molempien kennojen putket? Vois aluksi koittaa kokeilla niiden lämpötiloja jos ne on näkyvissä.
Ei siellä ole kuin yksi kenno lämmitykselle. Sen pikaliittimet löytyy moottorin takaa tulipellistä, suurin piirtein keskeltä.
Vein tänään omani määräaikaishuoltoon (merkkikorjaamoon). Lisäksi polttoainetoiminen lisälämmitin on mykkä, sekä vain kuskin paikalle puhaltaa lämmintä vaikka kuinka yrittää säädellä. Saa nähdä korjaantuuko kaikki päivän aikana ja mikä oli diagnoosi?
Näillä keleillä kabiinissa alkaa olla jo vähän viiletä noiden vikojen kanssa 🥶
No ei tullut kuntoon ei >:(
Jos nyt oikein muista mitä huoltohenkilö luetteli, niin oikean puolen puhallinmoottori on mennyttä ja se pitää tilata Tsekeistä asti. Webaston osalta polttoainepumppu tai sen ohjausyksikkö - menivät myös tilaukseen, mutta ilmeisesti maahantuojalta tms. löytyy osat.
Joka tapauksessa semi viileällä octavialla ajellaan nyt ainakin seuraavat kolme viikkoa, uuten huoltoaikaan asti.
Ei siellä lämmityslaitteessa ole kuin yksi puhallin ja se toimii kun kerran ilmaa ylipäätään tulee sisälle. Oikean puolen lämpötilan säätömoottori saattaisi olla viallinen.
Webastosta menee useimmiten rikki kiertovesipumppu, annostelijapumppu harvemmin. No kaipa tietävät, mitä tekevät.
Ok
Tänään kun huoltohenkilö soitti varmistaakseen vielä sen tulevan korjausajan, niin ei ollut itsekään enää varma mikä osa sieltä Tsekeistä asti olikaan tilattava ;D
Mutta lämmityslaitteen osalta puhe varmaan juuri tuosta säätömoottorista. Webastosta ei kuulemma löytynyt likaa eikä karstaa mutta totesivat, että ei saa polttoainetta.
Merkkihuolto kyseessä, luulisi niiden tietävän mitä pitää korjata. No, autolla pystyy onneksi kuitenkin ajamaan. Mutta huomenna pitää oikean käden kämmen kyllä pujottaa lapaseen jotta tarkenee ;D
Tämä ongelma selvisi. Säätömoottorista oli pudonnut hammasratas. Hansikaskotelo pois ja jalkatilasta suoja pois niin hammasratas tipahti lattialle. Se oli lähtöisin hansikaskotelon vasemmanlaidan kohdalla olevasta säätömoottorista. Selälleen jalkatilaan ja puhallus taysin kuumalle ja vastapuolen käänsin käsin täysin kuumalle ja ratas takaisin paikalleen. Yhden hampaan oli pielessä kun käänsin säätöä kylmemmälle ja alkoi sulkea läppää niin hammasrattaassa oleva tappi ei osunut hahloon mutta se oli helppo napsauttaa kohdilleen. Harvinaisen helppo vika jos ratas ei putoa uudestaaan.
(https://i.ibb.co/X7Z32BT/IMG-20221030-190248.jpg) (https://ibb.co/0CjFDN3)
(https://i.ibb.co/8NpnHcb/IMG-20221030-190343.jpg) (https://ibb.co/TYSDsL1)
(https://i.ibb.co/Ykg5DsP/IMG-20221030-190315.jpg) (https://ibb.co/r69BbrF)
Mulla oli passatissa sama ongelma. Syypää oli että repsikan lämpöanturi näytti kokoajan 80 astetta ja puhalsi kylmää pelkästään repsikan puolelle.
My19 bensa RS ja oikealta puolelta tulee kylmää. Pitänee kurkistaa onko nuo rattaat paikallaan.
Iteltä kyllä vahva suositus, että viet suosiolla pajalle missä VDCS ja katotte niiden lämpöantureiden arvot. Veikkaan että ihan turhaa purkamista. Omaan vaihdatin se sisäkennon. Ei tullut kuntoon. Purkasin itse sisustaa sen verran, että sai sen säätömoottorin esiin. Irroitin sen, testasin mittarilla, purin ja putsasin. Ei vaikutusta. Syypää oli se lämpöanturi.
Tai tietysti jos tykkää rassailla ni mikä siinä.
Lainaus käyttäjältä: S.N-83 - 03.12.22 - klo:12:30
Iteltä kyllä vahva suositus, että viet suosiolla pajalle missä VDCS ja katotte niiden lämpöantureiden arvot. Veikkaan että ihan turhaa purkamista. Omaan vaihdatin se sisäkennon. Ei tullut kuntoon. Purkasin itse sisustaa sen verran, että sai sen säätömoottorin esiin. Irroitin sen, testasin mittarilla, purin ja putsasin. Ei vaikutusta. Syypää oli se lämpöanturi.
Tai tietysti jos tykkää rassailla ni mikä siinä.
Katottiin tuota Odbelevenilla ja right temperature oli 20 kun left oli 49. Kun oikean puolen pyynnin tiputti minimiin niin oikean puolen lämpö lähti laskemaan, mutta max pyynnöllä ei noussut yli 21. Kun left pyynnin tiputti minimiin oikean puolen lämpötila nousi 23 asteeseen.
Eli pitääkö tästä vetää johtopäätös että kenno on tukossa ja lämpöä ei riitä enää oikealle puolelle?
Ps. Paisarissa lukee mit silikat mutta kännykän valossa en saa selvää pussin sijainnista tai kunnosta.
Lainaus käyttäjältä: JVR - 03.12.22 - klo:17:15
Katottiin tuota Odbelevenilla ja right temperature oli 20 kun left oli 49. Kun oikean puolen pyynnin tiputti minimiin niin oikean puolen lämpö lähti laskemaan, mutta max pyynnöllä ei noussut yli 21. Kun left pyynnin tiputti minimiin oikean puolen lämpötila nousi 23 asteeseen.
Eli pitääkö tästä vetää johtopäätös että kenno on tukossa ja lämpöä ei riitä enää oikealle puolelle?
Ps. Paisarissa lukee mit silikat mutta kännykän valossa en saa selvää pussin sijainnista tai kunnosta.
Siis onko nää nyt lukemia mitä ilmaa tulee suuttimista vai sen lämpöanturin mikä on siellä ilmakanavassa arvoja mitä se näyttää?
Lainaus käyttäjältä: S.N-83 - 03.12.22 - klo:19:14
Siis onko nää nyt lukemia mitä ilmaa tulee suuttimista vai sen lämpöanturin mikä on sieltä ilmakanavassa arvoja mitä se näyttää?
Kai se obdelevenin lukema on sieltä kanavasta, en löytänyt kuin yhden lämpötilan per puoli. Käsituntumalla lukemat vastaa lämpötilaa joka tulee suuttimista.
Auto kävi merkkiliikkeessä tutkittavana ja diagnoosi oli että mekaanisesti kaikki kunnossa, eli luultavasti kenno tukossa. Jäähdytinnesteet oli kuulemma kirkkaat, kovasti ihmetyttää miten 4v autosta voi kenno tukkeentua.
Lainaus käyttäjältä: JVR - 26.12.22 - klo:10:48
Auto kävi merkkiliikkeessä tutkittavana ja diagnoosi oli että mekaanisesti kaikki kunnossa, eli luultavasti kenno tukossa. Jäähdytinnesteet oli kuulemma kirkkaat, kovasti ihmetyttää miten 4v autosta voi kenno tukkeentua.
Eihän ollut silikaattipussi rikki?
Lainaus käyttäjältä: ukormi - 26.12.22 - klo:10:57
Eihän ollut silikaattipussi rikki?
Ei ollut, otin sen pois varuilta.
Lainaus käyttäjältä: JVR - 03.12.22 - klo:11:36
My19 bensa RS ja oikealta puolelta tulee kylmää. Pitänee kurkistaa onko nuo rattaat paikallaan.
Lämppärin kenno vaihdettu ja nyt tulee taas kunnolla lämmintä.
Lainaus käyttäjältä: JVR - 22.03.23 - klo:17:44
Lämppärin kenno vaihdettu ja nyt tulee taas kunnolla lämmintä.
Oliko millainen operaatio ja paljon kustansi?
Lainaus käyttäjältä: S.N-83 - 23.03.23 - klo:19:06
Oliko millainen operaatio ja paljon kustansi?
Merkkiliikkeessä vaihto, goodwillia 70% ja itselle jäi maksettavaa 240â,¬.
2014 1.6D octavia, vänkärin puolelle ei tule lämmintä. Katsoin servomoottorit, että läpät liikkuu, oli ok. Paisuntasäiliössä teksti "silicat", sekö se on sitten syyllinen? Lämpötila-anturit tutkimatta, VCDS tilauksessa, mutta itse en usko vian niissä olevan.
Täällä sama vika rahikaisella. 2018vm octavia. 141tkm ajettu.
Vänkärille kylmää noin 20.7 astetta ja kuskin puolelle 38 asteista.
Silikaattipussi paisarissa. Nesteet normin väriset ja haju normaali
Jos pussi repiää niin neste muuttuu ruskeaksi nopeasti alkaa kuulemma haisemaankin.
jakopääremppa tulossa 1400km päästä. Nesteet vaihtunee g12evoon ja silikaattipussi helvettiin.
samalla tutkitaan nuo moottorin yms. Jospa ei olisi kenno tukossa. Tuntuu olevan aika monella vaikka pussi ehjäkin. Aikamoisia saksalaisen insinöörin pommeja nämä.
Kuulema jos jäähäri rusehtavaa ripulia niin lohkon valumuotin joku hiekka tms irtoaa ja tukkii kennoa, skodalla kuulema ihan tiedotekkin tästä.
Lainaus käyttäjältä: sambolo - 03.01.24 - klo:01:30Kuulema jos jäähäri rusehtavaa ripulia niin lohkon valumuotin joku hiekka tms irtoaa ja tukkii kennoa, skodalla kuulema ihan tiedotekkin tästä.
Ei ihme siis, että monella kenno tukossa vaikka silikaattipussi ehjä. Aikamoisia vehkeitä. Taitaa jäädä viimeiseksi vagilaiseksi xD
Joo kennotukkoisia on kuulemma paljon..
Päivitetääs tännekin. Nyt kävi RS ocu remminvaihdossa samalla öljyt ja suodattimet.
Läppämoottorit kunnossa.
Pussihan se oli rikki ja kenno tukossa.
Kennonvaihto ja huuhteluksi menee.
2018vm 143tkm ajettu. sähköinen huoltokirja jiirissä vaikkei kaikkia ole tehtykään marmorilla.
Laitan huomenna maahantuojalle kyselyä :). En pidätä hengitystä...
On nämä hienoja saksalaisen insinöörin vekottimia.
Päivitetääs tännekin.
Ei tullut maahantuoja vastaan alle 6v 143tkm ajettuun. Sähköinen huoltokirja priima vaikkei kaikkia ole tehtykään marmorilla. Vetosi tuohon lähes 6v ikään.
Noh sain uuden kennon + huuhtelun + työn huomattavasti halvemmalla kuin merkkarin hinnat joten säästyneet huoltohinnat kuittasi huollon ja jäin vielä plussalle.
Omastani revin pussin pois.
Ilmeisesti pussin sauma pettää? Meinaan pihdeillä sai repiä ihan voiman kanssa eikä pussin seinämä ollut siitä moksiskaan.
Joo sauma kuulema se heikoin lenkki. Kuumottelee tuo pussi itsellä, vieläkin paikoillaan, vara paisari on jo ja se menee vaihtoo nyt lähiaikoina huollossa muiden töiden ohella.
Ei kannata liikaa odotell. Itsellä kosahti omaan nilkkaan kun viivyttelin ja unohdin koko pussin olemassaolon.
Joo nyt on itseltäkin pussi ja huoli poissa :D mut ilmeisesti noita on ihan toimiviakin jos kerta kymmenen vuotta ehjänä pysynyt.