VAGarena.fi

Tekniikka => Huoltaminen => Aiheen aloitti: bowtie81 - 22.03.20 - klo:11:09

Otsikko: Öljynvaihto ja puhdistusaineet TSI koneille
Kirjoitti: bowtie81 - 22.03.20 - klo:11:09
1.2 TSI koneelle olen tehnyt aina 15tkm välein öljynvaihdot huoltojen välissä. Kohta lähestyy 165tkm kohdalla väliöljynvaihto ja olen miettinyt, olisiko aika käyttää moottorin puhdistusainetta, eli sellasta jota kaadetaan vanhan öljyn sekaan ja annetaan koneen käydä ~10min ja sitten vaihdetaan öljyt. Aiemmin TDI PD koneisiin tehtiin merkkihuollossa aina Forte käsittelyt halutessa. TSI koneisiin kai valmistaja ei suosittele mitään lisäaineita.

Kuitenkin suurin osa näiden TSI koneiden ongelmista liittyy öljyyn ja likaan, öljynpaineella toimiva ketjun kiristin ja karstoittuvat öljyrenkaat. Näiden toimivuus/estäminen onnistuu hyvälaatuisella eli puhtaalla öljyllä.

Onko kokemuksia näistä käsittelyistä, onko ollut apua jos kone syönyt öljyä tai ketju jo vähän rapissut? Aiemmin minulla oli Honda Accord 2.2 diesel koneella jolla oli vähän huono huoltohistoria ja ketju mielestäni rapisi ja tilanne parani öljytilan puhdistuksella em. aineella/metodilla.
Otsikko: Vs: Öljynvaihto ja puhdistusaineet TSI koneille
Kirjoitti: Topias H - 22.03.20 - klo:11:28
Itse oon käyttäny 1.9tdi pd koneessa x1r. Siitä on hyvät kokemukset. Myös 2.0 cr koneen moottorista hävisi yläkerran äänet käytännössä uuden veroiseksi.

Jos öljynvaihto on tehty säännöllisesti ja mitään vikaa ei ole havaittavissa, niin en kyllä alkais tekeen tuota moottorin puhdistusta.

Tein öljynvaihdon sillä tavalla, että ajoin koneen lämpimäksi, poistin puolet vanhoista öljyistä. Lisäsin öljyä hieman ylitäyteen ja annoin koneen käydä muutaman minuutin noin 1100rpm. Sitten poistin kaikki öljyt koneesta ja laitoin uudet. Lopuksi lisäsin lisäaineen. 6% ja kävin reilun lenkin vaihtelevilla kierroksilla. (Noin. 30min). Vaikutusta en heti öljynvaihdon jälkeen huomannut, mutta seuraava kylmäkäynnistys oli kyllä kevyen oloinen. Ja muutenkin kone käy kylmänä niin kuin lämpimänä. Pitänee vaihtaa öljyt ja laittaa lisäaine vielä voimansiirtolinjastoon.

Joissakin pakuissa moottorimiehet käyttää vaihdelaatikossa lisäainetta ja toimii vaihteiden vaihto huomattavasti sujuvammin.

Tietäneekö kukaan, pitäiskö haldexin sekaan jättää laittamatta, kun eikös tuo x1r vähennä kitkaa? Oma ajatus on, että ei missään nimessä haldexiin kannata laittaa tuota lisäainetta. Muissa hydrauliikkavehkeissä kyllä suositellaan.

X1r sivuilla oli hyvät suositukset ja prosenttimäärät aineen lisäämiseen.

Käyttöohje:
Lisätään aina lämpimään koneeseen. Öljynvaihdon yhteydessä laita ensin öljy ja lisää sitten metallinhoitoaine. Käytä konetta, jotta metallinhoitoaine sekoittuu öljyyn. X-1R metallinhoito sopii käytettäväksi kaikkien tunnettujen teknisten öljyjen kanssa.

Lisäyssuositus:
Kaikki moottorit 3% (ensimmäinen öljynvaihto 6%)
Manuaali ja automaatti vaihteistot 3%
Perät, jakolaatikot ym. 3%
Hydrauliikka 1-2%
Ohjaustehostin 3%
Otsikko: Vs: Öljynvaihto ja puhdistusaineet TSI koneille
Kirjoitti: Juzu84 - 25.03.20 - klo:06:04
Forten pesuainetta pari pulloa vanhoihin öljyihin ja käyttelet tunnin verran 2000 rpm taulussa. Viimesen viiden minsan aikana voi vähän kaasutella että saa paineet maksimiin. Uusiin öljyihin sit Top End Treatment ja jos tiivisteet jo hikoilee niin Seal Conditioner. Pesuaineet ku on koneessa niin autollahan ei sit saa ajaa. Fortesta on itellä niin hyvät kokemukset etten muita aineita käytä.
Otsikko: Vs: Öljynvaihto ja puhdistusaineet TSI koneille
Kirjoitti: bowtie81 - 25.03.20 - klo:11:04
monihan näistä aineista on 99% lentopetroolia.
Otsikko: Vs: Öljynvaihto ja puhdistusaineet TSI koneille
Kirjoitti: bowtie81 - 26.04.20 - klo:21:26
jatkanpä tätä ketjua kysymyksellä liittyen polttoaineen puhistusaineista. Eli uskaltaako niitä käyttää, esim. Forten petrol saver tai injector clean? 160tkm ajettuna voisi kuvitella jotain epäpuhtauksia järjestelmässä jo olevan. Vaihdatin toki PA suodattimen 120tkm kohdalla, vaikkei siitä virallisessa huolto ohjelmassa ole mitään mainintaa, suodatin löytyy tuolta auton alta läheltä takapöyrää eikä maksa kuin ~30â,¬, varmaan suositeltava vaihdaa ajoittain, eihän sitä tiedä mitä kuraa jakajalta milloinkin saa..
Otsikko: Vs: Öljynvaihto ja puhdistusaineet TSI koneille
Kirjoitti: padawan - 26.04.20 - klo:22:17
Noita on tarvittaessa tullut käytettyä ja monet tututkin ovat niitä käyttäneet omissa autoissaan. Dieseleitä ja bensoja

Emännän kauppakassilla oli edellinen omistaja ajanut suht vähän ja sieltä oli jäänyt jokin öljynvaihtokin väliin. Katselin vain öljynvaihdon jälkeen kuinka nopeasti öljy tummui ja seuraavalla kerralla laitoin ihan perus Motoxin tököttiä. Aika liejuista oli öljy, mutta onpa pysynyt litkut koneessa parempana sen jälkeen
Otsikko: Vs: Öljynvaihto ja puhdistusaineet TSI koneille
Kirjoitti: mruotz - 27.04.20 - klo:09:49
Ei kokemusta TSI koneista mutta BCB/AZD koneisiin olen tehnyt perinteisen Diesel puhdistuksen. Hyvä tuli ja skeidaa irtosi aivan tajuttomasti. Forten tilalla käytin siis ihan "pumppu dieseliä".
Otsikko: Vs: Öljynvaihto ja puhdistusaineet TSI koneille
Kirjoitti: Juzu84 - 27.04.20 - klo:10:11
Lainaus käyttäjältä: bowtie81 - 26.04.20 - klo:21:26
jatkanpä tätä ketjua kysymyksellä liittyen polttoaineen puhistusaineista. Eli uskaltaako niitä käyttää, esim. Forten petrol saver tai injector clean? 160tkm ajettuna voisi kuvitella jotain epäpuhtauksia järjestelmässä jo olevan. Vaihdatin toki PA suodattimen 120tkm kohdalla, vaikkei siitä virallisessa huolto ohjelmassa ole mitään mainintaa, suodatin löytyy tuolta auton alta läheltä takapöyrää eikä maksa kuin ~30â,¬, varmaan suositeltava vaihdaa ajoittain, eihän sitä tiedä mitä kuraa jakajalta milloinkin saa..

Kyllä uskaltaa ja on suorastaan suositeltavaa. Forten Injector Cleanerilla saatiin kaverin AWT passatista laihaseosongelmat poistettua reilu vuosi sitten. Polttoainesuodatin oli vaihdettu jo aiemmin. Laitettiin varttitankkiin yks pullo tätä Injecton Cleaneria ja aikansa kun kaveri ajeli niin laihaseosoireet poistui. Kone kävi laihalla ihan todistetusti kun seurattiin fuel trimmiä VCDS:llä. Kai sieltä tosissaan jotain paskaa irtosi kun ensimmäisessä kylmästartissa pakokaasun haju oli todella poikkeuksellinen. TSI koneen ollessa kysessä suosittelenkin samaan aikaan käytettäväksi Emission Improveria (punaetikettinen pullo) joka putsaa palotilaa ja siitä eteenpäin. Hyvä nyrkkisääntö on että korjaustarkotuksessa varttitankkiin ja ennaltaehkäisevässä huoltotarkoituksessa tankkauksen yhteydessä. Ja nämä aineet ovat tosiaan täysin turvallisia käytettäväksi yhtäaikaa. Karstaisten imuvenojen putsaukseen sitten Forten Valve Cleaner on hyvää tavaraa..