VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Seat => Tarraco (18-) => Aiheen aloitti: TAG - 12.01.19 - klo:14:26

Otsikko: Koeajokokemukset, Tarraco vs. Uusi RAV-4 hybrid
Kirjoitti: TAG - 12.01.19 - klo:14:26
Moi,
sain kunnian olla ensimmäinen koeajaja 12.1. Espoossa uudelle Tarracolle. Koeajoin 1.5TSI etuveto / manuaali / Xcellence.

Itsellä ei ole ajokokemusta Skodan Kodiaqista eikä Tiguan Allspacesta. Itsellä vm. 2012 Tiguan TDI / 4Motion / DSG-7.

Lisäksi kävin heti perään ensimmäisten joukossa koeajamassa uuden Toyota RAV-4 / Active / Hybrid / etuveto ja tässä vähän ristiin kokemuksia.

Yleistunnelma autossa sisällä oli Tarracossa selvästi arkisemman RAV-4 yläpuolella (Xcellence vs. Toyon Active.. sopivampiakin olisi ollut RAV-4.stä, erityisesti Style omaan makuun sopiva). Pidin Tarracon olemuksesta sisällä paljon ja voisin hyvin kuvitella ottavani VAG samasta katraasta juuri tämän inkarnaation. Navi on muita ylempänä ja hyvällä kohtaa. Auto oli hiljainen talvirenkailla ja vain kovemmissa kiihdytyksissä moottorista kuului sisälle mitään. Ulkonäkö miellytti myös omaa silmää, takavalot olivat VAG porukassa omaan silmään miellyttävimmät. 1.5 TSI toimii tässä varmasti samoin kuten muissakin eli pienellä kuormalla ja pääasiassa taajamissa pyörivälle ihan riittävä voimanlähde. Mutta rampeista kiihdytyksissä kyllä huomaa, että kauheasti konetilassa ei tapahdu eli ok kun on päässyt matkanopeuteen, mutta kiihdytyksissä pientä moottorin kiusaamista. Itse ajan pari kertaa vuodessa Euroopan halki asuntojen väliä tavaraa kyydissä ja tämä moottori olisi liian pieni ollakseen mukava pitkälle reissulle moottoriteitä pitkin, toki silläkin perille pääsisi.

RAV-4.ssä etuvedossa on 218hv vs Tarracon 150hv. Tässä on käytännössä valovuoden suuruinen ero Toyotan hyväksi. Tosin näin talviajossa pito tulee etuvetoversiossa äkkiä vastaan Toyotalla, joten ero on paljon suurempi kesällä ja tuli kyllä fiilis, että vakavasti harkitsisin investointia nelivetoversioon, jossa 222hv. Mutta jos verrataan etuvetoja, niin ei mitään epäselvää kumman ottaisin näistä moottorin puolesta, Toyotalle 100-0. Toyotalla ei olisi itsellä mitään ongelmaa heittää auto tavaraa täyteen ja lähteä puskemaan Euroopan halki. Yksi huomio tuli, kun valoista käännyin talvikelillä vasemmalle ja ristyksessä bensamoottori tuli mukaan, niin vasen eturengas sutaisi ja ABS rutisi hetken. Eli tasaisesta kaasusta huolimatta, etuvedossa polttomoottorin mukaantulo aiheutti pienen nykäisyn tuossa tilanteessa.

Kaupunkiajossa Tarraco on ihan asiallinen kulkine, mutta RAV-4 hybridi voimalinja on tässä taas paljon etevämpi. Siinä ei ole mitään start-stop systeemien haittoja, vaan eteneminen valoista toiseen ja jonossa matelu on yhtä juhlaa, n. 50% ajosta sähköllä silloin. Tehot riittivät pysymään sähköllä kohtuullisessa valokiihdytyksessä, jossa tietää että kohta edessä taas jono tai punaiset valot. Jos tilanne, jossa tie edessä auki, niin tulisi muutama sekunti ajettua moottorin avustamana kiihdytysvaihe. 50-60km/h saavutetaan hetkessä jos pito riittää.

Vertailin laskureita ja RAV-4 Hybrid Style (parempi kuin koeajamani) etuveto ja tämä 1.5 TSI Tarraco tulevat about samalla varustuksella  suunnilleen saman hintaisiksi eli pyöritään 45 000â,¬ paikkeilla. Verotuksessa RAV-4 saa suuren edun. RAV-4:ssä tällöin automaatti ja 68hv enemmän tehoa ja todennäköisesti pienempi kulutus, ainakin kaupunkivoittoisessa taajama-ajossa.

Kokonaiskuvaksi tuli, että viihtyisin paremmin Tarracon sisällä, mutta Style varusteisena RAV-4 tarjoaa sisälle sen verran perusmalliin verrattuna jo parannusta, että tekniikan vuoksi valinta osuisi kyllä selkeästi siihen jos omalla rahalla liikkeellä. Lisäksi Toyotan hybrid voimansiirto on pommin varma laitos verrattuna DSG laatikkoon, niin siitä tulisi myös pisteet Toyotalle. Jos vuoden päästä Tarracoon tulee lataushybridi tarjolle, jossa 1.5 TSI + sähkömoottori, niin sitten se pitäisi ottaa valintaprosessiin vakavasti mukaan. Mutta jos valinta pitäisi tehdä 2019 -> RAV-4