VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Skoda => Octavia II (04-13) => Aiheen aloitti: padawan - 03.01.21 - klo:16:45

Otsikko: Octaviaa ostamassa - mihin kiinnittää huomiota
Kirjoitti: padawan - 03.01.21 - klo:16:45
Tuossa vähän miettinyt josko sitä ostaisi tuollaisen kakkoskoppaisen Octavian ja nimenomaan dieselinä. Mitäs noissa kannattaa huomioida erityisesti

Ilmeisesti 1.6 TDI ecoversiolla ei saa vetää koukkua tai ainakaan sitä ei suositella? 105 heppaisessa versiossa ei tätä ongelmaa ollut

Missäs malleissa on DSG:n versiona tuo märkä kutonen eli luotettavampi versio? Näissä varmaan kannattaa varmistua siitä, että öljyt on vaihdettu ajallaan

Kaksoismassa ja EGR taitaa vaivata konemallista riippumatta. Menee jos on mennäkseen

Mitäs muuta?
Otsikko: Vs: Octaviaa ostamassa - mihin kiinnittää huomiota
Kirjoitti: b1mpo - 03.01.21 - klo:17:23
Kaikissa nelivedoissa ja parilitraiaissa dieseleissä on märkä dsg, muissa kuiva. Greenlinessä voi olla pienempi tai olematon/0kg koukkupaino. En muista mitä rekkari sanoi oman kakkosen fl:n kohdalla, kun siinä ei koukkua ollut. Ovien tiivisteet on kovaa materiaalia ja saattavat hangata karmit puhki. Maalia ja perään vaikka kiveniskuteippiä niihin kohtiin. Eturoiskeläpän/sisälokarin takaa kannattaa välillä putsata, kun alkaa jossain kohtaa kukkimaan, jos täynnä sontaa. 1.6tdi on taloudellinen motti, mutta egr heikko ja isotöinen vaihtaa. Jos vaihdettu, niin pitäisi olla luotettava kone muuten. -11 -mallissa siihen 1.6tdi:n vauhtipyörään taisi manuaalina tulla jäykkä versio.
Otsikko: Vs: Octaviaa ostamassa - mihin kiinnittää huomiota
Kirjoitti: padawan - 03.01.21 - klo:18:04
Onko tuo kiinteä nimenomaan kaikissa 2011 vuosimallin koneissa, nämä siis luultavammin kuitenkin valmistettu jo 2010 puolella, vai pystyykö tuon tunnistamaan jostain muusta
Otsikko: Vs: Octaviaa ostamassa - mihin kiinnittää huomiota
Kirjoitti: b1mpo - 03.01.21 - klo:18:48
Mielestäni mallivuodelle -11 tuli kiinteä vauhtis 1.6tdi:hin. Mallivuosihan selviää vinistä, mutten muista miten. Mallivuodelle -11 tuli myös heikennys, kun ambitionissa puoliautomaattinen ilmastointi muuttui manuaaliseksi.
Otsikko: Vs: Octaviaa ostamassa - mihin kiinnittää huomiota
Kirjoitti: padawan - 31.07.21 - klo:22:20
Itse itselleni vastaten tuli sitten lopulta hommattua tuollainen 12 vuoden 1.6 TDI manuaali. Sen verran houkuttelevaan hintaan tuli saatua, ettei oikein voinut olla ostamatta

Mitenkäs tuo DPF käyttäytyy näissä. Muutaman kerran jäänyt pysähtyessä kierrokset tonniin ja ilmeisesti siellä poltto päällä. Miten erikoisempaa käryä en ole haistanut, joten pohdiskelin löytyykö sitä pönttöä sieltä ollenkaan? Pakoputken pää on aika musta, mutta eipä ne kaikissa harmaita taida aina ollakaan

200tkm kilometrejä ja kaikki tuntuu pelittävän muutaman tuhannen kilometrin kokemuksella. Välillä kuuluu isommilla vaihteilla vaihdettaessa sellainen, ei nyt lonksahdus, mutta jokin vastaava ääni. Jossain aikaisemmassa autossa taisi olla tukikumi tai pusla vaihtokunnossa, joka sai vähän vastaavanlaisen äänen aikaan. Tai no risutuenta näissä taitaa olla edessä ja takana, joten tukivarsijumppa taitaa olla vuosittaista
Otsikko: Vs: Octaviaa ostamassa - mihin kiinnittää huomiota
Kirjoitti: 9987 - 31.07.21 - klo:22:52
Noilla km on hyvä viimeistään uusia vaihteistoöljyt, jos ei vaihdettu.
Otsikko: Vs: Octaviaa ostamassa - mihin kiinnittää huomiota
Kirjoitti: rawpower - 31.07.21 - klo:23:01
Onnea uudesta autosta.

Mulla oli 2010 vm Octavia RS 2.0 tdi Cega moottorilla. Dpf polton huomasi ajon jälkeen tästä:
- Tyhjäkäyntikierrokset 1000rpm normaalisti taisi olla 800
- ulkona haisi "palaneen käry"
- Flekti jäi huutamaan täysiä oli sitten kesä tai talvi -> huusi myös auton sammuttamisen jälkeen monta minuuttia

Monesti teinkin niin, että jos yllämainitut huomasi ja oli mahdollista kävin ajamassa lenkin jotta poltto saatiin tehtyä loppuun. Poltteli noin 800km välein ja autolla oli ajettu 285tkm kun vaihdoin sen pois. Oli kyllä hyvä peli ja nyt ollaankin taas Octavia leirissä.

Lainaus käyttäjältä: padawan - 31.07.21 - klo:22:20
Itse itselleni vastaten tuli sitten lopulta hommattua tuollainen 12 vuoden 1.6 TDI manuaali. Sen verran houkuttelevaan hintaan tuli saatua, ettei oikein voinut olla ostamatta

Mitenkäs tuo DPF käyttäytyy näissä. Muutaman kerran jäänyt pysähtyessä kierrokset tonniin ja ilmeisesti siellä poltto päällä. Miten erikoisempaa käryä en ole haistanut, joten pohdiskelin löytyykö sitä pönttöä sieltä ollenkaan? Pakoputken pää on aika musta, mutta eipä ne kaikissa harmaita taida aina ollakaan

200tkm kilometrejä ja kaikki tuntuu pelittävän muutaman tuhannen kilometrin kokemuksella. Välillä kuuluu isommilla vaihteilla vaihdettaessa sellainen, ei nyt lonksahdus, mutta jokin vastaava ääni. Jossain aikaisemmassa autossa taisi olla tukikumi tai pusla vaihtokunnossa, joka sai vähän vastaavanlaisen äänen aikaan. Tai no risutuenta näissä taitaa olla edessä ja takana, joten tukivarsijumppa taitaa olla vuosittaista
Otsikko: Vs: Octaviaa ostamassa - mihin kiinnittää huomiota
Kirjoitti: padawan - 10.08.21 - klo:23:38
Ehti tällä parisen tonnia ajamaan ennen kuin hehkuvalo alkoi Vilkkumaan ja limp mode päälle  ;D Koodit lukuun ja egr magneettiventtiiliä se taisi herjata

Onkos tuo nyt selkeästi egr vaihtoon kokonaisuudessaan vai voiko siellä potentiaalisesti olla jotain letkuvuotoja ym. Ei ole entuudestaan tuttuja nämä pelit. Muita koodeja ei antanut
Otsikko: Vs: Octaviaa ostamassa - mihin kiinnittää huomiota
Kirjoitti: rawpower - 11.08.21 - klo:06:17
Lainaus käyttäjältä: padawan - 10.08.21 - klo:23:38
Ehti tällä parisen tonnia ajamaan ennen kuin hehkuvalo alkoi Vilkkumaan ja limp mode päälle  ;D Koodit lukuun ja egr magneettiventtiiliä se taisi herjata

Onkos tuo nyt selkeästi egr vaihtoon kokonaisuudessaan vai voiko siellä potentiaalisesti olla jotain letkuvuotoja ym. Ei ole entuudestaan tuttuja nämä pelit. Muita koodeja ei antanut

Tämähän taitaa olla vielä niitä "päästöhuijaus" moottoreita. Skodaan ei ollut pakollinen päivitys. Onkohan tähän tehty joskus aikoinaan? Huoltokirjassa pitäisi olla kampanjasta merkintä koodilla. Päästöpäivityksen jälkeen egr venttiileitä hajosi liukuhihnalla ja meni vaihtoon takuuseen jos oli ajettu alle 250tkm muistaakseni.

Egr tosin voi olla valmis noilla kilometreillä muutenkin riippuu paljolti minkälaista ajoa autolla tullut. Karstaa on varmasti ja voi jumitella. Puhdistus voi auttaa tai sitten ei. Asialle osaavalle huoltamolle vaan jos ei itsellä osaaminen riitä.
Otsikko: Vs: Octaviaa ostamassa - mihin kiinnittää huomiota
Kirjoitti: jhm - 11.08.21 - klo:06:54
Jos liikkeestä ostettu niin myyjän puheille jos noin pian hajoaa. Kilometrit kyllä "täynnä" jo muutenkin. Kai jonkinlaisen vastaantulon saa kuitenkin.
Otsikko: Vs: Octaviaa ostamassa - mihin kiinnittää huomiota
Kirjoitti: padawan - 11.08.21 - klo:16:26
Juups. Liikkeen kanssa sai sovittua kulunjaon sopuisasti

Pitää kyllä samassa päivitellä noiden osien hintoja. Miten voi saada alta 20 euron jarrupalat autoon OEM-osana laatuvalmistajalta 😄

E. On tehty huijauspäivitys joskus 2017 muistaakseni. Kannattaako tuossa periaatteessa vielä soitella Skodalla vai maksaako vaivaa. Huollot kuitenkin tehty asianmukaisesti tässä välissä
Otsikko: Vs: Octaviaa ostamassa - mihin kiinnittää huomiota
Kirjoitti: rawpower - 11.08.21 - klo:16:35
Lainaus käyttäjältä: padawan - 11.08.21 - klo:16:26
Juups. Liikkeen kanssa sai sovittua kulunjaon sopuisasti

Pitää kyllä samassa päivitellä noiden osien hintoja. Miten voi saada alta 20 euron jarrupalat autoon OEM-osana laatuvalmistajalta 😄

E. On tehty huijauspäivitys joskus 2017 muistaakseni. Kannattaako tuossa periaatteessa vielä soitella Skodalla vai maksaako vaivaa. Huollot kuitenkin tehty asianmukaisesti tässä välissä

Kannattaahan sitä kysäistä. En nyt tarkkaan muista mitkä olivat ehdot, että korjaavat maahantuojan piikkiin.
- Alle 250tkm ajettu tämä on jostain jäänyt mieleen. Voin olla väärässä.
- Aikamäärettä päivityksestä rikkoutumiseen en muista? Tämä selviää kysymällä.
Otsikko: Vs: Octaviaa ostamassa - mihin kiinnittää huomiota
Kirjoitti: padawan - 13.10.21 - klo:20:20
Tuossa vähän aikaa tuli seurattua tilannetta ja kohtapikaa menee EGR vaihtoon

Yksi asia mitä vähän ihmetellyt on tuollainen outo käryn haju käytännössä joka kerta, kun astuu autosta ulos. Joku heti sanoo, että DPF se siellä polttaa, mutta eihän se koko aikaa ole polttamassa. Joku arveli, että mikäli EGRssä on ongelmaa voi lauhduttimen kautta tapahtua mehimistä, joka alkaa nopeasti ajon jälkeen haisemaan. Tiedä häntä

Muutenhan auto on toiminut mallikkaasti