VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Volkswagen => Passat B7 (11-14) => Aiheen aloitti: kalakukko88 - 28.01.19 - klo:18:16

Otsikko: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: kalakukko88 - 28.01.19 - klo:18:16
Moro!

Osaisiko joku auttaa tai löytyykö kohtalo tovereita seuraavalle ongelmalle. Auto alkoi temppuilemaan vuoden vaihteen jälkeen siten, että kun työnsi auton avaimen virtalukkoon siten, että se käynnistää virrat autoon niin ei tapahtunutkaan mitään. Kun avainta heilautti vähän virtalukossa virrat tuli autoon ja auto starttasi. Noh sitten pari kertaa teki myös tuon avaimen heilauttelun jälkeen sen, että kun starttasi niin sammui samantien, mutta alkoikin yhtäkkiä automaattisesti starttaamaan autoa itse ja tietokoneessa luki jotain "Start manually" tai vastaavaa. Vedin avaimen pois virtalukosta ja takaisin sisään, niin käynnistyy kuin mitään ongelmaa ei olisikaan. Näiden vikojen jälkeen auto laakkoselle, mutta mitään vikakoodia eivät suoranaisesti tuohon löytäneet. Epäilivät, että virtalukko viallinen. Pari viikkoa sitten vaihetttiin uusi virtalukko, mutta ongelma ei hävinnytkään. Korjauksen ja tämän päivän välillä auto tehnyt tota virrattomuus hommaa pari kertaa ja tänään teki ekan kerran tuota starttausta myös. Se että virtalukko toki tuntui hieman väljältä uuteen verrattuna, mutta vika ei ehkä ookaan siinä. Nyt tuon huollon jälkeen en ole heilutellut avainta ollenkaan, vaan virrat on tullut tullut noin 2-3s:n viivellä ja käynnistynyt normaalisti paitsi tänään.

Avaimiin olen vaihtanut paristoja ja vaihtanut käyttöavainta, mutta ei sekään ole auttanut. Nuo oireet on ollut aina ns kylmä käynnistyksen yhteydessä vaikka weba onkin pyörinyt 30-50min riippuen pakkasen määrästä. Auto on siis B7 -12 vuosimallin passat 1.6tdi koneella manuaalilaatikolla.

Täytyy toki olla yhteydessä Laakkoseen ja kysellä, että onkohan tällä virtalukon vaihdolla jokin takuu, mutta haluaisin kuunnella teidän mielipiteitä asian suhteen.
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: kalakukko88 - 29.01.19 - klo:13:18
Aamulla luin vikakoodit eilisestä starttauksesta ja tällaisen merkinnän oli jättänyt:

6260 - Engine Start Blocked by Immobilizer
          P1570 00 [032] - -
          Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Mileage: 206633 km
                    Date: 2019.01.28
                    Time: 15:17:23

                    Engine speed: 760.25 /min
                    Normed load value: 20.8 %
                    Vehicle speed: 0 km/h
                    Coolant temperature: 56 °C
                    Intake air temperature: -16 °C
                    Ambient air pressure: 1000 mbar
                    Voltage terminal 30: 11.520 V
                    Unlearning counter according OBD: 38
                    Immobilizer snapshot A: 94


En tiedä kertooko tuo yhtään enempää asiaa. Kävin myös Laakkosella ja eikä sielläkään osanneet sanoa, että mikä vika mahtaa olla. Asentaja epäili startin olevan jäässä ja toinen epäili mahdollista relettä.  :D Itsehän en autoista paljoa tiedä, mutta ihmetyttää tuo jäässä asia, että ma aamuna -32 asteen pakkasessa käynnisty ihan normaalisti, mutta päivällä töistä lähtiessä -20 asteen pakkasessa teki tuo tempun. Niin eikö sen olisi pitänyt temppuilla aamulla eikä iltapäivällä? Noh auto menee uusinta tutkimukseen Laakkoselle ensi viikolla, katsotaan mitä saadaan irti. En ihan älyttömästi rahaa viitsi tutkimukseen laittaa jos ei selviä varmasti tuo asia, koska muuten auto käynnistyy viimeistään toisella yrittämällä normaalisti ja muutenkin toimii. Toki jos teillä tulisi hyviä ideoita viasta niin saapi heitellä ilmoille ajatuksia. Kiitos vastauksista jo etukäteen. 
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: Jultsu - 29.01.19 - klo:13:20
Kyseinen vikakoodi oli varmaankin luettu moottorinohjaimelta? Tuosta ei vielä viisastu yhtään, koodit pitäisi lukea mittaristolta (mikäli ajonesto on edelleen näissäkin autoissa integroitu sinne) ja koko autoscannikaan ei olisi pahitteeksi jotta nähtäisiin onko siellä esim. väylä enemmänkin solmussa.
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: o.b. - 29.01.19 - klo:14:01
Sähköisen rattilukon mikrokytkimet ja/tai releet takkuaa? Samaa vikaa jo B6 Passatissa. Mikrokytkimet ja releet on vaihdettavissa itsekin jos on kohtalaisesti elektroniikkakorjauksesta kokemusta. Rattilukon vaihto marmorilla maksanee jotain 600 ja tonnin väliltä?

Tuleeko näyttöön välillä "Steering lock defective" ja ratin kuva vilkkuu oranssina?

Jotain tälläistä saattaisi näkyä ajonestoyksikössä:

Address 25: Immobilizer        Labels: 3C0-959-433-25.clb
   Part No SW: 3C0 959 433 R    HW: 3C0 959 433 R
   Component:    IMMO         042 0383 
   Revision: 00042000    Serial number: VWZCZ000000000
   Shop #: WSC 79006 205 96941
   VCID: 3979296670********-****

   Subsystem 1 - Part No: 3C0 905 861 G
   Component:    ELV          027 0380
   3C0905861G     ELV          027 0380   

1 Fault Found:
02861 - Electronic Steering Column Lock Check Sum Error
            008 - Implausible Signal - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00101000
                    Fault Priority: 4
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 188
                    Mileage: 349044 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2015.11.29
                    Time: 06:53:14
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: kalakukko88 - 29.01.19 - klo:15:12
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 29.01.19 - klo:13:20
Kyseinen vikakoodi oli varmaankin luettu moottorinohjaimelta? Tuosta ei vielä viisastu yhtään, koodit pitäisi lukea mittaristolta (mikäli ajonesto on edelleen näissäkin autoissa integroitu sinne) ja koko autoscannikaan ei olisi pahitteeksi jotta nähtäisiin onko siellä esim. väylä enemmänkin solmussa.

No siis omistan vcds:n ja mikäli tarkoitit tuon ohjelman auto-scan toimintoa niin sitä kautta olen lukenut, mutta en ole mennyt sen tarkemmin auton/vian sielun elämään. :D Olen vielä harjoittelu vaiheessa tuon piuhan kanssa.

Mitä muuten tarkoitit tuolla mittaristolta lukua?
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: kalakukko88 - 29.01.19 - klo:15:17
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 29.01.19 - klo:14:01
Sähköisen rattilukon mikrokytkimet ja/tai releet takkuaa? Samaa vikaa jo B6 Passatissa. Mikrokytkimet ja releet on vaihdettavissa itsekin jos on kohtalaisesti elektroniikkakorjauksesta kokemusta. Rattilukon vaihto marmorilla maksanee jotain 600 ja tonnin väliltä?

Tuleeko näyttöön välillä "Steering lock defective" ja ratin kuva vilkkuu oranssina?

Jotain tälläistä saattaisi näkyä ajonestoyksikössä:

Address 25: Immobilizer        Labels: 3C0-959-433-25.clb
   Part No SW: 3C0 959 433 R    HW: 3C0 959 433 R
   Component:    IMMO         042 0383 
   Revision: 00042000    Serial number: VWZCZ000000000
   Shop #: WSC 79006 205 96941
   VCID: 3979296670********-****

   Subsystem 1 - Part No: 3C0 905 861 G
   Component:    ELV          027 0380
   3C0905861G     ELV          027 0380   

1 Fault Found:
02861 - Electronic Steering Column Lock Check Sum Error
            008 - Implausible Signal - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00101000
                    Fault Priority: 4
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 188
                    Mileage: 349044 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2015.11.29
                    Time: 06:53:14

Ei vilku ei eikä tule tuollaista tekstiä kojetauluun. Työnnän virta avaimen ensimmäiseen kohtaan syttyy keltainen ratin kuva ja palaa yhtä jaksoisesti. Sen jälkeen työnnän avaimen syvemmälle niin virrat syttyy mittaristoon ja muuallekin autoon kuten normaalisti. Mutta välillä noiden virtojen syttymisessä on 2-3s viive. Eilen tuli virrat tuolla viiveellä ja kun käynnistin auton sammui heti ja alkoi itse käynnistämään autoa uudestaan sekä mittaristossa luki jotain "Start manually". Kun se lähti starttaamaan itse uudestaan ajattelin että se on lopetettava ja vedin avaimen virtalukosta pois. Sen jälkeen uudestaan avain sisään ja käynnistys, niin aivan kuin ei vikaa olisi ollutkaan koskaan. :D
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: o.b. - 29.01.19 - klo:15:52
Ajonesto on B6 ja B7:ssa jaettu kolmelle yksikölle: ECU, rattilukko ja mukavuusboxi. Minkä tahansa kun noista vaihtaa, auto käy starttauksen jälkeen sekunnin ja sammuu. ECU:n ajonestotiedot pystyy kopioimaan vanhasta jos vaan tietotaitoa ja oikeita työkaluja riittää. Muut vaativat on-line yhteyden VAG:n keskuskoneelle.

Mittariston voi vaihtaa toisesta autosta.
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: kalakukko88 - 29.01.19 - klo:20:31
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 29.01.19 - klo:15:52
Ajonesto on B6 ja B7:ssa jaettu kolmelle yksikölle: ECU, rattilukko ja mukavuusboxi. Minkä tahansa kun noista vaihtaa, auto käy starttauksen jälkeen sekunnin ja sammuu. ECU:n ajonestotiedot pystyy kopioimaan vanhasta jos vaan tietotaitoa ja oikeita työkaluja riittää. Muut vaativat on-line yhteyden VAG:n keskuskoneelle.

Mittariston voi vaihtaa toisesta autosta.

No jos se vika on jossain noista kolmesta. Niin onkohan mitään tietoa paljonko nuo osat itsessään maksaa ja kauankohan töihin kannattaa varata aikaa jos sen teettää esim marmorilla? Itselläni ei valitettavasti tietotaito riitä em. osien vaihtoihin, mutta lähinnä osaa vähän varautua jo kustannusten suhteen jos todetaan jossain noista kolmesta sen vian olevan.
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: o.b. - 29.01.19 - klo:21:50
Epäilisin vian olevan rattilukossa (ohjauslukko 3C0905861J). Sen pitäisi maksaa marmorilla reilu 160â,¬. Yllättävän edullinen niinkin monimutkaiseksi osaksi :) Varmaan sen takia kun noita menee aika paljon ???

Mukavuusboxi 450 - 600â,¬ varusteista riippuen. Vika tuskin siinä, ekä varmaan ECU:ssakaan, jolla hintaa varmaan 2000â,¬ nurkilla.
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: kalakukko88 - 30.01.19 - klo:10:59
Juu, en minäkään usko, että se vika olisi ainakaan ECU:ssa. Mutta ensi viikolla ollaan EHKÃ,, viisaampia. Jos ne ei löydä mitään vikaa, niin onkohan kenelläkään tietoa Kuopion seudulta ketään/mitään firmaa, joka olisi erikoistunut sähköpuoleen oikein tosissaan ja jopa B7 passatin sähköihin ja löytäisi oikeasti vian? :P
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: o.b. - 30.01.19 - klo:14:35
Kun sulla kerran on VCDS (toivottavasti ei Kiina-kopio), lue yksiköiden 1, 25 ja 46 mahdolliset vikakoodit ja pistä tänne ihmeteltäväksi.

Jos vika paikallistuu rattilukkoon, tavallinen autosähkökorjaamo ei voi sitä vaihtaa.
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: kalakukko88 - 30.01.19 - klo:20:43
Juu kyllä se aito vcds on. Olen kyllä omistanut piuhan hetken aikaa, mutta olen melko aloittelija tuon kanssa kun ei meinaa aika riittää tuon piuhan kanssa pelaamaan niin pakko varmistaa, että tarkoitit engine, immobilizer, central conv. yksiköitä. Ja sieltä fault codes välilehdestä vaan niin silloin hakee vikakoodit? Hakeeko se vikakoodeja tarkemmin kuin se auto-scan toiminto jota olen enemmän käyttänyt?

Pitää toki yrittää keretä ennen ensi ti kun silloiin se menee Laakkoselle tutkittavaksi. 
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: o.b. - 30.01.19 - klo:20:52
Auto-scan kyllä lukee samat asiat. Mutta hae varmuuden vuoksi ne vikakoodit valitsemalla manuaalisesti yksikkö ja sieltä fault codes nappulasta.
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: kalakukko88 - 31.01.19 - klo:14:17
Lukasin nuo kaikki kolme yksikköä, mutta ei se antanut kuin tuonne 1 yksikköön vikakoodit. 25 ja 46 ei löytynyt mitään vikakoodia. Kun ajoin vikakoodin luvun ajaksi auton halliin ja käynnistin sen kylmänä pihalla se teki sen virrattomuuden taas, mutta ei yrittänyt startata autoa ite. En kyllä ite jaksa uskoa, että isosta viasta on kyse jo pelkästään noiden vikakoodien määrän suhteen. Ja tuo vikakoodi pitäisi olla tämän viikon maanantailta jäänyt, jolloin se sammutti itekseen auton ja yritti heti sen jälkeen startata.

                Address 01: Engine       Labels: 03L-906-023-CAY.clb
Control Module Part Number: 03L 906 023 FS    HW: 03L 907 425 C
  Component and/or Version: R4 1.6l TDI   H43 9978
           Software Coding: 00194036032401080000
            Work Shop Code: WSC 00015 115 00000
              ASAM Dataset: EV_ECM16TDI02103L906023FS 003014 (VW46)
                       ROD: EV_ECM16TDI02103L906023FS_003.rod
                      VCID: 7CF79E7EF7E5DFAA89-8028
2 Faults Found:

6260 - Engine Start Blocked by Immobilizer
          P1570 00 [032] - -
          Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Mileage: 206633 km
                    Date: 2084.14.05
                    Time: 15:17:23

                    Engine speed: 760.25 /min
                    Normed load value: 20.8 %
                    Vehicle speed: 0 km/h
                    Coolant temperature: 56 °C
                    Intake air temperature: -16 °C
                    Ambient air pressure: 1000 mbar
                    Voltage terminal 30: 11.520 V
                    Unlearning counter according OBD: 34
                    Immobilizer snapshot A: 94

13283 - Engine Coolant Temp. Sensor (G62)
          P0116 00 [101] - Implausible Signal
          Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Mileage: 206573 km
                    Date: 2084.14.05
                    Time: 06:05:05

                    Engine speed: 0.00 /min
                    Normed load value: 0.0 %
                    Vehicle speed: 0 km/h
                    Coolant temperature: 63 °C
                    Intake air temperature: -20 °C
                    Ambient air pressure: 1000 mbar
                    Voltage terminal 30: 11.972 V
                    Unlearning counter according OBD: 40
                    Coolant temperature: 63 °C
                    Coolant temperature at radiator outlet: actual value-TCO_2: -13 °C
                    Fuel temperature-TFU: -9 °C
                    Sensor for temp after charge air cooler: raw value-TBA_MES: -20 °C
                    Outside air temperature-Ambient temperature: -21.00 °C
                    Shut-off timer: last ECM after-run time-T_ES_FCT_DIAG: 0.00 s
                    Time since engine start: 0 s


Olen miettinyt tämän aiheen otsikkoakin, kun ma käytin avainta, jossa on luultavasti alkuperäinen paristo ja sen jälkeen olen käyttänyt toista avainta, johon vaihdoin viime viikolla pariston, että voisikohan kyse ollakin avaimesta. Se mitä o.b. kertoilit noiden eri yksikkö moduulien hintoja, niin liittyykö jonkun vaihtoon myös avainten uudelleen koodaaminen?
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: o.b. - 31.01.19 - klo:16:18
Kaukosäätimen paristo ei ainakaan liity mitenkään aiheeseen, se on vain ovien aukaisua yms varten. Itse ajonestosiru on lasiputkessa, ja se saa tarvittavan sähkön lukukelalta induktiivisesti.

Lukukela siihen on varmaan vaihdettu. Se on osa sitä mötikkää, johon avain työnnetään.

Voisit kokeilla sitä toista avainta ja varmistaa, että akku ja lataus on hyvässä kunnossa.

Engine speed: 760.25 /min ja Voltage terminal 30: 11.520 V ei vaikuta kovin hyvältä latausjännitteltä ???
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: Jultsu - 31.01.19 - klo:16:37
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 31.01.19 - klo:16:18
Engine speed: 760.25 /min ja Voltage terminal 30: 11.520 V ei vaikuta kovin hyvältä latausjännitteltä ???

Tuossa tuskin on laturi edes ehtinyt kytkeytymään päälle.
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: o.b. - 31.01.19 - klo:16:42
Kyllä sen pitäisi ladata tyhjäkäynnillä, varsinkin kun moottori on jo 56 asteinen ???

Coolant temperature: 56 °C
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: Jultsu - 31.01.19 - klo:17:45
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 31.01.19 - klo:16:42
Kyllä sen pitäisi ladata tyhjäkäynnillä, varsinkin kun moottori on jo 56 asteinen ???

Coolant temperature: 56 °C

ko. vikakoodi oli "engine start blocked by immo" eli moottori on kaiketi käynyt sekunnin verran, vikakoodi rekisteröitynyt järjestelmään ja moottori sammunut. Eikä kai mikään nykyauto kytke latausta päälle heti välittömästi moottorin käynnistymisen jälkeen?
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: kalakukko88 - 31.01.19 - klo:17:50
Niin tämä virrattomuus ja itsekseen starttaaminen on tapahtunut aina silloin kun auto on seissyt pidempään parkissa eli yön yli kotona ja töistä lähtiessä. Toki websto on aina pyörinyt ennen käynnistystä 30-50 min riippuen pakkasen määrästä. Silloin kun auto on lämmin, aina on käynnistynyt normaalisti. Joo se johon avain työnnetää missä on ne haitat, jotka menee sen avaimen koloihin, vaihdettiin reilu pari viikkoa sitten. Asentaja puhui virtalukosta. Viime keväänä on vaihdettu uusi akku konehuoneeseen. Ja viime syksynä asensin led lisävalon xbb älyreleellä varustettuna suoraan auton konehuoneen akkuun, kun sitäkin selvittelin Laakkoselta mistä se kannattaa ottaa ja ne neuvoivat suoraan akusta otettavan virran.

Pitää kokeilla aamulla toisella avaimella. webasto on taas ajastettu ja pyörii aamusella 45 min ennen käynnistymistä.
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: kalakukko88 - 31.01.19 - klo:17:51
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 31.01.19 - klo:17:45
ko. vikakoodi oli "engine start blocked by immo" eli moottori on kaiketi käynyt sekunnin verran, vikakoodi rekisteröitynyt järjestelmään ja moottori sammunut. Eikä kai mikään nykyauto kytke latausta päälle heti välittömästi moottorin käynnistymisen jälkeen?

Joo about sekunnin verran pyörii ja sit heti sammuu.
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: o.b. - 31.01.19 - klo:19:34
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 31.01.19 - klo:17:45
ko. vikakoodi oli "engine start blocked by immo" eli moottori on kaiketi käynyt sekunnin verran, vikakoodi rekisteröitynyt järjestelmään ja moottori sammunut. Eikä kai mikään nykyauto kytke latausta päälle heti välittömästi moottorin käynnistymisen jälkeen?
Tuskin tuo vikakoodi on luettu sen sekunnin aikana? Mulla ainakin B6 aloittaa latauksen heti kun auto on tyhjäkäynnillä. Sen huomaa valojen kirkastumisesta kun on halogeenit. Ja tuossahan Engine speed: 760.25 /min

Toki jos kytkee penkinlämmittimet ja kaikki mahdolliset sähkölaitteet päälle, latausteho ei yksinkertaisesti riitä tyhjäkäynnillä. Varsinkin jos tuossa on lämmitettävä tuulilasi ja sähköinen lisälämmityskenno.

Onko Webastolle oma akku takakontissa?
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: M_M - 31.01.19 - klo:20:12
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 31.01.19 - klo:19:34
Tuskin tuo vikakoodi on luettu sen sekunnin aikana?

Eihän sillä lukuhetkellä ole merkitystä, vaan sillä milloin koodi tallentuu? Oletettavasti se tallentuu juuri sen lyhyen hörähdyksen aikana, jonka verran ajonesto antaa moottorin käydä ennen sammutusta.
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: kalakukko88 - 31.01.19 - klo:20:30
Lämmitettävä tuulilasi löytyy eli niillä vastuslangoilla lasissa. Toki auto on aina yön yli katoksessa, jolloin tuulilasin lämppäriä en tarvi. Ja harvoin töistä lähtiessäkään käytän tuulilasin lämppäriä. Lämmityskennoa ei mielestäni ole. Webastolle on oma akku takakontissa. Muita sähkölaitteita en laita heti päälle esim penkinlämmitintä ennen kuin olen lähtenyt ajamaan. Tietysti puhallin on päällä automaattisesti, mutta sitäkin monesti pienennän käynnistymisen jälkeen kun webaston ollessa päällä puhallinkin monesti on aika kovalla. Sitäkin olen miettinyt miten auto/ webasto valitsee miten kovaa se esilämmittäessä autoa työntää lämmintä ilmaa kabiiniin. Vaikka miten säädän puhaltimen voimakkuuden illalla töistä tullessa, niin ei sillä tunnu olevan mitään merkitystä.
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: Jultsu - 31.01.19 - klo:21:43
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 31.01.19 - klo:19:34Mulla ainakin B6 aloittaa latauksen heti kun auto on tyhjäkäynnillä.

Väittäisin että laturi alkaa toimimaan vasta sekunnin-parin kuluttua moottorin käynnistyksestä. Saatan toki olla väärässäkin.
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: kalakukko88 - 01.02.19 - klo:07:44
Käynnistin auton tänään sillä toisella avaimella ja käynnistyi ilman mitään ongelmia. Webasto oli pyörinyt tuolloin about sen täyden ajan eli 45 min minkä asetin illalla ja käynnistymisen jälkeen sähkölaitteista ei ollut päällä kuin puhallin ja radio, kuten muinakin aamuina.
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: o.b. - 01.02.19 - klo:09:02
Tarkista varoiksi se latausjännite.
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: kalakukko88 - 01.02.19 - klo:10:16
Miten se käytännössä tulee mitata (mitä asioita täytyy tehdä ennen mittausta?)? Miten vcds:stä sen pääsee mittaamaan? Pahoittelut maaalaisuuteni, mutta kun ei tiedä niin pakko kysyä. :D Jos sen voi mitata vaikka heti, niin vaikuttaako sen mittaamiseen se, että  ajoin autolla aamulla reilut 40km ja se on nyt seisonu työpaikan pihassa muutaman tunnin?
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: M_M - 01.02.19 - klo:10:23
VCDS, can gateway, sieltä mitta-arvoista löytyy akun jännite.

Jos se aluksi auton käydessä tyhjäkäyntiä on normaaleissa lukemissa (jossain 14V tienoilla nyt karkeasti, mielellään ylikin) niin kokeile kytkeä isoja kuluttajia päälle ja katso että jännite pysyy edelleen suunnilleen samalla tasolla. Penkinlämmittimet, lasien lämmittimet esimerkiksi hyviä kuluttajia. Jos IHAN kaiken mahdollisen kytkee päälle, niin tyhjäkäynnillä voi jo jännite vähän notkahtaakin, mutta ihan pienestä ei saisi.

Saman voi tietenkin tehdä yleismittarilla akun navoista, mutta jos VCDS on käytettävissä niin sisäsiistimpää se sillä on katsoa.  :)
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: kalakukko88 - 01.02.19 - klo:18:32
Mittasin tänään ennen töistä lähtöä tuon latausjännitteen niin se näytti sellaista 14,4-14,5V. En tiedä onko sillä merkitystä, että webasto pyöri ennen starttausta sellaisen 30 min ja kun käynnistin niin meni ehkä pari minuuttia siitä kun löysin tuon latausjännitteen sieltä gatewaysta. Laitoin tuulilasin ja takalasin lämmittiminen, molemmat penkin lämmittimet, kaikki valot sumuvaloineen, niin silloin se näytti tuota em. lukua. Taisi myös webastokin pyöriä samaan aikaan. Sitten kun sammuttin kaikki paitsi puhaltimen latausjännite nousi sinne about 14,7V. Puhallin ei kyllä ollu täysillä, liekö merkitystä tässä. Onkohan sillä merkitystä kauanko auto on ollut kylmiltään kun mittaa tuota latausjännitettä ja miten nopeesti se jännite pitäisi starttauksen jälkeen mitata? Pitäisikö mitata vielä huomisaamuna ja vaikka suoraan akulta, niin näkee nopeammin starttauksen jälkeen?
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: o.b. - 01.02.19 - klo:19:38
Kyllä se lataus on noilla jännitteillä ja kuormilla kunnossa. Laturi noissa on lämpötilakompensoitu, eli kylmällä säällä antaa isompaa jännitettä kuin lämpimällä.
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: kalakukko88 - 01.02.19 - klo:21:19
Jep. Mystisemmäksi menee ongelma. Onko sitten muita hyviä vinkkejä mistä vikaa voisi lähteä etsimään. :D
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: Killer - 02.02.19 - klo:10:12
Voisiko johtua että akkujännite laskenut liian alas niin ei käynnistyshetkellä jaksaa enää antaa virtaa immo:lle, kun on vaan tuon 11,5xV?
Varsinkin kun ongelma on aina pitemmän ajan seisottamisen jälkeen.

Kokeiles ladata käynnistysakku täyteen, että loppuuko ongelmat sillä.
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: kalakukko88 - 02.02.19 - klo:11:04
Voiko akku kulua niin nopeesti että se alkaa tälleen oireilemaan. Se on viime keväänä vaihdettu uuteen ja ajan joka päivä arkena semmosen 30-50 min matkoja siis aamulla ja iltapäivällä et pitäisi sen kerätä latautumaankin käsittääkseni. En pysty irrottamaan vkl akkua kun joudun työni puolesta päivystämään ja lähtö voi tulla millon vaan mutta jos sillä ei oo väliä onko se autossa kiinni niin miks ei sitä voi kokeilla.
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: o.b. - 02.02.19 - klo:12:12
Jäi vielä epäselväksi, onko siinä erillinen akku Webastolle takakontissa?

45 minuuttia Webaston käyttöä syö kyllä aika hyvin akkua.
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: kalakukko88 - 02.02.19 - klo:15:05
Joo on erillinen akku webastolle ja löytyy takakontista. Sillä nyt uskaltaakin pyörittää vähän pidempään webaa kuin normaalisti. Normaaalisti se on pyöriny 30 min.
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: kalakukko88 - 05.02.19 - klo:19:39
Joo o...auto kävi tänään Laakkosella tutkittavana tästä kyseisestä ongelmasta, mutta eivät löytäneet mitään selkeää vikaa. En ole vielä kerennyt "Killer":n ehdottamaa akun lataamista kokeilla, mutta tuossa sunnuntaina mittasin auton käynnistysakusta jännitteen. Autolla olin ajanut samana päivänä about klo 13 aikaan viimeksi ja mittauksen suoritin klo 21. Ajattelin, että viimeisestä ajosta on sen verran aikaa, että siihen lukemaan voi jo jollain tasolla luottaa. Mittaus näytti about 12,4V. Kyseinen akku on vaihdettu viime maaliskuussa uuteen laakkosen toimesta vielä niin mietin, että voiko se tosiaan mennä näin nopeasti huonoksi.

Autoa noudettaessa huoltomyyjä mietti, että voisiko kenties jäähdytysnesteen lämpötilan anturi jollain tavalla sekoittaa jonkun ohjainyksikön toimintaa, että auto luulee et autolla on ajettu jo jonkin aikaa vaikka kyseessä onkin esilämmitys. Koska näitä edellä mainittuja vikoja on tapahtunut vain auton ollessa kylmänä. Hän myös kyseli kauanko lämmitän autoa webastolla ja sanoin, että nyt tämän vuoden puolella olen kylläkin lämmittänyt aikaisempia talvikausia pidempiä jaksoja. Se, että onko tuossa mietinnässä mitään järkeä niin se on toinen asia.
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: Enhancer - 06.02.19 - klo:12:59
Akussa on takuu voimassa, käy mittauttamassa se Laakkosella. Jännitteen puolesta akku on selkeästi vajaa, joten erillisen akkulaturin käytöllä itse aloittaisin. Jos 12.1V on käytännössä tyhjä (alle 10%), ja 12.7V täynnä on omassa akussasi karkesti 60% latausataso sen ollessa 12.4V lukemilla.
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: kalakukko88 - 06.02.19 - klo:19:30
Ne teki akku testinkin ja se näytti olevan heidän mielestään ok. Piru kun en ottanut sitä heidän tekemää akkutestin "kuittia" mukaan. Mutta joo pitää varmaan kokeilla tuota akkulaturin käyttöä.
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: vwmies - 06.02.19 - klo:20:41
Lainaus käyttäjältä: kalakukko88 - 06.02.19 - klo:19:30
Ne teki akku testinkin ja se näytti olevan heidän mielestään ok. Piru kun en ottanut sitä heidän tekemää akkutestin "kuittia" mukaan. Mutta joo pitää varmaan kokeilla tuota akkulaturin käyttöä.

Mulla kuului huoltoon akkutesti ja testiliuskan sai kyllä huoltodokumenttien mukana pyytämättä.....  :)
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: kalakukko88 - 06.02.19 - klo:21:58
Joo kyllä mäkin olen saanut normaalin huollon yhteydessä, mutta en vaan tajunnut sitä nyt pyytää eikä se liiemmin tarjonnutkaan sitä mukaan. :D Se, että se tuossa käteislaskussa lukee et testi on tehty ja se oli ok, mutta eihän se mitään lukemia kerro.
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: Killer - 07.02.19 - klo:07:36
Itse keskustelin toissa päivänä merkkihuollon tiskillä tästä akku asiasta.
Sanoi että jos ei ole koodattu autolle uutta akku niin pahimillaan on mennyt 3kk pilalle akku ja taas jouduttu uusimaan.
Ei tiennyt mitä auto muuttaa akun käytössä tai latauksessa, mutta kokemuksesta kertoi.
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: kalakukko88 - 08.02.19 - klo:11:43
Joo tuosta olen itsekin kuullut, että akku saattaa mennä jos autolle ei kerro että uusi akku on vaihdettu. Mutta mietin sitä, että jos akku on mennyt, niin eikö sen pitäisi joka kerta tehdä virrattomuus  ja käynnistys ongelmia. Nyt on kulunut vajaa pari viikkoa siitä kun auto yritti iltapäivällä startata itsekseen uudestaan autoa ja virrattomuus asia oli viimeksi viime vkl kerran. Viime vkl:ta tähän päivään auto toiminut ihan moitteettomasti jokaisella käynnistyksellä.
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: kalakukko88 - 14.02.19 - klo:10:01
No niin taas mentiin jonkin aikaa kun uudelleen starttaaminen tapahtui tänä aamuna. Tosin sitä virrattomuutta ei tehnyt. Homma meni kuten aikaisemminkin, paitsi että virrat tuli normaalisti autoon ja kun starttasin, niin hörähti ja sammui ja alkoi uudelleen starttaamaan. Noh tein kuitenkin aikaisempaan verrattuna siten, että annoin auton startata vähän pidempään. Lopetin kuitenkin siinä vaiheessa kun alkoi vilkuttaa keltaista ratin kuvaa eli avain pois ja uudelleen sisään ja starttaus-> starttasi aivan normaalisti. Lukasin vikakoodit niin oli jättänyt myös ajonestolaitteen puolellekin vian. Alla on kyseiset viat, mitä se jätti:

6260 - Engine Start Blocked by Immobilizer
          P1570 00 [032] - -
          Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Mileage: 208032 km
                    Date: 2019.02.14
                    Time: 06:21:29

                    Engine speed: 802.25 /min
                    Normed load value: 20.4 %
                    Vehicle speed: 0 km/h
                    Coolant temperature: 65 °C
                    Intake air temperature: 0 °C
                    Ambient air pressure: 1000 mbar
                    Voltage terminal 30: 11.859 V
                    Unlearning counter according OBD: 39
                    Immobilizer snapshot A: 94


02861 - Electronic Steering Column Lock Check Sum Error
            008 - Implausible Signal - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00101000
                    Fault Priority: 4
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 25
                    Mileage: 208032 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2013.07.07
                    Time: 06:21:31

Niin voisiko joku avata enemmän mihin tuo vika voisi liittyä ja tietääkö joku mahdollisista korjauskustannuksista. Olen toki etsinyt Ross-Tech:n sivuilta tuolla vikakoodi numerolla ja löytänytkin, mutta jos joku voisi kääntää kansankielelle mikäli se on mahdollista kyseisestä ongelmasta.

Pisti silmään tuo ajonestolaitteen vikakoodi, että Priority on arvoltaa 4, ettei se kuitenkaan ns. isommasta viasta tuon mukaan ole kysymys. Kellon aika pitää paikkaansa eli tänä aamuna tapahtui tuo. Autona siis 1.6.tdi -12 vuosimallin manuaalilaatikolla.
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: M_M - 14.02.19 - klo:10:11
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/02861 (http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/02861)

Eihän tuolla oikein muuta ehdotella kuin viallisia johdotuksia tai viallista rattilukon ohjainmoduulia. Rattilukkoahan tuolla jo aiemmin veikkailtiin syyksi, eikä parempaa varmaan tule.

Harmillisesti sen ohjaimen vaihto taitaa ajattaa merkkikorjaamolle, kun se on osa ajonestoa.  :-\
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: o.b. - 14.02.19 - klo:10:52
Nuo molemmat vikakoodit on just samoja, mitä B6 passatin ajonestovika antaa. Siihen on lääkkeenä sähköisen ohjauslukon mikrokytkimien ja releiden vaihto.

Minulla on noita jokunen setti myytävänä jos kiinnostaa askarrella. 35â,¬ + pk.
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: kalakukko88 - 14.02.19 - klo:12:28
Maksaakohan tuo rattilukon vaihto ja osa mitenkä paljon ja vaatiiko tuo rattilukko avainten uudelleen koodaamisen? Itse olen täysin tumpelo noiden autojen kanssa, joten auto täytyy joka tapauksessa viedä jollekin korjaajalle vaihdettiinpa sinne mikrokytkimiä ja releitä tai sitten tuo rattilukko. Noiden mikrokytkimien ja releiden vaihto on varmaan halvin vaihtoehto noista. Noi releiden ja kytkimien vaihto ei varmaan työnä ole kummoinen ajallisesti? Lähinnä jos uteliaisuudesta marmorilta kysyy noita kummankin vaihtoehdon kustannuksia, niin näkee vähän paljonko ne varaa aikaa vaihtotyölle. 100â,¬/h jos velottaa niin työn osuus saattaa näytellä isoakin roolia noissa.

Kiitos tarjouksesta o.b., mietin vielä kuitenkin kun tässä alettava suunnittelemaan kumpaa lähteä ensin korjaamaan ja sitä kautta katsottava paikka. Jos se noilla kytkimillä korjaantuu, niin tuskin sitä kannattaa viedä marmorille vaan joku pienempi paja voisi sen tehdä paljon halvemmalla. Niin jos sieltä pienemmän pajan kautta ei nuo kytkimet maksa hirveän paljoa enempää kuin sinulla o.b. niin silloin on ihan sama hankkia pajan kautta. :)

Kiitos vielä nopeista vastauksista ja jelpeistä. Laitetaan taas viestiä kun asiaan on saatu joku ratkaisu.
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: M_M - 14.02.19 - klo:12:32
Lainaus käyttäjältä: kalakukko88 - 14.02.19 - klo:12:28
Lähinnä jos uteliaisuudesta marmorilta kysyy noita kummankin vaihtoehdon kustannuksia, niin näkee vähän paljonko ne varaa aikaa vaihtotyölle.

Ei marmoritiskiltä saa kuin yhden hinnan ja se on koko lukon vaihdolle. Siellä ei aleta lukkoa purkamaan ja sen sisälle komponentteja vaihtelemaan.
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: kalakukko88 - 14.02.19 - klo:20:18
En tiedä jäikö minulta jotain oleellista aamujen vikakoodista kertomatta, mutta tuossa ajonestolaitteen vikakoodin alussa oli myös tällaista tekstiä:

Address 25: Immobilizer       Labels: 3C0-959-433-25.clb
Control Module Part Number: 3AA 959 433     HW: 3AA 959 433
  Component and/or Version:    IMMO         043 0400
           Software Coding:
            Work Shop Code: WSC 131071 1023 2097151
           Additional Info: 3C0905861J     ELV          029 0380   
           Additional Info: Geraet 2097151
                      VCID: 76E38C5601C985FAFF-8022


Soitin marmorille ja epäili, että sieltä on mennyt ELV eli joka ilmeisesti ohjaa rattilukon toimintaa. Tuo tukee tota yllä olevaa tekstiä, joissa on lisätiedot kohdassa mainittu tuo ELV. Sovittiin, että ne selvittää paljonko se tulee tulisi maksamaan jos tuo olisi se viallinen osa.

Mietin myös sellaista, että jos olisin aamulla auton antanu startata niin pitkään kuin mahdollista, niin olisikohan punainen ratti syttynytkin päälle eikä olisi enää käynnistynytkään, kun alkoi jo vilkuttamaan keltaista rattia.
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: o.b. - 14.02.19 - klo:21:23
Additional Info: 3C0905861J

Tuo viittaisi taas siihen ohjauslukkoon ::)

B6:ssa nuo viat on poikkeuksetta siinä ohjauslukossa.

Ohjauslukon hinta on vain 163â,¬, joten sen vaihtohinta saattaa jäädä "kohtuulliseksi". Mukavuusboxin hinta taas versiosta riippuen 500â,¬ molemmin puolin.

Marmorilta pitää vaatia, että hyvittävät laskun jos heidän arvailunsa menee pieleen ja ongelma ei poistu. Mielellään vaihtavat osaa kun työstä saa hyvän korvauksen ja osista vähintään saman verran.
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: kalakukko88 - 14.02.19 - klo:22:06
No se laakkosen kaveri epäili että vika on tuosa ELV:ssä ja sen hinta töineen päivineen maksaa 500â,¬ molemmin puolin ja  työn osuus olisi noin 2 h. Ja tuo ELV on murtopulteilla kiinni. Onko tuo ELV nyt mainitsemasi mukavuusboxi? :D Missä tämä ohjauslukko sijaitsee sitten? Onko sekin jossain tuossa ELV:n vieressä ja onko ohjauslukolle kenties virallisempaa nimeä mitä marmori käyttää. Tämä kuulostaa varmaan hauskalta, mutta täällä foorumilla puhutaan yhdellä nimellä ja marmorilla toisella nimellä vaikka kyse olisikin samasta osasta, niin vaikea pysyä mukana välillä keskustelussa. :D

No tuosta virtalukon vaihdosta sain hyvitystä hyvitystä siinä toisessa selvittelykerrassa ihan mukavasti. Mutta kysyin tuon ELV:n hyvitystä jos se vika ei korjaannukaan. Niin se väitti jotain sellaista, että se ei ole mahdollista, koska se koodataan/ mukautetaan tuohon minun autoon, niin se on tarkoitettu vain minun autoon. Mutta eikös nyt autoon voi vaihtaa miten monta kertaa tahansa saman osan tarvitsipa se koodauksen tai ei. Vai tarkoittiko se sitä, että jos minun autooni koodataan tuo ELV niin se ei käy enää muihin ajoneuvoihin?
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: o.b. - 14.02.19 - klo:22:48
ELV on mulle ihan outo termi, mutta jos se on murtopulteilla kiinni, niin se on ohjauslukko.

Ne taitaa olla kertaohjemoitavia, eli ei niitä voi takaisin varaosahyllyyn laittaa. Tai voisi kierrättää uudellen jos valmistaja niin haluaisi ::)

Mukavuusboxi taitaa olla hansikaslokeron takana pelkääjän puolella.
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: M_M - 15.02.19 - klo:07:00
ELV on se ohjauslukko, sama termi näkyy tuossa ylempänä IMMOn tiedoissa: Additional Info: 3C0905861J     ELV          029 0380

Ei kyllä aavistustakaan mistä tuo lyhenne tulee, mutta samaa näytetään käytettävän muidenkin valmistajien sähköisistä ohjauslukoista. Ja noin se taitaa tosiaan olla, että kun se kerran koodataan jonkun auton ajonestolle niin sen jälkeen sitä ei (ainakaan valmistajan virallisilla työkaluilla) enää muihin autoihin saa sopimaan.
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: kalakukko88 - 15.02.19 - klo:08:08
Joo murtopulteilla on kiinni tuo ELV kuulemma. Ja kyllä, Laakkonen puhui tuosta kertaohjelmoinnista osan osalta...en vain enää muistanut edellistä viestiä kirjoittaessa. :D No kyllä se sinne 400â,¬ hintoihin nousee töineen päivineen, kun äkkiseltään epäili Laakkonen töiden (n. 2h) ja osan olevan 50/50.

Ihan uteliaisuudesta, ni onko tämä mukavuusboxi myös kertaohjelmoitava? Mitä kaikkea tuo mukavuusboxi muuten pitää sisällään? Voiko mukavuusboxiin sisälle vaihtaa sitten eri moduuleja mikäli se sellaisia pitää sisällään vai onko sekin niin, että vaihtaavat suoraan koko boxin ja sillä selvä?

Varmaan tuo kierrätyshommakin on vaan rahastuskeino, että aina vaan uutta boxia niin hyvin saa otettua autoilijalta rahat poies. :D
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: M_M - 15.02.19 - klo:09:59
Tuossa on kuvia jostakin ohjauslukosta, en tiedä onko sama kuin passatissa mutta lienee ainakin saman tyyppinen. Dremelillä kun ajaa urat pultteihin niin aukeaahan ne...

https://forums.ross-tech.com/showthread.php?17421-How-to-easily-source-and-fix-the-ESCL-on-VAG-Grab-bag-of-tricks!

Mikrokytkimet ym hilppeet sisälle on siis vaihdettavissa, jos harrastuneisuutta riittää ja jos se vika niissä on. Ongelma on tietenkin se, ettei tätä merkkihuollossa tehdä vaan pitää alkaa itse askartelemaan...
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: o.b. - 15.02.19 - klo:10:03

(https://i.ibb.co/58BfLYc/SCLM-relays-switches.jpg) (https://ibb.co/ncz5j3k)
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: kalakukko88 - 15.02.19 - klo:13:04
Joo eivät tietenkään lähde vaihtamaan mitään nippeliä eikä nappelia vaan koko osa. Toki jos itsellä riittäisi osaamista ja rohkeutta lähteä nikkaroimaan ja tietysti aikaa niin silloin voisi itekin tehdä. Mutta oon niin helvetin arka lähteä ite laittelemaan, ettei sitten säry mitää muuta ni äkkiä pieni korjaus muuttuu isommaksi ja sit pitää viedä pajalle ja alkaa maksamaan. Mutta pitää odotella Laakkosen kustannusarvio tuosta ELV:stä ja sitten miettiä mitä tehdä.

Tässä on myös tietysti se, että olen suunnitellut auton vaihtoa ja tämä mahdollinen ELV ongelma nyt vähän hidastaa sitä. Olen miettinyt, että jos se nyt todetaan ELV viaksi, niin kannattaako ensin laittaa auto sitä myöten kuntoon vai myydä ELV vikaisena auto? Meinaan sitä, että jos sen myy ELV vikaisena ja liike vähentää autonarvosta tuon korjauksen osuuden, niin sitten jos siinä onkin isompaa ettei ELV:n korjaus riitä niin se ei meniskään minun pussista. :D Koska minähän sen maksan joka tapauksessa korjattiinpa tuo ELV ennen tai jälkeen kauppojen. Toki pitäisi löytää vaan ns uusi auto piakkoin. Kierosti ajatellen ehkä, mut mietinpähän tällaistakin. :D

Kiitos kuvista ja linkistä mitä laitoitte.
Otsikko: Vs: virta-avainko sökö?
Kirjoitti: kalakukko88 - 15.02.19 - klo:18:18
Laakkosella 450â,¬ töineen päivineen. 163â,¬ osa ja loput työtä. Täytyy nyt miettiä mitä tuolle tekee..oottaako  et sanoo totaalisesti sopimuksen irti et voidaan sata varmasti sanoa että elv  on syy vai veiskö jo ennakkoon huoltoon.  Tosin emmä nyt tiedä voiko se enää muu vika ollakaan.

Semmoisen huomasin tänään, että start&stop ei muuten toimi. Tai siis se sammuttaa auton mutta käskee starttaamaan  auton manuaalisesti. Tämä on varmaan osa oireilua tuon elv takia vai?