VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Volkswagen => Tiguan II (16-) => Aiheen aloitti: TAEA - 22.09.21 - klo:07:16

Otsikko: Tiguan 2,0L bensiini vm 2017 automaatti neliveto ajettu 70tkm
Kirjoitti: TAEA - 22.09.21 - klo:07:16
Autolla ollut huolto sopimus ja kaikki huollot teetetty ajallaan maahantuojan merkki huollossa.
Nyt ollut laskutettavassa tarkastushuollossa eri huoltopisteessä (virallinen huoltokorjaamo) jossa todettu kardaanin takimmaisen värinän vaimentimen rikkoutuminen joka vaatii välitöntä korjausta sekä takajarrujen osalta paloissa pintaa 2,5 mm ja jarrulevyjen uusimista ruostumisen (1/3) johdosta eli palat ja levyt uusittava.
Autolla ajettu normaalia maantie ajoa ja peräkärryä vedetty satunnaisesti, maastossa ei liikuttu ollenkaan.
Kysymykset:
1.   Onko tavanomaista, että näin uudessa autossa esiintyy edellä kerrotut viat?
2.   Olisiko mahdollista, että viat ovat olleet edellisessä ennakkohuolto sopimuksen mukaisessa huollossa osittain nähtävissä, mutta ei ole haluttu asiaa kirjat raporttiin?
3.   Miten asiassa tulisi menetellä ettei omistajasta tuli maksajaa, vaan kustannus kuuluu toisaalle?
4.   Onko esim. kardaanin tärinän vaimentimelle ominaista näin lyhyt kestoikä ja esiintyykö kuinka usein?
Kiitos vastauksista
Otsikko: Vs: Tiguan 2,0L bensiini vm 2017 automaatti neliveto ajettu 70tkm
Kirjoitti: jppetteri - 22.09.21 - klo:07:52
Jarrujen osalta totean, että itsellä nuo meni vaihtoon jo alle 60 000 km matkalla. Suurin syy varmaankin käytön puute (eli kevyessä jarruttelussa, ennakoivasti ajaen ei takajarruille juurikaan ole käyttöä).
Otsikko: Vs: Tiguan 2,0L bensiini vm 2017 automaatti neliveto ajettu 70tkm
Kirjoitti: mfroberg - 22.09.21 - klo:08:43
Kuten edellinen kirjoittaja totesi, hyvin tavalista ettei takalevyjä saada ajettua loppuun vaan ne tulee ruostutettua pilalle. Syynä mainittu se ettei ne takajarrut tee töitä kevyesti jarrutettaessa. Hoito-ohje: Kerran pari viikossa rankka täysjarrutus esim. motarilta poistuttaessa rampilla(juu, ei saa olla ketään lähellä takana). Myös hiekkatiellä tai talviluikkaalla onnistuu takajarrujen käyttö pienemmissäkin nopeuksissa niin että ABSit runksuttaa komeasti.
Otsikko: Vs: Tiguan 2,0L bensiini vm 2017 automaatti neliveto ajettu 70tkm
Kirjoitti: TAEA - 22.09.21 - klo:22:13
Kiitos tähän mennessä tulleista kannanotoista.
Jäin miettimään yhtälöä ruostumiselle? Mistä johtuu jarrupalojen kuluminen takana jos jarrujen painottaminen on etupyörillä? Miten asian voisi selvittää?
Odottelen mielenkiinnolla kannanottoja kartaanin värinä vaimentimen rikkoutumiselle.
Otsikko: Vs: Tiguan 2,0L bensiini vm 2017 automaatti neliveto ajettu 70tkm
Kirjoitti: Daatta - 23.09.21 - klo:08:36
Kosteus, suola ja käyttämättömyys ne takalevyjarrut tappaa, merkistä ja mallista riippumatta. Parhaiten nuo pysyy käytössä jarruttelemalla, kuten tuossa sanottiinkin. Ilman muuta kuluvaa osaa ja artisti maksaa. Onneksi osat on halpoja eikä työkään kovin vaikea ole, vaihtaa vaikka omassa tallissa.

Kartaanin rikkoituminen lienee vaan huonoa tuuria. Vastaantuloja voi kysyä, kun kerran täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja löytyy. Luultavasti kättä taskuun tässäkin kohtaa. Remonteille kannattaa pyytää merkkiliikkeestä kustannusarvio ja sitten kysellä muualta mitä maksaa.
Otsikko: Vs: Tiguan 2,0L bensiini vm 2017 automaatti neliveto ajettu 70tkm
Kirjoitti: Vekkula - 23.09.21 - klo:08:42
Mutta mikä ne jarruPALAT sieltä on kuluttanut pois jos/kun takajarruja ei juurikaan käytetä?
Otsikko: Vs: Tiguan 2,0L bensiini vm 2017 automaatti neliveto ajettu 70tkm
Kirjoitti: Daatta - 23.09.21 - klo:09:58
Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 23.09.21 - klo:08:42
Mutta mikä ne jarruPALAT sieltä on kuluttanut pois jos/kun takajarruja ei juurikaan käytetä?

Mekanismi alkaa jumittamaan ja samalla kuluttaa palat. Käsijarrumekanismi kuitenkin liikuttaa paloja, vaikka ei paljon jarruttelisikaan.

Voi tuohon toki jonkun salaliittoteorian kehittää, jos haluaa.
Otsikko: Vs: Tiguan 2,0L bensiini vm 2017 automaatti neliveto ajettu 70tkm
Kirjoitti: kt - 23.09.21 - klo:10:55
Kannattaahan palat vaihtaa ilman muuta, jos kerran levyt vaihdetaan. Saa takajarrut kuntoon kerralla. Palat on kulutustavaraa.
Otsikko: Vs: Tiguan 2,0L bensiini vm 2017 automaatti neliveto ajettu 70tkm
Kirjoitti: Popo - 23.09.21 - klo:11:20
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 23.09.21 - klo:09:58
Mekanismi alkaa jumittamaan ja samalla kuluttaa palat. Käsijarrumekanismi kuitenkin liikuttaa paloja, vaikka ei paljon jarruttelisikaan.

Voi tuohon toki jonkun salaliittoteorian kehittää, jos haluaa.

Toissa keväänä Octavian renkaiden vaihdon yhteydessä ilmeni, että takana jarrupalat lähes loppu. Huollossa selvisi, että jarrusylinterit olivat täysin jumissa, että vaihtoon menivät nekin ja syy kulumiseen selvisi. Levyjä ei vielä tarvinnut onneksi vaihtaa silloin. Vajaan 8 vuoden ja yli 90 tkm:n aikana jarruja oli putsattu huollossa lisätöinä ja pyrin huomioimaan niiden käytön, vaikka ajotyyli onkin "ennakoiva". Mutta näin ne takajarrut käyttäytyy...
Otsikko: Vs: Tiguan 2,0L bensiini vm 2017 automaatti neliveto ajettu 70tkm
Kirjoitti: jppetteri - 23.09.21 - klo:13:23
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 23.09.21 - klo:08:36
Remonteille kannattaa pyytää merkkiliikkeestä kustannusarvio ja sitten kysellä muualta mitä maksaa.

2017 malleihin alkaa jo saada economy-osaa merkkiliikkeestäkin, hintataso suurinpiirtein samaa kuin Motonetista itse ostaen. Säästöjä saattaa saada tuntihinnasta, tai sitten ei. Levyjen & palojen vaihdon osalta erot on kuitenkin kympeissä.

Kättä taskuun. Autoilu maksaa aina.
Otsikko: Vs: Tiguan 2,0L bensiini vm 2017 automaatti neliveto ajettu 70tkm
Kirjoitti: TAEA - 29.09.21 - klo:11:41
Onko merkillä ja merkillä ertoavaisuutta
Itsellä 2010 mondeo 2,0 L ajettu 145tkm etujarrupalat kerran vaihdettu ja kevään huollossa ei huomautettavaa, pintoja kaikissa paloissa. Olen kiinnittänyt huomiota eri automerkkien levyjarrujen pintohin kun on helppo parkkipaikalla vilkaista ohi kulkiessa. Usein näkee saman merkkisten (konserin) autoissa tosi ruostuneita pintoja ja sitteen aivan kirkkaita kun merkki vaihtuu. Ymmärrän että ajotyylejä on erilaisia joilla vaikutusta asiaan, mutta selvästi havaittavissa merkkikohtainen yhdenmukaisuus. Mondeossa levyt pysyvät kirkkaina ainoastaan pesun jälkeen seistessä pinnassa havaittavissa täpliä.
Kysymys:
Onko levyn materiaalissa suuria eroja merkkien kesken kun "tanelikin" eron huomaa?
Otsikko: Vs: Tiguan 2,0L bensiini vm 2017 automaatti neliveto ajettu 70tkm
Kirjoitti: jhm - 29.09.21 - klo:13:40
Saattaahan noissa materiaaleissa pieniä eroja olla. Oma Yeti 1.6 tdi meni vaihtoon keväällä ja mittarissa oli 291 500 km. Edessä oli alkuperäiset levyt ja palat. Taakse vaihdoin yli 200tkm:ssä levyt ja palat kun oli taipumusta talvella tietyillä keleillä jäädä laahaamaan. Pintaruostetta joskus pesun jälkeen kevyesti kun oli parkissa.
Otsikko: Vs: Tiguan 2,0L bensiini vm 2017 automaatti neliveto ajettu 70tkm
Kirjoitti: rawpower - 29.09.21 - klo:15:58
Lainaus käyttäjältä: TAEA - 22.09.21 - klo:22:13
Kiitos tähän mennessä tulleista kannanotoista.
Jäin miettimään yhtälöä ruostumiselle? Mistä johtuu jarrupalojen kuluminen takana jos jarrujen painottaminen on etupyörillä? Miten asian voisi selvittää?
Odottelen mielenkiinnolla kannanottoja kartaanin värinä vaimentimen rikkoutumiselle.

Jarruista olikin jo kattavaa keskustelua ja siinä ei varmaan auta kuin kättä taskuun ja jarruremppaa tekemään.

Mutta tuo kardaanin värinänvaimennin. Jos muutamalla satasella osa vaihtuu niin ei varmaan ongelmaa, mutta konsernin tuntien niin tuosta tulee varmaan työntunteja kiitettävästi ja osakaan ei mahda olla "halpa" . Eli jos alkaa olemaan rempalla hintaa 2000-3000 niin kyllähän tuosta pitäisi goodwilliä saada. Varsinkin kun on täysi merkkihuoltokirja ja auto on 4 vuotta vanha ja käytännössä sisäänajettu 70tkm. Ei muutakun hinta-arvioo ja goodwilliä kyselemään maahantuojalta.
Otsikko: Vs: Tiguan 2,0L bensiini vm 2017 automaatti neliveto ajettu 70tkm
Kirjoitti: harry - 30.09.21 - klo:19:37
" Eli jos alkaa olemaan rempalla hintaa 2000-3000 niin kyllähän tuosta pitäisi goodwilliä saada. Varsinkin kun on täysi merkkihuoltokirja ja auto on 4 vuotta vanha ja käytännössä sisäänajettu 70tkm. Ei muutakun hinta-arvioo ja goodwilliä kyselemään maahantuojalta."

Samaa mieltä. Ainakin jakopään ja DSG:n suhteen itselläni hyvät kokemukset goodwillistä. 6 vuotta vanhassa VI golfissa 90tkm kohdalla jakopää meni kokonaan goodwilliin ja vastikään  DSG:n hajottua  80tkm kohdalla vm 2017 Tiguanista osat ilmaiseksi  , ja työstä joutui maksmaan 30%. Kummassakaan tapauksessa ei joutunut edes kysymään mitään goodwilliä.
Otsikko: Vs: Tiguan 2,0L bensiini vm 2017 automaatti neliveto ajettu 70tkm
Kirjoitti: ram1 - 30.09.21 - klo:20:35
Lainaus käyttäjältä: harry - 30.09.21 - klo:19:37
" Eli jos alkaa olemaan rempalla hintaa 2000-3000 niin kyllähän tuosta pitäisi goodwilliä saada. Varsinkin kun on täysi merkkihuoltokirja ja auto on 4 vuotta vanha ja käytännössä sisäänajettu 70tkm. Ei muutakun hinta-arvioo ja goodwilliä kyselemään maahantuojalta."

Samaa mieltä. Ainakin jakopään ja DSG:n suhteen itselläni hyvät kokemukset goodwillistä. 6 vuotta vanhassa VI golfissa 90tkm kohdalla jakopää meni kokonaan goodwilliin ja vastikään  DSG:n hajottua  80tkm kohdalla vm 2017 Tiguanista osat ilmaiseksi  , ja työstä joutui maksmaan 30%. Kummassakaan tapauksessa ei joutunut edes kysymään mitään goodwilliä.
Jos on ensimmäinen omistaja. Muuten menee myyjäliikkeen kanssa vatulointiin.
Otsikko: Vs: Tiguan 2,0L bensiini vm 2017 automaatti neliveto ajettu 70tkm
Kirjoitti: Jultsu - 30.09.21 - klo:21:03
Kyllä minä olin siinä käsityksessä että volkkari on ohjelmoinut abs-pumput tuottamaan kevyissä jarrutuksissa enempi painetta taka-akselille, eli nimenomaan kevyessä kaupunkihissuttelussa etujarrut jäävät täysin vaille käyttöä.
Otsikko: Vs: Tiguan 2,0L bensiini vm 2017 automaatti neliveto ajettu 70tkm
Kirjoitti: Larmatin - 30.09.21 - klo:21:11
Minä taas en usko että abs pumppu tuottaa painetta kevyessa jarrutuksessa. Jarrut on tehty enempi takapainotteisiksi( ei paljoo) ja abs rajoittaa sitten herkemmin sitä.

Se limppu sinne kardaanille löytyy vissiin ihan varaosaliikkeistä. pari niiitä on meillä uusittu mutta ei ihan noin uusiin vehkeisiin, mitähän se haittaa jos vetäis sen rälläkällä vaan pois :-\

Ja kai se ruosteinen takajarrulevy helpommin syö palaa..semmoinen noidankehän inversio vai mikä se sitten onkaan
Otsikko: Vs: Tiguan 2,0L bensiini vm 2017 automaatti neliveto ajettu 70tkm
Kirjoitti: harry - 30.09.21 - klo:21:12
"Jos on ensimmäinen omistaja. Muuten menee myyjäliikkeen kanssa vatulointiin."


Itse en joutunut vatuloimaan , vaikka en ollut ensimmäinen omistaja. Tiguan oli vieläpä ulkomaan tuonti , eikä kumpaakaan autoa ostettu merkkiliikkeestä.
Otsikko: Vs: Tiguan 2,0L bensiini vm 2017 automaatti neliveto ajettu 70tkm
Kirjoitti: momentti - 30.09.21 - klo:21:20
Vaggilaisten perusominaisuus, että sisemmät takapalat kuluu nopeasti.
Varsinkin sähköisellä kässärillä varustetuissa autoissa, kun niissä taitaa olla tuo jarrujen "kuivaus ominaisuus" eli käyttää paloja välillä levyllä ajon aikana.
Edellisessä 3c passatissa joutui sisemmät takapalat vaihtamaan pari kertaa.
Nykyisessä 7 Golfissa sama ominaisuus, tais olla reilu 60tkm ajettu kun sisemmät takapalat olivat aivan loppu. Nyt menossa jo kolmannet ja etulevyt ja palat ovat kuitenkin hyvässä kunnossa.

Mutta käyttäkää niitä jarruja reippaasti, kyllä ne menee vaan jumiin kevyellä käytöllä.
Otsikko: Vs: Tiguan 2,0L bensiini vm 2017 automaatti neliveto ajettu 70tkm
Kirjoitti: SNG - 30.09.21 - klo:23:43
Nelivetoisessa takapalat kuluu, jos antaa talvella kunnolla kenkää.

Kun ei ole lukkoja niin jarrulla tasataan vetoja.

PS1. Alkuperäislaatuisilla tarvikeosilla jarruremppa alle tonnilla.
PS2. Jarrujen herkistely suositeltavaa jokatoinen vuosi varsinkin takajarrujen osalta, mutta jarrusatulat kannattaa jossain vaiheessa uusia. Tuossa Scoutissa nyt alle vuoden ikäiset jarrusatulat joka nurkassa.
Otsikko: Vs: Tiguan 2,0L bensiini vm 2017 automaatti neliveto ajettu 70tkm
Kirjoitti: M_M - 01.10.21 - klo:08:27
Lainaus käyttäjältä: momentti - 30.09.21 - klo:21:20
Varsinkin sähköisellä kässärillä varustetuissa autoissa, kun niissä taitaa olla tuo jarrujen "kuivaus ominaisuus" eli käyttää paloja välillä levyllä ajon aikana.

Ei sillä jarrujen kuivausominaisuudella ole mitään tekemistä sähköisen käsijarrun tai ylipäänsä takajarrujen kanssa. Se ominaisuus keksittiin jo ennen sähköisiä seisontajarruja ja se kuivaa kyllä kaikkia levyjä.

Takapalat näissä kuluu nopeasti, koska jarrujen tasapaino on tosiaan sellainen että takajarruja käytetään kevyissä jarrutuksissa paljon. Sellaisen selityksen olen tähän kuullut, että auto niiaa vähemmän pysähtyessään kun pysähdys tapahtuu jarruttamalla enemmän takajarruilla. En tiedä onko näin tai onko se todellinen syy tuohon toteutukseen, mutta takapaloja nämä konsernin autot joka tapauksessa syövät. Kodiaqissa oli takapalat metallilla vähän yli sadassa tonnissa.

Jollain ajanjaksolla asennettiin myös jarrupaloiksi paskaa tehtaalla, tästä on ihan TPI olemassa. Niissä tapauksissa takapalat oli kai vaihtokunnossa jo alle 50tkm lukemassa. En muista mikä ajanjakso tuo oli tai mitä malleja se koski.
Otsikko: Vs: Tiguan 2,0L bensiini vm 2017 automaatti neliveto ajettu 70tkm
Kirjoitti: jppetteri - 02.10.21 - klo:09:14
Lainaus käyttäjältä: momentti - 30.09.21 - klo:21:20
Vaggilaisten perusominaisuus, että sisemmät takapalat kuluu nopeasti.
..
Edellisessä 3c passatissa joutui sisemmät takapalat vaihtamaan pari kertaa.

En allekirjoita tuota: ajoin 3C Passatilla uudesta lähtien seitsemän vuotta ja 180 000 kilometriä, ennen kuin laitoin sen vaihdossa eteenpäin. Jarruille ei tehty yhtään mitään, ei eteen eikä taakse sinä aikana. Ei tarvinnut.
Otsikko: Vs: Tiguan 2,0L bensiini vm 2017 automaatti neliveto ajettu 70tkm
Kirjoitti: jt - 02.10.21 - klo:11:11
Lainaus käyttäjältä: jppetteri - 02.10.21 - klo:09:14
En allekirjoita tuota: ajoin 3C Passatilla uudesta lähtien seitsemän vuotta ja 180 000 kilometriä, ennen kuin laitoin sen vaihdossa eteenpäin. Jarruille ei tehty yhtään mitään, ei eteen eikä taakse sinä aikana. Ei tarvinnut.
Itsellä ollut käytetty 3C useampi vuosi ja myös B7 Passat. Kumpaankaan ei tarvinnut vaihtaa yhtään palaa/levyä, molemmat käytettynä ostettuja isoilla km. Toki se ero että etuvetoja. Ehkäpä käyttöprofiili vaikuttaa myös.